8. NYOLCADIK FEJEZET. Az emberi rtelemhez viszonytva elg ers bizonytkok vannak a Szentirs hitelessgnek ... ...
NYOLCADIK FEJEZET.
Az emberi rtelemhez viszonytva elg ers bizonytkok vannak a Szentirs hitelessgnek megerstsre.
1. Ha ez az ers bizonyossg, mely minden emberi itlkpessgnl ersebb s feljebb val, nincs meg bennnk, hiba tmogatjuk a Szentirs tekintlyt rvekkel, hiba szilrdtjuk meg azt az egyhz kztudatval, hiba erstjk egyb tmaszokkal; ha nem ezen a jl megvetett alapon ll, mindig ktes marad. Igy viszont, mihelyt a Szentirst a kznsges knyvek sorbl kivve vallsos buzgsggal s mltsgnak megfelelen leljk magunkhoz, akkor mindazon bizonytkok, melyek elbb nem voltak kpesek lelknkben a bizonyossg rzett felbreszteni s megszilrdtani, meggyzkk lesznek. Mert csodlatos dolog, hogy mily hitbeli meggyzds szrmazik abbl, ha komolyan fontolra vesszk, hogy mily szpen rendezve mutatkozik abban az isteni blcsessg, mily teljessggel gi s egyltaln nem fldi ez a tudomny, mily szp megegyezs van az sszes rszek kztt, s tbb eflt, melyek mind arra valk, hogy a Szentirsnak mltsgot szerezzenek. Akkor pedig mg jobban megersdik a mi szivnk, ha fontolra vesszk, hogy inkbb a trgy fensge, mint a szavak kellemessge ragad bennnket annak csodlsra. Mert az sem trtnt Istennek kivl gondviselse nlkl, hogy a menyorszgnak fensges titkai nagyrszt egyszer s kznsges szavakkal vannak eladva. Mert ha ragyogbb kesszlssal volnnak eladva, az istentelenek mg azzal gncsoskodhatnnak, hogy a Szentirsban pusztn ennek az ereje uralkodik. Ha teht a Szentirs tanulatlan s majdnem prias egyszersge nagyobb tiszteletet gerjeszt maga irnt, mint brmin sznoki kesszls, mit kvetkeztethetnk ebbl egyebet, mint hogy a Szentirsban az igazsgnak hathatsabb ereje nyilatkozik, semhogy kesszlsra szorulna (I. Kor. 2:4). Nem ok nlkl mondja teht Pl apostol, hogy a korinthusiaknak hite Istennek erejre s nem emberi blcsesgre volt alaptva, mivel az prdiklst kzttk nem emberi blcsesg hitet beszde, hanem inkbb a Szentllek erejnek megnyilatkozsa tette ajnlatoss elttk. Igy az igazsg minden ktsgen fell ll, midn nem idegen segtsgre tmaszkodva, hanem egyedl nerejbl kpes fennllani. Hogy pedig ez er a Szentirst mennyire jellemzi, elgg kitnik abbl, hogy a vilgi iratok kztt, brmin mvszettel legyenek is kidolgozva, egy sincs, mely lelknkre oly mly hatst gyakorolna. Olvasd Demosthenest, vagy Cicert, olvasd Platt, Aristotelest, vagy akrmelyiket ezek kzl: elismerem, hogy csods vonzert gyakorolnak rd, gynyrkdtetnek, megindtanak, elragadnak; de ha ezektl a Szentirs olvasshoz fordulsz, akarva, nem akarva oly elevenen hat rd, annyira tjrja szivedet, behatol agyadba, hogy mly hatsa mellett a sznokok s blcsszek minden ereje csaknem teljesen eltrpl. Ebbl knnyen belthatjuk, hogy azok a szent iratok, amelyek az emberi szorgalom minden adomnyt s kedvessgt oly nagy mrtkben mljk fell, valami isteni ert lehelnek.
2. Elismerem ugyan, hogy nmely prftnl knnyed s vilgos, st ragyog eladsmddal tallkozunk s hogy kesszls tekintetben ezek a vilgi irktl nem maradnak el. A Szentllek ily pldkkal akarta megmutatni, hogy az kesszls tehetsgnek nem volt hjn, ha egyebtt nehzkes s darabos irsmodort hasznlt is. Egybknt pedig akr Dvidot, zsaist s a tbbit olvasod, kiknek eladsa desen s kellemesen folyt, akr most, a barompsztort, Jermist s Zakarist, kiknek rdesebb beszde priassgokat is tartalmaz, mindentt szembetl a Szentllek fentemltett fensge. Jl tudom azt is, hogy a Stn, valamint sok dologban Istennel versenyez, hogy a hazug hasonlsg rve alatt az egygyek szivbe annl jobban bevehesse magt, gy gyakran azon istentelen tvelygseket, melyekkel a nyomorlt embereket trbe ejtette, tanulatlan s majdnem durva beszde burkolva hintette el ravaszul s gyakran szokatlan beszdformkat hasznlt, hogy csalsait ez larccal leplezze. De hogy mily hibaval s visszataszt trekvs ez, minden kzepes rtelemmel felruhzott ember ltja. Ami pedig a Szentirst illeti, br vakmer emberek sokat igyekeznek abban kisebbteni, bizonyos, hogy telve van oly eszmkkel, melyek emberi rtelemtl nem szrmazhattak. Vegyk vizsglat al az egyes prftkat. Egy sincs kzttk, aki az emberi mrtket messze fll ne haladn. Akiknek teht az tudomnyuk izetlennek tetszik, azokrl azt kell hinnnk, hogy nincsen itlkpessgk.
3. E trgyat msok bven fejtegettk, s gy jelenleg elg csak azt rintennk, ami a dolog lnyegre nzve legfontosabb. Az emltetteken kvl nem kis slya van a Szentirs rgisgnek. Mert brmennyit regljenek is a grg irk az egyiptomi theologirl, nem maradt fnn egyetlen valls nyoma sem, mely Mzes kornl sokkal fiatalabb ne volna. Mzes nem j Istent gondol ki (kohol), hanem azt adja el, amit az izraelitk hossz idk sorn keresztl az rk Istenre vonatkozlag atyiktl mintegy kzrl-kzre tvettek. Mert mi egyebet cselekedett , minthogy ket ismt visszahivta arra a szvetsgre, melyet brahmmal kttt az r? S bizonyra, ha valami hallatlan dolgot adott volna el, semmi eredmnyt sem rt volna el; de a szolgasgbl val megszabadtsuknak mindnyjuk eltt igen ismeretes s sokat emlegetett trgynak kellett lennie, hogy annak puszta emltsre is valamennyijknek lelke felindult. St valszinleg azt is tudtk, hogy szolglatuk ngyszz vig tartott. S most el kell gondolnunk, hogy, ha Mzes (aki maga annyival elbb lt, mint az sszes tbbi irk) oly rgi idbl veszi tantsnak hagyomnyt, mennyire fellmulja a Szentirs rgisg tekintetben az sszes tbbi irott emlkeket.
4. Ha csak az egyiptomiaknak nem akarnnk inkbb hitelt adni, akik eredetket a teremts eltti 6000 esztendeig viszik vissza. De mivel mg vilgi irk eltt is gny trgyul szolglt ezek fecsegse, nincs ok, hogy mirt foglalkozzam ennek megcfolsval. Apion ellen irt mvben Josephus igen figyelemremlt bizonytkokat idz a legrgibb irktl, melyekbl azt lehet kvetkeztetni, hogy minden npek kzmegegyezse szerint a legrgibb idk ta hires volt a Trvnybe foglalt tudomny, br sem nem olvastk, sem igazban nem ismertk. Hogy pedig a rosszakaratuak ez ellen gyant ne tmaszthassanak s az istenteleneknek ne legyen rgyk a rgalomra, mindkt veszly ellen igen j eszkzket hasznl Isten. Mikor Mzes elmondja, hogy mit jelentett ki majdnem 300 vvel ezeltt gi ihletsre Jkb az utdairl, ugyan, hogyan dicsri sajt nemzetsgt? Hiszen Lvi szemlyben p’ ezt blyegzi meg rk gyalzattal. Igy szl (I. Mz. 49:5,:6) „Simeon s Lvi atyafiak lnoksgnak ednyei. Az titkos tancsukban rszes ne legyen az n lelkem, s az gylekezetkkel ne egyesljn az n dicssgem.” E gyalzat fell bizonyra hallgathatott volna, nemcsak azrt, hogy atyjt kimlje, hanem, hogy magt egsz csaldjval egytt ugyanazon gyalzatnak egy rszvel be ne mocskolja. Mint eshetnk gyan arra, aki csaldjnak els tagjt, kitl szrmazott , a Szentllek szavra nknt gyalzatosnak hirdetve, sem magnak nem kedvezett, sem a haragot s gyllsget nem vonakodott rokonaitl flvenni, kikre nzve ez bizonyra kellemetlen vala? Mikor vr szerint val atyjafinak, ronnak, s nnjnek Mrinak, istentelen zgoldst elmondja (IV. Mz. 12:1), vajjon azt mondjuk-e, hogy testi rzke szerint szlt, vagy azt, hogy a Szentllek parancsnak engedelmeskedett? Ezenkivl, holott tekintlye a legmagasabb fokon llott, mirt nem hagyta legalbb a fpapsg jogt fiaira s mrt lltotta azokat a legutols helyre? Sok kzl e nhny pldt hozom fl; de magban a trvnyben szjjelszrva sok bizonysg van, melyek teljes hitelt kvetelnek az Irs szmra, hogy minden ellenmonds nlkl olyannak tnik fl Mzes, mint Isten angyala, ki az gbl j.
5. Az a sok jeles csoda, melyrl Mzes ir, mindmegannyi szentestsei az ltala hozott s ltala eladott tudomnynak. Mert hogy kdben vitetett a hegyre, hogy ott 40 napig ki volt ragadva az emberi trsasgbl, hogy a trvny kihirdetse alkalmval arca mintegy napsugaraktl krnyezve ragyogott, hogy mindennnen villmok cikztak, s az egsz g zg mennydrgstl harsogott, s a trombita, br ember ajka nem ftta, megzendlt, hogy mikor a szent storba lpett, kd burkolta el a np szeme ell, hogy tekintlye oly csods mdon megtartott Abirm, Dthn, Kr s az egsz istentelen prt borzaszt pusztulsa ltal, hogy a kszikla az vesszejnek tstl azonnal vizet bocstott ki, hogy krtre az gbl manna hullt, vajjon mindezzel nem azt bizonytotta-e Isten az gbl, hogy Mzes ktsgtelenl az prftja? Ha valaki azt veti szememre, hogy bebizonytottnak veszem, ami mg vita trgyt kpezi, az ilyen ember fecsegst is knny megcfolnom. Mert mikor Mzes mindezeket a npgyls eltt kihirdette, hogyan hazudhatott volna olyanok eltt, kik e dolgoknak maguk is szemtani voltak? Hogyan llhatott volna el s a npet htlensggel, makacssggal, hltlansggal s egyb bnkkel vdolva, hogyan krkedhetett volna azzal, hogy az tantst sajt szemk lttra erstette meg Isten csodkkal, ha azok maguk e csodkat sohasem lttk volna?
6. Mert az is figyelemremlt, hogy valahnyszor csodkrl beszl, mindig oly fedd szavakat csatol azokhoz, amelyek bizonyra az egsz npet ellentmondsra ingerelhettk volna, ha erre a legkisebb alkalom lett volna is. Ebbl kitnik, hogy tudomnya befogadsra nem msknt jutottak el, mint hogy sajt tapasztalataik elgg meggyztk ket. Klnben, mivel a dolog sokkal vilgosabb volt, semhogy a vilgi irk tagadni mertk volna, hogy Mzes csodkat tett, a hazugsg atyja azt a rgalmat sugallta nekik, hogy e csodkat bvsz-mestersgnek tulajdontsk. De min okoskodssal llthatnk bvsznek azt, aki e babonasgtl annyira irtzott, hogy kvel verette agyon, akik bvszektl s varzslktl csak tancsot krtek is? Bizonyra minden csal azrt zi a szemfnyvesztst, hogy a tmeg lelkt mulatba ejtse s hirre jusson. Ht Mzes? Mikor azt hangoztatja, hogy s testvre, ron, csak semmik s csupn Isten parancst viszik vghez, elgg elutast magtl minden ilyen megblyegzst. Mr ha magukat a tnyeket vizsgljuk, ugyan micsoda rdgi varzsls lett volna kpes azt vghez vinni, hogy az gbl naponta hull manna a np tpllsra elgsges legyen s ha valaki a rendes mrtknl tbbet szedett, az sszegyjttt manna megrothadsbl tanulja meg, hogy hitetlensgt Isten megbnteti. Vegyk figyelembe azt is, hogy Isten annyi komoly prba al engedte vetni az szolgjt, hogy az istentelenek ellene val lrmjukkal ma mr nem boldogulhatnak. Mert hnyszor lpett fl ggsen s kvetelleg az egsz np; hnyszor igyekeztek sszeeskvs ltal elpuszttani Isten szent szolgjt? Hogyan lett volna kpes haragjukat szemfnyvesztssel elhrtani? Az eredmny nyilvn hirdeti, hogy ily mdon tudomnya rk idkre meg van erstve.
7. E mellett ki tagadhatja, hogy prftai llekkel cselekedett, mikor Jkb ptrirka szemlyben Juda trzsnek adja az elssget (I. Mz. 49:10)? Klnsen ha magt a dolgot, amint az esemnyek is igazoltk, vizsglat al vonjuk. Tegyk fel, hogy Mzes volt e jslat els szerzje. Azonban, mita ezt megirta s az emlkezetnek tadta, ngy oly vszzad mult el, melyben Juda uralmrl semmi emlts sincs. Saul flkense utn, gy ltszik, mintha a kirlyi hatalom Benjmin trzsre szllt volna. Mikor Smuel Dvidot flkeni, micsoda oka van annak, hogy a kirlyi hatalom erre szlljon t? Ki remlhette volna, hogy a psztorember alacsony hzbl kirly szrmazzk? S a ht testvr kzl ki sznta volna e dicssget a legkisebbiknek? S aztn hogyan jut arra, hogy kirlysgot remljen? Ki mondhatn, hogy emberi mestersg, szorgalom, vagy okossg intzte az felkenst s nem mennyei jvendlsnek teljeslse volt az? Hasonlkpen az a jslat, amelyet a pognyoknak az isteni szvetsgbe val flvtelrl, br homlyosan, mond, miutn csaknem ktezer vvel ksbb valsgra vlt, nemde nyilvn azt bizonytja, hogy isteni ihletsbl szlott? Mellzm egyb jslatait, amelyek oly kzvetlenl reztetik az isteni kijelentst, hogy pesz emberek eltt vilgos, hogy Isten az, aki szl. Rviden: Mzes amaz egy neke is (V. Mz. 32.) fnyes tkr, melyben Isten szemltomst megjelenik.
8. A tbbi prftnl e dolog mg sokkal vilgosabban szemllhet. Csak nhny pldt hozok fl, mert az sszes adatok egybegyjtse roppant munka volna. Mikor zsais idejben Juda orszga bkben volt, st midn azt gondolta, hogy a kaldeusok neki bizonyos vdelmet nyujtanak, zsais a vros lerombolsrl s a np fogsgba vitelrl jvendlt. Tegyk fel, hogy az isteni ihletsnek mg nem elg vilgos bizonytka az, hogy a prfta oly dolgokat beszlt, melyek akkor mesnek ltszottak, de ksbb valknak bizonyultak; azt azonban, amit egyuttal a np megvltsra nzve jvendlt, honnan szrmaztassuk mstl, hanemha Istentl? Megnevezi Cyrust (zs. 45:1), aki le fogja igzni a kaldeusokat s a npnek visszaadja szabadsgt. Tbb mint szz v telt el Cyrus szletse eltt, hogy a prfta ekknt jvendlt, mert Cyrus krlbell szz vvel vagy mg valamivel ksbb szletett a prfta halla utn. Akkor mg senki sem sejthette, hogy lesz egyszer egy bizonyos Cyrus, aki a babyloniakkal hborut fog viselni, aki az oly hatalmas birodalmat meghdtja s az izraelitk fogsgnak vget vet. Maga e puszta elbeszls minden szval val szptgets nlkl nem vilgosan bizonytja-e, hogy zsais beszde nem emberi kvetkeztets, hanem Istennek minden ktsgen kivl ll jvendlse. Ugyancsak, midn Jeremis (25,:11–12) kevssel a np fogsgba hurcolsa eltt a fogsg idejt 70 vre tette s a visszatrst s szabadulst megmondta, nem Isten lelknek kellett-e a prfta nyelvt kormnyoznia?
Micsoda szemrmetlensg kell teht ahoz, hogy valaki tagadja, hogy ily bizonytkok erstettk a prftk tekintlyt s hogy annyira beteljesedett, amit k felhoznak, hogy szavaiknak hitelt szerezzenek! „A rgi dolgok ime eljttek s n ily dolgokat jvendlk; minekeltte meglennnek, megmondom nktek.” (zs. 42:9). Nem emltem, hogy Jeremis s Ezkiel, br egymstl oly tvol ugyanazon korban prftltak, kijelentseikben gy megegyeznek egymssal, mintha klcsnsen egyik a msiknak mondotta volna tollba a szavakat. Ht Dniel? Nemde majdnem 600 vvel elre jvendlt a kvetkezend esemnyekrl, mintha mr megtrtnt s kzismert dolgoknak a trtnett irta volna meg. Ha ezeket jl fontolra veszik a kegyes emberek, bizonyra bven fel lesznek szerelve az istentelenek ugatsnak megfkezsre. Mert e bizonyts vilgosabb, semhogy valami fecsegs neki rthatna.
9. Tudom, hogy nmely semmirekell mit morog a sarokban, hogy Isten igazsga ellen harcra kelve leselmjsgt mutogassa. Azt krdik ugyanis: ki biztost arrl, hogy mindazt, amit Mzes s a prftk neve alatt olvasunk, valsggal k irtk? St azt is krdsess teszik, hogy ltezett-e Mzes egyltaln. De ha valaki ktsgbe vonn, hogy volt-e valaha Plato, Aristoteles vagy Cicero, ki ne mondan tstnt, hogy az ilyen bolondsgot arculverssel, vagy korbccsal kell gygytani? Mzes trvnyt inkbb az gi blcsesg, mint az emberek buzgsga rizte meg csodlatosan. S mbr a papok hanyagsga folytn egy kis ideig elfeledve hevert, amita a kegyes Jsis kirly megtallta, azta llandan az emberek kezn forgott. S Jsis sem gy hozta el, mint valami ismeretlen, vagy j dolgot, hanem mint olyat, amely mindig kzismert volt s amely akkor is nagy hirben llott. Az eredeti irat a templom szmra volt rendelve, a kirlyi levltrban pedig az errl leirt pldnyt riztk. Csak az trtnt, hogy a papok abbahagytk magnak a trvnynek nneplyes mdon hirdetst s a np maga is elhanyagolta a szoksban volt olvasst. Mi tbb, alig mult el ez vszzad is anlkl, hogy a trvny szentestst meg ne erstettk, fel ne jtottk volna. Vajjon Mzes ismeretlen volt azok eltt, akik Dvidot forgattk? De, hogy valamennyirl egyttesen szljak: a bizonyosnl is bizonyosabb, hogy a szent irk iratai mintegy kzrl-kzre adva jutottak az utdokra; azt lehetne mondani, az vek szakadatlan sorn fiaiknak adtk t az atyk, akik rszint mg hallottk a prftkat beszlni, rszint azok hallgatitl tanultk meg friss emlkezettel, hogy mit beszltek a prftk.
10. St amit a Makkabeusok trtnetbl a Szentirsba vetett hit megdntsre felhoznak, olyan dolog, hogy e hit megerstsre megfelelbbet mr gondolni sem lehet. Mgis mutassuk ki elbb, hogy csak ltszat, amit rgyl hoznak fel, aztn fordtsuk ellenk a fegyvert, melyet velnk szemben akarnak hasznlni. Igy beszlnek: „Ha Antiochus minden knyvet elgetett, honnan valk a rnk maradt pldnyok?” n meg viszont azt krdem: „Melyik mhelyben kszltek el oly gyorsan?” Mert bizonyos, hogy a kegyetlensg lecsillapulta utn e knyvek csakhamar kzkzen forogtak s minden kegyes llek, mely a szentiratokban foglalt tudomnyban nevelkedve azokat jl ismerte, minden ellenmonds nlkl elfogadta. St midn minden istentelen mintegy sszeeskdve vakmeren trt a zsidkra, soha senki sem merte szemkre vetni, hogy szent knyveik meg vannak hamistva. Mert brmin is vlemnyk szerint a zsid valls, azt mgis elismerik, hogy annak szerzje Mzes. Mit rulnak el ht a fecsegk egyebet, minthogy vakmerbbek az ebnl is, mikor azt hazudjk, hogy meg vannak hamistva azok a knyvek, melyeknek szent rgisgt az egsz trtnelem kzmegegyezse tmogatja? De hogy ily idtlen rgalmak megcfolsra tbb gondot ne fordtsak haszontalanl, inkbb arra gondoljunk, hogy Istennek mily nagy gondja volt igjnek megrzsre, midn azt a kegyetlen zsarnok zordon kezbl, mintegy fenyeget tzvszbl, mindenek vrakozsa ellenre kiragadta; hogy kegyes papokat s msokat oly llhatatossggal ruhzott fel, hogy nem haboztak e kincset szksg esetn letk rn is az utdoknak megtartani s hogy annyi tiszttartnak s szolgnak szorgos kutatst csff tette. Ki ne tulajdontan Isten kivl s csods mvnek, hogy azok a szent emlkek, melyekrl az istentelenek azt hittk, hogy megsemmisltek, rvid id alatt rgi jogukba visszatrtek s pedig mg nagyobb tisztessggel. Mert elkszlt a grg fordts, mely a Szentirst az egsz vilg kzkincsv tette. S nemcsak az csods, hogy Isten szvetsgnek tblit Antiochus vrengz parancsai ellenben is megrz, hanem az is, hogy e tblk a zsidkat rt oly sok csaps kztt, melyek eltiportk, elpuszttottk s majdnem teljes megsemmisls szlre hajtottk ket, mgis pen s srtetlenl megmaradtak. A hber nyelv nemcsak megvets trgya volt, de majdnem ismeretlenl hevert; s ha Isten a vallsrl nem akart volna gondoskodni, bizonyra egszen elveszett volna. Mert, hogy a fogsgbl val visszatrsk ta mennyire kitanultak a zsidk a honi nyelv kznsges hasznlatbl, azon kor prftibl lthat. S ezt azrt hasznos megjegyeznnk, mert ebbl az sszehasonltsbl vilgosabban kitnik a trvnynek s a prftknak rgi volta. S az dvssgnek a trvnybe s a prftkba foglalt tudomnyt ki ltal tart meg Isten, hogy Krisztus a kell idben kijelentessk? ppen Krisztusnak legdhsebb ellensgei, a zsidk ltal, akiket Augustinus mltn nevez a keresztyn egyhz knyvtrosainak, mivel keznkbe szolgltattk azt az olvasmnyt, melynek k hasznt venni nem tudjk.
11. Ha tovbb az j-szvetsghez rnk, mily szilrd tmaszokon nyugszik annak igazsga! Krisztus trtnett hrom evanglista beszli el egyszer s alzatos eladssal. Sok ggs lleknek visszatetszik ez az egyszersg. Persze, mivel nem figyelnek a tudomny f tteleire, melyekbl knnyen megitlhetnk, hogy az evanglistk oly mennyei titkokrl beszlnek, melyek az emberi rtelmet fllmljk. Bizonyra akikben kzlk a szemremrzetnek egy cseppje van, elszgyellik magukat, ha Lukcs evangliumnak els fejezett elolvassk. Krisztus beszdei pedig, melyeket ama hrom evanglista rztt meg, irsaikat minden idben knnyen megvdik. Jnos viszont, mintha csak a magasbl mennydrgne, minden villmnl ersebben sujtja azoknak megtalkodottsgt, kiket a hit irnt val engedelmessgre nem knyszert. lljanak el mindazok a finnys birlk, kiknek legfbb gynyrsge, ha mind a maguk, mind msok szivbl kiirthatjk a szent iratok irnt val tiszteletet. Olvassk Jnos evangliumt s akarva, nem akarva, tallnak abban ezer oly mondst, mely legalbb lhasgukbl felriaszthatja ket, st borzaszt sebet gethet lelkiismeretkn nevetsk elfojtsra. gy vagyunk Pterrel s Pllal is. Mert mbr ezeknek iratait a nagy tbbsg, mintegy kprzatba esve, nem rti, a bennk megnyilatkoz gi fensg azonban mindenkit lektve s mintegy lebilincselve tart. De az az egy krlmny elgg, st magasan a vilg fl emeli tudomnyukat, hogy Mt vmszed asztalhoz ktve, Pter s Jnos pedig hajikon jrva, mint mveletlen, tudatlan emberek, semmit sem tanultak az emberek iskoljban, amire msokat tanthattak volna. Pl pedig, aki nemcsak nyilvnos, hanem vrengz s kegyetlen ellensgbl egszen j emberr vltozott, hirtelen s vratlan vltozsval kimutatja, hogy gi parancs knyszert az ltala ldztt igazsg vdelmre. m tagadjk azok a kutyk, hogy a Szentllek az apostolokra kitltetett, m vonjk ktsgbe a szent trtnet igaz voltt, maguk a tnyek hangosan kiltjk, hogy azokat, akik azeltt a np kzt is megvetettek volna s akik most hirtelen oly nagyszeren beszltek mennyei titkokrl, maga s Szentllek tantotta meg.
12. Vegyk figyelembe mg azt is, hogy vannak ms, igen fontos okok is, amirt az egyhz kzmegegyezst nem szabd kicsinyelni. Mert nem kell igen jelentktelennek tartanunk azt sem, hogy mita a Szentirs nyilvnossgra kerlt, annyi vszzadon t az emberek kzs akarata llandan engedelmeskedett annak s brhogyan trekedett a Stn az egsz vilggal egytt csods mdokon azt elnyomni, vagy megsemmisteni, vagy elhomlyostani s teljesen kitrlni az emberek emlkezetbl, mgis, mint a plma, mind nagyobbra ntt s gyzhetetlenl megllott. Hiszen hajdan nem volt egy kivlbb szellem lblcs, vagy sznok sem, aki erejt az Irson ne prblta volna ki; de valamennyien sem tudtak elrni semmit. Elpuszttsra az egsz vilg hatalma flfegyverkezett, de vele szemben minden igyekezetk fstbe ment. Midn mindennnen re trtek, hogyan llhatott volna oly ervel ellen, ha csupn emberi segtsgben bizhatott volna? St ppen az bizonytja, hogy Istentl szrmazott, hogy br minden emberi trekvs szembe szllt vele, nerejbl mgis mindig gyzedelmeskedett. Vegyk figyelembe mg azt, hogy nem egyetlen llam, nem egyetlen nemzet hatrozta el kzakarattal annak elfogadst, de ameddig a fld kereksgnek hatrai terjednek, oly klnbz nemzetek szent megegyezse ltal nyerte tekintlyt, amelyeknek klnben egymshoz semmi kzk sincs! Tovbb br az oly klnbz s egybknt sszes krlmnyeikben egymstl tvol ll lelkeknek ily tallkozsa szksgkpen kell, hogy a legnagyobb hatst gyakorolja rnk, mivel nyilvn kitnik, hogy e megegyezst csak isteni akarat hozhatta ltre, mindazltal nem kis mrtkben nveli tekintlyt, ha figyelembe vesszk azok kegyessgt, akik e pontban tallkoznak; persze nem valamennyit, hanem csak azokt, akikkel, mint szvtnekekkel, akarta az r az egyhzt tndklv tenni.
13. Mily nagy bizalommal kell azrt neknk azon tudomny al adnunk magunkat, melyrl ltjuk, hogy annyi szent ember szentelte s erstette meg vre hullsval! Azok nem haboztak az igazsgrt, melyet egyszer elfogadtak, btran, rendletlenl, st vigan elszenvedni a hallt; mi azt a tudomnyt, amely ily zloggal egytt jutott birtokunkba, hogyne fogadnk el szilrd s rendletlen bizalommal? Nem kis bizonysg ht az Irs mellett, hogy annyi tannak vre pecstelte meg; kivlt, ha elgondoljuk, hogy azok hitk bebizonytsra nem rajongsbl, mint nha a tvelyg lelkek szoktak, hanem Isten irnt val ers, kitart, de jzan buzgsgukbl szenvedtek hallt.
Van mg egyb nem kevs s nem is ertlen bizonytk, mely a Szentirs fensgt s mltsgt nemcsak szilrdd teszi, a kegyes keblek eltt, hanem kivlan meg is vdi azt a rgalmazk mesterfogsai ellen. De ezen bizonytkok kzl tbb nmagban nem elg ers arra, hogy a Szentirs irnt szilrd hitet tmasszon, mg ama mennyei Atya sajt istensgt kinyilatkoztatvn benne, tisztelett minden vitn fell nem emeli. Ezrt valjban akkor lesz vgre elgsges Istendvzt megismersre a Szentirs, mikor annak bizonyossga a Szentllek bens, meggyz erejn alapul. A Szentirs tekintlynek szilrdtsra szolgl emberi bizonytkok pedig akkor nem lesznek haszontalanok, ha, mint ertlensgnk msodrend tmaszai, csatlakoznak amaz els s f bizonytkhoz. Balgn jrnak el azok, akik a hitetleneknek azt akarjk bizonytani, hogy a Szentirs Isten igje; mert ezt csak hit ltal lehet megismerni. Helyesen figyelmeztet teht Augustinus arra,Libr. de utilitate credendi.* hogy az Isten flelmnek s a sziv bkessgnek mr meg kell lenni, hogy az ember ily nagy dolgokbl valamit megrthessen.
|