20. dventi letek. 1. ZAKARIS. Lukcs 1,5-24; 57-79.
5. DVENTI LETEK.
1. ZAKARIS
Lukcs 1, 5 - 24 s 57 - 79
Pap az abia rendjbl.
Izrel 24 papai rendje kzl Abia a nyolcadik. Ebben a rendben szolglta Zakaris. Felesge Erzsbet, ron lenyai kzl val volt. Igazi papi hzaspr volt. A Biblia azt mondja rluk, hogy mind a ketten igazak voltak az Isten eltt. Igaz voltuk, abban nyilvnult meg, hogy az r minden parancsolatban, s rendelsben fedhetetlenl jrtak. Teht nemcsak foglalkozs volt szmukra a papi szolglat, hanem hivats, szolglat, amit nyilvn rvendezve s teljes szvvel vgeztek. Boldog hzaspr, ahol a frj s felesg egyetrtenek, egytt reznek s sz legnemesebb rtelmben segtsgre, vannak egymsnak. Egyik sem visszahzja a msiknak, st segtje, tmogatja az r parancsainak s rendelseinek a magatartsban.
Nincsenek prbattel nlkl.
Zakaris is megtapasztalja, hogy rnak val engedelmes let tjn keresztet kell hordoznunk. Bizony, akit szeret az r, megdorglja. Nagy keresztet hordoz ez a Zakaris. Medd, gyermektelen a felesge. Hzassgbl nem szletik gyermek. Egyre csendesebb lesz az otthonuk. Nem veri fel gyermekkacags. veken t ,remnykedik, majd vtizedeken t, imdkozik. Nyilvn a templomban is, meg otthon is, egyedl is, meg Erzsbettel egytt is hangzik a buzg, forr knyrgs: Uram, adjl nekem gyermeket! - A legboldogabbnak vlt hzassgban is megtalljuk a letett keresztet. Sokszor a gyermekben jelentkezik a prbattel, sokszor meg abban, hogy nem adatik gyermek. A kereszt miatt, a prbattel miatt, el ne csggedj: ez az r szeretetnek, letedben val munklkodsnak a jele! Ne engedd el, az elbizakodottsg, a kevlysg tjn. Megalz, hogy majd felmagasztaltasson.
Hitben megfradt.
Elmlt Zakaris ifjsga, elmltak a delel esztendei. sz jn mr fel, az regsg hideg sze, tele. Ajka mondja mg most is az vtizedek ta mondott imdsgot, knyrgst: Uram, ldj meg gyermekkel! De mr elfradt. Egyre terhesebb neki a papi szolglat is, az ldozatok bemutatsa, a j illatozs a templomban. Egyre halkabban s btortalanabbul hangzik szvben a knyrgs. Mr inkbb csak “vgylom” az: , ha gyermeknk lenne! De mr minden hiba: “vn vagyok s a felesgem is ids” Itt, mr nem vltozik semmi, gy halok meg gyermek nlkl.
Hitben is ids, imdsgban is megfradt Zakarisok, ne rejtsk magunkba hitnknek megfradst: ajkunk hibtlanul mondja mg a szent szveget, de a szv nem tud mr lobogn, igazn hinni. Bizony ez a mi neknk: “A tz kihunyt, a hit tze, csak pernye hull. Az jszaka hideg sttje rm borul.” Alkonyodik, esteledik, szlnk, vnlnk, krseink s knyrgseink felelet nlkl maradtak.
Megjelenik az rnak angyala.
Zakaris gy ment el otthonrl, mint mskor. ”Rajta a sor”, vgezni kell a j illat gerjesztst a templomban. Szmra nincs, mr ebben, semmi j, semmi klns, semmi meglep, ... minden olyan megszokott. Ha sorshzs, kockavets tjn t jellik ki, akkor is gpiesen gerjeszti a fstlt, az oltron. De me: az a fstl oltr jobbja fell ll valaki. Odatekint Zakaris s megretten, hiszen az rnak angyala az, mgpedig Gbriel! De nincs ideje Zakarisnak, mert mr szl is az angyal: “Ne flj, Zakaris; mert meghallgattatott a te knyrgsed s a te felesged Erzsbet, szl neked fit.” A megszokott a gpiess lett, a szoksbl val alkalmat is meg tudja gazdagon ldani az r! dvent van: Kzel az r! Elkldi az angyalt. Hozzd is elkldi. Te is hallhatsz drga biztatst: “ Ne flj, mert meghallgattatott a te knyrgsed! Nem lehet, hogy most e sorokban szl hozzd az dventi biztats? Hidd el, meglehet. Gondolj most arra, amirt veken, vtizedeken t, imdkoztl, knyrgtl, s halljad az Igt: “Ne flj Zakaris, mert meghallgattatott a te knyrgsed!” s ha gerjedez a te szved, nked szl mennyei zenet ez! Hogy nem tudsz benne hinni? Ht Zakaris sem tudott? Nem, neki sem volt elg mr csak az zenet, csak az angyali sz. Valami kzzelfoghat jelet szeretett volna: “Mirl tudhatom n ezt meg? ” Most nyilvnval, hogy mr nem hisz, megfradt, belenyugodott a vltozhatatlanba! Vigyzz, ne krj jelet, mert megnmulsz!
A ktelkeds tlet.
Gbriel angyal, aki azrt kldetett, hogy ezeket az igen rvendetes dolgokat jelentse meg Zakarisnak, mr mondja is a kemny tletet”. Mivel, hogy nem hittl az n beszdemnek, melyek beteljesednek az idejkben. m, megnmulsz, s nem szlhatsz mind ama napig, amelyen ezek meglesznek.” s Zakaris megnmult abban a pillanatban. Letelt a szolglat, de csak llt a fstl oltr mellett, prblt kiltani, de nem jtt hang a szjn. Flelmetes s ijeszt. Mi ez? Agyvrzs vagy idegbnuls? S amikor kitntorog a templom ajtn, a np vrja ott, de csak kezvel integet, szlni nem tud. Valami szrny lelkillapot ez: a szve tele van rmmel; biztatst kapott vtizedek knyrgsre. Angyali ment mondott az isten. Az rm majd sztfeszti keblt, s nem tudja elmondani! “Nem teljes rm az, melyrl nem beszlhet az ember, s nem oszthatja meg msokkal! S ha az Isten elszenvedi is a mi hitetlenkedsnket s llja az greteit ennek ellenre is, ebben teljes boldogsgot csak a teljesen bz llek tallhat. /Victor Jnos/
Az tletben is h marad az rhoz.
Elmlt egy nap, elmlt kt nap, de nem mlt el Zakaris nmasga. A szolglat napjai utn gy indult hazafel. Eddig is egyre kevesebbet beszlt Erzsbettel, most pedig semmit sem tudott mondani, ksznni sem tudott, krni sem tudott, buzdtani s vigasztalni sem tudott: nyelvnek kerekei lektztettek! Sokan tudjk, hogy a vaknak les bels ltsa van, a sketnek kivl bels hallsa, nyilvn a nma is beszl odabent a szvben, szvvel, meg az Istenvel. gy volt ez Zakarisnl is. A nmasg hnapjaiban fogalmazdk szvben a szpsges himnusz, az r magasztalsra. Mert Zakaris nem zgoldott a re mrt, csaps miatt. Alzatos szvvel elfogadta azt. Ezerszer megbnta mr szve hirtelen feltr ktelkedst. Ezerszer hallotta jra, az angyali szt, s most vr csendben, nmn, szvvel beszlve, s szvben az Urat ldva. dventi Zakaris testvrem! Szved ktelkedsrt, vagy kemnysgrt megbntetett az r? Nma lettl, vagy sket, vagy vak, vagy slyos fekvbeteg? Vagy elvesztetted blvnyozsig szeretetett kedvesedet? Magadra maradtl? Nincs, akihez szlj, nincs aki, hozzd szljon? Halljad csak Dvid szavval, mire tant az r: “Haragudjatok, de ne vtkezzetek; beszljetek szvetekkel a ti gyas-hzatokban, s csillapodjatok!” /Zsoltrok 4, 5/ Vigyzz! Ne, hogy megkemnyedjk szved, s soknak tartsd az tlet slyt, vagy idejt! Beszlgess a te szveddel, beszlgess a te Uraddal! Ismtelgesd a neked kldtt angyali szt! Maradj hsges az r-hoz s az greteihez!
Az jszvetsg els nekese lesz.
Zakaris letben is beteljesedett Jeremis Siralmainak vigasztal szava: “Mert nem zr ki rkre az r! ” Eljtt a meggrt nap: megszletett a meggrt fi. S amikor a krlmetls napjn Zaka-ris hitvallst tesz az angyali zenet mellett: “Jnos a neve, ” “felolddk az szjnak nyelve azonnal” s elmondja az j-szvetsg els himnuszt, amit az egyhz latin nyelv idszakbl annak els szava utn Benedictusnak neveznek. “ldott az r Izrael Istene ...” /Lukcs 1, 68-75/
Vagy tizent esztendvel ezeltt a 40 zsoltr dallamra gy kaptam ezt az neket, s az ta, sokszor nekeltem mr szvemben. nekeld velem:
“ldott az r Izrel Istene,
mert rtekintett npre,
s vltsgot szerzett nki.
Felemelte az dvssg szarvt
Dvid Fia nevben.
Amint szlt rg' idben
eleitl fogva.
s megszabadtott
minden gyllnktl.
Azrt, hogy irgalmat cselekedjk
Atyinkkal, s emlkezzk
az szent szvetsgrl.
Az eskrl, amit tett brahmnak:
Hogy Jzust adja neknk,
ki eleget tett rtnk;
hogy megszabadulva
igazsgban jrjunk,
szentsgben szolgljunk
Eltte mindenkor. /nekelhet a 40. zsoltr dallamra./
Keresztel Jnos atyja lesz.
Zakaris egy gyermekrt knyrgtt. Azt sem bnta volna, hogy ha egy tlag embert kap, vagy egy lnyt, vagy ha hibs, vagy beteg. Csak gyermek legyen, mely az v. Isten msknt hatrozott:
Zakaris nem csak egy gyermeket kapott, hanem ebben a gyermekben, az r tksztjt, Keresztel Jnost kapta meg. Azt, aki Jzus eltt jrt, Ills lelkvel s erejvel, aki az atyk szvt a fiakhoz trtette, s az engedetleneket, az igazak blcsessgre oktatta, aki az rnak tkletes npet ksztet. Ugye szvbli nagy rm a gyermek, akit, akiket az Isten adott neknk? S ugye akkor is nagy rm, ha nem “tehetsges” ha nem “zseni”, ha nem “stehetsg.” Ugye, nem is akarunk mindenron azt “tenni” bellk?
Nem keresztyn, szoks, a gyermekvel dicseked, s a gyermekt minden-ron szerepeltetni akar szl! Hidd el, ms gyermeke is van olyan okos, olyan gyes, olyan szp s olyan j, mint a tid, mint az enym. De, ha isten felmagasztalja a mi hzunkat, hzassgunkat, csaldi otthonunkat arra, hogy ott “Keresztel Jnosok”, vagy hadd mondjam azt, hogy Szenczi Molnr Albertek szlessenek, ugye alzattal s szvbeli hlval hordozzuk ket s az ellen, sem tiltakozunk, hogy amikor ideje eljn, kimenjen a “pusztba”, ahol igazn felkszti ket az r! gy lesz Zakarisnak, advent papjnak lete tele tantssal a mi htkznapi, dventi letnk szmra. Figyeljnk re! men
/Adsztevel/
|