//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- Dr. KARASSZON ISTVÁN Az Óizraeli vallás. Bp
1994.
- Dr. KARASSZON ISTVÁN Az Óizraeli vallás. Bp
1994.
: 2. AZ IZRAELI VALLÁS ELŐTÖRTÉNETE

2. AZ IZRAELI VALLÁS ELŐTÖRTÉNETE


AZ IZRAELI VALLÁS ELŐTÖRTÉNETE

Ismert tény — és ma már minden vitán felül áll —, hogy Izrael előtörténete, tehát az Izrael államalapítása előtti történet, szükséges dokumentumok híján töredékes, hipotetikus történelem kell maradjon; későbbi feljegyzésekből következtethetünk arra, hogy mi is volt az események menete. E tény pedig meghatározza azt is, hogy nem írhatjuk meg Izrael vallásának az előtörténetét sem, csupán későbbi iratokból következtethetünk némely vallásos jelenség továbbélésére a királyság korában. A későbbi datálású iratok ui. tartalmaznak olyan reminiszcenciákat, amelyeket J. Astruc annakidején „mémoires originaux”-nak nevezett, s amelyek segítenek bennünket következtetéseink levonásában. Az persze módszertani kérdés, hogy a későbbi dokumentumból mit tekinthetünk ilyen emléknek, s mit kell további fejlődés eredményének tartanunk. E módszertani reflexió során annyi támpontunk mindenesetre lehet, hogy többé-kevésbé ismert a késői királyság korának teológiai tendenciája; követke­zésképp az olyan elemeket, amelyek ennek ellentmondanak, nyugodtan tarthatjuk régi emlékeknek. Azt is tudjuk, hogy a kultuszreformok sok korábbi vallásos jelenséget ki akartak iktatni az izraeli vallásból; ám a népi vallásosság meglehetősen szívós jelenség: ezeknek elemeit több helyütt fölfedezhetjük az Ószövetségben, annak ellenére, hogy a hivatalos teológiai irányzat elítélőleg nyilatkozik róluk. Izrael nagy teológiai erőfeszítései így mintegy szembenállnak a régmúlt vallásos jelenségeivel, de a viták a mai kutató számára is lehetővé teszik, hogy a régmúltban kutasson.

1) A késői, letisztult monoteizmus minden egységesítő törekvése dacára megmaradtak a démonhit nyomai is az Ószövetségben. G. Fohrer minden bizonnyal helyesen írta ezekről: „A démonhit tulajdonképpen idegen a Jahwe-vallás lényegétől... Mégis a démonok széles körök számára jelentették a rémisztő világát, s így a népi vallásosságban bizonnyal fontos szerepet játszottak.” Ha a démon kifejezésen azt értjük, amit a görög szóhasználat jelent (tehát sorsot, ill. a sors perszonifikációját; vö. daimona dószó = meghatározom sorsodat), akkor a démonhit és a démonok kultusza egyáltalán nem idegen az Ószövetségtől. Sőt azt kell mondjuk, hogy minden olyan erőfeszítés, amely el akarta távolítani Izrael vallá­sából a démonhitet, csupán átmeneti sikereket mondhatott magá­énak, hiszen a démonok világa újra kiterebélyesedik a korai zsidóság idejében. Démonok ott bukkannak fel az Ószövetségben, ahol a sors, úgy tűnik, legyőzi az embert. Ilyen összefüggésben találkozhatunk pl.

a) betegség-démonokkal, mint pl. a Zsolt 91,5-6-ban. A „rémségek éjjel” (pahad lajlá), ill. a „suhanó nyíl nappal” (héc jómám) ilyen démonokként foghatók fel, hiszen az ezt követő vers pestisként és ragályként pontosítja e kifejezéseket — nem vitás, hogy betegségeket megszemélyesítő démonokról van itt szó. E föltételezést az igék megerősítik, hiszen a betegség nem „lopózik” és nem „suhan”. Igen érdekes, hogy a hivatalos vallás (mely ugyan száműzi a démonokat) megtűrte ezeket az utalásokat a zsoltárban. Nem áll azonban egyedül ez a passzus: gondoljunk arra, hogy még a hivatalos kultusz is elismerte a pusztai démon, Azázél létét, sőt az engesztelési rítusban is helyet biztosított számára: évente egyszer egy bakot áldoztak neki, míg a másik bakot a nép bűneiért engesztelő áldozatként mutatták be Jahwénak. A 3Móz 16,8.10.26 igen érdekes módon mutatja ezt a kettősséget: a papi tradíciót igen előrehaladott stádiumában, mellette pedig egy ősi démonhit maradványát.

b) Igen feltűnő egyébként, hogy a démon és a bak alakja gyakran szerepel egymás mellett — ennek bizonyítására fenti példánk is alkalmas. A 3Móz 17,7-ben olvashatunk még a szecírímről, a bak alakjában megjelenő szőrös szellemekről, akik­nek tilos volt áldozatot bemutatni. A főnév minden bizonnyal a szácír = szőrös melléknévből származik, s nyilvánvalóan a démontól való félelmet akarja ezáltal kifejezésre juttatni. Minden­esetre feltűnő, hogy ez a késői szöveg fontosnak tartja a tilalom megismétlését; aligha lehetne ez így, ha nem áldoztak volna eladdig az izraeliek e démonoknak. A szecírím egyébként előfordulnak még Ézs 13,21-ben és 34,14-ben, s mindig valamilyen nagy pusztítás összefüggésében állnak; a szerencsétlenség és a pusztulás megsze­mélyesítőinek tekinthetjük őket.

c) Az említett ézsaiási helyek a szecírím mellett a cijjímet is említik. Nem világos azonban, hogy miben különböztek az utóbbiak az előbbiektől. Cijjímről olvasunk még Jeremiásnál is (50,39; vadmacskákkal parallelben), s ott is a nagy pusztítás kifejezőjeként szerepelnek. Elképzelhető, hogy csak az eltérő etimológia jelenthet különbséget a cijjím és a szecírím között (bár ez is meglehetősen bizonytalan): cijjá = száraz. Ez azt a feltételezést teszi lehetővé, hogy olyan démonokról van szó, amelyek víztelen, puszta helyen tartózkodtak. E magyarázatot valószínűsíti még a Zsolt 72,9 is, ahol a cijjím jelentése: pusztalakók (a coniectura minden bizonnyal elutasítandó). Hangsúlyoznunk kell azonban, hogy Jeremiás az a próféta, aki Jahwe kizárólagos hatalmát a történelemben hatalmas erővel hirdette — meglepő, hogy ez üzenete kifejezésekor a népi hiedelem ilyen képével is élt!

d) A földöntúli hatalmaktól való félelem dominál a sédím képzetében, akiknek (így a Zsolt 106,37) még gyermekáldozatot is bemutattak. Az etimológia ismét bizonytalan. L. Köhler még úgy gondolta, hogy az arab 'aszwadu = fekete melléknévből származik e főnév, s a szín egyszersmind a démontól való félelmet is kifejezésre akarja juttatni. Nem zárható ki azonban az sem, hogy a sdd = elpusztítani ige áll a háttérben, s ismét a démon és a pusztulás párosításával van dolgunk. A deuteronomiumi törvény mindenesetre tiltja ennek a démonnak a tiszteletét is (5Móz 32,17).

e) Népi etimológia határozta meg a Lílít nevű nőnemű démon értelmezését is: a lajil = éjszaka szóval való egybecsengés miatt éjszakai démonra gondoltak sokan. Ezzel szemben azonban majdnem bizonyosnak tekinthető, hogy az asszír lilitu démonról van szó, amely az Ézs 34,14-ben is előfordul, s az éjszakához bizonnyal semmi köze.

f) Aligha hunyhatunk szemet az Ószövetség azon tendenciája előtt, amely ezeket a démon-képzeteket eltávolítani igyekezett a vallásból. Ám amikor a régi démonok elleni polémiáról olvasunk, az egyszersmind indirekt bizonyítéka is annak, hogy ezeket a démonokat sokan tisztelték, s jóllehet főként a deuteronomiumi törvény igen nagy erőfeszítéseket tesz ezek kiiktatására, a népi kegyességben ez a hiedelem bizonnyal sokáig tovább élt. Felismerhető viszont az a tendencia is, hogy bizonyos démon-képzetet domesztikáljon az óizraeli vallás. Ilyen megszelídített démonhitet kell lássunk a szeráfokban (vö. Ézs 6): a próféta a jeruzsálemi templomban (!) látja ezeket a lényeket; szerepük azonban immár nem önálló, hanem Isten dicsőségének hangsúlyozására szolgálnak. Csak ezen az úton találhattak utat a hivatalos vallás felé.

2) Ha a démonhit a fenti úton — akár polémia, akár domesztikálás révén — mégis belekerült a hivatalos vallásba, úgy mindezt bizton elmondhatjuk a varázslásról is. Ez még akkor is igaz, ha az Ószövetség egyébként ezt a praktikát a lehető legéle­sebben elítéli. Az 1Sám 28 mégis érdekes tényállást közöl velünk: a kétségek között hányódó Saul egy „boszorkánynál”, talán helye­sebben úgy mondhatnánk, hogy halottidézőnél kísérletezik, s Én-Dórban megpróbálja felidézni a halott Sámuel szellemét. Ezen az úton akarja megtudakolni a jövőt. Az elbeszélés semmi kétséget sem hagy afelől, hogy ez a lépés bűn volt; Saul Isten iránti engedelmességének egyik jele, ami végső soron bukásához is vezetett. Mégis érdekes, hogy a halottidézést éppen ez a passzus állítja be sikeres kísérletként, hiszen a meghalt Sámuel szelleme ('elóhím!) megjelenik, sőt a szellem által közölt prófécia valóra is válik! Az elbeszélés tehát Janus-arcú: egyrészt bűnként állítja elénk a halottidézést, másrészt azonban sikerességéről akar meggyőzni bennünket. Bárhogyan is magyarázzuk ezt a passzust, annyi bizonyított ténynek látszik, hogy a varázslás létezett a korai Izraelben — a deuteronomiumi törvénynek tehát volt mit elítélnie, amikor a kultikus varázslást tócabat Jhwh-nak (Jahwe 'tabu'-jának) nevezte (vö. 5Móz 13). Mi ellen hadakozik azonban ez a törvény, ha nem meglévő, konkurrens kultusz ellen?

A Bálám-történet hasonlóképpen tárja elénk a szóval verés (varázslás) kétfajta kiértékelését (4Móz 22). Bálám pogány próféta átka és áldása varázserővel bírt (a próféta történetisége felől minden kétséget eloszlatnak a Deir Allában föllelt szövegek); mindez azonban nem úgy hatott, amint azt az idegen király megkívánta. Mégis érdekes, hogy izraeli részről is elismerés illeti az idegen prófétát, s megerősítést nyer, hogy munkássága sikeres volt. Bálám személye egyébként megmagyarázza, hogy évszázadokkal később Jeremiás próféta miért említi egymás mellett a prófétát, jóst, álmodót, jelmagyarázót és varázslót (27,9). Természetesen valamennyit elítélőleg sorolja fel itt a próféta — nyilvánvalóan azonban önmagát nem akarja az általa elítélt „próféták” sorába állítani! A varázsló és a próféta egymás mellé állítása egyébként más passzusra is jellemző: a 2Móz 7-ben például komoly kérdés, hogy Jahwe prófétája mérkőzhet-e más vallások varázslóival. Az említett passzusban Mózes nagyobbnak bizonyul, mint az egyiptomi varázslók (a hakámím szó e helyen nyilvánvalóan varázslót jelent, hiszen nem bölcs mondásokról, hanem csodákról van szó). Érdekes, hogy még az itt fölvázolt Mózes-kép is inkább a varázsló képéhez áll közel: Mózes botja kígyóvá változik, hogy rémületbe ejtse a fáraót, majd a próféta közbeavatkozására ismét bot lesz belőle. Mindez természetesen a megkeményedés és engedetlenség teológiai keretébe van állítva: e tett célja az volt, hogy a fáraót hitre indítsa — ám hiába. A későbbi teológiai reflexió azonban mindezt ki akarta irtani Izrael vallásából: a fent idézett 5Móz 13 még abban az esetben is halálbüntetést ró a varázslóra, ha praktikája sikerrel jár. A deuteronomiumi rendelkezésnek azonban bizonnyal csak relatív eredményei lehettek, hiszen Jeremiás prófétának is küzdenie kellett a csillagjósok ellen (10,2); hogy sikerei eközben milyen mértékűek lehettek, azt már nehéz lenne megállapítanunk.

Még ennél is meghökkentőbb viszont, hogy a varázslás reminiszcenciái még a késői korokban is fennmaradtak, éspedig a papi teológia igen szigorú rendszerében is. Hogyan magyarázhat­nánk ui. másként a papi jóslást a sorsvetéssel, ha nem tulajdonítunk varázserőt az Úrímnak és Tummímnak? Az istenítélet eme formája akkor volt használatos, ha a szokásos jogi eljárás sikertelen maradt. A mai keresztyén teológiának ugyancsak nehezére esik önmagában integrálnia ezeket az elemeket, hiszen a mágikus istenkép itt még visszakísért. Mindez azonban mit sem változtat azon a tényen, hogy a hivatalos vallásnak mindvégig része maradt a sorsvetés az Úrím és Tummím által (az előbbi jelentése valószínűleg: átkozott, az utóbbié: ártatlan).

3) Még gyakoribbak a fétis tiszteletének nyomai az Ószövetségben. Jóllehet az ószövetségi teológia mindinkább elhatárolta magát ezektől, s tagadta, hogy Jahwe ereje kifejezhető lenne valamilyen tárgy által. Mégis nyilvánvaló, hogy kezdetekben igen masszívan jelen volt a fétis tisztelete az óizraeli vallásban, s teljesen soha nem tűnt el belőle. A fétis szó a francia fétiche átvétele, s bizonnyal a latin facticius = mesterkélt szóból származik. Mesterségesen készített kultuszi objektumokról van tehát szó (tehát nem természetesen objektumokról), amelyeknek numinózus hatást tulajdonítottak. Így pl. amulettekkel találkozunk a Bír 8,21-ben: Gedeon megöli Zebahot és Calmunnát, majd elveszi tevéik nyakáról a „holdacskákat”. Nem vitás, hogy értékes tárgyakról volt itt szó, ám az is biztos, hogy nem egyszerűen a materiális érték vezette Gedeont a rablásra: joggal értelmezhetjük e passzust a Hold tiszteletére történő utalásként is. A késői próféta Zakariás könyvében azt olvassuk, hogy a lovak csengettyűinek felirata fog megváltozni: „Az ÚR szent tulajdona” (14,20). Nyilvánvaló, hogy azért kell hangsúlyozni ezt, mert előzőleg valami más, föltéte- lezhetőleg valamilyen varázsszöveg állt a csengettyűkön: a fétis tiszteletének egészen késői jelenségével kell itt számolnunk. Ézs 3,18kk szerint Jahwe büntetése abban fog állni, hogy Sion leányainak ékszereit elveszi. A 20.v.-ben szereplő lehásím szó (a lhs = suttogni szóból), melyet az ÚF talizmánnak fordít, nyilvánvalóan valamilyen varázsamulettet föltételez, ami bizonyítja, hogy a Jahwe-hit sokáig együtt élt a fétisek tiszteletével.

Igen gyakori volt Izraelben a kövek tisztelete is; a későbbiek során említést fog még nyerni, hogy az óizraeli vallás ebben megegyezett a kánaáni vallással. Nem mindig világos, hogy mikor tekinthetjük e köveket maccébáknak, tehát egyszerűen olyan helyeknek, ahol kultuszi cselekményeket (elsősorban áldozatokat) vittek végbe, s hol szolgálnak e kövek egyszerűen valamilyen teofánia emlékéül; a kettő persze nem szükségszerűen zárja ki egymást. Mindenesetre a még kánaáni Gilgál városában a kerek kövek nyilvánvalóan kultuszi helyként szolgáltak (a város neve is innen származhat: gll = gurulni); e kövek tiszteletét az izraeliek átvették, azzal a magyarázattal, hogy a Jordánon való átkelés során e kövekre léptek az izraeliek. Az elbeszélés aetiológikus jellege azonban nyilvánvaló (vö. Józs 4,5). A Bír 6,20 szintén tud egy olyan szikláról, ahol áldozatot szoktak bemutatni. Ugyanez a helyzet magával Jeruzsálemmel is, ahol Arauná szérűje már a salamoni templom fölépítése előtt, a jebúszi korban is kultikus helyként szolgált, s később pedig az izraeliek központi kultuszhelye lett. Szintén szikla a Bír 13,19-ben szereplő áldozat színhelye is: Mánóah, Sámson apja mutatott be itt áldozatot — aligha elszórt jelenségekkel van tehát dolgunk!

A képtilalom az Ószövetségben minden bizonnyal egy sor olyan kultuszi képet iktatott ki az óizraeli vallásból, amelynek régebben jelentősége lehetett. Samária borjú-szobrai ellen heves a polémia Hós 8,5-ben, a bételi borjú-ábrázolás ellen az 1Kir 12,28kk polemizál — mindez azonban egyértelmű jele annak, hogy Jahwe és a kánaáni panteon feje, Él azonosítása következtében az exilium előtti Izraelben eléggé elterjedt volt Jahwénak borjú vagy bika képében történő ábrázolása. A 2Kir 18,4 arról szól, hogy a jeruzsálemi hivatalos kultusz hosszú ideig helyet adott egy kígyó képének, amelyet bizonnyal természetesnek tekintettek eladdig, amíg Ezékiás király reformja el nem távolította azt a templomból. Azt azonban már nehezen tudnánk megmondani, hogy ez a kígyó valamilyen egyiptomi befolyás lehetett-e Izraelben.

Hogy milyen szívósan benne éltek ezek a képzetek az ókori Izrael vallásában (annak ellenére, hogy több kultuszreform igyekezett megtisztítani tőlük a hivatalos vallást), azt Deutero-Ézsaiás igehirdetése bizonyítja: ő még a fogság idején is polemizálni kényszerül a peszálím = faragott képek ellen. A letisz­tult monoteizmushoz vezető út nem volt könnyű!

4) Ritkán találhatunk utalást egy ősi totemizmus létére az Ószövetségben. Izraelben soha nem voltak szent állatok (mint pl. a krokodil Egyiptomban), így hát a totemizmus ellen hadakozni sem kellett. Persze voltak olyan elképzelések, amelyek Jahwét vagy más isteneket egy állat formájában ábrázolták (már említettük, hogy a bika mind Ugaritban, mind Izraelben az istenség kifejezője volt). Ez a kultuszi szokás azonban nem a totemizmus felől érthető, hanem inkább a termékenység-kultusz összefüggésében állt. Némely nevek azonban bizonyos állatokra utalnak, s a személynevek ill. az állatok összefüggése arra enged következtetni, hogy régebben volt valamilyen kapcsolat az izraeli vallás és az állatvilág között. Nem hagyhatjuk pl. figyelmen kívül, hogy a Cippóra név madarat jelent, Debóra prófétanő neve pedig méhecskét. Az egyes személyek esetében azonban ez még nem is olyan fontos. Érdekesebbek azok az esetek, ahol a törzs ősatyja vagy ősanyja van egy-egy állatról elnevezve. Ilyen példa Káleb esete: a név kutyát jelent, s a kále- biták e „kutyától” származtatták magukat. Ez már magyarázható egy ősi totemállat tiszteletével, ami annál is inkább érdekes, mivel a kutya nem volt éppen tiszteletreméltó állat az izraeliek szemében. Ugyanez érvényes Simeon nevére is; e név minden bizonnyal nem a smc = hallani igéből származik, hanem hiénát jelent. Lea ősanya több törzset is átfogó személy; nevének jelentése: vadtehén — ez csak azzal magyarázható, hogy a személye által egybefogott törzsek együtt tisztelték a vadtehén totemállatot.

Nem csak személyek, hanem helységek is viselhetnek hasonló neveket. Ajjálón völgye nemigen jelentheti azt, hogy szarvasok lakta területről van szó (olyan kicsi ez a terület!); inkább az a valószínű, hogy a szarvas totemállat tisztelete volt jellemző a vidékre.

Mindez azonban csupán feltételezés, hiszen az óizraeli vallás már oly erősen megváltoztatta az esetleges totemkultuszt, hogy az állatoknak leginkább csak szimbolikus értelmük van, még akkor is, ha e szimbólumok többször transzcendens tartalmat juttatnak kife­jezésre. Dániel könyvében például a szarvak és a szárnyak immár a könyv teológiájának szolgálatában állnak, így aligha magyaráz­hatók a totemizmus segítségével.

5) Még ritkábban találkozunk az animizmus nyomaival az Ószövetségben. Úgy tűnik, hogy az óizraeli vallás már korán túljutott ezen a stádiumon, s csupán szimbólumként őrzött meg olyan animista képzeteket, ahol a természeti jelenségeknek, állatoknak vagy növényeknek lelket tulajdonítanak. A Zsolt 19-ben nap és éjjel beszéli el Isten dicsőségét, a Zak 11,2-ben Básán ciprusai és tölgyesei jajgatnak, a Zsolt 104,21-ben az oroszlánok követelik zsákmányukat Istentől. Az 1Móz 3-ban egy kígyó szólal meg, a 4Móz 22-ben egy szamár nyitja száját szólásra. A vallásfeno­menológia kategóriái szerint ezek ugyan az animizmus elemei, de minden egyes fenti esetben már egy sajátos isteni üzenet összefüggésében állnak az animista gondolkodás eme maradványai.

Nem vitás, hogy a fentiekben meglehetősen kusza képet festettünk az Ószövetségről; az óizraeli vallás egyes részelemeit emeltük ki, s ezek így aligha lehetnek a teljesség képviselői. Ugyan­akkor azonban az is világos, hogy ezt a munkát el kellett végeznünk ahhoz, hogy megérthessük az óizraeli vallás keletkezését és a későbbiekkel való folytonosságot. Ha némely elemek a fentiekben sub specie contrarii kerültek idézésre, úgy egyszersmind az ószövetségi teológia alakulását is figyelemmel kísérhetjük, mely a maga részéről kénytelen volt e meglévő elemekből építkezni.

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?