„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
23. dventi prdikci:Gondoljtok meg jl, a ti utaitokat! Aggeus 1-15.
6. dventi prdikci:
Gondoljtok meg jl, a ti utaitokat!
Aggeus 1, 5
Aggeus 1 -15.
Tetszett Istennek, hogy ebben az esztendben az u.n. “kisprftk” zenetein keresztl kszttesse velnk az “rnak tjt.” dvent els vasrnapjn Mikes zenete szlalt meg kzttnk. Az elmlt vasrnapon Nhum prfta ltal tantott minket az r. Most pedig Aggeus prfta szavain keresztl hangzik az r zenete az nphez: “Gondoljtok meg jl a ti utaitokat.”
Aggeusrl igen keveset tudunk. Szrmazsa s lettja ismeretlen elttnk. Valsn, hogy mg a szmzets eltt szletett, mert ltta Salamoni templom dicssgt/2M3/ neve magyarra fordtva azt jelenti: “nnepi”, “nnepelend”, “aki nnepre szletett”. Annak a 42. 361 tag gylekezetnek /Ezsdrs 2, 64/ a prftja Zakarissal egytt, akik visszatrtek a fogsgbl Jeruzslembe Cyrus perzsa kirly uralkodsnak els esztendejben, /2 Krnika 36, 22; Ezsdrs 1, 1; 6, 3/ s hozzfogtak a Jeruzslemi templom jjptshez. Erre kirlyi engedlyk volt: “ gy szl Czirusz 2 Krnika 36, 2” De az ellensg nem nyugodott,/ rszletesen Ezsdrs 4!/ s el is rtk, hogy 16 esztendn t, sznetelt a templompts.
Ekkor llt el Aggeus, s mondta el beszdeit. A Biblinkban tallhat kis prftai irat, valjban ngy beszd, melynek pontos idejt is tudjuk./1, 1 ; 2, 1 ; 10. ; 20./ Isten lelktl ihletetten osztottk kt rszre a beszdeket, mert az els beszd az els fejezetben intst tartalmaz, mg a msik hrom beszd, a msik fejezetben btortsokat.
Ma az Istentiszteletnkn mi az intst olvastuk. Aggeus hatrozottan nemet mond a szmzetsbl visszatrtek rgyeivel szemben. A np ezt mondta: “ Nem jtt mg el az id, az r hza ptsnek ideje! ” Ez nmagban szpen hangozhat, csak egy igen nagy szpsg hibja volt, Az, hogy ekzben a np lzasan ptkezett: nmagnak. Mennyezetes, faragott kbl plt hzak egsz sora plt fel, mg Isten hza maradt vrl vre romokban. Ekkor zen az r, Aggeus prftja ajkn keresztl: “ Gondoljtok meg jl, a ti utaitokat'” Ez a mondat ktszer hangzik el ebben a beszdben. /5, 7 versek/
Mit zen neknk az r, Aggeus Igjn keresztl?
1.dventi ige ez.
2.
“Gondoljtok meg.” Ugyan ez a felszlts hangzik, az dventi prfta Keresztel Jnos ajkn. Mert a “trjetek meg”, metanoiete eredeti szava, elssorban a gondolkods megvltoztatsra hv fel. Sajnlatosan elfelejtjk sokszor, hogy megtrni annyit jelent, mint megvltoztatni gondolkodsunkat; azaz, a sajt emberi gondolataink helyett Isten szerinti gondolkodsra kell jutnunk. Mert az emberi s az Isten szerinti gondolkods kztt, akkor klnbsg van, mint az g s a fld kztt./zsais 55, 8-9./
Aggeus Igje arra hv fel bennnket elsrenden, hogy Karcsony hoz kzeledve, vizsgljuk meg btra s becsletesen, vajon biblikusan, Istenesen, vagy szabad gy is mondanunk: hitvall reformtus mdon gondolkodunk-e dolgaink s tjaink fell./E ponton helye van a minket krlvev, bennnket foglalkoztat gyakorlati, mindennapi kis, s nagy krdsek felemltsre; az abban val hitvall magatartsunk kifejtsre./
1.A helyes hitbl, helyes cselekedeteknek kell kvetkezni.
2.
Aggeus nem teolgus, hanem gyakorl “lelksz”, azaz egyhzpt. Nem hitknek helyessge, hanem dolgaiknak/ahogyan Kroli fordtja!/ s tjaiknak helyessge fell kszteti npt bnvallsra. Nem dogmatikus, hanem etikus.
zenete nagyon egyszer: Nem az anyagi nehzsg, hanem az nzs s knyelemszeretet, a tulajdonkppeni akadlyok. Ekzben felhvja figyelmnket, hogy nem azrt nem lehet ldozatot bemutatni, mert nehz idk jrnak, azrt jnnek a csapsok, mert a np nem keresi Isten dicssgt. /1, 8/
Aggeus szavai nem maradtak eredmny nlkl. A np megrtet-te, hogy Isten nem lelkesedst, hanem hitet, tadst s ldozatkszsget vr tlk. Az els fejezet 12 -14 verseiben az igazi breds jeleit kell szemllnnk: meghallottk az rnak szavt, szinte Istenflelem jrt az Ige meghalls nyomban; Isten jelenltnek /velk ltnek/ tudatban ltek; azonnali, tevkeny engedelmessgre indtja ket az rnak Lelke.
Flttbb szksges megvizsglnunk letnket, hogy gy hisznk-e, s gy engedelmeskednk-e? nzsnket s knyelem-szeretetnket nem ptoljuk e egyb akadlyok emlegetse mg?
Sorrend, vltozsra van szksg.
Aggeus ltal gy szlt az : “Az n hzam, m romban ll. Ti, pedig siettek, ki ki, a maga hzhoz.” /1, 9/ Flelmetesen rossz, sorrendet mivelt a np. Elszr a magam, aztn az Isten. gy nem szabad. Neknk lehetetlen nem emlkeznnk Megvltnk szavra: ”Keresstek elszr Isten orszgt s az igazsgt.” /Mt 6, 33/
Ma vajon nem rvnyes ige ez: ”Ti pedig siettek ki-ki a maga hzhoz?” Akkor megyek el templomba, ha rrek, akkor veszek rszt az adakozsban, ha marad. Nem ismersek ezek a magatartsok? Nem ilyen vagyok e n is?
Karcsonyhoz kzeledve, br megrtennk egsz szvvel, hogy egyetlen helyes, j sorrend az, amikor elszr az Isten orszgt s annak igazsgt keressk! Imdkozzunk azrt, hogy ez a mi szorgalmas, mindig siet magyar npnk Isten dolgaiban is ilyen szorgalmas s buzgsgos legyen! men
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre