7. HETEDIK FEJEZET. Kimutatsa annak, hogy a Szentllek bizonysgval kell a Szentirst megersteni, ... ...
HETEDIK FEJEZET
Kimutatsa annak, hogy a Szentllek bizonysgval kell a Szentirst megersteni, hogy annak tekintlye bizonyos legyen, tovbb, hogy istentelen hazugsg az, hogy a Szentirs hitelessge az egyhz itlettl fgg.
1. Mieltt azonban tovbb mennk, szksgesnek ltok nhny megjegyzst kzbe szni a Szentirs tekintlyrl, hogy ezekkel ne csak elksztsem a lelkeket a Szentirs tiszteletre, de eloszlassam a ktelyeket is. Tovbb, miutn ktsgtelen igazsg, hogy Isten beszde az, mely a Szentirsban eladatik, nincs egyetlen oly ktsgbeesetten vakmer ember, aki e beszd szavaiban ktelkedni merszelne, hacsak a kznsges jzan sztl, st emberi termszettl is nincs megfosztva. De mivel Isten nem szl mindennap az gbl, s csak a Szentirs maradt fenn olyan gyannt, melyben Isten jnak ltta rk emlkezete igazsgt megszentelni, a Szentirsnak csak azrt van a hivk krben teljes tekintlye, mivel tudjk, hogy az gbl akkpen adatott, mintha magnak Istennek l szava hangzank abban onnan fellrl. S gy bizonyra nagyon megrdemli, hogy rla bvebben tantsunk s alaposabb trgyals al vegyk. De bocsssanak meg az olvask, ha inkbb azt veszem figyelembe, hogy megkezdett mvem terjedelme mennyit enged meg, mint azt, hogy e nagyjelentsg trgy mit ignyel.
Sokaknl felettbb elhatalmaskodott az a veszlyes tveds, hogy a Szentirsnak csak annyi tekintlye van, amennyit az egyhz hozzjrulsa enged neki. Mintha bizony Isten rkkval s vltozhatatlan igazsga emberi vlemnyre tmaszkodnk. Mert ezt krdik a Szentllek csufjra: „Ki tesz bizonysgot arrl, hogy a Szentirs Istentl szrmazik? Ki biztost bennnket, hogy az korunkig psgben s srtetlenl jutott el? Ki gyzhetne meg afell, hogy ezt a knyvet tiszteletben kell rszestennk, a msikat pedig az ily knyvek sorbl ki kell rekesztennk, ha az egyhz mind e dologrl biztos szablyt nem adna elnk?” Azt mondjk teht, hogy az egyhz meghatrozstl fgg, hogy mily tisztelettel kell lennnk a Szentirs irnt, s hogy mely iratokat kell felvennnk annak knyvei kz. Igy a szentsgtrk, mg az egyhz rve alatt zaboltlan zsarnoksgot akarnak behozni, azzal mit sem trdnek, hogy gy magukat, mint msokat min kptelensgek foglyv teszik, csak azt az egyet sajtolhassk ki az egygyekbl, hogy az egyhznak minden szabad. Pedig ha ez gy van, min sors vrakozik azokra a nyomorlt emberekre, akik az rk let szilrd biztonsgt keresik, ha az arra vonatkoz sszes igretek csak emberi vlemnyre tmaszkodva llhatnak fenn? Vajjon, ha ily vlaszt hallanak, sznik-e reszketsk s bizonytalansguk? Viszont az istentelenek rszrl min gny trgya hitnk mindenki eltt, mily nagy gyanuba keveredik, ha azt hiszik rla, hogy tekintlyt, mintha az klnben ktes volna, az emberek jvoltbl nyerte.
2. De az ily szrszlhasogatsokat az apostol egyetlen szava (Ef. 2:20) elgg megcfolja, midn azt tantja, hogy az egyhz az apostolokon s prftkon pl fl. Ha az egyhz alapja a prftai s apostoli tants, gy szksg, hogy ennek bizonysga elbb megvolt legyen, mintsem az egyhz ltezett volna. Nem jelent semmit az a szrszlhasogats sem, hogy br az egyhz tnyleg ebbl vette eredett, ktes marad, hogy mely knyveket kell a prftknak s apostoloknak tulajdontanunk, ha csak az egyhz e tekintetben nem dnt. Brhol lp is fl ez a tants, az egyhzat bizonyra megelzte annak elfogadsa s bevevse, mert enlkl maga az egyhz sem ltezhetett volna soha. Ezrt igen hibaval hazugsg az, hogy az egyhz helyeslstl fgg annak bizonyossga. Mert midn az egyhz elfogadja a Szentirst s szavazatval sajtja pecstli, nem gy szerez neki mltsgot, mint ha elbb ktes s nmely tekintetben vits lett volna, hanem mivel megismeri, hogy az Istene igazsgt tartalmazza, azt minden haladk nlkl kegyes buzgsggal tiszteli. Ami pedig azt a krdst illeti, honnan tudjuk, hogy az Istentl szrmazik az Irs, ha csak az egyhz dntshez nem fordulunk? ez pen olyan, mintha valaki azt krdezn, hogyan klnbztetjk meg a vilgossgot a sttsgtl, a fehret a fekettl, az deset a kesertl. Mert a Szentirs nem kevsbb hordozza magn az igazsg ismertet jegyeit, mint a fehr s fekete trgyak szinket, az des s keser dolgok zket.
3. Jl tudom, hogy ltalban Augustinus mondst hozzk fl ellennk, ahol azt mondja, hogy mg az evangliumnak sem hinne, ha az egyhz tekintlye nem indtan arra.Contra Epistolam fundamenti, c. 5.* De hogy mily fonkl s flrecsavarva idzik ezt ily rtelemben, az sszefgg szvegbl knny megrteni. Augustinusnak a manichaeusokkal volt vitja, akik azt akartk, hogy nekik minden ellenmonds nlkl higyjenek, midn anlkl, hogy bizonytottk volna, azt lltottk, hogy az igazsg az rszkn van. Minthogy pedig manichaeusi tudomnyuk elhitetse vgett az evanglium bizonysgra hivatkoztak, Augustinus azt krd, hogy mit tennnek, ha oly emberre tallnnak, aki az evangliumnak nem hinne? Min bizonytssal hitetnk el vele tanukat? Aztn gy szl: „n nem hinnk az evangliumnak sem” – stb. s azt jelzi ezzel, hogy t midn mg hitetlen volt, msknt nem lehetett arra vezrelni, hogy az evangliumot Isten valdi igazsga gyannt elfogadja, csak gy, hogy az egyhz tekintlye meggyzte. S ugyan lehet-e csodlni, ha valakire, aki mg Krisztust nem ismeri, emberi tekintly is hatssal van? Augustinus teht nem tantja e helyen azt, hogy a kegyesek hite az egyhz tekintlyn alaplt, sem nem gondolja, hogy az evanglium hitelre mltsga is e tekintlytl fggne, hanem egyszeren azt vli, hogy a hitetlenek az evangliumot egyltaln nem talljk hitelre mltnak s gy Krisztus szmra nem volnnak megnyerhetk, ha az egyhz kztudata erre nem knyszerten ket. E feltevst kevssel elbbImo post scilicet eiusd. libri c. 14.* vilgosan megersti, midn gy szl: „Mikor dicsrem, amit hiszek s kinevetem, amit te hiszesz, mit gondolsz, mi ms felett kell dntennk, s mit kell egyebet cselekednnk, mint hogy elhagyjuk azokat, akik minket biztos dolgok megismersre hivogatnak, s aztn azt parancsoljk, hogy a bizonytalan dolgokat higgyk el; s kvessk azokat, akik minket arra hivogatnak, hogy elbb higgyk, amit mg meg nem foghatunk s pen a hit ltal megersdvn, megrdemeljk azt, hogy hitnk trgyt rthessk, nem ember, hanem maga az Isten vilgostvn s erstvn meg benskpen rtelmnket.” Ezek bizonyra Augustinus szavai, melyekbl brki knnyen meggyzdhetik arrl, hogy e szent frfinak nem az volt a szndka, hogy a hit, melyet a Szentirsbl vettnk, az egyhz jvhagystl s itlstl fggjn, hanem csak, hogy kijelentse, amit mi is igaznak tartunk, hogy mindazokat, akiket mg a Szentllek meg nem vilgostott, az egyhz irnt val tisztelet indtja tanulkonysgra, hogy az evangliumbl a Krisztusban val hitet kpesek legyenek megtanulni; s gy az egyhz tekintlye az a bevezets, mely az evangliumba vetett hitre elkszt bennnket. Mert amint ltjuk, azt akarja, hogy a kegyesek bizonyossga egszen ms alapon nyugodjk. Egybirnt nem tagadom, hogy amanichaeusokat gyakran szorongatja az egsz keresztyn egyhz kzmegegyezsvel, midn az irst akarja rvnyesnek kimutatni, melyet azok visszautastottak. Ezrt feddi FaustustLibr. 32. passim.* is, hogy nem veti magt al az evangliumi igazsgnak, mely oly szilrd alapokon plt, oly biztos, melynek dicssge olyan messze elhatott s melyet az apostolok idejtl kezdve az elzk nyomdokaiban val biztos halads ajnl. De soha nem is gondol arra, hogy azt tantsa, mintha az a tekintly, amit a Szentirsnak tulajdontunk, az emberek meghatrozstl s dntstl fggne. Csak arra hivatkozik, aminek e vitnl a legnagyobb jelentsge volt, t. i. az egyhz egyetemes ittelre, amelyben ellenfeleivel szemben flnyben volt. ha valaki ennek bvebb bizonytst kivnja, olvassa el Augustinus knyvecskjt „A hit hasznrl” s gy fogja tallni, hogy a hitnek csak olyan kszsgt s hajlandsgt ajnlja, mely csak a bejrst nyitja mg elttnk s – amint mondja – az igazsg keressnek alkalmas kezdetl szolgl; mindazltal nem kell mgsem semmi vlekedsben megnyugodnunk, hanem a biztos s szilrd igazsgra kell tmaszkodnunk.
4. Nem szabad felednnk, amit elbb mondottam, hogy a tantst addig nem kell teljesen hitelre mltnak tartanunk, mg ktsgtelenl nem gyzdnk meg arrl, hogy szerzje Isten. Ennlfogva az Irs mellett szl legfbb bizonytk Isten szemlye, aki abban megszlal. Nem krkednek a prftk s apostolok sem a sajt les elmjkkel, sem egyb olyasflkkel, melyek a szlnak hitelt szereznek s nem tmaszkodnak emberi vlemnyre, hanem Isten szent nevt emlegetik, amely engedelmessgre knyszerti az egsz vilgot.
S most gyzdjnk meg afell, hogy nemcsak elfogadhat vlekeds, hanem a tiszta igazsg is tmogatja azon feltevst, hogy a prftk s apostolok nem vaktban s nem csalsi szndkkal hivatkoztak Isten nevre. Azrt, ha lelkiismeretnknek igazn javt akarjuk, hogy a bizonytalan ktelkeds folytonosan magval ne ragadja, vagy ne ingadozzk s ne habozzk brmely legkisebb ktelynl: mlyebbrl kell mertennk ezt a meggyzdst, mint az emberi okossgbl, itletbl s kvetkeztetsbl; t. i. a Szentllek titkos bizonysgttelbl. Igaz, ugyan, hogy ha csak bizonytkokkal akarnnk a vitt eldnteni, ilyet is sokat hozhatnnk fel, amelyek knnyen meggyzhetnnek afell, hogy ha van Isten az gben, akkor a trvny, a prfcik s az evanglium is tle szrmaznak. St ha a tuds s leglesebb elmj emberek tmadnnak is ellene s minden lelki erejket sszeszednk s megmutatnk a kzdelemben, mgis, ha csak a legnagyobb szemtelensgre nem vetemednnek, ki lehetne bellk csikarni azt a vallomst, hogy a beszl Istennek vilgos jegyei lthatk az Irsban, melyek nyilvn mutatjk, hogy annak tantsa gi eredet. Mindjrt megltjuk azt is, hogy a Szentirs sszes knyvei minden egyb knyvek felett magasan llanak. St ha tiszta szemmel s p rzkkel vizsgljuk ket, rgtn szembe tlik Isten fensge, mely minden vakmer ellenmondst elnmt s minket arra knyszert, hogy engedelmeskedjnk neki.
Mindazltal nagyon helytelenl jrnak el azok, akik vitatkozssal akarjk a Szentirs szilrd hitelt biztostani. Br n ugyan nem vagyok nagyon gyes, sem nagyon kesen szl, mgis, ha arra kerlne a dolog, hogy szembeszlljak Isten lefortlyosabb megvetivel, akik az Irs tekintlynek megdntsben legeszesebbeknek s legszellemesebbeknek kivnnak mutatkozni, azt gondolom, nem volna igen nehz megfkeznem azoknak akadkoskod szavt. S ha szrszlhasogatsaik megcfolsa hasznos dolog volna, nem nagy erfesztssel semmiv tennm suttyomban hangoztatott hetvenkedseiket. mde ha valaki vdelmbe veszi Isten szent igjt az istentelenek ellen, mgis e vdelem nem teremt mindjrt oly szilrd meggyzdst a szivek mlyn, mint amint a kegyessg kivn.
Mivel a vallstalan emberek azt hiszik, hogy a valls csak emberi vlekedsen alapszik, hogy valamit oktalanul s knnyelmen el ne higyjenek, szszer bizonytst kvetelnek, hogy Mozes s a prftk Istentl ihletve beszltek. De erre n azt felelem, hogy a Szentllek bizonysga minden szszer bizonytsnl nagyobb slyu. Mert amint egyedl Isten tanuskodhatik nmagrl beszdben, gy ez az ige sem tall hitelre addig az ember szivben, mg a Szentllek bensbb bizonysgttele meg nem pecstli. Ugyanazon Szentlleknek kell teht a mi szivnkbe is behatolnia, mely a prftk szja ltal beszlt, hogy meggyzzn bennnket arrl, hogy hiven adtk el, amit Isten rjuk bizott. Ezt a szoros viszonyt: Ige s Szentllek, legmegfelelbben zsais adja el a szavaiban (zs. 59:21): „Lelkem, amely rajtad nyugoszik s beszdeim, melyeket szdba adtam, el nem tvoznak szdbl s magodnak szjbl s magod magvnak szjbl rkkn rkk” Nmely j embernek nagy szive fjdalma az, hogy midn az istentelenek bntetlen zugoldnak Isten igje ellen, nincs kznl vilgos bizonytk. Mintha bizony nem azrt neveznk a Szentlelket pecstnek s zlognak a kegyesek hitnek megszilrdtsra, mivel az emberi llek mindaddig sok ktsg kzt ingadozik, mg a Szentllek meg nem vilgostja!
5. Az teht ktsgtelen, hogy azok, akiket a Szentllek belsleg megtantott, teljesen megnyugosznak a Szentirsban s hogy a Szentirs autpioton (nmagban hiteles) s hogy nem szabad azt sem bizonyts, sem okoskods trgyv tenni; s bizonyos az is, hogy ami hitelre mltsga nlunk van, azt a Szentllek bizonysgttelbl nyeri el. Mert br fensge nkntelenl tiszteletet gerjeszt vele szemben, de csak akkor hat rnk komolyan, mikor a Szentllek megpecsteli szivnkben. Mikor teht annak ereje megvilgost, tbb nem a magunk s nem ms itlete folytn hisszk, hogy az Irs Istentl ered, hanem minden emberi vlekedsen fell emelkedve, a bizonyosnl bizonyosabban lltjuk (pen gy, mintha Isten lnyt ltnk benne), hogy a Szentirs emberek kzvettsvel Isten tulajdon ajakrl folyt hozznk. Nem is keresnk aztn rveket, valszinsgi bizonytkokat itlkpessgnk megnyugtatsra, hanem mint mindenfle birlaton fell ll dolognak, alrendeljk itlkpessgnket s szellemnket. Nem gy jrunk el, mint szoktak azok, akik mohn kapnak valamely ismeretlen dolog utn, melyet ha megismernek, nem tetszik nkik, de mi teljesen biztosak vagyunk e fell, mert a megcfolhatatlan igazsg birtokban vagyunk. Nem is gy jrunk el, mint nyomorult emberek, kik a babona szolgasgra adjk eszket, mivel tudjuk, hogy az istensg ktsgen fell ll ereje hat, munkl abban, mely er sajt tudtunkkal s akaratunkkal egyezleg sokkal lnkebben s hatsosabban von s visz minket az engedelmessgre, mint brmin emberi tuds s akarat. Teljes joggal kiltja ht Isten zsais ajkn (zs. 43:10), hogy a prftk az egsz nppel egytt az tanui, mivel a jvendlsek ltal megtantva, szilrdul hittk, hogy minden csalrdsg s ktrtelmsg nlkl Isten szlott.
Olyan meggyzds teht ez, melynek emberi okoskodsokra nincs szksge; oly ismeret, amelyen a leghelyesebb bizonytk alapszik, t. i. amelyben rtelmnk sokkal biztosabban s szilrdabban nyugszik, mint brmin emberi okoskodson vgl oly rzs, mely csak gi kijelentsbl szrmazhatik. Nem mondok mst, mint amit minden hiv tapasztalhat nmagn, csakhogy a szavak nem kpesek kifejezni e dolognak igazi jelentsgt. Nem nyjtom most tovbb szavaimat, mivel e trgy kifejtsre mg lesz msutt alkalmam. Most elg annyit tudnunk, hogy igaz hit csak az, amelyet Isten lelke sziveinkben megpecstel. Bizonyra a szerny s tanulni vgy olvas megelgszik ezzel az egy bizonytkkal: – zsais megigri (54:13), hogy a megujhod egyhznak minden gyermeke Isten tantvnya leend. E nagy kivltsgra Isten azon a helyen csak a kivlasztottakat mltatja, akiket az egsz emberi nembl kiszemel magnak. Mert ugyan mi az igaz tudomny kezdete, ha nem a gyors kszsg Isten igjnek hallgatsra? Isten pedig akarja is, hogy meghallgassk Mzes szja ltal, amint megvagyon irva: (V. Mz. 30:10) stb.: „Ne krdezd a te szivedben, ki hg fel az gbe, vagy ki szll le a mlysgbe. Ime az ige a te szdban vagyon.” Ha Isten az rtelemnek eme kincsesldjt csak fiai szmra akarta fenntartani, nem csoda s nem kptelensg, hogy a tmegnl akkora tudatlansggal s ostobasggal tallkozunk. A tmeg neve al foglalom a legkivlbbakat is, mg be nem oltatnak az egyhz testbe. Figyelembe veend az is, hogy zsais (53:1), midn arra figyelmeztet, hogy a prftai tudomny nemcsak az idegen npek eltt hihetetlen, hanem azok eltt a zsidk eltt is, akik az gret rksei gyannt akartak tartatni, egyszersmind az okot is jelzi: mivel Isten karja nem mindenkinek jelentetik meg. Valahnyszor zavarba ejt teht bennnket a hivk csekly szma, az is jusson viszont esznkbe, hogy Isten titkait csak azok foghatjk fel, akiknek az adatott.
|