//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet : 12. TIZENKETTEDIK FEJEZET. Istennek nem szabad lthat brzatot tulajdontani.

12. TIZENKETTEDIK FEJEZET. Istennek nem szabad lthat brzatot tulajdontani.


TIZENKETTEDIK FEJEZET.

Istennek nem szabad lthat brzatot tulajdontani.

1. Megmondottuk kezdetben, hogy Isten ismerete nem hideg szemlldsben ll, hanem magval vonja az tisztelett is. Rviden rintettk, hogyan kell helyesen tisztelni t, amit egyebtt bvebben ki fogunk fejteni. Most rviden csak azt ismtlem meg, hogy valahnyszor a Szentirs azt lltja, hogy Isten egy, nem pusztn a nv miatt kel harcra, hanem azt is parancsolja, hogy azt, ami az istensget illeti, msra truhzni nem szabad. S ebbl az is kiderl, hogy az igazi valls miben klnbzik a babontl. Az eusebia sz grgl bizonyra annyit jelent, mint helyes tisztelet, mivel maguk a settben tapogatz vakok is mindig reztk, hogy valami szablyt kell tartaniuk maguk eltt, hogy Istent helytelenl ne tiszteljk. Br Cicero helyesen s blcsen vezeti le a religio szt a relegere (jra elolvasni) igbl, mgis erltetett s nagyon is keresett az a magyarzat, melyet felhoz, hogy t. i. akik helyes tiszteletet mutatnak, gyakrabban olvassk s alaposabban meghnyjk-vetik, hogy mi az igaz. n inkbb azt gondolom, hogy e nv a tvelyg szabadossggal ll szemben, mivel a vilg nagy rsze mindent valls gyannt vesz, amit tjban tall, st folyton ide s tova hajladoz. Az igazi kegyessg pedig, hogy szilrd alapon nyugodjk, a maga hatrai kz vonl vissza (sese relegit = magt elklnti). p gy szerintem a babona is onnan veszi nevt (superstitio), hogy az elje irt mddal s mrtkkel meg nem elgedve, haszontalan dolgok felesleges tmegt halmozza ssze. Egybknt, hogy a szavakat mellzzk, rk idktl fogva ltalnos nzet volt az, hogy a vallst a hamis tvelygsek megrontjk s felforgatjk. S ebbl azt kvetkeztethetjk, hogy mindaz, amit a valls dolgban megfontolatlan hvvel megengednk magunknak, csak oly lhasg, mint az az rgy, melyet a babonsok hoznak fel. Mert br ez a hitvalls mindnyjuk szjbl hangzik is, mgis akzben napfnyre jn rt tudatlansguk, hogy sem az ez igaz Istenhez nem ragaszkodnak, sem az tiszteletben rszt nem vesznek, mint fentebb mr kimutattuk. De Isten, hogy igazsgt megvdje, kijelenti, hogy szigoru s ers bosszll leszen, ha valamely blvnnyal sszeelegyttetik. Aztn meghatrozza trvnyes tisztelett, hogy az emberi nemet az irnta val engedelmessgben megtartsa. Mindkettt felleli trvnyben, mikor elssorban a hiveket jelzi vinek, hogy azoknak egyedli trvnyhozja legyen, aztn azt a szablyt irja eljk, amellyel t az akarata szerint helyesen lehet imdni. A trvnyrl, mivel annak haszna s clja sokfle, a maga helyn fogok szlani; most csak azt emltem, hogy abban mintegy fk van vetve az emberekre, hogy azok azok vtkes istenitiszteletre ne hajoljanak. S jl meg kell jegyeznnk azt, amit els pont gyannt jeleztem, hogy t. i. Istent fosztjuk meg dicssgtl, t srtjk meg tiszteletben, ha nem magban az egy Istenben van meg mindaz, ami isteni tulajdonsg. S itt figyelmes megfontols trgyv illik tennnk, hogy a babona min fondorlatokat hasznl. Mert a babona nem aknt prtol idegen istenekhez, hogy gy ltszank, mintha a felsges Istent elhagyn, vagy a tbbiek sorba lltan be, de mg a legfbb helyet szmra meghagyja, krlveszi t aprbb istenek csapatval, s ezek kztt osztja szt azt a munkt, melyet az egy Isten maga vgez. gy (noha lnok s ravasz mdon) az istensg dicssgt sztdarabolja, hogy ne maradhasson egszen az v. gy adtak a rgiek, gy a zsidk, mint a pognyok, az istenek atyjnak s birjnak hatalma al egy egsz sereg Istent, hogy ezek a legfbb Istennel, mindegyik az rendje szerint, kormnyozzk a mennyet s fldet. gy nhny vszzad ta a meghalt szenteket Isten trsasgba emeltk, hogy Isten gyannt imdjk, segtsgl hivjk s magasztaljk ket. Nem hisszk ugyan, hogy e gyalzatossg Isten fensgt elhomlyostja, br dicssgt nagyrszben elnyomja s kioltja, gy, hogy legfeljebb halvny sejtelmnk marad az legfbb hatalmrl. E kzben pedig hlba kerlve klnfle istenek tisztelsre csbttatunk.

2. St e clbl talltk ki a latria s dulia kztti klnbsget, hogy ennek oltalma alatt ltszlag bn nlkl ruhzzk t Isten dicssgt az angyalokra s holtakra. Mert nyilvnval, hogy az a tisztelet, amellyel a ppistk a szenteket illetik, valsggal semmiben sem klnbzik Isten tisztelstl. Felvltva imdjk ugyanis Istent s amazokat, csakhogy ha szorongatjk ket, akkor azzal a kifogssal lnek, hogy k mindazt hinytalanl megadjk Istennek, ami azv,mert a latrit neki hagyjk. De midn nem szavakrl, hanem a dolog lnyegrl foly a vita, fajjon ki engedi meg nekik, hogy azzal a dologgal, amely mindenek kztt a legszentebb, jtkot zzenek? Mindazltal, (hogy ezt is figyelmen kvl hagyjuk), megklnbztetskkel nem rnek el egyebet, csak azt, hogy az Istennek tiszteletet, a tbbieknek pedig szolglatot mutatnak be. Mert lanreia grg sz annyit tesz, mint a latin cultus, a donleia pedig tulajdonkpen szolglatot jelent. De mg az Irsban is nha ssze van cserlve e kt klnbz fogalom.Tovbb, ha megengednk is, hogy ez a klnbsg mindenkor fennll, bizonyra kutatnunk kell, hogy a kt sz mit jelent. Dulia = annyit tesz mint szolglat, latria = pedig annyit, mint tisztelet. Az pedig senki eltt se ktsges, hogy tbbet tesz szolglni, mint tisztelni. Mert nem egyszer esnk nehezedre, hogy szolglj annak, akit tisztelni nem vonakodol. gy aztn mltnytalan volna az oly osztozs, melynl a szenteknek jutna a nagyobb, viszont istennek maradna a kisebb. De ht a rgiek kzl is tbben hasznltk ezt a megklnbztetst. De mit r ez, ha mindenki beltja, hogy az ily megklnbztets nemcsak helytelen, hanem valsggal istentelen is?

3. Hagyjuk az elmnckedst s gondolkodjunk a lnyeg fell. Mikor Pl a galatiabelieknek eszkbe juttatja, mink voltak, mieltt Isten ismerete megvilgt ket, azt mondja, hogy dulit mutattak be azoknak, akik termszet szerint nem valnak istenek (Gal. 4:8). Vagy taln mert a latrit nem emlti, azrt menthet az babonjuk? azonban azt a gonosz babont, melyet dulinak nevez, ppengy elitli, mintha latria nvvel fejezn ki. S midn krisztus a Stn tmadst ezzel a paizzsal veri vissza: Meg vagyon irva: „A te Uradat Istenedet imdjad” (Mt. 4:10), ott nvszerint nem jtt szba a latria. Mert a Stn csak proskunhsis-t (leborulva tisztels) kivn. Hasonlkppen, mikor az angyal Jnost azrt feddi (Jel. 19:10), mivel eltte trdre hullott, ezt nem szabad gy rtennk, mintha Jnos oly oktalan lett volna, hogy az egyedl Istennek tartoz tiszteletet az angyalra akarta volna tvinni. De mivel abban a tiszteletadsban, mely a vallssal ssze van kve, szksgkpen van valami isteni, azrt nem borulhatott le anlkl az angyal eltt, hogy egyuttal Isten dicssgt ne kisebbtette volna. Gyakran olvassuk ugyan, hogy embereket is imdtak, de ez, hogy gy szljak, polgri tiszteletads volt. A vallssal azonban msknt vagyunk. Mihelyt ez valamely ember tiszteletvel sszekttetsbe lp, felttlenl Isten dicssgnek meggyalzst vonja maga utn. Ugyanezt szemllhetjk Kornliuszban (Csel. 10:25). bizonyra jobban elre volt haladva a kegyessgben, mintsem, hogy a legfbb tiszteletet ne az egy Istennek tulajdontotta volna. Ha ht Pter eltt leborult, bizonyra nem azzal a szndkkal tette, hogy azt Isten gyannt imdja s Pter mgis szigoruan eltiltja attl, hogy azt tegye. Mirt? Csak azrt, mivel az emberek Isten s a teremtmnyek tisztelse kztt soha oly pontos megklnbztetst nem tesznek, hogy azt, ami Istent illeti, a teremtmnyekre vltogatva t ne vigyk. Ezrt ha azt akarjuk, hogy egy Istennk legyen, ne kivnjunk soha egy fikarcnyit se elvonni az dicssgbl, gy, hogy ami az v, egyedl az szmra tartassk meg. Zakaris teht, midn az egyhz helyrelltsrl beszl (Zak. 14:9), vilgosan kifejezi, hogy egy r lszen s annak neve is egy lszen, hogy t. i. annak a blvnyokhoz semmi kze ne legyen. Hogy pedig Isten min tiszteletet kivn, majd elmondjuk egyebtt, a maga helyn. Mert trvnyvel akarta az emberek el adni, hogy mi szabad s mi helyes s azrt ket bizonyos zsinrmrtkhez akarta ktni, hogy senki se vegyen magban szabadsgot arra, hogy sajt esze szerint valami istenitisztelet gondoljon ki. De mivel nem volna clszer, hogy sok teljesen eltr dolog sszehalmozsval terheljem az olvast, ezt a rszt mg nem rintem. Legyen elg most azt megjegyeznnk, hogy a kegyessg brmely nyilvntsa ha msra vitetik s nem az egy Istenre, valsgos szentsgtrs. A babonasg ugyan elszr vagy a napnak s egyb csillagoknak, vagy blvnyoknak tulajdontott istenitiszteletet ; erre kvetkezett a bns becsvgy, amely a halandkat azzal disztve fel, amit Istentl elvont, mindazt megmerszelte gyalzni, ami szent volt. S br fennllott az az elv, hogy a felsges Istent kell imdni, mindamellett elfogadott szoks volt kzbe-kzbe a gniuszoknak, a kisebb istensgeknek s az elhalt hsknek is ldozatot mutatni be. S e bnre oly nagy a vtkes hajlandsg az emberekben, hogy sokak kzt osztjk meg azt, amit Isten szigoran egyedl magnak kivn fenntartani.


 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU