10. TIZEDIK FEJEZET. A Szentirs, hogy minden babont megszntessen, ... ...
TIZEDIK FEJEZET.
A Szentirs, hogy minden babont megszntessen, az igaz Istent kizrlagosan lltja szembe a pogny npek isteneivel.
1. Mivel azonban azt lltottuk, hogy Isten ismerett, melyet egybknt a vilg alkotmnya s az sszes teremtmnyek vilgosan elnkbe adnak, mgis hathatsabban s felfoghatbban a Szentirs magyarzza meg, rdemes most mr vizsglat al vennnk, vajjon az r a Szentirsban olyannak mutatja-e magt elttnk, mint amin brzolst elbb mr lttuk mveiben. A trgy mindenesetre hosszadalmas volna, ha valaki annak alapos eladsnl hosszasabban akarna idzni. De n megelgszem azzal, ha mintegy utbaigaztst nyjthatok, melynek figyelmeztetsre a kegyes elmk megtudjk, hogy Isten fell a Szentirsban mit kell kutatniok leginkbb s amely egyuttal a kutats biztos cljhoz is elvezrli ket. Nem emltem itt mg azt a rendkivli szerzdst, mellyel brahm sarjadkt a tbbi pogny npektl elvlaszt. Mert Isten mr akkor, mint megvlt, jelent meg, mikor nknt gyermekeiv fogadta azokat, akik ellensgei voltak; mi pedig itt mg Istennek csak arrl az ismeretrl szlunk, mely vele, mint a vilg teremtjvel foglalkozik s mg nem emelkedik a kzbenjr Krisztushoz. Br nemsokra szksges lesz nhny j-szvetsgi helyet is idznem, aminthogy a teremt Isennek mind hatalma, mind pedig a teremtett dolgok megtartsban nyilvnul gondviselse ebbl is igazolhat, mindamellett figyelmeztetni akarom az olvaskat arra, hogy mit szndkozom most trgyalni, nehogy a kijellt hatrokon tlcsapongjanak. Mert ezuttal elg azt tudnunk, hogy Isten, az g s fld teremtje, miknt igazgatja a vilgot, melyet teremtett. Lpten-nyomon magasztaltatik mind atyai jsga, mind j cselekvsre hajland akarata, s egyuttal pldk vannak felhozva szigorusgrl, melyek t a bnk igazsgos megtorljul tntetik fel, kivlt mikor trelme mit sem hasznl a megtalkodottakkal szemben.
2. Nmely helyen azonban mg vilgosabb leirsok trulnak elnk, melyek mintegy kpben mutatjk fel neknk az valsgos brzatt. Mert midn Mzes t leirja, gy tetszik, mintha valban rviden mindent egybe akart volna foglalni, ami rla embernek tudni szksg. „Jehova – ugymond (II. Mz. 34:6) – Jehova irgalmas s kegyelmes Isten, ksedelmes a haragra, nagy irgalmassg s igazsg. Aki irgalmas marad ezer iziglen; megbocst hamissgot, vtket s bnt, de nem hagyja a bnst bntetlenl, megbnteti az atyk lnoksgt a fiakban s a fiak fiaiban harmad- s negyediziglen.” Itt figyelembe kell vennnk, hogy ez a hely rkkvalsgt s nmagtl val ltt hirdeti azzal, hogy felsges nevt ktszer ismtli, aztn pedig, hogy azokat az erit emlti fel, melyek t elttnk nem gy rajzoljk le, hogy milyen nmagban, hanem, hogy min velnk szemben –: hogy az ismerse bennnk inkbb l rzsen, mint res s magasan szrnyal elmlkedsen alapuljon. Tovbb azoknak az erknek felsorolst halljuk itt, melyekrl megjegyeztk, hogy gen s fldn elnkbe ragyognak. Ezek az erk: kegyessge, jsga, irgalma, igazsga, itlete, igazmond volta. Mert ereje s mindenhat hatalma ez alatt a nv alatt elohim foglaltatik ssze. A prftk is ugyanezekkel a jelzkkel tisztelik t meg, mikor szent nevt teljes dicssgben akarjk feltntetni. S hogy sok pldt ne kelljen felsorolnunk, elgedjnk meg most egy zsoltrral (145), melyben sszes eri oly pontosan fel vannak sorolva, hogy szinte gy ltszik, hogy semmi sem maradt ki. s mg sincs e helyen semmi olyas emltve, amit a teremtett vilgban ne szemllhetnnk. Annyira olyannak rezzk Istent a tapasztalat tmutatsa mellett, amilyennek magt igjben kijelenti. Jermisnl (9:24), midn kijelenti, hogy milyennek kivnja, hogy ismerjk, nem hasznl oly teljes leirst, de az rtelme ennek is ugyanaz. „Aki dicsekszik, gymond, azzal dicsekedjk, hogy rtelmes s ismer engemet, hogy n vagyok az r, aki kegyelmet, ittelet s igazsgot gyakorlok e fldn.” S e hrom dolgot bizonyra kivllag szksges ismernnk: irgalmt, amelyen egyedl nyugszik dvssgnk; itlett, melyet naponknt gyakorol az istentelenek felett s amely egyre slyosabban fgg felettk rk veszedelmkre; igazsgt, mely megtartja s kegyesen gymoltja a hiveket. Ezeket sszefoglalva, a prfta tanusga szerint elgsged vagyon, amivel Istenben dicsekedhetel. De azrt nem merl feledsbe igazmond volta, hatalma, szentsge, vagy jsga sem. Mert hogyan llhatna meg irgalmassgnak, igazsgnak s itletnek ismerete, melyet itt keresnk, ha nem tmaszkodnk az vltozhatatlan igazmond voltra? S mint hinnk, hogy a fldet itlettel s igazsggal igazgatja, ha erejt nem ismernk? S honnan ered irgalmassga, ha nem jvoltbl? Vgtre, ha minden tja irgalom, tlet s igazsg, ezekben szentsge is lthat. Tovbb a Szentirsban elnk adott istenismeret ugyanazon clra van rendelve, mint ama msik, mely a teremtett vilgba bevsve tndklik. Els sorban tudniillik istenflelemre, aztn bizodalomra hivogat minket, azaz, hogy megtanuljuk, hogy letnk tkletes, rtatlan voltval s kpmutats nlkli engedelmessggel tiszteljk t s teljesen csak jsgtl fggjnk.
3. De e helyen csak az a szndkom, hogy az Isten ismeretrl szl ltalnos tan tartalmt egybefoglaljam. S az olvask els sorban azt jegyezzk meg, hogy a Szentirs azrt, hogy minket az igaz Istenhez vezreljen, hatrozottan kizrja s elveti a pognyok sszes isteneit, amivel a valls majdnem minden idben megfertztetett. Igaz ugyan, hogy az egy Istennek neve mindentt ismert s tisztelt volt. Mert mg azok is, akik az isteneknek roppant tmegt imdtk, valahnyszor velkszletett termszetes jzan sszel szlottak, egyszeren Isten nevet hasznltak, mintha egy Istennel is megelgedtek volna. Okosan jegyz ezt meg Justinus mrtir, aki e clbl knyvet irt Isten egyedl uralkodsrl s ebben sok bizonytkkal mutat ki, hogy Istennek egysge minden ember szivbe be van vsve. Ezt igazolja Tertullianus a kznsges beszdbl is. De mivel hibavalsguk kvetkeztben egytl-egyig valamennyien a hamis hazugsgok karjaiba vagy belesodortattak, vagy beleestek s gy rtelmk elhomlyosodott, mindaz, amit termszetszerleg reztek az egy Istenrl, nem volt egybre j, csak arra, hogy megfossza ket minden mentsgktl. Mert kzlk mg a legblcsebbek is szemltomst kimutatjk elmjk balga tvelygst, midn azt kivnjk, hogy valamely Isten legyen segtsgkre s gy knyrgseikkel bizonytalan istenekhez fordulnak. Vegyk figyelembe azt is, hogy midn k Isten termszett sokszorosnak kpzeltk, br nem gondolkodtak oly kptelenl, mint a durva tmeg Jupiterrl, Merkurrl, Vnuszrl, Minervrl s a tbbiekrl, maguk sem voltak mentek a Stn csalsaitl. s mr msutt is megmondottuk, hogy a blcsszek is les sszel brmin menedkeket gondoltak is ki a maguk szmra, az Istentl val elszakads vdjt el nem hrthattk magukrl, mivel Isten igazsgt mindnyjan megrontottk. Ezrt parancsol Habakuk (2:20), midn minden blvnyt krhoztatott, hogy Istent az templomban kell keresni, hogy a hivek ms Istent be ne fogadjanak, mint aki magt igjben kijelent.
|