D U N A M E L L K
Budapesten s a Dunamellken hinyzott az egysgbe foglal er. Az egyhzi breds Budapestrl indult el, de egyni akciknak, nkntes vllalkozsoknak a formjban. Akit a Llek megmozdtott, fellltott egy programmot, szerzett egy-kt h bartot, nemsokra indtott egy lapot s sietett egyhzpolitikt csinlni. Ezzel olyan tarkv vlt az egyhzi let, hogy ember legyen, aki kiismerte magt benne. Az egyesleti s az egyhzi keresztynsg bartsgtalanul nzett farkasszemet. Az fenyegetett, hogy az egyesleti keresztynsgbe tmegy a trtnelmi egyhz minden rtke s maga az egyhz res, hagyomnyos keret marad. Az egyesleti keresztynsgben is nagy ellenttek voltak; egyik rsze ntudatos reformtus akart lenni, a msik ltalnos keresztyn. A hivatalos egyhz letben is nagy meghasonls volt tapasztalhat. Politikai szempontbl lesen megklnbztt Budapest s Debrecen; rezhet volt a nemzedkek kztti feszltsg: az ifjabb generci egyhzi reformokat srgetett, az idsebb csknysen ragaszkodott a rgihez. Az ellenforradalomban s az utna megalakul nemzetgylsen a protestnsok nagy szerephez jutottak, de a katholikus egyhz gyorsan s gyesen szervezkedett s a forradalmak utn szvesen kijtszotta magt az egyetlen nemzetfenntart s nemzetkonzervl ernek. Az bred nemzeti ntudat le akart szmolni a szzadvg bomlaszt vilgnzetvel, mert ennek tulajdontotta Trianont. Nem tudott, vagy nem akart klnbztetni destrukci vagy liberalizmus kztt s mikor a romlst tmadta, megtmadta a szabadsgot is. Akik a szabadsgot vdelmeztk, nem tudtak klnbsget tenni az evangliumi protestantizmus szabadelvsge s a baloldali radiklis tantsok libertinizmusa kztt s az ezzel elegyed, gynevezett zsid szellem kztt. Nemzeti szempontbl sokan lettek protestnsldzk, a szabadsg vdelmben sok protestns szvetkezett baloldali elemekkel s a Krolyi forradalom levitzlett veternjaival. A kerleti partikularizmus olyan nagy, mintha mindegyikk kln bolygn laknk, st az egyes kerleteken bell is, ahny hz, annyi szoks, ahny iskola, annyi tudomny, ahny templom, annyi szertarts jrja.
Ebben a tarka vilgban adva volt szmomra az egyedl lehetsges t. Tiszta reformtus theologit kellett tantani, mert ez a mi trtneti hvatsunk, de ugyanakkor btor, gykeres, tmad evanglizcit kellett hivatalos egyhzi programmkntt folytatni. ssze kellett fogni az iskolkat s megvetni az alapjt, legalbb az egyhzkerleten bell, egy egysges iskolapolitiknak. Kpviselni kellett a magyar klvinizmust a kzlet minden vonatkozsban, meg kellett kezdeni a munkt, hogy az egyhz maga, vegyen ltal minden misszii munkt s lassanknt a reformtus egyhznak a misszii munka legyen a legnagyobb, legfontosabb s legeredmnyesebb munkja. Tet al kellett juttatni a rgen megkezdett liturgiai reformot. Ksrletet kellett tenni, hogy nagy, sorsdnt krdsekben a magyar reformtus szellemisg az egsz orszgon tzeng mdon nyilatkozzk meg. A Protestns Szemle krl meg kellett szervezni a magyar evangliumi szellem rtelmisg lelki kzssgt. A sok szemlyes, barti alapon lteslt klfldi kapcsolatot egyhzi klpolitikv kellett sszefogni s az kumenikus alakulatokban Magyarorszg szmra mlt helyet szerezni. A sok szz harcban ll csoportot, egynt ki kellett bkteni s egy egysges egyhzpolitika szmra megteremteni az eszkzket, legelsbben is asajtorganumok alaktsval. Mindezt csak gy lehetett vgrehajtani, ha sok tehetsges, jakarat s odaad ember sszhangzatosan s cltudatosan egyttmkdik. Szerencsre a Dunamellken. egy nagyszer nemzedk jutott vezethelyre. Nem mondom, hogy mindezt megcsinltam, mg kevsb, hogy n csinltam. Csak azt mondom, hogy ez volt a munkm Dunamellken s ez a munka nem fogyatkozott meg, st meggyarapodott akkor, amikor 1936-ban, a Baltazr Dezs halla utn az Egyetemes Konvent, a Zsinat s a Lelkszegyeslet elnki szkbe jutottam. Mg egy nagy megduzzads jelentkezett a feladatokban, midn a boldog visszacsatolsokkal a magyar reformtus egyhz trtnelmi egysge majdnem helyrellt, s hozzlttunk, ezt a „majdnem"-et „majd igen"-nek gondolva, egy szzados programm megalkotshoz.
Theologiai szempontbl ez az egsz id gy jellemezhet: a klvinista theologitl indulva a reformtori theologia fel haladtam . Azt nem mondhatom, hogy akrmelyiknek feleskdtem volna, de az igaz, hogy mindketttl igen rtkes indtsokat vettem. Most is az a meggyzdsem, hogy a kett kztt sokkal kisebb az ellentt, amint maguk is gondolnk. Lnyegben mindakett azonos theologiai vilgkp, csak az egyik statikai, a msik dynamikai oldalrl nzve. - Ha az Isten szuvernitsnak gondolatt az Ige fsgnek gondolatval egybekapcsoljuk, illetve az uralkod s a beszl Istenrl szl tantss tesszk a theologit: mindentt megtalljuk a trtnelmi klvinizmus s a dialektika theologia kzs gykert. Ez villant fel elttem 1929 nyarn, midn az Atlanti Ocen tls partjn egy kis szakamerikai frdhelyen tolvastam Barth Kroly „Christliche Dogmatik"-jnak els ktett, illetve els fogalmazst. Azta foglalkozom behatbban a nagy reformtus dokumentcik tanulmnyozsval, feljtva, bvtve s rendszeresen kiegsztve exegetikai ismereteimet.
Ha vgignzek theologiai plyafutsomon, ezt kell mondanom: nem adatott meg nekem theologiai problmkat elmleti clzattal, tudomnyos rdekbl fejtegetni; legalbb is: nem ez volt az letmvem. Mindig gyakorlati feladatok eltt llottam s e feladatok becsletes megoldsa rdekben vgeztem theologiai tanulmnyokat erm teljes megfesztsvel. Ezrt sohasem tudtam rendszert adni, de egy hossz plya sokfle vltozsa miatt felelnem kellett a keresztyn let majdnem minden krdsre. Az, hogy 1914-ben vallstrtneti iskolhoz tartoz, a humnum alapjn ll theologiai rendszert vallottam, szksgkpen kvetkezett plymbl, helyzetembl, sorsombl. Azrt vallottam, mert az igazsgot kerestem s akkor is elmondhattam: hittem, azrt szltam. Hogy 1914-ben rt mvemben nem tallhat meg az a barthi theologia, amelyet szerzje csak a hszas vek vgn vetett paprra, nem lehet hibmul felrni. Az, hogy a Barth theologijhoz rkezhettem, logikus kvetkezmnye volt megelz theologiai felfogsomban rejl szksgeknek, dogmatikai erknek s eleveelrendelt hajttatsomnak. Ha nem rkeztem volna oda, ez azt jelenten, kiszakadtam az letbl s leltem az idk orszgtjn a koldusok kz, mg az ton katonk menetelnek j gyzemekre. A theologinak a termszethez tartozik, hogy minden korszakban jra kifejezi nmagt s ha egy ember kt theologia korfordulatt lte t, mind a kettben meg kell jelennie, - feltve, hogy egysges gondolkozs.
Mg valamit ki kell emelnem az n theologiai felfogsombl. Leszmtva egy nhny dolgozatot, letem irodalmi alkotsainak kilencven szzalka beszdekbl s eladsokbl ll. A kt mfaj, a beszd s rtekezs kztt lnyeges klnbsg van. Az, hogy az rtekezs tisztn a valsgot nzi, minden egyb mellktekintettl fggetlenl; a beszd azonban hatni akar a hallgatsg lelkletre, akaratra, jellemre. Minden beszd a pillanat pedaggija. Ez azt jelenti, hogy egy bizonyos feszltsg s ellentt van benne; a beszdben szksges egy bizonyos bellts, sokszor merszebb ltalnosts, mntegy a kifut tr biztositsa, hogy a lelkeket megrohan er felvehesse a maga ellenllhatatlan lendlett. Ezrt az ecset kezelse lnkebb s ersebb a beszdnl, mint a tuds fejtegetseknl.
A beszd ethikai s logikai igazsga nem az elfelttelben helyezkedik el, hanem abban a vetletben s rohamban, amellyel meg akarja ragadni a lelkeket. Ezrt az elfelttel mindig elbr egy akkora subjectivitst, amekkort a tudomnyos fejtegets sohasem engedhet meg. Megbr, st megkvetel egy bizonyos egyoldalsgot, amit ksbb az elrt cl igazol s tesz jogosultt. Miutn igehirdetsnl s eladsnl a mindenkori theologiai vilgkp csak az a propositio major, amelyben a konkrt krds, mint propositio minor helyezkedik el avgbl, hogy a beszd mindenkori clja: az pts, a lelki gyarapods, az akarat elhatrozs megvalsulhasson: megtrtnhetik az, hogy a beszdnl olyan propositio majort lltok fel, amelyet nem rnk meg egy tudomnyos theologiai dolgozatban, mert ezltal tudok eljutni annak a nagy, ers s sugrz igazsgnak a kifejezsre, amelyrt szlani kezdettem. A beszdek theologijt teht a skopusban, mint gyjtlencsben kell szemllni s onnan visszamenleg a fnykp, a bels idom szerint kell megtlni a kiindul pontokat. gy megtrtnhetik az, hogy valaki, aki nagyon ersen theologiai s ortodox clt akar beszdben elrni, pldul: hogyan lek s ljek a tnybl, hogy Krisztus n helyettem eleget tett : beszde elfelttelnek taln ktharmad rszbl olyan fejtegetseket olvasunk, mint hogyha antropolgiai s humanista theologit vallana, mert jnak ltja induktv, sszerak mdszerrel, lpcszetesen haladni clja fel. Megtrtnhetik, hogy valaki beszdben a bibliai kritika olyan eredmnyt hasznlja fel, amelyet egy exegetikai rtekezsben nem tenne magv, de miutn ez alkalmas eszkz neki arra, hogy az rkkval Ige, a maga isteni flsgben, egyedlisgben s alkalmatossgban megszlaljon, btran l vele, mert a homiletiknak is szl az rs tancsa: tietek minden, ti meg a Krisztusi, Krisztus pedig Isten.
Azrt ht az a trs, vagy elhajls, hogy n a vallstrtneti vagy lmny-theologitl negyven v alatt az Ige theologijhoz rkeztem, sokkal inkbb bizonytja bels plym nylegyenes voltt, mint akls plya elhajlst. Ha a kls lett volna egyenes, most a bels lenne grbe. Vltoz theologiai gondolkozs nagy nemzedkvltsban s korfordulatban egy mindig azonos szellemisg legszentebb meggyzdse s legjobb tudsa szerint fejezte ki fldi kpekben a „mennyei ltst", amely irnt nem volt engedetlen. Most visszanzve gy tallja, hogy ezzel ugyanannak az evangliumnak klnbz fordulatait, fokait, rnyalatait fejezte ki, mint ahogy az let nmagt vltozsokban s talakulsokban fejezi ki. A gynge fnek nem tehet szemrehnyst az rett kalsz: te nem vagy bza; a sziklevlnek sem a szzados faris: te nem vagy tlgy. A mvsz maga ugyanaz, akkor is, amikor keresi nmagt, amikor msok iskoljban feszeng, mint amikor az regkor alkot teljessgben a cscsra rkezve szttekint s alig ltja mr eldeit s utdait.
Mert nem mi megynk, hanem vitetnk.
Vgigtekintve theologiai plymon, mindennl vilgosabban ltom a Vezet Kznek . a nyomait. Mennyit tvedtem, mennyit kerestem s Isten mgis kegyelmesen elvezrelt minden igazsgra. Ugy adta a tancst s vilgossgt, ahogy a naponknti kenyeret: mindg egy napra s mindg elgsgesen. A Homo Viator, a zarndok ember, e stt vilgbl gy tall haza. Kezben van egy lmps, amely csak nhny mterre vilgt; rendesen csak a kvetkez lpst mutatja meg, de azt mindg megmutatja s mutatja addig, amg megrkezik. Most mr vilgosan ltom, hogy egysges dogmatikai mvet nem fogok rni soha, de egysges kis knyv, brmily egygy, egsz letplym, fknt annak bels vonala s bels trtnete. Vargha Gyula plyja vgn mondotta el, de a reformtus theologus s igehirdet minden nap jra, meg jra elmondhatja rszletekben s a legvgn letre nzve egyetemlegesen, ezt a vallomst:
Az tat immr megfutottam,
Lerzhatom port nyugodtan.
Uj g s j fld tn el ...
Megyek rk fnyed fel.
|