//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVÁN Az Óizraeli vallás. Bp
1994.
- Dr. KARASSZON ISTVÁN Az Óizraeli vallás. Bp
1994.
: 3. ÉL ÉS BAAL

3. ÉL ÉS BAAL


ÉL ÉS BAAL

Az ószövetségi vallás istenképét messzemenően befolyásolta az a környezet, amelyben az ókori Izrael élt — igaz ez még akkor is, ha az Ószövetség teológiája meglehetős távol áll a környező vallá­soktól. A kettő közötti kapcsolat azonban megnyilvánulhat abban, hogy az Izrael egy sor elemet átvett a kánaáni vallásokból, de abban is, hogy e vallásokkal polemizált. Mindkét esetben azonban szoros párbeszédben maradt a kánaáni vallásokkal. Mióta N.P. Lemche kimutatta, hogy etnikailag igen nehéz különbséget tennünk az ókori izraeliták és kánaániták között, félő, hogy ez a különbség vallástörténeti szempontból is csökkenni fog a jövő kutatásában. Az a tény mindenesetre, hogy a kor vallásai közül az egyetlen nagyobb vallásos szöveggyűjtemény az Ószövetség volt, hosszú ideig izo­lálttá és éppezért elégtelenné tette az Ószövetség magyarázatát; sok régi magyarázat bizonyult egyszerűen hibásnak az újabb felfedezések kapcsán. Ilyen szempontból az ugariti szövegek fölfedezése Rasz Samrában nyilvánvalóan fontos volt, s jelen kérdésünk számára is elengedhetetlen, hiszen az istenkép vonatkozásában az ugariti mitikus szövegek jó hátteret nyújtanak az Ószövetség magyarázatához.

E komplexumból ezúttal emeljük ki Él és Baal jelentőségét. Ezt nem csupán azért tesszük, mivel az ugariti mitikus szövegek e két istennek nagy jelentőséget tulajdonítanak, hanem azért is, mert az Ószövetség gyakran tesz utalást Él és Baal tiszteletére. Az ószövetségi bizonyság annál inkább is érdekes, mivel úgy tűnik, nincs rivalizálás Él és Jahwe között (talán joggal beszéltek némelyek — főként a patriarchák vallása alapján — Él és Jahwe azonosításáról az Ószövetségben); ezzel szemben viszont az Ószövetség hevesen polemizál Baal tisztelete ellenére — igaz, a legrégebbi dokumentumok egyértelműen bizonyítják, hogy ősi időben Baalt is tisztelték az izraeliek. A mitikus szövegek magyará- zatában további gondot okoz az, hogy mind Él, mind Baal gyakran szerepel más istennel kapcsolatban; mindez Jahwéról nem mond­ható el, csak az Ószövetségen kívüli irodalomban (ld. pl. az elefan­tinei papiruszokat). S hogy még nehezebb legyen helyzetünk: mindhárom istenség kapcsán megjelenik az ókori keleti király-ese­mény is, mindhárom istent királyságot tulajdonítva. Kérdés, hogy a három isten disztinktív jellegét el tudjuk-e határolni azáltal, hogy különböző típusú királyságot feltételezünk mindhárom esetben.

Márpedig e három isten fontosságát aligha lehet alábecsülni akárcsak az Ószövetségen belül is: az Ószövetség egyértelműen bizonyítja (éspedig a Mózesről szóló hagyomány összefüggésében), hogy Izrael — vagy annak legalábbis egy része — Baal-Peórnál időzött (5Móz 4,3). Nyilvánvalóan olyan helységről van szó, ahol lokális Baal-kultuszt kell föltételeznünk. Az idézett passzus nyilván elítélőleg nyilatkozik azokról, akik e helyen engedtek a kísértésnek, és részt vettek Baal isten tiszteletében. Ez a kísértés márpedig igen erősen élhetett az Ószövetségben, hiszen a korai próféta, Hóseás még jól emlékezik rá, s hasonló módon elítélőleg nyilatkozik róla (9,10). A próféta olyan messzire megy el, hogy magát Jahwét is Baalnak nevezi — persze nem a szó appellativum értelmében, hanem köznévként: az úr, a birtokos. — Ezen túlmenőleg ismerünk az Ószövetségben egy sor olyan helységnevet, ahol jelen van a Baal teofór eleme, tehát nyilvánvalóan Baal isten tiszteletéről elnevezett helynek tarthatjuk őket: Baal-Gád (Józs 11,17); Baal-Hámón (Én 8,11); Baal-Hácór (2Sám 13,23), Baal-Meón (Ez 25,9); Baal-Perácím (2Sám 5,20). A személynevek esetében igen gondosan megváltoztatták a Baal teofór elemet, hogy az eredeti Baal-kultuszt elkendőzzék: ld. pl. Esbaal—Isbóset; Meribbaal—Mefibóset, Beel- jada—Éljada, stb. Mindez azonban csak bizonyítja, hogy az I. évezred fordulója után még virágzó Baal-kultusz volt Palesztinában — s ha pedig e kultuszban az izraeliek nem vettek részt, úgy érthetetlen az a heves polémia, amelyről maga az Ószövetség beszámol.

Ezzel szemben, úgy tűnik, fölösleges lett volna minden polémia Él ellen az izraeliek számára. Ehhez hozzájárul talán még az is, hogy egy ilyen polémia igen nagy nehézségekbe is ütközött volna, hiszen Izrael ősei, a patriarchák, mindenütt egy lokális Él-istenséget tiszteltek. Él-Bétél, Él-Saddaj, Él-Eljón — mindezek nyilvánvalóan a kánaáni Él isten lokális megnyilvánulásai voltak. Fölösleges erőfeszítés lenne itt most fölsorolni valamennyi helység- és személy­ nevet, ahol az Él teofór elem jelen van, s Él tiszteletét bizonyítja. Még csak nyoma sincs annak, hogy Él és Jahwe között valamilyen konkurrencia állt volna fenn: az Él-kultuszból törésmentes az át­ menet a Jahwe-kultuszba. Nem vitás, hogy linguisztikailag sok problémánk van az istenek elkülönítése körül, hiszen nem mindig világos, hogy az „'él” szó mikor értendő appellatívumként, s mikor egyszerű köznév, „isten” jelentéssel. Ennek részleteivel itt most nem kell foglalkozzunk, csupán hívjuk föl a figyelmet arra a különös jelenségre, hogy míg a kánaáni panteon egyik fontos istensége ellen heves polémia nyilvánul meg az Ószövetségben, addig a panteon feje, Él, minden vitán felül áll, s tiszteletét többé-kevésbé azono­sítják Jahwe tiszteletével. E meghökkentő jelenség mindenképpen magyarázatra szorul!

Az ugariti panteonban Él az Atya, a Teremtő és a Király; gyakran a bika képével adják vissza személyét (megjegyzendő, hogy bikaként Jahwét is ábrázolták!).

thóru 'ilu 'abúhú
ilu malku dú jakáninuhú

— így beszél maga Baal, a többi istennel együtt.

A Bika, Él, az ő Atyja,
A Király, Él, aki teremtette őt (ti. Baalt).
Természetesen az istenek halhatatlanok (?), legalábbis az emberek szemében; az ugariti mitikus szövegek azonban másként szólnak, s örök életet kizárólag Élnek tulajdonítanak. Ismét Baal beszél:

kí qánijunú cólamu
ki dárdáru dú jakáninunú

Mert Teremtőnk örökkévaló,
Időtlen, aki bennünket teremtett.
Mindez azonban nem ilyen természetes más istenek összefüggésében. Egy Anátnak tett ígéret sorai között olvashatjuk:

wa-'asaszpiruka cim bacla sanáti
cim buni 'ili taszappiru jarihíma

Mert kieszközlöm, hogy Baallal együtt számláld az éveket,
Él fiával fogod számlálni a hónapokat.
Az ugariti panteonon belül az istenek kapcsolatát gyakran adják vissza egy család képével; ez azonban nem mindenütt eredményez áttekinthető képet. Él bizonnyal az Atya ('abú baní 'ili), s az iste­nek gyermekei (banú 'ili). Baalt azonban gyakran nevezik Dágó/án fiának is (binu dagni). Astarte istennő pedig Él felesége vagy legalábbis partnere az ugariti szövegekben. Él egy ízben el is csábítja őt, amikor Astarte meglátogatja. Miután fogadja Astarte tiszteletét Él, így szól:

lahmí himma schatjí-mi
lahmi bathulhanati lahma
sati bakarpani-mi jéna
bakószi huráci dama 'icima
himma jadu 'ili malki jahasziszaka
'ahabatu thóri tacáriraka
Íme, egyél és igyál
Egyél kenyeret az asztalról,
Igyál bort a pohárból,
Bor levét az arany kehelyből.
Íme, a Király Él szerelme (=keze) ragad meg téged,
A Bika szerelme ér el téged.
Másutt is olvassuk, hogy az istenek „Astarte gyermekei” (banú 'athirati) — ez teljes összhangban áll a fenti szerelmi jelenettel. A tenger istenének, Jammnak a kapcsolata Éllel a következő fordulattal írható le: módídu 'ili (Él szerette); a halál istene, Mót pedig az alábbi epitetont kapja: jadídu 'ili gazíru (a hős, akit Él kedvel). Az istenek gyűlését Él hívja egybe:
likú bétija rapi'úma
rapi'úma bétija 'acíhakum
'iqra'akum 'ilánijúma bahékalija
Siessetek házamhoz, szentek,
Házamhoz hívlak benneteket, szentek,
Hívlak benneteket, istenek, a templomomhoz.
E gyűlésen Él trónon ül; az istenek számára lakomát ad:
jathíbu 'ilu ba'athirihú
'ilu jathibu bamarzihihú
Él szentélyében ül,
Él lakomáján ül.
Az ivás eközben az öröm kifejezője: jastí 'ilu jéna cad subáci (addig iszik, míg meg nem elégíttetik).

Egész bizonyos, hogy sokminden éles ellentétben áll itt az Ószövetség gondolkodásával. Az Astartéval megkötött hieros gamos egyszerűen elképzelhetetlen Jahwe esetében. Az istenek sokaságával aligha vetekedhet még a bevezetőnkben említett démonhit is. Mégis azt kell mondjuk, hogy pl. a 82. zsoltár tud az istenek gyűléséről, ahol Jahwe ítéli az idegen isteneket. Jób könyvében szintén olvasunk Jahwe udvartartásáról, ami szintén valami hasonló képet tár elénk, mint az ugariti panteon. A szent lakoma képe sem idegen az Ószövetségtől (ld. pl. Ézsaiás apokalipszisét), persze azzal a különbséggel, hogy ezen a Jahwe-hívők és nem az istenek vesznek részt. Mindenesetre feltűnő a fenti ugariti idézetekben, hogy Él isten működése mindig az istenek összefüggésében áll — soha nem az emberek összefüggésében. Él Atya, Teremtő és Király, de az istenek Atyja, az istenek Teremtője és az istenek Királya. Él jurisdictiója elsősorban az istenek vitás ügyeire terjed ki, s az emberekkel nem törődik. Úgy tűnik mármost, hogy mindezeket az attribútumokat az Ószövetség bizton átvehette, hiszen ezek igen jól beleillettek a többi isten elleni polémia összefüggésébe. Amikor pedig a polidémonizmus (politeizmus) már eltűnőben volt, akkor mindez jól illett a többi néppel ill. a többi nép istenével való polémia összefüggésébe is. Jahwe olyan az ókori Kelet istenei között, mint Él a panteon istenei között. Nincs ok sem vitára, sem polémiára! Hogyan van mármost mindez Baal esetében?

Baal is Király az ugariti panteonban; győzelme után ezekkel a szavakkal ünneplik őt:

malkunú 'al'ijánu baclu
thápitunú 'én dú calénnahú
Királyunk Aliján Baal
Bíránk ő, s nincs senki fölötte.
E királyságot azonban Baal csak győzelme árán érheti el: meg kell vívnia Jamm-mal, a tenger istenével. Sőt, átmenetileg még vereséget is szenved tőle:
'abduka baclu jajammumi
'abduka baclu lacólami
binu dagni 'aszírukami
Baal a te szolgád, Jamm!
Baal a te szolgád, mindörökre!
Dágó/án fia a te foglyod!
Hogy a királyságot megszerezze Baal, először Jamm és Mót istene­ ket kell leküzdenie; erre nem is képes egyedül, hanem Anat és Astarte segítségére van szüksége. Különösen a „szűz Anat” küzdelmét írja le az ugariti szöveg látványosan:
ti'had bina 'ili-mi móta
baharbi tabaqqicunnanu
Megragadta (ti. Anat) Él fiát,
S karddal kettévágta őt...
Bármilyen illogikusnak tűnjék is, ezek után Baal és Mót küzdelmét írják le a szövegek — jóllehet az utóbbit Anat egyszer már kettészelte. Nyilvánvaló viszont, hogy nem történeti, hanem mitikus szövegekről van szó. Amíg azonban a kétes kimenetelű harc tart, elmarad a földön az eső, s nincs vegetáció, termékenység a teremtett világon:
sabica sanáti jacriku baclu
thamána rákibu carapáti
bal tallu bal rabíbu
Hét évig volt távol Baal,
Nyolc évig a felhőkön lovagló (távol volt),
S nem volt sem harmat, sem eső.
Miután megszületett a győzelem, a természet azonnal megváltozott; természetesen itt sem értelmezhetjük a szöveget történeti módon:
samúma samna tamattirúna
nahalúma taliku nubtami
Az ég olajat csöpögtetett,
A folyókban pedig méz folyt.
Már ez is nyilvánvalóvá teszi, hogy Jamm/Mót és Baal harca szoro- san összefügg a természettel, a teremtett világgal. Baal királysága tehát nem az istenek világát érinti, hanem az emberekét és a természetét: termékenység csak az ő életének idején van. Hogy mennyire a teremtett világról van szó, az egy mezopotámiai eredetű mítoszra való utalás teszi nyilvánvalóvá: Baal legyőzi Leviatánt, a káoszt reprezentáló ősi kígyót.
kí timhac lótana bathna bariha
takalliju bathna 'aqallatána
Mert te vágtad ketté Lótánt, az ősi kígyót,
Te ölted meg a ravasz (tekergőző?) kígyót.
Persze a lótán ugyanaz a gyökér mint a héber liwjátán; a kígyó pedig a tenger istene mellett tűnik föl. Éppezért aligha lehet kérdé- ses, hogy a régi, jól ismert teremtési mítoszra történik utalás: Baal harca tehát kozmogóniai harc, s ami küzdelmének tétje, az nem kevesebb, mint az egész világ. Él is Teremtő; ő azonban az istenek teremtője. Az emberek és a természeti világ teremtője Baal. Király- sága egészen más természetű tehát, mint Él királysága.
A fentiek alapján nyilvánvaló lehet, hogy miért nem jelent Él konkurrenciát Jahwe számára, s miért elkeseredett a polémia Baal ellen. Egy monoteista hit esetén az istenek királya aligha jelent veszélyt Jahwe számára; ezzel szemben a teremtett világ királya konkurrenciának bizonyul. Igaz: Jahwe átveszi az Ószövetségben Baal néhány jellegzetességét is. Ő is felhőkön lovagló (Zsolt 68,5). Amikor elindul Széírből, a hegy csepeg (Bír 5,4). A tengeri szörny legyőzésére is utal az Ószövetség (Zsolt 74,14). Ám elképzelhetetlen, hogy Jahwe harcra keljen más istenekkel, de még elképzelhetet­ lenebb, hogy (akár csak átmenetileg) vereséget is szenvedjen! A termékenység tiszteletét a legszigorúbban tiltja az Ószövetség. Jahwe tehát Király (és Bíró is), de nem Baal módján, hanem Él mintájára. Királysága pedig az egész világra kiterjed. — Él és Baal között nem kellett, hogy konfliktus keletkezzen: tevékenységük más-más területre korlátozódott. Él és Jahwe között nem volt szükségszerű az összeütközés: adott esetben összeegyeztethető működésük. Baal és Jahwe azonban nem tűrhetik el egymást, hiszen működési területük jórészt egybeesik: a polémia itt jogosult!
Az istenek világának fenomenológiai leírása jóval többet mond, mint amennyit a puszta tényekbők következtethetnénk: előrevetíti azt a tendenciát is, ami teljességgel megvalósult az ószövetségi vallás története során. Minél inkább erősödik a monoteizmus tudata, annál erősebb az ellenszenv a Baal-kultusszal szemben. A kezdeti szimbiózist a későbbi korok hevesen elítélik, s Jahwétól való elpártolásként értelmezik. Valójában azonban elsőként Illés próféta az, aki frontális támadást indít a Baal-kultusz ellen, annak létjogosultságát is elvitatva. A hatás fölmérhetetlenül nagy volt. Ezzel szemben fordított a tendencia Él esetében: míg a patriarchák korában nyilván elválik egymástól Él és Jahwe tisztelete, addig a későbbi korok egyre inkább azt hangsúlyozzák, hogy a két istenség lényegében egy. Ez a tendencia el egészen addig hatott, hogy végülis az „Él” személynév „isten”, sőt „Isten” jelentésű főnévvé, ill. a Jahwéval azonosságot kifejező appellativummá homályosult — e tendenciának persze már a korai nyelvhasználatban megvoltak a linguisztikai előfeltételei.
Az ugariti szövegek (bár töredékesek, s kizárólag mitikus jellegükkel még hosszú ideig zavarban fogják tartani az orientalisztikát) a fenti módon magyarázhatják az Ószövetséget.

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?