13. Zsoltr beteggyon.41. Bujky Mikls ny. mezlaki lelksz, farkasgyepi krhz
19. Zsoltr beteggyon.
41. Zsoltr.
Mai Igrl kt nll vzlatot adok. Az els az egsz zsoltrt fogja ssze, mg a msodik az els versrl szl. De ezeket is megelzve fogadjatok szeretettel kt idzetet a zsoltrokrl.
Spurgeon /ejtsd: szprdzson/ ezt mondja. “ A zsoltrok az rzelem legvltozatosabb mdozatait trjk elnk. A gyermeknek ppgy, mint az aggastynnak. Tanccsal ltnak el az let kszbn, s vigaszt nyjtanak a hall kapujban. Zsoltrral az ajkunkon kilp-hetnk az letbe, flrevonulhatunk az nnep csendjbe, oda llhatunk a szenved beteggyhoz, beksznhetnk a vendglt hzba, belphetnk a templomba, az ima bens kamrjban, st mg a mennyorszgba is. / Reformtusok Lapja 1962. november. 25./
Stalker pedig gy tant: “A zsoltrok knyve ktsgtelenl a legbecsesebb az szvetsg valamennyi iratai kztt. Ezt a knyvet a szvk vrvel rtk a szerzi. Az emberi llek legmlyebb fjdalmai s legfelsgesebb elragadtatsai szlalnak meg benne. Sehol a vilgon nincs ennl tkletesebb tkre a lelki letnek. Minden idk szentjeinek kziknyve, kalauza volt. Ismerni s szeretni a zsoltrok knyvlt – ez a lelkisgnek egyik leghitelesebb pecstje.” /Dr. James Stalker: Fjdalmak embere. 189. lap./ Segtsen bennnket Isten kegyelme, hogy ilyen llekkel viseltessnk a zsoltrok irnt. A 41. zsoltr irnt is.
Beteggyban mondott zsoltr.
Ktsgtelen, hogy a szerz nyomorsgban van. Slyos betegsg gytri. /Van magyarz, aki azt gyantja, hogy nem maga a szerz a slyos beteg, hanem Jahve npe, az eklzsia./ gy lesz, e zsoltr minden idk szenvedinek, betegjeinek imdsga. Ma a betegek, holnap taln a mink. gy figyeljnk zenetre!
Az gretekre emlkezik. /1v4/ J s dvs dolog elesettsgnkben, nyomorsgunkban az rra emlkezni. E versek refrnje “az r”. Mikor Rla beszl, mindig greteire emlkezik: megmenti, megrzi, lteti, megersti, megknnyti betegsgben! Mennyi hatalmas gret! Szortsd szvedre brmelyiket, mris meggygyul az leted! Emlkezzl a te hsges Urad greteire! Keresd Biblidban s zsoltros knyvedben az greteket! Bzzl bennk!
Knyrg az rnak./5/“Uram kegyelmezz nekem, gygytsd meg lelkemet!” Egyszer, szvbl jv knyrgs ez. “Uram!” Szemlyes hit s szemlyes kapcsolat lktet e szban. Emlkezzl beteggyon, mikor mondtad ki elszr gy: Uram! Taln gy: “ n Uram s n Istenem!” Kegyelmezz meg! Mintha a Zsidkhoz rt levl tantsa hangzana: “Jruljatok bizalommal, a kegyelem kirlyi szkhez! ” Gygytsd meg lelkemet! A teste beteg, nagyon beteg, de tudja, hogy beteg a lelke. Az a dnt, hogy az gygyuljon meg! A lelke bkessge, derje, rme, hite lljon helyre! S akkor brmi lesz is!
Megvallja bnt. /5b/ “mert vtkeztem ellened ”. Nem sikereit emlegeti, nem eredmnyeivel megy az r el, hanem a bneivel. Mert soha nem mehetnk mssal. Csak a tkozl fi s csak a vmszed lelkletvel: vtkeztem ellened. A betegsg a magunkba szlls, a megalzkods ideje! Legyen az a mi szmunkra is!
Helyzetjelentst ad az rnak. /6v10/ Nem hzelg a tbbiekre nzve! Beteggybl msknt ltja az embereket, a ltogatkat.” Ha ltogatni jn be valaki, hibavalsgokat beszl.” Nem tli-e meg sok betegltogatsunkat e mondat! A beteggynl nincs helye sem a hibaval beszdnek, sem az tlgetsnek. /9./
Csak egy kiutat lt. /11 v 14/Ahogyan az egyik magyarz fogalmazta, beteggyn tallkozott a “vilg hltlansgval”. Mg a bartokban is csaldnia kellett./ 10. verset Jzus Krisztus is, az ajkra vette! / csak egy kiutat lt: flfel: “ De Te Uram.” Ez a hit btorsga s kivltsga! Mikor mindenfell krl zrattam, flfel szabad az t. Mikor az emberekben csaldsz, fordulj knyrgssel az rhoz!
Utols mondata: “ldott az r, Izrel Istene rktl fogva mindrkk. men. men” / Ez a doxologia nemcsak a 41. zsoltrt zrja le, hanem mind a negyvenegy zsoltrt, a zsoltrok els knyvt./ Legyen ez ints, tants szmunkra. Krjnk olyan letet, hitet, hogy az utols mondatunk ez legyen: “ldott az r!” men
A diaknit vgz ember boldogsga. /1. vers./
A 41. zsoltr nyomorsgt krlleli a boldogsg. Ez a kezdet s ez a vg. A keresztyn ember lett is gy kell, hogy krllelje a boldogsg. Mert a mi Istennk, boldog Isten / 1 Timtheus 1, 11/, Aki boldogsgot hirdet Jzus Krisztusban. Gondoljunk a Hegyi Beszd indt szakaszra. Milyen boldogsgra emlkeznk mg a Biblibl? Most a diaknit vgz ember boldogsgrl tant minket Isten Igje.
Boldog, aki gondol a nyomorultra. Most gy hangslyozom: aki gondol a nyomorultra. Az eredeti szveg, a hvs rgondolsnl tbbet jelent: szeretetteljes rszvtelt fejez ki. Azt mondhatn valaki, hogy a diakninl a tett a fontos, nem a gondolat. De a gondolat az els. gy volt ez az Ap. Csel 6, 2 szerint is:/” Annak okrt a tizenkett egybegyjtvn a tantvnyok sokasgt, mondnak: Nem helyes, hogy mi az Isten Igjt elhagyjuk s az asztalok krl, szolgljunk.”/ azta is gy van mindig. Ksznjk meg Istennek a lelke, kedve, akarata szerinti gondolatokat, melyek szl-anyjai lettek az egyhz trtnelme sorn az irgalmassg cselekedeteinek. Krjnk ilyen j gondolatot, a nyomorultakra nzve.
Boldog, aki a nyomorultakra gondol. Az eredeti szveget FR. Baethgen, Gttingen 1904, gy adja vissza: “gyengre s szegny-re”. Kik ezek? Nem csupn zsais 58, 7-ben felsoroltak: Nem az, hogy az heznek megszegd kenyeredet, s a szegny bujdoskat hzadba bevigyed, ha meztelent ltsz, felruhzzad, s tested eltt el ne rejtsd magadat?” hanem a gyermekek s az regek. s mindenki, aki testi, lelki nyomorsgban szenved. Ahogyan a j orvos igazi bartai nem az egszsgesek, jaj, ha csak kzttk rzi jl magt s ideje nagy rszt velk, tlti, – hanem a betegek; gy az r szolgjnak /mrpedig az egyetemes papsg elve alapjn mindnyjan azok vagyunk, ki ki a maga helyn/ igazi “kedveltjei” a nyomorultak, a Jzus Krisztus “kicsinyei”. Kzttk rzi jl magt, rjuk gondol, velk trdik.
Aki a nyomorultra gondol, az boldog. Olyan rtelemben is boldog, ahogyan boldogg tette hitvall eleinket a kapuvri brtnben az nek ”nem egyedl vagyok, fldn ki nyomorgok... ”./262, 6/ de, az igazi boldogsgot az jelenti szmra, hogy Isten az greteit valra vltja letben. Mert ha igaz -mrpedig igaz- a Pldabeszdek knyve 19, 17 is: “Klcsn d az rnak, a ki kegyelmes a [Mt 25, 40.] szegnyhez; s az jttemnyt megfizeti nki.” Isten gretei igen bizonyosak, szmthatsz rjuk. Adjon szmunkra a mi urunk rszt a diaknit vgz, az irgalmas szv, a nyomorultra gondol emberek boldogsgbl, mert van ilyen boldogsg!
/E szerny kis rsomat had ajnljam igaz tisztelettel s szeretettel Bujky Mikls mezlaki lelkipsztornak, a ppai gylekezet presbiternek, a Farkasgyepi Szanatrium betegjnek: Legyen segtsg szmra a beteggyon mondand zsoltrhoz./
Ppa 1976.
|