22. dventi letek: 3. Mria. Lukcs 1, 26 - 56.
5. dventi letek:
3. Mria.
/Lukcs 1, 26 - 56./
Mria kultusz nlkl.
Jzus anyjrl, szz Mrirl van sz, az olvasott dventi Igben. Neve a Mirjm hber nvnek a grg s latin bibliafordtsok-ban mdosult alakja. Jelentse felmagasztalt. A Biblibl semmi-kpen nem igazolhat a Mria-kultusz. Mi is valljuk az Apostoli Hitvallsban: “fogantatott, Szent Llektl, szletett Szz Mri-tl...”, de Mrival kapcsolatosan szmunkra a Biblia a zsinrmrtk. J neknk ismerni nagy tantnknak, biblikus, veretesen szp hitvall tantst, Mrirl. t idzem: ” vannak itt asszonyok s lenyok, akiknek nha fj a szve, azrt a drga szp Mria-kultuszrt, akiknek hinyzik, az a ni Isten. Az szmukra j, ha a Biblinkbl elnk ll az igazi Mria, akit nem kdst el a kpzelet. Fontos az a valsg, hogy nagyon kevs sz van rla a Bibliban. Elszr egy angyali kszntst hall. A rmai katolikus “dvzlgy”nek az eleje, az a bibliai szveg:” rlj, kegyelembe fogadott, az r veled van, ldott vagy te az asszonyok kztt” A folytatsa aztn nem bibliai. s nem is lehet vallani. Mert az egsz jszvetsgben, mg tszr van sz Mrirl. Az egyik a 12 ves Jzussal a templomban lejtszd jelenet, ahol tudjuk, hogy Jzus mit mondott anyjnak, mikor az, szemrehnyst tesz neki, hogy “Fiam mirt cselekedted ezt velnk? me, atyd s n nagy bnattal kerestnk tged.” A gyermek azt feleli:” Mi dolog, hogy engem kerestetek? Nem tudjtok-e, hogy nekem az n Mennyei Atym dolgaival kell foglalkoznom?” Az els benyomsa annak, hogy, aki mg nem tudja, hogy ki ez a fi, az, hogy goromba. A msodik tallkozsunk Mrival, a knai menyegzben trtnik, ahol Jzus, azt mondja anyjnak, aki az cselekvst irnytani akarja: “Mi kzm nekem, tehozzd asszony”! A harmadik esetem, ami hrom evangliumban is le van rva, Mrknl legrelisabb. Anyja s testvrei utnamentek, ennek a kborlnak, s haza akartk vinni, ” mert azt mondjk, hogy magn kvl van”, vagyis megbolondult. A negyedik eset, ahol tallkozunk vele, a Golgotn, a kereszt alatt, ahol a megfesztett Isten Fia gyngd szeretettel gondoskodik anyjrl s a legkedvesebb tantvnynak szvbe, ajnlja: me, a te anyd. tdik a cselekedetek knyvben, ahol flsorolsban elfordul a hv gylekezet tagjai kztt a Mria neve. Az ember flshajt, s azt krdezi, hogy lett ebbl ni Isten? Ebbl, az emberbl, aki bizony az fit nem rtette. Most nem az a tmnk, csak arra hadd emlkeztesselek, hogy az els Mria-imd, a maiaknak az se, megjelent mr a Lukcs evangliumban, ahol egy rajong asszony flkilt: ” Boldog mh, amely tged hordozott s az emlk, melyeket szoptl! ” s erre Jzus kemnyen azt mondja: “St inkbb boldogok, akik hallgatjk az Isten beszdt s megtartjk azt. ”/ Reformtus Igehirdet 28. vf. 11. sz. 210./ dventi csendessgnkben Mrira emlkezve krjk Isten lelkt, hogy ebben az utbbi boldogsgban, az Isten beszde hallgatsban s megtartsban legyen rsznk. !
Az dventi Mria, a kivlasztott.
“Mikor pedig eljtt az idnek teljessge, kibocstotta Isten az Fit, aki asszonytl lett, aki trvny alatt lett, hogy a trvny alatt lvket megvltsa, hogy elnyerje a fisgot.” /Galata 4 4,-5/ S erre a gynyrsges szolglatra vlasztotta ki Isten, Mrit. Gbriel angyalt, nem palotba, nem vilgvrosba, kldte, hanem egy szegnyes kis falba, Nzretbe, Mrihoz, egy szzhz, aki a Dvid hzbl val Jzsefnek volt a jegyese. Isten nem ott keresi az eszkzeit, ahol a vilg. Ksbb is gy cselekedett s cselekszik, mert a vilg bolondjait vlasztotta ki magnak, hogy megszgyentse a blcseket; s a vilg nemteleneit, s megvetettjeit, s a semmiket, hogy a valamiket megsemmistse. /1 Korinthus 1, 26-29/
Jzus Krisztus testet ltsben Isten flre teszi a frfi teremt erejt: “ a Szent Llek szll tered s a magassgosnak ereje rnykoz meg tged.” me, asszony ltal jtt be a vilgba a bn, asszony ltal adatik a Megvlt. “Mert az Istennl semmi sem lehetetlen.” Kt dolgot lehet itt tenni: megdbbenni vagy megbotrnkozni. Mria, az elbbit tette, megdbbent. Ez volt az els hats. “s az igazi kivlasztsnak mindig az a bizonyossga, hogy az nem tnik fel elttnk, magtl rtetdnek, hanem rthetetlen csodaknt r s meg is zavara bennnket.” /Dr. Victor Jnos/ - Adventben, magasztaljuk, ami Istennket, az kivlaszt kegyelmrt, s fogadjuk szvnkbe az apostoli intst: “ atymfiai igyekezzetek inkbb a ti elhvsotokat, s kivlasztsotokat erss tenni; mert ha ezeket cselekszitek, nem tkztk meg soha.” /2 Pter 1, 10/
Az dventi Mria, az engedelmes.
A megdbbens s az elgondolkods utn Mria ezt mondja: ” mhol, az rnak szolglja; legyen nekem a te beszded szerint.” Bizony Mria kevs szval sokat mond. “mhol, az rnak, szolgl-ja.” Vllalja Mria az rnak val szolglatt, a szolgai munkt s llapotot, s azt a szt mondja/doul/, mely ksbb az Apostolok ajkn a Krisztusnak val engedelmessg kulcsszava lett. ”legyen nekem, a te beszded szerint.” Azaz, legyen Uram a te beszded valsg, trtns az letemben. Van egy szp neknk, mely taln kezd szavrl jut eszembe, de amelynek tartalma a Mria engedelmessghez hasonl:
“mhol vagyok des Uram, Istenem,
Ksz vagyok mindenben nked engednem.
Szent nevedrt szrny hallt szenvednem,
Csak az igaz hitben ne hagyj tled elesnem.” /399./
Mltn mondja, errl az nekrl, nekesknyvnk szerkeszt tuds professzora, (Csomasz Tth Klmn) “hogy mind szvegt, mind, dallamt tekintve, egyik legrtkesebb, legmagyarabb s hitvall eleink lelklett legszebben brzol neknk.” dvent idejn, Mria engedelmessgre is emlkezve csendljn fel szvnkben s gylekezeteikben ez a 399. neknk, mely csak gy tele van alzattal, hittel, kszsggel s remnysggel, mint Mria engedelmessgre ksz alzata: ”mhol az rnak szolglja, legyen nkem a te beszded szerint.”
Az dventi Mria, kzssget keres.
Mria szve tele van boldog remnysggel. ldott titkot hordoz a szvben, boldog terhet szve alatt. Ezt nem lehet egyedl brni. Nem is brja sokig: “Mria azokban a napokban nagy sietsggel ment a hegysgbe.” Kihez is menjen? Kivel ossza meg boldog titkt? Ki rti meg t? Ki hisz neki? Kinl keressen oltalmat, menedket? s felragyog szvben Zakaris hza, s benne az reg rokona, Erzsbet. Volt mr nluk mskor is, hiszen rokonok, vrsgi kapcsolat van kztk. Emlkezik, az Erzsbettel val meghitt csendes beszlgetsekre. Mintha csak anyjhoz menne, mintha, a nvrhez! S mennyire egyetrtenek, egy az rmk, a remnysgk. Igen, most is Erzsbethez megy, s ott is marad csaknem hrom hnapig!
dventet nnepl Testvrem: rmd van, boldog titkot hordozol a szvedben? Vagy boldogtalansgban maradtl egyedl? S te csakugyan tudod, led, hogy “ nem j az embernek egyedl”? Ne is maradj egyedl! Keress kzssget! Kzssget egy msik szvvel, egy msik lettel, sok msik szvvel s msik lettel. Olyanokkal, akik nem nevetnek ki, nem ktelkednek benned, akik kitrjk szvket, hzukat eltted; akik nem az “elszobban” akarnak intzkedni gyedben, hanem akiknek ideje van szmodra. Bizony mennyire igaz: “Ez a kt n, az reged Erzsbet s a fiatal Mria, ott llnak az jszvetsg kapujban s bkessget intenek felnk.” /Bereczky Albert/
Az dventi Mria, az Urat magasztal
Amikor Erzsbet bizonysgot tesz a Magassgos Firl, a Mria Firl, Mria szve az r magasztalsba kezd. Ez a magasztal nek / Magnificat/ mutatja, hogy Mria mennyire benne lt az rsokban, hogy egyszerre oly sok Ige jut eszbe, melyekkel magasztalj az Urat. szintn mondom, rgta ismerem Mrinak ezt az nekt. Taln azok kz a bibliai helyek, kz tartozik, melyeket kvlrl eltudok, mondani. De valjban csak most dbbentem csak meg, hogy mennyi szvetsgi ige van ebben az nekben. Szinte szmba sem tudjuk venni ket. Kicsit utna nztem A biblia tudsai ezeket vlik felismerni: 1 Mzes 17, 7 ; 1 Smuel 2, 1 10 ; 2 Smuel 22,28 ; zsais 17,10 ; 41, 8-10 ; 54, 5 ; 61, 10 ; Jermis 31, 3-20 ; Habakuk 3, 18. s a Zsoltrokbl mennyi idzet e rvid nekben! Milyen mlyen ltek Dvid zsoltrai Mria szvben: Zsoltrok 35, 9; 89, 11; 98, 2 v 3 ; 103, 13 v 17 ; 107, 9; 111, 9; 113, 5 ; 147, 6. Mert bizony Mria nekt, a kezdd jszvetsg imdata kezdetnek lehet nevezni.
S mg valamit. Bizony nem rt, ha tudjuk, hogy B. Shaw ez a Mria neke a “a vilg legforradalmibb kltemnye.” S tkzznk meg azon, ha valaki ezt ltja benne. St tanuljuk meg mi is, tl a megszokott egyszint szemlletnkn tl meghallani ennek az neknek forradalmi zenett is:
“Hatalmasakat dnttt le trnjaikrl, s alzatosakat magasztalt fel. hezket tlttt be javakkal, s gazdagokat kldtt el resen.”
Bizony olyan Istennk van, Aki “ hatalmas dolgot cselekedk karjnak ereje ltal; elszleszt az szvk gondolatban felfuvalkodottakat.” S mert ilyen Isten , a Jzus Krisztus Atyja, az n Uramnak Atyja, ezrt alzatos szvvel ajkamra vehetem n is ez dventben Mria szavait: ”Magasztalja az n lelkem az Urat, s rvendez az n lelkem az n megtart Istenemben.” men
Adsztevel.
|