19. Az emmausi tantvnyok. Lukcs 24, 13-27.
14. Az emmausi tantvnyok.
Lukcs 24, 13-27
dventben kezdtk olvasni Lukcs evangliumt, s Isten segtsgvel e hten fejezzk be. Legynk hlsak mindazrt, amit dventtl mostanig zentknt, ldsknt, tmutatsknt, intsknt, vagy vigasztalsknt kaptunk, a “szeretett Orvos “ evangliumbl. Ezen az istentiszteleten is azzal a nyitottsggal figyeljnk az Igre, hogy ebben a rgen ismert, tbbszr hallott /prdiklt/ trtnetben Isten adjon szmunkra jat, mai napra val mannt, neknk szl zenetet!
Ketten az ton.
Jzus tantvnyai a szthulls llapotban vannak. A Mester meg-halt, a legbensbb krben is rul talltatott. Bizony rthet a szt-hulls, hiszen az csak a “bels szthullsnak” a kvetkezmnye mr mindig
S k ketten egytt vannak. Szerintem ez nagydolog. Nem egyedl, kln kln mennek az emmausi ton, hanem ketten egytt. Fel szabad tennnk az nvizsgl krdst: van e nekem trsam, akivel egytt megyek “az ton ”? Nem egyedl jrom-e az utat? /Magny sem kls llapot csupn. Csaldban, gylekezetben is lehet magnyos valaki. Mg a lelksz is./
Csaldottan.
Az irgalmas samaritnus pldzatban egy ember ment Jeruzslembl, Jerikba, a rablk kezbe kerlt. k ketten mennek Jeruzslembl Emmausba, s k az igazn nagy “Rabl” kezbe kerltek. A hitetlensg ltal a szellemi /lelki/ levertsg llapotban vannak. S ez rosszabb a testi levertsgnl. “ azt remltk “ de csaldtak, s most egy maradt: el Jeruzslembl, “lmaik vrosbl”. Vissza a rgi letbe, csaldba, krnyezetbe. Pter halszni megy, k haza Emmausba.
Merre tartunk? Jeruzslem fel, vagy Emmaus fel? Minden nap s minden lpssel kzelebb vagyunk-e a “Mennyei Jeruzslemhez”, vagy pedig remnyeinkben csaldva, szellemi levertsgnket hordozva Emmaus fel tartunk?
Ami megmaradt.
A szp mlt a szp trtnetek. Nem rg mlt ez, csak egy ht, csak hrom nap tvolsgbl intenek, de ez mr akkor is mlt. Nagy idk voltak, de csaldst hoztak. Egymst kzt csak errl tudnak beszlni. /Jelenrl csak akkor vallanak, amikor Jzushoz szlnak./ Azt jelenti mindez, hogy elvesztettk az l Jzus Krisztust. Az a keresztynsg, amely megllapodik a Keresztnl, s nem jut el a feltmadottig, a Dicssgesig, a Visszajvig, mindig olyan veszlyben van, mint ezek a tantvnyok. Az l Jzus Krisztus elvesztse mindig szellemi levertsget eredmnyez Isten npe letben.
Ugyanilyen veszlyben vagyunk, ha Isten akaratnak fldrengseire s villmlsaira vrunk/”... mr hrom napja... “/ s nem gondoljuk meg, hogy “ Isten szntelenl velnk van a leghtkznapibb dolgok s emberek kzepette is. Ha elvgezzk kzenfekv ktelessgnket, meg fogjuk ltni t. Isten egyik legmeg lepbb kijelentsre akkor tallunk r, amikor megtanuljuk, hogy a kznsges, htkznapi dolgokban valsul meg Jzus Krisztus Isten volta.” /O. Chambers/
Aki segt.
Ez a trtnet is felsges beteljesedse az Isteni gretnek: Ahol ketten vagy hrman sszejnnek az n nevemben -. k nem is gondoltak erre. Mi gondoljunk, tbbszr, tudatosan, akkor is, ha ketten beszlgetnk Isten dolgairl. Ott van velnk. Mg a csggeds, a csalds, a szellemi levertsg tjn is, jn velnk, nem hagy magunkra. Ezrt nem vagyunk soha remnytelen helyzetben.
A/ Megkrdez dolgaink s bels llapotunk fell. Megkrdez gondolataink s rzseink fell. Nem megy el rzketlenl mellettnk. Mindig segtsg, ha brki is megkrdez bennnket, mert a trds, a velnk trds gygyt minket. Ha Isten megkrdez bennnket, mi is feleljnk szintn, mint ezek a tantvnyok. S egyltaln, mindenkinek feleljnk, aki megkrdez bennnket, a bennnk lv remnysg fell. Erre tant minket az 1. Pter 3, 15: Az r Istent pedig, szenteljtek meg a ti szvetekben. Mindig kszek legyetek megfelelni mindenkinek, a ki szmot kr tletek a bennetek lev remnysgrl, szeldsggel s flelemmel.
B/ rsok ltal tant bennnket.
“Mzestl s minden prftktl fogva ”, azt jelenti, hogy az egsz, a teljes Szentrs ltal tant Jzus Krisztus. Hitvallsaink is erre nevelnek bennnket. Ez a legeredmnyesebb az u.n szekts magyarzatokkal szemben. Soha, nem egy, egy “kiragadott”, taln ppen egszen nknyesen tlhangslyozott vers, vagy mondat ltal, hanem a teljes rs ltal hangzik a j, igaz tants. gy tant az apostol is.:” Mert nem vonogattam magamat, hogy hirdessem nktek, az Istennek teljes akaratt. ”/Ap. Csel 20,27/ A teljes rs hirdetse ltal trte szt Jzus Krisztus is az Emmusi tantvnyok hamis Krisztus - kpt, hamis messisi vradalmt, amelybe nem frt bele a szenveds, kereszt s hall gondolata. Mennyifle hamis Isten-kp, Krisztuskp van a mi hvei k szvben is, amelyeket a teljes rs hirdetse ltal tudunk egyes egyedl szttrni.
Vgl figyeljnk Klvin intsre:” Isten nem rvid ideig tart mutogats cljbl adta az embereknek az Igt, hogy azt Szentlelknek jvetelekor tstnt eltrlje, hanem ugyan azt, a lelket kldtte al, melynek erejvel az Igt adta, hogy e Szentllek az munkjt az Ige hathatos tmogatsval vghez vigye. Ily mdon nyitotta meg Krisztus a kt tantvny rtelmt/ Lukcs 24, 27/, nem azrt, hogy a Szentrst elvetve, csak magukban blcselkedjenek, hanem, hogy a Szentrst megrtsk.” /Institutio I. 9. 3/ S gy jut el Klvin oda, hogy csak az Ige s a Szentllek egytt, ez a helyes. gy valljuk s hirdetjk mi is, hogy Ige Szentllek nlkl annyi, mint szraz racionalizmus; Szentllek Ige nlkl annyi, mint rajongs.
men
Adsztevel 1974. mrcius 17.
|