//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet : 16. TIZENHATODIK FEJEZET. Isten a vilgot, melyet teremtett, erejvel megtartja s oltalmazza ... ...

16. TIZENHATODIK FEJEZET. Isten a vilgot, melyet teremtett, erejvel megtartja s oltalmazza ... ...


TIZENHATODIK FEJEZET.

Isten a vilgot, melyet teremtett, erejvel megtartja s oltalmazza s annak minden rszt gondviselsvel igazgatja.

1. Istent pillanatnyi teremtv tenni, aki mihelyt bevgezte mvt, azonnal ott is hagyta, nagyon rideg s res felfogs volna. S kivltkpen abban kell neknk a hitetlen emberektl klnbznnk, hogy az isteni hatalom jelenlte p oly fnyesen tndkljk elttnk a vilg lland fennmaradsban, mint els kezdetben. Mert br a hietlenek lelke is knytelen flemelkedni a teremthz az g s a fld puszta szemllete folytn, a hiv embernek mgis sajtos mdja van arra, hogy a teremts teljes dicssgt Istennek tulajdontsa. Erre vonatkozik az apostolnak ama kijelentse, melyet fentebb idztnk (Zsid. 11:3), hogy csak hittel rtjk meg, hogy e vilg Isten igje ltal teremtetett ily kesen. Mert ha nem jutunk el Isten gondviselsnek hithez, nem rthetjk meg tisztn, hogy mit jelent az, hogy Isten teremt, ha mindjrt gy tetszik is, mintha esznkkel felfognk s nyelvnkkel vallank azt. A testi rtelem, ha mindjrt az Isten hatalmt a teremtsben megismeri is, e pontnl megll; s ha legtovbb megy is, nem tesz egyebet, mint hogy az alkotnak ily csods alkots vgrehajtsban megnyilatkoz blcsesgt, hatalmt s jsgt mrlegeli s vizsglja (pedig ht e dolgok nknt eltnnek s arra is hatnak, ki nem akar velk foglalkozni); a vilg fentartsban s kormnyzsban pedig valami kznsges munklkodst gondol, melytl a mozgs ereje fgg; vgl azt gondolja, hogy az sszes teremtmnyek fentartsra elegend az az er, melyet Isten a vilgba kezdetben adott. A hitnek azonban magasabbra kell emelkednie s meg kell ismernie, hogy az, akit minden dolgok teremtjnek tanult, egyszersmind azok rk kormnyzja s fentartja is; s ezt nem gy kell gondolnia, hogy az r valamely ltalnos mozgssal gy a fld szerkezett, mint annak egyes rszeit folytonosan hajtja, hanem gy, hogy csodlatos gondviselssel megtart, tpll s gondoz minden egyes dolgot, melyet teremtett, a legkisebb verebecskig is. Igy Dvid, miutn rviden kijelentette (Zsolt. 33:6), hogy a vilgot Isten teremtette, tstnt ttr a gondvisels szakadatlan folyamatra: „Az Urnak beszde ltal lettek az egek s az szjnak lelkvel minden seregei”, majd hozzteszi: „Az gbl letekint az r s ltja az embereknek minden fiaikat” (Zsolt. 33:13), melyhez tbb hasonl rtelm kijelentst csatol. Mert br nem mindenki vlekedik ily blcsen, mgis mivel hihetetlen volna, hogy Isten az emberi dolgokat gondozn, ha nem volna a vilg alkotja, senki komolyan nem hiszi, hogy a vilgot Isten alkotta, anlkl, hogy egyuttal meg ne volna gyzdve afell is, hogy az alkotnak gondja van az mveire. Dvid nem ok nlkl vezrel minket szp renddel az egyikrl a msikra. A blcsszek is tantjk s az emberi retlem is beltja ugyan, hogy a vilg minden rszt valamely titkos mdon Isten ihletse tartja fenn, de sem egyik, sem msik nem jut oda, ahova Dvid emelkedik s az sszes hiveket magval ragadja, midn gy szl (Zsolt. 104:27): „Mindenek te red nznek, hogy eledelt adj nekik alkalmatos idben. Mikor te adsz nekik, akkor takarnak; mikor a te kezedet megnyitod, akkor btelnek jvoltoddal. Mikor elfordtod orcdat, meghborodnak; mikor elvszed azoknak lelkeket, megfogyatkoznak s fldd lesznek. Ha a te lelkedet kibocstod, megjulnak s megjtod fldnek szint.” S br elismerik, hogy Plnak igaza van, midn gy szl: „Istenben lnk, mozgunk s vagyunk” (Csel. 17:28), mgis igen tvol vannak a kegyelemnek attl a valdi rzettl, melyet Pl ajnl, mivel Istennek ama klns gondjrl, melybl az atyai szeretete legjobban kirzik, fogalmuk sincsen.

2. Hogy pedig e klnbsg annl nyilvnvalbb legyen, tudnunk kell, hogy Isten gondviselse, amint azt a Szentirs feltnteti, a szerencsvel s a vakesettel ll szemben. Mivel pedig hajdan az volt a kzmeggyzds s e vlemny ma is majdnem minden ember lelkt elfoglalva tartja, hogy minden csak vletlenl trtnik: bizonyos, hogy e fonk vlekeds nemcsak elhomlyostja, hanem flig-meddig el is temeti azt, amit a gondviselsrl hinnnk kell. Ha valaki rablkra bukkan, vagy vadllatokra, ha a hirtelen tmadt szl valakinek a hajjt zuzza szt a tengeren, ha hz, vagy valami fa dl r, ha viszont valaki a pusztn tvelyegve eledelt tall s megmenekszik, haboktl hnyatva kiktbe r, ha csoda mdra az egy ujjnyi tvolsgra jr halltl megmenekl: a testi rtelem mindezeket a j, vagy rossz esemnyeket a sorsnak tulajdontja. Akit azonban Krisztus ajaka megtantott (Mt. 10:30), hogy fejnek minden hajszlai szmon vannak tartva, az okot tvolabb is keresve megllaptja, hogy minden esemnyt Isten titkos tancs igazgat. S az lettelen trgyakrl azt kell tartanunk, hogy br termszet szerint mindegyiknek megvan adva a maga tulajdonsga, erejket mg sem fejthetik ki, ha csak Isten jelenval keze nem igazgatja ket. Nem egyebek teht, mint eszkzk, melyekbe Isten llandan annyi hat ert csepegtet, amennyit akar s amelyeket j tetszshez kpest egy, vagy ms cselekmnyre irnytva hasznl fel.
Egyetlen teremtmnynek sincs csodsabb, nagyszerbb ereje, mint a napnak. Eltekintve attl, hogy az egsz fldet beragyogja fnyvel, mily nagy dolog az, hogy minden llatot melenget s tpll hevvel? a fld termkenysgt elidzi sugaraival? a fld belsejben a magvakat melegvel tjrvn, a sarjadz nvnyeket kicsalogatja a fldbl s azokat minduntalan j tpllkkal nveli s ersti, mg szrba nem szkkennek? hogy llandan tpllja prval, mg bellk virg s a virgbl gymlcs lesz? hogy akkor hevvel lassan rsre juttatja? hogy melegre a fk s szlvesszk hasonlkpen kirgyeznek s lombot hajtanak, aztn kivirgoznak s a virgbl gymlcst hoznak ltre? mde az r, hogy mindezekrt a teljes magasztalst magnak biztostsa, gy ltta jnak, hogy mieltt a napot megteremti, ltre jjjn a vilgossg s a fld mindenfle fvekkel s fkkal legyen megrakva (I. Mz. 1:3.11). A kegyes ember teht nem tartja azon dolgok legfbb s szksges oknak a napot, amelyek a nap teremtse eltt mr lteztek, hanem csak eszkznek, melyet Isten csak azrt hasznl, mivel gy akarja; jllehet az emltett dolgokat a nap mellzsvel nmagban is kpes poly knnyen vgrehajtani. Aztn mikor azt olvassuk, hogy a nap Jzsu krsre kt egsz napig egy helyen llott (Jzs. 10:13) s hogy rnyka Ezkis kirly kedvrt tiz fokkal ment htra (II. Kir. 20:11), e kt csodban is azt bizonytotta Isten, hogy a nap nem termszeti vak sztnbl kel s nyugszik el naponknt, hanem hogy , az r kormnyozza plyjt, hogy megjtsa irntunk val atyai szeretetnek emlkezett. Nincs termszetesebb dolog, mint hogy a tlre tavasz, a tavaszra nyr, a nyrra sz kvetkezik. E sorrendben azonban oly nagy s oly egyenetlen eltrsek lthatk, hogy rgtn kitnik, hogy az egyes veket, hnapokat s napokat Istennek j s klnleges gondviselse igazgatja.

3. Isten bizonyra mindenhatsgot kivn a maga szmra s azt akarja, hogy mi is azt tulajdontsunk neki s pedig nem oly res, ttlen s majdnem ntudatlan mindenhatsgot, mint neki a szofistk tulajdontanak, hanem ber, hatkony, munks, lland cselekvssel elfoglalt mindenhatsgot; nem is olyat, mely csak oly ltalnos oka volna a zavaros mozgsnak, mintha egy folyt rendelne folyni kiszabott medrben, hanem olyat, amely az egyes s rszleges mozdulatokra is irnyul. Mert nem azrt mondjuk mindenhatnak, mintha br cselekedhetnk, mgis semmit sem cselekszik s ttlen l, vagy a termszet el egyszer kiszabott rendet valamely ltalnos sztnnel llandan fenntartja, hanem mivel mg gondviselsvel az eget s fldet igazgatja, mindent gy kormnyoz, hogy tudta s akarata nlkl semmi sem trtnhetik. Mert mikor a zsoltr (115:3) azt mondja, hogy Isten mindent tesz, amit akar, egyuttal jelzi azt is, hogy akarata biztos s megfontolt. Mert botorsg volna a prfta szavait a blcselk szoksa szerint gy magyarzni, hogy Isten az els mozgat, mivel kezdete s oka minden mozgsnak. Hiszen a hivek minden nyomorsgban azzal vigasztaljk magukat, hogy mindent Isten rendelsbl s parancsbl szenvednek el, mivel az kezei alatt vannak. Ha Isten kormnyzata gy minden mvre kiterjed, gyerekes fecsegs e kormnyzst a termszet folysba rekeszteni. Azok pedig, kik Isten gondviselst oly szk hatrok kz szortjk, mintha a termszet lland trvnye szerint mindent szabadon a maga tjra eresztene, nem annyira Istent fosztjk meg dicssgtl, mint nmagukat a leghasznosabb tudomnytl. Mert az embernl nem volna sznandbb lny, ha al volna vetve az g, leveg, fld, vizek minden hatsnak. Ne feledjk azt sem, hogy ily mdon teljesen mltatlanul kisebbttetnk Istennek minden egyessel szemben megnyilatkoz jsga. Dvid azt kiltja (Zsolt. 8:3), hogy az anyjuk emljn csng csecsemk is kpesek Isten dicssgnek hirdetsre; mivel t. i. mihelyt anyjuk mhbl a vilgra jnnek, oly tpllkot tallnak, melyet szmukra gi gond ksztett. ltalnossgban ugyan igaz e beszd, csak az ki ne kerlje szemnket s figyelmnket, mit a tapasztalat nyilvn bizonyt, hogy t. i. nmely anynak emli telve vannak, msoknak emlje viszont majdnem szraz, amint Isten egyik csecsemt bvebben, msikat szkebben akarja tpllni.

De akik Isten mindenhatsgt mlt tapasztalssal illetik, ketts gymlcst veszik annak; elszr megtanuljk, hogy annl, kinek birtokban van az g s fld, kinek intst vrja minden teremtmny, hogy hsggel engedelmeskedhessk, van elgsges er, hogy velnk jt tegyen. Megtanuljk tovbb, hogy biztosan nyugodhatunk annak oltalmban, kinek jtetszstl fgg minden oly veszly, melytl retteghetnnk, kinek hatalma, mint a zabla, fken tartja a Stnt minden csapsval s minden kszletvel egytt, kinek intstl fgg minden, ami fenyegeti jltnket s azok a mrtktelen s babons flelmek is, melyek az elttnk egyms utn feltrul veszedelmek folytn tltenek el bennnket, csak gy vltozhatnak meg s csendeslhetnek el. Azt mondom, hogy babons flelem vesz rajtunk ert, ha valahnyszor a teremtmnyek fenyegetnek, vagy bennnk valamely flelmet tmasztanak, gy megrettennk, mintha e dolgoknak nmaguktl volna rt erejk s hatalmuk, vagy csak gy vletlensgbl rthatnnak s rtalmuk ellen nem volna elg segedelem Istennl. Pl. a prfta (Jer. 10:2) megtiltja, hogy az Istennek fiai a csillagoktl s gi jegyektl gy fljenek, mint a hitetlenek szoktak. Bizonyra nem minden flelmet itl el. De mivel a hitetlenek a vilg kormnyzst Istentl elveszik s a csillagokra ruhzzk, azt kpzelik, hogy boldogsguk vagy boldogtalansguk a csillagok rendelseitl s jslataitl, nem pedig Isten akarattl fgg. Igy trtnik, hogy nem attl flnek, akire egyedl kellett volna tekintenik, hanem a csillagoktl s stksktl. Aki teht e hitetlensgtl vakodni akar, mindig tartsa emlkezetben, hogy a teremtmnyekben semmi tveteg hatalom, cselekvs s mozgs nincs, hanem Isten titkos tancsa igazgatja azokat, gy hogy semmi sem trtnik, csak az, mit Isten tudva s akarva hatrozott el. 4. Az olvask teht elsben azt tartsk eszkben, hogy gondvisels alatt nem azt rtjk, mintha Isten ttlenl szemlln azt, ami a vilgban trtnik, hanem azt rtjk, hogy Isten mintegy a kormnyt tartva, minden esemnyt igazgat. A gondvisels sz teht nem kevsbb vonatkozik Istennek kezre, mint szemre. Mert mikor brahm gy szlt finak: „Isten gondot visel az ldozatra val brnyrl”, nemcsak azt akarta lltani rla, hogy a bekvetkezend esemnyeket elre tudja, hanem az ismeretlen dolog gondjt is az akaratra hajtotta bizni, mint aki a zavaros s bonyolult dolgoknak j kimenetelt szokott adni.

Ebbl az kvetkezik, hogy az isteni gondvisels munklkodsban ll. Mert felettbb tudatlanul fecsegnek sokan a puszta elevetudsrl. Nem ily durva ugyan azoknak tvelygse, akik br a kormnyzst Istennek tulajdontjk, de mint emltettem, zavaros s elegyes kormnyzst fognak re, mely a vilg alkotmnyt egyes rszeivel egyetemben, valamely ltalnos mozgssal forgatja s hajtja, de minden teremtmny cselekvst kln nem igazgatja. Mindamellett ez a tvelygs sem trhet. Mert azt tantjk, hogy ez a gondvisels, amit egyetemesnek neveznek, egyltaln nem akadlyozza akr az sszes teremtmnyeket abban, hogy a vletlen hajtsa ket, akr az embert, hogy akaratnak szabad elhatrozsa szerint erre, vagy arra forduljon. Igy megosztjk az Isten s az ember kztt: egyrszt Isten sajt erejvel lehel az emberbe mozgst, mellyel a neki adatott termszet mivolthoz kpest cselekedhetik, msrszt az ember sajt akarata szerint irnytja cselekedeteit. Rviden szlva azt valljk, hogy a vilgot, az emberi dolgokat s magukat az embereket is Istennek hatalma, de nem rendelse kormnyozza. Hallgatok az epikureusokrl, (mely betegsggel pedig mindig tele volt a vilg), kik arrl lmodoznak, hogy Isten ttlen s tunya: gyszintn msokrl, akik semmivel sem okosabbak, s a kik hajdan azt hazudtk, hogy Isten az g kzps tja felett akpen uralkodik, hogy az alantasabbakat sorsukra hagyja. Az ily kzzelfoghat esztelensg ellen elgg kiltanak maguk a nma teremtmnyek.

Mert most az a szndkom, , hogy azt a majdnem ltalnoss vlt vlekedst cfolom meg, mely midn, nem tudom min vak s ktes mozgst hagy meg Istennek, azt, ami f, elveszi tle, hogy t. i. megfoghatatlan blcsesgvel mindent a maga cljaira igazgat s irnyt, s gy Istent csak szval, de nem tnyleg teszi a vilg kormnyzjv, mivel az igazgatst kiveszi kezei kzl. Mert mit jelent – krlek – a kormnyzs, ha nem azt, hogy azoknak a dolgoknak, melyeknek ln llasz, aknt llasz az ln, hogy hatrozott rendben vezreljed azokat? Mindamellett nem utastom vissza teljesen azt, amit az egyetemes gondviselrl mondanak, viszont ismerjk el velem szemben, hogy a vilgot Isten kormnyozza, nemcsak azrt, mivel a termszetnek ltala alkotott rendjt megrzi, hanem mivel minden egyes munkjnak klns gondjt viseli.

Igaz ugyan, hogy a dolgok egyes nemeit titkos termszeti sztn gy mozgatja, mintha Isten rk parancsnak engedelmeskednnek s hogy amit Isten egykor megllaptott, mintegy nknt folyik. Ide vonatkoztathatjuk azt, amit Krisztus mond (Jn. 5:17), hogy s az Atya kezdettl fogva munkban vannak s amit Pl (Csel. 17:28) tant, hogy t. i. mi Istenben lnk, mozgunk s vagyunk s amit a Zsidkhoz irt levl szerzje is mond, mikor Krisztus istensgt akarja bebizonytani (1:2): „Mindeneket tpll az hatalmas beszdvel.” De az rgy alatt nmelyek fonkul elfedezik s elhomlyostjk a klns gondviselst, melyet a Szentirs oly szilrd s vilgos bizonytkokkal erst, hogy igazn csoda, hogy valakinek ktelye tmadhat felle. S bizonyra, kik az emltettem rgyet hasznljk, maguk is knytelenek nmi helyesbtsl elismerni, hogy sok esemny Isten klns gondja folytn trtnik, de ezt fonkul csak a rszleges cselekvsekre korltozzk. Ez oknl fogva be kell bizonytanunk, hogy Isten az egyes esemnyek igazgatsra oly figyelemmel van s hogy mindezek gy jnnek ltre hatrozott akaratbl, hogy vakesetbl semmi sem trtnik. 5. Ha megengedjk, hogy a mozgs eredete Istennl van s amellett minden dolog nknt, vagy vletlenl megy azon az ton melyen a termszetes hajlandsg vezrli, a napok s jek, a nyr s tl klcsns vltakozsa csak annyiban lesz Isten munkja, amennyiben mindennek kiszabvn a maga szerept, biztos trvnyt szabott elbe. Igaz volna ez, ha az egymsutn kvetkez napok s jszakk, hnapok s vek mindig megriznk ugyanazonos lefolysukat. Hogy azonban egyszer roppant hsg s szrazsg geti ki az sszes vetemnyeket, mskor mrtktelen eszs teszi tnkre a vetseket, majd jges s vihar hoz vratlan szerencstlensget, mindez nem volna Isten mve, ha csak gy nem, hogy a felhzet, tiszta gbolt, fagy, vagy hsg a csillagok tallkozsbl s egyb termszeti okokbl veszik eredetket. De ily mdon sem Isten atyai szeretetnek, sem itletnek nem volna helye. Ha azt mondjk, hogy Isten az emberi nemhez mr azrt is elgg jltev, mivel az gnek s fldnek megadja azt a rendes ert, mellyel ezek tpllkot szolgltatnak, ez felettbb silny s pogny gondolat. Mintha bizony egyik v b termse nem klns jttemnye, msik v szk termse s hinsge nem tka s bntetse volna Istennek?

De mivel minden rvet felsorolni felettbb hosszadalmas eljrs volna, legyen elg magnak az Istennek tekintlye. A trvnyben s a prftknl gyakrabban kijelenti, hogy valahnyszor a fldet esvel s zporral ntzi, mindig kegyelmrl teszen tanbizonysgot s hogy az g vas gyannt, az parancsra kemnyedik meg, hogy valahnyszor ragya s egyb veszly teszi tnkre a vetseket, jges s vihar puszttja a szntfldeket, mindannyiszor hatrozott s klns bntetsnek adja jelt. Ha ezt megrtjk, bizonyos lesz elttnk, hogy egyetlen escsepp sem esik Isten hatrozott parancsa nlkl a fldre. Dicsri ugyan Dvid Isten ltalnos gondviselst (Zsolt. 147:9), mivel a hozz kilt hollfiaknak is szerez eledelt; de midn Isten az llatokat is hsggel fenyegeti, nemde elgg kijelenti, hogy egyszer kevesebb, mskor tbb eledellel tpll tetszshez kpest minden llatot. Gyerekes eljrs ezt, mint mondm, a rszleges cselekvsekre korltozni, mivel Krisztus (Mt. 10:29) minden kivtel nlkl lltja, hogy az Atya akarata nlkl mg ez rtktelen verebecske sem hullhat a fldre. S ha a madarak rptt is bizonyra Isten hatrozott akarata igazgatja, meg kell vallanunk a prftval (Zsolt. 14:5), hogy gy lakozik a magassgban, hogy mindamellett megalzza magt azoknak megltsra, melyek a fldn s az gen trtnnek.

6. De mivel tudjuk, hogy a vilg fknt az emberi nem kedvrt teremtetett, igazgatsban is ezt a clt kell szemllnnk. Jermis prfta gy kilt fel: (10:23) „Tudom, Uram, hogy az embernek tja nincs az sajt hatalmban, sem az tonjrnak, hogy a maga lpst igazgassa”. Salamon pedig (Pld. 20:24) ezt mondja: „Az rtl vagynak az emberek jrsai; az ember pedig mit rt az tjban”: m mondjk most, hogy Isten az embert termszeti hajlandsga szerint mozgatja, az ember pedig e mozgst oda fordtja, ahova akarja! De ha e beszd a valsgnak megfelelne, az ember szabadon rendelkezznk minden tai fell. Taln tagadjk, mivel az ember Isten hatalma nlkl semmit sem tehet. De mivel a prfta s Salamon bizonyra nemcsak a hatalmat, hanem a vlasztst s elrendelst is Istennek tulajdontja, mit sem segtenek magukon. S az embereknek azt a vakmersgt is kesen feddi egyebtt Salamon (Pld. 16:1), hogy cljukat Istenre val tekintet nlkl tzik ki, mintha nem is az r keze vezreln ket. „Az embernl vagyon – gy szl – az elmnek gondolatja, de az rtl vagyon a nyelvnek beszde”. Nevetsges esztelensg bizonyra, hogy a nyomorult emberek Isten nlkl hajtanak valamit cselekedni, holott ha Isten nem akarn, egyetlen szavacskt sem tudnnak szlani.

Tovbb a Szentirs mg vilgosabban ki akarvn fejezni, hogy a vilgon semmi nem trtnik az elrendelse nlkl, kimutatja, hogy azok a dolgok, melyek leginkbb ltszanak vletleneknek, az hatalma alatt vannak. Mert mit mondhatnnk inkbb vletlensgnek, mint azt, hogy ha az elhalad utast egy frl letrtt g agyonnyomja? Isten azonban egszen mst tant s azt mondja, hogy adta az utast a gyilkos kezbe (II. Mz. 21:13). Ki volna az, aki a sorsvetst vakesetnek ne tulajdontan? mde ezt sem engedi az r, aki annak ittelt a maga szmra tartja fenn (Pld. 16:33). Azt nem tantja, hogy a kocka-kvecskket az hatalma folytn vetik az lbe s huzzk ki: de hogy az egyik nyertesen kij, ez az bizonysga szerint tle fgg. Ide vonatkozik Salamonnak ama mondsa (Pld. 22:2): „A gazdag s szegny sszetallkoznak, de mindkettnek szemeit az Isten vilgostja meg”. Mert br a gazdagok s szegnyek vegyesen vannak a vilgon, midn mindegyiknek Isten szabja meg helyzett, e krlmny arra figyelmeztet, hogy Isten, aki mindenekre vilgt, pen nem vak s gy a szegnyeket trelemre buzdtja. Mert az Istentl rjuk rakott terhet lerzni igyekeznek mindazok, akik sorsukkal nincsenek megelgedve. Igy feddi a msik prfta is azokat a hitetlen embereket, akik az emberi szorgalomnak, vagy szerencsnek tulajdontjk, hogy nmelyek a nyomor fertjben hevernek, msok nagy tisztessgre emelkednek (Zsolt. 75:7): „Nem naptmadattl, sem nyugattl, sem a puszttl vagyon a felmagasztaltats, mert Isten a bir, ki egyet megalz, mst felmagasztal”. Mivel Isten az itlbir tisztt magrl el nem vetheti, ebbl azt hozza ki a prfta, hogy az titkos elhatrozsa folytn emelkednek ki egyesek, msok pedig megvetett llapotban maradnak.

7. St azt mondom, hogy a rszleges esemnyek is ltalban Isten klns gondviselsnek bizonytkai. Isten a pusztban dli szelet tmasztott, mely a npre a madarak tmegt rasztotta (II. Mz. 19:13). Mikor Jnst a tengerbe akarta vetni, nagy szlvszt tmasztott a vizen (Jn. 1:4.6). Kik azt gondoljk, hogy Isten a vilg kormnyrudjt nem tartja kezben, azt mondhatnk, hogy ez vletlensg volt. n azonban azt kvetkeztetem belle, hogy soha szl nem tmad s nem keletkezik Isten klns parancsa nlkl. Klnben nem volna igaz (Zsolt. 104:4), hogy a szeleket az kvetiv teszi s szolgiv a lngol tzeket, hogy a fellegeket szekereiv teszi s repl a szl szrnyain: ha mind a fellegeket, mind a szeleket tetszse szerint nem hajtan idestova s erejnek klns jelenltt nem mutatn azokban. Igy tanuljk egyebtt (Zsolt. 107:25 stb.) is, hogy valahnyszor a szl fuvstl felhborodik a tenger, az ily vihar mindig Isten klns jelenltrl tesz bizonysgot. Parancsot ad s flkelti a vihar lelkt, magasra torlasztja a tenger habjait; aztn lecsendesti a vihart, hogy a hullmok elsimljanak s a hajsok tovbb haladhassanak. Egyebtt azt hirdeti, hogy get szelekkel sujtotta a npet.

Igy br a nemzsi id termszet szerint megvan az emberben, Isten mgis gy akarja, hogy az ember az klns kegyelmnek tulajdontsa, hogy nmelyeket magtalanl hagy, msokat gyermekkel ld meg; mert az ajndka a mhnek gymlcse. Ezrt mond Jkb felesgnek (I. Mz. 30:2): „Avagy Isten vagyok-e n, aki megtartztatta a te mhednek gymlcst”. De hogy vgre jussak egyszer a dolognak, semmi sem felel meg inkbb a termszet rendjnek, mint hogy mi kenyrrel tpllkozzunk. A Szentllek azonban azt hirdeti (V. Mz. 8:2), hogy nemcsak a fld termse klns ajndka Istennek, hanem az emberek sem lhetnek egyedl kenyrrel, mivel nem a jllaks tpllja ket, hanem Isten titkos ldsa; amint ellenkezleg azzal fenyeget, hogy eltri a kenyrnek botjt (zs. 3:1). Nem lehetne msknt komolyan venni imdsgunk ama szavait sem: „Add meg a mi mindennapi kenyernket”, ha Isten a kenyeret nem atyai jobbjval nyjtan neknk. Ezrt a prfta (Zsolt. 136:25), hogy a hiveket meggyzze afell, hogy Isten az tpllsukban a legjobb csaldatya szerept tlti be, arra figyelmeztet, hogy d eledelt minden testnek. Vgl, mikor egyfell azt halljuk (Zsolt. 34:16–17), hogy „az rnak szemei vannak az igazakon s az flei azokon kiltsokon”, ms rszrl pedig azt, hogy az r szemei a hitetleneken vannak, hogy a fldrl mg emlkezetket is eltrlje, be kell ltnunk, hogy fent s alant minden teremtett dolog kszsgesen engedelmeskedik neki, hogy amely clra akarja, arra hasznlhassa ket. Ebbl megrtjk, hogy ltalnos gondviselse nemcsak a teremtmnyekben hat s munkl, hogy a termszet rendjt fenntartsa, hanem hogy ez az csodlatra mlt vgzse szerint az tulajdon bizonyos cljt munklja.

8. Kik ezt a tant gylletess akarjk tenni, azt a rgalmat hangoztatjk, hogy ez voltakpen a stoikusok tantsa a vgzetrl, amit egykor AugustinusnakLibr. ad Bonif. 2. c. 6. et alibi.* is szemre lobbantottak. Mi noha nem szvesen bocstkozunk szharcba, a vgzet szt mindamellett nem fogadjuk el, egyrszt mivel az olyan szavak kz tartozik, melyekrl Pl azt tantja,hogy mint pogny jdonsgokat kerljk el, msrszt mivel az e szra hrul gyllettel Isten igazsgt akarjk illettetni. A stoikus tant hamisan s rosszakaratlag hozzk fel velnk szemben. Mert mi a stoikusokkal az okok lland kapcsolatbl s abbl a kttt sorrendbl, mely a termszetben tallhat, nem eszelnk ki szksgessget; hanem azt tartjuk, hogy Isten a mindensgnek birja s kormnyzja, ki blcsesghez kpest rktl fogva elhatrozta, hogy mit fog tenni s most hatalmval vgrehajtja, amit hatrozott. S ezrt azt lltjuk, hogy gondviselsvel nemcsak az eget, fldet s az lettelen teremtmnyeket, hanem az ember terveit s akaratt is akpen igazgatja, hogy e tervek s ez akarat egyenesen az ltala kitztt cl fel haladjanak. Hogyan, – gy szlsz – ht vletlensgbl, vagy esetlegesen semmi sem trtnik? Erre azt vlaszolom, hogy a nagy Basilius helyesen mondta, hogy a sors s vakeset a pognyok szavai, amelyeknek jelentse az istenflk lelkben nem foglalhat helyet. Mert ha minden j eredmny Isten ldsa, a csaps s szerencstlensg pedig az tka; akkor a sorsnak, vagy vakesetnek az emberi viszonyok kzt semmi helye nincs. AugustinusL. 1. Retract. c. 1.* nyilatkozatt is meg kell szivlelnnk, aki az akadmikusok ellen irt knyvben gy szl: „Nem tetszik nekem, hogy a szerencst annyiszor emltettem, br nem valami istenasszonyt akartam alatta rteni, hanem a dolgok vratlan kimenetelt a kls esemnyekben akr kedvezk, akr kedveztlenek legyenek azok”. Innen vannak azok a szavak is, melyeknek hasznlatt egy valls sem tiltja: taln, trtnetbl, esetleg, vletlenl stb. (forte, forsan, forsitan, fortasse, fortuito). Mindezt azonban az isteni gondviselsre kell rteni. Nem hallgattam el ezt, midn gy szltam: Mert taln azt, amit kznsgesen szerencsnek mondanak, szintn valami titkos isteni rendels igazgatja s semmi mst nem neveznk a dologban vakesetnek, csak aminek oka s mdja el van rejtve elttnk. Mondtam ugyan ezt: bnom, hogy ott a szerencst gy neveztem, mivel ltom, hogy az emberekben megvan az az igen rossz szoks, hogy midn ezt illenk mondaniuk: „Isten akarata”, gy szlanak: „gy hozta magval a szerencse”. Vgl lpten-nyomon arra tant, hogy ha elfogadjuk, hogy a szerencse is tehet valamit, akkor vaktban kering a vilg. S br egyebtt gy hatrozza meg, hogy rszben az ember szabad akaratbl, rszben Isten gondviselsbl trtnik minden, de csakhamar kimutatja, hogy az emberek voltakpen az isteni gondvisels al vannak vetve s attl igazgattatnak; azt az elvet tvn magv, hogy nincs kptelenebb, mint hogy valami Isten rendelse nlkl trtnjk. Mert hisz akkor ez vakesetbl trtnnk.Libr. 83. quaestionum qu. 28. Libr. de Trinit. 3. c. 4.(9).* Ez oknl fogva azt az esetlegessget is kizrja, mely az ember jtetszstl fgg, majd ezt mg vilgosabban teszi, midn azt mondja, hogy Isten akaratnak okt nem szabad keresni. Valahnyszor pedig a megengedsrl emltst tesz, hogy ezt hogyan kell rteni, egyetlen helybl igen jl kiderl, mikor bizonytja, hogy Isten akarata minden dolognak legfbb s els oka, mivel parancsa, vagy megengedse nlkl semmi sem trtnik. Bizonyra nem kpzeli, hogy Isten egy nyugalmas rhelyen tlti az idt, midn valamit meg akar engedni, hanem – hogy gy szljak – cselekv akarata lp kzbe, mely msklnben oknak nem volna tarthat.

9. Mivel azonban az isteni gondvisels magassgt a mi lass elmnk meg sem kzeltheti, szksg van valami kisegt megklnbztetsre. Azt mondom teht, hogy brmiknt rendeztessenek is el Isten tancsa s bizonyos intzkedse ltal minden dolgok, rnk nzve mgis csak trtnetesek azok. Nem mintha azt gondolnk, hogy a szerencse uralkodik a vilgon s az embereken s minden vaktban forogna fent s alant (mert gy illik, hogy az ily esztelensg tvol legyen a keresztyn szvtl), hanem mivel a tnemnyek rendje, oka, clja s szksgszersge, legtbbnyire Isten tancsban vagyon elrejtve s emberi beltssal meg nem foghat: gy tnik fel, mintha esetlegesek volnnak azok a dolgok, melyek bizonyra Isten akaratbl jnek ltre. Mert akr termszetkben vizsgljuk, akr rtelmnk s itl kpessgnkhz kpest mrlegeljk ket, nincs ms ltszatuk. Gondoljunk pl. egy kereskedt, ki az erdbe h emberei trsasgval bemegyen, de balgn eltvelyedik trsaitl s bujdossban tolvajok szllsra kerl, rablk kezbe esik s megletik. Ennek hallt Isten nemcsak elre ltta, hanem hatrozatval meg is llaptotta. Mert a Szentirs nemcsak azt mondja, hogy mindenki letnek terjedelmt elreltja, hanem hogy az let hatrait szigoran megszabta, melyeket senki el nem kerlhet (Jb. 14:5). Amennyire azonban rtelmnk ereje felfogja, mindez vletlennek ltszik.
Hogyan vlekedik e trgy fltt egy keresztyn ember? T. i. mindazt, ami egy ilyesfle hallesetnl trtnt, termszetnl fogva vletlennek tartja, aminthogy az is, mindazltal nem ktelkedik, hogy isteni gondvisels mkdtt abban, hogy e balesetet vgs kifejldsig vezesse. Ugyanez a magyarzata a jvben trtn esetlegessgeknek is. Minden jvend dolog bizonytalan elttnk, teht gy gondoljuk, mintha brmelyik rszre hajolhatna. Mindamellett szilrdan megmarad szivnkben az a meggyzds, hogy semmi olyan nem trtnhetik, mit az r elre nem ltott volna. Azrt emlegeti ht a Prdiktor is oly gyakran a kimenetel szt, mivel els szemlletre nem hatolnak el az emberek a vgs okig, mely messze el van rejtve ellnk. Mindamellett az emberek szivbl soha sem veszett ki annyira amit az isteni titkos gondviselsrl a Szentirs tant, hogy a sttben legalbb valamely szikrcskja ne csillogna. gy a filiszteusok jsai, br ktelkedve haboznak, mindazltal veszedelmket rszint Istennek tulajdontjk, rszint a vakszerencsnek s gy szlnak (I. Sm. 6:9): „Ha a lda az ton, mely az hatrukra viszen, Betsemesre tart fel, nyilvn mind cselekedete velnk ezt a sok nyomorsgot; ha pedig msfel tart, megtudjuk, hogy nem az keze bntetett meg minket, hanem csak trtnet, ami esett rajtunk.” Balgn meneklnek ugyan a vakszerencshez, mikor ket jslatuk megcsalja; amellett azonban ltjuk, hogy lelkiismeretkben annyira meg vannak ktve, hogy a rajtuk megesett szerencstlensget nem merik vletlennek tartani. Egybknt kitn pldbl fog kiderlni, hogy az esemnyeket miknt irnytja Isten az gondviselsnek fkvel oda, ahova akarja. Ugyanabban az idben, mikor Dvidot Saul a Mhon pusztban krlfogja, a filiszteusok betrnek az orszgba s Saul knytelen elvonulni (I. Sm. 23:26–27). Ha Isten, szolgja dvt el akarvn mozdtani, Saul el ezt az akadlyt dobta, bizonyra, br a filiszteusok hirtelen, emberi vrakozs ellenre fogtak fegyvert, mgsem mondjuk ezt vakesetbl trtntnek, hanem a hit Isten titkos intzkedsnek fogja elismerni azt, ami elttnk vletlensg gyannt tnik fel. Nem mindig mutatkozik ugyan hasonl bizonytk; hanem azrt ktsgtelennek kell tartanunk, hogy a vilgon lthat sszes vltozsok az r keznek titkos munkjbl jnek ltre.

Emellett, amit Isten vgzett, gy kell annak ltre jnnie, hogy mindazltal ne lssk flttlenl a sajt termszetnl fogva szksgszernek. Erre j pldul hozhatjuk fel Krisztus csontjait. Mivel a mienkhez hasonl testet lttt magra, egy jzanesz ember sem tagadhatja, hogy csontjai trkenyek voltak. S mgis lehetetlen volt, hogy azok megtressenek. Ebbl megint ltjuk, hogy az iskolkban nem ok nlkl talltk ki a feltteles s felttlen szksgszersgrl, tovbb a bekvetkezhet s a bekvetkezett szksgszersgrl szl megklnbztetseket. Isten az finak csontjait, melyeket a megtrstl mentekk tett, a trkenysgnek alvetette s gy az vgzse al knyszertette azt, ami egybknt termszetesen is megtrtnhetett volna.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!