4. NEGYEDIK FEJEZET. Az istenismeretet rszint a tudatlansg, rszint a rosszakarat vagy elfojtja, vagy megrontja.
NEGYEDIK FEJEZET
Az istenismeretet rszint a tudatlansg, rszint a rosszakarat vagy elfojtja, vagy megrontja.
1. Valamint pedig a tapasztalat bizonysgot tesz afell, hogy a vallsnak magvt az istensg mindenkinek szivbe elvetette, azonkpen szz ember kzl alig akad egy, aki szivbe fogadvn megrizn azt; olyan meg pensggel nincs, akiben megrne: annyira tvol vagyunk attl, hogy az istenismeret gymlcse a kell idre megteremjen. Tovbb akr babonasguk miatt lesznek nmelyek hibavalkk, akr cltudatos gonoszsggal szakadnak el msok Istentl, de mindnyjan elhajolnak Isten igaz ismerettl. Innen van, hogy semmi igaz kegyessg nem marad a vilgon. Ha azt lltottam, hogy nmelyek tvedsbl esnek babonasgba, ezt nem gy rtem, mintha az ilyeneket egygysgk megmenthetn a bntl, mivel az a vaksg, melyben szenvednek, majdnem mindig bszke hiusggal s makacssggal van egybektve. A hiusg, mg pedig az, mely fenhjzssal szokott egytt jrni, abban ismerhet fel, hogy a nyomorult emberek Isten keressekor nem emelkednek maguk fl, amint illenk, hanem testies eltompultsgukhoz kpest magukhoz mrik Istent s elhagyvn a helyes svnyt, kivncsian csaponganak hibaval okoskodsokra. Ennlfogva Istent nem gy fogjk fel, amint kijelenti magt, hanem olyannak kpzelik, aminnek vakmersgkhz kpest kieszeltk. S mikor ez az rvny megnyilt elttk, brmely irnyban mozdulnak, szksgkpen nvesztkbe rohannak. Mert brmennyire igyekezzenek is aztn Istennek szolglni s engedelmeskedni, nem hozhatnak neki kedves ldozatot, mert nem Istent, hanem szivk koholt brndjt tisztelik Isten helyett. E bnre nyilvn rmutat Pl (Rm. 1:22), ezt mondvn: „Mikor magukat blcseknek vallank lenni, balgatagokk lettek.” Kevssel elbb azt mondta ezek fell, hogy nnn gondolataik ltal hibavalkk lettek, hogy mltn vakulnak meg, mivel a termszetes rtelemmel meg nem elgedve, hanem tbbet kvetelve magunknak, mint ami szabad, nknt keresik a sttsget, st oktalan s bolond dlyffel magukat teszik bolondd. Ebbl kvetkezik, hogy menthetetlen az k oktalansguk, melynek alapja nemcsak gonosz vgyakozs, hanem a hamis nhittsggel egytt ama kvnsg is, hogy tbbet tudjanak mg, mint amennyit megtudniok szabad.
2. Dvidnak azt az lltst, hogy csak a balga beszl gy az szivben: „nincs Isten!” (Zsolt. 14:53), elszr azokra kell rtennk, akik kioltva a termszetnek vilgossgt, sznt-szndkkal kbtjk magukat, amint ezt ksbb ismt ltni fogjuk. Valban gy ltjuk, hogy sokan, miutn a bn vakmer megszoksa miatt megtalkodtak, dhngve dobnak el maguktl mindent, ami istenre emlkezteti ket. Ez az emlkezs azonban a termszetes rzs utjn ismt felbred bensjkben. Hogy gonoszsgukat mg gylletesebb tegye, gy beszl rluk Dvid, mint akik hatrozottan tagadjk, hogy van Isten; noha tle isteni voltt el nem vehetik, de mgis mivel itlettl s gondvisel hatalmtl megfosztjk, az g hatrai kz zrjk be, mint olyat, aki semmit sem tesz. Minthogy pedig semmi sem illik kevsbb Istenhez, mint, ha elveti a vilg kormnyzst, s a vletlenre bizza azt, ha nem tart szmot az emberek bneirl gy, hogy bntetlenl fktelenkedhetnek, nyilvnval, hogy mindaz, aki a mennyei itlet flelmt magbl kivetve biztonsgban l, ezzel tagadja, hogy van Isten!
s ez az Istennek mlt bntetse, hogy a hitetleneknek szivt megkvrti, hogy azok, miutn szemeiket bezrtk, ltvn ne lssanak. Igy magyarzza ezt Dvid. Dvid msutt a sajt felfogsnak legjobb magyarzja, mikor azt lltja (Zsolt. 36:2, 21:22), hogy az istentelenek gaztetteiknek bszkn ujonganak, mivel elhitetik magukkal, hogy Isten nem ltja. Br teht knytelenek valami Istent ismerni, mgis semmiv teszik dicssgt azzal, hogy megfosztjk hatalmtl. Mert amint (Pl tanusga szerint II. Tim. 2:13) Isten nem tagadhatja meg magt, mivel rkk ugyanaz marad, az ilyenekrl helyesen lltjuk, hogy Istent tagadjk meg, mikor helybe haszontalan s holt blvnyt koholnak. Megjegyzend tovbb, hogy br az istentagadk sajt rzseikkel llanak harcban s Istent nemcsak sajt szivkbl akarjk kiverni, hanem mintegy az gbl is kipuszttani, elvetemedettsgk mg sem vehet ert annyira, hogy Isten nha-napjn itlszke el ne vonn ket. De mivel semmi flelem nem tartja vissza ket attl, hogy erszakosan Isten ellen rontsanak, bizonyos, hogy az Istenrl val baromi megfeledkezs uralkodik rajtuk mindaddig, mg vak dhk gy ragadja ket idestova.
3. gy hibaval az a vdelem, mellyel sokan szoktk babonjukat leplezni. Mert azt hiszik, hogy a vallsnak brmin, mg fonk tanulmnya is elegend; azt azonban nem veszik figyelembe, hogy az igaz vallsnak Isten parancsolathoz, mint rk zsinrmrtkhez kell formldnia. Nem veszik figyelembe, hogy Isten rkre ugyanaz marad, hogy nem valami ltomny, vagy agyrm, hogy brkinek knye-kiedve szerint elvltozzk. S ltni val, hogy mily haszontalan szinlelssel csufolja meg Istent a babona, mg kedvben prbl jrni. Mert tbbnyire azokat a dolgokat ragadja meg, melyekrl Isten bizonysgot tn, hog azokkal nem gondol, viszont azokat a dolgokat, melyeket Isten elnkbe ir s melyekrl azt tantja, hogy neki tetszenek, megveti, vagy pen nyiltan semmibe sem veszi. Sajt szivkben lzlmait imdjk teht azok, akik Istennek hazug tiszteletet mutatnak be, mivel semmikpen sem mernnek igy trfldni Istennel, ha mr elbb nem koholtak volna sajt knnyelm bolondsguknak megfelel Istent. Ezrt mondja az apostol, hogy az ily ingatag s tvelyg vlekeds az istensgrl, egyenl Isten nem ismersvel „Midn – gy szl (Gal. 4:8) – Istent nem tudttok, szolgltatok azoknak, akik nem termszet szerint val Istenek.” Msutt (Ef. 2:12) azt mondja az efzusiakrl, hogy azok Isten nlkl voltak, mikor eltvelyegtek az egy isten helyes ismerettl. legalbb e tekintetben nem sokat jelent, hogy egy vagy tbb Istent hiszel-e, mivel minden esetre eltvozol s eltvelyegsz az igaz Istentl, akit ha elhagysz, nem marad ms szmodra, csak krhozatos blvny. Lactantiussal egytt azt kell teht lltanunk, hogy nincs igaz valls azon kvl, mely az isteni igazsggal van egybektve.
4. Ehez jrul az a msik bn, hogy Istennel nem gondolnak, legfeljebb akaratlanul, soha hozz nem kzeltenek, mg ellenszeglsk dacra is nem knyszerlnek, nem fogja el ket soha semmi nkntes istenflelem, mely Isten fensgnek tiszteletbl szrmaznk, legfeljebb szolgai, knyszertett tiszteletads, amit Isten itlete sajtol ki bellk. Ez istenitlettl, mivel ki nem kerlhetik, borzadnak, st hallani se szeretnek rla. Mert bizonyra az Istentelensgre s pedig egyedl erre illik Statiusnak ama mondsa, hogy „a flelem alkotta elszr az isteneket a vilgon.” Azoknak, kiknek lelke Isten igazsgtl idegen, az a legfbb vgyuk, hogy Isten itlszke, melyrl tudjk, hogy az bneik megtorlsra ll fenn, felforgattassk. Ezzel az rzssel Isten ellen harcolnak, ki tlet nlkl nem lehet. De mikzben beltjk, hogy Istennek kikerlhetetlen hatalma fenyegeti ket, mivel sem gyengteni, sem kikerlni nem kpesek, knytelenek tle rettegni. Ennlfogva nem akarvn olyanoknak ltszani, mint akik megvetik azt, akinek hatalma rjuk nehezedik, a vallsossg valamely larct hasznljk. E kzben azonban nem sznnek meg magukat mindenfle bnnel bemocskolni, vtket vtekre halmozni, mikzben az rnak szent trvnyt minden pontjban megsrtik s az egyetemes igazsgt semmiv teszik. Bizonyra nem fkezi ket annyira Istentl val eme szinlelt flelem, hogy bneikben szivesen meg ne nyugodjanak, nmaguk eltt ne tetszelegjenek s testi gynyrsgekbe ne merljenek, ahelyett, hogy fkeznk azt a Szentllek seglyvel. De mivel hibaval s hazug a vallsnak ez az rnyka, aligha mlt mg arra is, hogy rnyknak nevezzk; ebbl ismt nyilvn kitetszik, hogy az a kegyessg, mely csak a hivk kebelbe van csepegtetve s melybl az igaz valls szrmazik, mennyire klnbzik Istennek most emltett zavaros ismerettl. S lm a kpmutatk mgis azt akarjk elrni ily grbe ton, hogy noha futnak tle, Istenhez kzeledni lttassanak. Mert ahol egsz letre kiterjed, lland engedelmessg szksges, ott k majdnem minden dologban felfuvalkodottan ellenszeglve valamelyes csekly ldozattal iparkodnak kiengesztelni Istent, s ahol az Urnak az let szentsgvel s a sziv tisztasgval kell szolglni, ott haszontalan fecsegseket s hitvny szolglatocskkat eszelnek ki, hogy Istent maguk irnt kibktsk. St mivel biznak abban, hogy e kiengeszteldst haszontalan emberi tallmnyokkal is megszerezhetik, annl btrabban megmaradnak ocsmnysgaikban. Azutn ott, ahol szilrd hittel Istenben kellene bizniok, ott megfeledkezve rla, bizalmukat nmagukba, vagy teremtmnyekbe helyezik. Utoljra a tvedsek oly roppant rengetegbe bonyolulnak, hogy azokat a szikrcskkat, melyek Isten dicssgnek megismersre bennk fnylettek, elfojtja s vgkp kioltja bennk a bn kde. Csak az a magvacska marad fenn, melyet gykerestl sohasem lehet kiirtani, t. i., hogy van Isten, de mg e magvacska is annyira megromlik, hogy sohasem terem egyebet magbl hitvny gymlcsknl. Ebbl ht vilgos, amit bizonytani akarok, hogy t. i. az emberi szivbe termszet szerint bele van vsve az istensg rzete, mivel mg az istentelenek is knytelenek megvallani, hogy van Isten. ha j dolguk van, gunyoljk Istent, st az mindenhatsgnak cskkentsre nyelvelnek s fecsegnek. Ha azonban a ktsgbeess karjai kz kerlnek, ez Isten keressre sztkli ket s rvid knyrgseket mondat velk, amikbl kitnik, hogy az ilyen emberek elbb is ismertk Istent, de makacssguk elfojtotta azt, aminek mr elbb napfnyre kellett volna jnnie.
|