15. Szemlyes hitvallsttel./Konfirmci/ Galata 2, 19-21.
21. Szemlyes hitvallsttel./ Konfirmci/
Lekci: Galata 2, 11-21
Textus: Galata 2, 19-21.
Tekintetnk, imdsgunk, szeretetnk ma az ifjsg fel fordul. Egyhzunk rendjben ez a vasrnap ebben az esztendben a konfirmci vasrnapja. Isten Igjnek zenett mindnyjunk szmra ebben a meghatrozottsgban keressk. Mai Igeszakaszunk ismt megpecsteli szmunkra: Milyen ldott, j dolog naponknt olvasni a Biblit a kzs vezrvonalunk szerint. Mert keresve sem talltunk volna “ alkalmasabb Igt” e vasrnapra.
Arany alma ezst tnyron.
Isten Lelke ilyenn tette, mai Igeszakaszunkat. Helyn mondott Ige ez./ Mint az arany alma ezst tnyron: olyan a helyn mondott ige! Pldabeszdek 25, 11/Hromszorosan is helyn mondott Ige: A./ Az apostol plda abban, hogy nem tuds, professzoros szemlytelen hitvallst tesz, hanem szvn-lelkn tszrdik a legmlyebb, legnehezebb hitigazsg hirdetse. Erre van szksgnk mindnyjunknak. Nem elg, ha csak valamit megtanultatok, s most arrl tesztek bizonysgot. lett, vrnkk kel lenni a Krisztus evangliumnak. B/ “Luthert ez az igeszakasz btortotta, az egyhz reformcijra: Lm, Pter sem tvedhetetlen, hogy lennnek tvedhetetlenek utdai, a rmai pspkk? Mint ahogy Plban tmasztott Isten szszlt, az evanglium rvnyestsre, mirt ne tmaszthatna ksbb is eszkzket az egyhz vtkeinek leleplezsre? A konfirmndusokban a jv egyhznak lelkszei, presbiterei, llnak elttnk. C./ Mai Ignk az rvacsora legmlyebb jelentshez vezet el bennnket. A konfirmci pedig, ppen az rvacsorrt van elsrenden. Egyhzunk rendjben az lehet az rvacsorz gylekezet tagja, aki konfirmlt. Az elkszt rk rvacsorrl szl beszlgetsre teszi fel most Isten Lelke a koront mindnyjunk szmra alapignkben- Vgl abban az rmben, s engedelmessgben hallgathatjuk az Isten Igjt, hogy ugyan ezekben az rban sok reformtus gylekezet ez ltal az Ige ltal pl. Legyen plsnkre neknk!
Az evanglium igazsgban szintn kell jrnunk. Mi trtnt? Pter ingadozott, ktfel sntiklt, kpmutatskodott. A szakasz legnagyobb tantsa az, hogy “Isten gye annyira nem emberi, hogy fennmaradsa mg egy nagy apostol megingstl sem fgg.”
Tanulhatunk Pl apostoltl: gy kell alkalmazni az atyafisgos feddst. Szemtl-szemben s szeretettel. De tanulhatunk Ptertl is: gy kell fogadni a feddst. Vita nlkl, alzattal, az evanglium igazsga eltt val meghajlssal. Ahol az egyhzban gy trtnnek a dolgok, ott minden Isten igazsga rvnyestst, elrehaladst szolglja. gy legyen kzttnk is!
A felszabadt rmhrt kell hirdetnnk.
Nem a trvny cselekedeteit, hanem Jzus Krisztust. az, Aki megigazt bennnket. Magatartsunk, soha nem vlaszfalak fellltsa kell, hogy legyen, hanem Krisztus letforml erejnek a megmutatsa. Pl apostol rvelsben a megrtett evanglium rvnyesl. “Csak megrtjk e? Mai nyelvre fordtva, mindez azt teszi: mi a teljestmnyben keressk letnk nigazolst. Ilyen vagy amolyan teljestmnynkben. Ez a legalizmus mai formja. Ennek gondja s tka all, ma is Krisztus befogadsa szabadt fel, “Ezrt kell hirdetnnk szval s lettel, alkalmas s alkalmatlan idben a Krisztus szabadt evangliumt! Mert bizony igaz:” Inkbb nlklzhetjk a nap fnyt az gbolton, mint a tiszta evanglium hirdetst a fldn. /Spurgeon/
Krisztussal val kzssgben kell lnnk.
Most rkeztnk fel a cscsra. A legtisztbb mennyi levegt itt szvhatja magba lelknk: “Mert n a trvny ltal meghaltam a trvnynek, hogy Istennek ljek. Krisztussal egytt megfeszt-tettem. lek pedig tbb nem n, hanem l bennem a Krisztus; a mely letet pedig most testben lek, az Isten Fiban, val hitben lem, a ki szeretett engem s nmagt adta rettem. Nem trlm el az Isten kegyelmt; mert ha a trvny ltal van az igazsg, teht Krisztus ok nlkl halt meg. /Galata2, 19 v 21/“ Ez a legmlyebb legbenssgesebb kzssg. Errl vallunk, amikor arra felelnk, hogy, Mirt hvnak keresztynnek?: “Azrt, mert hit ltal Krisztusnak tagja, s gy az kenetnek rszese vagyok, azrt, hogy az nevt valljam, magamat neki l hlaldozatul adjam, s hogy ebben az letben a bn s a Stn ellen szabad lelkiismerettel viaskodjam, az let utn, pedig az rkkvalsgban Krisztussal minden teremtmnyen uralkodjam. ” / Heidelbergi Kt 32./ Errl vall az a gynyr rvacsorz nek, amelyet mindnyjan kvlrl tudtok:” - Mr mink, mi vagyunk az vi, Vle egy testek, java rszesei. E gyarl testben Jzus l mr, nem mi, H szerelmtl nem szakaszt el semmi.- “/ 446, 1 -2 / Ezt a legmlyebb, legbensbb, s, hogy ezt a szt is kimondjam: titokzatos, misztikus kzssget hrom oldalrl mutatja be alapignk:
A/ Krisztussal egytt megfesztettem. Klvin Jnos errl gy tant errl: ”Midn az apostol azt mondja, hogy mi Krisztus hallnak hasonlatossgba beoltattunk s, hogy mi Vele egytt a bnk hallba eltemettettnk. /Rma 6, 5 s Galata 2, 19/Hogy az Keresztje ltal a vilg megfeszttetett szmunkra, mi pedig a vilg szmra, / Galata 6, 14/ hogy mi vele egytt meghaltunk. /Koloss 3, 3/Nemcsak az halla pldjnak kvetsre biztat bennnket, hanem azt is magyarzza, hogy Krisztus hallban olyan hathatos er van, mely minden keresztynben mutatkoznia kell, ha magt ezt a hallt haszontalann s gymlcstelenn nem akarja tenni.” /Institci II. 16, 7/
b/ l bennem a Krisztus.
A legegyszerbb, legdrgbb hitvalls ez, s mgis a legtitokzatosabb. Klvin egyenesen azt mondja rla, hogy “Krisztusnak a kegyesekkel val titokzatos egyeslsnek misztriuma termszetnl fogva felfoghatatlan.” S a klvini kegyessg ezt a titokzatos egyeslst, az rvacsorban tallta meg. Klvin nagy munkjban a misztrium, titok; misztikus, titkos, titokteljes szkat a skramentumok trgyalsnl hasznlja csak. Hitvallsunk szerint, mr a keresztsgben ez a Krisztussal val titokzatos kzssg trtnik meg. /Heidelbergi Kt 69 s 73/” - a keresztsgben minket jjszl Isten, az egyhza trsasgba beolt, s a fiv fogads ltal, az viv tesz” /Klvin/ Az rvacsorban “ folytonosan eledelt szolgltat, hogy ezzel minket fenntartson s megrizzen abban az letben, melyre minket Igje ltal szlt.” /Lsd “Krisztus szent vacsorjrl s annak renk hrul hasznrl. ”Institutio IV. 17, 1 - 5./
Ne felejtstek el, hogy “ pnz nlkl lenni kellemetlen, egszsg nlkl lenni aggaszt, bart nlkl lenni lehangol, otthon nlkl lenni nyomaszt. De minden hiny legszrnybb hinya: Krisztus nlkl lenni.” /Spurgeon/ Ezrt keresstek a Krisztussal val kzssget szntelenl. Legyetek az rvacsorz gylekezet tagjai! Ne fordtsatok htat, a “megtertett asztalnak.”
c/ Istennel lek. Ez a Krisztussal, Krisztusban val let azonban nem ncl. Nem nz kegyeseket nevel a mi Urunk. St ppen a Benne val let tesz szabadd bennnket a szolgl, msokrt l, ldozatos letre. Nem mi tesszk mr ezt, hanem mibennnk. Ha valban l bennem a Krisztus, akkor a Llek gymlcseit termi letnk, mert az “tevkeny szeretetnek eszkzeiv vlunk.” gy legyen!
men
Adsztevel 1974.
|