9. KILENCEDIK FEJEZET. A kegyessg minden alapjt felforgatjk azok a rajongk, ... ...
KILENCEDIK FEJEZET.
A kegyessg minden alapjt felforgatjk azok a rajongk, akik az Irs mellzsvel a mennyei jelensekhez kapkodnak.
1. Azokrl pedig, akik a Szentirst megvetve, nem tudom, min utak fell lmodnak, melyeken Istenhez juthatnak, nem annyira azt kell gondolnunk, hogy tvelygs rabjai, mint inkbb azt, hogy rjng bolondok. Mert a minap bizonyos tvelygk lptek fel, akik dlyfsen emlegetik, hogy ket maga a Szentllek tantja s megvetik a Szentirs olvasst s kinevetik azoknak egygysgt, akik – mint k lltjk – a holt s megl bett mg kvetik. De szeretnm tudni, hogy min llek az, amelynek ihletse oly magasra emeli ket, hogy a Szentirs tudomnyt, mint gyerekeset s rtktelent, megvetni merszelik. Mert ha azt mondjk, hogy e llek Krisztus lelke, igen nevetsges lesz vak nbizalmuk, ha ugyan, amint hiszem, elfogadjk azt, hogy Krisztus apostolait s az els egyhz egyb hiveit is e llek vilgost meg. Pedig azok kzl egy sem tanulta tle az Isten igjnek megvetst, hanem inkbb valamennyien nagy tisztelettel voltak eltelve az Irs irnt, amint errl irataik a legvilgosabban tanuskodnak. S bizonyra gy is jvendlte zsais ajaka (59:21). Mert mikor ezt mondja: „lelkem, amely rajtad nyugoszik s beszdeim, amelyeket szdba adtam, el nem tvoznak szdbl s magodnak szjbl s magod magvnak szjbl soha rkk”, bizonyra nem gy kti a rgi npet a kls tudomnyhoz, mintha az elemi iskols volna, hanem inkbb azt tantja, hogy az j egyhznak Krisztus uralma alatt igazi s teljes boldogsga pen az lesz, hogy p gy fogja kormnyozni Isten igje, mint az Szentlelke. Ebbl azt kvetkeztetjk, hogy ezek a semmirekellk istentelen szentsgtrssel vlasztjk szt azt, amit a prfta elvlhatatlanul sszekttt. Vegyk figyelembe mg, hogy Pl a harmadik gbe ragadtatva sem sznt meg a trvny s a prftk tanulmnyozsban elbbre haladni, aminthogy Timotheust, a kivl kpessg tudst is buzdtja (I. Tim. 4:13), hogy a Szentirs olvassval foglalkozzk. Emlkezetre mlt ama magasztals is, melyben a Szentirst rszesti, midn gy szl (II. Tim. 3:16): „Az Irs hasznos a tantsra, a feddsre, a megjobbtsra, – hogy tkletes legyen az Isten embere.” Min rdgi rjngs teht azt hazudni, hogy csak muland s idleges haszna van annak a Szentirsnak, mely Isten fiait a tkletessg legvgs cljig elvezrli! Aztn szeretnm, ha arra is vlaszolnnak, hogy vajjon ms lelket vevnek-e, mint amelyet az r az tantvnyainak igrt? Br a legynagyobbfoku rjngsben szenvednek, mgsem gondolom, hogy oly szdelgs rabjai volnnak, hogy mg ezzel is mernnek krkedni. Mert minnek is mond Krisztus a lelket, melyet tantvnyainak igrt? Olyannak, mely nem magtl szl, hanem lelkkbe csepegteti s sugalja mindazt, amit igjben mr rjuk bizott (Jn. 16:13). A neknk igrt lleknek teht nem tiszte az, hogy j s hallatlan kijelentseket eszeljen ki, vagy valamely j tudomnyt koholjon, melynek hatsa alatt az evanglium bevett tudomnytl elhajoljunk, hanem hogy pen azt a tudomnyt, melyet neknk az evanglium ad, elminkben megpecstelje.
2. Ebbl knnyen megrthetjk, hogy a Szentirs olvassnak s tanulmnyozsnak teljes buzgalommal kell nekiltnunk, ha Isten lelktl valamely hasznos gymlcst hajtunk nyerni. Aminthogy Pter is dicsri (II. Pt. 1:19) azoknak buzgalmt, akik figyelemmel vannak a prftai tantsra, amelyrl pedig mr szinte azt hihette az ember, hogy az evanglium fnynek kigyulta utn jelentsgt elvesztette. Viszont pedig, ha valamely llek Isten igjnek blcsesgt mellzve, ms tudomnyt erszakol renk, mltn esik a hibaval hazudozs gyanja al. Mert hogyan ll a dolog? Mikor a Stn a vilgossg angyalv vltoztatja magt, min tekintlye lehet nlunk a lleknek, ha csak meg nem klnbztetik azt a legbiztosabb ismertet jelek? S valban Isten szava egszen vilgosan megjellte azt elttnk; csakhogy ezek a nyomorultak nknt sajt vesztkbe akarnak rohanni, midn a Szentlelket inkbb nmagukban, mint Istennl keresik. De itt azt lltjk, hogy mltatlan az, hogy Isten lelke, melynek mindenek felett kell llnia, a Szentirsnak alja vettetik. Mintha bizony a Szentlleknek gyalzatra vlnk az, hogy magval mindig egyez s azonos, maghoz mindenben kvetkezetes s sohasem vltozik. Ha taln emberi, angyali, vagy valami idegen szably jrma al knyszertenk, akkor kellene rla lltanunk, hogy a tbbi dolgok sorba, vagy – ha gy tetszik – szolgasgba hajtatik. De midn nmagval hasonltjuk ssze, midn nmagban vizsgljuk, ki mondja, hogy ezzel igaztalansgot kvetnnk el ellene? De ht ekknt mgis vizsglat trgyv tesszk! Elismerem. Fensgt azonban pen ez ltal hajtotta elttnk szentesteni. Neknk bven elgnek kell tartanunk, ha pusztn megjelenti is magt elttnk. Hogy azonban az neve alatt az rdgnek lelke ne frkzzk hozznk, azt akarja, hogy a Szentirsban adott kprl ismerjnk r. A Szentirsnak a szerzje. nmagtl klnbz s eltr nem lehet. Aminnek teht ott egyszer magt megmutatta, kell, hogy rkre olyan maradjon. S ez r nzve nem megszgyent, ha csak taln azt nem tartank tisztessgesnek, ha nmagval meghasonlank s elfajulna.
3. Hogy pedig minket azzal rgalmaznak, hogy mi a holt betnek engedelmeskednk, ebben ltjuk, hogy miknt bnhdnek a Szentirs megvetsrt. Mert elgg bizonyos, hogy Pl apostol e pontnl (II. Kor. 3:6) a hamis apostolok ellen kzd, kik a Krisztus nlkl val trvnyt ajnlgatva, elvontk a npet az j-szvetsg jttemnytl, melyben Krisztus Urunk igri, hogy trvnyt a hivek lelkbe vsi s szivkbe irja. Megholt teht a bet s gyilkos az r trvnye, ha azt Krisztus kegyelmtl elvlasztva olvassuk s ha szivnket rintetlenl hagyva, csak flnkbe cseng. Hanem ha a Szentllek seglyvel hathatsan szivnkbe vsdik s Krisztust lltja elnk: akkor az let igje, mely megtrti a lelkeket s blcsekk teszi az egygyeket stb. St ugyancsak ezen a helyen igehirdetst az apostol a Szentllek szolglatnak mondja (II. Kor. 3:8) s ezzel vilgosan jelzi, hogy a Szentllek az igazsgval, melyet a Szentirsban kifejezett, oly szoros sszekttetsben ll, hogy erejt akkor hozza napfnyre s fejti ki valjban, mikor az Ignek meg van az t megillet tisztelete s mltsga. S ezzel egyltaln nincs ellenttben amit fentebb mondottunk, hogy t. i. maga az ige sem bizonyos elttnk, ha a Szentllek bizonysga nem tmogatja. Mert az r bizonyos klcsns ktelkkel kapcsolta ssze az Ignek s Szentlelknek bizonyossgt, hogy az igben val szilrd hit foglaljon helyet sziveinkben, mikor felragyog azokban a Llek, mely velnk ott az Isten kpt lttatja, hogy viszont minden csaldstl val flelem nlkl fogadjuk el a Szentlelket, mihelyt azt igazi kpben, azaz az igben felismerjk. gy van ez valban. Isten nem rvid ideig tart mutogats cljbl adta az embereknek az igt, hogy azt Szentlelknek jvetelkor tstnt eltrlje, hanem ugyanazt a lelket kldtte al, melynek erejvel az igt adta, hogy e Szentllek az munkjt az ige hathats tmogatsval vghez vigye. Ily mdon nyitotta meg Krisztus a kt tanitvny rtelmt (Luk. 24:27), nem azrt, hogy a Szentirst elvetve, csak magukban blcselkedjenek, hanem hogy a Szentirst megrtsk. Hasonlkpen Pl (I. Thess. 5:19–20) mikor a thesszalnikabelieket inti, hogy a Szentlelket ki ne oltsk, nem ragadja ket ige nlkl val haszontalan magasan csapong elmlkedsekre, hanem mindjrt megjegyzi, hogy a prfcikat meg ne vessk. S ezzel ktsgtelenl azt adja tudtukra, hogy mihelyt a prfcik megvettetnek, a Szentllek vilga is kioltatik. Mit szlhatnnak ehhez azok a pffeszked rajongk, kik azt az egyet tartjk kivl megvilgosodsnak, hogy Isten igjt nyugodtan sutba dobva, sajt lmodozsukat lltjk pp oly bizakodva, mint vakmeren annak helybe. Isten fiaihoz bizonyra egszen ms jzansg illik. Mert ezek valamint ltjk, hogy Isten lelke nlkl az igazsg minden fnytl meg vannak fosztva, gy azt is tudjk, hogy az ige az az eszkz, mellyel az r a Szentllek vilgossgt hiveinek osztogatja. Mert nem ismernek ms Szentlelket, mint amely az apostolokban lakott s szlt s melynek szava ket folyton hivogatja, hogy az igt hallgassk.
|