//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet : 2. MSODIK FEJEZET. Az ember jelenleg meg van fosztva akarata szabadsgtl s nyomorult szolgasg al van vetve.

2. MSODIK FEJEZET. Az ember jelenleg meg van fosztva akarata szabadsgtl s nyomorult szolgasg al van vetve.


MSODIK FEJEZET.

Az ember jelenleg meg van fosztva akarata szabadsgtl s nyomorult szolgasg al van vetve.

1. Miutn lttuk, hogy a bn hatalma azta, mita az els embert szolgasgba hajtotta, nemcsak ltalnossgban uralkodik az egsz emberi nemen, hanem kln-kln minden egyes lelket is elfoglal, most kzelebbrl azt kell vizsglnunk, hogy mita e szolgasgba vagyunk vetve, vajjon meg vagyunk-e fosztva minden szabadsgunktl. S ha a szabadsgnak mg valamelyes szikrcskja megvan bennnk, mennyire terjed ki annak ereje.

De hogy e krdsnek igazsga annl knnyebben kitnjk, megjellm futlag a clt, melyre a dolognak a maga egszben igazodnia kell. Minden tvelygstl pedig a legjobban gy vhatjuk meg magunkat, ha azokat a veszlyeket vesszk figyelembe, melyek mindkt oldalrl fenyegetnek.E kt szirtet jelzi August. epist. 47 (215) s in Joann. c. 12.* Mert ha azt mondjuk, hogy az emberben nincs semmi igazsg, ebbl azonnal tunyasgra vesz magnak alkalmat; s mivel lltlag az igazsg utn val trekvsre nmagban nincs semmi ereje, nem is trdik semmit ezzel az egsszel, mintha a dolog egyltaln nem is tartoznk re. Viszont, brmi csekly ert sem lehet tulajdontani az embernek a jcselekedetre anlkl, hogy egyrszt Istent meg ne fosztank dicssgtl, msrszt az ember is el ne buknk vakmer elbizakodsban. Hogy teht e szirtekbe bele ne tkzznk, olyan irnyban kell haladnunk, hogy az ember, br tudja, hogy semmi j nem maradt benne s br mindenfell a legktsgbeejtbb nyomorusg krnyezi, tanuljon meg mgis trekedni a jra, amely nincs benne, s a szabadsgra, melytl megfosztatott, s ersebben riasztassk el a tunyasgtl, mintha hazugul a legnagyobb ervel felruhzottnak llttatnk. Hogy ez utbbi mily szksges, mindenki beltja. Az elsrl azonban tapasztalsom szerint tbben ktelkednek a kelletnl. Mert ha vitn fell llnak tartjuk, hogy az embertl sajtjbl mit sem szabad elvenni, annak is nyilvn kell llania, hogy min fontos az embert megfosztani hazug dicsekvstl. Mert ha az embernek mg akkor sem volt megengedve, hogy nmagban dicsekedjk, mikor Isten jsgbl a legkivlbb kessgekkel volt felkestve, mennyivel inkbb illik most, hogy megalztassk, midn hltlansgrt a legfbb dicssgbl a legnagyobb gyalzatba slyedt?

Abban az idben, mondom, mikor az ember a dicssg legmagasabb fokra emelkedett, az Irs semmi egyebet nem tulajdontott neki, mint, hogy Isten kpre volt teremtve, amivel termszetesen azt akarja kifejezni, hogy az ember nem sajt javai, hanem az Istenben val rszesedse folytn volt boldog. Mit cselekedhetik teht most egyebet, mint, hogy Istent (kinek jsgt nem tudta akkor meghllni, mikor irnta val szerelmnek gazdagsgban bvelkedett) most minden dicssgtl teljesen megfosztva megismerje s hogy azt, akit ldsainak elismersvel nem magasztalt, most legalbb sajt szegnysgnek megvallsval nem magasztalt, most legalbb sajt szegnysgnek megvallsval magasztalja? Nem kevsbb hasznos rnk, mint dicssges Istenre nzve, hogy tlnk a blcsesg s erny minden dicssge elvtessk; gy, hogy azok, akik neknk az igazon tl valamit tulajdontanak, Istent kromoljk, minket pedig romlsba tasztanak. Mert, ha azt tanuljuk, hogy sajt ernkkel is harcba szllhatunk, mi kvetkezmnye lehet ennek egyb, mint hogy ndvesszn emelkednk a magassgba s mikor az hamarjban sszetrik, a fldre zuhanunk? Br sajt ernkrl mg az is igen nagy elismers, ha vesszhz hasonltjuk. Mert mindaz csak fst s pra, amit rla hibaval emberek hazudtak s fecsegnek. Ezrt nem ok nlkl ismtli Augustinus annyiszor ama kivl kijelentst, hogy a szabad akaratot sajt vdelmezi inkbb lerontjk, mint szilrdtjk. Elre kellett ezt bocstanunk nmelyek miatt, akik mikor azt halljk, hogy az embernek nincs semmi ereje, hogy benne az Isten ereje pljn, borzasztan gyllik ezt az egsz rtekezst, mintha veszlyes s felesleges volna, jllehet, nyilvnval, hogy ez p gy szksges a vallsra, mint a legnagyobb mrtkben hasznos renk nzve.

2. Mivel kevssel elbb azt mondottuk, hogy lelknk kpessgei az rtelemben s a szivben szkelnek, most lssuk, min tehetsge van mindkt rsznek. A blcsszek nagy megegyezssel bizonyra azt kpzelik, hogy az rtelemben lakik az okossg, mely fklya gyannt minden terveinknek tjt megvilgtja s mely, mintegy kirlyn, gy kormnyozza az akaratot. Mert az okossgot az isteni vilgossg gy thatotta, hogy legjobban tud uralkodni is. Az rzs ellenben rest s vak, gy hogy mindig a fldn csuszik, durvbb trgyakkal foglalkozik s az igazi lesltsig soha fel nem emelkedik. A vgy, ha az okossgnak engedelmeskedik s nem engedi magt az rzs szolgjv tenni, az ernyek tanulmnyozsra jut el, a helyes letet eredmnyezi s akaratt alakul; ha pedig az rzs szolglatra adja magt, az megrontja s gonossz teszi, gy hogy szenvedlly fajul. S ltalban, mivel vlemnyk szerint a fentebb elsorolt tehetsgek: az rtelem, rzs s vgy, vagy akars (mely elnevezs a kzhasznlatba mr tment) a llekben szkel, azt mondjk, hogy az rtelem meg van ldva okossggal, mely az embert a legjobban kormnyozza a helyes s boldog letre, ha nmagt a maga kivlsgban megtartja s a termszet ltal bel adott ert kifejti. Az rtelemnl alacsonyabb foku tehetsg pedig, mely rzsnek neveztetik s mely az rtelmet tvelygsre s kprzatra ragadja, olyan, hogy az okossgnak vesszeje meg tudja szelditeni s lassanknt kpes meg is semmisteni. Tovbb az akaratot az rtelem s rzs kz kzpre helyezik, mint amelynek joga s szabadsga van arra, hogy tetszse szerint akr az okossgnak engedelmeskedjk, akr odaadja magt az rzs jtklabdjul.

3. Magtl a tapasztalattl elgg meggyzve nem tagadjk ugyan nha, hogy az ember nmagban min nehezen kpes megszilrdtani az okossg uralmt, mivel majd a gynyrsg csbtsa csiklandozza, majd a javak hamis kpe vezeti tvutra, majd ismt a fkeveszett szenvedly tiporja erszakosan lbai al s mintegy ktllel rngatja idestova, amint PltLib. 1. de legib.* mondja. Ezrt mondja CiceroLib. 2. Tusc. Quaest.* is, hogy ama termszetadta lngocskkat hamar kioltjk a helytelen vlekedsek s rossz erklcsk. Mihelyt pedig az ily betegsgek az ember elmjben egyszer megrgzttek, elismerik, hogy vadabbul dhngenek, mint, hogy egyknnyen meglehetne ket fkezni. Nem haboznak azok szilaj lovakhoz hasonltani, melyek minden okossgot flrevetve, valamint a kocsist ledobva fktelenl s md nlkl szguldoznak. Azt azonban minden vitn fell llnak tartjk, hogy mind az erny, mind a vtek a mi hatalmunkban van. Mert ha vlasztsunktl fgg, – mondjk Vide apud Arist. libr. 3. Ethic. c. 5.* – hogy ezt, vagy azt cselekedjk, akkor az is rajtunk ll, hogy valamit ne cselekedjnk. Viszont, ha rajtunk ll, hogy valamit ne cselekedjnk, az is rajtunk ll, hogy valamit cselekedjnk. Ugy ltszik pedig, mintha amit tesznk, szabad vlasztssal cselekednk s pen gy tartzkodnnk attl, amitl tartzkodunk. Azrt, mikor valami jt tesznk, ha tetszik abban is hagyhatjuk s ha valami rosszat mivelnk, azt is elhagyhatjuk s kikerlhetjk. St nmelyek a szabadossg oly magas fokra emelkedtek kzlk,Seneca passim.* hogy azt hnytorgattk, mintha az istenek ajndka volna ugyanaz, hogy lnk, az azonban, hogy jl s szentl lnk,a mienk. Innen ered, amit CiceroLib. 3. de Nat. deorum.* mond Cotta szemlyben: „Mivel ki-ki maga szerzi magnak az ernyt, a blcsek kzl soha senki nem adott ezrt hlt Istennek. Ernynkrt dicsrnek – gymond – s ernynkkel dicseksznk. Ez pedig nem volna lehetsges, ha az erny Isten ajndka volna s nem tlnk eredne”. Kevssel lejebb: „Minden halandnak vlemnye az, hogy a szerencst Istentl kell krni, a blcsesget pedig nmagunktl kell venni”.

Minden blcsel nzetnek vgsszege teht az, hogy az emberi rtelem okossga a helyes kormnyzshoz elegend, hogy tovbb az akaratot, mely az okossgnak al van rendelve, az rzs ugyan rosszra ingerli, de miutn szabad vlasztsa van, egyltaln semmi sem gtolhatja abban, hogy az okossg vezrlett kvesse mindenben. 4. mbr az egyhzi irk kzl egy sem volt olyan, ki ne ismerte volna el, hogy az emberi rtelem psgn a bn nehz sebet ttt s hogy az akarat a gonosz vgyak kvetkeztben igen meg van ktzve, mgis sokan kzlk sokkal tbb engedmnyt tettek a blcselknek, mint amennyit kellett volna. S ezek kzl, gy vlem, a rgebbiek azzal a szndkkal becsltk oly sokra az emberi erket, hogy ha tehetetlensgket nyilvn megvalljk, ki ne hivjk els sorban a blcselk gnyos hahotjt, akikkel akkor harcban llottak, msod sorban meg azrt, hogy a testnek, mely a jra magtl is felettbb rest, a lustasgra j alkalmat ne nyjtsanak. Hogy teht valami olyan ne tantsanak, ami az emberek kzmeggyzdse szerint kptelensg, az volt a trekvsk, hogy a Szentirs tantst a blcselk tanaival flig-meddig sszeegyeztessk. Hogy azonban fleg arra a msodik pontra voltak figyelemmel, hogy t. i. az emberi tunyasgnak helyet ne engedjenek, szavaikbl kitnik.

ChrysostomusHomil. de prodit. Judae.* mondja egy helytt: „Minthogy Isten a jt s gonoszt hatalmunkba adta, a vlasztsra val szabad akarattal is megajndkozott; s akaratunk ellenre nem tartztat vissza, de ha akarunk, gymolt”. Majd:Homil. 18. in Genesin.* „A gonosz gyakran, ha akarja, jv vltozik s a j restsge miatt elbukik s rossz lesz, mivel az r termszetnket szabad akaratv alkotta s nem knyszert senkit, hanem megfelel orvossgot nyjtvn, a fekvst egszen a beteg tetszsre bzza.” Majd:Homil. 52.* „Amint soha semmi jt Isten tmogat segedelme nlkl nem cselekedhetnk, gy ha csak valami tlnk szrmazt nem csatolunk hozz, nem lesznk kpesek az gi kegyelmet megszerezni”. Elbb pedig azt mondta, hogy ne vrjunk mindent az isteni segedelemtl, hanem magunknak is kell valamit tennnk. S ezrt hasznlja lpten-nyomon ezt a kedvelt kifejezst: „Tegyk meg a magunkt s Isten a tbbit majd megadja”. Hasonl rtelemben nyilatkozik HieronymusDialog. 3. contra Pelag.* is, hogy a mi feladatunk a kezds, Isten a vgzs; a mi feladatunk nyjtani azt, amire kpesek vagyunk, Isten pedig teljesteni, amire nem vagyunk kpesek.

Bizonyra tlthatja az olvas, hogy e mondsokkal a jra val trekvsre sokkal tbbet tulajdontottak az embernek, mint amennyit illett volna. Mert azt gondoltk, hogy minket a velnk szletett restsgbl msknt fel nem rzhatnak, mint ha azzal vdolnak, hogy mi egyedl e restsg kvetkeztben vtkeznk. Hogy pedig ezt mily okosan cselekedtk, majd eztn ltjuk meg. Bizonyra nem sokra kiderl, hogy az idzett lltsok egszen hamisak. Tovbb, br a grgk msok felett s kzttk kivltkpen Crysostomus tllptk a hatrt az emberi akarat tehetsgnek magasztalsban, mindamellett Augustinus kivtelvel az sszes rgiek oly eltr nzetet vallanak e trgyban, gy ingadoznak, vagy oly homlyosan beszlnek, hogy irsaikbl gyszlva semmi bizonyosat nem lehet felhozni. Ennlfogva minden egyes egyhzi ir nzetnek alapos elsorolsval nem tltjk az idt, hanem mindegyikbl csak annyit idznk futlag, amennyit a trgy kifejtse megkvetelni ltszik.

Kik a rgi atyk utn kvetkeztek (mivel az emberi termszet mentegetsben mindegyik szivesen keresi a maga szmra az leselmjsg hirt), lassanknt egyik a msik utn fokozatosan mind gonoszabb tvelygsbe estek, mg odig jutottak, hogy kzfelfogss lett, hogy az embernek csak rzki rszei romlottak meg, de okossga teljesen p, s jrszt ugyancsak p az akarata is. Ekzben kzszjon forgott, hogy a termszetes ajndkok megromlottak az emberben, a termszetfeletti ajndkok pedig el vannak tle vve. De hogy e felfogs hova vezet, szz kzl egy is csak alig sejtette. Ha vilgosan akarnm kifejezni, hogy az emberi termszet megromlsa min, bizonyra knnyen megelgednm a most emltett szavakkal. De igen fontos annak figyelmes mrlegelse, hogy mit r az ember, ki egyrszt termszete minden rszeiben megromlott, msrszt termszetfeletti adomnyaitl meg van fosztva. Egszen blcselk mdjra beszltek teht e trgyrl, kik azzal krkedtek, hogy Krisztus tantvnyai. Mert, mintha mg mindig tkletes volna az ember, a latinok gy hasznltk a szabad akarat elnevezst. A grgk pedig nem szgyeltek mg sokkal krkedbb kifejezst hasznlni, amennyiben k -t mondtak, mintha az nmaga felett val hatalom az embernl lett volna. Mivel teht mindenki, egszen a kznpig, ettol az elvtol volt thatva, hogy az ember meg van ldva szabad akarattal, nmelyek pedig kzlk, kik kivlbb szinben akarnak feltnni, nem tudjk, hogy e szabad akarat meddig terjed; azrt mi e sz rtelmt vegyk eloszr vizsglat al, aztn tanuljunk meg a Szentirs egyszer tantsbl, hogy az ember sajt termszete alapjn mennyiben kpes a jra, vagy rosszra.

Hogy mi a szabad akarat, ezt kevesen hatroztk meg, br e sz az egyhzi irk mveiben ismtelve elfordul. Mindazltal gy ltszik Origenes valamennyijk kzvlekedst tolmcsolta,Lib. 3. de principiis.* midn gy szlt: „A szabad akarat az okossg kpessge a j s rossz megklnbztetsre s az akarat tehetsge valamelyiknek a vlasztsra”. Nem tr el tle Augustinus, mikor azt tantja, hogy a szabad akarat az okossg s akarat tehetsge, mely a jt vlasztja, ha a kegyelem tmogatja s a rosszat, ha a kegyelem magra hagyja. Bernardus homlyosabban fejezi ezt ki, midn leselmjleg akarvn beszlni, gy szl: „Kztudat az, hogy az akaratnak szabadsga elveszthetetlen s az okossgnak itlete vltozhatatlan”. Nem elgg npszer Anselmus meghatrozsa, aki azt mondja, hogy a szabad akarat kpessg arra, hogy az ember az igazsgot nmagrt megtartsa. Ezrt Petrus LombardusLib. 2. Sent. dist. 24. sect. 5.* s a skolasztikusok szivesebben karoltk fel Augustinus meghatrozst, mivel vilgosabb is s msrszt Isten kegyelmt sem zrta ki, amely nlkl gy lttk, hogy az akarat nmagtl nem elgsges. Hozz teszik azonban a maguk meghatrozsait is, mint amelyek szerintk vagy jobbak, vagy az Augustinus-flnek helyesebb megvilgtsra szolglnak. Els sorban megegyeznek abban, hogy az akarat sz inkbb az okossgra vonatkozik, melynek feladata klnbsget tenni a j s rossz kztt s a szabad jelz vonatkozik sajtlag az akaratra, mely mindkt fel hajolhat. Mivel teht a szabadsg sajtlag az akaratra vonatkozik, Aquinoi TamsPart. 1. quaest. 83. art. 3.* azt lltja, hogy legtallbb az, ha a szabad akaratot vlaszt ernek nevezzk, mely jllehet az rtelembl s kivnsgbl van sszetve, de mgis inkbb a kvnsg fel hajol. Ltjuk teht elgg, hogy tantsunk szerint mibe helyezik a szabad akarat erejt; t. i. az okossgba s az akarsba. Az van mg htra, hogy rviden megvizsgljuk, hogy a kett kzl mindegyiknek mennyit tulajdontanak. 5. ltalban a kznsges dolgokat, melyek Isten orszgval nincsenek sszefggsben, az ember szabad elhatrozsa al szoktk helyezni, a valdi igazsgot pedig Isten klns kegyelmre s a lelki jjszletsre vonatkoztatni. Mikor ezt a Pognyok Elhivsrl szl knyv szerzjeLibr. 1. c. 2.* ki akarja mutatni, hromfle akaratot szmll el, amelyek kzl az els rzki (sensitiv), a msik lelkes (animals), a harmadik lelki (spiritualis) akarat. S ezek kzl a kt elst szabadnak tantja, a harmadikrl pedig azt mondja, hogy az a Szentllek mve az emberben. Hogy e feltevs igaz-e, a maga helyn fogjuk fejtegetni. Mert most nem az a szndkunk, hogy megcfoljuk, hanem hogy rviden felsoroljuk msok vlekedst.

Ebbl kvetkezik, hogy midn az egyhzi irk a szabad akaratrl beszlnek, els sorban nem azt keresik, hogy mire kpes az a kls, vagy polgri cselekvsek elhozsban, hanem az isteni trvny irnt al engedelmessgben. Ez utbbi krdst fontosabbnak tartom ugyan, de az elbbit sem szabad egszen figyelmen kivl hagynunk. Remlem, hogy e felfogsomat igen jl meg is tudom okolni. A theolgiai iskolkbanLombard. lib. 2. dist. 25.* pedig az a megklnbztets jutott uralomra, amely hromfle szabadsgot szmll el: a szksgszersgtl, a bntl s nyomorsgtl val szabadsgot, melyek kzl az els az emberrel termszetszerleg oly szoros kapcsolatban ll, hogy tle semmi mdon el nem vehet; a msik kett azonban a bn kvetkeztben elveszett. Ezt a megklnbztetst szivesen elfogadom, ha a szksgszersg nincs benne helytelenl sszekeverve a knyszerrel, amely kt dolog kzt hogy mily nagy klnbsg van s e klnbsget mily szksges figyelembe vennnk, egyebtt kiderl.

6. Ha ezt elfogadjuk, minden ktsgen fell ll,hogy az ember szabad akarata a j cselekvsre nem elgsges, ha nem tmogatja azt a kegyelem s pedig a klns kegyelem, mely egyedl a kivlasztottaknak adatik az jjszlets ltal. Mert azokkal az eszelskkel nem foglalkozom, kik azt fecsegik, hogy Isten kegyelme egyenlen s klnbsg nlkl minden emberre kiterjed.Lombard. lib. 2. dist. 26. sect. 7.8.*

De az mg nem elg vilgos, hogy az ember meg van-e fosztva teljesen a j cselekedetre val kpessgtl, vagy maradt-e benne mg valamelyes csekly ercske, mely magtl ugyan semmire sem kpes, de ha a kegyelem segtsgre j, a maga rszt is meg tudta tenni. Mikor a Tanttelek mestereLib. 2. dist. 26.* ezt meg akarja fejteni, arra tant, hogy neknk ktfle kegyelemre van szksgnk, hogy a j cselekedetre alkalmasakk legysnk. Az egyik kegyelmet mkdnek nevezi, melynek kvetkeztben hathatsan akarjuk a jt, a msikat egyttmkdnek, mely a j akaratot gymoltva kveti. De ebben a felosztsban nem tetszik nekem az, hogy br a j hathats kivnst Isten kegyelmnek tulajdontja, mgis megengedi, hogy az ember sajt termszetbl kifolylag kivnja valamely mdon, br nem hathatsan, a jt, valamint midn Bernardus azt lltja ugyan, hogy a j akarat Isten munkja, az embernek mgis megengedi, hogy sajt rzletbl kivnja az ily fajta jakaratot. De ez igen tvol ll AugustinusDe libero arbitrio.* felfogstl. Pedig Lombardus szeretn gy tntetni fel a dolgot, hogy a felosztst tle vette.

A feloszts msodik tagjban bnt az a ktrtelmsg, mely helytelen magyarzatot hozott ltre. Mert, hogy Isten msodik kegyelmvel mi egytt mkdnk, ezt azrt gondoltk, hogy tlnk fggjn Isten els kegyelmt vagy megvetsnkkel megertlenteni, vagy hsges kvetssel megersteni. A Pognyok Elhivsrl szl knyv szerzjeLib. 2. c. 4.* ezt gy fejezi ki: „Azoknak, akik az okossg itletvel lnek, szabad eltvozniuk a kegyelemtl, gy, hogy ha el nem tvoztak, ez jutalom s az, ami a Szentllek egyttmunklkodsa nlkl nem trtnhetik, azoknak rdeml tulajdontand, kiknek akaratval e dolog nem trtnhetett volna.”

E kettre kivntam itt rviden rmutatni, hogy lthassa az olvas, mennyire eltr nzetet vallok a jzanabb skolasztikusoktl is. Mg nagyobb kz vlaszt el az ujabbkori szofistktl; t. i. amennyiben messzebb tvoztak a rgi keresztyn felfogstl, annyival vagyok n is tvolabb tlk. Valahogyan e felosztsbl mgis megrtjk, mirt fogadtk el, hogy az embernek szabad akarata van. Mert LombardusLib. 2. sent. distinct. 25* vgl kijelenti, hogy neknk nem azrt van szabad akaratunk, hogy egyformn kpesek legynk jt vagy rosszat gondolni, hanem csak azrt, mert mentek vagyunk a knyszertl. s e szabadsgot korltozza mg ha rosszak s a bn szolgi vagyunk is s nem tudunk egyebet cselekedni, csak vtkezni.

7. gy az embert szabad akaratnak nem azrt fogjk mondani, mivel szabad vlasztsa van a j s rossz kztt, hanem mivel a rosszat kszakarva cselekszi s nem knyszerbl. Nagyon helyes beszd. De ily cseklyke dolog fl ugyan mrt van biggyesztve oly bszke cm? No jeles szabadsg az, ha az ember nincs ugyan knyszertve arra, hogy a bnnek szolgljon, mindamellett (kszakarva szolga), gy hogy akarata a bn bilincseibe van verve. Utlom ugyan a szharcokat, melyek az egyhzat cl nlkul zaklatjk, de gy tartom, hogy azoktl a szavaktl, melyek valami kptelen tartalmat fejeznek ki, komolyan vakodnunk kell, kivlt, mikor veszedelmes tvelygsrol van sz. Kicsoda az, krdem, aki, mikor azt hallja, hogy az embernek szabad akarat tulajdonttatik, azonnal azt ne gondoln, hogy mind rtelmnek, mind akaratnak ura, aki brmelyik irny fel fordulhat a maga erejbol? De – mondhatja valaki – e veszedelem megsznik, ha a kifejezs tulajdonkpeni rtelmre szorgalmasan figyelmeztetik a npet. Ellenkezleg, mivel az emberi szellem magtl az lnoksgra hajland, hamarabb mert tvelygst egyetlen szbl, mint igazsgot egy terjend sznoklatbl. E dologrl ppen a szabad akarat kifejezsnl biztosabb tapasztalattal rendelkeznk, mint hajtank. Mert a rgiek ama magyarzsnak mellzsvel majdnem az egsz ksbbi kor,midn a sz jelentshez ragaszkodott, vgzetes kevlysgbe merlt.

8. Ha az egyhzi atyk tekintlye hatssal van rnk, figyelemre mlt, hogy azok ugyan llandan hasznljk a szabad akarat kifejezst, de egyuttal ki is jelentik, hogy mennyire tartjk e sz hasznlatt. Els sorban Augustinus, ki nem habozik ez akaratot szolgainak nevezni.Lib. 1. contra Julian.* Egy helyen haragra gerjed azok ellen, akik a szabad akaratot tagadjk, de a fokot megmagyarzza, midn azt mondja:Hom. 53. in Joann.* Csakhogy ne merszelje senki gy tagadni az akarat szabadsgt, hogy ezzel a bnt mentegesse. De msuttAd Anast. ep. 144. (145).* bizonyra vallja, hogy az ember akarata a Szentllek nlkl nem szabad, mivel a lenygz s legyz vgyaknak al van vetve. Ugyancsak lltja,De perf. just. c. 4.* hogy a termszet hijval kezdett lenni a szabadsgnak, mikor az akaratot legyzte a bn, amelybe beleesett, hogyEnch. ad Laurent. c. 30.* az ember a szabad akaratot helytelenl hasznlta s ezrt gy magt, mint akaratt elvesztette, hogyLib. 3. ad Bonifac. c. 8.* a szabad akarat fogsgba esett, gy, hogy semmit sem tud tenni a megigazulsra, hogyLib. 1. ad Bonifac.* semmi sem szabad, amit az Isten kegyelme meg nem szabadtott, hogyIbid. Lib. 3. c. 7.* Isten igazsga nem akkor tltetik be, mikor a trvny parancsol s az ember mintegy sajt erejbl cselekszik, hanem mikor a Szentllek tmogat s az embernek nem nmagban vve szabad, hanem Istentl szabadd tett akarata engedelmeskedik. Mindezek lltsainak okt rviden megadja, mikor egyebttIbid. Lib. de verb. Apost. serm. 2 (131, 6).* azt irja, hogy az ember megnyerte a szabad akarat nagy erit, mikor teremtetett, de midn bnt kvetett el, elvesztette. ezrt egyebttLib. de spiritu et litera c. 30.* miutn megmutatta, hogy a szabad akarat kegyelembl j ltre, hevesen tmad azok ellen, kik azt maguknak kegyelem nlkl tulajdontjk. „Hogy mernek – gymond – a nyavalys emberek akr a szabad akarattal krkedni, mieltt megszabadttatnnak, akr a sajt erejkkel, ha mr megszabadttattak?” Nem veszik sze, hogy a szabad akarat elnevezsben a szabadsg csak zeng sz, mert ahol az rnak lelke, ott van a szabadsg (II. Kor. 3:17). Ha ht a bn szolgi, mirt krkednek szabad akarattal? Mert akitl valaki meggyzetett, annak szolgja is lett. Ha pedig megszabadultak, mirt dicsekednek ezzel gy, mintha sajt munkjuk volna? Vagy taln oly igen szabadok, hogy annak szolgi sem akarnak lenni, aki ezt mondja (Jn. 15:5): „Nlam nlkl semmit sem cselekedhettek?” Ht azt nem ltjuk-e, hogy ms helyenDe corrept. et grat. c. 13.* trflkozik is a szabad akarat kifejezs hasznlata felett, midn azt mondja, hogy az akarat ugyan szabad, de nem megszabadtott: szabadosa az igazsgnak, szolgja a bnnek. Ezt az lltst egyebttLib. 1. ad Bonif. c.* is megismtli s kifejti, midn azt tantja, hogy az ember csak szabad akaratval szabadult meg az igazsgtl, a bntl pedig csak a Megvlt kegyelmvel szabadul meg. Aki azt bizonytja, hogy az ember szabadsga semmi ms, mint az igazsg all val felszabadts, vagy szabadon bocsts, gy ltszik csak gnyt z a puszta nvbl. Ennlfogva, ha valaki e szt helyes rtelemben hasznlja, tlem nyugton maradhat. Mivel azonban gy vlem, hogy e sz roppant veszly nlkl nem maradhat meg a kzhasznlatban s viszont az egyhznak nagy hasznra vlik, ha eltrltetik, magam nem hasznlom s szeretnm, ha msok, akik tancsomra hallgatnak, szintn mellznk.

9. Ugy ltszik esetleg, hogy ellegesen igen fontos tletet mondtam ki magam ellen, mikor megvallottam, hogy Augustinus kivtelvel az sszes egyhzi irk oly ingadozn s eltrleg nyilatkoztak e krdsben, hogy mveikbl semmi bizonyosan kivenni nem lehet. Mert ezt nmelyek gy fogjk magyarzni, mintha a beleszls jogt azrt akartam volna tlk elvenni, mivel nekem valamennyien ellenfeleim. n pedig semmi msra nem voltam tekintettel, mint hogy egyszeren s jobb meggyzdsemhez kpest segtsgkre siessek azoknak a kegyes lelkeknek, kik, ha e rszben az egyhzi atyktl vrnak dntst, mindig bizonytalansgban hajladoznak, mivel tantik egyszer azt tantjk, hogy a szabad akarattl megfosztott ember egyedl a kegyelemhez fordulhat, majd pedig azt tantjk tnyleg, vagy ltszlag, hogy az embernek nmagban is elg ers fegyvere van. Mindamellett nem nehz bebizonytani, hogy k az ilyesfle ktes eladsban semmire, vagy csak igen cseklyre becslvn az emberi ert, minden j teljes dicssgt a Szentlleknek tulajdontottk, ha nhny kijelentsket ide iktatom, melyekben azt vilgosan tantjk.

Mert mit jelent CyprianusLibr. de praedest. sanct. c. 3. Item ad Bonif. lib. 4. et alibi.* ama mondsa, melyet Augustinus annyiszor magasztal: „Nem kell neknk semmivel sem dicsekednnk, mivel semmi sem a mienk, ha csak azzal nem, hogy az ember nmagt egszen megrestvn, teljessggel az Istentl tanul meg fggeni”. Mit jelent AugustinusLib. de Genesi ad lit. 8, 4.* s Eucherius mondsa, midn kijelentik, hogy az letnek fja a Krisztus s aki kezt hozz nyujtja, l; a j s rossz tudsnak fja pedig a szabad akarat, melynek gymlcst, ha valaki Isten kegyelmt elhagyva megkstolja, meghal? Mit jelent ChrysostomusnakHomil 1. in Adventu.* az a mondsa, hogy minden ember nem csak termszetszerleg bns, hanem mindenestl fogva bn? Ha bennnk nincs semmi j, ha az ember tettl-talpig mindenestl fogva bn s ha mg csak meg se lehet kisrelni, mit r az akarat kpessge, hogyan lehetne megosztani a j cselekvs dicssgt Isten s az ember kzt? Bven hozhatnk fel msoktl hasonl kijelentseket, de, hogy valaki azt ne fecseghesse, hogy csak az n gyemre nzve hasznos idzeteket hoztam fel, amelyek pedig ellenem szlanak, ravaszul mellzm, tartzkodom e felsorolstl. Azt azonban merem lltani, hogy brmennyire tloznak nha az egyhzi irk a szabad akarat magasztalsban, kitztt cljuk mgis az volt, hogy az embert az nerejben val bizakodstl teljesen eltritve megtantsk arra, hogy btorsgt egyedl az egy Istenbe helyezze. Most rtrek az igazsg egyszer magyarzatra az emberi termszet vizsglatban.

10. Amit pedig e fejezet elejn elre bocstottam, knytelen vagyok itt megismtelni, hogy t. i. ki-ki annl nagyobb haladst tesz az nismeretben, minl mlyebbre sujtotta nyomorusgnak, szegnysgnek, meztelensgnek, gyalzatnak tudata. Mert nem kell attl flni, hogy az ember nagyon sokat elvesz a magbl, csakhogy megtanulja, hogy Istenben kell visszaszereznie azt, ami nki hinyzik. De a maga szmra egy hajszlnyit sem vehet a sajt jogn tl anlkl, hogy egyrszt oktalan ggje ltal nmagt el ne vesztse, msrszt Isten dicssgt magnak tulajdontva, borzaszt szentsgtrs bnbe ne essk. S bizonyra valahnyszor elfoglalja elmnket az a gonosz kvnsg, hogy valamit a magunknak hajtsunk tartani, hogy t. i. inkbb legyen bennnk, mint Istenben, tudjuk meg, hogy az ily gondolatot nem ms tancsad tmasztja bennnk, mint aki els szleinket rvette, hogy Istenhez hasonlk akarjanak lenni, jnak s gonosznak tudi. Ha rdgi sz az, mely az embert nmagban felfuvalkodott teszi, ne adjunk neki helyet, hisz az ellensgtl nem szabad tancsot krni. des ugyan, ha annyi sajt ernk van, hogy nmagunkban megnyugodhatunk; de hogy arra a haszontalan elbizakodsra ne csbttassunk, riasszon vissza a Szentirsnak annyi slyos kijelentse, hogy minket oly ervel fldre sujt. Ilyenek: „tkozott a frfi, ki bizik az emberben s erssgt helyhezteti a testben” (Jer. 17:5). „Nem a lnak erejben gynyrkdik s a frfi gyorsasgban nincsen nki kedve, hanem kedvesek az rnak, akik tet flik s akik biznak az irgalmassgban” (Zsolt. 147:10). „A megfradottnak ert d s akinek nincs ereje, erejt megsokastja. Meglankadnak s megfradnak az ifjak, megtntorodnak a vitzek is, de akik az rban biznak, nem lankadnak meg” (zs. 40:29) stb.

E mondsok mind arra irnyulnak, hogy sajt ernk fell egyltaln mit se tartsunk, ha azt akarjuk, hogy kegyelmes legyen hozznk az Isten, ki a kevlyeknek ellene ll, az alzatosoknak adja pedig az kegyelmt (Jak. 4:6). Aztn emkezznk meg amaz igretekrl is: „Vizet ntk a szomjuhozra s foly vizeket a szrazra” (zs. 44:3). Ismt: „Mindnyjan, kik szomjuhoztok, jertek e vizekre” (zs. 55:1). Mind e szavak azt bizonytjk, hogy Isten ldsainak elvtelre csak azok bocsttatnak, akik rzik az nyomorult voltukat s ellankadtak. Nem kell mellznnk az ilyen igreteket sem, amilyen pl. zsaisnl ez: „Nem a nap lesz tbbi nked nappali vilgossgod s fnyessgl, nem a hold vilgol nked, hanem az r lesz neked rk vilgossgod s Istened, kessged” (zs. 60:19). A napnak vagy holdnak fnyessgt bizonyra nem veszi el szolgitl az r, hanem mivel bennk egyedl akar dicssgben megjelenni, bizakodsukat mg azoktl a dolgoktl is messze eltrti, melyek vlemnyk szerint a legkivlbbak.

11. Nekem mindig igen tetszett ChrysostomusHomil. de perfect. Evang.* ama mondsa, hogy a mi blcselkedsnk alapja az alzatossg; mg inkbb azonban AugustinusnakEpist. 56. ad Diosc. (118).* ez a kijelentse: „Miknt a sznoklat mestere arra a krdsre, hogy az kesszls szablyai kzl melyik a legfontosabb, azt vlaszolta, hogy a helyes kiejts; arra a krdsre, hogy mi a msodik szably, ezt felelte, a helyes kiejts; a harmadik krdsre szinte azt, hogy a helyes kiejts: gy ha n tlem azt krdeznd, hogy a keresztyn vallsnak melyek a f szablyai, elszr, msodszor s harmadszor is mindig azt vlaszolnm, hogy az alzatossg”. -Tovbb alzatossgon nem azt rti, midn az ember, br tudatban van sajt erejnek, a ggs kevlysgtl mgis tartzkodik, hanem midn szintn olyannak rzi magt, hogy nincs egyebtt menedke, csak az alzatossgban, amint ezt msutt megmagyarzza. „Senki – gymondHomil. in Joann. 49, 8.* – magnak ne hizelkedjk; a Stn magbl Stn, ami ltal pedig valaki dvzl, az csak Istentl van. Mert mid van magadtl a bnn kivl? Vedd magadnak a bnt, ami a tied; mert az igazsg Isten”. Majd:Libr. de natura et grat. c. 52, 53.* „Mirt krkedik az ember termszeti tehetsgvel? Meg van az sebezve, szaggatva, rontva, semmistve. szinte bevallsra s nem hamis vdekezsre van szksg”. Majd:In Psal. 45. c. 13.* „Ha mindenki elismeri, hogy nmagban semmi, hogy nmagtl semmi segtsget nem nyer, sszetrtek benne a fegyverek s a tusakods is megsznt. Szksges pedig, hogy az istentelensg sszes fegyverei elkopjanak, sszetrjenek, elgjenek; gy, hogy fegyvertelen maradj s ne tallj nmagadban segtsget. Mennl gyengbb vagy nmagadban, annl inkbb felveszi gondodat az r”. Igy szl a 70-ik Zsoltr magyarzatban,Serm. 1, 4.* mikor megtiltja a magunk igazsgra val emlkezst, hogy Isten igazsgt megismerjk s kimutatja, hogy Isten az kegyelmt gy ajnlja neknk, hogy megtudjuk azt, hogy semmik vagyunk; hogy mi csupn Isten irgalmassgnl fogva tudunk megllani, mivel nmagunktl csak rosszak vagyunk. Ne harcoljunk teht e helyen gy a mi jogunkrt, mintha dvssgnkbl vonatnk az el, amit neki tulajdontunk. Mert valamint a mi alzatossgunk az felmagasztaltatsa, gy a mi alacsonysgunk megvallsa ennek orvossgul kszen tallja az knyrletessgt. Mindamellett nem kivnom, hogy az ember meggyzetlenl nknt engedjen s ha valami tehetsgei vannak, azokrl figyelmt elfordtsa, hogy gy knyszerljn az igazi alzatossgra; hanem, hogy az nszeretet s tetszelgs betegsgbl kigygyulva (amely ltal elvaktva nmagrl a kelletnl tbbet tart), a Szentirs igazmond tkrben vegye magt alapos vizsglat al.

12. S tetszik nekem az a npszer monds, melyet Augustinusbl vettek, hogy t. i. az emberben a termszeti ajndkok a bn kvetkeztben megromlottak, a termszetfelettiek pedig megsemmisltek. Mert ez utbbi alatt rtik gy a hit vilgossgt, mint az igazsgot, amelyek klnben az gi let s az rk boldogsg elnyershez elgsgesek lettek volna. Mikor teht az ember Isten orszgrl lemondott, egyuttal megfosztatott azoktl a szellemi adomnyoktl, melyekkel az rk dvssg elnyerst remlhette. Ebbl az kvetkezik, hogy az ember Isten orszgbl oly igen szmzetett, hogy mindazok a lelki erk, melyek a llek boldog letre vonatkoznak, kioltattak benne, mg az ujjszlets kegyelme folytn vissza nem szerzi azokat. Ezen lelki ajndkok s erk kztt vannak a hit, Isten irnt val szeretet, a felebarti szeretet, a szentsgre s igazsgra val trekvs. Mivel mindezeket Krisztus adja jra vissza neknk, gy rezzk, hogy idegen eredetek s nem tartoznak termszetnkhz; amibl joggal kvetkeztetjk, hogy azok kivesztek bellnk.

Elvtetett tlnk msrszt az rtelem psge s a szv igazsga is. Ez pedig nem egyb, mint a termszeti ajndkok megromlsa. Mert br megmaradt az rtelem s az itlet nmi maradvnya az akarattal egytt, mgsem mondhatjuk, hogy az elme p s tkletes, mert nagyonis ertelen s elhomlyosult s az akarat romlott volta a kelletnl is jobban ismeretes. Mivel teht az okossg, mellyel az ember a j s rossz kztt klnbsget tesz, mellyel rt s itl, termszeti ajndk, nem pusztulhatott el egszen, hanem rszben meggyenglt, rszben megromlott, gy, hogy csak alaktalan romjai ltszanak. Ily rtelemben mondja Jnos (1:5), hogy „a vilgossg a settben mg fnylk, de a settsg azt meg nem ismerte”. E szavakkal nyilvn ki van mondva egyrszt az, hogy az ember gonosz s elfajult termszetben mg csillmlanak oly szikrcskk, melyek azt mutatjk, hogy eszes lny s gy az oktalan llatoktl klnbzik, mivel rtelemmel meg van ldva; msrszt az, hogy ezt a fnyt a tudatlansg stt kde mgis gy elfojtja, hogy hathatsan nem munklkodhatik. Igy az akarat, mivel elvlaszthatatlan az ember termszettl, nem veszett el, hanem gonosz vgydsok olyannyira bilincsbe vertk, hogy semmi jt nem kpes kivnni.

Ez ugyan teljes meghatrozs, de azrt bvebben ki kell fejtennk. Hogy teht amaz els megklnbztets szerint, amellyel az ember lelkt rtelemre s akaratra osztottuk, haladhasson eladsunk rendje, az rtelem erejt vegyk els helyen vizsglat al. Mert ha az embert olyannyira vaknak akarnnk tartani, hogy azt mondank, hogy semmi tren sincs a legkisebb rtelme sem, ez nemcsak Isten igjvel, hanem a kznsges tapasztalattal is homlokegyenest ellenkeznk. Mert ltjuk, hogy az emberi szellembe bizonyos vgyds van beoltva az igazsg keressre, mely hajts egyltaln nem lpne fel, ha az igazsg illatt elbb nem rezte volna. Az emberi rtelem bizonyos beltsra vall teht az, hogy az igazsgszeretet az embert termszetszerleg magval ragadja, melynek hinya az oktalan llatokban az okossg nlkli durva rzkisget jelzi. Br ez a csekly kvnsg, mieltt cselekvsbe menne t, megsznik, mivel csakhamar egszen elenyszik. Ha teht az emberi sz a maga ertlensghez kpest az igazsg kikutatsnak helyes utjt kvetni nem kpes, hanem klnfle tvutakra bolyong s mintegy sttsgben tapogatzva szntelen megbotlik, mg vgre idestova lzengve megsemmisl: gy az igazsg keresse kzben elrulja, hogy mily alkalmatlan annak keressre s feltallsra.

Aztn slyosan szenved egyb hibban is, hogy t. i. gyakorta nem tudja megklnbztetni, mely dolog valdi megismersvel rdemes foglalkoznia. Ennlfogva a felesleges s jelentktelen dolgok kutatsban nevetsges fontoskodssal merl el, a legfontosabb dolgok megismerst azonban vagy nem rzi szksgesnek, vagy megvetleg s futlagosan foglalkozik velk, komoly buzgalmat azonban bizonyra sohasem tanust azokkal szemben. mbr a vilgi rk e fonksgrl lpten-nyomon panaszkodnak, mindazltal azt tapasztaljuk, hogy k is majdnem mindnyjan e hibba keveredtek. Ezrt Salamon egsz Prdiktori knyvben, miutn azokat a trekvseket elsorolta, melyekben az emberek igen blcseknek tnnek fel maguk eltt, kijelenti, hogy mindezek res hibavalsgok.

13. Az emberi rtelem igyekezete nem is mindig oly haszontalan, hogy valami eredmny ne koronzn, kivlt midn amaz alacsonyabb dolgokra irnyul. St nem is annyira eltompult, hogy a magasabbakbl is valami cseklysget megszerezni ne tudna, mbr azoknak keressre mr nincs oly nagy gondja. E kt klnfle dologhoz azonban nem egyforma tehetsge van. Mert ha a jelen let korltain fell emelkedik, akkor gyzdik csak meg igazn sajt ertlensgrl. Ezrt, hogy jobban szemllhessk, hogy a klnbz dolgokban tehetsge fokozataihoz kpest mennyire halad elre, rdemes bizonyos megklnbztetst tennnk. Az legyen teht e megklnbztets, hogy ms a fldi dolgok megismerse s ms az giek. Fldi dolgoknak nevezem azokat, amelyek Istene s az orszgra, a valdi igazsgra, a jv let boldogsgra nem vonatkoznak, hanem a jelen lettel vannak bizonyos viszonyban s valamikpen ennek hatrain bell maradnak. gi dolgoknak nevezem Isten tiszta ismerett, a bizonyos igazsgot s a mennyorszg titkait. Az els csoporthoz tartoznak az llamkormnyzs, a kzgazdasg, mindenfle kzmvessg s a szabad tudomnyok. A msodik csoporthoz Isten s az isteni akarat megismerse s az a szably, mely szerint letnket ahoz alkalmazzuk.

Az elsrl azt kell tartanunk, hogy mivel az ember termszettl fogva trsas lny, a trsas let polsra s fenntartsra termszetes sztnnl fogva is hajland s ezrt ltjuk, hogy minden ember lelkben megvannak a bizonyos polgri tisztessgre s rendre irnyul ltalnos benyomsok. Ezrt van, hogy oly embert nem tallhatunk, aki meg ne rten, hogy brmely emberi trsasgot trvnyekkel kell sszetartani s nem tallunk olyanokat sem, akiknek lelkben meg ne volnnak e trvnyek alapelvei. Innen van gy az sszes nemzeteknek, mint az egyes embereknek a trvnyek tekintetben val megegyezse, mivel e trvny magvai mester s trvnyhoz nlkl is el vannak hintve mindenkiben. Nem idzm itt azoknl a nzeteltrseknl s harcoknl, melyek azonnal felidzdnek, mihelyt nmelyek azt kivnjk, hogy minden jog s igazsg felforgattassk, hogy a trvny minden korltai ledntessenek, hogy jog helyett csak a szenvedly uralkodjk, amint ezt a rablk s tolvajok teszik; msok pedig helytelennek gondoljk azt, amit msok helyesnek lltanak s viszont dicsretesnek vitatjk azt, amit msok tiltanak. Mert ht k nem azrt gyllik a trvnyeket, mintha nem tudnk, hogy azok jk s szentek, hanem vak szenvedlykben dhngve harcolnak a kzzelfoghat okossggal s amit eszk beltsa szerint helyeselnek, azt szenvedlyk kvetkeztben tkozzk. Ez utbbi harc olyan, hogy a helyesnek amaz els fogalmt el nem trlheti. Mert br a trvny fejezetei tekintetben vita van az emberek kztt, a mltnyossg bizonyos fpontjaira nzve azonban egy nzeten vannak. Ebben is bizonyra az emberi rtelem ertlensge mutatkozik, mely mg akkor is sntikl s tntorog, mikor gy ltszik, mintha igaz uton haladna. Mindamellett szilrdan megll az, hogy az llami rend magva mindenkinek szivben el van vetve. S ez alkalmas bizonytk amellett, hogy e fldi let vezetsben egy ember sincs az okossg vilgossga nlkl.

14. Kvetkeznek gy a szabad tudomnyok, mint kzmvessgek; mivel ezek megtanulsra mindannyinkban van valami kpessg, ebbl is megltszik az emberi elmnek ereje. Mert mbr nem minden ember alkalmas e mvszetek s tudomnyok elsajttsra, a kzs kpessgnek mgis biztos jegye az, hogy alig tallhatnnk olyan embert, akinek valamely mvszetre val tehetsge ne mutatkoznk. S ez az er s knnyedsg nemcsak az illet mvszet elsajttsra elgsges, hanem arra is, hogy az ember az egyes mvszetekben valami jat talljon fel, vagy, hogy azt, amit mstl tanlt, bvtse s csinostsa. S valamint e tapasztalat Platt helytelenl brta arra az lltsra, hogy az ilyen felfogs nem egyb, mint visszaemlkezs, gy minket a leghelyesebb ok alapjn knyszert annak megvallsra, hogy annak vgs kezdete az emberi szellemmel veleszletett. E bizonytkok teht vilgosan mutatjk, hogy az okossg s tuds ltalnos felfog-kpessge termszetszerleg bele van oltva az emberekbe. Mindamellett oly ltalnos ajndk ez, hogy abban mindenki tartozik megismerni magra nzve Istennek klns kegyelmt. Arra, hogy ezrt hlsak legynk, elgg indt minket maga a termszet alkotja azzal, hogy bolondokat is teremt, akikben nyiltan megmutatja, hogy az emberi llek mily nyomorlt llapotban van, ha a tudsnak s okossgnak fnye be nem ragyogja; s ez a termszeti ajndk gy megvan mindenkiben, hogy mindenkire nzve is Isten jvoltnak teljesen ingyenes adomnya. Tovbb maguknak a mvszeteknek feltallsa, mdszeres tovbbadsa, bensbb s jelesebb megismerse (ami keveseknek sajtja), br nem szilrd bizonytka a kznsges leselmjsgnek, mivel azonban kegyeseknek s istenteleneknek klnbsg nlkl megadatik, mltn szmllhat a termszeti ajndkok kz.

15. Valahnyszor teht vilgi rk akadnak keznkbe, az igazsgnak bennk tndkl csodlatos fnye arra figyelmeztessen minket, hogy az emberi rtelem, br eredeti tiszta llapotbl kiesett s megromlott, mindazltal Isten kivl ajndkaival van felruhzva s kestve jelenleg is. Ha elgondoljuk, hogy az igazsg egyedli forrsa Isten lelke, magt az igazsgot nem fogjuk visszautastani, sem megvetni, akrhol tndkljk is felnk, ha nem akarunk lzadk lenni Isten lelke ellen; mert a Llek ajndkait nem lehet kevsre becslni, anlkl, hogy magt a Lelket is ne gncsolja s meg ne vesse az ember.

Mit mondjunk teht? Tagadjuk taln, hogy az igazsg fnye tndkltt azoknl az -kori jogtudsoknl, akik a polgri rendet s fegyelmet oly helyesen llaptottk meg? Azt mondjuk, hogy a blcsszek tvelyegtek, mikor a termszetet oly alapos kutats trgyv tettk s oly nagy mvszettel irtk le? Azt mondjuk, hogy nem volt eszk azoknak, akik az elads mvszett megllaptottk s minket megtantottak logikusan beszlni? Azt mondjuk, hogy balgk voltak azok, kik az orvosls mestersgt kikutatva hsges buzgsgukkal neknk hasznltak? Minek tartjuk az egsz szmtani tudomnyt? Azt hisszk, hogy esztelen emberek eszelssge? Hiszen ellenkezleg lehetetlen a rgiek iratait ezekrl a trgyakrl a legnagyobb csodlkozs nlkl olvasnunk; csodlkozunk pedig azrt, mivel ez iratokat kivlknak vagyunk knytelenek elismerni, amint tnyleg azok is. Tarthatunk-e pedig valamit dcsretesnek vagy kivlnak, amirl nem ismerjk el, hogy Istentl szrmazik? Szgyelhetnnk magunkat azrt a nagy hltlansgrt, melybe mg a pogny kltk sem estek, kik megvallottk, hogy a blcsszeti trvnyek s az sszes j mestersgek az istenek tallmnya. Ha teht ktsgtelen, hogy azok az emberek, akiket az irs x-oknak mond, oly leselmjek, s mly beltsak voltak az alsbbrend dolgok kutatsban, az ily pldkbl tanljuk meg, hogy mennyi jt hagyott meg az Isten az emberi termszet szmra mg azutn is, hogy az az igazi jtl megfosztatott.

16. Ekzben azonban ne feledjk el, hogy ezek az isteni llek nagyszer adomnyai, melyeket az emberi nemzet kzs hasznra azoknak osztogat, akiknek akar. Mert ha Bezalelbe s Olibba a szvetsg hajlknak megptshez megkvntat tudst s rtelmet a Szentlleknek kell csepegtetnie (II. Mz. 31:2 s 35:30), egyltaln nem csoda, ha azt mondjk, hogy azoknak a dolgoknak megismerst, melyek az emberi letben legfontosabbak, a Szentllek kzli velnk. S nincs mirt krkednie akrkinek, hogy a Szentllekkel micsoda dolguk van a hitetleneknek, akik Istentl teljesen elszakadtak. Mert mikor az mondatik, hogy Isten lelke egyedl a hivkben lakozik, ezt a megszentel lekrl kell rtennk, mely ltal Isten templomv szenteltetnk. Ezrt azonban Isten nem kevsbb betlt, mozgat s tpll mindeneket ugyanazon Llek erejvel s teszi ezt minden egyes nemnek azon sajtsga szerint, melyet bel a teremts trvnynl fogva adott. Mivel Isten azt akarta, hogy minket a hitetlenek munkja s szolglata tmogasson a termszettudomnyokban, dialektikban, szmtanban s ms ilyenekben, e munkt s szolglatot ignybe kell vennnk, nehogy ha Istennek bennk nknt felajnlott ajndkait figyelmen kivl hagyjuk, tunyasgunknak mlt bntetst vegyk.

De hogy valaki azt ne gondolja, hogy az ember nagyon boldog, mivel e vilg megismersben az igazsg megragadsra oly er van adva neki, egyuttal meg kell jegyeznnk, hogy gy az egsz rtelmi er, mint az rts is, amely belle ered, enysz s elmuland dolog Isten eltt, mihelyt szilrd alapjt nem az igazsg kpezi. Mert igen helyesen mondja Augustinus (kinek lltst – mint fentebb mondottuk – a „ttelek” mestereLibr. 2. distinct. 25.* s a skolasztikusok is knytelenek voltak helyeselni), hogy valamint az ingyen val ajndkok az eset utn elvtettek az embertl, gy a szmra megmaradt termszeti ajndkok megromlottak, nem mintha nmaguktl tiszttalanokk vlhattak volna, hiszen az Istentl erednek, hanem mivel a megfertztt emberre nzve megszntek tisztk lenni, hogy ebbl semmi dicsekvse ne legyen.

17. A f dolog az, hogy az egsz emberi nemben lthat, hogy az okossg a mi termszetnknek sajtja, mely az llatoktl pgy megklnbztet minket, valamint azok az rzs ltal klnbznek a llektelen trgyaktl. Mert, hogy bolondok, vagy esztelen emberek is szletnek, ez a fogyatkozs Isten ltalnos kegyelmt nem homlyostja el, st inkbb az ily ltvny figyelmeztet minket arra, hogy ami bennnk megmaradt, azt mltn Isten kedvez kegyelmnek kell tulajdontanunk; mivel, ha nem knyrlt volna rajtunk, a tle val elszakads az egsz termszet hallt vonta volna maga utn. Hogy pedig nmelyek kitnnek les elmjkkel, msok itl kpessg dolgban mlnak fell egyebeket, ismt msoknak egy, vagy ms mestersg megtanulsra van inkbb tehetsgk, az ajndkok e klnflesgvel Isten az kegyelmt mutatja fel elttnk, hogy senki nmagtl erednek ne tartsa azt, ami tisztn Isten bkezsgbl szrmazik. Mert mirt kivlbb egyik ember a msiknl, ha csak azrt nem, hogy a kzs termszetben kitnjk Isten klns kegyelme, mely midn sok embert elkerl, azt juttatja kifejezsre, hogy senki irnt sincs kteleztetse? Figyelembe veend mg, hogy hivatshoz kpest mindenkibe klnbz indulatokat cspgtet Isten. Sok plda van erre a Birk knyvben, ahol az van mondva, hogy az rnak Szentlelke ervel s hatalommal ruhzta fel azokat, kiket a np vezetsre elhivott (Bir. 6:34 stb.). Egyszval, minden kivl cselekmnyben klns sztnzs van. Ezrt kvettk Sault azok az ers frfiak, akiknek szivt Isten megillette. S mikor a kirlysgra val megvlasztsa megjvendltetik, gy szl Smuel: „Az rnak lelke red fog szllani s … ms emberr teszesz” (I. Sm. 10:6). S ez kiterjed az egsz orszglsra. Ugyangy mondja a Szentirs aztn Dvidrl, hogy „attl a naptl az rnak lelke re szllott … s azutn is” (I. Sm. 16:13). De egyebtt uganez van elmondva a klns felindtsokra nzve is. St Homr azt mondja, hogy az emberek kitnnek rtelmkkel nemcsak annyiban, amennyiben Zeus osztogatja azt kinek-kinek, hanem amennyiben naprl-napra irnytja oion hmar aghsi. S a tapasztalat bizonyra megmutatja, hogy mivel gyakran azok elmje tompul el, kik azeltt a legrtelmesebbek s legjobb felfogsuak voltak, az emberek elmje Isten kezben s akaratban van, gy hogy az emberi elmt minden szempillantsban Isten igazgatja. Ezrt mondja az Irs Istenrl, hogy elveszi az okosak rtelmt, hogy uttalan utakon t tvelyegjenek (Zsolt. 107:40). Egybknt e sokflesgben mgis Isten kpnek valamely fennmaradt jegyeit ltjuk, melyek az egsz emberi nemet megklnbztetik egyb teremtmnyektl.

18. Most azt kell megmagyarznunk, hogy az emberi rtelem mit vizsgl, midn Isten orszghoz s ama tkletes lelki beltshoz rnk, amely legfkp hrom dologbl ll: abbl, hogy Istent ismerjk, ismerjk irntunk val atyai szeretett, amelyen a mi dvssgnk nyugszik s az let folytatsnak trvny szablyai szerint val mdjt. Az els kt pontnl, kivltkpen pedig a msodiknl a legkivlbb elmj emberek is vakabban a vakondnl. Nem tagadom ugyan, hogy a blcselknl hellyel-kzzel blcs s helyes mondsokat lehet olvasni Istenrl, de ezeken is mindig valami tvelyg kpzelds ize rzik. Az r, mint fentebb mondottuk, istensgnek nmi csekly megrzst beljk is adta, hogy istentelensgket tudatlansggal ne leplezhessk, s nha-nha oly nyilatkozatokra sztnzte ket, melyeknek megvallsa ket magukat gyzi meg; de amint lttak, gy lttk, hogy az ily szemllet a legkevsbb sem vezrelte ket azigazsg fel, nemhogy azt elrtk volna; amint azutas, ki a mezn jr, jjel a villmls fnyt egy szempillantsig messze s szjjel megltja, de csak oly enysz ltssal, hogy mieltt lbt mozdthatn, mris krlfogja az jszaka sttsge: sokkal tvolabb van, hogysem ezzel a segtsggel a helyes utat feltalln. Ezen kvl az igazsgnak ama cseppecski, melyekkel knyveiket mintegy vletlenl meghintik, hny s mily borzaszt hazugsggal vannak beszennyezve! Egy szval, Isten irntunk val jsgnak bizonyossgt (mely nlkl az emberi szellem szksgkp meghborodik) soha szre se vettk. Ennlfogva az emberi okossg nem kzelt, nem iparkodik, nem frkzhetik gy ehez az igazsghoz, hogy valban megrthetn, ki az igaz Isten, vagy hogy milyen akar lenni irnyunkban. 19. De mivel az les ltsunkrl val hamis feltevstl elkbtva nagyon nehezen hitetjk el nmagunkkal, hogy elmnk Isten dolgaiban egszen vak s tompa, jobb lesz, gy vlem a Szentirs bizonytkaival, mint szokokkal igazolnunk ez lltst. Igen szpen tantja ezt Jnos a fentebb mr idzett lltsban (Jn. 1:4), mikor azt irja, hogy Istenben „vala az let s az let vala az embereknek ama vilgossguk s ez a vilgossg a sttsgben fnylik, de a settsg azt meg nem esmrte”. Kijelenti ugyan, hogy az ember lelkt az isteni fny tndklse gy besugrozza, hogy e fny csekly lngja, vagy legalbb szikrja sohasem hinyzik a llekbl, de ezzel a vilgossggal mg Istent nem fogja fel. Mirt? Mivel elmje Isten megismerst illetleg csupa sttsg. Mert midn a Szentllek az embereket sttsgnek nevezi, egyszersmind elveszi tlk a lelki rtelem minden kpessgt. Ezrt lltja azt, hogy azok a hivk, kik Krisztust beveszik „nem a vrtl, sem a testnek akaratjtl, sem a frfinak indulatjtl, hanem Istentl szlettek (Jn. 1:13). Mintha csak azt mondan, hogy a test nem kpes oly fensges blcsesgre, hogy Istent s ami Isten, befogadja, ha Isten lelke mg nem vilgostja. Amint Krisztus is tanusgot tett (Mt. 16:17), hogy Isten klns kijelentse volt, hogy Pter megismerte t.

20. Ha meggyzdsnk volna (aminek minden ellenmondson fell kell llania), hogy a mi termszetnk mind a nlkl szklkdik, amit a mennyei Atya az vlasztottaival az jjszlets lelke ltal kzl, semmi ok sem volna e helyen a ktelkedsre. Mert a hiv np gy szl a prftnl (Zsolt. 36:10): „Nlad van az letnek forrsa; a te vilgossgod ltal ltunk vilgossgot”. Ugyanezt tantja Pl apostol is, midn azt mondja, hogy „senki nem mondhatja a Jzust rnak, hanem csak a Szent Llek ltal” (I. Kor. 12:3). S Keresztel Jnos, mikor ltta tantvnyainak rtelmetlensgt, gy kiltott fel: „Az ember nem vehet semmit magnak, hanem ha a mennybl adattatik nki” (Jn. 3:27). Hogy pedig ez ajndkon klns megvilgostst, nem pedig a termszet kznsges ajndkt rti, bizonyos abbl a panaszbl, hogy annyi beszdvel, mellyel Krisztust tantvnyainak ajnlotta, semmit sem rt el. „Ltom n, gymond, hogy semmi a sz az embernek az isteni dolgokrl val megtantsra, midn az r az Szentlelke ltal rtelmet nem ad. St Mzes (V. Mz. 29:2), midn a npet feddi feledkenysgrt, egyuttal azt is kijelenti, hogy k Isten titkait msknt meg nem rthetik, csak jttemnye ltal. „Nagy kisrteteket lttak a te szemeid, jegyeket s nagy csodkat; mindazltal nem adott az r tinktek szivet a megrtsre s szemeket a ltsra s fleket a hallsra, mind e mai napig”. Vajjon tbbet fejezne-e ki, ha minket Isten dolgainak megrtsben tuskknak nevezne? Azrt az r kivl kegyelem gyannt igri a prfta ltal, hogy az izraelitknak szivet ad, hogy azok megismerjk t, felettbb erstve ez ltal, hogy az ember elmje lelkileg csak annyira blcs, amennyire vilgostja azt meg. Ezt ersti vilgosan Krisztus is szavval (Jn. 6:44), midn azt mondja, hogy senki sem jhet hozz, hanem csak akinek az Atyjtl adatik. Hogyan? Vajjon nem az Atynak l kpmsa, akiben az dicssgnek teljes ragyogsa tndklik felnk? Annak okrt jobban meg nem mutathatta volna, hogy Isten megismersre min tehetsgnk van, mint midn tagadja, hogy neknk szemnk van arra, hogy meglssuk az brzatt, jllehet az oly nyilvnvallag elnkbe adatik. Ht, vajjon nem azrt jtt-e a fldre, hogy az embereknek az Atya akaratt megjelentse? Kvetsgben is nem jrt-e el hsgesen? Bizonyra eljrt, de tantsa semmi eredmnyt nem hoz ltre, ha a bels tant, a Szentllek, a szivekhez vezet utat meg nem nyitja. Teht nem jnnek hozz, csak akik az Atyjt hallottk s tle megtanttattak. De min mdja ez a tanulsnak s hallsnak? Nyilvnvalan az, amikor a Szentllek csodlatos s klns ervel alaktja a flet a hallsra s a lelket az rtsre. S hogy ez j lltsnak ne lssk, Krisztus zsais jvendlst idzi (54:13); ahol midn az egyhz helyrelltst igri, azt tantja, hogy Isten tantvnyai azok lesznek, akik az rk dvssgre sszegyjtetnek.

Ha teht Isten ott valami klns dolgot jvendl vlasztottai fell, nyilvnval, hogy a tudomnynak nem arrl a nemrl szl, amely az istentelenekkel is s a pognyokkal kzs. Htra van teht, hogy megrtsk, hogy Isten orszgba ms eltt nem trul fel a bemenetel, csak akiben a Szentllek az vilgossga ltal j elmt teremtett. Mindenek kztt pedig a legvilgosabban Pl szl, aki ebbe a vitba feltett szndkkal lpve, miutn az emberek egyetemes blcsesgt, mint balgasgot s haszontalansgot, elitlte s gy teljesen semmiv tette, vgl is azt bizonytja, hogy (I. Kor. 2:14) a lelkes ember meg nem foghatja azokat, amelyek Isten lelkei; r nzve balgasg s nem rthet, mivel e dolgok lelkileg itltetnek meg (I. Kor. 2:14). Mit nevez Pl lelkes embernek? Bizonyra azt, aki a termszet vilgossgra tmaszkodik. Az ilyen, mondom, Isten lelki titkaibl semmit meg nem rthet. Mirt? Taln azrt, mivel hanyagsgbl nem trdik azokkal? St brmennyire iparkodik is, semmire sem kpes, mivel t. i. e dolgok lelkileg itltetnek meg. Mit jelent ez? Azt, hogy mivel e dolgok az emberi belts ell teljesen el vannak rejtve, egyedl a Szentllek kijelentse ltal jnnek vilgossgra, gy annyira, hogy ahol Istennek Szentlelke nem vilgol, balgasgnak tartjk azokat. Azeltt pedig a szem, fl s rtelem minden kpessgn felett levnek mondotta az apostol azt, amit Isten ksztett azoknak, akik tet szeretik, st azt bizonytotta, hogy az emberi blcsesg olyan, mint egy lepel, mely az elmt Isten szemllsben gtolja. Mit akarunk tbbet? Az apostol kijelenti, hogy Isten e vilg blcsesgt bolondsgg tette (I. Kor. 1:20) s mi taln ennek oly leselmjsget tulajdontsunk, hogy azzal Istenhez s a menyorszg titkaihoz behatolni kpes volna? Tvol legyen tlnk ily nagy balgasg!

21. Azrt, amit itt elvon az emberektl az apostol, azt msutt egyedl Istennek tulajdontja imdsgban. „A dicssgnek amaz atyja adja nktek – szl – a blcsesgnek s jelentsnek lelkt az ismeretben” (Ef. 1:17). Hallhatja immr az olvas, hogy minden blcsesg s kijelents Isten ajndka. Mit mond ezenkivl? „Megvilgosttattak a ti elmteknek szemei”. E szemek maguktl bizonyra vakok, ha j kijelentsre szorulnak. Aztn ez kvetkezik: „hogy tudhasstok, mi legyen a ti hivatstoknak remnysge, stb.” Bevallja teht, hogy az emberek elmje nem kpes akkora ismeretre, hogy hivatsukat megrthetnk. S ne fecsegje itt nekem valamelyik pelaginus, hogy ennek a tudatlansgnak, vagy durva esztelensgnek Isten segtsgre j, midn igje tudomnyval oda irnyozza az emberi rtelmet, ahova vezr nlkl nem juthatott volna el. Mert ott volt Dvidnl a trvny, melybe mindaz bele volt foglalva, amit emberi blcsesg csak kivnhat, de azzal meg nem elgedve azt krte Istentl, hogy nyissa meg szemeit, hogy a trvnynek csodlatos titkait fontolra vehesse” (Zsolt. 119:18). Mely kijelentsvel bizonyra azt fejezi ki, hogy a nap akkor kel fel a fldn, mikor az emberek eltt Isten igje ragyog; de ebbl az emberek nem sok hasznot ltnak, mg az, ki ezrt vilgossg Atyjnak neveztetik, nem ad szemeket a ltsra, vagy meg nem nyitja azokat (Jak. 1:17); mert ahol Szentlelkvel vilgossgot nem nyujt, ott mindent a sttsg tart fogva. Igy tantotta helyesen s bsgesen az apostolokat is a legjobb tant; mindamellett ha nem szklkdtek volna az igazsg lelkben, amely llek az lelkket kimveln abban a tudomnyban, amelyet azeltt hallottak, nem parancsoln az r, hogy azt vrjk (Jn. 14:26). Ha megvalljuk, hogy abban, amit Istentl krnk, szksget ltunk s Isten abban, amit igr, rmutat a mi insgnkre, akkor senki ne habozzk megvallani, hogy Isten titkainak megrtsre csak annyi kpessge van, amennyire az kegyelmtl megvilgosttatott. Aki magnak tbb rtelmet tulajdont, annl vakabb, mert mg a maga vaksgt sem ismeri.

22. Htra van mg ama harmadik, amelyben a helyesen les szablynak megismersrl van sz s amelyet tallan mondhatunk a cselekedetek igazsga megismersnek, amely tren gy ltszik, az emberi elme valamivel lesebb, mint a fentiekben. Mivel az apostol tanustja (Rm. 2:14 ), hogy a pognyok, kiknek trvnyk nincs, ha a trvny cselekedeteit viszik vgbe, maguk maguknak trvnyk, „gy, mint akik megjelentik, hogy a trvnynek cselekedete az szivkbe beiratott, kiknek lelkiismeretk s az gondolatjuk, melyek egymst vdoljk, vagy mentik, egyetemben bizonysgot teszen”. Ha a pognyok elmjbe termszetszerleg be van vsve a trvny igazsga, bizonyra nem mondhatjuk, hogy letk vezetsben teljesen vakok. S nincs kznsgesebb llts, mint hogy az embert a termszet trvnye, melyrl a fenti helyen szl az apostol, elgg megtantja az let helyes szablyra.

Mi azonban vegyk fontolra, hogy a trvnynek ez ismerett mirt adta Isten az emberbe s akkor mindjrt kiderl, hogy meddig vezrli ez ket az okossg s igazsg clja fel. Pl szavaibl is vilgosan ez derl ki, ha fejtegetseit jl megnzzk. Kevssel elbb azt mondta, hogy akik a trvnyben vtkeztek, a trvny ltal itltetnek meg, akik viszont trvny nlkl vtkeztek, trvny nlkl vesznek el. Mivel az kptelensgnek tetszhetett volna, hogy a pognyok minden megelz tlet nlkl vesznek el, folytatlag hozz teszi, hogy sajt lelkiismeretk van trvny gyannt s ezrt ez elgsges az jogos krhozatsukra. A termszeti trvny vgclja teht, hogy az embernek ne legyen mivel magt mentenie. Nem helytelen teht az a meghatrozs, hogy lelkiismeretknek, mely az igaz s gonosz kztt elgg klnbsget tesz, megismerse az emberi tudatlansg rgynek megszntetsre szolgl, mivel sajt bizonysguk ltal gyzettetnek meg. Olyan az embernek nmaga irnt val kedvezse, hogy ha gonoszt cselekszik, elmjt, ameddig csak lehet, szivesen elfordtja bneinek megtekintstl. Ugy ltszik: ez ok indtotta PlatotIn Protagora.* is arra a vlemnyre, hogy az emberek nem vtkeznek msknt, csak tudatlansgbl. Ezt helyesen lltotta volna, ha az emberi kpmutats a vtkek ferdesgben annyira jutna, hogy az elme bntudat nlkl llana Isten eltt. De mivel a bns, br kerli a j s rossz kztti klnbsgttelt, mely szivbe vsetett, mindamellett arra ismtelve rknyszerl s nem lehet annyira szemet hunynia, hogy ne legyen knytelen akarva, nem akarva szemeit felnyitni: azrt hamis az az llts, hogy az ember pusztn tudatlansgbl vtkezik.

23. Igazabban vlekedik Themistius,Paraph. in 3 lib. de anima c. 46.* ki azt tantja, hogy az rtelem az ltalnos meghatrozsban, vagy a dolog lnyegben igen ritkn tved; s csak olyankor tvelyeg, mikor tovbb megy, t.i. mikor feltevsekbe bocstkozik. Bizonyra nincs senki, aki ne lltan, ha ltalban tesszk fel a krdst, hogy az emberls gonoszsg; aki azonban az ellensg hallra sz sszeeskvst, gy tancskozik arrl, mint valami j dologrl. A parzna ltalban elitli a parznasgot; de a sajt parznasgban mentegeti magt. Ez tudatlansg, mert az ember, ha klns feltevshez jut, elfeledi azt a szablyt, melyet az ltalnos ttelben csak az imnt lltott fel. Errl a dologrl legkesebben Augustinus rtekezik az 57-ik Zsoltr 1. versrl szl magyarzatban. mbr az sem mindig ll meg, amit Themistius mond. Mert a vtek rutsga a lelkiismeretet nha oly ervel knyszerti, hogy nem a jnak hamis rve alatt csalja tovbb magt, hanem tudva s akarva rohan a veszedelembe. S ez rzletbl szrmazik e mondsMedea apud Ovidium.* is: „ltom a jobbat s helyeslem is, de mgis a rosszabbat cselekszem”. Ezrt gy ltom, hogy AristotelesLibr. Ethic.7. c. 3.* igen blcsen tett klnbsget a zaboltlansg s mrtktelensg kztt. Ahol a zaboltlansg uralkodik, azt lltja, hogy ott a felzavart indulat, vagy szenvedly paqoV megfosztja az elmt a rszleges tudstl, hogy az ember sajt bns tettben ne lssa a rosszat, mit ltalban a hasonlkban lt; de mihelyt a szenvedly kitombolta magt, legott bekvetkezik a megbns. A mrtktelensget pedig nem oltja ki s nem tri meg a bn rzse, hanem ellenkezleg makacsul megmarad a megkezdett gonoszsgban.

24.Aztn, ha azt halljuk, hogy az emberben ltalnos itlet van a j s rossz megvlasztsra, ne gondoljuk, hogy az itlet mindentt p s srtetlen. Mert ha az emberek szive csak abbl a clbl van felruhzva az igaz s hamis megvlasztsnak kpessgvel, hogy tudatlansgukat mentsgkre fel ne hozhassk, a legkevsbb sem szksges, hogy az igazsgot minden egyes dologban ismerjk, hanem, nagyon is elg, ha annyiban rtik mind e dolgokat, hogy nem meneklhetnek semerre anlkl, hogy sajt lelkiismeretk tanusgtl meggyzve mr most ne kezdjenek borzadni Isten itlszktl. S ha okossgunkat Isten trvnyvel akarjuk sszemrni, mely a tkltes igazsgnak pldja, tapasztalni fogjuk, hogy az milyen sok tekintetben vak. Valban legkevsbb kveti azokat a parancsolatokat, melyek az els tbln a legfbbek, t.i. az Istenben val bizalomrl, az igazsg s jsg dicssgnek neki val tulajdontsrl, nevnek segtsgl hivsrl, a szombat valdi megtartsrl szl parancsolatok. Mely llek lmodta meg valaha, termszetes rzltre tmaszkodva, hogy Isten trvnyes tisztelete ezekben s hasonl dolgokban ll? Mert midn a vilgias rzlet emberek Istent tisztelni akarjk, ha szzszor elvonja is ket haszontalan kpzeldseiktl, mindazltal mindig visszaesnek azokba. Azt mondjk ugyan, hogy Istennek nem tetszenek az ldozatok, ha nem jrul hozzjuk a sziv tisztasga; s ezzel azt tanustjk, hogy valami sejtelmk van Isten szellemi tiszteletrl, de ezt mgis nyomban elferdtik hamis hazugsgaikkal. Mert hogy az az igaz, amit a trvny errl elnkbe ir, errl soha ember nem kpes meggyzni ket. Mondhatom-e, hogy valami mly belts ltal tnik ki az az elme, mely a maga erejbl sem blcs lenni, sem a j intelmeknek engedni nem kpes?

A msodik tb

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!