12. TIZENKETTEDIK FEJEZET. Istennek nem szabad lthat brzatot tulajdontani.
TIZENKETTEDIK FEJEZET.
Istennek nem szabad lthat brzatot tulajdontani.
1. Megmondottuk kezdetben, hogy Isten ismerete nem hideg szemlldsben ll, hanem magval vonja az tisztelett is. Rviden rintettk, hogyan kell helyesen tisztelni t, amit egyebtt bvebben ki fogunk fejteni. Most rviden csak azt ismtlem meg, hogy valahnyszor a Szentirs azt lltja, hogy Isten egy, nem pusztn a nv miatt kel harcra, hanem azt is parancsolja, hogy azt, ami az istensget illeti, msra truhzni nem szabad. S ebbl az is kiderl, hogy az igazi valls miben klnbzik a babontl. Az eusebia sz grgl bizonyra annyit jelent, mint helyes tisztelet, mivel maguk a settben tapogatz vakok is mindig reztk, hogy valami szablyt kell tartaniuk maguk eltt, hogy Istent helytelenl ne tiszteljk. Br Cicero helyesen s blcsen vezeti le a religio szt a relegere (jra elolvasni) igbl, mgis erltetett s nagyon is keresett az a magyarzat, melyet felhoz, hogy t. i. akik helyes tiszteletet mutatnak, gyakrabban olvassk s alaposabban meghnyjk-vetik, hogy mi az igaz. n inkbb azt gondolom, hogy e nv a tvelyg szabadossggal ll szemben, mivel a vilg nagy rsze mindent valls gyannt vesz, amit tjban tall, st folyton ide s tova hajladoz. Az igazi kegyessg pedig, hogy szilrd alapon nyugodjk, a maga hatrai kz vonl vissza (sese relegit = magt elklnti). p gy szerintem a babona is onnan veszi nevt (superstitio), hogy az elje irt mddal s mrtkkel meg nem elgedve, haszontalan dolgok felesleges tmegt halmozza ssze. Egybknt, hogy a szavakat mellzzk, rk idktl fogva ltalnos nzet volt az, hogy a vallst a hamis tvelygsek megrontjk s felforgatjk. S ebbl azt kvetkeztethetjk, hogy mindaz, amit a valls dolgban megfontolatlan hvvel megengednk magunknak, csak oly lhasg, mint az az rgy, melyet a babonsok hoznak fel. Mert br ez a hitvalls mindnyjuk szjbl hangzik is, mgis akzben napfnyre jn rt tudatlansguk, hogy sem az ez igaz Istenhez nem ragaszkodnak, sem az tiszteletben rszt nem vesznek, mint fentebb mr kimutattuk. De Isten, hogy igazsgt megvdje, kijelenti, hogy szigoru s ers bosszll leszen, ha valamely blvnnyal sszeelegyttetik. Aztn meghatrozza trvnyes tisztelett, hogy az emberi nemet az irnta val engedelmessgben megtartsa. Mindkettt felleli trvnyben, mikor elssorban a hiveket jelzi vinek, hogy azoknak egyedli trvnyhozja legyen, aztn azt a szablyt irja eljk, amellyel t az akarata szerint helyesen lehet imdni. A trvnyrl, mivel annak haszna s clja sokfle, a maga helyn fogok szlani; most csak azt emltem, hogy abban mintegy fk van vetve az emberekre, hogy azok azok vtkes istenitiszteletre ne hajoljanak. S jl meg kell jegyeznnk azt, amit els pont gyannt jeleztem, hogy t. i. Istent fosztjuk meg dicssgtl, t srtjk meg tiszteletben, ha nem magban az egy Istenben van meg mindaz, ami isteni tulajdonsg. S itt figyelmes megfontols trgyv illik tennnk, hogy a babona min fondorlatokat hasznl. Mert a babona nem aknt prtol idegen istenekhez, hogy gy ltszank, mintha a felsges Istent elhagyn, vagy a tbbiek sorba lltan be, de mg a legfbb helyet szmra meghagyja, krlveszi t aprbb istenek csapatval, s ezek kztt osztja szt azt a munkt, melyet az egy Isten maga vgez. gy (noha lnok s ravasz mdon) az istensg dicssgt sztdarabolja, hogy ne maradhasson egszen az v. gy adtak a rgiek, gy a zsidk, mint a pognyok, az istenek atyjnak s birjnak hatalma al egy egsz sereg Istent, hogy ezek a legfbb Istennel, mindegyik az rendje szerint, kormnyozzk a mennyet s fldet. gy nhny vszzad ta a meghalt szenteket Isten trsasgba emeltk, hogy Isten gyannt imdjk, segtsgl hivjk s magasztaljk ket. Nem hisszk ugyan, hogy e gyalzatossg Isten fensgt elhomlyostja, br dicssgt nagyrszben elnyomja s kioltja, gy, hogy legfeljebb halvny sejtelmnk marad az legfbb hatalmrl. E kzben pedig hlba kerlve klnfle istenek tisztelsre csbttatunk.
2. St e clbl talltk ki a latria s dulia kztti klnbsget, hogy ennek oltalma alatt ltszlag bn nlkl ruhzzk t Isten dicssgt az angyalokra s holtakra. Mert nyilvnval, hogy az a tisztelet, amellyel a ppistk a szenteket illetik, valsggal semmiben sem klnbzik Isten tisztelstl. Felvltva imdjk ugyanis Istent s amazokat, csakhogy ha szorongatjk ket, akkor azzal a kifogssal lnek, hogy k mindazt hinytalanl megadjk Istennek, ami azv,mert a latrit neki hagyjk. De midn nem szavakrl, hanem a dolog lnyegrl foly a vita, fajjon ki engedi meg nekik, hogy azzal a dologgal, amely mindenek kztt a legszentebb, jtkot zzenek? Mindazltal, (hogy ezt is figyelmen kvl hagyjuk), megklnbztetskkel nem rnek el egyebet, csak azt, hogy az Istennek tiszteletet, a tbbieknek pedig szolglatot mutatnak be. Mert lanreia grg sz annyit tesz, mint a latin cultus, a donleia pedig tulajdonkpen szolglatot jelent. De mg az Irsban is nha ssze van cserlve e kt klnbz fogalom.Tovbb, ha megengednk is, hogy ez a klnbsg mindenkor fennll, bizonyra kutatnunk kell, hogy a kt sz mit jelent. Dulia = annyit tesz mint szolglat, latria = pedig annyit, mint tisztelet. Az pedig senki eltt se ktsges, hogy tbbet tesz szolglni, mint tisztelni. Mert nem egyszer esnk nehezedre, hogy szolglj annak, akit tisztelni nem vonakodol. gy aztn mltnytalan volna az oly osztozs, melynl a szenteknek jutna a nagyobb, viszont istennek maradna a kisebb. De ht a rgiek kzl is tbben hasznltk ezt a megklnbztetst. De mit r ez, ha mindenki beltja, hogy az ily megklnbztets nemcsak helytelen, hanem valsggal istentelen is?
3. Hagyjuk az elmnckedst s gondolkodjunk a lnyeg fell. Mikor Pl a galatiabelieknek eszkbe juttatja, mink voltak, mieltt Isten ismerete megvilgt ket, azt mondja, hogy dulit mutattak be azoknak, akik termszet szerint nem valnak istenek (Gal. 4:8). Vagy taln mert a latrit nem emlti, azrt menthet az babonjuk? azonban azt a gonosz babont, melyet dulinak nevez, ppengy elitli, mintha latria nvvel fejezn ki. S midn krisztus a Stn tmadst ezzel a paizzsal veri vissza: Meg vagyon irva: „A te Uradat Istenedet imdjad” (Mt. 4:10), ott nvszerint nem jtt szba a latria. Mert a Stn csak proskunhsis-t (leborulva tisztels) kivn. Hasonlkppen, mikor az angyal Jnost azrt feddi (Jel. 19:10), mivel eltte trdre hullott, ezt nem szabad gy rtennk, mintha Jnos oly oktalan lett volna, hogy az egyedl Istennek tartoz tiszteletet az angyalra akarta volna tvinni. De mivel abban a tiszteletadsban, mely a vallssal ssze van kve, szksgkpen van valami isteni, azrt nem borulhatott le anlkl az angyal eltt, hogy egyuttal Isten dicssgt ne kisebbtette volna. Gyakran olvassuk ugyan, hogy embereket is imdtak, de ez, hogy gy szljak, polgri tiszteletads volt. A vallssal azonban msknt vagyunk. Mihelyt ez valamely ember tiszteletvel sszekttetsbe lp, felttlenl Isten dicssgnek meggyalzst vonja maga utn. Ugyanezt szemllhetjk Kornliuszban (Csel. 10:25). bizonyra jobban elre volt haladva a kegyessgben, mintsem, hogy a legfbb tiszteletet ne az egy Istennek tulajdontotta volna. Ha ht Pter eltt leborult, bizonyra nem azzal a szndkkal tette, hogy azt Isten gyannt imdja s Pter mgis szigoruan eltiltja attl, hogy azt tegye. Mirt? Csak azrt, mivel az emberek Isten s a teremtmnyek tisztelse kztt soha oly pontos megklnbztetst nem tesznek, hogy azt, ami Istent illeti, a teremtmnyekre vltogatva t ne vigyk. Ezrt ha azt akarjuk, hogy egy Istennk legyen, ne kivnjunk soha egy fikarcnyit se elvonni az dicssgbl, gy, hogy ami az v, egyedl az szmra tartassk meg. Zakaris teht, midn az egyhz helyrelltsrl beszl (Zak. 14:9), vilgosan kifejezi, hogy egy r lszen s annak neve is egy lszen, hogy t. i. annak a blvnyokhoz semmi kze ne legyen. Hogy pedig Isten min tiszteletet kivn, majd elmondjuk egyebtt, a maga helyn. Mert trvnyvel akarta az emberek el adni, hogy mi szabad s mi helyes s azrt ket bizonyos zsinrmrtkhez akarta ktni, hogy senki se vegyen magban szabadsgot arra, hogy sajt esze szerint valami istenitisztelet gondoljon ki. De mivel nem volna clszer, hogy sok teljesen eltr dolog sszehalmozsval terheljem az olvast, ezt a rszt mg nem rintem. Legyen elg most azt megjegyeznnk, hogy a kegyessg brmely nyilvntsa ha msra vitetik s nem az egy Istenre, valsgos szentsgtrs. A babonasg ugyan elszr vagy a napnak s egyb csillagoknak, vagy blvnyoknak tulajdontott istenitiszteletet ; erre kvetkezett a bns becsvgy, amely a halandkat azzal disztve fel, amit Istentl elvont, mindazt megmerszelte gyalzni, ami szent volt. S br fennllott az az elv, hogy a felsges Istent kell imdni, mindamellett elfogadott szoks volt kzbe-kzbe a gniuszoknak, a kisebb istensgeknek s az elhalt hsknek is ldozatot mutatni be. S e bnre oly nagy a vtkes hajlandsg az emberekben, hogy sokak kzt osztjk meg azt, amit Isten szigoran egyedl magnak kivn fenntartani.
|