5. TDIK FEJEZET. Isten ismerete a vilg teremtsbl s lland igazgatsbl kitnik.
TDIK FEJEZET
Isten ismerete a vilg teremtsbl s lland igazgatsbl kitnik.
1. Ezek utn, mivel a boldog let vgs clja Isten megismerse, hogy az e boldogsghoz vezet t senki eltt elzrva ne legyen, Isten nemcsak az emberek elmjbe adta – mint mondottuk – a vallsnak ama magvt, hanem gy kijelentette magt a vilg alkotmnyban s ma is gy kijelenti magt, hogy szemeinket ki nem nyithatjuk a nlkl, hogy knyszerlve ne volnnk t ltni. Ha fnye oly megfoghatatlan is, hogy istensge minden emberi rzken fell ll, mgis minden egyes mvbe oly tisztn s vilgosan vste be dicssge biztos jegyeit, hogy mg a legtanulatlanabb ember sem hozhatja fel mentsgl, hogy Istent nem ismeri. Ezrt joggal kilt fel a prfta (Zsolt. 104:2), hogy „ vilgossggal, mintegy ltzettel, krlvev magt”, mintha csak azt mondan, hogy Isten lthat dszben csak azta kezdett megjelenni, mita a vilg teremtsben fensge dics jegyeit elhozta, melyekben fnyesen tndklni ltjuk t, valahnyszor krltekintnk. Ugyanott szpen sszehasonltja a prfta a kiterjesztett egeket az kirlyi storval s azt mondja, hogy „a vizeken szerzette az lakhelyeit, a felhk az szekerei s jr a szlnek szrnyain, a szeleket s a villmokat gyors kveteiv tette.” Mivel ott fenn teljesebben csillog hatalmnak s blcsessgnek dicssge, lpten-nyomon az eget nevezik az lakhelynek. S brhova veti is az ember tekintett, nincs az egsz vilgon oly parnyi hely, melyen dicssgnek legalbb valami kis szikrjt ne ltnk ragyogni. S nem tudjuk a vilg messzeterjed, szp s dics alkotmnyt gy vizsglni, hogy a megmrhetetlen erej fnyessg egszen el ne kbtson bennnket. Ezrt a Zsid. lev. szerzje (11:3) tallan nevezi a vilgot a lthatatlan dolgok nzhelynek, mivel a vilg szp rendje szmunkra tkr, melyben az egybknt lthatatlan Istent megltjuk. Ez oknl fogva tulajdont a prfta (Zsolt. 19:1) az gi seregeknek oly nyelvet, melyet az emberi sz megrthet, mivel az istensgrl oly nyilvnval bizonysgot tesz, hogy mg a legmveletlenebb np figyelmt sem kerlheti ki. S mikzben az apostol ezt mg vilgosabban megmagyarzza, kijelenti, hogy nyilvnval lett az emberek eltt, amit az Istenrl meg kellett tudniok, mivel az lthatatlan tulajdonsgait, mg vghetetlen hatalmt s istensgt is, a vilg teremtsbl megrtve, midnyjan lthatjk.
2. Vgtelen nagy szmmal vannak gy a fldn, mint az gen azok a bizonytkok, melyek Isten csodlatos blcsesgrl szlanak; s pedig nemcsak azok a burkoltabb bizonytkok, amelyeknek alaposabb megfigyelsre vannak rendelve a csillagszattan, orvostan s az egsz fizika, hanem amelyek brmely mveletlen ember eltt akaratlanul is feltnnek, gy hogy szemeiket sem nyithatjk fel a nlkl, hogy ne knyszerljenek azok tanui lenni. Akik ama magasabb tudomnyokat elsajttottk, vagy legalbb megizleltk, ezektl tmogatva, sokkal mlyebbre hatolhatnak ugyan az isteni blcsesg titkainak szemlletben; mindazltal az ezekben val jratlansg sem akadlyoz meg senkit abban, hogy hatalmas remekmvet ne lsson Isten alkotsaiban, ami t az alkot irnt val csodlatra ragadja. Bizonyra tanultsg s valdi szorgalom kell ahhoz, hogy valaki kikmlelje a csillagok jrst, kijellje helyket, kimrje egymstl val tvolsgukat, megismerje tulajdonsgaikat. Valamint e dolgok megismerse utn mlyebb bepillantst nyernk az isteni gondviselsbe, gy az is mltnyos, hogy lelknk valamivel magasabbra emelkedjk Isten dicssgnek vizsglsban. De mivel mg a legtudatlanabb kznp, ha csak ltni tud is, mg ez sem hagyhatja szrevtlenl az isteni blcsesg kivlsgt, mely nknt kitrul a vgtelen szmu s mgis oly szpen elosztott s elhelyezett gi seregben, akkor bizonyos, hogy nincsen senki, aki eltt Isten bsgesen ki ne jelenten blcsesgt. Hasonlkpen les sz kell ahhoz is, hogy valaki az emberi szervezet sszefggst, arnyossgt, szpsgt, mkdst olyan alaposan vizsglat trgyv tegye, mint Galenus.Libris de usu partium.* De a kzs meggyzdsnk, hogy az emberi test oly felsges szerkezet, hogy e miatt btran csodlandnak tarthatjuk teremtjt.
3. p azrt a rgi blcselk kzl egyik-msik nem is ok nlkl nevezte az embert mcocosmoV-nak, mivel az ember Isten hatalmnak, jsgnak, blcsesgnek ritka pldja s elg sok oly csodt visel magn, amely foglyul ejti rtelmnket, csak ne resteljk megfigyelni. Ez oknl fogva Pl, midn figyelmeztet arra, hogy Istent tapogatzva mg a vakok is megfoghatjk, mindjrt azt is kijelenti, hogy Istent nem kell messze keresnnk, mivel minden embert ktsgtelenl rzi magban az gi kegyelmet, mely ltal fenntartatik (Csel. 17:27). Ha pedig azt, hogy Istent felfoghassuk, nem kell magunkon kvl mennnk, rdemel-e bocsnatot az a renyhe, kinek, hogy Istent megismerhesse, nehezre esik mg nmagba is elmlyedni? Ez az oka, hogy Dvid, miutn rviden magasztal Isten dicssges s csudlatos nevt, mely mindentt tndklik, gy kilt fel hirtelen (Zsolt. 8:5): „Micsoda az embernek fia, hogy megemlkezel rla?” Ugyanott: „A kicsinyeknek s a csecsszopknak szjuk ltal is megerstetted a te hatalmadat.” Ezzel arra tant, hogy nemcsak az emberi nem tiszta tkre Isten dolgainak, hanem mg az anyjuk emljn csng csecsemk nyelve is elg kesen hirdeti Isten dicssgt, gy hogy mellettk semmi szksg sincs ms sznokokra. Innt van az is, hogy e csecsemket Isten nem flti a harcosok els sorba lltani, mert elgg fel vannak azok fegyverezve arra, hogy megcfoljk azoknak esztelensgt, kik Isten nevt rdgi bszkesgbl szeretnk eltrlni. Innt van az is, amit Aratus mvbl idz (Csel. 17:28), hogy mi Istennek nemzete vagyunk, mivel megbizonyt, hogy Atynk , midn oly nagy dicssggel ruhzott fel minket. Amint hogy kzrzetbl s mintegy a tapasztalat szavra hallgatva, neveztk vilgi kltk is Istent az emberek atyjnak. S bizonyra senki magt nknt s szivesen Isten szolglata al nem adja, csak aki megizlelvn az atyai szeretett, viszont az szeretetre s szolglatra indttatott.
4. Az ember rt hltlansga pedig abban nyilvnul, hogy , holott mintegy fnyes mhelye Isten megszmllhatatlan jttemnyeinek s egyuttal vghetetlen rtk kincsekkel megrakott kincstr, ahelyett, hogy magasztalsra gylna Isten irnt, mindinkbb nhitt s fenhjzv lesz. Azt rzik az emberek, hogy Isten mily csods mdon munklkodik bennk s tapasztalatbl tudjk, hogy az bkezsgbl mily roppant kincsek vannak birtokukban. Akarava, nem akarva, knyszerlnek tudni azt, hogy mind e dolgok az istensgnek jelei s mgis elfojtjk magukban ezt a tudatot. Nem szksg magukon kvl mennik; csak az ltal, hogy az gajndkozta kincseket nmaguknak tulajdontjk, fldbe ne snk el mindazt, ami elmjkben fnyesen vilgt Isten tiszta szemlletre. St van ezen a fldn most is sok oly gonosz llek, amely az istensgnek az emberi termszetbe elhintett magvt nem habozik Isten nevnek megrontsra hasznlni. Mily krhozatos az az rjngs, hogy noha az ember szzszor is felfedezi lelkben s testben Istent, mgis megtagadja t sajt kivlsgnak rve alatt! Nem mondja magrl, hogy csak vletlensgbl klnbzik az oktalan llatoktl, hanem midn a termszet takarjt veszi el, mely termszet szerinte minden dolgok ltrehozja, voltakpen Isten ltezst teszi feleslegess. Ltja a pratlan mvszi alkotst minden tagjban, arctl s szemtl kezdve, egsz a kisujja krmig. S itt is a termszetet lltja Isten helybe. De klnsen a llek nagyszer munki s kivl tehetsgei s e ritka adomnyai nyilvn bizonytjk, hogy van Istensg, mely nem knnyen engedi magt eltitkolni. Az epikureusok azonban, mint valami ciklopsok, e magaslatrl hadat viselnek Isten ellen. Hogyan? Az t lbnyi freg vezrlsre az gi blcsesg minden kincsnek ssze kell munklnia? Nincs ehez tbb joga a vilgegyetemnek? Az az lltsuk, hogy van valami szerv a llekben, mely az egyes rszeknek megfelel, egyltaln nem homlyostja el Isten dicssgt, st mg tndklbb teszi azt. Mondja meg nekem Epikurus, hogy a parnyok mily csoportosulsa idzi el azt, hogy az eledel s ital megemsztetvn, rszint a vrbe megy t, rszint kirttetik s min parny-csoportosuls hozza ltre azt, hogy az egyes tagok oly buzgsggal vgzik ktelessgeiket, mintha ugyanannyi llek kzs tancsa kormnyozna egy testet?
5. De most nem veszdm Epikurus kondjval, hanem inkbb azokat szltom a skra, akik ravasz fortlyossggal Aristotelesnek ama fentemltett rideg mondst szeretnk gy elferdteni, hogy arra tmaszkodva, a llek halhatatlansgt tagadhassk s Isten kezbl jogt kicsavarhassk. Mert mivel a llek tehetsgei szervesek, ez rgy alatt a lelket a testhez gy hozz csatoljk, mintha az test nlkl nem is ltezhetnk. A termszet magasztalsval pedig Isten nevt tlk telhetleg elnyomjk. De egyltaln nem llthat, hogy a llek eri a testnek szolgl mkdsben kimerlnek. Mi kze van annak a testhez, hogy az eget mred, a csillagokat megszmllod, ezek nagysgt megllaptod, egymstl val tvolsgukat s plyjuk gyorsasgt kiszmtod, s felbecsld, hogy ide, vagy oda hny foknyira hajolnak el? Megvallom, hogy a csillagszattannak megvan a maga haszna, de most azt kivnom kimutatni, hogy az gi testeknek ily magasan jr vizsglatban nincs meg a llek s a test kztt a szerves egysg, hanem a llek rszei mintegy el vannak vlasztva a testtl. Egy pldt hozok fel, amelybl az olvas knnyen megrti a tbbit is. Bizonyra sokoldal mkdse az a lleknek, hogy a fldet s eget vizsglja, a multat a jvvel sszekti, a hallottakat emlkezetben tartja, st brmit el tud kpzelni. Bizony, az istensg ktsgtelen jegye az emberben az az okossg is, amellyel hihetetlen dolgokat kigondol s amely annyi csods alkotsnak szlanyja. Ht arrl mit szljunk, hogy a llek az lomban is mkdik, mozog, st hasznos dolgokat eszel ki, sok dologrl elmlkedik s a jvt is sejti? Mit mondhatnnk egyebet, mint hogy az emberbl nem lehet kiirtani a halhatatlansg jeleit, melyek belje oltattak. Mit lehet ht az oka annak, hogy br az ember isteni eredet, teremtjt nem ismeri? Ime, mi a belnk adott itlkpessggel klnbsget tesznk igaz s igaztalan kztt, – az gben pedig nem volna bir? Bennnk lmunkban is marad valamelyes rtelem s az gben ne volna Isten, hogy a vilgra vigyzzon s igazgassa azt? Mi azt gondoljuk, hogy oly sok hasznos dolognak s mvszetnek feltalli vagyunk s Istent megfosztank dicssgtl? Hisz a tapasztalat elgg megtant arra, hogy amink van, egyebnnen kapjuk klnfle mdon. Hogy pedig nmelyek titkos ihletsrl fecsegnek, mely az egsz vilgot tpllja, az nemcsak gyefogyott, hanem egyuttal pogny szdelgs is. Persze tetszik nekik Vergilius ama nevezetes mondsa:Aeneid. 6, 724 s kv. Barna Ignc forditsa.*
Kezdettl az eget, vizek rjt, fldet, a holdat
S Titan tz-gmbjt szellem tpllja bellrl,
Honnan a szrny tmeg minden tagjba szivrg
S nagy testbe vegylt llek viszi vgbe a mozgst;
Innen az emberi s llati nem, repli a lgnek
s a mly rvnyek csoda-lnyi; a ltnek e magva
Mennyei szrmazat s lnk szikra gyannt g.
Ime ezzel akarjk bizonytani, hogy a vilg, mely Isten dicssgnek tkrl alkottatott, sajt maga a maga teremtje. Ugyan egyebtt a latinok s grgk kzs hitnek ad kifejezst, midn gy r:Georg. 4, 222 s kv. Bodon brahm fordtsa. Srospatak, 1867.*
(E jel utn mentek s m ezen pldkon okltak,)
Amikor azt mondtk nmely termszeti blcsek:
Isteni szellemnek bizonyos, hogy rszese a mh,
Lg lehe k. Istennek szelleme mlik el g, fld
S a tenger szinn; barmok, vadak, emberi nemzet
Ami csak l, lelkt abbl veszi a szletskor,
S hozz tr vissza megint, ha megoszlik idvel.
Nincs llekre hall, hanem lve repl magas gnek
boltja al s egy-egy csillag vlik az ott fent.
Ime ennyit hasznl az emberi szivben a kegyessg felkeltsre s tpllsra ama silny kpzelds az egyetemes szellemrl, mely a vilgot thatja s lteti. De hogy mik folynak ebbl az alapelvbl, mg tisztbban lthatk ama tiszttalan ebnek, Lukrciusnak szentsgtr szavaibl , aki azt mondja, hogy alkossunk gy rnykistensget, hogy messze tvozzk az igaz Isten, akitl flnnk s akit tisztelnnk kellene. Hiszem ugyan, hogy kegyes ember is mondhatja, hogy a termszet Isten, csak fakadjon e beszd kegyes llekbl. De mivel ez durva s helytelen szlsmd, minthogy helyesebben szlva a termszet nem ms, mint az Isten ltal megszabott rend: veszedelmes dolog ily fontos ttelnl s pen azoknak, akiknek a helyes vallsos felfogs klnsen rdekben ll, Istent zavarosan sszekeverni teremtmnyeinek alsbb rendjvel.
6. Valahnyszor teht sajt termszetnkre tekintnk, emlkezznk meg arrl, hogy egy az Isten, aki gy igazgat mindeneket, hogy akaratval egyezen mi is csak re nzznk s hitnket benne helyezzk, tiszteljk s segtsgl hivjuk. Mert nincs oktalanabb dolog, mint oly temntelen, az istensg rzett lehet jttemnnyel lni s e jttemnyek szerzjvel, ki ingyen kegyelembl osztja nknk azokat, egyltaln semmit sem trdni. Mily dics pldkkal indt minket az hatalma az megvizsglsra! Az r az, kinek egyetlen intsre harsogs s mennydrgs rzza meg az eget, ki villmval mindent felgyujthat, ki gi tzeket gyujt a leveggben, ki egyik percben stt felhkkel bortja be az eget, a msikban mindent ragyogv tesz, ha akar; ki a tengert, melynek roppant mlysge minden nap pusztulssal fenyegeti a fldet, mintha csak a levegben fggne felette, fken tartja, ki a vizeket most viharekvel szabdalja, majd elnmtja a habokat s csendet teremt. Itt kellene figyelembe vennnk a termszet jelensgeibl vett mindama magasztalst Isten hatalmnak, mellyel a Szentirsban, kivlt Jb s zsais mvben tallkozunk. De ezeket most szndkosan mellzm, mivel ott, hol a vilg teremtst a Szentiratok szerint adom el, alkalmasabb helyen trgyalhatom e dolgokat. Csak annyit akartam most jelezni, hogy az Isten keressnek kzs tja nyilik meg keresztynek s pognyok eltt: ha azt a leirst kvetik, mely az dics orcjt ott fenn s ide alant elnkbe brzolja. Mr puszta hatalma az rkkvalsgnak elgondolsra vezet, mivel szksges, hogy , akitl mindenek szrmaznak, rkkval legyen s kezdett nmagban hordozza. Tovbb, ha okt keressk annak, hogy mrt is teremtette egykor mind e dolgokat s mi indtja t arra, hogy ma is mindent megtartson, gy talljuk, hogy ez ok egyedl jsga. Ennek az oknak pedig magban is elegendnek kellene lennie, hogy bennnket az szerelmre hivogasson, mert a prfta szerint (Zsolt. 145:9) nincs teremtmny, amelyre ki ne rasztotta volna irgalmt.
7. Erejnek p ily vilgos bizonytkai tnnek fel munkinak msodik csoportjban is, amelyek t. i. a termszet rendes folysn kvl trtnnek. Mert Isten az gondviselst az emberi trsasg kormnyzsban aknt irnytja, hogy br minden emberrel szemben vgtelen j s jltev, mindazltal vilgos s minden nap elfordul pldkkal bizonytja a jk irnt kegyessgt, az istentelen bnskkel szemben szigorsgt. Nem lehet ktsgbe vonni a bnnel szemben alkalmazott bosszllst s viszont nyilvn mutatja azt is, hogy az rtatlansgnak vdje, st oltalmazja, amennyiben a jk lett megldja, az ertlensget tmogatja, a fjdalmat knnyebbti s vigasztalsval elviselhetbb teszi a bajt, enyhti s az dvssget mindenkpen elmozdtja. S igazsga rk szablyt egyltaln nem homlyosthatja el az a krlmny, hogy az istentelen gonosztevt ideig-rig bntetlenl engedi tobzdni, az istenflket s rtatlanokat pedig sokfle bajjal sujtja, st azt is megengedi, hogy az istentelenek gonoszsga s kegyetlensge ltal elnyomassanak. St inkbb ppen ellenkezleg annak a msik gondolatnak kell megszllni szivnket, hogy ha egy-egy bnt haragja nyilvnval jegyeivel sujtott, akkor voltakpen mindet gylli s ha sok bnt bntetlenl hagy, lesz egy msik itlkezs, amelyre halasztja a bntetst. Hasonlkpen milyen b anyagot nyjt neknk irgalmassga vizsglsra, mikor a szegny bnsket mgis gyakran megkrnykezi hossztr kegyelmvel, mikzben azok gonoszsgt jttemnyeivel tri meg s azzal, hogy szeldebben hivogatja maghoz ket, mint az atya gyermekt.
8. Ezrt mondja a prfta is (Zsolt. 107), hogy Isten a szerencstlensg idejn hirtelen, csodlatosan, vratlanul segtsgre j a nyomorultaknak s flig elveszetteknek: uttalan utakon jrkat vadaktl v, helyes utra vezet, hezknek, szklkdknek eledelt szolgltat, a foglyokat az undok vermekbl s a vasbklybl kiszabadtja, a hajtrtteket srtetlenl rvbe viszi, az lhalottakat meggygytja, h szrazsggal leperzseli a fldet, vagy kegyelme titkos ntzsvel megtermkenyti, a megvetetteket magasba emeli, a hatalmasokat letasztja mltsguk magaslatrl. Ily pldkkal bizonytja a prfta, hogy minden ltszlagos vletlensg az gi blcsesgnek s klnsen Isten atyai kegyessgnek a bizonysga. rvendezskre adja ezt az r a kegyeseknek, szjuk bedugsra az istentelen gonoszoknak. De mivel nagy rsze az embereknek sajt tvelygseiben annyira elmerlt, teht Isten e gynyr palotjban sem lt semmit s azt kiltja, hogy ritka kivl blcsesg szksges ahhoz, hogy az ember meg tudja gondolni Isten ezen munkit, melyeknek ltsn nem plnek semmit azok, akik klnben igen leselmjeknek ltszanak. S bizonyra brmint tndklik az Isten dicssge, alig minden szzadik ember ltja azt igazn. Mindamellett is nem maradhat titokban hatalma s blcsesge. Hatalma napfnyre j, mikor az istentelenek dht, melyet mindenki gyzhetetlennek ltott, egy pillanat alatt visszaveri, ggjket megfkezi, mikor a hatalmas bstyk leomolnak, a tmad s vd fegyverek megsemmislnek, az er megbnul, a titkos tervek napfnyre jnnek s nnterhk alatt sszeomlanak, az gig emelked vakmersg a fld kzepig sujtatik; viszont az alzatosak felemeltetnek a porbl (Zsolt. 113:7), a szegnyek kivonatnak a szennybl, a lesujtott szenvedk a vgs nyomorusgbl kiszabadulnak, az elsiratottak boldog remnysgre brednek, a fegyvertelenek a fegyveresen, a kevesek a sokon, az ertlenek az ersn diadalt aratnak. Blcsesge pedig vilgosan kitnik, hogy midn minden dolgot a legclszerbben igazgat, e vilg minden leselmjsgt megszgyenti, a blcseket az blcsesgkben megfogja (I. Kor. 3:19), egy szval mindent a lehet legjobban kormnyoz.
9. Ltjuk, hogy nincs szksg hossz s fradsgos eljrsra avgbl, hogy napfnyre hozzuk azokat a bizonytkokat, melyek Isten dicssgnek kimutatsra szolglnak. Hisz az a nhny is, amelyet elhoztunk, annyira nyilvnval s feltn, hogy brmerre fordulunk, szemmel lthatjuk s kzzel foghatjuk ket. S itt viszont azt is jl meg kell fontolnunk, hogy mi Istennek nem oly ismeretre vagyunk elhva, mely megelgedve az res elmlkedssel csak az agyban fszkel, hanem olyanra, mely szilrd s gymlcsz leszen s szivnkbe bocstja gykert, ha helyesen fogjuk fel. Mert Isten magt eri ltal jelenti meg neknk s mivel az erk munkjt bensnkben rezzk s Isten jttemnyeit lvezzk, szksg, hogy az gy tmadt istenismeret mlyebben thasson minket, mintha oly Istent kpzelnnk, kit semmi mdon nem rezhetnnk. Ltjuk ht, hogy Isten keressnek legegyenesebb tja s legmegfelelbb rendje az, ha nem iparkodunk vakmer kivncsisggal kikutatni lnyegt, melyet inkbb imdnunk kell, mint szrszlhasogat vizsglat trgyv tennnk, hanem munkiban szemlljk t, melyek ltal kzelllnak s szeret atynknak mutatkozik s bizonyos tekintetben kzli is magt velnk. Erre clzott az apostol, midn azt mond ( Csel. 17:27), hogy nem kell a tvolban keresnnk azt, ki mindegyiknkben lakozik jelenlev ereje ltal. Ezt Dvid, br elbb megvallotta, hogy Isten dolgait mi is szorgalommal kutassuk s ez a kutats oly bmulatba ringassa lelknket, hogy egyuttal bensnket is a legmlyebb rzsekkel hassa t. s mivel Istent nem tudjuk felfogni, mint AugustinusAug. in. Psal. 144.* msutt mondja, mert nagysghoz kpest ernk elgtelen, ill, hogy munkit vizsgljuk s az jsga ltal feldljnk.
10. Aztn az ily ismeretnek nemcsak Isten tiszteletre kell minket birnia, hanem a jv letben vetett remnysget is serkentenie s bresztenie kell. Mert mivel szrevehetjk, hogy Isten gy kegyessgnek, mint szigornak csak kezdetleges s kzelrl sem teljes jegyeit adja a fldn, meg kell gondolnunk, hogy az r ezekkel nyilvn csak jelzi azokat a nagyobb dolgokat, amelyeknek kinyilatkoztatsa s teljes vghezvitele a ms letre marad. Ellenben mikor azt ltjuk, hogy az istentelenek a kegyes lelkeket zaklatjk, bntalmakkal illetik, rgalommal elhalmozzk, gyalzatos srelmekkel marcangoljk, a bnsk meg virgoznak s boldogul lnek s mltsg, nyugalom az osztlyrszk s pedig bntetlenl: azonnal arra a meggyzdsre kell jutnunk, hogy van egy ms let, melyben a gazsgra bntets s az igazsgra jutalom vr. Ezenkvl, mivel azt ltjuk, hogy Isten sujt vesszejvel gyakran veri a hiveket is, bizonyra mg inkbb arra a kvetkeztetsre kell jutnunk, hogy a bnsk egykor mg kevsbb kerlhetik el ostort. Mert blcsen mond AugustinusAug. Libr. 1. de civit. Dei, c. 8.*, hogy, ha minden bn nyilvn bnhdnk most, azt gondolnk, hogy semmi sem marad az utols itletre. Viszont ha Isten most nyilvn egy bnt sem bntetne, megrendlne az isteni gondviselsben vetett hit. Meg kell teht vallanunk, hogy Isten egyes mveiben, fleg pedig azok teljessgben, mint egy kpen, le vannak festve Isten eri, amelyek Isten megismersre s ennek rvn az igazi, teljes boldogsgra hivjk-vonjk az egyetemes emberi nemzetet. Tovbb, br Isten eri az munkiban jelennek meg legvilgosabban, mgis azt, hogy mi a cljuk, mit vihetnek vgbe s mirt kell ket vizsglat al vennnk, csak akkor rtjk meg igazn, ha magunkba szllunk s azt vizsgljuk, hogy mi mdon nyilvntja Isten lett, blcsesgt s erejt mibennnk s mikpen gyakorolja igazsgt, jsgt s kegyessgt velnk szemben. Mert br jogos Dvidnak az a panasza (Zsolt. 92:7), hogy a hitetlenek rjngenek, mivel nem ltjk t az emberi nem igazgatsban Isten mlysges terveit, de nagyon igaz az is, amit egyebtt mond (Zsolt. 40:13), hogy t. i. Isten csudlatos blcsesge e tekintetben fellmlja fejnknek hajszlait. De mivel ez a bizonytk ksbb a maga helyn alapos vizsglat trgyt kpezendi, most mellzm.
11. De brmely vilgosan rajzolja is elnk munkinak tkrben az r magt s rk orszgt, a mi eltompultsgunk oly mrv, hogy mg az ily nyilvnval jelensgek mellett is ertelenek vagyunk s azoknak rnk nincs hatsa. mert ami a vilgnak teremtst s gynyr voltt illeti, ugyan hny van kzttnk olyan, ki midn az gre tekint, vagy a fld klnbz tjait szemlli, r gondolna arra is, aki mindezeket teremt s az alkot mellzsvel ne elgednk meg a trgyak puszta szemlletvel? Ami pedig azokra a bizonytkokra vonatkozik, melyek, a termszet rendes folysn kvl fordulnak el naponknt: ugyan hny van kzttnk, aki nem azt hiszi, hogy az embereket sokkal inkbb a vak szerencse forgatja s ragadja, mint az isteni gondvisels igazgatja? s ha nha a dolgok indtsa s utmutatsa folytn Isten vizsglatra hajtatunk is s szksges, hogy ez mindenkivel megtrtnjk, mgis mihelyt egy pillanatra az istensg valamelyes rzete megszllott bennnket, azonnal testnk rtalmas gondolataiba s hazug rzseibe szoktunk slyedni s Isten tiszta igazsgt hibavalsgunkkal megrontjuk. Abban klnbznk egymstl, hogy mindegyiknket egyni tvelygs jellemez, abban azonban teljesen megegyeznk, hogy az egy igaz Istentl elfordulva krhozatos lhasgokra adjuk magunkat egytl-egyig. S ebben a betegsgben nemcsak a pri s tompa szellemek szenvednek, hanem az egybknt igen jeles s kivlan lesesz emberek is. Mily b mrtkben mutat ki e tekintetben dre oktalansgt a blcselk egsz serege! Mert, hogy mellzzk a tbbi blcselt, kik mg sokkal kptelenebbl balgskodnak; ott van maga Plat is, aki valamennyi kztt a legvallsosabb s legjzanabb s lm „kerek gmbj”-vel az tudomnya is kimerl. Ugyan mi nem trtnhetik msokkal, ha mr az elsk, kiknek egyebek eltt fklyul kellene szolglni, ily res beszdeket hangoztatnak s ily tvedsekbe esnek! Hasonlkpen, br a trtnelem folyamatnak igazgatsa sokkal vilgosabban bizonytja az isteni gondviselst, semhogy azt tagadni lehetne, e bizonysg mgis annyira krba vsz, mintha az a hit uralkodnk, hogy a vak szerencse knykedve hny-vet fenn s alant. Ily nagy hajlamunk van a hibavalsgra s tvelygsre! Mindig csak a legkivlbbakrl szlok s nem a tmegrl, melynek esztelensge Isten igazsgnak megbecstelentsben a vgtelensgig megnvekedett.
12. Ebbl szrmazott a tvelygseknek ama mocskos radata, mely az egsz vilgot eltlttte s elbortotta. Mert sajt termszete kinek-kinek utveszt, gy, hogy nem is csoda, ha az egyes nemzetek klnbz hazugsg utjaira trtek. Az sem csoda, hogy majdnem minden embernek sajt Istene volt. Mert amint a stt tudatlansghoz fktelen vakmersg is szokott jrulni, gy alig vala egyetlen ember, aki magnak valamely blvnyt, vagy kpet ne csinlt volna Isten gyannt. Bizonyra ppen gy rad az istenek e roppant tmege az emberek eszbl, mint ahogyan a nagyon b forrsbl elszkken a vz, mikzben mindenki tlsgos szabadon csapongva tetszs szerint hazudhat Istenrl brmit. S mg sincs szksg arra, hogy eladjam azt a temrdek babont, melybe a vilg bonyoldott, mert annak soha vgre nem jutnk. S ha egy szt sem szlok is, e sok megtvelyedsbl nyilvnval, hogy mily szrny vak az emberi rtelem. Nem szlok a durva s tanulatlan tmegrl. De azok kztt a blcselk kztt is, kik az emberi sz eszkzeivel az gbe is behatolni prbltak, mily szgyenletes nzeteltrs van! Mert minl nagyobb szellemi kpessggel volt valaki felruhzva, s minl nagyobb tudomnyos kszltsggel volt kipallrozva, annyival mutatsabb szinnel hajt vlemnyt kihimezni. Ha azonban alaposabban szemgyre vesszk tantsaikat, gy talljuk, hogy olyanok azok, mint az elenysz fst s pra. A stoikusok igen elms mondsnak tartottk azt, hogy a termszet minden rszbl kln-kln nevet lehetne adni Istennek, de azrt az egy Isten mgsem szaggattatnk rszekre. Mintha bizony nem volnnk elgg hajlandk a hibavalsgra s az istenek nagy sokasga volna szksges ahhoz, hogy minket mind mlyebben s mlyebben vonjon a tvelygsekbe! Az egyiptomiak titokzatos theologija is mutatja, hogy mindannyian szorgalmasan trekedtek arra, hogy ne lttassanak ok nlkl balgatagoknak. Taln els tekintetre valami ltszlag helyeselhet tny flrevezetheti az egygyeket s knnyen hivket, de soha emberi sz nem hozott ltre olyat, ami a vallst rtul meg ne rontotta volna. S a felfogsoknak e zavaros klnflesge az epikureusoknak, valamint a kegyessg egyb durva megvetinek btorsgot adott arra, hogy egyltaln tagadjk Istent. Mert midn lttk, hogy mg a legeszesebb emberek is ellenkez vlemnyeik folytn harcban llanak egymssal, azok viszlykodsbl s lha s kptelen tudomnybl nem haboztak levonni azt a kvetkeztetst, hogy az ember cltalanul s balga jdra szerez magnak gytrelmet akkor, mikor a nem ltez Istent keresi. S azt gondoltk, hogy mindezt bntetlenl tehetik, mert jobb Istent egyenesen tagadni, mint bizonytalan isteneket koholni s oly vitkat indtani, melyeknek nincs vge. De e tekintetben igen balgatagon okoskodnak. Hisz inkbb sajt istentelensgk fedezsre tmasztanak felleget az emberek tudatlansgbl s egyltaln nem volna helyn, hogy ebbl istennek szrmaznk valami fogyatkozsa. De mivel mindenki elismeri, hogy ez a trgy az, mely fell a tudsok s tudatlanok a legklnbzbb nzeteket valljk, ebbl az kvetkezik, hogy a valls titkainak szemllsben az emberi rtelem, mely Isten keressben ilyen nagy tvedsek ldozata lehet, bolondabb a bolondnl s vakabb a vaknl. Nmelyek dicsrik Simonides vlaszt, aki midn Hieron zsarnok megkrd tle, hogy mi az Isten? – egy napi gondolkodsi idt krt. A zsarnok krdst msnap is feltette; erre Simonides mg kt napi idrt esdett; aztn mg tbbszr krt ktannyi idt s vgre gy vlaszolt: „Mennl jobban vizsglom a dolgot, annl homlyosabb.” Abban bizonyra helyesen jrt el ez ember, hogy az eltte homlyos trgyrl nem mondott vlemnyt; de ebbl is kitnik, hogy ha az emberek csak a termszettl tanttattak ki, semmi biztosat, semmi szilrdat, semmi vilgosat nem tudnak, hanem zavaros elveik annyira fogva tartjk ket, hogy ismeretlen Istent imdnak.
13. Most mr figyelembe kell vennnk azt is, hogy akik a tiszta vallst megfertzhetik, az egy Istentl prtolnak el. Tagadhatjk, hogy ezt hnytorgatjk lelkkben; hogy azonban mire trekesznek, mirl vannak meggyzdve, az mellkes, mert a Szentllek jelenti ki, hogy mindazok, kik szivk vaksgbl az rdgt lltjk az Isten helybe, hitehagyottak. Ezrt mondja Pl (Ef. 2:12), hogy az efzusiak Isten nlkl voltak mindaddig, mg az igaz Isten tisztelett az evangliumbl meg nem tanultk. S Pl e vlemnyt nem kell egyetlen npre korltoznunk, mivel egyebtt (Rm. 1:21) ltalnossgban lltja, hogy minden haland embernek haszontalann lettek minden gondolatai, miutn a vilg teremtsben megjelentetett nekik a teremt fensge. S ezrt az Irs, az egy Istennek helyet ksztend, csalsnak s hazugsgnak itl mindent (Hab. 2:18), amit a pognyok hajdanban Istensg gyannt tiszteltek s nem hagyott meg egy Istent sem azon kivl. Ki a Sion hegyn lakozott, hol kivltkpen virgzott az igaz ismerete. Bizonyra a pognyok kzt Krisztus korban az igaz kegyessghez ltszlag legkzelebb a samaritnusok llottak s mgis magnak Krisztusnak szjbl halljuk, hogy (Jn. 4:22) ezek sem tudtk, mit imdjanak; s ebbl az kvetkezik, hogy oktalan tvelygs ltal voltak megcsalatva. S vgre is, ha nem mindenki volt is durva bn rabja, vagy nyilt blvnyimdsba nem mindenki hullott is, mindamellett nem volt tiszta s helyes valls az, mely csak a kznsges emberi rtelmen alapult. Mert br nmelyek nem rjngtek a tmeggel, mgis megdnthetetlen Pl ama tantsa (I. Kor. 2:8), hogy e vilg fejedelmei nem foghattk meg Isten blcsesgt. Ha a legkivlbbak is a sttben tvelyegtek, mit kell mondanunk a spredkrl? Ez oknl fogva egszen termszetes, hogy a Szentllek minden emberi sz koholta isteni tiszteletet, mint elfajultat, utast vissza, mivel a valls rejtlyeiben minden emberi eredet feltevs, habr nem hoz is ltre mindig roppant tvedseket, mgis a tvelygsnek szlanyja. S ha szinte semmi gonoszabb nem jrul hozz, mr az sem csekly hiba, hogy az ember tallomra oly istent imd, akit nem ismer; e vtekben bnsk mgis Krisztus mondsa szerint (Jn. 4:22) mindazok, kik a trvnybl meg nem tanultk, hogy mely Istent kell tisztelni. s bizonyra a legjobb trvnyhozk sem haladtak messzebb, mint addig a feltevsig, hogy a valls kzmegegyezsen alapul; st Xenophonnl dicsri Sokrates Apollon vlaszt, amellyel meghagyja, hogy mindenki az eleinek szertartsa s vrosa szoksa szerint tisztelje isteneit. De honnan lehetne a haland embernek joga ahoz, hogy sajt tekintlyvel llaptsa meg azt, ami a vilgot sokkal fellmulja? Vagy ki kpes gy megnyugodni eldei hagyomnyban s a npszoksokban, hogy Istene gyannt vegye ktelkeds nlkl azt, akit csak emberi ton vett t? St mindenki inkbb indul a sajt esze utn, semhogy ms vlemnynek vesse magt al. Mivel teht felettbb gyenge s trkeny a kegyessg ktelke, ha az ember a vros szokst, vagy elmult idk kzmegegyezst kveti Isten tiszteletben, nem marad egyb htra, mint hogy Isten nmagrl tegyen bizonysgot az gbl.
14. A vilg alkotmnyban hiba ragyog ht felnk annyi fklya, hogy feltntesse alkotja dicssgt. Mert ezek gy ragyognak rnk mindenfell, hogy maguk mg sem vezethetnek bennnket semmi esetre sem a helyes tra. Bizonyra gyujtanak is nhny szikrt, de ezek kialusznak, mieltt nagyobb vilgossgot terjeszthetnnek. Ezrt az apostol ugyanazon a helyen, ahol a vilgot a lthatatlan dolgok nzhelynek mondja, azt is hozz teszi, hogy e vilgot az Isten igjvel teremtette (Zsid. 11:3). S ezzel azt jelzi, hogy az ilyen lthat dolgokkal megjeleni ugyan magt a lthatatlan istensg, de a szemllsre szemeink csak akkor kpesek, ha Isten hit ltal els kijelentssel megvilgostja azokat. Pl is, midn(Rm. 1:19) azt mondja, hogy a vilgteremtsben ki van jelentve mindaz, amit Istenrl tudnunk kell, nem oly nyilvnulst rt ezen, melyet az ember leselmjleg megfoghatna, st jelzi, hogy a kijelents csak annyira terjed, hogy ne mentegethessk magukat. S gy br egyebtt azt mondja, hogy Istent nem kell messze keresni (Csel. 17:27), mint aki bennnk lakozik, mindazltal ms helyen felvilgost, hogy mit jelent ez a kzelsg: „Az elmlt idkben megengedte, hogy a pognyok a maguk tjain jrjanak, de nem hagyta magt tanbizonysg nlkl, mikor tudniillik mivelnk jt tett, advn mennybl est s term idket s betltvn eledellel s rmmel az emberek sziveit.” Brmennyire nem hagyja is teht magt Isten bizonysg nlkl, midn klnbz temrdek jttemnyeivel desgeti az embereket a maga megismersre, mindazltal a sajt utaikat, azaz a hallos tvelygseket nem sznnek meg kvetni.
15. Br termszeti tehetsgnknl fogva ertlenek vagyunk arra, hogy Isten tiszta s vilgos ismeretre felemelkedhessnk, mgis, mivel az ertlensg hibja nmagunkban van, meg vagyunk fosztva minden kibuvtl. Mert tudatlansgunkat nem hozhatjuk fel rgyl gy, hogy restsgnk s hltlansgunk tudatra ellennk ne bizonytana. Bizony furcsa mentsg volna, ha valaki azt mondan, hogy nem hallotta azt az igazsgot, melynek hirdetsre mg a nmet teremtmnyeknek is igen ers hangjuk van; ha azt hozn fel okul, hogy nem ltta szemvel azt, mit a szem nlkl val teremtmnyek is olyan jl mutatnak neki, ha rtelmnek gyengesgvel menten magt, midn minden rtelmetlen teremtmny az igazsgra oktatja t. Ezrt joggal fosztatunk meg minden mentsgnktl, mikor gy tvelygnk s csapongunk, noha minden a helyes utat mutatja. De mert brmennyire az emberek vtkl szmttassk is be az, hogy Isten ismeretnek magvt, mit elmjkbe a termszet csods alkotmnya hint, csakhamar megrontjk, hogy j s tiszta gymlcst ne teremhessen: mgis a legnagyobb mrtkben igaz az a msik llts, hogy az az egyszer s puszta bizonyts, mit a teremtmnyek oly nagyszeren szolgltatnak Isten dicssgre nzve, semmikpen sem elgsges a mai oktatsunkra. Mert mihelyt a vilg szemllsbl s meggondolsbl az istensgnek valami csekly rzst vesszk, az igaz Istent mellzvn annak helybe lmokat s agyunk brndkpeit lltjuk s igazsgnak, blcsesgnek, jsgnak s hatalmnak dicssgt ktftl elvonva, majd erre, majd arra ruhzzuk. Mindennapi dolgait gy elhomlyostjuk, vagy helytelen itletnkkel gy kifordtjuk, hogy mind ket a maguk dicssgtl, mind alkotjukat az t megillet magasztalstl megfosztjuk.
|