26. jvre. Szksg nktek jonnan szletnetek.Jnos 3, 1-13.
9. jvre
Szksg nktek jonnan szletnetek.
Jnos 3, 1-13.
Jnos 3, 7.
Meditci.
jvi prdikcira kszlk. De vajon elmondhatom-e majd? S ha igen, nem ez lesz e az utols jvi prdikcim? Ahogy fogynak esztendeim, nvekszik e felelssgem az igehirdetsben? Knnyebben mondom az Igt, mint aki nagy gyakorlattal s tbb tudssal rendelkezik, vagy egyre nehezebben, szorongatbban, mint aki sfrsggal bzatott meg? /1. Korinthus 9, 16-17/
Milyen hatalmas, szinte kimerthetetlen igeszakaszt kaptam az jvre s az esztend els vasrnapjra. Emlkeztessen ez is Krisztus vgre mehetetlen gazdagsgra. Nem baj, ha nekem nincs mondani valm. Az mindig nagyobb baj, ha a magamt mondom, mert akkor a magam dicssgt is keresem. /Jnos 7, 18/ Istennek mindig van mondani valja. Csak figyeljek a halk s szeld szra! Csak menjek Hozz n is a nappalok lrmja, rohansok utn az jszaka csendjben, vagy hajnalok hajnaln! Csak merjek ngyszemkzt maradni az n Urammal, mint ez a Nikodmus! me, Jzus ezt a tantst, ahogy a teolgusok mondjk, az evangliumot az evangliumban, a klasszikus Szenthromsg-perikpt nem nnepi nagy tmegek eltt mondotta el. Csak egy ember van ott. A kvetkez fejezetben pedig, mikor az Isten Llekben s igazsgban val imdsrl beszl, csak egy asszony a hallgatsga. Engem meg milyen knnyen befolysol, lelkest, vagy lehangol a hallgatk szma. Uram segts, hogy rtk legyen szmomra minden ember! gy mondjam az evangliumot akkor is, ha csak egy olyan regember hallgat, mint ez a Nikodmus, vagy egy olyan asszony, mint az a samriai. Jzus nem arrl beszl, amirl Nikodmus szeretne hallani, hanem amire Nikodmusnak szksge van. Nem j tantsrl, hanem j letrl. Nem felejtem e el, hogy a Keresztynsg nem j tantst hozott, hanem j let lehetsgt? Igehirdetse, Isten orszgba besegt, az lettjt megmutat legyen. gyeljek a Mt 23, 13-ra. Milyen rtetlen ez a Nikodmus: Mi mdon szlethetik az ember, ha vn? Taln kicsit gnyoldik is. S milyen trelmes, szeld ez a Jzus. Mondja jra, mg rszletesebben. Engem meg milyen gyakran, knnyen kihoz a sodrombl a hallgatk rtetlensge, testi gondolkodsa. Pedig ember haragja, Isten igazsgt nem munklja. Jakab 1, 20.
Amolyan befejezetlen ez a szp trtnet. Nikodmus utols szava egy krds: Mi mdon lehetnek ezek meg? Gondoljak csak a 7, 50 ; 19, 39-42-re. Ezek nylt sznvallsok, s pedig akkor, mikor a tantvnyok is eltntek a sttben. Mindennek rendelt ideje van. Ideje van az ltetsnek, s ideje van az aratsnak. Rm a vetst bzta az Isten. Nem fontos, hogy letemben megrem e a boldog aratst. Rm, az, bzatott, hogy hirdessem jv reggeln szeretett magyar npemnek: Ne csodld, hogy azt mondom:
Szksg nktek jonnan szletnetek! - Igehirdets.
Eljrban engedjetek meg kt megjegyzst. Az els gy hangzik: Isten beszde mindennapi kenyr: persze orvossg is. Nha elg belle egy csepp “Csak szlj egy szt, s meggygyul az n szolgm!” De elsrenden mgis kenyr, amellyel minden nap lni kell. Mert Jzus szava igaz 1972ben is: Nemcsak kenyrrel l az ember. gy lnk vele mi is, bibliaolvas reformtusok. Hiszem, hogy kzttnk is vannak ilyenek: Ezek tudjk, hogy nem kerestem az jvi Igt, hanem kaptuk. n csak tovbb adom frissen. Nem szraz, nem rgi, nem penszes. jv napjra kapott manna, az jesztendre. A msik megjegyzsem az, hogy nyugodtan kvnhatok itt a templomban kedves mindnyjatoknak boldog jesztendt. Mert ez a ht, nem a boldogsgunk ellen van, st a mi igaz boldogsgunkrt. Isten, Akiben bztunk eleitl fogva, nem a boldog-sgunk ellen van. St, akarja igazn a mi igaz, valsgos boldog-sgunkat: Isten azt akarja, 1. Timtheus 2, 4 Ezrt adott nknk olyan Igt, mely elsegt minket a mi igaz boldogsgunkhoz: Szksg nktek. ..
Neknk szl evanglium ez.
Biztosan Nikodmus is csodlkozott, hogy neki mondja ezt Jzus. Taln azt gondola, hogy ezt Zkeusnak kellene mondania, a kapzsi, hamis szv, kizskmnyol fvmszednek. Vagy a samriai asszonynak, aki mr a hatodik frfival l egytt. Az ilyeneknek kellene ezt mondani: Szksg nktek. De nekem? A zsidk fembernek, Izrael tantjnak, a nagy tancs tagjnak, akit mindeni becsl s tisztel? s Jzus neki mondja. Nikodmusnak mondja. Ez azt jelenti, hogy neknk mondja: egyhzi embereknek, professzoroknak s lelkipsztoroknak, presbitereknek s gylekezeti tagoknak. Neknk, emberileg feddhetetlen, talpig becsletes embereknek, akik nem talltattak, nyilvnval bnkben, s akik nem adnak munkt rendri szerveknek. Neknk mondja: Ne csodld.
Wesley Jnos egy alkalommal egy elkel trsasg eltt prdiklt. Alapignek ezt vlasztotta: Mrges kgyk fajzatai. Mt 3, 7. Igehirdets utn valaki hangot is adott csaldottsgnak. Azt mondta, hogy Wesley eltvesztette a textust, mert errl brtnben, raboknak, cgres bnsknek kell prdiklni. Wesley nyugodtan azt vlaszolta, hogy ott arrl prdikl, hogy me az Isten Brnya.
Higgyk el des testvreim, hogy Jzus nem tvesztette el az alapigt. tudta, hogy ezt Nikodmusnak kell meghallania. Ne utaljuk t msoknak, mert neknk szl evanglium ez.
Az jjszlets szksges.
Nem elhanyagolhat dologrl van itt sz. Nem valami fnyzsi, vagy luxus cikkrl, ami j ha van, de ha nincs, az sem nagy baj, anlkl is meglehet lni. Itt letszksgletre tartoz dologrl van sz.
Arrl, hogy az jjszlets szksges az Isten orszgrt. Nem szorul magyarzatra Jzus kijelentse: Ha valaki jonnan nem szletik. Mg annyi sem adatik meg nki, mint Mzesnek, aki megltta az gret fldjt, de nem ment be abba. Jzus Krisztus, az Isten orszgt hozta. Ez az orszg nem evs, nem ivs, hanem igazsg s bkessg s Szent Llek ltal val rm. Rma 14, 7 Azonban test s vr nem rkli az Isten orszgt. 1. Korinthus 15, 50
Mert ami testtl szletett, test az. Mr pedig Dviddal egytt mindnyjan elmondhatjuk: me n vtekben fogantam. Zsoltrok 51, 7 Ha szvedben vgy van az Isten orszga utn, az igazsg, bkessg, s Szent Llek ltal val rm utn: Ne csodld. De az jjszlets szksges az egyhzrt is. jv reggeln dvs dolog feleleventeni, mit is vallunk az egyhzrl: Heidelbergi Kt 54. krds: Mit hiszel az egyetemes keresztyn Anyaszentegyhzrl?
Felelet: Hiszem, hogy Isten fia a vilg kezdettl fogva a vilg vgezetig az egsz emberi nemzetsgbl Szentlelke s Igje ltal magnak az igaz hitben megegyez, rk letre elvlasztott sereget gyjt, azt oltalmazza s megtartja; s hiszem, hogy ennek a seregnek n is l tagja vagyok, s mindrkk az maradok.
Nos, jjszlets nlkl nem lehet l tagja Krisztus egyhznak. Csak szraz g vagyok az l trzsn, csak gymlcstelen dsz az egyhz fjn, csak lettelen, elhalt tag az l testen. Krisztus egyhznak, pedig l tagokra, sok gymlcst term vesszkre van szksge. Jaj az egyhznak, ha lettelen, elhalt tagok alkotjk, ha felette sok s igen megszradt csontokkal van rakva vlgy. Ezkiel 37. Ezrt ha szereted, Jzus Krisztus magyarorszgi reformtus egyhzt, ha rtk nked, ennek az egyhznak, gylekezetnek hsi mltja, desapd zsoltrja s desanyd imaknyve, ne feledd, az jjszlets szksges az egyhzrt is.
De az jjszlets szksges a trsadalomrt is.
Ugye, ti is szre vetttek, hogy a trsadalomban felment a z rfolyama a becsletes, megbzhat, a kzssgrt nmagt nem kml embernek. Nekem boldog hitem, hogy 1972 ben is “megll az Isten Igje”, hogy ugyanis a teremtett vilg svrogva vrja az Isten fiainak megjelenst. Rmai levl 8, 19. Vrjk az Isten gyermekeit, az igazsgot, a bkessget s rmt, munkl embereket, a megbzhat, a szolglatksz, ders embereket a csaldban, a munkahelyem. Bizony, ha szereted ezt a mi pl trsadalmunkat ne feledd, az jjszlets szksges a trsadalomrt is. Mert a keresztyn ember, mint a fordtott fa, gykerei az gben van, gymlcsei itt a fldn. Minl mlyebben s valsgosabban gykereznk benne, Krisztusban, annl igazabb, rtkesebb gymlcsket terem az letnk e fldn.
Az jjszlets lehetsges.
Azt mondod erre, ez mind igaz, szp, de ht lehetsges ez? Nikodmus is ezt krdezte: Mi mdon? Mert a testi letet nem lehet jra kezdeni. Hiba val shajtozs, hogy ha mg egyszer 20 ves lehetnk. Ez lehetetlen. De ldott legyen Isten, hogy az ember mgis szlethetik msodszor. Ahogyan elszr szletett vrbl, testnek akaratbl s frfinak indulatbl, gy szlethetik msodszor Istentl. Ezek azok, akik befogadtk Jzust. Jnos 1, 12-13.
Az jjszlets lehetsges, mert fellrl val. A Biblia eredeti szavnak is ez a tulajdonkppeni rtelme, “fellrl szletni”. Erre is rvnyes Jzus mondsa: Embereknl ez lehetetlen, de Istennl minden lehetsges. Mrk 10, 27.
Lehetsges, mert az Isten Krisztusban folytatja a teremts munkjt. Mg pedig ugyangy, ahogy az els teremtsben. Az is vztl s llektl volt. Isten lelke lebeg a vizek felett. Genezis 1, 2 Ez szimbolizlja a msodik teremts. Mert ez a fellrl szlets Isten ajndka.” jjszlets az dvssg alapjhoz tartoz dolog; arra kell teht trekednnk, hogy tnyleg s valsgosan jjszlessnk; sokan bekpzelik maguknak, hogy jjszlettek, holott ez nem igaz. Mondom nektek, hogy a keresztyn nv mg nem felel meg a valdi keresztyn lnynek; nincs annak semmi rtke, ha valaki keresztyn orszgban, keresztynszlktl, szrmazott s a keresztyn hit valljnak tekintetik, hogy ha ms valami nem jrul hozz, tudniillik, a Szent Llek ereje ltal val jjszlets”. Az jjszlets titok teljes, emberi nyelven nem lehet azt kimondani. Mindenestre olyan vltozs, amely felismerhet s rezhet; felismerhet a szent letben s rezhet bens kegyelmi tapasztalatok folytn. Ez a nagy m ter-mszetfltti dolog. Ezt a mkdst az ember nmagban s nmagtl nem hajthatja vgre; j s fellrl szrmaz tnykeds jn ltre az emberben, mely dolgozik a lelken, megjtja a szvet s megindtja az egsz embert. Nem nevemnek megvltoztatsa, hanem lnyemnek megjulsa ez, annyira, hogy mr nem az az ember vagyok, aki klnben voltam, hanem j ember az r Jzus Krisztusban.”/ Spurgeon/
Az jjszlets is vztl s llektl val. Ezt az egyhzi atyk, keletiek s nyugatiak egyarnt a keresztsgre vonatkoztattk. Ketts keresztsgrl van itt sz, mert az Isten jjszl munkjnak kt vonala van. Az egyik a bnbnat s megtrs, a msik pedig a Llek megelevent tevkenysge. Ez a kett egy. Ez az evanglium teljessge. Ha ezt a kt rszt elhagyjuk belle, res s hinyos. /Klvin/ Vztl. Ez vilgosan mutat a mi keresztsgnkre: 430/3.
De ez nem elg. Brmilyen drga, fontos, szksges, el nem hagyhat, de nem elg. Samriban sem volt elg, hogy meg voltak keresztelve az r Jzus nevre. Ap. Csel. 8, 16. Adsztevelen sem elg. Azt kvetnie kell a Llektl val jjszletsnek. Kegyelmes zent, hogy a Llek nem a keresztsg kikapcsolsval jn hozznk. Mr a prfta is errl beszl: Ezkiel 36, 25 -27. Ezt kell krnnk, egyik jvi neknk szavaival: 285/ 4 Adj mineknk megjult szvet s j indulatot, Tehozzd mindenekben hvet s szent akaratot. jtsd meg rajtunk a te kped, Mely ll szent letben, Hogy lehessnk vlasztott nped, lvn szeretetben.
Befejezem.
Azt mondod erre, hogy mindez szp elmlet, de hol a valsg. Neked pldk kellenek. Nos, Isten bsgesen ad erre pldt, a Bibliban, az egyhztrtnelemben, s milyen rvendetes dolog, hogy napjainkban is. Ma is, kzttnk is vannak emberek, akiknek az letben a rgiek elmltak, s me jj lett minden. 2 Korinthus 5, 17 Ilyen ember vagy e? Hogy ezt meg honnan lehet tudni? Honnan tudod, hogy szlettl? Ugye onnan, hogy lsz. Nos, onnan lehet tudni, hogy jjszlettem, fellrl szletem, hogy nekem is ez a boldog jvi hitvallsom: lek tbb nem n, hanem l bennem a Krisztus. Galata 2, 20.
Azonban vigyzat! Az jjszlets nem befejezs, hanem csak kezdet, mint a szlets. Ez nem egy perc, nem is egy nap, vagy v alatt lesz teljess, hanem Isten lland, st sokszor lass elhalads folytn sznteti meg bennnk a test romlottsgt. Ez tart egsz leten t s ennek a kzdelemnek csak a hall vet vget. /Klvin/
gy kaptunk ebben az jvi Igben egsz esztendre, st egsz letnkre szl gazdag programot Istentl. Ksznjk meg, s ne feledjk, hogy az alkotsa vagyunk, teremtvn ltala a Krisztus Jzusban j cselekedetekre, melyeket elre elksztett az Isten, hogy azokban jrjunk. Efzus 2, 10. men
Adsztevel 1972.
|