10. Jrj mindennek szorgalmasan a vgre Textus: Lukcs 1, 1 - 4.
17. Jrj mindennek szorgalmasan a vgre
Lekci: 2. Pter 1, 1-11
Textus: Lukcs 1, 1 v-4
Nhny exegetikai megjegyzs: Lukcs pldamutat abban is, hogy az evanglium rk tartalmnak kifejezsre modern formt hasznl, gy tallja meg az utat a kor mvelt emberhez is. Lukcs evangliumt szoktk az irgalmassg evangliumnak is nevezni, mert az dvzt knyrg s gygyt emberszeretetn keresztl Isten vgtelen irgalmt sugrozza. Az els ngy vers az ajnls.
Feltrja benne: a./ trgyt; b./ mdszert; c./ cljt. epikheire: kezt rvetni, valamilyen /nagymret! / vllalkozsba fogni, megprblni, paradidmi: tadni, hagyomnyknt tovbb adni. Az jszvetsgben rendszerint a megtrsre hv szbeli kzlsek, tnyek, tantsok, letszablyok.
hprets: szolga, akin keresztl a Gazda cselekszik. / evezs szolga!/ Ilyen rtelemben fordtja Bks -Dallos: “szemtani s hirdeti”, kratistos: legkivlbb, legersebb, leghatalmasabb, “kegyelmes”. A legfbb llami funkcionriusokat megillet cm. sfall megvdeni a megtntorodstl, nem engedni, hogy megbotoljon. Czegldy: ”azon trtnetek megbzhatsgrl”. Bks Dallos: ”a tants megbzhatsgrl”; Ravasz: ” Azoknak a tantsoknak felttlen hitelessgt”; Kroli: “azoknak a dolgoknak valsgos igazsgokat”.
Egyhzunk rendjben e mai vasrnap a lelksztovbbkpzs vasrnapja. Mlt, hogy a gylekezet hlaadssal, knyrgssel s felelssggel gondoljon e napon a lelkszekre. Mert a llek sem j tudomny nlkl./ Pldabeszdek 19, 2/ S ha Isten npe tudomny nlkl val, akkor elvsz, aki pedig megveti a tudomnyt, azt Isten is megveti, hogy “papja” ne legyen./ Hses 4, 6/ Alapignk ezekre tekintettel ad tantst szmunkra ezen az Istentiszteleten. Ngy nagy zenetre figyelnk:
1. A Jzus Krisztusrl szl evanglium nem elmlet, nem mese, nem mtosz, hanem trtns, esemny, amely vgbement.
Tagadhatatlan, hogy “mesbe ill” trtnsek, csodaszp esemnyek vannak a Jzus Krisztus evangliumban. Nmelyeket ez meg is tveszt. gy gondoljk, hogy az egsz, j fantzij egynek elbeszlse, kitallsa. Lukcs mindjrt az evangliuma els mondatnl nem hagy ktsget bennnk azirnt, hogy itt “azoknak az esemnyeknek” a “helyes rendben” val elbeszlsrl van sz, “amely kztnk vgbementek.” Minden keresztyn tudomny alapja az, hogy a mi hitnk trtnelmi tnyeken nyugszik. E nlkl levegben lgna az egsz.
J, ha magunkba mlyednk. Nem az-e a baja a mi reformtus keresztyn letnknek is, hogy egy kicsit ”szerelmesked nek-knt” kezeljk Jzus Krisztus evangliumt? Gynyrkdnk benne s kzben mi is tutaljuk a mesk, a mtoszok vilgba. Meg kell rtennk, srgsen meg kell tanulnunk, hogy Jzus Krisztus evangliuma mindig esemny, trtns: az egyszeri nagy irgalmas esemny tovbbtrtnse bennnk s kzttnk. Ahol a Jzus Krisztus evangliuma jelen van, ott mindig trtnik valami. A bizonytalankod szvek mindig ezt kapjk feleletl.” A vakok ltnak, s a sntk jrnak, a poklosok megtisztulnak, s a siketek hallanak, a halottak feltmadnak, a szegnyeknek pedig, az evanglium hirdettetik.” /Mt 11, 5/ Azrt knyrgjnk, magnyosan s egytt, hogy a lelkszi tovbbkpz tanfolyamokon, ilyen trtnsekben, esemnyekben haladjon elbbre, mlyebbre lelkszeink szvben, letben az evanglium.
2.Az evanglium drga rksgknt maradt rnk.”Amint rnk hagytk, ” neknk is gy kell tovbb hagyomnyoznunk. Lukcs a legmlyebb tisztelettel beszl azokrl, “akik kezdettl fogva szemtani s szolgi voltak az Ignek.” nem tartozott mr ehhez a nemzedkhez. a hagyomnyozs harmadik rteghez tartozott. Lehet, hogy is azok kztt a pognyok kztt volt, akik 40 krl trtek meg, s csatlakoztak az Antiochiai gylekezethez. /Acta 11, 19-26/ E helyen Lukcs olyan szt hasznl, mely azt jelenti, “tadni, hagyomnyknt tovbb adni.”
Isten Igje megkrdez most minket, a fell, hogy van-e bennnk szinte hagyomnytisztelet? Nem lettnk-e gykrtelenek? Becsljk-e, ismerjk-e, kutatjuk-e mltunkat, trtnelmnket, gylekezetnk, egyhzunk trtnelmt: azt, hogy honnan jttnk, kik vagyunk? S mlt mdon tiszteljk-e mindazokat, akik “rnk hagytk” a Jzus Krisztus evangliumt, a zsoltrokat, az Istenflelemben egyszer, szolgl letet; az “kzjrt” val fradozs nemesen egyszer, s magasztos pldkat, felmutat magatartst? Tudjuk-e, hogy “az a tants nem volt gazdtlanul vagy megbzhatatlan tanktl terjesztett hresztels, hanem komoly szerzi vannak.” /Klvin/ Istennek legyen hla, voltak “mindennek szorgalmasan vgre jr,” hsges krniksok, akiknek az rsaibl mg ks vszzadok szeme eltt is megelevenedhetik az alakja.
De ugyan akkor azt sem szabad felednnk, hogy neknk is tovbb kell hagyomnyoznunk az evangliumot. , mit szoktam mondani:” Amelyik nem mlt arra, hogy tovbb adjk, arra sem mlt, hogy megtartsk.” rklnek-e tlnk gyermekink olyan kedves Biblikat, nekesknyveket, keresztyn Tantsokat, istenhez vezet trgyi s szemlyes emlkeket, amilyeneket mi rkltnk apnktl, nagyapinktl? Jaj neknk, ha a mi nemzedknkben megszakadna ez az thagyomnyozs. Ebben a dologban is vezesse Isten Lelke mlyebbre ezen a nyron lelkszeinket, hogy rajtuk keresztl mlyebbre jussanak gylekezeteink is a hagyomnytiszteletben s a reformtus keresztyn hitnk tovbbadsban.
3. Az egyes ember irnti nagy felelssgre s szeretetre nyernk mlysges tantst az alapigbl.
Br Lukcs evangliuma az egyhz knyve lett, eredetileg egy embernek szl barti levl volt. Lukcs nem hagy ktsget e tekintetben: “Jnak lttam, hogy azokat neked helyes rendben lerjam, nemes Theofilius. ” Legyen ez szmunkra egszen vilgos.
Van az jszvetsgben, nhny rvid levl, amely egy-egy szemlyhez szl. De egy egsz evanglium? ez egszen csodlatos. Igen az, de gy van.
S van ennek valami hallatlan nagy figyelmeztetse mindnyjunk, s elsrenden a lelkszek szmra. Milyen buzgsg volt Lukcsban egy ember irnt. Nem egy prdikcit rt szmra, hanem egy egsz evangliumot, amelynek rsnl “mindennek gondosan vgre” jrt. Nyilvn Attl tanulta ezt a nagy szeretetet az egy, az egyetlen irnt, Aki olyan csodlatos pldzatot mondott az elveszett egyrl, s Arrl, Aki hsgesen keresi, mert szereti ezt az egyet /15. fejezetben/ Valami nagy j dolog kezddik el gylekezeteinkben, egyhzunkban, ha nem a tmegek elvesztsn panaszkodunk, hanem gy tudjuk szeretni azt az egyes embert, Akihez kld minket az Anyaszentegyhz Ura. Knyrgjnk azrt, hogy lelkszeink Igbl nyert indtsokat nyerjenek az egyes emberek gondozsra nzve.
4. Az evanglium alaposabb, mlyebb ismeretre kell trekednnk, mert ez oltalmaz meg a megtntorodstl.
Theofilius mr “oktatst nyert” a Krisztusban val let fell. Az alapelemekre mr megtantottk. De hitnek nll bizonyossgg kellett vlnia. Ezrt adja el Lukcs azoknak a tantsoknak, trtneteknek megbzhatsgt, hitelessgt, vagy ahogyan az reg Kroli fordtotta ”valsgos igazsgokat” amelyekre tantottk, hogy ltaluk Theofilius megersdjn a hitben. Ezrt jr Lukcs mindennek szorgalmasan a vgre!
Ez a mindennek szorgalmasan vgre-jrs egyszeren azt is jelenti, hogy naponknt tudakozzuk az rsokat. gy tartozunk bele a magyar reformtus egyhzba, hogy a magyar reformtusok bibliaolvas kzssgbe is beletartozzunk. Nem akarunk rgi tapasztalatainkbl, a rgi mannbl lni. “Rgi olaj nem adhatja neked a Llek igazi kenett; fejednek friss olaj kell, mely a szentsges hely aranyszarujbl ntetik al. Az r szndkosan akarja, hogy Tle val lland fggsnket rezzk.” / Spurgeon/
De termszetesen jelenti azt is, hogy mlyebbre evezznk, nem maradunk meg a seklyesben. Ki nem tudja, hogy valaminek gondosan utna jrni, az, fradsgot jelent. Nos, ezt a fradsgot, ezt az Isteni fradozst, ahogyan eddig tanultuk, “teolgiai fradozst” vrja tlnk Urunk. E nlkl a fradozs nlkl nem tudunk megllni a hitben. “Nem a mienk az, az llts, amit nem szenveds rn tesznk a magunkv. Nem az, az r jelenti a legtbb ldst, aki olyat mond, amit eddig nem tudtl, hanem az, aki szavakba formlja azt az igazsgot, ami bensdben ott vajdott kifejezdsre vrva.” /Chambers/
Nyitott szvvel knyrgjnk e vasrnapon magunkrt s lelkszeinkrt, hogy ebben a fradozsban jtson meg bennnket Isten Lelke, mert ez ltal jul meg a mi keresztyn letnk is olyan gymlcsk termsre, melyek dicssget hoznak Isten nagy nevre. men
|