//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet : 17. TIZENHETEDIK FEJEZET. Hov s mely clra kell vonatkoztatnunk e tant, hogy hasznt vehessk?

17. TIZENHETEDIK FEJEZET. Hov s mely clra kell vonatkoztatnunk e tant, hogy hasznt vehessk?


TIZENHETEDIK FEJEZET.

Hov s mely clra kell vonatkoztatnunk e tant, hogy hasznt vehessk?

1. Tovbb menve, amennyire hajland az emberi szellem a hibaval okoskodsra, alig lehetsges, hogy azok, kik e tan megfelel s helyes hasznlatval nincsenek tisztban, zavaros tvelygsekbe ne bonyoldjanak. Azrt clszer lesz e helyen rviden rinteni, hogy mi clbl tantja a Szentirs, hogy minden Isten rendelsbl trtnik. s els sorban megjegyzend, hogy az isteni gondviselst gy a mltra, mint a jvre nzve tekintetbe kell vennnk, azutn pedig, hogy ez gy kormnyozza az sszes esemnyeket, hogy egyszer eszkzk ignybevtelvel hat, mskor eszkzk nlkl, nha pedig egyenesen minden eszkz ellenre. Vgre e gondvisels arra irnyl, hogy Isten megmutassa, hogy az egsz emberi nemre gondja van, fleg pedig az egyhznak (melyet bensbb figyelemre mltat) igazgatsa felett rkdik. Meg kell jegyeznnk e pontnl azt is, hogy br Istennek atyai szerelme s jindulata vagy itlkezsnek szigorsga gyakorta a gondvisels egsz folyamn visszatkrzdik, mindazltal nha az esemnyek okai gy el vannak rejtve, hogy belopdzik lelknkbe az a gondolat, hogy az emberi dolgokat a vakszerencse knye-kedve hnyja-veti, vagy hogy testnk zgoldsra ksztet, mintha Isten az embereket csak gy hnyn-vetn, mint a laptt s velk jtkot zne. Igaz ugyan, hogy ha nyugodt s csendes elmvel kszlnk fel az oklsra, a dolgok kimenetelbl nyilvnval lesz, hogy Isten jl tudja elhatrozsnak helyes okt: nevelni akarja pl. vit a trsre, meg akarja javtani gonosz indulataikat, fktelensgket meg akarja szelidteni, nmegtagadsra akarja knyszerteni ket, vagy kznyket akarja eltvoltani; viszont le akarja sujtani a ggsket, az istentelenek fondorlatait akarja megsemmisteni, mesterkedseiket akarja sztszaggatni.

Brmennyire rejtve vannak elttnk s kikerlik is figyelmnket az ily okok, bizonyosnak kell tartanunk, hogy valban az rnl vannak elrejtve s ezrt Dviddal gy kell kiltanunk (Zsolt. 40:6): „Megsokastottad, Uram, n Istenem a te csudlatos cselekedeteidet s a te mi fellnk val gondolataidat senki te eltted el nem rendelheti, melyeket ha el akarnk szmllni s megbeszlni, tbbek, hogy nem mint kimondhatnm.” Mert br bajaink kzt bneinknek llandan esznkbe kellene jutniok, hogy maga a bntets bnbnsra indtson minket, mgis ltjuk, hogy Krisztus az Atya titkos tancsnak tbb igazsgot tulajdont, semhogy kit-kit rdeme szerint bntessen. A vakonszletettrl ezt mondja (Jn. 9:3): „Sem ez nem vtkezett, sem ennek szlei, hanem szksg volt, hogy az Isten dolgai megjelenhessenek ebben”. Ez esetnl ugyanis fellzad az rzelem, midn mg a szletendket is elre megltogatja a csaps, mintha Isten irgalmatlanl sujtan gy az rtatlanokat. Krisztus azonban azt bizonytja, hogy ebben mint tkrben Atyjnak dicssge ragyog, csak a mi szemeink legyenek tisztk. Meg kell azonban maradnunk a szernysg hatrai kztt, hogy Istent szmadsra ne vonjuk. Hanem gy tiszteljk az titkos itleteit, hogy elttnk az akarata legyen minden dolog legigazabb oka. Mikor az eget stt felhk bortjk el s kitr a vad vihar, mivel szemnkre szomor homly borl, flnkbe harsog a mennydrgs s minden rzknk eltompl a rmlettl, gy ltjuk, mintha minden ssze-vissza zavarodnk; pedig e kzben az gen ugyanaz a nyugalom s der honol. gy neknk is azt kell tartanunk, hogy mg a vilgon a zrzavaros krlmnyek itlkpessgnktl megfosztanak minket, Isten az igazsgnak s blcsesgnek tiszta fnynl, magukat e vltozs esemnyeket megllaptott rend szerint vezeti s irnyozza a helyes cl fel. S bizonyra szrnysges e tekintetben sokaknak rjnsge, akik Isten munkit nagyobb szabadossggal merik kisded szmadsra vonni s titkos terveit kutatni, st Istennek megismerhetetlen dolgairl vakmerbb tletet mernek mondani, mint haland emberek tetteirl. Mert mi volna fonkabb eljrs, mint, ha velnk egyenl emberekkel szemben oly szernysggel jrunk el, hogy inkbb felfggesztjk tlkezsnket, mint hogy a megfontolatlansg vdjt vonjuk magunkra, Isten titkos itleteit pedig, melyekre tisztelettel illenk tekintennk, ggsen megsrtjk?

2. Isten gondviselst teht senki sem fogja helyesen s hasznosan megitlni, csak aki megfontolvn azt, hogy alkotjval s a vilg teremtjvel van dolga, megalzza magt illend flelemmel s alzatossggal. Ezrt van, hogy manapsg ezt a tant annyian mardossk, vagy legalbb szidjk, mivel nem akarnak Istennek tbb szabadsgot engedni, mint amennyit nekik sajt rtelmk diktl. Minket is a legnagyobb hvvel tmadnak, hogy a trvny parancsaival, melyekben Isten akarata egyv van foglalva, meg nem elgedve, azt mondjuk, hogy a vilgot Isten titkos tancsa igazgatja. Mintha bizony, amit tantunk, sajt agyunk kpzemnye volna s nem szlana felle mindentt vilgosan a Szentllek s nem ismteln szmtalan szlsformban. De mivel nmi szgyenrzet mgis visszatartja ket attl, hogy kromlsaikat az g ellen merszeljk rasztani, hogy annl szabadabban rjnghessenek, gy tettetik, mintha velnk llannak perben. De ha nem ismerik el, hogy mindent, ami csak a vilgos trtnik, Isten megfoghatatlan tancsa igazgat, feleljenek, mi okbl mondja az Irs, hogy Isten itletei „b, mlysges vizek”? (Zsolt. 36:7) Mert, midn Mzes kijelenti (V. Mz. 30:12 stb.), hogy Isten akaratt nem messze a felhkben, vagy a mlysgekben kell keresni, mivel a trvnyben rtelmesen megjelentetett, ebbl az kvetkezik, hogy Istennek valamely ms elrejtett akarata hasonlttatik a mly rvnyhez. Errl mondja Pl is (Rm. 11:33): „Oh, Isten blcsesgnek s tudomnynak mlysges gazdagsga! mely igen megtudhatatlanok az itletei s vgre mehetetlenek az utai. Mert ki mehetett vgre az r akaratjnak s ki volt nki tancsosa?” Igaz ugyan az, hogy a trvnyben s az evangliumban oly titkok vannak sszefoglalva, melyek rtelmnket sokkal fellmljk, de mivel Isten e titkok megrtsre, melyeket igjben kinyilvntani mltztatott, hiveinek rtelmt az rtelem lelkvel vilgtja meg, nincsen tbb ott semmi feneketlen mlysg, hanem t, amelyen bizton lehet jrni, szvtnek lbaink vezrlsre, az let vilgossga s a bizonyos s nyilvnval igazsgnak iskolja. De a vilg igazgatsnak csods mdja mltn neveztetik feneketlen mlysgnek, mivel amig rejtve van elttnk, tisztelettel kell azt imdnunk. Szpen kifejezi Mzes mindkettt nhny szval, mikor gy szl (V. Mz. 29:29): „A titkok a mi Urunknl Istennknl vannak; a kinyilatkoztatott dolgok mieink s a mi fiaink.” Mert ltjuk, hogy nemcsak azt parancsolja, hogy a trvny felett val elmlkedsre fordtsuk buzgalmunkat, hanem hogy Isten titkos gondviselsre is tisztelettel tekintsnk. Ezt a fensges dolgot magasztalja Jb knyve is, hogy rtelmnket megalzza. Mert miutn a vilg alkotmnyt fent s lent megvizsglva, nagyszeren nyilatkozott az ir Isten mveirl, vgl gy szl (Jb. 26:14): „Ime, ezek az utainak rszei, de ime mely kicsiny rsze az cselekedeteinek, amelyet hallunk.” Ez okbl tesz (28:21.28) klnbsget ms helytt akztt a blcsesg kztt, amely Istennl lakozik s akztt a blcselkedsi md kztt, melyet az emberek el irt. Mert miutn a termszet titkrl beszlt, azt mondja, hogy a blcsesget egyedl Isten ismeri, de rejtve van ez az sszes l lnyek szemei eltt. De kevssel utbb hozzteszi, hogy e blcsesg megjelentetett, azrt hogy utna kutassanak az emberek, mivel az embernek ez mondatott: „A blcsesg az Isten flelme.” Ide vonatkozik AugustinusnakLibr. 83. quaest. c. 27.* ama mondsa is: „Mivel nem mindent tudunk, mit Isten fellnk a legjobb renddel elvgez, egyedl a jakarat hatsa alatt viselkednk a trvny szerint, egyebekben pedig Isten kormnyoz bennnket a trvny szerint, mivel az gondviselse vltozhatlan trvny”. Mikor teht Isten a vilg igazgatsnak elttnk ismeretlen jogt magnak kveteli, ez legyen jzan szernysgnk trvnye, hogy az legfbb hatalmban nyugdojunk meg, gy hogy az akarata legyen renk nzve az igazsg egyetlen szablya s minden dolgok legigazabb oka. Nem arrl a felttlen akaratrl van ugyan itt sz, melyrl az lblcsek fecsegnek, istentelen pogny mdra elvlasztvn Isten igazsgt s mindenhatsgt egymstl; hanem a minden dolgokat igazgat gondviselsrl, amelybl csak j szrmazik, br okai el vannak is rejtve elttnk.

3. Kik e szernysghez szabjk magukat, sem elmlt idk nyomorsga miatt nem zugoldnak Isten ellen, sem vtkk okt nem hrtjk r, mint ahogyan a homri Agamemnon mondja: egw d ouc aitioV eimi, alla ZeuV cai moira (Ennek oka nem n vagyok, hanem Zeus s a sors). Sem, mint Plautus amaz ifj embere, a sorstl mintegy elragadtatva ktsgbeesskben nem dobjk magukat a vgveszedelembe e szavakkal: „llhatatlan a dolgok sorsa, a vgzet knye-kedve szerint hnyja az embereket, azrt n hajmat a sziklhoz tm, hogy ott vagyonomat elvesztsem letemmel egytt”. S egy msiknak pldja szerint nem leplezik bneiket Isten nevvel. Mert Lyonides egy msik szindarabban gy szl: „Isten indtott a vtekre; hiszem, hogy az istenek akartk; mert ha nem akarnk, tudom, hogy nem trtnnk meg”. St inkbb megkeresik s megtanljk a Szentirsbl, hogy mi tetszik Istennek, hogy a Szentllek vezetse alatt arra igyekezzenek. Egyuttal kszek arra, hogy Istent kvessk, brhova hivja ket s tnyekkel bizonytjk be, hogy e tan ismeretnl nincs hasznosabb dolog. Balgatagsgaikkal az istentelen emberek botorl lzadoznak annyira, hogy mint mondani szoktk, majdnem sszekeverik az eget s a fldet.Amit mltatlanl gncsolnak a rosszakarat emberek, mivel azzal nmelyek fonkl visszalnek. (Az 1561-1585-iki kiadsokban elfordul betolds.)* Hogyha az r szerintk hallunk rjt megszabta, akkor ezt kikerlni nem lehet; hiba fradozunk teht brmifle v eszkzk megszerzsn. Hogy teht az egyik nem mer arra az tra trni, melynek veszedelmes hirt hallotta, nehogy a rablk megljk; a msik orvosokat hivat s orvosszerekkel gytri magt, hogy lett megmentse; az egyik tartzkodik a nehezebb telektl, hogy gyenge egszsgt bajba ne keverje; a msik fl romladoz pletben tartzkodni; egyszval, hogy az emberek minden utat-mdot kigondolnak s nagy lelki megerltetssel kieszelnek, hogy kivnsgaikat elrhessk: mindez szerintk vagy haszontalan segt eszkz, melyhez Isten akaratnak megvltoztatsa vgett nylnak, vagy nem szabja meg Isten hatrozott akarata az letet s hallt, egszsget s betegsget, bkt s hbort s egyb dolgokat, melyeket az emberek, ahoz kpest, amint hajtjk, vagy gyllik azokat, szorgalmasan igyekeznek vagy megszerezni, vagy elkerlni. St azt kvetkeztetik ebbl, hogy haszontalan s gy annl inkbb felesleges a hivk imdsga, mellyel azt krik, hogy az r teljestse azt, amit rktl fogva elhatrozott. Egy szval minden a jvre irnyl tervezseiket abbahagyjk, mintha ezek Isten gondviselsvel ellenkeznnek, amely gondvisels az imdsguk nlkl is elhatrozta mr, hogy mit akar. Aztn akrmi trtnik, azt az Isten gondviselsre viszik vissza, elannyira, hogy nem is neheztelnek arra az emberre, kirl bizonyos, hogy valamely gaztettet elkvetett. Meglt egy orgyilkos egy becsletes embert? Csak vgrehajtotta – mondjk – Isten rendelst. Lopott valaki, vagy parznlkodott? Mivel csak azt tette, mit Isten elre ltott s elrendelt, csak az gondviselsnek szolgja. Elre nyugodtan vrta atyja hallt a fi, nem gondoskodvn az orvosszerekrl? Nem szllhatott szemben Istennel, ki rktl fogva gy rendelte azt. gy mindenfle bnt ernynek neveznek, mivel azok voltakpen Isten rendelsnek szolglnak.

4. De ami a jvt illeti, az emberi elhatrozsokat knnyen sszeegyezteti az isteni gondviselssel Salamon. Mert, amint azoknak oktalansgn nevet, kik brmit az r nlkl merszen megkezdenek, mintha nem annak keze igazgatn ket, gy egyebtt gy szl (Pld. 16:9): „Az embernek elmje gondolja ki az utt, de az r igazgatja annak jrst”. S ezzel azt jelzi, hogy Isten rk rendelsei a legkevsbb sem akadlyoznak minket abban, hogy az akarata alatt gondot ne viseljnk magunkrl s minden mi dolgainkat el ne intzzk. Van erre kzzelfoghat bizonysg is. Ugyanis az, ki letnknek bizonyos hatrt szabott, az letnkre val gondviselst is vllainkra helyezte, eszkzkkel s tmaszokkal is elltott annak fentartsra, adott rtelmet a jvend veszedelmek eleve val meggondolsra s nehogy e veszedelmek vatlanl elnyomjanak, nyjtott eszkzket s vszereket is. Ebbl vilgos, hogy mi a mi ktelessgnk. T. i. ha Isten letnk oltalmazst rnk bizta, oltalmazzuk azt; ha tmaszokat ajnl, hasznljuk azokat; ha a veszlyeket eleve megmutatja, ne rontsunk beljk megfontolatlanl; ha orvosszereket nyjt, ne vessk meg azokat. De – vetheti valaki ellennkbe – semmi veszly nem rthat, csak amit a vgzet rendelt; azt pedig semmifle eszkzzel sem hrthatjuk el. De htha e veszlyek nem annyira vgzetesek, mivel Isten elzskre s legyzskre eszkzket is jellt ki szmodra? Jer s lsd mennyire egyez okoskodsod az isteni gondvisels rendjvel! Te gy rted, hogy a veszlytl nem kell vakodni, mivel ha nem vgzetes, vakods nlkl is megmeneksznk belle. Az r pedig azrt hagyja meg, hogy vakodjl, mivel nem akarja, hogy a veszly vgzetes legyen rd nzve. Ezek a balgk nem fontoljk meg azt, ami szemnk eltt van, hogy t. i. a segtsg s vakods eszkzeit s mdjait az r sugallja az emberekbe, hogy azokkal az gondviselsnek szolgljanak sajt letk megtartsban. Amint ellenkezleg nemtrdmsgbl s tunyasgbl maguk szerzik meg a bajt, melyet Isten rejuk mrt. Mert hogyan trtnik, hogy az elrelt ember, mg nmagra gondot visel, mg a fenyeget veszedelmek karjai kzl is kibontakozik, az esztelen pedig megfontolatlan vakmersge folytn elpusztul, ha csak gy nem, hogy mind az esztelensg, mind az okossg az isteni gondviselsnek eszkzei mindkt irnyban? Isten a jvendt azrt akarta eltitkolni ellnk, hogy mi azzal, mint ktsgessel szembe szlljunk s soha meg ne sznjnk a ksz eszkzket hasznlni, mg vagy meggyzzk azt, vagy az gyzi le mindengondoskodsunkat. Ezrt emltettem elbb, hogy az isteni gondvisels nem mindig mezitelenl j elnk, hanem Isten az alkalmazott eszkzkkel, mintegy ruhval, eltakarja azt.

5. Ugyancsak ezek helytelenl s megfontolatlanl hrtjk a mlt esemnyeit pusztn az isteni gondviselsre. Mivel ugyanis e gondviselstl fgg minden, ami trtnik, teht – gy mondjk – nem eshetik lops, hzassgtrs, gyilkossg anlkl, hogy Isten akarata kzre ne mkdjk. Mrt bntetik ht a tolvajt, – szlanak – ha kirabolja azt, akit Isten szegnysggel akart sujtani? Mrt bnhdik a gyilkos, ha meglte azt, kinek lett Isten bevgezte? Ha mindezek Isten akaratnak szolglnak, mirt bnhdnek? n azonban tagadom, hogy azok Isten akaratnak szolglnnak. Mert arrl, akit gonosz szenvedlye hajt, nem fogjuk mondani, hogy Isten parancsnak engedelmeskedik, holott csak a sajt gonosz kivnsgt kveti. Istennek az engedelmeskedik, ki megismerve az akaratt, oda iparkodik, ahov az hivja t. Ezt az akaratot pedig honnt tanulhatjuk meg, mint az igjbl? Ezrt cselekvseinkben Isten amaz akarathoz kell magunkat szabnunk, melyet neknk igjben kijelent.
Isten csak azt kri tlnk szmon, amit parancsol. Ha valamit parancsolata ellen kvetnk el, az nem engedelmessg, hanem makacssg s kihgs. De – vetik ellen – ha nem akarn Isten, mi nem cselekednk azt. Elismerem; de vajjon azrt cseleksznk-e rosszat, hogy engedelmessgnket eltte megmutassuk? Rosszat azonban Isten neknk egyltaln nem parancsol; st inkbb mi rohanunk vakon a bnbe, nem gondolva meg, hogy mit kivn , hanem szenvedlynk zivatarai kzt gy rjngve, hogy szntszndkkal tusakodunk ellene. S ily mdon rosszat cselekedve, igaz rendelsnek szolglunk, mivel blcsesge vgtelen nagysghoz kpest a gonosz eszkzket igen jl s helyesen tudja arra hasznlni, hogy velk jt cselekedjk.
De lsd meg, mily balga az okoskodsuk. Azt akarjk, hogy a bnk elkveti bntetlenek maradjanak, mivel voltakpen Isten engedelmvel cselekedtek. n mg tbbet is megengedek: hogy t. i. a tolvajok, gyilkosok s egyb gonosztevk is az isteni gondvisels eszkzei, kiket Isten arra hasznl, hogy azokat az itleteket, melyeket magban megllaptott, vgrehajtsa. Azt azonban tagadom, hogy bneikre ebbl brmi mentsg is szrmaznk. Mert ht vajjon ugyanazon bnbe vonjk magukkal egytt Istent is, vagy sajt gonoszsgukat az igazsgval takargatjk? Egyiket sem tehetik. Sajt lelkiismeretk knyszerti s krhoztatja ket, hogy magukat ne menthessk; hogy Istent ne vdolhassk, tudjk, hogy a bn bennk van, Isten pedig csak az gonoszsgukat hasznlja fel a maga igaz cljaira. De mindenesetre – mondhatja valaki – Isten ezek ltal mkdik. Honnan van, krdem, a bz a holttetemben, melyet a napnak fnye megrothasztott s sztmllasztott? Tudja mindenki, hogy a bzt a napsugr tmasztotta, de azrt senki sem mondja, hogy maga a sugr bzs. Igy midn a gonosz emberben benne van a bn anyaga s oka, hogyan lehetne azt gondolni, hogy az Isten beszennyezi magt, ha ennek szolglatt felhasznlja a sajt itlete szerint? Flre teht az ilyen kutyhoz ill szemtelensggel, mely megugathatja ugyan messzirl az Isten igazsgt, de hozz nem frkzhetik.

6. De ezeket a rgalmakat, vagy inkbb az eszelsk eme lzlmait, knnyen rombadnti a gondvisels felett val szent s kegyes elmlkeds, melyet elnkbe ir a kegyessg trvnye, hogy ebbl szmunkra igen j s igen kellemes gymlcs teremjen. A keresztyn llek teht, mivel teljesen meggyzdtt afell, hogy minden Isten engedelmvel trtnik s semmi vakesetbl nem j ltre, Istenre, mint a dolgok vgs okra, emeli mindig tekintett; de az alantasabb okokat is megvizsglja a maguk helyn. Aztn nem ktelkedik abban sem, hogy Isten klns gondviselse azon fradozik, hogy megtartsa t s e gondvisels semmi mst nem enged trtnni, csak amit javra s dvre fordthat. Mivel pedig els sorban az emberekkel, aztn a tbbi teremtmnyekkel van dolga, legyen meggyzdve arrl, hogy mind a kettn Isten gondviselse uralkodik. Ami az embereket illeti, akr jk, akr rosszak, ismerje meg, hogy tervk, akaratuk, trekvseik s tehetsgeik Isten keze alatt vannak; gy, hogy Isten jtetszstl fgg, hogy azokat oda hajtsa, ahov tetszik s ahnyszor csak akarja, meg is fkezze. Hogy Isten klns gondviselse vigyz a hivek dvssgre, erre nzve a Szentirsban igen szmos s bsges gret van, pl.: „Vessed az Urra a te terhedet s gondot visel te rlad s nem engedi, hogy az igaz ember mindrkk hborgattassk” (Zsolt. 55:23). „Minden gondotokat re vesstek, mert neki gondja vagyon ti rlatok” (I. Pt. 5:7). „Aki lakozik a felsges Istennek rejtekben, a mindenhat Istennek rnykban nyugoszik” (Zsolt. 91:1). „Aki titeket bnt, az n szemem fnyt bntja” (Zak. 2.). „Az szabadtst adta bstya s kfal gyannt az Isten” (zs. 26:1). „Ha az anyk elfeledkeznnek is az gyermekkrl, n nem feledkezem meg rlad” (zs. 49:15).St a bibliai trtnetekben egyik legfontosabb cl az a tants, hogy Isten oly buzgn rzi a szenteknek utait, hogy mg a kbe se ssk meg lbukat. Amint teht kevssel elbb joggal megdntttk azoknak vlekedst, kik Istennek olyan ltalnos gondviselsrl lmodoznak, mely valamennyi teremtmny kln-kln val gondozsra nem terjed ki, gy f fontossgu dolog megismernnk Istennek ezt az irntunk val klns gondviselst. ezrt miutn Krisztus kijelentette, hogy az Atya tudta nlkl mg egy hitvny verebecske sem hullhat a fldre , tstnt azt is hozzteszi, hogy amennyivel tbbet rnk a verebecsknl, Isten annyival melegebb gonddal rkdik felettnk s ez a gondvisels annyira terjed, hogy hinnnk kell mg azt is, hogy fejnk hajszlai is meg vannak szmllva. Ugyan mit kivnhatunk egyebet, ha mg egy szl haj sem hullhat le fejnkrl az akarata nlkl? Nem szlok csupn az emberi nemzetrl; de mivel Isten az egyhzat hajlkv vlasztotta, ktsgtelen, hogy annak igazgatsban klns bizonytkokkal mutatja meg atyai gondviselst.

7. Isten szolgja ezen igretek s pldk ltal megerstve elmondja mg azokat a bizonytkokat, melyek azt tantjk, hogy minden ember az r hatalma alatt ll, akr lelkket kell szmunkra megnyerni, akr gonoszsgukat kell meggtolni, hogy ne rthasson. Mert az r az, aki kedvess teszen nemcsak azoknak szemben, akik jakarattal vannak irnyunkban, hanem az egyiptomiak szemben is: ellensgeink gazsgt pedig klnfle mdon meg tudja trni. Mert nha elveszi eszket, hogy okosan s jzanul semmihez se foghassanak; gy kldi ela Stnt, hogy minden prfta szjt hazugsggal tltse meg khb megcsalatsra (I. Kir. 22:22); Robomot gyermekes tanccsal vezeti tvutra, hogy oktalansga folytn kirlysgtl megfosszk (I. Kir. 12:10 s 15). Nha meg ha eszknl hagyja is ket, oly flelmet s nkivletet bocst rjuk, hogy amit elkezdtek, nem akarjk s nem folytatjk. Mskor meg, midn mg azt is megengedi, hogy megkisreljk, mit a dh s vakszenvedly tancsolt, tmadsukat alkalmas mdon letri s nem engedi, hogy kitztt cljukig eljussanak. Igy Akhitofel tervt, mely Dvidra nzve hallos kimenetel lett volna, id eltt megsemmist (II. Sm. 17:7 s 14). Igy gondja van arra is, hogy minden teremtett dolgot vinek javra s dvre kormnyozzon, mg magt az rdgt is, kirl ltjuk, hogy Jb ellen semmit sem mert cselekedni Isten engedelme s megbizsa nlkl (Jb. 1:12). E tudatot szksgkpen kveti egyrszt a szivbeli hldatossg a szerencss krlmnyek kzt, msrszt a trelem a balsorsban, tovbb csodlatos biztonsg a jvre vonatkozlag. Ezrt ha brmi szerencssen s lelke hajtsa szerint trtnik, hogy azt megnyerhette, egszen Istennek tulajdontja, akr emberi segtsg tjn rezte az jsgt, akr lettelen teremtmnyek tmogattk. Mert gy gondolkodik az lelkben: „Bizonyra az r az, ki hozzm hajtotta azoknak lelkt s mintegy hozzm, csatolta, hogy irntam val jindulatnak eszkzei legyenek”. B terms idejn azt gondolja, hogy az r az, ki meghallgatja az eget, hogy az g is meghallgassa a fldet s a fld is meghallgassa az termst. Egyb krlmnyei kzt sem ktelkedik abban, hogy egyedl Isten ldsa az, ami ltal minden sikerl. S ha ennyi ok figyelmezteti, lehetetlen, hogy Isten irnt hldatlan maradjon.

8. Ha valami baj ri, lelkt akkor is azonnal felemeli Istenhez, akinek keze leginkbb kpes arra, hogy trelmet s szeld lelki mrskletet adjon belnk. Ha Jzsef mindig csak testvrei htlensgt forgatta volna elmjben, sohasem rezhetett volna azok irnt ismt testvri szeretetet. De mivel lelkt Istenre fggesztette, a srelemrl megfeledkezve, szelidsgre s kegyessgre hajlott, gy, hogy testvreit mg vigasztalja is s gy szl: „Nem ti adtatok el engemet ide Egyiptomba, hanem Isten akarata kldtt ide elttetek, hogy leteteket megtartsam. Jllehet ti gonoszt gondoltatok ellenem, de Isten azt jra fordtotta” (I. Mz. 45:8). Ha Jb csak a kldeusokra gondolt volna, akik hborgattk, azonnali bosszlsra gyladt volna; de mivel egyuttal Isten munkjt is felismerte ebben, ama gynyr kijelentssel vigasztalja magt: „Az r adta s az r vette is el, ldott legyen az rnak neve” (Jb. 1:21). Igy Dvid, mikor Smei szitokkal s kdoblssal tmadt re, ha csak az emberre nzett volna, a bosszllsra biztatta volna vit; de mivel megrtette, hogy Smei nem Isten indtsa nlkl cselekszik, inkbb csittja ket. Hagyjtok – gymond, – mert az r parancsolta nki, hogy szidalmazzon (II. Sm. 16:10): „Megnmulk s nem nyitm meg szmat, mert te cselekedted azt”. Ha a haragnak s trelmetlensgnek nincs hathatsabb orvossga, bizonyra nem kevss haladt elre az, aki e fejezetbl megtanult Isten gondviselsn akpen elmlkedni, hogy elmjt mindenkor erre a gondolatra irnytsa: „Az r akarta, teht trnnk kell; nem azrt, mivel vele nem szabad harcra szllani, de mivel semi olyat nem akar, ami nem igazsgos s nem hasznos”. A tanlsg az, hogy ha az emberek igaztalanl megsrtettek, nem trdve azok gonoszsgval, ami csak fjdalmunkat nveln s lelknket bosszllsra tzeln, gondoljunk arra, hogy Istenhez kell emelkednnk s tanuljuk meg bizonyosra venni, hogy istenigazsgos intzkedse engedte meg s bocstotta rnk azt a srelmet, melyet az ellensg rajtunk gonoszl elkvetett. Pl, hogy a srelmek megtorlstl visszatartson, blcsen figyelmeztet minket (Ef. 6:12), hogy „nincsenek neknk tusakodsunk a vr s test ellen, hatalmassgok ellen”, hanem a lelki ellensgek s az rdg ellen, hogy kszljnk ht e harcra.
De a harag minden rohamnak lecsillaptsra is leghasznosabb az a figyelmeztets, hogy gy az rdgt, mint az sszes gonoszokat Isten fegyverzi el az tkzetre s gy l az szkben, mint egy plyabir, hogy trelmnket gyakorolja. Ha pedig az emberek minden kzbejtte nlkl gytr minket csaps s nyomorsg, jusson esznkbe a trvny tantsa (V. Mz. 28:2 stb.), hogy minden, ami j, Isten ldsnak forrsbl rad, az sszes csapsok pedig az tkai; s dbbentsen meg ama borzaszt kijelents (III. Mz. 26:23): „Ha ezekkel sem gondoltok, hogy hozzm trjetek, hanem vakmeren ellenem jrtok, n is bizony vakmerkpen ellenetek jrok”. S e szavak vdoljk a mi rzketlensgnket, mikor a kznsges testi rtelemhez kpest jt-rosszat egyarnt vletlennek tartva, Istennek sem jttemnyei nem indtanak az tisztelsre, sem csapsai nem sztnznek bnbnatra. Ez az oka, hogy Jermis s mos oly keser szavakkal feddik a zsidkat (Sir. 3:38; m. 3:6), mivel azok azt gondoltk, hogy gy a j, mint a rossz megtrtnhetik Isten parancsa nlkl. de vonatkozik zsaisnak eme tantsa is (45:7): „n vagyok az, ki a vilgossgot formltam s a sttsget teremtettem, bkessget szerzek s gonoszt teremtek: n vagyok az r, aki mindezeket cselekszem.”

9. De ekzben a kegyes embernek nem kell szemet hunynia az alantasabb okok eltt sem. Mert, mg ha gy vlekedik is, hogy azok, akiktl valamely jttemnyt vett, az isteni gondvisels szolgi, azrt mg nem kell mellettk gy elmennie, mintha emberies rzletkrt semmi hlt nem rdemeltek volna; hanem teljes szivbl azt kell reznie, hogy velk szemben le van ktelezve s szivesen be kell vallania tartozst s tehetsghez s a krlmnyekhez kpest rajta is kell lennie, hogy hljt kimutassa. Egyszval, a vett jkrt tisztelnie s magasztalnia kell Istent, mint aki a jttemnynek fszerzje; de amellett tisztelje az embereket is, mint az szolgit; s amint igaz is, rtse meg, hogy Isten akaratbl le van ktelezve azokkal az emberekkel szemben, akiknek keze ltal az r jt akart tenni. Ha pedig akr hanyagsgbl, akr oktalansgbl valami krt szenved, ismerje el, hogy br Isten akaratval trtnt ez meg rajta, mindamellett nmagnak is kell tulajdontania. Ha pldl valaki betegsgben elpusztlt, akit hanyagl kezelt, br ktelessge lett volna jl gondozni, mbr jl tudja, hogy a meghalt ember ahhoz a hatrhoz jutott el, melyet el nem kerlhetett, mindamellett e tudat nem knnytheti bnt, hanem mivel vele szemben nem teljestette hsgesen ktelessgt, gy kell az esetet felfognia, mintha az illet az hanyagsga kvetkeztben halt volna meg. Ha meg pen lopsban, vagy emberlsben leledzik, mely gonosztettet ravaszl s megtalkodott gonosz indulattal hajtott vgre, mg sokkal kevsbb mentse magt az isteni gondviselsnek rgyvel, hanem az ilyen gonosz tettben Isten igazsgt s az ember lnoksgt, amint mindkett nyilvn megtetszik, kln-kln szemllje.
Klnsen pedig a jvt illetleg legyen nagy figyelemmel az ily alsbbrend okokra. Mert Isten ldsnak kell azt tartania, ha nem veszti el azokat az emberi tmaszokat, melyeket a maga psgre hasznl. Teht kszsgesen fogadja el a j tancsokat s ne restelkedjk segtsgl hivni azokat, akikrl ltja, hogy segtsgre lehetnek, de meggondolva, hogy Isten neki mintegy az sszes teremtmnyeket kezbe adta, amelyek neki valamit hasznlhatnak, gy vegye azokat hasznlatba, mint az isteni gondvisels alkalmas eszkzeit. s mivel bizonytalan afell, hogy megkezdett dolgai min vgre jutnak, kivve azt a bizonyos tudst, hogy az r mindenben az javra gondoskodik, mindenkpen arra kell igyekeznie, amirl rtelme s legjobb beltsa szerint meg van gyzdve, hogy hasznra vlik. Mindamellett elhatrozsban ne engedje t magt sajt rzseinek, hanem bizza r magt teljesen Isten blcsesgre, hogy e blcsesg vezrelje a helyes clra. Egybknt a kls segtsgben nem szabad annyira bizakodnia, hogy ha megvannak, bennk teljesen megnyugodjk, ha pedig nincsenek meg, gy rettegjen, mintha teljesen magra maradt volna. Lelke ragaszkodjk mindig az Isten gondviselshez s ne engedje, hogy annak szilrd szemllettl a jelen val dolgok vizsglsa eltntortsa. gy Jb, br tudja, hogy a csatnak kimenetele Isten kezben van, mindamellett nem ttlenkedik, hanem ktelessgt buzgn teljesti, a vgeredmny elintzst pedig rbizza Istenre. „Btortsd meg magadat s lljunk meg vitzl a mi nemzetsgnkrt s a mi Istennknek vrosairt s az r cselekedjk gy, amint neki tetszik” (II. Sm. 10:12). Ez a tudat megv bennnket a vakmersgtl s gonosz elbizakodottsgtl s Isten folytonos imdsra serkent; tovbb lelknket is j remnysggel gymoltja, hogy ne ktelkedjnk a krnyez veszlyeket semmibe se venni.

10. E fejezetben pedig kitnik a kegyes szivnek megbecslhetetlen boldogsga. Az emberi letet szmtalan veszly veszi krl, melyek kzl mindegyik halllal fenyeget. Hogy tovbb ne menjnk, mivel a test ezerfle betegsg fszke, st magba zrva melengeti s rejtegeti a betegsg csirit, nem jrhat aknt az ember, hogy sajt vesztnek sokfle nemt magval ne hordozza s lett mintegy a halllal sszektve ne hurcolja. Mit mondhatnnk egyebet, hiszen sem nem fzik, sem nem izzad veszedelem nlkl? Brmerre fordulsz, krltted minden nemcsak ktsges, hanem csaknem nyiltan fenyeget s olyannak mutatkozik, mintha azonnal hallt hozna fejedre. Ha hajra szllsz, fllbbal a koporsban vagy. Ha lra lsz, egy fllba megcsuszamlsval veszlyben forog leted. Ha a vros utcin mgy vgig, ahny cserp van a kezedben, vagy bartod kezben, a veszly ott leselkedik rd. Ahny vadllatot ltsz, mind megrontsodra van felfegyverezve. Ha taln egy jl megerstett kertbe akarnl bezrkzni, ahol csak kellemes dls igrkezik: nha ott is kigy lappang. Hzad llandan ki van tve a tzveszlynek. Nappal koldusbottal, jjel meg tzhalllal is fenyeget. A szntfldre jhet jg, ragya, szrazsg, mindenfle vihar; ki tudja: lesz-e terms s nem halsz-e hen? Nem szlok a mrgezsrl, rmnykodsrl, a rablsrl, a nyilt erszakrl, melyek kzl egyik otthon leselg utnunk, a msik knt lpked nyomainkban. E nyomorsgok kztt nemde igen nyomorltnak kell lennie az embernek, mint aki az letben flholtan, aggd s bgyadt llekkel vnszorog tovbb, pen mintha feje felett szntelen les kard csngene. Azt mondod, hogy mind e veszedelemek ritkn kvetkeznek be, vagy legalbb is nem mindig, egytt sohasem s nem is mindenkivel esnek meg. Elismerem. De mivel msok pldja int, hogy mindez velnk is megtrtnhetik, hogy a mi letnk pen gy nem kivtel, mint az vk, lehetetlen, hogy ne fljnk s ne rettegjnk e dolgoktl, mint amelyek velnk is megtrtnhetnek. Teht mit gondolsz, ily rettegsnl mi lehet nyomorltabb llapot? Vegyk mg figyelembe, hogy Istennek gyalzatra van, ha azt mondjuk, hogy az embert, e legnemesebb teremtmnyt, Isten a sors vletlen s vak csapsainak tette ki. De e pontnl csak annyit volt szndkom az ember nyomorsgrl mondani, amennyit akkor rezne, ha a vaksors uralma al vettetettt volna.

11. De mihelyt az isteni gondviselsnek eme fnye a kegyes emberre rragyogott, nemcsak az a roppant aggodalom s flelem nem gytri tbb, mely azeltt gytrte, hanem minden gondtl teljesen megszabadl. Mert amily mltn retteg a sorstl, poly nyugodtan meri re bizni magt Istenre. Mondom, az a vigasztalsa, hogy beltja, hogy az gi Atya akpen tart fnn mindent hatalmval, akpen igazgat parancsval s intsvel, akpen kormnyoz blcsesgvel, hogy rendelse nlkl semmi sem trtnik. Tovbb, hogy Isten gondozsba is be van vve, az angyalok gondjra van bizva, gyhogy sem vz, sem tz, sem fegyver nem rthat neki, csak amennyire a kormnyz Istennek tetszik. Mert gy nekel a zsoltrir (Zsolt. 91:3 stb.): „ szabadt meg tged a madarsznak tribl s a veszedelmes dgtl. Az szrnyaival fedez be tged s az szrnyai alatt lszen oltalmad; drda s paizs az igaz igrete. Ne flj az jjeli rettegstl s a nappali repl nyiltl, az jszaka kegyetlenked dgtl s a dlben pusztt dghalltl”. Innt tmad a szentekben dicsekv bizakods is: „Az r n velem vagyon, nem flek: hogy rthatna nkem az ember? Ha szinte n krltem tbort jrnnak is, nem fl az n szivem s hogyha had tmad ellenem, mgis benne bizom. Ha a hall rnykban jrok is, nem sznm meg jt remnyleni” (Zsolt. 118:6, 27:3 s 56:5 s egyebtt). Honnan van bennk, krdem, ez a nagy bizalom, hogy nyugalmuk meg nem sznik, mint abbl, hogy br a vilg ltszlag kitztt cl nlkl kering, mgis tudjk, hogy Isten munklkodik mindentt s biznak abban, hogy az munkja rjuk nzve dvs lesz? Ha akr az rdg, akr istentelen emberek tmadjk meg dvssgket, azonnal le kellene roskadniok, ha a gondviselsre val emkezs s az afelett val elmlkeds meg nem ersten ket. De midn emlkezetkbe idzik, hogy az rdgt s az istentelenek egsz tbort Isten keze minden tekintetben mintegy zabolval, gy fken tartja, hogy ellennk semmi mernyletet se ki nem eszelhetnek, se kieszelt tervket meg nem kisrelhetik, sem gonosztettk vgrehajtsra, brmint prbljk, egy ujjukat sem kpesek mozdtani, csak amennyiben Isten megengedi, st csak amennyiben rjuk bizta s nemcsak bilincsekbe vannak verve, hanem zablja ltal knyszerttetnek engedelmessget tanustani: ha mindezt – mondom – felidzik emlkezetkben: van, ahonnan bven vigasztalhatjk magukat. Mert amint az rnak dolga az, hogy dhket felfegyverezze, oda fordtsa s oda rendelje, ahova jnak ltja, gy az dolga az is, hogy meghatrozza cselekvsk mdjt s hatrait is, hogy szenvedlyeikkel fktelenl ne dhngjenek. Ez a meggyzds tmogatta Plt, mikor tjrl, melyrl egy helytt azt mondja, hogy a Stn akadlyozta meg, ms helytt azt lltja, hogy Isten engedte meg azt (I. Thess. 2:18; I. Kor. 16:7). Ha csak azt mondta volna, hogy az akadly a Stntl van, gy ltszott volna, hogy igen nagy hatalmat tulajdont neki, mintha tle fggene mg az Isten elhatrozsainak megvltoztatsa is; most pedig, miutn megllaptja, hogy a dnts Istennl van, mint akinek engedelmtl fgg minden utazs, egyuttal kimutatja, hogy a Stn Isten akarata nlkl brmint rmnykodjk is, semmit sem kpes vghez vinni. Ezrt Dvid (Zsolt. 31:16), mivel az emberi let a klnfle vltozsok miatt, sznetlen ingadoz s mint a kerk, fel- s al forog, mint oltalomhoz ehhez a tudomnyhoz menekl, hogy az letnek napjai Isten kezben vannak. Mondhatta volna itt lete plyjt, mondhatta volna ltnek napjt egyes szmban, de e szval „napjai” azt akarta kifejezni, hogy mbr az ember llapota ingatag, mgis mindazok a vltozsok, amelyek egyms nyomban ltre jnnek, Isten kormnya alatt llanak. Ez oknl fogva Rtzint s Izrael kirlyt, mikor seregket Juda vesztre egyestvn, gy ltszott, mintha az orszg elpuszttsra s megemsztsre meggyjtott fklyk volnnak, fstlg szkdaraboknak mondja, mint akik semmi mst, csak nmi fstt kpesek tmasztani (zs. 7:1 stb.). gy Fara, noha gazdagsga, hadereje s seregeinek nagysga miatt mindenki eltt flelmes volt, maga cethalhoz, csapatai pedig halakhoz vannak hasonltva (Ez. 29:4). Isten teht kijelenti, hogy a vezrt s seregt horgval megfogja s oda vonja, ahov akarja. Vgl, hogy e trgynl huzamosabban ne idzzem, ha megfigyeled a dolgot, knnyen belthatod, hogy minden nyomorsgok kztt legnagyobb az isteni gondvisels nem ismerse s viszont a legnagyobb boldogsg annak ismersben ll.

12. Az isteni gondviselsrl mr elmondtam volna, amennyi a hivek valsgos oklsra s vigasztalsra hasznos, (mert a nyugtalan lelk emberek kivncsisgnak kielgtsre semmi sem lenne elg s nem is lehet kivnni, hogy elg legyen), ha nem volna mg nhny olyan szentirsi hely, mely ellenttben azzal, amit feljebb eladtunk, ltszlag azt igazolja, mintha Isten tancsa nem volna szilrd s lland, hanem az alantasabb dolgok rendje s folysa szerint vltoznk. Els sorban nhnyszor emlts van tve arrl, hogy Isten valamely tettt megbnta, pl. hogy az embert teremtette (I. Mz. 6:6), hogy Sault kirlysgra emelte (I. Sm. 15:11), hogy npre gonoszt bocstott, mihelyt annak nmi megtrst ltja (Jer. 18:8). Aztn felhozzk nhny rendelsnek visszavonst. Jns ltal kijelentette a ninivebelieknek, hogy 40 nap eltelte utn elpusztl Ninive, de kevssel utbb a np megtrse folytn kegyesebb itletre hajol (Jn. 3:4.10). zsais ajkval kijelenti Ezkisnak, hogy meg fog halni, de a kirly knnyeire s krtre megindlt, s annak hallt elhalasztotta (zs. 38:1.5 s II. Kir. 20:1.5). Mindenbl szmosan azt a kvetkeztetst vonjk le, hogy Isten az emberek dolgt nem rk vgzsvel llaptotta meg, hanem minden vben, napon, rban a szerint, amint ki-ki megrdemli, vagy amint helyesnek s mltnyosnak tartja, hatrozza el ezt, vagy azt. Ami Isten megbnst illeti arrl azt kell tartanunk, hogy p oly kevss illik Istenhez, mint a tudatlansg, tveds vagy ertlensg. Ha ugyanis senki tudva s akarva nem teszi ki magt a megbns knyszersgnek, Istennek a megbnst mskp nem tulajdonthatjuk, csak ha azt mondjuk, hogy vagy nem tudta a jvt, vagy nem tudta azt elkerlni, vagy pedig elsietve s megfontolatlanl rohan valami elhatrozsba, melyet azonnal megbn. Ez azonban annyira tvol ll a Szentllek tantstl, hogy magnak a megbnsnak emltsekor tagadja azt, hogy Istent a megbns indithatn valamire, mert nem ember , hogy valamit megbnhasson (I. Sm. 15:29). S jl meg kell jegyezni, hogy ugyanabban a fejezetben aknt van sszektve mindkt dolog, hogy az sszehasonlts teljessggel eloszlatja az ellenmonds ltszatt. Isten elhatrozsnak vltozsa kplegesen van kifejezve, mikor a Szentirs azt mondja, hogy az r megbnta Saulnak kirlly vlasztst. Kevssel ksbb azonban hozzteszi, hogy „ az Izraelnek ers Istene nem hazug s a megbns nem hat r, mert nem ember, hogy valamit megbnhasson”. E szavak vilgosan, minden sznoki kp nlkl lltjk az vltozhatatlansgt. Ennlfogva bizonyos, hogy Isten elrendelse az emberi dolgok kormnyzsban lland s minden megbnson fell ll. S hogy Isten akaratnak llhatatossga ktsgtelen legyen, mg az ellensgei is knyszerltek bizonysgot tenni mellette. Mert Blm, br akarata ellenre, knytelen volt e szavakban kitrni: „Nem olyan az Isten, mint az ember, hogy hazudjon s nem embernek fia, hogy megvltozzk, mondotta s ht ne miveln-e meg? Szlott s nem teljesti- meg azt?” (IV. Mz. 23:15).

13. Mit jelent ht a „megbns” sz? Olyan ez is, mint a tbbi szlsformk, melyek az Istent emberileg irjk le elttnk. Mivel ugyanis ertlensgnk Isten felsghez nem r fl, a mi felfogsunkhoz kell leereszkednie a rla szl leirsnak, hogy megrthessk azt. E leereszkeds akpen trtnik, hogy Isten nem olyannak tnteti fl magt elttnk, mint amin nmagban, hanem amilyennek mi rezzk t. S jllehet nem indul haragra, mint valami ember, sem emberi mdon fel nem hborodik, mgis azt mondja, hogy haragszik a bnskre. Teht valamint, mikor azt halljuk, hogy Isten haragszik a bnskre. Teht valamint, mikor azt halljuk, hogy Isten haragszik, nem kell azt kpzelnnk, hogy valami flinduls tmad benne, hanem inkbb figyelembe kell vennnk, hogy az ily beszd a mi rzknktl van vve, mivel Isten egy felhevlt s haragos embernek kpben jelenik meg elttnk, valahnyszor tletet gyakorol; gy a megbns sz alatt sem kell egyebet rtennk, mint cselekedeteinek megvltoztatst, mivel az emberek azzal, ha cselekedeteiket megvltoztatjk, azt szoktk kimutatni, hogy az, amit tettek, nem tetszik nekik. Mivel teht brmin vltoztats az emberek kztt egyenl jelentsg annak megjavtsval, ami nem tetszik, a megjavts pedig a megbnsbl szrmazik, ezrt a megbns sz azt jelenti, hogy Isten az cselekedetein vltoztat; ekzben azonban se szndka, se akarata, se hajlandsga nem vltozik meg, hanem amit rktl fogva elre ltott, helyeselt s elhatrozott, azt hajtja vgre lland munkssggal, mg ha mindjrt hirtelen vltozsnak tnik is az fel az emberi szemek eltt. 14. A szent trtnet, midn elbeszli, hogy a minivebeliekrl a megigrt veszedelem elhrult s hogy Ezkis lett, br halla mr ki volt mondva, meghosszabbtotta Isten, ezzel nem azt jelzi, hogy Isten vgzseit visszavonta. Akik gy vlekednek, nagy tvelygsben leledzenek a kijelentsek rtelmt illetleg. Mert e kijelentsek, br egyszer lltsok, mindamellett, amint ez az eredmnybl magbl kiderl, bizonyos hallgatag felttelt is foglalnak magukban. Mert mirt is kld az r Jnst a ninivebeliekhez, hogy a vros romlst hirdesse? Mirt is jelentette meg zsais ltal Ezkisnak a hallt? Hisz elveszthette volna gy amazokat, mint ezt, veszedelmk hrl adsa nlkl is. Ms volt ht az r szndka, mint hogy a niniveiek s Ezkis hallukrl elre rteslve, annak kzelsgt mr tvolbl szemlljk. Bizonyra nem azt akarta, hogy elvesszenek, hanem inkbb, hogy megjobbuljanak s el ne vesszenek. Hogy teht Jns azt jvendli, hogy Ninive negyven nap mulva elpusztul, ez csak azrt trtnik, hogy el ne pusztuljon. Hogy Ezkis eltt a hosszabb let remnysgt Isten elvgja, azrt trtnik, hogy hosszabb letet nyerjen. Ki nem ltja ezekbl, hogy az r az ily fajtju fenyegetsekkel tredelmes bnbnatra akarta vezrelni azokat, akiket megrettentett, hogy elkerljk azt az tletet, melyet bneikkel kirdemeltek. Ha ez valban gy van, a dolgok termszete oda vezet, hogy az egyszer kijelentsben valamely elhallgatott flttelt is halljunk. S ezt ms hasonl pldkkal is lehet tmogatni. Midn az r Abimleket azrt dorglja, hogy brahm felesgt elvette, gy szl neki (I. Mz. 20:3): „Im ezennel meghalsz ez asszonyrt, amelyet elhozattl, mivelhogy nki frje vagyon”. Miutn azonban Abimlek kimentette magt, eknt beszl: „Mostan azrt add meg az embernek az felesgt, mert prfta : s imdkozik te retted s lsz; hogyha pedig meg nem adndod, tudd meg, hogy bizonnyal meghalsz mind te, mind valamennyi hozzd tartoz”. Ugy-e br ltjuk, hogy els kijelentsvel azrt dbbenti meg ersebben Abimlek lelkt, hogy az elgttelre kszsgess tegye, a msodikban pedig vilgosabban magyarzza meg akaratt? S mivel a tbbi szentirsi helyekkel pen gy vagyunk, nem szabad bellk azt a kvetkeztetst vonnunk le, mintha Isten elbbi szndka akrmin kis csorbt is szenvedne az ltal, hogy amit kijelentett, rvnytelenn tette. Mert inkbb rk rendelse eltt kszti az utat az r, midn bntetst hirdetve bnbnatra inti azokat, akiknek meg akar kegyelmezni, semhogy akaratn, vagy igjn is valamit vltoztatna. Csak hogy pen betrl-betre nem mondja ki azt, amit rteni amugy is knny. Ha ugyan igaznak kell maradnia zsais ama mondsnak (zs. 14:27): „A seregek Ura vgezte s ki teszi azt ertlenn? Az keze fel van emelve; ki fordtja el azt?”

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU