„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Tegnap a munka nnepe volt. Ma az anykat nnepeljk. A kett egy beesik, mint az letben is. Hiszen munka s anya sszetartoznak elvlaszthatatlanul. Az evangliumokbl elnk ll egy anya, hogy lete, pldja tantson mindnyjunkat. Hrom tantst emelem ki:
1. Az anya hite.
Nem egyszer pen a hit teszi anyv, mert hitben vllalja az j let ajndkt, ldst; ezer veszlyt vllalva vele. Boldog gyermek, akit hitben vllaltak, s hitben nevelnek.
Hitben nzte gyermek betegsgt. “Lenyomat kegyetlenl gytri a gonosz llek.” Hitte, hogy lenya bajnak, betegsgnek igazi oka, hogy “ gytri a gonosz llek”. , vannak e kzttnk olyan anyk, akik gy hiszik gyermekk bajt? Mert nem az a baja a gyermeknek, az ifjnak, hogy szegny, elhanyagolt sorban n fel, hogy nincsenek lehetsgei, hanem az, hogy kegyetlenl gytri a gonosz llek.
Hitben kereste a gygyulst. Jzus Krisztushoz ment. Lehet, hogy nem ott kezdte, de oda rkezett meg. Prblkozsainak vge a knyrgs lett: “Uram, Dvid Fia! Knyrlj rajtam!” Boldog gyermek, akinek imdkoz anyja van, s boldog anya, aki hiszi, hogy gyermekrt a legtbbet, legfontosabbat akkor teszi, ha imdkozik rte. Jkai gynyren vall az anyk imdsgrl: “ De taln az jabb mtosztalan kornak is vannak bvszerei, mikkel az anyk bebalzsamozzk fiak testt, hogy ne fogjon azon a kard le. Taln egy rkk hangz imdkozs az, mely tban ll a hallangyal pallosnak, s mikor az rcen, vason keresztl vgott mr, e v-kony shajtson nem br keresztl vgni.” /Kszv ember fiai. II. 64./
2. Az anya alzata.
Az alzatossgra mindennapi pldt az anyk letben kell keresnnk. Az anyk legszebb ruhkban jrnak a nk kztt, mert az alzatossg kntst ltik magukra minden reggel, egy leten t. Nem srtdtt meg. Jzus nem vlaszolt a knyrgsre, szra sem mltatta. Hiba kiltozott utnuk, Jzus hallgatott. Amikor pedig megszlalt, tudomsra hozta, hogy nem tartozik Izrel hznak eltvelyedett juhai kz, azaz nem tartozik azok kz, akikhez kldetett. Mr ezen is meglehetett volna srtdni. De ez az anya tovbb knyrg. ”Uram segts rajtam!”- S ekkor jn a legnagyobb prba, mert Jzus rtsre adja, hogy nem a fiakhoz, hanem a kutykhoz tartozik: “Nem j elvenni a gyermekek kenyert, s odadobni a kutyknak.” Kemny beszd ez, de csak a kevlyeknek s nrzeteseknek, csak a sznlelt alzatoskodk srtdnek meg rajta. Ez az anya nem srtdtt meg erre sem. Tanuljunk tle mindnyjan: tanuljatok anyk, kik annyi srtst kell, hogy elhordozzatok. s tanuljanak tle gyermekek, hogy ne legyen elttk ismeretlen az igazi alzat. Az, amely tud lehajolni! S , az anya alzata hnyszor lehajol.
“Anyk, kiket egy crna, t, gomb
ezerszer is hajolni ksztet.
hnyszor grnyedtek azr',
ami egy fillrnyit sem r,
ki fog majd megfizetni nktek?”
/ Bds Jnos: ldottak, akik lehajolnak/
Nincs ignye. Neki nem a gyermekek kenyere kell, csak a morzsa, ami lehull az asztalrl. Csak morzst adj Uram! Ha az anyk hitt s alzatt tantani lehet, mindezeket megelzve tantani lehet az ignytelensgket. Ma a tlzott ignyek idszakban, j lenne mindnyjunknak anyk napjn esztendre szl tantst krni anynk ignytelensgbl. Egy pldt is mondok: Korhzban ltogattam egy reg desanyt. Megkrdeztem, hogy mit zen csaldjnak. Mit hozzanak, ha eljnnek? S a vlasz: egy kis ktaljai vizet. Azta sokszor cseng flembe ez az alzatos krs, ez a pldt mutat ignytelensg: Uram, egy kis ktaljai vizet adjl, friss forrsvizet a Te rk forrsodbl! Nincs ms ignyem.
3. Az anya llhatatossga.
gy is mondhatjuk: az anya trelme. Mert az anya trelmt is tantani kell. Ez a bibliai anya is pldt ad ebben. Nem idegeskedik, nem trelmetlenkedik, vr a vgs megoldsra. Olyan az anya trelme s llhatatossga, mint a tlgyfaerd. Mert a gomba termst lehet siettetni, de a tlgyfaerd, miutn mr teleptje rgen elporladt, akkor hoz hasznot. Ilyen az anya trelme. Munkja, hite, imja, alzata sokszor nem hoz termst az letben. gy van, ahogyan Petfi mondja. Csak akkor tudjuk meg, hogy ki volta, mikor elszltja t az g!
Jzus ajndka.
Ez az anya legnagyobb ajndkot kapta: “Asszony, nagy a te hited, legyen gy, amint kvnod!” - desanyk, ne elgedjetek meg azzal az ajndkkal, amit gyermekei szeretet nyjt nktek e napon. Krjtek, vrjtok Jzus ajndkt, gyermekeitek gygyulst. men
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre