3. HARMADIK FEJEZET.Az istenismeret termszet szerint megvan az emberi szben
HARMADIK FEJEZET
Az istenismeret termszet szerint megvan az emberi szben.
1. Hogy az emberi szben megvan s pedig termszetes sztnbl bizonyos mrtkben az istensg rzse, ez vitn kvl ll. Mert Isten, hogy a tudatlansg rgyvel senki se menthesse magt, maga adta sajt ismerett minden emberbe, maga jtja meg ez ismeret emlkt szntelenl s nveli mintegy j cseppekkel; hogy midn egytl-egyig mindenki tudja, hogy van Isten s ez az Isten az alkotja, sajt lelkiismerete krhoztassa, hogy Istent nem tisztelte s lett nem az akaratnak szentelte. Bizonyra, ha oly helyet keresnnk, ahol Istent nem ismerik, valszinleg azon vad npek kz kellene mennnk, melyek az emberi mveldstl tvol lnek. De mint ama pogny (Cicero)Cic. de nat. deo. 1., 16.* mondja, nincs oly barbr nemzet, nincs oly elvadult np, melyben ne lakoznk az a meggyzds, hogy van Isten. Mg azok is, akik ms tekintetben alig klnbznek vadllatoktl, llandan megrzik magukban a vallsossg valamelyes csirjt. Ily mlyen hatalmba ejt a lelkeket, ily ersen gykeredzik az emberek keblben az a kzs feltevs, hogy van Isten. Abban a krlmnyben pedig, hogy kezdettl fogva nem volt egyetlen tj, egyetlen vros, st egyetlen hz sem a vilgon, mely valls nlkl lett volna, megvan annak hallgatag megvallsa, hogy Isten rzete minden szvbe beiratott. St mg a blvnyimds is ennek a felfogsnak fnyes bizonytka. Mert tudjuk, mily nehezen alzza meg magt az ember annyira, hogy egyb teremtmnyeket magnl feljebbvalknak tartson. S mivel inkbb akar ft s kvet tisztelni Isten gyannt, mint olyannak ltszani, akinek nincs istene, ebbl is bizonyos, hogy az istenismeret az emberi szbe a legmlyebben bele van vsve s oly kevss lehet onnt kitrlni, hogy mg a termszet hajlamt is knnyebb megtrni; aminthogy e hajlam meg is trik akkor, mikor az ember felfuvalkodott ggjbl nknt lebocstkozik alacsony dolgokhoz, csakhogy Istent a maga mdja szerint tisztelhesse.
2. Ennlfogva haszontalan beszd az, amit nmelyek mondanak, hogy t. i. a vallst nhny ember ravasz furfangja gondolta ki abbl a clbl, hogy azzal az egygy npet szolgasgban tartsa, holott pen azok, akik msokat Isten tiszteletre tantottak, legkevsbb sem hittk, hogy van Isten. Elismerem ugyan, hogy lnok emberek sok dolgot koholtak a vallsban, hogy az egygy npben flelmet s tiszteletet gerjesszenek s szolglatra kszebb tegyk annak lelkt; de e szndkukat sehol meg nem valsthattk volna, ha a np lelkt mr elbb t nem hatotta volna az Isten ltelrl val szilrd meggyzds, melybl mintegy magbl n fel a vallsra val hajlandsg. Nem hihet az sem, hogy azok, kik a valls rve alatt ravaszul fellkerekedtek a mveletleneken, maguk minden istenismeret nlkl lettek volna. Mert br eleinte voltak egyesek s ma is sokan vannak, akik tagadjk Isten ltelt, de amit oly szivesen tagadnnak, azt lpten-nyomon rezni knytelenek, akr akarjk, akr nem. Azt mondjk, hogy az isteni hatalmat senki merszebben s fktelenebbl meg nem vetette, mint C. Caligula; s mgis senki sem reszketett nyomorultabbul, midn Isten haragjnak valamely jele mutatkozott. S gy, aki Istent mindenron megvetni trekedett, akaratlanul is reszketett tle. Lpten-nyomon lthatja az ember, hogy ugyanez szokott trtnni a hozz hasonlkkal. Mert aki legvakmerbben megveti Istent, az rendl meg legknnyebben mg egy hull falevl zrgstl is. Honnt van ez, ha nem a felsges Isten bntetsbl, mely lelkiismeretket annl jobban ostorozza, mennl inkbb igyekeznek meneklni. Mindentt buvlyukat keresnek, hogy elrejtzhessenek Isten jelenlte ell s azt lelkkbl jra meg jra kivessk. De akarva, nem akarva, hlba kerlnek. m, ha gy ltszik is nha, hogy Isten jelenlte egy idre sznetel, de jra megjn s jra rjuk ront. S ha nha egy percre megmeneklnek is a lelkiismeret furdalstl, ez llapotuk is olyan, mint a rszegek s lzbetegek alvsa, akik mg alvs kzben sem nyugosznak csendesen, mivel szntelen iszonyatos s gytr lmok kinozzk ket. Teht maguk az istentelenek is pldul szolglnak arra, hogy mindenkoron l minden ember lelkben az Istennek valamelyes ismerete.
3. A jzanul itlk eltt mindig bizonyos lesz, hogy az emberi llekbe bele van vsve az istensg rzete, melyek kitrlni sohasem lehet. St hogy az istensg ltezsrl tpllt meggyzds mindenkivel veleszletik s mintegy a velkbe van rejtve, bsges bizonytk erre pen az istentelenek makacssga, akik brmennyire tusakodjanak is, mgsem tudjk megszabadtani magukat az Isten flelmtl. m lceldjenek Diagoras s a tbbi hozz hasonlk minden felett, amit csak valaha a vallsrl tartottak, m nevesse ki Dionysius az gi tletet, – furcsa nevets az, mert bellrl a lelkiismeret frge minden lngnl ersebben mardossa ket. Nem mondom azt, amit Cicero, hogy a tvedsek idvel elavulnak, s hogy a valls naprl-napra nvekszik s fejldik. Mert a vilg, mint azt kevssel utbb el fogom mondani, amennyire tle fgg, igyekszik az Istennek minden benne lev ismerett kiirtani s imdst mindenkpen megrontani. Csak azt lltom, hogy midn az ostoba megtalkodottsg, melyet az istentelenek az Isten megvetse cljbl magukra erltetnek, lelkkben sorvadoz: l s lpten-nyomon eltr az istensgek rzete, melyet oly igen hajtanak magukbl kioltani. Ezekbl vilgos, hogy Isten ismerete nem oly tuds, melyet csak az iskolban tanulunk, hanem oly ismeret, mely anynk mhtl fogva mindig velnk van. A termszet sem engedi, hogy brki is megfeledkezzk rla, br sokan minden erejkkel erre trekszenek. Tovbb, ha minden ember azrt szletett s l, hogy Isten megismerje, az istenismeret pedig ha ezt a cljt el nem rn, ingatag s res tuds volna, azrt nyilvnval, hogy mindazok elfajulnak teremtsk trvnytl, akik ltkben minden gondolatukat s cselekedetket nem erre a clra irnyozzk. Nem volt ez ismeretlen a blcselk eltt sem. Mert ezt rtette Platon,In Phaedone et Theaeteto.* mikor gyakran hirdette, hogy a llek legfbb java az Istenhez val hasonlsg, midn Istent teljesen megismervn, hozz egszen hasonlv lesz. Ezrt Plutarchusnl igen helyesen vlekedik Gryllus, midn azt lltja, hogy az emberek, ha a valls elttk ismeretlen volna, nemcsak hogy semmiben sem mlnk fell az oktalan llatokat, hanem sok tekintetben nyomorultabbak volnnak azoknl, mivel annyi szenvedsnek alvetve, folytonosan zavart s nyugtalan letet lnnek. Ennlfogva egyedl isten imdsa az, mely fljk emeli ket, mely ltal egyedl jutnak el a halhatatlansgra.
|