11. Kt Igehirdets Mrirl: I. Az idejt pazarl Mria. Lukcs 10, 38 - 42.
18. Kt Igehirdets Mrirl:
1. Az idejt pazarl Mria.
2.
II. A vagyont pazarl Mria.
I. Az idejt pazarl Mria.
Lukcs 10, 38 -42.
A protestantizmus egyik legnagyobb igehirdetje mondotta: Az emberre nzve egyedl lehetsges valls a bnbnat vallsa. Az ember igazsga nem lehet olyan, mint az a szz erssg, amelyet ellensg soha be nem vett; hanem sokkal inkbb hasonlatos ahhoz a vrhoz, melynek reit az ellensg meglepte, felriasztotta, s amelybl vres harc utn lehetett csak kizni a benyomulkat, teht nagy vesztesg rn.” A gylekezetben teht hangoznia kell a bnbnatra hv sznak. Csak arra kell gyelnnk, hogy ne levegt vagdossunk bnbnati prdikciinkkal. Amikor a bnt gy akarjuk leleplezni, mint gyilkossgot, parznasgot, lopst, hazugsgot, vagy kvnsgot; elfelejtettk, hogy ezek nem jellemzek a templomos npre. Akkor sem, ha rfogjk.
Inkbb jellemz renk egyik nagymama legutbbi kifakadsa: Mi az n bnm? Csak nem az, hogy tisztessgesen ltem, gy neveltem gyermekeimet is. Dolgoztam egy leten t, s mikor a munkbl hazartem, vlaszthattam, hogy melyik szrakozst kedvelem: a mosst, vasalst, vacsorafzst, vagy a takartst! Most pedig, nyugdjasknt megyek affle ingyen dajkaknt unokmat dajklni. Frjem mr “elment”, lassan nekem is lejr, ht mi az n bnm? Csakugyan mi, a mi bnnk, akik tisztessgben ljk letnket? Csakugyan neknk nincs mit megbnnunk? Ez a mai is-mers Ige htha segt bennnket a megalzkodsban s bnbnatra jutsban.
Mrta hzba fogadta Jzust s vele egytt a 12 tantvnyt is. S ha csakugyan vendgl akarta ket ltni csak egy uzsonnra is, rthet az evanglista tudstsa: “teljesen lefoglalta a sok felszol-gls.” De j, hogy van egy ntestvre. De, hol van az a Mria? Mirt nem segt most, ht mindent egyedl Mrta tegyen? Mria azonban csak nem kerl el. Mrta trelme fogy s bemegy Mrirt, aki ott l Jzus lbnl. Nem szl, hogy ne zavarjon, csak integet Mrinak. De Mria nem veszi szre, vagy szre vette is, nem hajland mozdulni. Ezt mr nem lehet sz nlkl hagyni. Mrta Jzus tantst flbeszaktja: ”Uram nem trdl azzal, hogy a testvrem magamra hagyott a szolglatban? Mond ht nki, hogy segtsen! ” S itt jn a nagy meglepets: Jzus nem ennek a szegny, egyedl dolgoz, magra hagyott, szorgalmas Mrtnak fogja prtjt, hanem Mrinak. Ahelyett, hogy Mrit kiklden a konyhba, szeld leckt mond Mrtnak: “ Mrta, Mrta, sok mindenrt aggdol, s nyugtalankodol, pedig kevsre van szksg, valjban csak egyre. Mria a jobbik rszt vlasztotta, amelyet nem vesznek el tle soha.” Nzzk ezt a hrmas egy Jzusi tantst:
Kevsre van szksg.
Vajon ez a mi vlemnynk is? Nem inkbb az, hogy egyre tbbre van szksgnk? Mg ez is, mg az is hinyzik, jaj mg ez is kellene, az is kellene. Sokszor azt gondolom, a mi Biblinkbl hinyzik Pl apostol intelme. Pedig nem hinyzik, hallgassuk csak“ Valban nagy nyeresg a kegyessg megelgedssel, mert semmit sem hoztunk a vilgba, nem is vihetnk ki semmit belle. [Jb 1, 21; Zsolt. 49, 18; Prd. 5, 14] De ha van lelmnk s ruhzatunk, elgedjnk meg vele. Akik pedig meg akarnak gazdagodni, ksrtsbe meg csapdba, sok esztelen s kros kvnsgba esnek, amelyek az embereket pusztulsba s romlsba dntik. Mert minden rossznak gykere a pnz szerelme, amely utn svrogva egyesek eltvelyedtek a hittl, s sok fjdalmat okoztak nmaguknak. Te pedig, Isten embere, kerld ezeket. Ellenben trekedj igazsgra, kegyessgre, hitre, szeretetre, llhatatossgra, szeldlelksgre. “ /1 Timtheus 6, 6 -11/
Kevsre van szksg, mondja Jzus. Vajon igazat adunk-e? Csakugyan az tantvnyai vagyunk e? Nem kell-e elismernnk, hogy htunk mg vetjk nemcsak a fenytst, de a blcsessgre int szt is?
Valjban csak egyre van szksg.
A Kroli fordtsban ez gy volt: “egy a szksges dolog” Egy, azaz mg csak nem is kett. Mi ez az egy szksges? Az, amit Mria tesz: “ Lelt az r lbhoz s hallgatta beszdt.” Mert valjban csak erre van szksgnk: Jzusra. Jzusra van szksge az egynnek is, a trsadalomnak is, a nemzetnek is, az egsz emberisgnek is. Jzus nlkl el fog veszni, vesztbe fog rohanni az emberisg.
S e ponton kezd egszen izgalmas lenni az Ige zenete. Kezdjk rezni, remlem, hogy velem egytt ti is kezditek valban rezni, hogy utolrtek minket a mi bneink. Leleplezdtnk, a mi keresztyn letstlusunkban.” Minket ugyanis az jellemez, hogy neknk erre nincs idnk, mi erre nem rnk r. Nem rnk r lelni Jzus lbhoz. Mg templomba csak el elfutunk, tbbkevesebb trelemmel vgig is hallgatjuk a prdikcit, de, hogy otthon, naponknt Biblit olvassunk: arra igazn nincs id. Minket teljesen lefoglal a sok felszolgls. A gyzelemre segt Jzusi tantst elfelejtettk: ”Nem csak kenyrrel l az ember, hanem minden Igvel, amely Isten szjbl kijn”
A j s jobb kztt vlasszuk a jobbat!
Milyen finoman mond tletet Jzus ott a bethniai hzban: Amit Mrta tett, a sok felszolgls, az nem volt rossz; az j volt. De, amit Mria tett, az mg jobb volt. Itt nem a rossz s j kztti vlasztsrl van sz, hanem a j s jobb kztti vlasztsrl. Ellensgeink sem foghatjk rnk, hogy rosszul l a mi magyar npnk. Nem, nem lnk rosszul, jl lnk. /Termszetesen vannak, akik nhibjukbl rosszul lnek, de nem ez a jellemz./ Testvr, taln jra s jra vgiggondoltad, mr letstlusodat, s arra jttl r, hogy ahogyan lsz, gy kell lni: te jl lsz. Lehet, de me, Jzus arrl beszl, hogy lhetnl jobban. Vlaszthatnd azt a jobb letet, azt a jobbik rszt, amelyet nem vesznek el tled soha. Az embert a cljrl ismerni meg valban: A legnagyobb cl, az rkkvalsgra kszls, s minden idben ez formlta a legnemesebb lelk embereket.
Kisebb igny, kevesebb rohans – tbb csendessg, ezt ajnlja Jzus. gy is mondhatnm: Ignytelenebb kls s ignyesebb bels let. Ne foglald le teljesen magadat a szolglattal: lgy csendbe Jzus eltt, a te Istened eltt!
Annyi mindenre pazaroltuk el mr drga idnket: Merjk egyszer komolyan elkezdeni, hogy “rpazaroljuk drga idnket Jzusra! ” Jzusunk: Lgy az idnknek is Ura!
|