6. HATODIK FEJEZET. Hogy a teremt Isten megismersre eljuthassunk, szksgnk van a Szentrsra, mint tantnkra ...
HATODIK FEJEZET.
Hogy a teremt Isten megismersre eljuthassunk, szksgnk van a Szentirsra, mint tantnkra s vezrlnkre.
1. Br teht az emberi hltlansgot teljesen megfosztja minden mentsgtl az a fny, mely gen s fldn mindenkinek szembe rad, aminthogy Isten a maga istensgt az sszes teremtmnyekben kivtel nlkl kibrzolta, hogy gy az emberi nemzetsgre a hltlansg vtkt rbizonytsa, mgis kell, hogy egy ms s jobb tmasztkunk legyen, mely minket helyesen a vilg teremtjnek megismersre vezessen. Ezrt nem hiba adta igjnek vilgossgt, hogy azzal ismeretess legyen elttnk a mi idvessgngre. Erre a klns kegyelemre mltatta azokat, akiket nmaghoz kzelebb s meghitt krbe akart gyjteni. Mert mivel ltta, hogy az egsz vilg balga, llhatatlan tvelygsbe sllyedt, miutn kln nyjl kivlaszt a zsidkat, korltokkal vev krl ket, hogy a tbbiek mdjra k is haszontalanokk ne legyenek. S nem hiba tart minket sem ez orvossg ltal az igaz ismeretben, mivel egybknt rvid id alatt azok is elpusztulnnak, akik msok felett ersen ltszanak llani. T. i. valamint az regek, csepegs szemek s ms szembajosok, akrmilyen szp knyvet adsz is nekik; mbr megismerik, hogy az valami irs, nem tudnak kt szt sem elolvasni, de ha felteszik a szemvegket, annak seglyvel mindjrt tisztn kezdenek olvasni: gy a Szentrs Istennek egybknt zavaros ismerett elminkben sszegyjtvn, a homlyt elzvn, tisztn mutatja neknk az igaz Istent. Igen kivl ajndka teht Istennek, midn egyhzt nemcsak nma tantmesterekkel oktattatja, hanem szentsges ajakt is megnyitja, s nemcsak azt hirdeti, hogy valamely Istent imdni kell, hanem azt is kijelenti, hogy az, akit imdni kell; a kivlasztottakat nemcsak arra tantja, hogy Istenre nzzenek, hanem nmagt fel is mutatja, hogy re tekintsenek. Ez egyhzval szemben eleitl fogva gy jrt el, hogy ama kznsges bizonytkok mell mg igjt is kijelent, ami egyenesebb, biztosabb jegy az megismersre. Ktsg sem fr ahoz, hogy dm, N, brahm s a tbbi atyk az ige segtsgvel jutottak Istennek arra a bens ismeretre, mely ket a hitetlenektl valami mdon megklnbzetn. Nem szlok mg a hit tulajdonkpeni tanrl, mely az rkletre megvilgost ket. Mert, hogy a hallbl az rk letre tmenjenek, Istent nemcsak mint teremtt, de mint megvltt is kell ismerni, aminthogy bizonyra mindkettt megnyertk az Isten igjbl. Mert rend szerint els volt az istenismeretnek az a faja, mely kezdetben adatott a clbl, hogy megtudjk, ki amaz Isten, aki a vilgot teremtette s igazgatja. Aztn ehhez kapcsoldott Istennek ama msik bens ismerete, mely egyedl eleventi meg a holt lelkeket, mely nemcsak gy ismerteti meg Istent, mint a vilg teremtjt s minden lett dolgok egyedli szerzjt s birjt hanem a Kzbenjr szemlyben mint megvltt is. Egybknt, mivel a vilg elestig s a termszet megromlsig nem jutottam el, nem beszlek ezeknek orvossgrl sem. Vegyk ht figyelembe az olvask, hogy mg nem beszlek arrl a szvetsgrl, melyben Isten brahm fiait felvev, sem a tannak ama rszrl, melynek rtelmben a hivek mindig el voltak vlasztva a hitetlen npektl, mivel e tan Krisztusra van alaptva, hanem csak azt trgyalom, hogy az irsbl mint lehet azt megtanlni, hogy Istent, ki a vilg teremtje, biztos jelekkel mg lehet klnbztetni a koholt istenek egsz seregtl. maga a sorrend vezet el helyesen minket a megvltsra. Br az j-szvetsgbl sok bizonytkot hozunk fel, msokat ismt a trvnybl s prftkbl, ahol nyilt emlts ttetik Krisztusrl, mgis mindezt csak amaz ez llts szolglatban tesszk, hogy a vilgot teremt Isten a Szentirsban nyilatkoztatja ki nknk nmagt s a Szentirsban van megmagyarzva, hogy mit kell Istenrl gondolnunk, hogy tveteg utakon valami bizonytalan istensget ne keressnk.
2. Akr jslat s ltomny ltal adta ht Isten tudtra az atyknak, akr emberek munkjval s szolglatval juttatta hozzjuk azt, aminek ksbb maradkrl-maradkra kellett szllnia, az az egy bizonyos, hogy szivk mlybe be volt vsve a biztos s szilrd tudomny, gy hogy meg voltak gyzdve s belttk, hogy Istentl szrmazott, amit tantottak. Mert Isten a hitet igjvel mindig oly ktsgtelenn tette, hogy az minden emberi vlekedsen fell llott. Vgre azt akarta Isten, hogy tudomnynak igazsga folytonos elrehaladssal rkre megmaradjon a vilgon s hogy azok a kijelentsek, melyeket az atykPtrirkhk.* eltt tett, mintegy nyilvnos tblkra fljegyeztessenek. Ez okbl hirdette ki trvnyt, melynek magyarziul adta aztn a prftkat. Mert mbr a trvnynek sokfle haszna volt, amint ksbb a maga helyn ltni fogjuk, klnsen pedig Mzes s minden prfta eltt az a cl lebegett, hogy az Isten s ember kztt val megbkls mdjt adjk el, amirt Pl is Krisztust a trvny vgnek nevezi (Rm. 10:4): mgis ismtelten mondom, hogy a hit s bnbnat tulajdonkpeni tann kivl, mely tan Krisztust kzbenjrul lltja, a Szentirs az egy igaz Istent, mint a vilg teremtjt s igazgatjt, biztos s dics jegyekkel ruhzza fl, hogy ssze ne tvesztessk a hamis Istenek sokasgval. Azrt, br illik, hogy az ember Isten mveit komoly buzgsggal szemllje, mivel a fnyes s tndkl vilgba azrt helyeztetett, hogy szemllje is legyen annak, figyelmt mgis fleg az igre kell irnyoznia, hogy jobban elre haladhasson. Ezrt nincs mit csodlkozni azon, hogy azok, kik stt vaksgban szlettek, e betegsgkben naprl-napra megrgzttebbek lesznek. Mert igen kevesen vannak, kik a clbl, hogy a helyes hatrokon bel maradhassanak, Isten igjvel szemben tanulkonyak kivnnak lenni, hanem inkbb tombolnak hibavalsgukban. Azt kell tartanunk, hogy az gi tudomnynak kell kezdetl szolglnia, ha azt akarjuk, hogy az igaz valls renk ragyogjon s hogy senki sem kpes az igaz s jzan tudomnynak legkisebb parnyt sem felfogni, ha nem volt a Szentirs tantvnya. Innen szrmazik az igazi rtelem kezdete is, midn nagy tisztelettel leljk magunkhoz, amit Isten az Irsban nmaga fell bizonytani akart. Mert nemcsak a tkletes s teljes hit, hanem Isten minden helyes ismerete is az engedelmessgbl szrmazik. S e tekintetben Isten pratlan gondviselsvel a halandkrl valban rk idkre gondoskodott.
3. Mert ha meggondoljuk, hogy mily knnyen hajlik az emberi sz Isten elfeledsre s mekkora hajlandsg van benne mindenfle tvelygsre, min szenvedly arra, hogy ismtelve j s hamis vallsokat koholjon, knnyen tlthatjuk, hogy mily szksges volt az gi tudomnynak ilyen irsba foglalsa, hogy feledsbe ne jusson, vagy a tvelygs miatt meg ne semmisljn, vagy az emberi vakmersg ltal meg ne rontassk. Mivel teht nyilvnval, hogy Isten mindazokkal szemben, akiket valaha eredmnnyel hajtott nevelni, az ige segtsgt hasznlta, mivel elre ltta, hogy a vilg gynyr alakjba rajzolt kpe e clra kevs, ezrt legclszerbb rnk nzve ezen a helyes ton haladni, ha Isten tiszta vizsglsra komolyan vgydunk. Az ighez kell, mondom, fordlnunk, melyben helyesen s lnken van Isten leirva a sajt munkibl s melyben tettei nem megromlott itletnk szerint, hanem az rk igazsg szablyai szerint itltetnek meg. Ha ettl elhajlunk, mint fentebb mondtam, brmi kitart gyorsasggal iparkodunk is, mivel futsunk az ton kivl esik, soha el nem rjk a clt. mert gy kell gondolnunk, hogy Isten orcjnak fnyessge, melyet az apostol is (I. Tim. 6:16) megkzelthetetlennek nevez, rnk nzve olyan, mint valami kitallhatatlan tveszt, ha Isten igjnek fonala egyenest hozz nem vezet. S gy jobb ezton sntiklni, mint brmily gyorsan futni ezen az ton kivl. Ezrt Dvid gyakorta (Zsolt. 93., 96., 97., 99. stb.), midn arra tant, hogy a vilgrl a babonnak el kell trltetnie, hogy az igaz valls felvirgozhassk, Istent uralkodul tnteti fl, s az uralkods szval nem azt a hatalmat jelzi, amellyel rendelkezik s amelyet a termszet egyetemes igazgatsban fejt ki, hanem azt a tudomnyt, mellyel magnak a trvnyes fenssget biztostja. mert sohasem lehet kiirtani az emberek szivbl a tvelygseket, mg Isten igaz ismerete beljk nem oltatott.
4. Ezrt ugyanaz a prfta, miutn megemltette (Zsolt. 19:1), hogy az Isten dicssgt az egek beszlik, keznek munkjt hirdeti a kiterjesztett erssg, az egyms utn kvetkez napok s jszakk prdikljk mltsgt, ttr az ige emlegetsre (Zsolt. 19:8), s gy szl: „Az rnak trvnye tkletes, megeleventi a lelket, az rnak tanubizonysgttele biztos blcsesget d a kisdedeknek. Az rnak rendelsei helyesek, megvidmtjk a szivet. Az r parancsolata vilgos, megvilgostja a szemeket.” Mert br a prfta a trvny egyb hasznait is sszefoglalja, mgis ltalban jelzi, hogy mivel hiba hiv Isten minden npeket nmaghoz az g s fld szemllse ltal, a trvny az Isten fiainak klns rendelt iskolja. Erre clozza 29. Zsoltr is, melyben a prfta, miutn Isten rettenetes hangjrl szlott, mely mennydrgsben, szlben, esben, forgszlben s fergetegben megrzza a fldet, megrengeti a hegyeket, szttri a cdrusfkat, vgl mgis hozzteszi, hogy a szentlyben neklik igazn az r dicssgt, mivel Istennek a leveggben megzendl hangjaira a hitetlenek sketek. Egy msik zsoltrt, miutn leirta a tenger rettenetes hborgsait, gy fejezi be: (Zsolt. 93:5) „A te bizonysgtteleid igen bizonyosak, a Te hzadnak kivnatos szentsge sok ideig megmarad.” Innen van az is, amit Krisztus a samriabeli asszonynak mond, hogy annak nemzetsge s minden egyb npek azt imdjk, amit nem ismernek, egyedl a zsidk azok, akik Istent helyesen tisztelik (Jn. 4:22). Mert minthogy az emberi s a maga ertlensge folytn Istenhez semmi mdon el nem juthat, ha csak az szent igje nem segti s tmogatja, azrt a zsidk kivtelvel az sszes akkori embereknek szksgkpen a hibavalsg s tvelygs utain kellett jrniok, mert Istent az igje nlkl kerestk.
|