//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet : 14. TIZENNEGYEDIK FEJEZET. Magban a vilg s mindensg teremtsben a Szentirs biztos jegyekkel klnbzteti meg... ...

14. TIZENNEGYEDIK FEJEZET. Magban a vilg s mindensg teremtsben a Szentirs biztos jegyekkel klnbzteti meg... ...


TIZENNEGYEDIK FEJEZET.

Magban a vilg s mindensg teremtsben a Szentirs biztos jegyekkel klnbzteti meg az igaz Istent a hamisaktl.

1. Br a hamis istenek tisztelinek azt a tunyasgt, hogy a fld fundamentumaitl s az g strtl nem tanultk meg, hogy ki az igaz Isten, zsais mltn korholja (40:2), mindazltal, mivel a mi lelknk is lassu s eltompult, szksges volt, hogy a hivek a pognyok blvnyaihoz ne hajoljanak, az igaz Istent a fenti szavaknl vilgosabban leirni. Mert ha helytelen mg az a leirs is, hogy a blcselknl mg a legtrhetbbnek mondhat, hogy t. i. Isten a vilgnak lelke, megrdemli a fradsgot, hogy t alaposabban megismerjk, hogy ne ingadozzunk mindig ktsgek kztt. Isten teht azrt ltta jnak a vilg teremtse trtnetnek megirst, hogy az egyhz hite e trtnetre tmaszkodva ne keressen ms Istent, mint akirl Mzes mint a vilg teremtjrl s ltrehozjrl beszl. E trtnetben van elszr feljegyezve az id, hogy a hivek az vek szakadatlan sorn keresztl eljussanak az emberi nem s a mindensg els kezdetig. S ez az ismeret kivltkpen hasznos, nemcsak azrt, hogy rizkedhessnk azoktl a borzaszt mesktl, melyek hajdan Egyiptomban s a fld egyb vidkein el voltak terjedve, hanem azrt is, hogy a vilg kezdetnek megismerse ltal vilgosabban kitnjk Isten rkkvalsga s minket mg inkbb ragadjon csodlsra. Ne is bntson bennnket az a ledr csufolds, mely szerint csodlatos, hogy Istennek mrt nem jutott elbb eszbe az eget s fldet megalkotni s mrt engedte ttlenl roppant idn t elmulni, amit tmntelen vezredek eltt mr megalkothatott volna, noha a vghez kzelget vilg mg alig rte meg a hatezer esztendt. Mert azt, hogy Isten a teremtst ennyi ideig mrt halasztotta, kutatnunk sem nem szabad, sem nem hasznos, mert ha a dolgok ily mlysgeibe akar hatolni az emberi sz, utjban szzszor is kifogy az erbl. Aztn hasznunk sem lenne abbl, amit maga Isten, hogy hitnk szernysgt prbra tegye, szntszndkkal akart ellnk elrejteni. Ama kegyes reg (Augustinus)Cf. Augustin. confess 11, 12 (14).* helyesen vlaszolta, mikor egy vakmer ifju trfbl azt krdezte tle, mit csinlt Isten a teremts eltt, hogy a kivncsiak szmra ksztette a poklot. Ez ppen oly komoly, mint szigoru intelem vonjon korltot a fktelensg el, mely sokaknak lelkt elkbtja s oly ersen hajtja a fonk s kros elmldsre. Vgl tartsuk emlkezetnkben, hogy ama lthatatlan Isten, kinek blcsesge, hatalma s igazsga megfoghatatlan, a Mzes-irta trtnetet tkr gyannt adja elnk, melyben l brzata tkrzdik vissza. Mert valamint a szem sem lt vilgosan, ha az regsg meggyengti, vagy egyb baj elhomlyostja s szemveget kell r alkalmaznunk, gy ertlensgnk kvetkeztben azonnal tvelyegni kezdnk, ha az irs nem igazgat bennnket Isten keressben. Akik pedig vakmersgk zablit megeresztik, mivel most hiba figyelmeztetjk ket, ksbb borzaszt vesztkben fogjk rezni, hogy mennyivel helyesebben jrtak volna el, ha Isten titkos tancst tisztelettel szemllik, mint hogy oly kromlsokat hoznak el, melyekkel mg az eget is elhomlyostjk. helyesen mondja Augustinus,libr. de genesi contra Manich. 2. 29 (43).* hogy Istennel szemben srelem trtnik, mihelyt valaki az akaratn fell kutatja a dolgok okait. Ugyancsak figyelmeztet blcsen egyebtt,Libr. 11. de civit. Dei c. 5.* hogy a vgtelen idrl s a vgtelen trrl val krdezskds egyformn fonk. Hiszen brmi szlesen trul elnk az g roppant terjedelme, mgis van annak valami hatra. Ha most mr valaki Istennel azrt szllna vitra, hogy az gbolton kvl lev ressg szzszor akkora, nemde ez krhozatos arctlansg volna minden hiv szemben? Ugyanily esztelensget tanustanak azok is, kik Isten ttlensgt hnytorgatjk, hogy az vlemnyk szerint szmtalan vezredek eltt nem teremtette a vilgot. Hogy kivnsgukat szabadjra eresszk, e vilgon fell akarnak emelkedni. Mintha bizony az g s fld roppant birodalmban nem tallkoznnk elg sok oly tnemnnyel, melyek kimondhatatlan tndklskkel egszen foglyuk ejtik rzkeinket s mintha hatezer v hatrai kztt nem nyujtott volna Isten elg oly bizonytkot, melynek folytonos vizsglatban lelknk elg dolgot tallhat. Maradjunk teht kszsgesen azon hatrok kztt, melyekkel Isten minket krlzrni akart s rtelmnket mintegy egy helytt akarta tartani, hogy szabados szguldozssal szerte ne csapongjon.

2. Ugyanily rtelme van annak is, mit Mzes beszl, hogy t. i. Isten nem egy szempillants alatt, hanem hat nap alatt vgezte el mvt. Mert e krlmny is minden kpzelt dolgoktl az egy Istenhez hiv, ki hat napra azrt tagolta munkjt, hogy neknk ne essk neheznkre e m vizsglatval foglalkozni egsz letnkben. Mert mbr szemnk brmely irnyba tekintsen, knytelen Isten munkinak szemllsvel foglalkozni, azt ltjuk mgis, hogy figyelmnk mily ingatag s ha kegyes gondolatok tmadnak bennnk, mily gyorsan elszllanak. E helyen ismt ellennk fordul az emberi sz, mintha Isten hatalmval az ilyen fokozatos halads ssze nem frne, mg a hit szolglatba hajtatva meg nem tanulja tisztelni azt a pihenst, melyre minket a hetedik nap megszentelse hiv. De magban a teremtsnek sorrendben is szorgalmasan meg kell figyelnnk Istennek az emberi nem irnt val atyai szeretett, mivel dmot nem teremtette meg addig, mg a vilgot minden javainak bsgvel el nem rasztotta. Mert ha a termketlen s res fldre helyezte volna t s a vilgossg eltt adott volna neki letet, gy ltszott volna, hogy keveset trdik jvoltval. Most azonban, miutn a nap s a csillagok jrst az emberek hasznra elrendezte, miutn a fldet, vizet s levegt llatokkal npestette be, miutn a teremtmnyek tpllsra mindenfle gymlcst bven hozott ltre: az elrelt, szorgalmas csaldatynak gondjt vvn magra, csods jsgt tanustotta meg irnyunkban. Hogy ha valaki mindazt, amit n csak rviden rinthetek, figyelmesebben mrlegeli nmagban, meg fog gyzdni arrl, hogy Mzes a teremt egy Istennek biztos tanuja s hirdetje volt. Mellzm itt azt, amit mr fentebb kifejtettem, hogy t. i. a teremts-trtnetben Istennek nemcsak puszta lnyegrl van sz, hanem rk blcsesge s lelke is elnkbe van adva, hogy ms Istenrl ne brndozzunk, mint aki e vilgos kpben akarja nmagt megismertetni.

3. De mieltt az ember termszetrl bvebben kezdenk szlani, szksg, hogy egyet-mst elmondjak az angyalokrl. Mert br Mzes a np tanulatlansghoz alkalmazkodva Isten egyb mveirl nem emlkezik meg a teremts trtnetben, mint amelyek szemmel lthatk, mgis miutn ksbb Isten szolgl angyalairl tesz emltst, knny megrteni, hogy azoknak teremtjk az az Isten, kivel szemben munkval s ktelessgteljestssel tartoznak. Br teht Mzes npiesen beszlve nem emlti az angyalokat mindjrt kezdetben Isten teremtmnyei kztt, ez a legkevsbb sem gtol minket abban, hogy tisztn s vilgosan eladjuk mindazt, amit rluk a Szentirs egyebtt hellyel-kzzel tant; mert, ha Istent mveibl hajtjuk megismerni, e kivl s nemes alkotsait egyltaln nem szabad mellznnk. Figyelembe veend mg, hogy e hitcikk trgyalsa a sok tvelygs megcfolsa szempontjbl is szksges.
Sok ember elmjt annyira foglyul ejtette az angyali termszet kivlsga, hogy vlemnyk szerint azokkal szemben igazsgtalansg trtnnk, ha az egy Isten uralma al vettetve, mintegy rendbe knyszerttetnnek. Ennek folytn aztn az angyaloknak isteni termszetet tulajdontottak. Felmerlt Manichaeus is felekezetvel, ki kt legfbb elvet gyrtott, Istent s az rdgt. A j dolgok kezdett Istennek tulajdontotta, a rossz teremtmnyeket pedig az rdgre vitte vissza, mint szerzre. Ha e balgasg a mi elmnket is hatalmba kerten, istennek a vilg teremtsben megnyilatkoz dicssge nem llana meg. Mert ha Isten tulajdonsgai kzl egyik sem inkbb isteni, mint az rkkvalsg s az autousia, azaz, hogy gy szljak, a magtl val ltezs, nemde, azok, kik ugyanazt az rdgnek is tulajdontjk, az rdgt nmileg isteni cmmel ruhzzk fel? Hol van Isten mindenhatsga, ha felveszik, hogy az rdgnek akkora hatalma van, hogy Isten akarata ellenre s ellenkezse mellett mindazt megteheti, amit csak akar? Az az egyetlen alap, melyet a manicheusok felhozhatnak, hogy t. i. Istennek semmi rossz dolog teremtst sem szabad tulajdontani, az igaz hitet a legkevsb sem srti, mert e hit nem ismeri el, hogy a vilgegyetemben valami eredeti termszete szerint rossz volna; mivel szerinte gy az embernek, mint az rdgnek gonosz rosszasga, vagy az innt szrmaz bnk, nem a termszetbl, hanem a termszet megromlsbl folynak s kezdetben egyltaln nem llott el semmi, amiben Isten az blcsesgnek s igazsgnak bizonysgt ne adta volna. Teht, hogy e bns hazugsgokkal szembe szllhassunk, szksg, hogy lelknket magasabbra emeljk, mint amennyire szemeink ltnak. S e felfogs szerint valszin, hogy midn a nicaeai hitvalls Istent minden dolgok teremtjnek nevezi, e kifejezsbe a lthatatlan dolgokat is belefoglalja. Gondom lesz r mgis, hogy azt a hatrt, amelyet a kegyessg szablya elir, t ne lpjem, nehogy, mg a kelletnl magasabban csapong elmldsem, olvasim az igaz hittl eltntorodva, tves ton bolyongjanak. S bizonyra, mivel a Szentllek minket mindenkor csak arra tant, ami hasznos, ami pedig kevss szolglhat plsnkre azt vagy egyenesen elhallgatja, vagy csak felletesen s futlag rinti, neknk is ktelessgnk, hogy kszsgesen mellzzk azokat, melyeket tudnunk nem hasznos.

4. Bizonyra minden vitn fell kell llania annak, hogy az angyalok, mivel Istennek az parancsai vgrehajtsra rendelt szolgi, egyuttal az teremtmnyei is. Vitt tmasztani afell, hogy Isten mily idben s min renddel teremtette ket, nemde inkbb megrgztt makacssg, mint kegyes buzgsg? Mzes beszli (I. Mz. 2:1), hogy „elvgeztetk a menny s a fld s azoknak minden seregeik”. Mire val aggodalmasan frkszni, hogy hnyadik napon llottak el a csillagokon s bolygkon kivl az egyb elrejtett gi seregek is? Hogy hosszadalmas ne legyek, emlkezznk csak arra, hogy neknk az egsz keresztyn tudomnyban bizonyos szernysgi s jzansgi szablyt kell magunk eltt tartanunk, nehogy a homlyos dolgokrl valami egyebet beszljnk, rezznk, vagy csak tudni is kivnjunk, mint amire Isten igje tant minket. Msodszor, hogy valamint a Szentirs olvassa kzben oly dolgok kutatsval s vizsglatval kell llandan foglalkoznunk, melyek plsnkre szolglnak, gy itt se merljnk el a kivncsiskodsba, vagy haszontalan dolgok kutatsba. S mivel az r nem ledr krdezskdsben, hanem valdi kegyessgben, neve flelmben, igaz hitben s a szentsg tiszteiben akart minket nevelni, azrt e tudomnyban nyugodjunk meg. Ez oknl fogva, ha helyesen akarunk blcselkedni, el kell hagynunk azokat a hitvnysgokat (pataiwmata), melyeket tunya emberek Isten igjtl eltrleg adnak el az angyalok termszetrl, rendjrl s sokasgrl. Jl tudom, hogy az ily dolgokat nmelyek nagyobb vggyal karoljk fel s vizsglsukba nagyobb gynyrsggel merlnek el, mint azokba a dolgokba, melyek a mindennapi hasznlatra vannak rendeltetve. De ha nem rsteljk, hogy Krisztus tantvnyai vagyunk, ne resteljk azt az eljrst sem, melyet irt elnk. gy bekvetkezik az, hogy az tantsval megelgedve, a felesleges elmlkedsektl, melyektl minket v, nemcsak tartzkodunk, hanem egyenesen visszaborzadunk. Senki sem fogja tagadni, hogy ama Dnes, brki volt is, „Coelestis Hierarchia” (gi Szent Uralom) c. mvben sok dolgot les elmjleg vitatott meg, de ha valaki e mvet alaposabban megvizsglja, tltja, hogy nagyobb rszt ez is csak puszta fecsegs. A theologusnak pedig nem az a rendeltetse, hogy fecsegssel a fleket gynyrkdtesse, hanem az, hogy a lelkiismeretet igaz, bizonyos s hasznos dolgok tantsval erstse. Ha azt a knyvet olvasod, azt gondolod, hogy valami gbl ide csppent ember beszli el, nem azt, amit tanult, hanem amit szemeivel ltott. Pl azonban, ki szinte a harmadik gig ragadtatott, nemcsak semmi ilyesmit nem beszlt, hanem arra is bizonysg, hogy az embernek nem szabad elmondani azokat a mennyei titkokat, melyeket ltott. Mi teht a fenti hazug blcsesget utjra bocstvn, az Irs egyszer tantsa alapjn vizsgljuk azt, mit az r az angyalairl tudtunkra akart adni.

5. Lpten-nyomon olvassuk a Szentirsban, hogy az angyalok oly gi lelkek, kiknek kszsges szolglatt Isten felhasznlja mindannak vgrehajtsnl, mit elhatrozott. Nevk is onnt szrmazik, hogy Isten mintegy kvetekl hasznlja ket arra, hogy nmagt az embereknek kijelentse. Egyb elnevezseik is, melyekkel jellik ket, hasonl oktl hasznltatnak. Seregnek neveztetnek, mert mint a csatlsok vezrket krlveszik, gy kestik s teszik nyilvnvalv Isten fensgt s mint a katonk vezrk jeladsra mindig figyelnek s parancsai teljestsre oly igen kszsgesek, hogy mihelyst int, munkhoz kszlnek, vagy mr benne is vannak a munkban. Ilyen formn irjk le Isten kirlyi szkt a prftk az dicssgnek megjellsre, kivltkpen Dniel (7:10), ki azt mondja, hogy midn Isten az biri szkbe l, „ezerszer ezeren s tizezerszer tizezeren” llanak eltte. Mivel pedig Isten keze erejt s hatalmt csodlatosan gyakorolja a magyarzza az angyalok ltal, azrt azok erknek is neveztetnek (Kol. 1:16; Ef. 1:21). Mivel pedig uralkodst a vilgon azok ltal gyakorolja s vgezi, neveztetnek most fejedelemsgeknek, majd hatalmaknak, majd urasgoknak. Vgl mivel valami mdon Isten dicssge is szkel bennk, ez oknl fogva nha kirlyi szkeknek is hivatnak. Br ez utbbi nvrl nem akarok semmit sem lltani, mivel az ellenkez magyarzat is vagy pp annyira, vagy mg inkbb megfelel. E nv mellzsvel azonban, a tbbit igen gyakran hasznlja a Szentllek az angyali szolglat mltsgnak kifejezsre. S nem is volna mltnyos minden tisztelet nlkl mellzni azokat az eszkzket, melyekkel sajt istensgnek jelenltt kivlkpen szokta kifejezsre juttatni. St nem egyszer pen azrt neveztetnek isteneknek, mivel szolglatukban, mintegy tkrben nmi rszben az istensget kpviselik elttnk. Mert br rszemrl elfogadhatnak tartom, hogy a rgi irk, mikor a Szentirs azt emlti, hogy Isten angyala brahmnak, Jkobnak, Mzesnek s egyebeknek megjelent (I. Mz. 18:1 s 32:1.28; Jzs. 5:14, Bir. 6:13 s 13:22), ezt gy magyarzzk, hogy ez angyal Krisztus volt; mindamellett gyakrabban, midn az sszes angyalokrl egyttesen trtnik emlts, e nv nekik tulajdonttatik. S ezen nem is kell csodlkoznunk. Mert ha a fejedelmeknek s kormnyzknak az a tisztessg adatik (Zsolt. 82:6), hogy hivatsukban Istennek, ki a kirlyok kirlya s legfbb bir, helytarti legyenek, sokkal inkbb meg van az ok arra, hogy mirt rszesljenek ebben a tiszteletben az angyalok, kikben az isteni dicssg tisztasga sokkal nagyobb mrtkben tndklik.

6. Ami pedig megvigasztalsunkra s hitnk erstsre fkpen szolgl, azt tantja legnyomatkosabban a Szentirs, t. i., hogy az angyalok Isten irntunk val jsgnak osztogati s szolgi. Ezrt emlti fel az irs, hogy az angyalok dvssgnket rzik, vdelmnk gondjt flveszik, utainkat igazgatjk s gondunkat viseik, hogy baj ne rjen bennnket. ltalnosak azok a kijelentsek, melyek els sorban Krisztusra, mint az egyhz fejre s aztn minden hivre vonatkoznak. „Az angyalinak parancsol te felled, hogy rizzenek tgedet minden utaidban. Az kezekben hordoznak tgedet, hogy meg ne ssed lbadat a kbe.” (Zsolt. 91:11). Ugyancsak e knyvben olvassuk ezt is (34:8): „tbort jr az r angyala az tet flk krl s megszabadtja ket.” S ezzel Isten azt fejezi ki, hogy akiket rizetbe vesz, azoknak vdelmt angyalaira bizza. Ez rtelemben vigasztalja az r angyala a menekv Hgrt s parancsolja neki, hogy asszonyval bkljen meg (I. Mz. 16:9). brahm azt igri szolgjnak, angyal lesz utnak vezre (I. Mz. 24:7). Jkb, midn Efraimot s Manasst megldja, azon knyrg, hogy az r angyala, kinek seglyvel minden bajbl megszabadlt, ldja meg ket (I. Mz. 48:16). Hasonlkpen az izraelita np tbornak rzsre angyal volt kldve (II. Mz. 14:19 s 23:20). S valahnyszor Isten Izrelt az ellensg kezbl meg akarta szabadtani, az angyalok szolglatval tmasztott vdket s bosszllkat (Bir. 2:1 s 6:11 s 13:10). Vgl, hogy tbb pldt ne kelljen flhoznom: Krisztusnak angyalok szolgltak (Mt. 4:11) s oldala mellett voltak minden szorongattatsaiban (Luk. 22:43); feltmadst a szent asszonyoknak, dicssges eljvetelt a tantvnyoknak angyalok jelentettk meg (Mt. 28.5; Luk. 24:5; Csel. 1:10). Ezrt, hogy vdelmezsnkre irnyl tisztket betlthessk, az rdg s minden ellensgeik ellen harcolnak s Isten bosszjt vgrehajtjk mindazok ellen, kik neknk ellensgeink. gy olvassuk (II. Kir. 19:35; zs. 37:35), hogy Isten angyala azrt, hogy Jeruzslemet az ostromtl megmentse, szznyolcvantezer embert lt meg egy jjel az asszr kirly tborban.

7. Egybknt azt, hogy minden hiv szmra kln angyal van-e lltva, hogy vdelmezze, nem mernm bizonyosan lltani. Midn Dniel (10:13.20 s 12:1) a perzsk s grgk angyalrl beszl, bizonyra azt jelzi, hogy a kirlysgok s tartomnyok szmra, mintegy gondvisell bizonyos angyalok vannak rendelve. Krisztus is, midn azt mondja, hogy a kisdedek angyalai mindig ltjk az Atya orcjt (Mt. 18:10), azt fejezi ki, hogy vannak angyalok, kikre a kisgyermekek dve van bizva. De ebbl, nem tudom, le lehet-e vonni azt a kvetkeztetst, hogy mindenkinek meg van a maga angyala. Mert az bizonyos, hogy kzlnk minden egyesre nemcsak egy angyal vigyz, hanem mindannyian egy rtelemmel rkdnek dvssgnk felett. Mert azt az sszes angyalokrl mondja Krisztus, hogy jobban rlnek egy megtr bnsn, hogy nem kilencvenkilenc igazakon, akik az igazsgban megmaradtak (Luk. 15:7). Tbb angyalrl van az is mondva, hogy Lzr lelkt brahm kebelbe vittk (Luk. 16:23). Nemhiba mutatja Elizeus sem szolgjnak (II. Kir. 6:17) a sok tzes szekeret, melyek kivltkppen csak az oltalmra voltak rendelve. Egy hely van, mely a tbbinl ez kiss vilgosabban ltszik tanustani, hogy mindenkinek megvan a tulajdon angyala (Csel. 12:14). Mert midn Pter a brtnbl kivezettetve megzrget annak a hznak a kapujt, amelyben az atyafiak sszegylve voltak s miutn azok nem mertk hinni, hogy csakugyan az, azt mondk, hogy bizonyosan az angyala. gy ltszik, mintha a kzfelfogsbl kifolylag jutna eszkbe, hogy minden hiv szmra kln vd angyalok vannak kijellve. mbr itt is azt lehetne vlaszolni, hogy e helyen minden akadly nlkl gondolhatunk az angyalok kzl brmelyikre, kire Isten akkor Pter gondjt bizta s aki mindamellett nem lland re neki; aminthogy kznsgesen kt angyalt kpzelnek, jt s rosszat, mint egymssal szemben ll nemtket, mindenki szmra. Nem rdemes azonban aggodalmasan vizsglgatni azt, aminek tudsa nem sok hasznot hajt neknk. Mert akinek nem elg, hogy az gi seregek sszes rendjei rkdnek dvssge felett, nem ltom t, min hasznot remlhet abbl, ha azt mondja, hogy egy kln angyal van adva kivltkpen az vdjl. Akik pedig azt a gondviselst, melyet Isten mindegyiknkkel szemben kifejt, egy angyalra rtik s magyarzzk, nagy igaztalansgot kvetnek el gy maguk, mint az egyhz minden tagjval szemben. Mintha bizony hiba igrtettek volna neknk ama mennyei segt seregek, hogy mindennnen tlk krlvve s megerstve annl nagyobb hvvel harcolhassunk.

8. Azok pedig, kik az angyalok szmt s rendjt meg akarjk hatrozni, m lssk meg, min alapon ptenek. Mihlyt, megvallom, Dniel nagy Fejedelemnek, Juds arkangyalnak nevezi (9 v.), Pl is azt tantja, hogy arkangyal (I. Thessz. 4:16), ki trombitjval hivja az embereket az itletre. De ebbl ki volna kpes rangfokozatot llaptani meg az angyalok kztt s megklnbztetni mindegyiket a sajt ismertet jelvel s ki volna kpes mindegyiknek kln kijellni a maga helyt s llomst? Mert az a kt angyali nv is, mely a Szentirsban elfordl, Mihly s Gbor, vagy, ha akarod, vedd hozzjok Rafael nevt is Tbis trtnetbl, jelentskbl is kitetszleg felfogsunk gyarlsga miatt tulajdonttatnak ez angyaloknak; mbr ezt mg vitsnak tekintem. Ami az angyalok szmt illeti, Krisztus szjbl azt halljuk, hogy sok lgival vannak (Mt. 26:53). Dniel sok szzezerrl beszl (Dn. 7:10), Elizeus szolgja angyalokkal telt szekereket ltott; s hogy roppant szmmal vannak, mr az is bizonytja, hogy a Zsoltrir (34:8) tanusga szerint tbort jrnak az istenflk krl. Az bizonyos, hogy e lelkeknek semmi alakjuk nincs; mindamellett a Szentirs szellemnk ertlen volta miatt az angyalokat nem ok nlkl rajzolja le neknk a Kerubimok s Szerafimok szrnyas alakjban. Teszi ezt azrt, hogy ne ktelkedjnk abban, hogy mihelyt szksgnk lesz rjuk, hihetetlen gyorsasggal megjelennek segtsgnkre s oly gyorsan, mint az gbl cikz villm, egy szempillants alatt hozznk replnek. Brmi krds fordl el ezenkvl e kt hitcikkrl, higgyk azt, hogy az a titkok azon nemhez tartozik, melyeknek teljes kijelentse az utols napra halasztatik. Ne feledjk teht, hogy vakodnunk kell attl, hogy akr a kutatsban tlsgos kivncsiak, akr a szlsban tlsgos merszek legynk.

9. Mindazltal azt a nzetet, melyet nmely nyugtalan ember ktsgbe von, szilrdan fnn kell tartanunk, hogy t. i. az angyalok szolgl lelkek, kiknek munkjt Isten vinek vdelmezsre ignybe veszi s akik seglyvel rszint jttemnyeit osztja ki az emberek kztt, rszint egyb mveit is vgrehajtja. Hajdanban ugyan a sadduceusok vlemnye az volt, hogy az angyalok nem egyebek, mint indulatok, melyeket Isten az emberekben ltrehoz, vagy jegyek, melyekben erejt kifejezsre juttatja. De ez eszelssgnek annyi szentirsi bizonytk mond ellent, hogy szinte elcsodlkozik az ember, mint trhette el a zsid np maga kztt e durva tudatlansgot. Mert, hogy a fentebb idzetteket mellzzem, ahol az angyaloknak ezreirl s egsz lgiirl van sz, ahol rmt tulajdont nekik a Szentirs, ahol azt mondja rluk, hogy a hiveket kezeiken hordozzk, hogy a jknak lelkt a nyugodalomba viszik, hogy az Atya orcjt ltjk stb., – van mg elg egyb szentirsi hely is, melyekbl vilgosan kitnik, hogy az angyalok tnyleg ltez lelkek. Mert amit Istvn s Pl mond (Csel. 7:53; Gal. 3:19), hogy t. i. a trvnyt az angyalok hoztk kezkben s amit Krisztus mond, hogy az elvlasztottak a fltmads utn olyanok lesznek, mint az angyalok (Mt. 22:30); hogy az tlet napjt mg az angyalok sem tudjk (Mt. 24:36); hogy akkor eljn a szent angyalokkal (Mt. 25:31; Luk. 9:26), mindezt az ember brhogy csrje-csavarja is, mgis csak gy knytelen rteni. Hasonlkpen mikor Pl Timotheust Krisztus s az kivlasztott angyalai eltt knyszerti (I. Tim. 5:21), hogy parancsait tartsa meg, ezzel nem minsgekrl, vagy llag nlkli ihletsekrl, hanem valsgos lelkekrl szl. Ami a zsidkhoz irt levlbl olvashat (Zsid. 1:4 s 2:16), hogy t. i. Krisztus az angyaloknl feljebb valv teremtetett, hogy a fld kereksge nincs aljuk vetve, hogy Krisztus nem azoknak termszett, hanem az emberek termszett vette fl, nem llhat meg mskpen, csak ha az angyalokon oly boldog lelkeket rtnk, kikre az ily sszehasonltsok rillenek. S maga a levl szerzje elgg megvilgtja nzett, midn a hivek lelkt s a szent angyalokat egytt helyezi Isten orszgba (Zsid. 12:22). Ezenkvl, felhozhatjuk ismt amit mr idztnk, hogy t. i. a kis gyermekeknek angyalai mindig ltjk Isten orcjt, hogy minket vdelmeznek, dvssgnkn rlnek, Istennek az egyhzban megnyilatkoz sokszoros kegyelmt csodljk s Krisztusnak, mint fejknek al vannak vetve. E mellett szl az is, hogy a szent atyknak annyiszor megjelentek emberi alakban, velk sokszor beszltek s vendgszeretetkben is rszesltek. S Krisztus maga is, ama felsbbsge miatt, mely t mint kzbenjrt megilleti, angyalnak neveztetik (Mal. 3:1). Mindezt csak futlag hajtottam rinteni, hogy az egygyeket megerstsem azon balga s kptelen gondolatok ellen, melyeket a Stn sok vszzad eltt keltett s amelyek mg most is gyakorta flburjnzanak.

10. Htra van mg, hogy azzal a babonval szlljunk szembe, mely tbbnyire akkor szokott befrkzni, mikor azt mondogatjk, hogy az angyalok rnk nzve Isten mindenfle jttemnynek osztogati s tnyjti. Mert az emberi sz tstnt affel hajlik, hogy tlsgos tiszteletet tanustson velk szemben. gy trtnik aztn, hogy rjuk viszi t azt, ami egyedl krisztus s Isten. Eknt ltjuk, hogy Krisztus dicssge nhny vszzad ta sokflekpen elhomlyosodott, mivel az emberek Isten igjnek hatrain tl az angyalokat halmozzk el mrtktelen magasztalssal. S alig van rgibb vtek ennl azok kzl, melyekkel ma harcban llunk. gy kiderl, hogy Plnak is nagy csatja volt nmely olyan emberekkel, akik az angyalokat oly magasra emeltk, hogy Krisztust is majd velk egy sorba helyeztk. Ezrt hangsulyozza oly ersen a kolossbeliekhez irt levelben (1:16 s 20), hogy Krisztus nemcsak az sszes angyaloknl becslend fllebb, de ezekre magukra nzve is minden jnak a szerzje, nehogy Krisztust elhagyva azokhoz fordljunk, kik nmaguk szmra sem elegendk, hanem ugyanabbl a forrsbl mertenek, melybl mi. Bizonyra midn bennk az isteni hatalom tndklse visszaverdik, knnyen beleeshetnk abba a tvedsbe, hogy megdbbenve, irntuk val tiszteletbl leborljunk elttk s aztn mindent, ami csak Istent illeti meg, rejuk ruhzzunk. Jnos is megvallja a Jelensek knyvben, hogy vele ez megtrtnt, de rgtn hozzteszi, hogy az angyal neki ily feleletet adott: „Meglsd, hogy azt ne mveld, mert szolgatrsad vagyok, az Istent imdjad” (Jel. 19:10 s 22:8–9).

11. E veszlytl azonban knnyen rizkedhetnk, ha megfontoljuk, hogy mirt szokta Isten hatalmt kijelenteni, a hivk dvssgt gondozni, jsgnak ajndkait azokkal kzlni inkbb az angyalok ltal, mint sajt szemlye kzbejttvel, az angyalok segtsge nlkl. Bizonyra nem szksgessgbl teszi ezt, mintha az angyalok nlkl nem is lehetne meg, mert valahnyszor csak neki tetszik, az angyalok mellzsvel munkjt egyszer intssel is vgrehajtja. Ennyire nem ll az, hogy az angyalok a nehzsgek knnyebbtsben neki segtsgre volnnak. Ezt teht a mi ertlensgnk vigasztalsra teszi, hogy egyltaln ne lssunk szksget valami olyanban, ami lelknkben j remnysget tmaszt, vagy pedig e biztonsgban megersti. Az az egy is bven elg lehet szmunkra, hogy az r kinyilvntja azt, hogy a mi vdnk. De mg azt ltjuk, hogy annyi veszly, annyi nyomorsg, annyifle ellensg vesz krl bennnket, megtrtnhetnk, hogy amily gynge s trkeny emberek vagyunk, elfogna a remegs vagy sszeroskadnnk a ktsgbeess miatt, ha Isten nem a mi kicsiny mrtknkhz szabva tenn megfoghatv kegyelmnek jelenltt. Ez oknl fogva nemcsak azt igri, hogy gondunkat viseli, hanem hogy szmtalan szolgja van, kire dvssgnk gondozst bizta. Amg ezeknek oltalma alatt s vd karjai kztt vagyunk, brmin veszly fenyeget is, minden veszedelmen kvl vagyunk. Megvallom, hogy fonkl jrunk el, midn az egy Istennek amaz egyszer igrete utn, hogy vdeni fog, mg krltekintnk, hogy honnan j szmunkra segtsg. De mivel Isten vgtelen kegyessghez s leereszkedshez kpest e vtknknek is segtsgre akar jnni, nincs mirt elhanyagolnunk e nagy jttemnyt. E dologra pldl szolgl Elizeus inasa (II. Kir. 6:17). Mikor ez ltta, hogy a szr csapatok ostrommal veszik krl a hegyet s tbb nincs t a menekvsre, a rettegs miatt magnkvl volt, mintha mr gy , mint ura oda volna. Ekkor Elizeus krte Istent, hogy nyissa meg annak szemeit s a Fi azonnal ltta, hogy a hegy tele van tzes szekerekkel s lovakkal, azaz angyalok sokasgval, melyek dolga az volt, hogy t a prftval egytt megvdelmezzk. S ltomsbl megersdve maghoz trt s btor szivvel tudta megvetni azt az ellensget, melynek lttra elbb csaknem meghalt ijedtben. 12. Ezrt brmi sz van az angyalok szolglatrl, arra irnytsuk, hogy lekzdve minden kishitsget, Istenben vetett remnysgnk annl szilrdabb alapra helyeztessk. Amint hogy az angyali segedelmet azrt is adta Isten szmunkra, hogy az ellensg sokasga meg ne ijesszen, mintha az ellenfl hatalma Isten segtsgnl tbbet rne, hanem Elizeus ama kijelentshez menekljnk, hogy tbben vagynak mellettnk, hogy nem mi ellennk (II. Kir. 6:16). Min fonk volna ht, ha az angyalok, kiknek rendeltetsk az, hogy Isten segedelmnek kzeli voltt tanustsk, eltrtennek minket az Istentl. Eltrtenek pedig tle, ha kzenfogva nem vezetnek egyenesen hozz, hogy egyedl t tekintsk segedelmnknek t hvjuk segtsgre s t magasztaljuk; ha nem gy tekintjk ket, mintha Istennek kezei volnnak, melyek csak akkor fognak dologhoz, ha Isten indtja ket; ha nem tartanak meg minket az egy kzbenjr Krisztusban, hogy teljesen tle fggjnk, benne nyugodjunk, hozz menjnk s ltala nyerjnk bkessget. ami ugyanis Jkb ltomsban leiratik (I. Mz. 28.12), annak mlyen lelknkbe kell vsve lennie, hogy t. i. az angyalok a fldre leszllanak az emberekhez s az emberektl viszont az gbe mennek ama lajtorjn, melyen a seregek ura l. ez azt jelenti, hogy csak Krisztus kzbenjrsa ltal jutunk ahoz, hogy neknk az angyalok szolgljanak, amint Krisztus maga megersti (Jn. 1:52): „Ennek utna megltjtok az eget megnyilatkozni s az istennek angyalit felmenni s lemenni az embernek fira”. Ennlfogva brahm szolgja (I. Mz. 24:7), br az angyal rizetre volt bizva, mindamellett nem ahoz imdkozik, hogy segedelmre legyen, hanem bizakodva az angyal megbizatsban, az r eltt nti ki knyrgseit s kri t, hogy irgalmt mutassa meg brahm irnt. Mert amint Isten hatalmnak s jsgnak szolgiv nem azrt teszi ket, hogy dicssgt velk megossza, gy segedelmt sem azrt igri neknk szolglatuk ltal, hogy bizodalmunkat kztk s Isten kztt megosszuk. Maradjon ht csak magnak az a plati blcsesgVide Plat. in epinomide et Cratylo.*, hogy az Isten el val eljutst az angyalok seglyvel kell keresnnk s az angyalokat azrt kell tisztelnnk, hogy Istent annl jobbkedvv tegyk velnk szemben. Pedig ezt a felfogst egyes babons s mindent tudni vgy emberek kezdettl fogva be akartk vallsunkba csempszni, st hasonnem trekvsek napjainkig fenntartottk magukat.

13. Amit csak a Szentirs az rdgk fell feljegyez, mind arra irnyl, hogy azok csalrdsgainak s kisrtseinek elhrtsra mindig kszen legynk s aztn olyan fegyverekkel kszljnk a vdelemre, melyek a leghatalmasabb ellensg elzsre is elg ersek s hathatsak. Mert valahnyszor a Szentirs Istennek s e vilg fejedelmnek nevezi a Stnt, valahnyszor ers fegyveresnek, ordt oroszlnnak s oly lleknek mondja, kinek hatalma van az gen (II. Kor. 4:4; Jn. 12:31; Mt. 12:29; Ef. 2:2; I. Pt. 5:8): ezeknek a leirsoknak nincs egyb cljuk, minthogy vatosabbak, berebbek s a kzdelem felvtelre kszltebbek legynk. Ezt nhol a Szentirs egsz hatrozott szavakkal is kimondja. Mert Pter, miutn kijelentette, hogy az rdg mint ordt oroszln szjjeljr, keresvn, akit elnyeljen, mindjrt azt a biztatst is hozzcsatolja szavaihoz, hogy hittel ersen lljunk ellen. S Pl, minekutna figyelmeztet (Ef. 6:12), hogy nem test s vr ellen harcolunk, hanem e vilgnak fejedelmei, a sttsg hatalmai s a lelki gonoszsgok ellen, folytatlag azt parancsolja, hogy oly fegyvereket ltsnk fel, melyek ekkora s ily veszedelmes csata megvivsra elg ersek. Ez oknl fogva mi is lelknk minden erejt arra irnyozzuk, hogy mivel elre nyertnk figyelmeztetst afell, hogy ellensg s pedig minden merszsgre elsznt, erben roppant hatalm, ravaszsggal bven felszerelt, kitarts s gyorsasg tekintetben fradhatatlan, mindenfle harci szerszmmal felszerelt, a hadi tudomnyban igen is kpzett ellensg fenyeget bennnket folytonosan, restsgbl vagy tunyasgbl ne engedjk magunkat elnyomni, hanem ellenkezleg harcra felserkent s felgerjedt llekkel megvessk a lbunkat az ellenllsra; s mivel e kzdelem csak a halllal vgzdik, szilrd kitartsra biztassuk magunkat. Kivltkppen pedig, tudatban lvn ertlensgnknek s tapasztalatlansgunknak, krjk Isten segtsgt s semmihez se fogjunk nlkle, mivel egyedl az, aki beltst, ert, btorsgot s fegyvert ad.

14. Hogy pedig ennek megtevsre annl inkbb serkentessnk s knyszerljnk, a Szentirs azt mondja, hogy nem egy, vagy ms, vagy kevs ellensg, hanem hogy nagy seregek azok, melyek hbort viselnek ellennk. Mert egyrszt azt halljuk, hogy Mria Magdalna ht benne lakoz rdgtl szabadlt meg (Mrk. 16:9); msrszt Krisztus termszetes dolognak mondja (Mt. 12:43), hogy ha a kiztt rossz lleknek ismt helyet adsz, ht magnl rosszabb lelket vesz maga mell s gy tr vissza resen maradt birtokba. St azt halljuk (Luk. 8:30), hogy egy emberben egsz lgi lakozott. Ezekbl teht megtanljuk, hogy az ellensg roppant sokasgval kell harcra szllanunk, nehogy az ellensg kevs szmt megvetve lanyhbbak legynk a harcra, vagy azt gondolva, hogy nha-nha sznetet is tarthatunk, tadjuk magunkat a ttlensgnek. Hogy pedig gyakorta egyes szmban van sz az rdgrl, vagy Stnrl, ezzel a csalrdsgnak ama fejedelemsge van jelezve, mely az igazsg birodalmval szemben ll. Mert valamint az egyhznak s a szentek trsasgnak feje a Krisztus, gy az istentelenek prtja, st maga az istentelensg is az fejedelmvel egytt van lerajzolva elttnk, mint akinek kezben ott a legfbb hatalom van. Ezrt szlott gy Krisztus (Mt. 25:41): „tkozottak, menjetek el tlem az rk tzre, mely kszttetett az rdgnek s az angyalinak”.

15. Az is az rdggel val lland csatra gerjesszen minket, hogy a Szentirs t mindentt Isten s a mi ellensgnknek mondja. Mert ha, amint helyes is, Isten dicssgt szivnkn viseljk, minden ernkkel kzdennk kell az ellen, ki e dicssg kioltsn fradozik. Ha Krisztus kirlysgnak vdelmre kszek vagyunk, amint kell, akkor szksges, hogy engesztelhetetlen harcot folytassunk azzal, ki e kirlysgot romba akarja dnteni. Viszont, ha az dvssgnkkel valamit trdnk, nem szabad sem bkben, sem fegyversznetben llanunk azzal, ki dvssgnk megrontsra llandan cselt sz. Mr pedig ilyennek irja le Mzes I. knyvnek 3-ik rsze, mely szerint az rdg az embert az Istennel szemben tartoz engedelmessgtl eltntortja, hogy mind Istent megfossza mlt dicssgtl, mind magt az embert krhozatba dntse. Ilyennek irjk le az evanglistk is. Mt (13:28) ellensgnek mondja, ki az rklet vetsnek megrontsra konkolyt hint. Szval, amit Krisztus bizonyt felle (Jn. 8:44), hogy t. i. „eleitl fogva ember ldkl volt s az igazsgban nem llott meg”, azt minden tettbl igazolva ltjuk. Mert hazugsgaival Isten igazsgt ostromolja, a vilgossgot sttsggel elhomlyostja, az emberek elmjt tvelygsekbe bonyoltja, gylletet kelt, versengseket s harcokat szt s mindezt azrt, hogy Isten orszgt megdntse s az embereket magval egytt rk krhozatba rntsa. Ebbl vilgos, hogy termszetnl fogva gonosz, hamis s rosszindulat. Mert abban a szellemben, mely arra van, hogy Isten dicssgt s az emberek dvssgt megrontsa, a legnagyobb gonoszsgnak kell lakoznia. Ezt jelzi Jnos is els levelben (3:8), midn azt irja, hogy az rdg kezdettl fogva vtkezett. Mert ez alatt azt rti, hogy ez szerzje, vezrlje s mestere minden gonoszsgnak s hamissgnak.

16. De noha az rdgt is Isten teremtette, el ne feledjk, hogy az a gonoszsg, melyet termszetnek tulajdontunk, nem teremtetsbl, hanem megromlsbl szrmazik. Mert ami krhozatos csak van benne, elprtolsval s buksval maga szerezte azt magnak. S ezt az Irs azrt ajnlja figyelmnkbe, nehogy abban a hitben, mintha az rdg Istentl ilyennek teremtetett volna, pen Istennek tulajdontsuk azt, ami tle legtvolabb ll. Ezrt jelenti ki Krisztus, hogy a Stn, mikor hazugsgot mond, nmagbl szl (Jn. 8:44); megadja az okt is: mivel t. i. az igazsgban meg nem llott. Bizonyra, midn azt mondja, hogy az rdg az igazsgban meg nem llott, egyuttal jelzi, hogy egykor mgis csak abban volt; s midn a hazugsg atyjv teszi, ezzel elveszi tle annak lehetsgt, hogy azt a bnt, aminek maga volt az oka, Istennek tulajdontsa. mbr pedig e szentirsi helyek rvidek s nmileg homlyosak, de arra bven elegendk, hogy Isten fensge minden rgalomtl megvassk. S mit hasznl neknk, ha tbb, vagy egyb dolgot is tudunk az rdgkrl? Nmelyek kifogsoljk, hogy a Szentirs tbb helytt renddel s vilgosan el nem adja a Stn bukst, e buks okt, mdjt, idejt s fajt. De mivel ez nem tartozik rnk, jobb volt, hogy a Szentirs, ha mr egszen el nem hallgatta, csak rviden rinti. Mert a Szentllekhez sem lett volna mlt, res s haszontalan trtnetekkel elgteni ki a kivncsisgot; viszont ltjuk azt is, hogy az r clja az volt, hogy szent kijelentseiben semmi olyan ne adjon, amit ne plsnkre tanulnnk. Hogy teht mi se tltsk felesleges elmlkedssel az idt, az rdgk termszetre vonatkozlag elgedjnk meg rviden a kvetkezkkel: A teremts kezdetn az rdgk Isten angyalai voltak, de megromls kvetkeztben elvesztek s veszedelem eszkzeiv lettek msokra nzve is. S mivel ezt tudnunk hasznos dolog, Pter s Juds vilgosan tantja (II. Pt. 2:4; Jud. 6), hogy az angyaloknak, akik vtkeztek s az eredet szerint val kezdetket meg nem tartottk, hanem elhagytk lakhelyket, Isten nem kedvezett. S midn Pl elvlasztott angyalokrl szl (I. Tim. 5:21), hallgatagon bizonyra szembe lltja velk az elkrhozottakat.

17. Ami pedig a Stn s Isten kztti ellensgeskedst s harcot illeti, ezt gy kell rtennk, hogy e kzben szilrdan lljon elttnk az, hogy a Stn Isten akarata s intse ellenre nem kpes semmit tenni. Mert Jb trtnetbl azt olvassuk, hogy a Stn Isten el ll, hogy parancsait elvegye s ha Istentl szabadsgot nem nyert, nem mer semmi bn elkvetsbe fogni (Jb 1:6 s 2:1). Igy akkor is, mikor khbot kellett megcsalnia, elvllalja, hogy a hazugsg lelke lesz minden prfta ajakn, de ezt vgrehajtani csak akkor meri, mikor Isten felhatalmazza (I. Kir. 22:20). Ezrt mondatik az rnak ama lelke is gonosznak, mely Sault gytrte, mivel Isten ezzel a llekkel, mint ostorral, bntette az istentelen kirly vtkeit (I. Sm. 16:14 s 18:10). Egyebtt olvassuk, hogy Isten a csapsokat rossz angyalok ltal bocstotta az Egyiptomiakra (Zsolt. 78:49). E rszleges pldk mellett Pl ltalnossgban bizonytja, hogy a hitetlenek megvaktsa Isten dolga, holott elbb a Stn mvnek mondotta (II. Thessz. 2:9.11). Bizonyos teht, hogy a Stn Isten hatalma alatt ll s az r t akpen vezeti, hogy puszta intsnek is kteles engedelmeskedni. Tovbb midn azt mondjuk, hogy a Stn az Isten ellen tusakodik, hogy az dolgai Isten dolgaival ellenkeznek, egyuttal azt is lltjuk, hogy e tusakods s ellenkezs Isten engedelmtl fgg. S nem szlok itt sem akaratrl, sem szndkrl, hanem csak munkjnak eredmnyrl. Mivel ugyanis a Stn termszettl fogva gonosz lny, ppen nem hajland arra, hogy az isteni akaratnak engedelmeskedjk, hanem egsz termszete a makacssgra s lzadsra hajtja. nmagtl van teht s az gonoszsgbl kvetkezik, hogy az Isten ellen gonosz kivnsggal s sznt-szndkkal tusra keljen. E gonoszsg ingerli arra is, hogy oly dolgokat kisreljen meg, melyekrl azt gondolja, hogy Isten eltt a legnagyobb mrtkben gylletesek. De mivel Isten az hatalmnak zabljn teljesen megktzve tartja, csak azt hajtja vgre, mit neki Isten megenged s gy teremtjnek akarva, nem akarva engedelmeskedik, mivel knytelen azt a szolglatot vgezni, amit Isten akar.

18. Mivel pedig Isten a tiszttalan lelkeket tetszse szerint ide s tova hajtja, e kormnyzst akpen irnytja, hogy az rdgk a hivekkel lland harcban legyenek, cselekkel rohanjk meg, ostrommal ingereljk, hborsggal gytrjk, gyakran el ie bgyasszk, megzavarjk, megrettentsk, nha meg is sebezzk, de soha le ne gyzzk s el ne nyomjk, a hitetleneket ellenben maguk al vessk, lelkkn s testkn hatalmat gyakoroljanak s azokkal mindenfle bn elkvessenek gy, mint sajt rabszolgikkal. Ami a hiveket illeti, mivel ily fajtju ellensg nyugtalantja ket, azrt halljk az ily biztatsokat: ’Ne adjatok helyet az rdgnek” (Ef. 4:27). „A ti ellensgtek az rdg, mint ordt oroszln szjjeljr, keresvn, akit elnyeljen, kinek ellene lljatok, ersek lvn a hitben” (I. Pt. 5:8) stb. Pl megvallja, hogy maga sem volt ment ily kzdelemtl, midn azt irja (II. Kor. 12:7), hogy a Stn angyala bszkesgnek megfkezsre orvossgul mellje adatott, hogy gyalzza t. Isten minden fival kzs e kzdelem. Mivel azonban a Stn fejnek sztzzsrl szl gret Krisztusra s minden tagjaira kzsen vonatkozik, ezrt tagadom, hogy a Stn valaha legyzhetn, vagy csak el is nyomhatn a hiveket. Gyakran zavarba hozatnak ugyan, de llekjelentket nem vesztik el gy, hogy tbb ssze ne szedjk magukat; a csapsok slya alatt sszeroskadnak ugyan, de aztn flkelnek; sebet kapnak, de nem hallosat s vgl egsz ltk plyjn gy gyzkdnek, hogy utoljra gyzedelmet vesznek. Ezt azonban nem kell egyes cselekmnyekre is rteni. Mert tudjuk, hogy Isten igaz itletbl Dvid egy ideig a Stn hatalmba kerlt, hogy annak sztnzsre megszmllja a npet (II. Sm. 24:1); s Pl sem ok nlkl hagyja a bocsnat remnysgt azok szmra, kik a Stnnak treiben fennakadtak (II. Tim. 2:26). Ezrt egyebtt (Rm. 16:20) ugyancsak Pl megmutatja, hogy a fentebb idzett gret ez letben kezddik, hol harcolni kell, a harc utn pedig beteljesedik; gy szl azrt: „A bkessgnek Istene pedig megrontja a Stnt a ti lbaitok alatt hamar”. A mi fejnkben, a Krisztusban, e gyzedelem mindig teljes volt, mivel e vilg fejedelmnek nem volt semmi hatalma rajta; bennnk azonban, kik tagjai vagyunk, most csak rszlegesen mutatkozik ugyan, de teljes lesz akkor, midn levetve a testet, amelynek kvetkeztben gyarlsgnak vagyunk alvetve, megtelnk a Szentllek erejvel. Ekpen, mikor Krisztus orszga elj s uralkodni kezd, a Stn a maga hatalmval egyetemben megdl, mint maga az r mondja: „Ltom vala a Stnt, mint a villmlst, lehullani az gbl”. Mert e felelettel megersti, amit tantsa hatalmrl hirl hoztak az apostolok. Ugyancsak itt olvassuk (11:21) a kvetkez szavakat is: „Mikor valamely ers fegyveres rzi az palotjt, valamije vagyon, bkessggel vagyon; minekutna pedig valaki nlnl ersebb, re jvn, tet meggyzendi, minden fegyvert elveszi” stb. S Krisztus a clbl gyzte le hallval a Stnt, ki a hall birodalma fltt uralkodott s minden serege fltt azrt gyzedelmeskedett, hogy az egyhznak ne rthasson; msklnben minden pillanatban, szzszor megrontan most is azt. Mert amilyen nagy a mi gyngesgnk s amilyen dhskd az ereje, hogyan llhatnnk meg csak egy pillanatig is, az sokszoros s folytonos tmadsai ellen, ha vezrnk gyzedelmben nem biznnk. Nem engedi ht Krisztus a hivk lelkt a Stn uralma al, hanem csak azokat az istenteleneket s hitetleneket adja t neki kormnyzs vgett, kiket nem mltat arra, hogy sajt nyja kz szmllja. Mert azt mondja rla a Szentirs, hogy a vilgot minden ellenmonds nlkl birja, mg Krisztus ki nem zi (Jn. 12:31); hogy mindenkit megvakt, aki nem hisz az evangliumnak (II. Kor. 4:4); hogy mvt vgrehajtja a vakmer emberekben (Ef. 2:2). S mltn, mert az istentelenek mindnyjan Isten haragjnak ednyei. S gy kinek volnnak inkbb alvetve, mint az isteni bosszlls szolgjnak? Vgre pedig az mondatik rluk, hogy rdg atytl szrmaznak (Jn. 8:44). Mivel valamint a hiveket, mint Isten fiait, arrl lehet megismerni, hogy az orcjt viselik, gy a gonoszokat a Stn orcjrl, melyhez alslyedtek; mltn tartjuk teht ket az fiainak (I. Jn. 3:8).

19. Amint pedig fntebb megcfoltuk ama a szent angyalokra vonatkoz tves blcselkedst, mely azt tantja, hogy az angyalok nem egyebek, mint j gondolatok s indulatok, melyeket az ember elmjben Isten breszt, gy e helyen meg kell cfolnom azokat, kik azt hazudjk, hogy az rdgk nem egyebek, mint bns szenvedlyek s hborgsok, melyeket a mi testnk gerjeszt bennnk. Ezt pedig rviden megtehetem, mivel e trgyra vonatkozlag elg sok s vilgos szentirsi bizonytk van. Elszr, mikor tiszttalan lelkeknek s elprtolt angyaloknak neveztetnek, kik eleitl fogva megromlottak, mr maguk e nevek elgg kifejezik, hogy nem indulatok, vagy az rtelem kprzatai, hanem inkbb tnyleg, aminek mondatnak, oly lelkek, vagy szellemek, melyek rzssel s rtelemmel vannak flruhzva. Hasonlkpen, midn Isten fiait az rdg fiaival gy Krisztus, mint Jnos sszehasonltja (Jn. 8:44; I. Jn. 3:10), nemde retlen volna ez sszehasonlts, ha ez a sz „rdg” semmi mst nem fejezne ki, mint gonosz gondolatokat. S Jnos mg valamivel nyiltabban is mondja (I. Jn. 3:8), hogy az rdg kezdettl fogva vtkezik. Hasonlkpen midn Juds (9) Mihly arkangyalt gy hozza fel, mint aki az rdggel harcol, bizonyra a j angyallal lltja szembe a rossz s elprtolt angyalt. Ennek felel meg az, mit Jb trtnetben olvasunk (1:6 s 2:1), hogy megjelent a Stn a szent angyalokkal isten szine eltt. De mindenek felett vilgosak azok a helyek, melyek a bntetsrl tesznek emltst, mit k Isten itlete folytn mr most rezni kezdenek s klnsen rezni fognak a fltmadskor. „Dvidnak fia, mirt jttl id eltt minket gytrni?” (Mt. 8:29). „Menjetek tkozottak tlem az rk tzre, mely kszttetett az rdgnek s az angyalainak” (Mt 25:41). „Ha Isten nem kedvezett az angyaloknak, kik vtkeztek vala, hanem a mlysgbe tasztvn, a sttsgnek vaslncainak adta, megtartani azokat a krhozatra”, stb. (II. Pt. 2:4). Mily izetlen beszd volna az, hogy az rdgk rk itletre rendeltettek, hogy szmukra mr meg van gyjtva a tz, hogy immr gytri ket s kinozza Krisztus dicssge, ha az rdgk egyltaln nem lteznnek? De mivel a dolog nem szorl vitatsra azoknl, akik hisznek Isten igjben, ama hi szemlldknl pedig, kiknek csak az j tetszik, a Szentirs bizonytkai nem sokat rnek, gy ltom, hogy amit akartam, meg is tettem, hogy t. i. a kegyes lelkek fl legyenek szerelve az oly fajta koholmnyok ellen, melyekkel a nyugtalan emberek megzavarjk magukat s ms egygybbeket. Ezt rintenem mr azrt is rdemes volt, hogy az emberek a fenti tvelygsbe bebonyoldva, azt gondolvn, hogy nincs ellensgk, az ellenllsban lanyhbbak s vigyzatlanabbak ne legyenek.

20. E kzben a vilgnak eme gynyr szintern ne rsteljnk kegyes gynyrsget merteni Isten lthat s jelenval dolgaibl. Mert az, mint egyebtt emltettk, ha nem is f, de a termszet rendje szerint els bizonytka hitnknek, hogy brmerre tekintsnk szemeinkkel, meg kell emlkeznnk arrl, hogy minden, amit ltunk, Istennek mve s igazi kegyessggel kell gondolnunk arra a clra, amely vgett Isten ltrehozta ket. Hogy teht igaz hittel bevegyk azt, amit Isten fell tudnunk hasznos dolog, igen clszer els sorban meggondolnunk a vilg teremtsnek trtnett, amint azt Mzes rviden megirta s aztn szent frfiak, klnsen Basilius s Ambrosius bvebben megmagyarztk. Ebbl megtanuljuk, hogy Isten az eget s a fldet igje s lelke erejvel teremtette a semmibl; megtanuljuk, hogy Isten innt hozott ltre mindenfle llatot s lelketlen trgyat; a dolgok megszmllhatatlan tmegt csodlatos renddel felosztotta, mindegyik fajtba megfelel termszetet adott, mindennek tisztt megjellte, helyt s llst kiszabta s mivel minden romlsnak van kitve, gondoskodott, hogy az egyes fajok mgis srtetlenl fennmaradjanak az utols itlet napjig. Ennlfogva nmely dolgokat titkos mdon tpll s mintegy szntelen j ert cspgtet beljk, msokba szaporodsi kpessget adott, hogy elpusztulsuk alkalmval fajuk is ki ne vesszen. Megtudjuk vgl, hogy az eget s a fldet minden dolgoknak lehet teljes bsgvel, vltozatossgval s szpsgvel csodlatosan fldisztette, mintha csak tgas s ragyog palott szerelt volna fel s tlttt volna meg a legvlogatottabb s leggazdagabb butorzattal. Utoljra azzal, hogy embert formlt s azt szp s kes alakkal s annyi s oly gazdag ajndkaival ruhzta fel, benne mutatta meg minden munkja legkivlbb remekt. De mivel a vilg teremtst eladni nem szndkom, legyen elg, hogy e nhny dolgot futlag rintettem. Mert sokkal jobb, amint mr olvasimat figyelmeztettem is, ha e helynek teljesebb rtelmt Mzesnl s msoknl keresik, kik a vilg trtnett hsges buzgsggal fljegyeztk.

21. Hogy pedig Isten munki megvizsglsnak mire kell irnyulnia s min cl szolglatban kell llania, nem szksg bvebben trgyalni, mivel a krds egyebtt nagyrszt le volt trgyalva s amennyire jelen oktatsunk kivnja, nehny szval is elintzhet. S bizonyra, ha megfelelen akarn az ember megmagyarzni, hogy Istennek mily mrhetetlen blcsesge, hatalma, igazsga s jsga tndklik a vilg alkotsban, e roppant dolog nagyszersghez semmi magasztals nem volna mlt. Isten ktsgtelenl azt akarta, hogy a teremts felett val szent elmlkedssel llandan foglalkozzunk, hogy mg blcsessgnek, igazsgnak, jsgnak s hatalmnak mrhetetlen gazdagsgt minden teremtmnyben, mint tkrben, szemlljk, ne csak flszemmel s hogy gy fejezzem ki magamat, enysz pillantssal fussunk vgig rajtuk, de e szemlldssel hosszabb ideig foglalkozzunk, tmad gondolatainkat komolyan s hven forgassuk lelknkben s gyakorta jtsuk el emlkezetnkben. De mivel jelenleg tantsi alakja van eladsunknak, azokat a dolgokat mellznnk illik, melyek hossz sznoklatszer beszdet kivnnak. Hogy teht rvidre szabjam beszdemet, tudjk meg a keresztyn olvask, hogy igaz hittel csak akkor rtik meg, mit jelent az, hogy Isten a mennynek s fldnek teremtje, ha elsben azon ltalnos szablyt kvetik, hogy Istennek a teremtmnyeiben kifejezsre jutott ereje mellett nem mennek el hltlan gondatlansggal, vagy feledkenysggel. Igy aztn megtanuljk mind e dolgokat sajt magukra vonatkoztatni, gy hogy szivk mlyig megindulnak. Az elbbire plda az, ha meggondoljuk mily blcs mesternek kellett annak lennie, ki az gen lv csillagok sokasgt oly nagyszeren el tudta rendezni, hogy gynyrbbet mr el sem lehet gondolni. Ki nmely csillagokat gy megerstett helykn, hogy meg sem mozdulhatnak, msoknak pedig szabadabb plyt engedett, de gy, hogy bolygsuk kzben kimrt tjukon tl nem mehetnek; ki valamennyinek mozgst gy irnytja, hogy e mozgs jet, napot, hnapot, vet s az v idejt kimri; ki a napoknak llandan szemllhet egyenltlensgt is oly rendszerbe foglalta, hogy abban soha zavar nem tmadhat. Istent ismerjk meg munkiban akkor is, mikor megfigyeljk hatalmt a vilg roppant alkotmnynak fntartsban, az gi sereg gyors forgsnak kormnyzsban stb. s ms ezekhez hasonlkban. mert e nhny plda is elgg megvilgtja, mit jelent Isten hatalmt a vilg teremtsben megismernnk. Egybknt, ha, mint mondm, az egsz dolgot akarnk beszd trgyv tenni, eladsunknak vge-hossza nem volna; mivel az isteni hatalomnak annyi csodja, jsgnak annyi jegye s blcsesgnek annyi bizonytka van, ahny faja van a vilgon a dolgoknak, st ltalban ahny akr kicsi, akr nagy dolog csak van.

22. Htra van mg a msik rsz, mely a hittel szorosabb sszefggsben ll, hogy t. i. mikor szrevesszk, hogy Isten mindent javunkra s dvssgnkre rendelt, egyszersmind hatalmt, kegyelmt rezzk gy nmagunkban, mint ama nagyszer jkban, melyeket renk halmozott: ennek folytn nmagunkat a benne val bizakodsra, az imdsra, magasztalsra s az irnta val szeretetre biztassuk. Hiszen, hogy mindent az emberrt teremtett, magban a teremts rendjben megmutatta maga az Isten, amint kevssel elbb emltettem. Mert nincs jelentsg nlkl, hogy a vilg teremtst hat napra osztotta. Hiszen r nzve semmivel sem lett volna nehezebb, egy pillanatban az egsz mindensget a legnagyobb tkletessggel ltrehozni, mint fokozatosan haladva, lassan jutni el a befejezshez. Abban pedig, hogy mieltt embert teremtett, mindent, mit r nzve hasznosnak, vagy dvsnek ltott, elre megalkotott, irntunk val gondviselst s atyai gondossgt akarta kifejezsre juttatni. Mekkora hltlansg volna teht, ha ktelkednnk abban, hogy ez a legjobb Atya gondot visel renk, kirl ltjuk, hogy mr akkor is gondoskodott rlunk, mikor mg meg sem szlettnk? Min istentelensg volna bizalmatlanul rettegni attl, hogy esetleg valamely nyomorusgunkban elfordul tlnk jsga, mely – mint ltjuk – szletsnk eltt meg volt szmunkra ksztve mindenfle ldsok roppant bsgvel. Ehez Mzestl mg azt halljuk (I. Mz. 1:28 s 9:2), hogy az nagy jvoltbl az e fldn lev sszes dolgok hatalmunk al vannak vetve. S ezt bizonyra nem azrt tette, hogy az ajndkozsnak puszta cimvel megcsaljon bennnket. Sohasem lesz hinyunk semmiben, ami dvssgnkre nzve hasznos. utoljra, hogy e rszt rviden befejezzem, valahnyszor Istent az g s fld teremtjnek nevezzk, mindig jusson az is esznkbe, hogy minden ltala teremtett dolognak osztogatsa az kezben s hatalmban van; mi pedig fiai vagyunk, kiket tpllsra s felnevelsre hsges rizetbe vett; hogy minden jttemnyek sszegt csak tle vrjuk s bizton remljk, hogy sohasem engedi meg, hogy szksget lssunk oly dolgokban, melyek dvssgnkhz szksgesek, nehogy msba helyezzk remnynket; ne feledjk, hogy brmit hajtunk, tle kell vrnunk, hogy brmely dolog gymlcst lvezzk, abban az jsgra kell ismernnk s ezt hlaad szivvel meg is kell vallanunk; s ne feledjk vgl, hogy jsgnak, jttemnyeinek ily nagy dessgtl megindtva, teljes szivvel iparkodjunk t szeretni s tisztelni.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!