1. ELS KNYV - ELS FEJEZET. A termet Isten megismerse
ELS KNYV.
A TEREMT ISTEN MEGISMERSE.
ELS FEJEZET
Felmutatsa annak, hogy Isten s nmagunk ismerete kapcsolatosak s hogy mi mdon fggenek ssze.
1. Egsz blcsesgnk, mr t. i. amelyet igaz, valsgos blcsesgnek kell tartanunk, kt rszbl ll: Isten s nmagunk ismeretbl. Egybknt, br egymssal sok kapocs fzi ket ssze, nem knny eldnteni, hogy melyik elzi meg s szli magbl a msikat. Mert elsben is senki sem tekinthet aknt magra, hogy egyuttal Isten bels szemlletre is ne fordtsa rzseit, kiben l s mozog (Csel. 17:28), mivel vilgos, hogy azok az ajndkok, melyekben bvlkdnk, semmi esetre sincsenek mi magunktl, st mg az is, hogy vagyunk nem ms, mint az egy Istenben val ltezsnk. Aztn eme jk, melyek cseppenknt hullanak al renk az gbl mint megannyi patakocska, elvezetnek minket a ktfhz. Sajt gyarlsgunkbl pedig mg jobban kitnik azoknak a javaknak vgtelensge, melyek Istenben lakoznak. Klnsen az a romls, melybe az els ember esete dnttt, knyszert, hogy szemnket felemeljk s pedig ne csak azrt, hogy hsgnkben s szomjusgunkban onnan fell krjk azt, amire szksgnk van, hanem hogy a flelem sztnzsre alzatossgot is tanuljunk. Mert, amint az emberben a sokfle nyomorusgnak mintegy egsz vilga van s ennek folytn meg vagyunk fosztva isteni kessgnktl, szgyenletes mezitelensgnk a vtkek roppant tmegt trja fel: sajt boldogtalansgnak tudata mindenkit szksgkppen sztnz arra, hogy Istennek legalbb valamelyes ismeretre eljusson. Igy sajt tudatlansgunknak, hisgunknak, szksgnknek, ertlensgnknek, gonoszsgunknak s vgre romlottsgunknak rzetbl megtudjuk, hogy egyedl az Urban van az igaz blcsesg fnye, a valdi jsg, minden javak tkletes bsge s a tiszta igazsg. Igy teht sajt bajaink serkentenek bennnket Isten javainak megvizsglsra. Nem is kivnunk addig komolyan hozz trni, mg nmagunkkal nem kezdnk elgedetlenkedni. Mert az emberek kzt ki nem nyugszik meg szivesen nmagban, ki nincs bkn mindaddig, mg magt nem ismeri; azaz: mg javaival elgedett, mg sajt nyomorusgrl nem tud s nem is gondol arra? Ennlfogva az nismeret nemcsak mindenkit Isten megkeressre, hanem kezn fogva is vezet mindenkit az megtallsra.
2. Viszont bizonyos, hogy az ember tiszta nismerete csak akkor jut el, ha elbb Isten brzatt vizsglja s Isten bels szemlletbl tr az nvizsglatra. Mert magunk eltt mindig igazaknak, becsleteseknek, blcseknek s szenteknek ltszunk (ez a kevlysg mindannyiunkkal velnk szletett), ha kzzelfoghat bizonytkok meg nem gyznek afell, hogy igazsgtalanok, fertelmesek, esztelenek s tiszttalanok vagyunk. Mg ezek sem gyznek azonban meg, ha csak magunkra tekintnk s nem az Istenre is, ki az egyedli mrtk, melyhez emez tletet kell szabni. Mert minthogy termszet szerint res ltszata is bven elg neknk maga helyett az igazsg helyett. S mivel krlttnk s bennnk mindent betlt az ocsmnysg, azrt ami kevsbb rt, mindaddig igen tiszta gyannt mosolyog rnk, mg elmnket az emberi tiszttalansg hatrai kztt tartjuk. pen mint az a szem is, amely eltt nincs ms, csak fekete szin, tiszta fehrnek ltja azt a trgyat, amely mgis egy kiss szrke, vagy csak hellyel-kzzel barns. St a mi testi rzsnkbl mg vilgosabban megllapthatjuk, hogy mennyire tvedhetnk a llek erinek megitlsben. Mert ha dlben a fldre, vagy azokra a dolgokra nznk, melyek krrkrl szemeink eltt vannak, azt hiszk, hogy a legesleglesebb ltssal vagyunk megldva; amint azonban a napba tekintnk s nyitott szemmel azt vizsgljuk, ime azt az ert, mely a fldn oly derekasan helyt llott, ekkora tndkls gy legyzi s megzavarja, hogy knytelenek vagyunk bevallani, hogy a fldi trgyak vizsglsban les ltsunk mer vaksg, ha azzal a paphoz fordulunk. Igy vagyunk lelki javaink szemllsvel is. Mert mg a fldre tekintnk, megelgedve igazsgunkkal, blcsesgnkkel, ernynkkel, magunk eltt a legkellemesebb szinten tndklnk s majd hogy flisteneknek nem ltszunk a magunk szemben. De amint gondolkodsunkat Istenre irnytjuk s azt mrlegeljk, hogy milyen , hogy az igazsgnak, blcsesgnek, ernynek mily tkletes teljessge , kinek kpre kellene neknk formltatnunk, mindazt, ami azeltt tetszetsnek ltszott bennnk az igazsg larca alatt, menten gy utljuk, mint a legnagyobb bnt; ami azeltt a blcsesg cme alatt oly csodamdra nagynak tetszett elttnk, hatrtalan ostobasg gyannt undorit bennnket, s ami elbb az er ltszatt mutatta, nyomorult tehetetlensgnek bizonyul. Ily kevss felel meg az isteni tisztasgnak mg az is, ami bennnk a legtkletesebbnek ltszik.
3. Innt ered az a borzadly s zsibbads, melyrl a Szentirs lpten-nyomon emltst tesz, azt lltvn, hogy szentek megrendlve fldre estek, valahnyszor Isten kzelsgt reztk. Mert midn ltjuk, hogy azok, akik Isten tvolltben erejk teljessgben lltak, midn Isten kijelenti dicssgt, gy megrendlnek s megzavarodnak, hogy hallos flelmkben sszeroskadnak, st szinte megemsztdnek s semmiv lesznek: ebbl azt tanulhatjuk meg, hogy alacsonysgnak tudata csak akkor hat elgg az emberre, ha magt Isten felsgvel hasonltja ssze. Ennek az Isten eltt val ijedelemnek gyakori pldjval tallkozunk gy birk knyvben, mint a prftk irataiban (Bir. 13:12, zs. 6:5, Ez. 1:28, 3:14). Annyira, hogy szoksban volt Isten npnl ez a kifejezs: Meghalunk, mert megjelent neknk az r! Ezrt Jb trtnetnek clja az, hogy az embereket sajt oktalansguk, ertlensgk s fertelmk megismersvel sujtsa le s e cljhoz a bizonytkokat fleg mindig Isten blcsesgnek, hatalmnak s tisztasgnak leirsbl veszi. S nem ok nlkl. Ltjuk ugyanis, hogy brahm annl jobban rzi, hogy csak por s ham, minl kzelebb jrul Isten dicssgnek szemllethez (I. Mz. 18:27). Ltjuk, hogy Ills sem vrhatta Isten jvetelt anlkl, hogy arct be ne fedte volna (I. Kir. 19:13). Ily rettenetes Isten szinnek ltsa. Mit tegyen az ember, aki rothads s freg, ha eltte mg a kerubimoknak is el kell takarniok fltkben arcukat? (zs. 6:2) T. i. ez az, amit zsais prfta mond (24:23): „Megszgyenl a hold, elpirl a nap, midn uralkodik a Seregeknek Ura”, azaz mikor fnyessgt kimutatja s kzelebbrl lttatja, eltte a legfnylbb dolog is settsgg homlyosul. Ezrt brmi szorosan egybe tartozik is Isten s a magunk ismerete, a helyes trgyalsi rend gy hozza magval, hogy elszr szljunk kln az Isten, aztn a magunk ismeretrl.
|