18. TIZENNYOLCADIK FEJEZET. Isten gy hasznlja az istentelenek szolglatt s ... ...
TIZENNYOLCADIK FEJEZET
Isten gy hasznlja az istentelenek szolglatt s gy hajtja azok lelkt itleteinek vghezvitelre, hogy emellett maga minden folttl tisztn marad.
1. Egyb szentirsi helyekbl, ahol arrl van sz, hogy Isten magt a Stnt s a tbbi istenteleneket is szabad akarata szerint vonja s kormnyozza, mg nehezebb krds tmad. Mert a testi rtelem alig foghatja meg, mint lehetsges az, hogy noha azok ltal vgzi munkjt, bnkbl semmi folt re nem ragad, st a kzs munka kzben minden bntl mentes marad, szolgit pedig emellett igazsgosan krhoztatja. Ezrt talltk fel a cselekvs s a megengeds kztti klnbsget; mert sokak eltt megoldhatatlan csomnak ltszott az, hogy Isten keze s hatalma alatt a Stn s az istentelenek akpen vannak, hogy Isten az gonoszsgukat tetszs szerinti clra irnythatja s hogy bns tetteiket itletei vgrehajtsra hasznlhatja. De taln menthet volna ezeknek az embereknek szernysge, akik a kptelensg ltszattl visszariadnak, ha Isten igazsgt nem igyekeznnek balgatagul a hazugsg rve alatt vdelmezni minden kedveztlen ltszat ellen. Kptelensgnek ltszik elttk, hogy Isten tudtval s akaratval vakuljon meg az ember, ki nemsokra vaksgnak bntetst hordozza. Teht kifogs utn kapkodva gy keresnek menekvst, hogy szerintk az ilyen eset Istennek csak engedelmbl, de nem akaratbl trtnik. Mikor azonban Isten nyiltan kijelenti, hogy ezt maga teszi, ezt a mentsget visszautastja. Hogy pedig az emberek Isten titkos intse nlkl semmit sem kpesek cselekedni s brmint hatrozzanak is magukban, nem tehetnek mst, mint amit Isten nmagnl elhatrozott s titkos igazgatsval megllapt, szmtalan vilgos bizonytk igazolja. Amit fentebb a zsoltrbl idztnk, hogy t. i. Isten brmit akar, megteheti, ktsgtelen, hogy ll az emberek sszes cselekvseire. Ha Isten, amint meg van irva, a hbornak s bknek ktsgtelen ura s pedig minden kivtel nlkl, vajjon ki merszli azt mondani, hogy tudta, vagy beavatkozsa nlkl vak indulat viszi tallomra az embereket. De egyes pldkbl tbb vilgossg derl trgyunkra?
Jb knyve els rszbl tudjuk, hogy a Stn Isten parancsainak tvtelre pen gy ll az r eltt, mint az angyalok, kik nknt engedelmeskednek. Br cselekvseiknek klnbz a mdja s clja, a Stn mg sem kpes semmihez sem kezdeni Isten akarata nlkl. Noha gy ltszik, mintha pusztn engedelmet nyerne arra, hogy a szent frfit nyomorgassa, mgis mivel igaz ez a kijelents (Jb. 1:21): „Az r adta s az r vette is el”, azaz gy lett, amint az rnak tetszett, azt a kvetkeztetst vonhatjuk le, hogy annak a megprbltatsnak, melyet a Stn s a gonosz rablk szolgk gyannt vgrehajtottak, Isten volt a szerzje. A Stn a szent embert ktsgbeejts ltal iparkodik Isten ellen val dhngsre birni. A szabeusok kegyetlen istentelensggel rohannak az idegen jszg fosztogatsra. Jb mindamellett elismeri, hogy Isten fosztotta meg minden javaitl s hogy szegnny azrt lett, mivel az rnak gy tetszett. Brmit terveznek ht az emberek, vagy akr a Stn maga, de a kormnyt Isten tartja kezben, hogy itletei vgrehajtsra fordtsa trekvsket.
Isten azt akarja, hogy a hitetlen khb kirly megcsalassk. Ennek vgrehajtsra a Stn felajnlja a maga munkjt. S Isten azzal a hatrozott megbizssal kldi el, hogy hazug llek legyen minden prfta ajakn (I. Kir. 22:20.54). Ha khb megvaktsa s elbolondtsa Isten itlete, el kell tnnie a puszta megengedsrl szl kpzeldsnek; mivel nevetsges volna, ha a bir csak megengedn, de egyuttal el nem dnten s vgrehajtst szolgira nem bizn annak, amirl akarja hogy megtrtnjk.
A zsidk szndka az volt, hogy Krisztust meglik, Piltus s a katonk teljestik az rjng akaratt. A tantvnyok mgis nneplyes knyrgsben valljk meg, hogy mindez istentelenek nem tettek egyebet, csak amit Isten keze s tancsa elhatrozott (Csel. 4:28). Igy hirdette mr elbb Pter, hogy Krisztus Istennek elvgzett tancsbl s rendelsbl adatott a hallra, (Csel. 2:23); mintha csak azt mondan, hogy siten, ki eltt kezdettl fogva semmi sem volt elrejtve, tudva s akarva hatrozta el azt, amit a zsidk vgrehajtottak. Ugyanezt ismtli ms helyen is, mikor gy szl: „Az Isten pedig, amelyeket eleve megmondott volt, midn prftinak szjok ltal, hogy kellene a Krisztusnak szenvedni, akpen tlttte b” (Csel. 3:18).
Absolon krhozatos vtket kvet el, mikor atyjnak gyt vrfertzssel beszennyezi (II. Sm. 16:22), Isten mgis kijelenti, hogy ez az munkja. Mert szavai gy hangzanak (II. Sm. 12:12): „Te titkon cselekedtl, de n azt cselekszem az egsz Izrael eltt s a nap eltt.” Brmin kegyetlensget kvetnek is el a kaldeusok Judeban, Jermis azt mondja, hogy mindez Isten mve (50:25). Ezrt neveztetik Nabukodonozor Isten szolgjnak. Isten lpten-nyomon kijelenti, hogy sipolsval, trombita-zengssel, hatalmval s parancsolatval gyjti hadba az istenteleneket. Asszria kirlyt haragja vesszejnek s fejszjnek nevezi, melyet kezvel forgat (zs. 5:26 s 10:5 stb.. A szent vros romlst s a templom pusztulst sajt munkjnak mondja. Dvid midn nem zugoldik Isten ellen, hanem t igaz birjul elismeri, megvallja, hogy Smei tkai Isten parancsbl szrmaznak (II. Sm. 16:10). „Az r parancsolta neki – szl – hogy szidalmazzon engemet”. A Szentirsban gyakran tallkozunk azzal, hogy minden, ami trtnik, Istentl j. Istentl szrmazik pl. a 10 trzs elszakadsa, li gyermekinek halla s sok hasonl eset. Akik csak valamennyire is jrtasak a Szentirsban, ltjk, hogy a sok bizonysg kzl n csak egyet-kettt hozok fel rvidsg okrt; ezekbl azonban nagyon is jl bebizonyl, hogy balga tvelygsben szenvednek azok az emberek, akik Isten gondviselse helybe a puszta megengedst teszik, mintha Isten egy rhelyen lve vrn a vletlen esemnyeket s gy itletei az emberi akarattl fggennek.
2. Ami a titkos felindtst illeti, az, ami a kirly szivrl hirdet Salamon (Pld. 21:1), hogy t. i. azt Isten az jtetszse szerint ide s tova hajthatja, az bizonyra az egsz emberi nemre kiterjed s annyit jelent, mintha azt mondotta volna, hogy brmit forgatunk is szivnkben, mindazt Isten titkos sugallata irnytja a maga clja fel. S bizonyra, ha nem munklkodnk bent az emberi rtelemben, nem volna helyes az az llts (zs. 29:14), hogy veszi el az igazmondknak szjt, a vneknek blcsesgt s a fld hatalmasainak szivt, hogy eltvelyedjenek. Ide vonatkozik az is, amit gyakorta olvasunk, hogy az emberek flnek, mivel az Isten irnt val flelem megszllja szivket (Zsolt. 107:40, Ez. 7:26, III. Mz. 26:36). Igy ment ki Dvid Saul tborbl anlkl, hogy valaki tudta volna, mivel Isten az sszes vitzekre nehz lmot bocstott (I. Sm. 26:12). Nem is kivnhatunk vilgosabb bizonytkot, mert hisz Isten annyiszor kijelenti, hogy az emberek elmjt vaktja el, bdultsgot bocst rjuk, mly lom lelkvel rszegti meg ket, veri meg ket esztelensggel, kemnyti meg szivket (Rm. 1:26 s 11:8). Sokan ezt is a megengedsre vezetik vissza, mintha Isten azzal, hogy elhagyja a gonoszokat, megengedn, hogy ket a Stn megvaktsa. De mivel a Szentirs nyiltan kifejezi, hogy az esztelensg s vaksg Isten igazsgos itletbl szrmazik, e megolds semmit sem r. Mert azt mondja a Szentirs, hogy Fara szivt Isten kemnytette meg, zrta be s erstette meg. Ezt a beszdmdot nmelyek izetlen fecsegssel kignyoljk, mivel egyebtt arrl van sz, hogy Fara maga kemnytette meg sajt szivt (II. Mz. 8:15) s gy a megkemnyeds oka sajt akarata volt. Mintha bizony e kett nem frne meg nagyon jl egyms mellett, hogy t. i. br klnbz mdon az ember, mikor ltala Isten munklkodik, akkor egyuttal maga is munklkodik. n azonban ellenvetsket visszafordtom rjuk, mivel ha a megkemnyts sz e helyen csak a megengedst jelzi, akkor a makacssg indt oka voltakpen nem a Faraban van. Aztn milyen semmis s oktalan magyarzat volna az, hogy Fara csak megengedte volna, hogy szive megkemnyttessk. Tegyk hozz, hogy az ily oktalan beszd lehetsgt maga a Szentirs zrja ki. „n megkemnytem – szl Isten – az szivt, hogy ne bocsssa el a npet” (II. Mz. 4:21). Hasonlkpen mondja Mzes Knan lakirl, (Jzs. 11:20), hogy azrt mentek csatba, mivel Isten megkemnytette szivket. Ezt ismtli meg a msik prfta is (Zsolt. 105:25): „Elfordt azoknak szivket, hogy meggyllnk az npt s lnokl cselekednnek az szolgival”. ppen gy hirdeti az r zsaisnl (10:6): „A kpmutat np ellen kldm t s amely np ellen megharagudtam, az ellen parancsolok nki, prdikljon s zskmnyt tegyen azokban s hogy azt eltapodja, mint az utcn val srt”. Nem azrt teszi ezt, mivel az istentelen s kemnysziv embereket arra akarn megtantani, hogy neki nknt engedelmeskedjenek, hanem azrt, mivel azokat akpen akarja knyszerteni itletei vgrehajtsra, mintha parancsait szivkbe vsve hordank. Ebbl kitnik, hogy Isten hatrozott rendelse indtotta ket. Megvallom ugyan, hogy istena gonoszokban gyakran a Stn munkjnak kzbejttvel mkdik, de azt is lltom, hogy maga a Stn Isten indtsbl vgzi szerept s csak annyit visz vghez, amennyit Isten neki megengedett. Sault a rossz llek gytri, de e llek a Szentirs szerint Istentl j (I. Sm. 16:14), s gy megtudjuk, hogy Saul dhngse Isten igazsgos bntetsnek kvetkezmnye. Azt is mondja a Szentirs, hogy a hitetlenek elmjt ugyancsak a Stn vaktja el (II. Kor. 4:4); de hogyan trtnhetik ez, ha nem magtl Istentl szrmazik a tvelygs hatalma, hogy akik vonakodnak az igazsgnak engedelmeskedni, hazugsgokban higyjenek. Az elbbi feltevs rtelmben mondja a Szentirs (Ez. 14:9): „s a prftt, mikor elltatjk s valamit mondnd, n az r ltattam el azt a prftt”. Viszont az utbbinak rtelme tkrzdik ebben: „Adta ket Isten elfoglt elmnek, hogy istentelen dolgot cselekednnek” (Rm. 1:28); mivel igazsgos bntetsnek f szerzje , a Stn pedig csak szolga. De mivel, mikor majd a msodik knyvben az ember szabad, vagy szolgai akaratrl beszlnk, e trggyal ismt foglalkoznunk kell, gy vlem, hogy most rviden eladtam annyit, amennyi e helyen szksges volt. A vgeredmny ez: mikor az ember azt lltja, hogy minden dolog oka Isten akarata, bizonyos, hogy gondviselst tesszk az emberek minden szndkainak s tetteinek kormnyzjv, gy hogy erejt nemcsak azokban a vlasztottakban fejti ki, akiket a Szentllek igazgat, hanem mg az istenteleneket is engedelmessgre knyszerti.
3. Mivel pedig eddig csak oly bizonytkokat hoztam fel, melyeket a Szentirs nyilvn s minden ktely kizrsval tant, majd megltjk azok, kik a szent kijelentsekre nem haboznak rstni a gyalzat megszgyent blyegt, hogy milyen tletet hangoztatnak. Mert ha a tudatlansg larca alatt szernysgk magasztaltatst hajtjk elrni, kpzelhet-e ggsebb eljrs, mint Isten tekintlyvel szembe ezt a nhny szavacskt vetni: „n msknt ltom jnak; vagy: Nekem nem tetszik, hogy gy trtnjk”. Ha pedig az igazsgot nyiltan kromoljk, ugyan mit rnek el azzal, ha az gre kpdsnek? Ennek az arctlansgnak ugyan nem ez az els pldja, mivel minden idben voltak istentelen s gonosz emberek, akik a keresztyn tudomny e szakasza ellen tajtkz szjjal csaholtak. De hogy mennyire igaz, amit hajdan kijelentett a Szentllek Dvid ltal (Zsolt. 51:6), hogy t. i. Isten mikor itltetik, gyzelmet arat, majd tnyleg tapasztaljk. Dvid kzvetve az emberi esztelensget korholja ebben az oly fktelen szabadossgban, hogy az emberek a sajt fertjkbl nemcsak Istennel szllanak perbe, hanem mg az krhoztatsra is jogot formlnak. Egyszersmind rviden figyelmeztet, hogy azok a szitkok, melyeket az gre szrnak, nem jutnak el Istenig s nem akadlyozzk t abban, hogy a rgalmak fellegeit elzvn, igazsgt meg ne mutassa; ezrt a mi hitnk is, mivel Isten szent igjn alapszik s gy az egsz vilgot meggyzi (I. Jn. 5:4), az fensgbl tekintve, vesse meg ezeket a kromlsokat. Arra az ellenvetskre knny vlaszolni, hogy ha Isten akarata nlkl semmi sem trtnik, akkor benne kt egymssal ellenttben ll akarat van, mivel titkos tancsban azt vgzi el, amit trvnyben nyilvn megtiltott. Mieltt azonban vlaszolnk, ismtelten figyelmeztetem az olvaskat, hogy ez a fecsegs nem n ellenem, hanem a Szentllek ellen irnyl. Mert bizonyra e Szentllek adta ama szent frfinak, Jbnak, ajkra ezt a vallomst (Jb. 1:21): amint Istennek tetszett, gy trtnt; mert a rablktl kifosztatva, azoknak krtevsben Isten ostort ismeri meg. Mit mond egyebtt a Szentirs? li fiai nem engedelmeskedtek atyjuknak, mivel Isten meg akarta lni azokat (I. Sm. 2:25). Ms prfta is hirdeti (Zsolt. 115:3), hogy Isten, ki az gben szkel, mindent megtehet, amit csak akar. S mr elgg vilgosan kimutattam, hogy Isten neveztetik mindazon dolgok szerzjnek, amelyekrl ezek a biri szkbe helyezkedk azt akarjk elhitetni, hogy csak Istennek ttlen megengedse folytn trtnnek. Isten nmaga bizonytja, hogy hozta ltre a vilgossgot s sttsget, formlta a jt s a rosszat (zs. 45:7), hogy semmi oly rossz nem trtnik, melyet ne szerzett volna (m. 3:5). Mondjk meg nekem, krem, hogy vajjon akarva, vagy nem akarva gyakorolja-e itleteit? Amint azonban Mzes azt tantja (V. Mz. 19:5), hogy akit vletlen fejszecsaps l meg, Isten adta a gyilkos kezbe, gy Lukcsnl az egsz egyhz mondja (Csel. 4:28), hogy Herdes s Piltus azrt szvetkeztek, hogy „azokat vghez vigyk, melyeket Isten keze s tancsa eleve elvgezett volt”. s valban, ha a Krisztus nem Isten akaratra feszttetett meg, honnan van megvltatsunk? De ezrt sem nmagval nem jut ellenttbe, sem meg nem vltozik istenakarata, sem nem szinleli, hogy nem akarja, amit akar; mert br az az akarat nmagban egy s egyszer, elttnk tbbszrsnek ltszik, mivel rtelmnk ertlensghez kpest nem tudjuk felfogni, hogy klnbz mdon mint akarja s nem akarja, hogy valami megtrtnjk. Pl mikor a pognyok elhivatst elrejtetett titoknak mondja (Ef. 3:10), kevssel ksbb hozzteszi, hogy ebben Istennek „klnb-klnbkpen val (polupoiciloV) blcsesge” jelentetett ki. Vajjon, mivel rtelmnk erotlensge miatt Isten blcsesge sokszorosnak (vagy amint egy rgi magyarz tolmcsolta: sokalaknak) tnik fel elttnk, azrt szabad-e azt kpzelnnk, hogy magban Istenben is van valamely vltozs, hogy megvltoztatja szndkt, vagy nmagval ellenttbe kerul? Sot, ha nem rjk fel sszel, hogy Isten mint akarhatja, hogy megtrtnjk az, amit trvnyvel megtilt, jusson esznkbe erotlensgnk s egyszersmind fontoljuk meg, hogy ok nlkul mondjk, hogy ahoz a vilgossghoz, melyben lakozik, senki sem mehet, mert homly fogja krl. Minden kegyes s szerny llek knnyen megnyugodhatik AugustinusEnchir. ad Laur. c. 101. (26).* ama kijelentsben, hogy nha az ember jt akarva kivn valamit, amit Isten nem akar, pen mint ha a j gyermek azt kivnn, hogy az atyja letben maradjon, Isten pedig azt akarja, hogy meghaljon; s viszont megtrtnhetik, hogy az ember rosszakaratbl kivnja ugyanazt, amit Isten jakaratbl akar, hogy meglegyen, pgy, mintha egy rossz gyermek azt akarn, hogy atyja meghaljon s az Isten is ugyanezt akarja. T. i. amaz azt akarja, amit Isten nem akar; emez pedig azt akarja, amit Isten is akar. s mgis Isten jakaratval amannak kegyessge jobban sszhangzik, br mst akar, mint emennek gonoszsga, br ugyanazt akarja; annyira fontos az, hogy az ember meggondolja, mit illik neki kivnni s mi Isten igaz akarata s mely clra legyen mindegyiknek akarata irnytva, hogy jnak, vagy gonosznak tartassk. Mert Isten ami jt akar, gonosz emberek rossz akaratval hajtja vgre. Kevssel elbb pedig azt mondotta vala, hogy az elprtolsuk miatt elesett angyalok s az sszes istentelenek, amennyiben nmagukra vonatkoztatjuk, azt tettk, amit Isten nem akart; de amennyiben Isten mindenhatsgra vonatkoztatjuk, ezt semmi mdon nem tehettk, mert mg Isten akarata ellen cselekesznek, rajtuk pen az akarata lett meg. Ezrt gy kilt fel: „Mely igen nagyok az rnak cselekedetei, kivnatosak mindazoknak, akik gynyrkdnek azokban” (Zsolt. 111:2). gy, hogy csodlatos, kimondhatatlan mdon nem lehet Isten akarata nlkl mg az sem, ami akarata ellen trtnik is, mert ha nem engedn, nem trtnnk. Megengedi pedig nem gy, mintha nem akarn, hanem akarva; de mivel j, nem engedn meg, hogy valami rosszl trtnjk, ha nem volna kpes arra, – mindenhat lvn, – hogy a gonoszbl is jt hozzon ltre.
4. Ezzel meg van oldva, st magtl elenyszik a msik ellenvets is. Ha Isten a gonoszoknak nemcsak munkjt hasznlja, – mondjk – hanem azoknak szndkait s rzseit is igazgatja, akkor minden bnnek a szerzje, s gy rdemtelenl esnek tlet al az emberek, ha azt hajtjk vgre, amit Isten elhatrozott, mert hiszen csak az akaratnak engedelmeskednek. Mert fonkl sszezavarjk Isten parancsval az akaratt, holott szmtalan pldbl vilgos, hogy mennyire klnbzik attl. Mert br, midn Absolon atyjnak gyasait megfertztette (II. Sm. 1622), Isten ezzel a gyalzattal Dvid parznasgt akarta megbntetni, mindamellett a gonosz indulat finak nem parancsolta, hogy ily fertelmessget cselekedjk, ha csak ezt az ember Dvid szemlyre tekintettel nem akarn parancsolatnak tartani, mint maga Dvid egyebtt Smei szidalmairl szl. Mert midn megvallja, hogy Smei Isten parancsbl tkozdik (II. Sm. 16:10), egyltaln nem gy dicsri ezt, mint Isten irnt val engedelmessget, mintha ez a dhskd eb Isten parancsnak akart volna engedelmeskedni, hanem beltvn, hogy annak nyelve Isten sujt ostora r nzve, a bntetst trelmesen elviseli. Jl elmnkben kell tartanunk azt, hogy a gonoszok, mikzben Isten kezk ltal viszi vghez, mit titkos tancsban elhatrozott, nem menthetk, mintha Isten parancsnak engedelmeskednnek, mert ezt sajt tetszskbl szntszndkkal srtik meg. Mr hogy miknt szrmazik istentl s mint kormnyoztatik titkos gondviselstl az, amit az emberek bnsen cselekszenek, erre nzve pomps plda Jerobom kirly megvlasztsa (I. Kir. 12:20). E kirlyvlasztsnl szigoran elitltetik a np vakmer esztelensge, hogy az Istentl megszentelt rendet flforgatta s Dvid csaldjtl htlenl elszakadt, mindemellett tudjuk, hogy Jerobomot Isten akaratval kentk kirlly. S ezrt mutatkozik Hses szavaiban is bizonyos ellentt ltszata, miutn egyik helyen Isten felpanaszolja, hogy e kirlyt akarata s tudta nlkl vlasztottk (Hs. 8:4), msutt (Hs. 13:11) kijelenti, hogy Jerobom kirlyt adta bslt haragjban. Hogy illik ez ssze, hogy t. i. Jerobom nem Isten akaratbl uralkodott s mgis Isten tette t kirlly? Igen jl. Mert a np nem szakadhatott el gy Dvid hztl, hogy Isten igjt le ne rzza; de emellett Istennek is meg volt az a szabadsga, hogy Salamon hltlansgt gy bntesse. Ltjuk teht, hogy Isten, br a htlensget nem akarja, az elprtolst egyb clbl, mgis igazsgosan kivnja. Ezrt Jerobom is a prfta megkensre vrakozson kivl jut a kirlysghoz. Ily rtelemben mondja a szent trtnet (I. Kir. 12:15), hogy Isten ellensget tmasztott a clbl, hogy Salamon fit orszgnak egy rsztl megfossza. Mindkt dolgot jl gondoljk meg az olvask. Mivel Istennek gy tetszett, hogy egy kirly keze kormnyozza a npet, azrt mikor az orszg kt rszre szakad, ez az akarata ellen trtnik s a szakads kezdete mgis az akaratbl szrmazik. Mert bizonyra nem trtnt Isten tudta s akarata nlkl, – hiszen parancsolta ezt – hogy a prfta Jerobomot, ki soha ilyesmire nem gondolt, szavval s a flkens jelvel az uralkods remnyre btortja s mindemellett mltn esik tlet al a np lzadsa, hogy Isten akarata ellenre szakadt el Dvid utdaitl. Ez okbl van sz ezutn arrl is, hogy midn Robom ggsen semmibe se vette a np krseit, ez Isten akaratbl trtnt, hogy megerstse igjt, melyet szolgja, bia ltal szlott. Ime, a szent egysget Jerobom Isten akarata ellenre szaktja meg s mgis Isten akaratval idegenl el Salamon fitl a tiz trzs. Hozzunk fl mg egy ms hasonl pldt is, midn a np beleegyezsvel, st cselekv tmogatsval megletnek kkb kirly fiai s eltrltetik minden ivadka (II. Kir. 10:7). Helyesen mondja ugyan Jhu, hogy az r szavbl semmi sem esett a fldre s hogy Isten aknt cselekedett, amint szlott szolgja, Ills ltal. De mgis nem ok nlkl korholja a samriai polgrokat, hogy e munkban segdkeztek. „Igazak vagytok-e ti, gymond, mert hogyha n az n Uram ellen frigyet vetettem, ki lte meg mindezeket?” Ha nem csaldom, fntebb vilgosan megmagyarztam, hogy ugyanegy dologban mennyire napfnyre j az ember bne s mennyire kitnik egyttal az Isten igazsga. A sernylelk emberek mindig meg is elgesznek AugustinusEpist. 48.(93). ad Vincentium c. 7.* eme mondsval: „Midn az Atya tadta fit, a Fi az testt, Juds az Urat, ez tadsban mirt igaz az Isten s mirt vtkes az ember, hacsak azrt nem, mivel azonegy cselekmnyben, melyet vgrehajtottak, nem egy az ok, amirt vgrehajtottk”. Ha pedig valakinek nehezre esik, amit most mondunk, hogy Istennek az emberrel nincs semmi megegyezse, midn ez amannak igazsgos sztnzsbl azt cselekszi, amit cselekednie nem szabad, jusson eszbe, AugustinusDe grat. et lib. arbitr. ad Valen. c. 21. (42).* egy msik figyelmeztetse: „Ki ne rettenne meg attl az itlettl, hogy Isten mg a bnsk szivben is azt cselekszi, amit akar, mindazltal mgis az rdemk szerint fizet meg nkik?” S bizonyra azrt, mert Isten maga akarta, hogy Fia hallra adassk, st nmaga adta hallra, ppoly helytelen Juds rulsrt Istent vdolni, mint amily helytelen Judsnak tulajdontani a mi vltsgunk dicssgt. Helyesen figyelmeztet teht msutt ugyanez az ir arra, hogy Isten, mikor megvizsglja az embereket, nem azt keresi, mit tehettek volna, vagy mit tettek, hanem azt nzi, mit akartak, gy hogy szmba a szndkot s az akaratot veszi. Akik eltt ez nem ltszik elfogadhatnak, gondoljk meg egy kevss, hogy az agglyoskodsuk vajjon mennyire trhet akkor, midn azt a tantst, amely a Szentirs vilgos bizonysgtteln nyugszik, mivel rtelmket fllhaladja, visszautastjk s bnl rjjk fel annak a tudomnynak hirdetst, melyet Isten sohasem tanttatott volna prfti s apostolai ltal, ha nem tudta volna, hogy annak megismerse hasznos. Mert a mi okossgunk nem lehet semmi egyb, mint az, hogy kegyes tanulkonysggal magunkv tegyk kivtel nlkl mindazt, ami a Szentirsban foglaltatik. Akik pedig tovbbra is vakmeren gnyoldnak, noha elgg nyilvnval, hogy Isten ellen gncsoskodnak, azok nem mltk hosszabb cfolsra.
Vge az els knyvnek. –
|