//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet : 7. HETEDIK FEJEZET. Kimutatsa annak, hogy a Szentllek bizonysgval kell a Szentirst megersteni, ... ...

7. HETEDIK FEJEZET. Kimutatsa annak, hogy a Szentllek bizonysgval kell a Szentirst megersteni, ... ...


HETEDIK FEJEZET

Kimutatsa annak, hogy a Szentllek bizonysgval kell a Szentirst megersteni, hogy annak tekintlye bizonyos legyen, tovbb, hogy istentelen hazugsg az, hogy a Szentirs hitelessge az egyhz itlettl fgg.

1. Mieltt azonban tovbb mennk, szksgesnek ltok nhny megjegyzst kzbe szni a Szentirs tekintlyrl, hogy ezekkel ne csak elksztsem a lelkeket a Szentirs tiszteletre, de eloszlassam a ktelyeket is. Tovbb, miutn ktsgtelen igazsg, hogy Isten beszde az, mely a Szentirsban eladatik, nincs egyetlen oly ktsgbeesetten vakmer ember, aki e beszd szavaiban ktelkedni merszelne, hacsak a kznsges jzan sztl, st emberi termszettl is nincs megfosztva. De mivel Isten nem szl mindennap az gbl, s csak a Szentirs maradt fenn olyan gyannt, melyben Isten jnak ltta rk emlkezete igazsgt megszentelni, a Szentirsnak csak azrt van a hivk krben teljes tekintlye, mivel tudjk, hogy az gbl akkpen adatott, mintha magnak Istennek l szava hangzank abban onnan fellrl. S gy bizonyra nagyon megrdemli, hogy rla bvebben tantsunk s alaposabb trgyals al vegyk. De bocsssanak meg az olvask, ha inkbb azt veszem figyelembe, hogy megkezdett mvem terjedelme mennyit enged meg, mint azt, hogy e nagyjelentsg trgy mit ignyel.

Sokaknl felettbb elhatalmaskodott az a veszlyes tveds, hogy a Szentirsnak csak annyi tekintlye van, amennyit az egyhz hozzjrulsa enged neki. Mintha bizony Isten rkkval s vltozhatatlan igazsga emberi vlemnyre tmaszkodnk. Mert ezt krdik a Szentllek csufjra: „Ki tesz bizonysgot arrl, hogy a Szentirs Istentl szrmazik? Ki biztost bennnket, hogy az korunkig psgben s srtetlenl jutott el? Ki gyzhetne meg afell, hogy ezt a knyvet tiszteletben kell rszestennk, a msikat pedig az ily knyvek sorbl ki kell rekesztennk, ha az egyhz mind e dologrl biztos szablyt nem adna elnk?” Azt mondjk teht, hogy az egyhz meghatrozstl fgg, hogy mily tisztelettel kell lennnk a Szentirs irnt, s hogy mely iratokat kell felvennnk annak knyvei kz. Igy a szentsgtrk, mg az egyhz rve alatt zaboltlan zsarnoksgot akarnak behozni, azzal mit sem trdnek, hogy gy magukat, mint msokat min kptelensgek foglyv teszik, csak azt az egyet sajtolhassk ki az egygyekbl, hogy az egyhznak minden szabad. Pedig ha ez gy van, min sors vrakozik azokra a nyomorlt emberekre, akik az rk let szilrd biztonsgt keresik, ha az arra vonatkoz sszes igretek csak emberi vlemnyre tmaszkodva llhatnak fenn? Vajjon, ha ily vlaszt hallanak, sznik-e reszketsk s bizonytalansguk? Viszont az istentelenek rszrl min gny trgya hitnk mindenki eltt, mily nagy gyanuba keveredik, ha azt hiszik rla, hogy tekintlyt, mintha az klnben ktes volna, az emberek jvoltbl nyerte. 2. De az ily szrszlhasogatsokat az apostol egyetlen szava (Ef. 2:20) elgg megcfolja, midn azt tantja, hogy az egyhz az apostolokon s prftkon pl fl. Ha az egyhz alapja a prftai s apostoli tants, gy szksg, hogy ennek bizonysga elbb megvolt legyen, mintsem az egyhz ltezett volna. Nem jelent semmit az a szrszlhasogats sem, hogy br az egyhz tnyleg ebbl vette eredett, ktes marad, hogy mely knyveket kell a prftknak s apostoloknak tulajdontanunk, ha csak az egyhz e tekintetben nem dnt. Brhol lp is fl ez a tants, az egyhzat bizonyra megelzte annak elfogadsa s bevevse, mert enlkl maga az egyhz sem ltezhetett volna soha. Ezrt igen hibaval hazugsg az, hogy az egyhz helyeslstl fgg annak bizonyossga. Mert midn az egyhz elfogadja a Szentirst s szavazatval sajtja pecstli, nem gy szerez neki mltsgot, mint ha elbb ktes s nmely tekintetben vits lett volna, hanem mivel megismeri, hogy az Istene igazsgt tartalmazza, azt minden haladk nlkl kegyes buzgsggal tiszteli. Ami pedig azt a krdst illeti, honnan tudjuk, hogy az Istentl szrmazik az Irs, ha csak az egyhz dntshez nem fordulunk? ez pen olyan, mintha valaki azt krdezn, hogyan klnbztetjk meg a vilgossgot a sttsgtl, a fehret a fekettl, az deset a kesertl. Mert a Szentirs nem kevsbb hordozza magn az igazsg ismertet jegyeit, mint a fehr s fekete trgyak szinket, az des s keser dolgok zket.

3. Jl tudom, hogy ltalban Augustinus mondst hozzk fl ellennk, ahol azt mondja, hogy mg az evangliumnak sem hinne, ha az egyhz tekintlye nem indtan arra.Contra Epistolam fundamenti, c. 5.* De hogy mily fonkl s flrecsavarva idzik ezt ily rtelemben, az sszefgg szvegbl knny megrteni. Augustinusnak a manichaeusokkal volt vitja, akik azt akartk, hogy nekik minden ellenmonds nlkl higyjenek, midn anlkl, hogy bizonytottk volna, azt lltottk, hogy az igazsg az rszkn van. Minthogy pedig manichaeusi tudomnyuk elhitetse vgett az evanglium bizonysgra hivatkoztak, Augustinus azt krd, hogy mit tennnek, ha oly emberre tallnnak, aki az evangliumnak nem hinne? Min bizonytssal hitetnk el vele tanukat? Aztn gy szl: „n nem hinnk az evangliumnak sem” – stb. s azt jelzi ezzel, hogy t midn mg hitetlen volt, msknt nem lehetett arra vezrelni, hogy az evangliumot Isten valdi igazsga gyannt elfogadja, csak gy, hogy az egyhz tekintlye meggyzte. S ugyan lehet-e csodlni, ha valakire, aki mg Krisztust nem ismeri, emberi tekintly is hatssal van? Augustinus teht nem tantja e helyen azt, hogy a kegyesek hite az egyhz tekintlyn alaplt, sem nem gondolja, hogy az evanglium hitelre mltsga is e tekintlytl fggne, hanem egyszeren azt vli, hogy a hitetlenek az evangliumot egyltaln nem talljk hitelre mltnak s gy Krisztus szmra nem volnnak megnyerhetk, ha az egyhz kztudata erre nem knyszerten ket. E feltevst kevssel elbbImo post scilicet eiusd. libri c. 14.* vilgosan megersti, midn gy szl: „Mikor dicsrem, amit hiszek s kinevetem, amit te hiszesz, mit gondolsz, mi ms felett kell dntennk, s mit kell egyebet cselekednnk, mint hogy elhagyjuk azokat, akik minket biztos dolgok megismersre hivogatnak, s aztn azt parancsoljk, hogy a bizonytalan dolgokat higgyk el; s kvessk azokat, akik minket arra hivogatnak, hogy elbb higgyk, amit mg meg nem foghatunk s pen a hit ltal megersdvn, megrdemeljk azt, hogy hitnk trgyt rthessk, nem ember, hanem maga az Isten vilgostvn s erstvn meg benskpen rtelmnket.” Ezek bizonyra Augustinus szavai, melyekbl brki knnyen meggyzdhetik arrl, hogy e szent frfinak nem az volt a szndka, hogy a hit, melyet a Szentirsbl vettnk, az egyhz jvhagystl s itlstl fggjn, hanem csak, hogy kijelentse, amit mi is igaznak tartunk, hogy mindazokat, akiket mg a Szentllek meg nem vilgostott, az egyhz irnt val tisztelet indtja tanulkonysgra, hogy az evangliumbl a Krisztusban val hitet kpesek legyenek megtanulni; s gy az egyhz tekintlye az a bevezets, mely az evangliumba vetett hitre elkszt bennnket. Mert amint ltjuk, azt akarja, hogy a kegyesek bizonyossga egszen ms alapon nyugodjk. Egybirnt nem tagadom, hogy amanichaeusokat gyakran szorongatja az egsz keresztyn egyhz kzmegegyezsvel, midn az irst akarja rvnyesnek kimutatni, melyet azok visszautastottak. Ezrt feddi FaustustLibr. 32. passim.* is, hogy nem veti magt al az evangliumi igazsgnak, mely oly szilrd alapokon plt, oly biztos, melynek dicssge olyan messze elhatott s melyet az apostolok idejtl kezdve az elzk nyomdokaiban val biztos halads ajnl. De soha nem is gondol arra, hogy azt tantsa, mintha az a tekintly, amit a Szentirsnak tulajdontunk, az emberek meghatrozstl s dntstl fggne. Csak arra hivatkozik, aminek e vitnl a legnagyobb jelentsge volt, t. i. az egyhz egyetemes ittelre, amelyben ellenfeleivel szemben flnyben volt. ha valaki ennek bvebb bizonytst kivnja, olvassa el Augustinus knyvecskjt „A hit hasznrl” s gy fogja tallni, hogy a hitnek csak olyan kszsgt s hajlandsgt ajnlja, mely csak a bejrst nyitja mg elttnk s – amint mondja – az igazsg keressnek alkalmas kezdetl szolgl; mindazltal nem kell mgsem semmi vlekedsben megnyugodnunk, hanem a biztos s szilrd igazsgra kell tmaszkodnunk.

4. Nem szabad felednnk, amit elbb mondottam, hogy a tantst addig nem kell teljesen hitelre mltnak tartanunk, mg ktsgtelenl nem gyzdnk meg arrl, hogy szerzje Isten. Ennlfogva az Irs mellett szl legfbb bizonytk Isten szemlye, aki abban megszlal. Nem krkednek a prftk s apostolok sem a sajt les elmjkkel, sem egyb olyasflkkel, melyek a szlnak hitelt szereznek s nem tmaszkodnak emberi vlemnyre, hanem Isten szent nevt emlegetik, amely engedelmessgre knyszerti az egsz vilgot.

S most gyzdjnk meg afell, hogy nemcsak elfogadhat vlekeds, hanem a tiszta igazsg is tmogatja azon feltevst, hogy a prftk s apostolok nem vaktban s nem csalsi szndkkal hivatkoztak Isten nevre. Azrt, ha lelkiismeretnknek igazn javt akarjuk, hogy a bizonytalan ktelkeds folytonosan magval ne ragadja, vagy ne ingadozzk s ne habozzk brmely legkisebb ktelynl: mlyebbrl kell mertennk ezt a meggyzdst, mint az emberi okossgbl, itletbl s kvetkeztetsbl; t. i. a Szentllek titkos bizonysgttelbl. Igaz, ugyan, hogy ha csak bizonytkokkal akarnnk a vitt eldnteni, ilyet is sokat hozhatnnk fel, amelyek knnyen meggyzhetnnek afell, hogy ha van Isten az gben, akkor a trvny, a prfcik s az evanglium is tle szrmaznak. St ha a tuds s leglesebb elmj emberek tmadnnak is ellene s minden lelki erejket sszeszednk s megmutatnk a kzdelemben, mgis, ha csak a legnagyobb szemtelensgre nem vetemednnek, ki lehetne bellk csikarni azt a vallomst, hogy a beszl Istennek vilgos jegyei lthatk az Irsban, melyek nyilvn mutatjk, hogy annak tantsa gi eredet. Mindjrt megltjuk azt is, hogy a Szentirs sszes knyvei minden egyb knyvek felett magasan llanak. St ha tiszta szemmel s p rzkkel vizsgljuk ket, rgtn szembe tlik Isten fensge, mely minden vakmer ellenmondst elnmt s minket arra knyszert, hogy engedelmeskedjnk neki.

Mindazltal nagyon helytelenl jrnak el azok, akik vitatkozssal akarjk a Szentirs szilrd hitelt biztostani. Br n ugyan nem vagyok nagyon gyes, sem nagyon kesen szl, mgis, ha arra kerlne a dolog, hogy szembeszlljak Isten lefortlyosabb megvetivel, akik az Irs tekintlynek megdntsben legeszesebbeknek s legszellemesebbeknek kivnnak mutatkozni, azt gondolom, nem volna igen nehz megfkeznem azoknak akadkoskod szavt. S ha szrszlhasogatsaik megcfolsa hasznos dolog volna, nem nagy erfesztssel semmiv tennm suttyomban hangoztatott hetvenkedseiket. mde ha valaki vdelmbe veszi Isten szent igjt az istentelenek ellen, mgis e vdelem nem teremt mindjrt oly szilrd meggyzdst a szivek mlyn, mint amint a kegyessg kivn.

Mivel a vallstalan emberek azt hiszik, hogy a valls csak emberi vlekedsen alapszik, hogy valamit oktalanul s knnyelmen el ne higyjenek, szszer bizonytst kvetelnek, hogy Mozes s a prftk Istentl ihletve beszltek. De erre n azt felelem, hogy a Szentllek bizonysga minden szszer bizonytsnl nagyobb slyu. Mert amint egyedl Isten tanuskodhatik nmagrl beszdben, gy ez az ige sem tall hitelre addig az ember szivben, mg a Szentllek bensbb bizonysgttele meg nem pecstli. Ugyanazon Szentlleknek kell teht a mi szivnkbe is behatolnia, mely a prftk szja ltal beszlt, hogy meggyzzn bennnket arrl, hogy hiven adtk el, amit Isten rjuk bizott. Ezt a szoros viszonyt: Ige s Szentllek, legmegfelelbben zsais adja el a szavaiban (zs. 59:21): „Lelkem, amely rajtad nyugoszik s beszdeim, melyeket szdba adtam, el nem tvoznak szdbl s magodnak szjbl s magod magvnak szjbl rkkn rkk” Nmely j embernek nagy szive fjdalma az, hogy midn az istentelenek bntetlen zugoldnak Isten igje ellen, nincs kznl vilgos bizonytk. Mintha bizony nem azrt neveznk a Szentlelket pecstnek s zlognak a kegyesek hitnek megszilrdtsra, mivel az emberi llek mindaddig sok ktsg kzt ingadozik, mg a Szentllek meg nem vilgostja!

5. Az teht ktsgtelen, hogy azok, akiket a Szentllek belsleg megtantott, teljesen megnyugosznak a Szentirsban s hogy a Szentirs autpioton (nmagban hiteles) s hogy nem szabad azt sem bizonyts, sem okoskods trgyv tenni; s bizonyos az is, hogy ami hitelre mltsga nlunk van, azt a Szentllek bizonysgttelbl nyeri el. Mert br fensge nkntelenl tiszteletet gerjeszt vele szemben, de csak akkor hat rnk komolyan, mikor a Szentllek megpecsteli szivnkben. Mikor teht annak ereje megvilgost, tbb nem a magunk s nem ms itlete folytn hisszk, hogy az Irs Istentl ered, hanem minden emberi vlekedsen fell emelkedve, a bizonyosnl bizonyosabban lltjuk (pen gy, mintha Isten lnyt ltnk benne), hogy a Szentirs emberek kzvettsvel Isten tulajdon ajakrl folyt hozznk. Nem is keresnk aztn rveket, valszinsgi bizonytkokat itlkpessgnk megnyugtatsra, hanem mint mindenfle birlaton fell ll dolognak, alrendeljk itlkpessgnket s szellemnket. Nem gy jrunk el, mint szoktak azok, akik mohn kapnak valamely ismeretlen dolog utn, melyet ha megismernek, nem tetszik nkik, de mi teljesen biztosak vagyunk e fell, mert a megcfolhatatlan igazsg birtokban vagyunk. Nem is gy jrunk el, mint nyomorult emberek, kik a babona szolgasgra adjk eszket, mivel tudjuk, hogy az istensg ktsgen fell ll ereje hat, munkl abban, mely er sajt tudtunkkal s akaratunkkal egyezleg sokkal lnkebben s hatsosabban von s visz minket az engedelmessgre, mint brmin emberi tuds s akarat. Teljes joggal kiltja ht Isten zsais ajkn (zs. 43:10), hogy a prftk az egsz nppel egytt az tanui, mivel a jvendlsek ltal megtantva, szilrdul hittk, hogy minden csalrdsg s ktrtelmsg nlkl Isten szlott. Olyan meggyzds teht ez, melynek emberi okoskodsokra nincs szksge; oly ismeret, amelyen a leghelyesebb bizonytk alapszik, t. i. amelyben rtelmnk sokkal biztosabban s szilrdabban nyugszik, mint brmin emberi okoskodson vgl oly rzs, mely csak gi kijelentsbl szrmazhatik. Nem mondok mst, mint amit minden hiv tapasztalhat nmagn, csakhogy a szavak nem kpesek kifejezni e dolognak igazi jelentsgt. Nem nyjtom most tovbb szavaimat, mivel e trgy kifejtsre mg lesz msutt alkalmam. Most elg annyit tudnunk, hogy igaz hit csak az, amelyet Isten lelke sziveinkben megpecstel. Bizonyra a szerny s tanulni vgy olvas megelgszik ezzel az egy bizonytkkal: – zsais megigri (54:13), hogy a megujhod egyhznak minden gyermeke Isten tantvnya leend. E nagy kivltsgra Isten azon a helyen csak a kivlasztottakat mltatja, akiket az egsz emberi nembl kiszemel magnak. Mert ugyan mi az igaz tudomny kezdete, ha nem a gyors kszsg Isten igjnek hallgatsra? Isten pedig akarja is, hogy meghallgassk Mzes szja ltal, amint megvagyon irva: (V. Mz. 30:10) stb.: „Ne krdezd a te szivedben, ki hg fel az gbe, vagy ki szll le a mlysgbe. Ime az ige a te szdban vagyon.” Ha Isten az rtelemnek eme kincsesldjt csak fiai szmra akarta fenntartani, nem csoda s nem kptelensg, hogy a tmegnl akkora tudatlansggal s ostobasggal tallkozunk. A tmeg neve al foglalom a legkivlbbakat is, mg be nem oltatnak az egyhz testbe. Figyelembe veend az is, hogy zsais (53:1), midn arra figyelmeztet, hogy a prftai tudomny nemcsak az idegen npek eltt hihetetlen, hanem azok eltt a zsidk eltt is, akik az gret rksei gyannt akartak tartatni, egyszersmind az okot is jelzi: mivel Isten karja nem mindenkinek jelentetik meg. Valahnyszor zavarba ejt teht bennnket a hivk csekly szma, az is jusson viszont esznkbe, hogy Isten titkait csak azok foghatjk fel, akiknek az adatott.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!