„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
E mai napra adatott szakasz arra emlkeztet bennnket, hogy a gylekezet egy nagycsald, Isten hza npe, ahol Krisztus a F, mindnyjan testvrek vagyunk. Kt krdsben ad tantst az Apostol. a./ A lelkigondozs krdsben, a mindig kvetend kt alap magatartsra int, a tiszteletre s a tisztasgra. b./ Az zvegyek krdsben a valban zvegyekrl, azok szolglatrl, szolglatba lltsrl, tovbb a bujlkodkrl s a fiatalabbakrl, az ket krnykez ksrtsekrl, ad mai nap is rvnyes, megtartsra mlt tantst.
Kzben a gyermekek s unokk ktelessgt emltve beszl a “viszont tartozs,” vagy egyszeren a visszafizets elvrl. Ma, mi klnsen erre figyelnk az egsz Biblia zenett szemnk eltt tartva. Az emberi letet fenntart si elv: a visszafizets elve.
a./ erre pl az emberi munka. A munks adja az erejt testi, vagy szellemi erejt; a munkaad adja a meglhetst biztost ellenszolgltatst. Gondoljunk a Mzesi trvnyre: “Ne ksd be az krnek szjt, mikor nyomtat; a szegny s szklkd napszmoson ne erszakoskodjl.” /5 Mzes 25, 4; 24, 14./Az Apostol ezt tveszi az egyhz rendjbe: Mert azt mondja az rs: A nyomtat krnek ne ksd be a szjt; [5 Mz. 25, 4.] s: Mlt a munks [Luk. 10, 7.] a maga jutalmra. /1. Timtheus 5, 18/ ha ez a rend felbomlik, nemcsak az emberi trsadalomban keletkezik zavar, /sztrjk, brkvetels/ hanem az Isten srtettk meg. A prftk gy tantanak: ”Jaj annak, aki az felebartjval ingyen szolgltat s munkjnak brt nki meg nem adja.” /Jeremis 22, 13./ Az apostolok gy fedddnek: “Nosza immr ti gazdagok, srjatok, - me meziteket learat munksok bre, amit ti elfogtatok, kilt. s az aratk kiltsai eljutottak a Seregek Urnak fleihez.” /Jakab 5, 11/
b./ Erre pl a csald lete. Az apostoli szakasz vilgosan, idealizmushoz szokott szemlletnk szmra szokatlanul jzanul , a gyermek s a szl viszonyt a visszafizets elvre pti.” Ha pedig valamely zvegyasszonynak gyermekei vagy unoki vannak, tanuljk meg, hogy els sorban a maguk hza irnt legyenek istenflk, s adjk meg szleiknek, a viszont tartozst; mert ez szp s kedves dolog Isten eltt.” /1 Timtheus 5, 4/. A Apostol itt olyan fogalmat hasznl, ami az jszvetsgben csak itt fordul el. Sztri jelentse: felvlts, krptls, csere, viszonzs, hla. Szmomra a sokfle fordtsi vltozat kztt a “legszebb” a viszont tartozs. Hiszen logikailag is kvetve Pl apostol gondolatmenett, azt kell ltnunk, hogy viszont tartozunk, szleinknek, nagyszleinknek. Itt nem rzelmi vonzdsrl, hanem egyszer emberi ktelessgrl van sz.
c./ Erre pl a trsadalmi let. Mit mond Jzus, kiket hvtak meg a lakomra: bart, testvr, rokon, szomszd. s ma? Ma is pontosan ezt tesszk. Egyszeren: “Klcsn kenyr visszajr.” Ahol megsznik ez a visszafizets, / Jzus ezt a szt hasznlja/, ahol nem adjk vissza, nem hvnak vissza, ahol akkora r lett az nzs, hogy ki ki csak “magban”, csaldjban tartja az rmnnepet, ott alapjaiban van megtmadva a trsadalmi let; atomjaira kezd szthullani az emberi trsadalom. Ott Jzsef Attila keser megltsa lesz valsgg a hzassgban: “Ktmilli prosult magny.”
d./ Erre pl az ember hitlete. Isten nem marad ad. Isten megfizet mindenkinek, mr itt a fldn. Pldabeszdek 11, 18 tud arrl, hogy az igazsgszeretnek jutalma valsgos. /Az istentelen munkl lnok keresmnyt; az igazsgszerznek pedig, jutalma valsgos. /s Jb 20, 29 pedig a gonosz ember szmra trtnt Isteni visszafizetsrl beszl. Szmos bibliai pldt lehet itt mg felsorolni.
Jzus Krisztus a visszafizets elvt tviszi az rklet tvlatba.
Mi a tancsa? Olyanokkal tgy jt, akik nem fizethetik vissza. /Lukcs 14, 13-14/ Az /antapodounai /az evangliumokban csak itt fordul el. Plnl: Rma 11, 35; 12, 19. Zsidkhoz 10, 30; 1 Thesszalnika 3, 9; 2 Thesszalnika 1, 6. Az, Jzus evangliuma, hogy nem minden itt fizettetik vissza, hanem ott az rkletben: “ a ti jutalmatok bsges a mennyben.” Lukcs 6, 23; Jnos 5, 28 v 29. Az apostolok is ezt hirdetik. Szmos helyet lehet felsorolni, de gondoljunk csak a Biblia zrakkordjra. Az utols lapon, az utols versekben felcsendl mg egyszer az alapmotvum, az r zenete: “me hamar eljvk; s az n jutalmam velem van, hogy megfizessek mindenkinek; az cselekedete lesz.” Jelensek 22, 12.
Van e ilyen hitnk? Nem szgyelljk e, ezt a hitnket? Ismerjk e azt az Istent, aki nem marad ads. gy, mint Mzes: “Hit ltal tiltakozott Mzes, midn felnvekedett, hogy a Fra lenya finak mondjk, Inkbb vlasztvn az Isten npvel val egytt nyomorgst, mint a bnnek, ideig, rig val gynyrsgt; Egyiptom kincseinl nagyobb gazdagsgnak tartvn Krisztus gyalzatt, mert a megjutalmazsra tekintett.”
Aki pedig azt gondoln, hogy a cselekedetek ltal val meg-igazulst hirdetem, annak Klvinnal egytt vlaszolom” Helytelen dolog a jutalombl e cselekedetek ltal val megigazulsra kvetkeztetni. /Institutio III, 18/ Az 1 Timtheus 5, 4t Kroli gy adja vissza:” Szleiknek viszontag val szolglattal legyenek.”
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre