2. MSODIK FEJEZET. Mit tesz Istent megismerni s mi clra szolgl az megismerse?
MSODIK FEJEZET
Mit tesz Istent megismerni s mi clra szolgl az megismerse?
1. Isten ismerete alatt azonban azt rtem, hogy nemcsak azt ltjuk be, hogy van Isten, hanem meg is tartjuk azt, amit felle tudnunk szksges, ami neki dicssgre, neknk pedig hasznunkra van. Mert nem mondhatjuk a sz sajtsgos rtelmben szlva, hogy Istent megismerjk, ha nincs bennnk valls s kegyessg. S itt Isten ismeretnek nem azt a fajtjt rtem, amellyel a magukban elveszett s megtkozott emberek az Istent a kzbenjr Jzus Krisztusban, mint megvltt, fogjk fel, hanem csak arrl az els s egyszer ismeretrl szlok, melyre minket a termszetnek velnk szletett rendje elvezrelne, ha dm bn nlkl maradt volna. Mert noha az emberi nemzetnek mai romlottsgban senki sem rezheti Istent akr atyjnak, akr dvssge szerzjnek, akr brmiknt kegyelmes Istennek, mg meg nem jelenik kzbenjrul a Krisztus, hogy t irntunk kiengesztelje: mgis ms dolog azt rezni, hogy a mi teremt Istennk tmogat bennnket hatalmval, vezrel gondviselsvel, ellt jsgval, elraszt jttemnyeinek minden fajtjval s megint ms dolog a megengeszteltetsnek Krisztusban szmunkra ksztett kegyelmt magunkhoz lelni. Mivel teht az r elszr egyszeren, mint Teremt, jelent ki magt gy a vilg teremtsben, mint a Szentirs kznsges tudomnyban – s Krisztus kpben csak azutn jelenik meg, mint Megvlt: – ennlfogva ketts ismerete ll el, melyek kzl most csak az els jn szba, a msodik a maga rendjn csak aztn kvetkezik.
Br Istent esznk nem kpes anlkl megfogni, hogy valami tiszteletet ne tulajdontson neki, mgsem volna kielgt egyszeren csak annyit tudnunk felle, hogy egy, akit mindenkinek tisztelnie s imdnia kell, ha meg nem volnnk gyzdve arrl, hogy minden jnak forrsa s hogy sehol egyebtt jt nem kereshetnk, csak nla. Ezt gy rtem: nemcsak, hogy ezt a vilgot, amint egyszer megteremtette, vgtelen hatalmval fenntartja, blcsesgvel kormnyozza, jsgval rzi, klnsen pedig az emberisget igazsgos itletvel vezrli, knyrletessgvel tri, oltalmval megvdi, de mivel seholsem talljuk a blcsesgnek s vilgossgnak, az igazsgossgnak, hatalomnak, hibtlansgnak s tiszta igazsgnak egyetlen cseppjt sem, mely nem tle ered s melynek nem maga az oka: mindezt tanuljuk meg tle vrni s krni, s amit vettnk, azt neki hlsan megksznni. Mert Isten e kivlsgainak megismerse alkalmas tantnk leszen a kegyessgre, melybl a valls szrmazik. Kegyessgnek nevezem az Isten irnt val szeretettel egybekttt tiszteletet, mely Isten jttemnyeinek ismeretbl ered. Mert mg az emberek nem rzik azt, hogy mindenrt Istennek tartoznak, hogy az atyai gondja ltal tplltatnak, hogy minden javaiknak Isten a szerzje, gyannyira, hogy rajtuk kvl semmit sem kell keresni, addig magukat nkntes kszsgbl sohasem vetik Isten hatalma al. St, ha teljes boldogsgukat nem benne helyezik, soha igazn s teljes szivbl nem adjk magukat ltal Istennek.
2. Ezrt haszontalan eszmkkel znek jtkot azok, akik azt a krdst tzik maguk el, hogy mi az Isten; mivel sokkal inkbb rdeknkben van azt tudni, hogy milyen s mi illik termszethez. Mert mi haszna van annak, ha Epikurussal egytt olyan Istenben hisznk, aki a vilgra val gondviselst flretvn csak ttlensgben tlti kedvt? Vgre is mit hasznl megismernnk egy oly Istent, akivel semmi dolgunk? St inkbb kell, hogy Isten ismerete rnk nzve arra szolgljon elszr, hogy minket az Isten irnt val flelemre s tiszteletre tantson, aztn, hogy annak vezrlete s tantsa mellett megtanuljunk minden jt Istentl krni, s amit nyertnk, neki tulajdontani. Mert mikpen emlkezhetnl meg elmdben Istenrl anlkl, hogy egyszersmind tstnt arra ne gondolj, hogy mivel teremtmnye vagy, a teremts jognl fogva hatalmban vagy, s az uralmnak vagy alvetve, hogy leteddel neki tartozol, hogy brmit cselekszel, az dicssgre kell szolglnia? Ha gy ll a dolog, menten arra a kvetkeztetsre kell jutnod, hogy leted veszedelmesen megromlott, ha az Isten szolglatra nem hasznlod, mivel letnk trvnye szksgkpen az akarata. Viszont nem ismerheted meg vilgosan, ha minden j forrsnak s ktfejnek nem t tartod. Innen szrmaznk mind a hozz val ragaszkodsnak vgya, mind a benne val hit, ha az ember eszt a romlottsg a helyes svnyrl el nem vonn. Mert elszr a kegyes elme nem lmodik mindjrt akrmin istent magnak, hanem egyedl az egy igaz istent nzi, nem klt arra olyat, ami neki jnak ltszik, hanem megelgszik azzal, hogy olyannak hiszi, aminnek kijelentette magt s a legnagyobb gonddal vakodik mindig attl, hogy vakmer btorsggal az akaratt thgva cltalanul bolyogjon. mikor gy megismeri Istent, mivel tudja, hogy mindeneket igazgat, gy tekinti, mint aki t is vdi s oltalmazza s ezrt teljes hitt benne helyezi, mivel beltja, hogy Isten szerzje minden jnak; ha valami baj ri, ha valamiben szklkdik, mindjrt az oltalmba menekl, segtsget tle vrvn. Mivel bizonyos abban, hogy Isten j s irgalmas, szilrd hittel pihen meg benne s nem ktelkedik abban, hogy minden bajai kztt oltalomra lel Isten kegyessgben. Mivel rnak s Atynak ismeri t, mltnak tartja arra is, hogy orszgt tekintse mindenben, felsgre nzzen, dicssgt terjessze, parancsainak engedelmeskedjk. Mivel igaz birnak ltja, aki szigorusgval ksz minden bnt megbntetni, itlszkt mindig szeme eltt tartja, irnta val flelembl trtzteti magt s tartzkodik haragjnak kihivstl. mindazltal Isten itletnek rzettl nem retten annyira meg, hogy elle minden ron meneklni kivnjon, mg ha menekvs nyilik is; st nem kevsb szereti benne a bnsk bntetjt, mint a kegyesek jltevjt, mivel trti, hogy Isten dicssghez p gy hozztartozik az istentelenek s bnsk bntetse, mint az igazaknak rk lettel val jutalmazsa. Ezenkivl az istenfl ember nemcsak a bntetstl val rettegs miatt tartzkodik a bn elkvetstl, hanem azrt is, mivel Istent atyja gyannt szereti s tiszteli, ura gyannt szolglja s imdja s ha egyltaln nem volna is pokol, puszta megbntstl is visszarettenne. Ez ht a tiszta s igaz valls! T. i. hit, egybekapcsolva az Isten irnt val igaz flelemmel; gy, hogy ez a flelem magban foglalja egyrszt az nkntes kegyessget, msrszt maga utn vonja azt a trvnyes tiszteletet, mely a trvnyben meg van irva. S ezt annl inkbb meg kell jegyeznnk, mert az emberek ltalban tisztelik istent, de kevesen flik t, s mg ceremniikat mindentt nagyban fitogtatjk, az igazi szivbeli tisztasg nagyon ritka.
|