„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Hargita Pál Nézz Jézusra! PRTA. 2001. Prédikációk
23. Ádventi prédikáció:Gondoljátok meg jól, a ti utaitokat! Aggeus 1-15.
6. Ádventi prédikáció:
Gondoljátok meg jól, a ti utaitokat!
Aggeus 1, 5
Aggeus 1 -15.
Tetszett Istennek, hogy ebben az esztendőben az u.n. “kispróféták” üzenetein keresztül készíttesse velünk az “Úrnak útját.” Ádvent első vasárnapján Mikeás üzenete szólalt meg közöttünk. Az elmúlt vasárnapon Náhum próféta által tanított minket az Úr. Most pedig Aggeus próféta szavain keresztül hangzik az Úr üzenete az ő népéhez: “Gondoljátok meg jól a ti utaitokat.”
Aggeusról igen keveset tudunk. Származása és életútja ismeretlen előttünk. Valósínű, hogy még a száműzetés előtt született, mert látta Salamoni templom dicsőségét/2M3/ neve magyarra fordítva azt jelenti: “ünnepi”, “ünnepelendő”, “aki ünnepre született”. Annak a 42. 361 tagú gyülekezetnek /Ezsdrás 2, 64/ a prófétája ő Zakariással együtt, akik visszatértek a fogságból Jeruzsálembe Cyrus perzsa király uralkodásának első esztendejében, /2 Krónika 36, 22; Ezsdrás 1, 1; 6, 3/ és hozzáfogtak a Jeruzsálemi templom újjáépítéséhez. Erre királyi engedélyük volt: “ Így szól Czirusz 2 Krónika 36, 2” De az ellenség nem nyugodott,/ részletesen Ezsdrás 4!/ és el is érték, hogy 16 esztendőn át, szünetelt a templomépítés.
Ekkor állt elő Aggeus, és mondta el beszédeit. A Bibliánkban található kis prófétai irat, valójában négy beszéd, melynek pontos idejét is tudjuk./1, 1 ; 2, 1 ; 10. ; 20./ Isten lelkétől ihletetten osztották két részre a beszédeket, mert az első beszéd az első fejezetben intést tartalmaz, míg a másik három beszéd, a másik fejezetben bátorításokat.
Ma az Istentiszteletünkön mi az intést olvastuk. Aggeus határozottan nemet mond a száműzetésből visszatértek ürügyeivel szemben. A nép ezt mondta: “ Nem jött még el az idő, az Úr háza építésének ideje! ” Ez önmagában szépen hangozhat, csak egy igen nagy szépség hibája volt, Az, hogy eközben a nép lázasan építkezett: önmagának. Mennyezetes, faragott kőből épült házak egész sora épült fel, míg Isten háza maradt évről évre romokban. Ekkor üzen az Úr, Aggeus prófétája ajkán keresztül: “ Gondoljátok meg jól, a ti utaitokat'” Ez a mondat kétszer hangzik el ebben a beszédben. /5, 7 versek/
Mit üzen nekünk az Úr, Aggeus Igéjén keresztül?
1.Ádventi ige ez.
2.
“Gondoljátok meg.” Ugyan ez a felszólítás hangzik, az ádventi próféta Keresztelő János ajkán. Mert a “térjetek meg”, metanoiete eredeti szava, elsősorban a gondolkodás megváltoztatására hív fel. Sajnálatosan elfelejtjük sokszor, hogy megtérni annyit jelent, mint megváltoztatni gondolkodásunkat; azaz, a saját emberi gondolataink helyett Isten szerinti gondolkodásra kell jutnunk. Mert az emberi és az Isten szerinti gondolkodás között, akkor különbség van, mint az ég és a föld között./Ézsaiás 55, 8-9./
Aggeus Igéje arra hív fel bennünket elsőrenden, hogy Karácsony hoz közeledve, vizsgáljuk meg bátra és becsületesen, vajon biblikusan, Istenesen, vagy szabad így is mondanunk: hitvalló református módon gondolkodunk-e dolgaink és útjaink felől./E ponton helye van a minket körülvevő, bennünket foglalkoztató gyakorlati, mindennapi kis, és nagy kérdések felemlítésére; az abban való hitvalló magatartásunk kifejtésére./
1.A helyes hitből, helyes cselekedeteknek kell következni.
2.
Aggeus nem teológus, hanem gyakorló “lelkész”, azaz egyházépítő. Nem hitüknek helyessége, hanem dolgaiknak/ahogyan Károli fordítja!/ és útjaiknak helyessége felől készteti népét bűnvallásra. Nem dogmatikus, hanem etikus.
Üzenete nagyon egyszerű: Nem az anyagi nehézség, hanem az önzés és kényelemszeretet, a tulajdonképpeni akadályok. Eközben felhívja figyelmünket, hogy nem azért nem lehet áldozatot bemutatni, mert nehéz idők járnak, azért jönnek a csapások, mert a nép nem keresi Isten dicsőségét. /1, 8/
Aggeus szavai nem maradtak eredmény nélkül. A nép megértet-te, hogy Isten nem lelkesedést, hanem hitet, átadást és áldozatkészséget vár tőlük. Az első fejezet 12 -14 verseiben az igazi ébredés jeleit kell szemlélnünk: meghallották az úrnak szavát, őszinte Istenfélelem járt az Ige meghallás nyomában; Isten jelenlétének /velük létének/ tudatában éltek; azonnali, tevékeny engedelmességre indítja őket az Úrnak Lelke.
Fölöttébb szükséges megvizsgálnunk életünket, hogy így hiszünk-e, s így engedelmeskedünk-e? Önzésünket és kényelem-szeretetünket nem pótoljuk e egyéb akadályok emlegetése mögé?
Sorrend, változásra van szükség.
Aggeus által így szólt az Ú: “Az én házam, ím romban áll. Ti, pedig siettek, ki ki, a maga házához.” /1, 9/ Félelmetesen rossz, sorrendet mivelt a nép. Először a magamé, aztán az Istené. Így nem szabad. Nekünk lehetetlen nem emlékeznünk Megváltónk szavára: ”Keressétek először Isten országát és az Ő igazságát.” /Máté 6, 33/
Ma vajon nem érvényes ige ez: ”Ti pedig siettek ki-ki a maga házához?” Akkor megyek el templomba, ha ráérek, akkor veszek részt az adakozásban, ha marad. Nem ismerősek ezek a magatartások? Nem ilyen vagyok e én is?
Karácsonyhoz közeledve, bár megértenénk egész szívvel, hogy egyetlen helyes, jó sorrend az, amikor először az Isten országát és annak igazságát keressük! Imádkozzunk azért, hogy ez a mi szorgalmas, mindig siető magyar népünk Isten dolgaiban is ilyen szorgalmas és buzgóságos legyen! Ámen
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére