T H E O L O G I A I T A N R S G O M
1907 szeptember 15-re volt kitzve a szkfoglalm s beiktatsom. A meglehetsen erltetett tanuls, a vizsgkra val kszlds idejn, a vlasztsi kzdelem izgalmai kztt mg nem is tudtam tgondolni, mire vllalkozom. A theologiai tanrok irnt Erdly nagyobb ignyeket tpll, mint ms egyhzkerlet. A kolozsvri theologiai fakults tanri kara volt az els s szmfeletti egyhzmegye; tekintlye s az egyhzi letre val befolysa majdnem akkora, mint a tbbi egyhzmegyk egyttvve. Roppant sllyal nehezedett rem az llsommal jr felelssg; nagyon reztem, hogy gret vagyok, de nem eredmny. Az ifjsg rokonszenvvel nzett rem, hisz a negyedvesek mg diktrsaim voltak. S elkezddtt a kemny munka tanri feladatom elvgzsre. Mire a kurzusaimat megrtam, eltelt t esztend. A lelkipsztorkods studiumt nem tudtam megrni, a katekhetikt hromszor fogalmaztam t, egyelre inkbb a trtneti rszt dombortva ki. A liturgikt elksztettem s haladtam a homiletikval is. A Parochilis Knyvtr 1911-ben megbzott a homiletika tanknyvnek megrsval, s n azon v szn hozzkezdettem a munkhoz. A konvent liturgiagyi bizottsga egy albizottsgot alaktott s a munka dandrjt rem bzta. Kzben tlem vrtk az erdlyi egyhztrsadalmi munkk irnytst s nekem magamnak megvolt a bels indtsom arra, hogy az erdlyi intelligencit fellelkestsem az evangliumi protestantizmus rk krdsei irnt. Csaldot alaptottam, gyermekeim szlettek, gondok nehezedtek rem, kezembe kellett venni a theologiai interntus s konviktus veszendbe ment gyt, ki kellett hzni az egsz vllalkozst a csfos anyagi romlsbl s kzben a Reformtus Szemle szerkesztsben rszt vve folytatni az egyhzi sajtmunkt. 1914 janurjban mr n szerkesztettem a Protestns Szemlt. 1914 szeptember vgn befejeztem a homiletikmat. 1910 tavaszn megjelent Ez ama Jzus prdikcis knyvem s 1911-ben a Bhm Kroly elkltzse alkalmbl a Bhm-emlkkny szmra megirtam: Bhm Kroly rtkelmlete, klns tekintettel eszttikai alapelveire cm dolgozatomat. Ez alatt az id alatt derlt ki, hogy a filozfia s az eszttika szakszer mvelsvel fel kell hagynom; szellemi bigmiban nem lehet lnem. Ha minden ermet szaktrgyam mvelsre fordtottam volna, akkor sem tm meg a mrtket, - intett a lelkiismeretem - hogyan fordthatok idt s ert msra?
Ezt a keres, sokat meglt, fiatalos korszakot eredmnyeivel s tvedseivel egytt legvilgosabban „A gylekezeti igehirdets elmlete" c. knyvem mutatja. E knyv felfogsa szerint a theologiai tudomnynak az a feladata, hogy a vallst, mint az emberi szellem alkati tnyezjt tudomnyosan megismerje. Munkjt hrom nagy metszetben vgzi. Elszr nzi a vallst, mint egy risi trtnelmi tnyszvedket. Megvizsglja a valls egyetemes jelensgt az sszehasonlt vallstrtnet mdszervel; ebbl kiderl, hogy ami a vallstrtnetben gret s lehetsg, az valsg s beteljeseds a keresztynsgben; foglalkozik a keresztynsg trtnetvel, gy, amint az az testamentombl kiindulva az jszvetsg szemlyeiben, esemnyeiben s tantsaiban megjelenik s a keresztyn anyaszentegyhzban mindmig l folytonossgban felfejldik. A theologia msodik feladata a valls llektani s dialektikai alkatnak kritikai felfejtse s sszefoglalsa. Itt vizsglja elszr a valls lelki folyamatait az egyni llektanban p gy, mint a kzssg lelkben. Megkeresi az emberi szellem alkatban a vallsos funkcit s megllaptja, hogy a szellemnek vallsos nlltsa micsoda kvetkezmnyekkel jr az emberre s vilgra nzve. Ez a vallsblcsszet feladata. Mikor ezzel kszen van, mr azt is megllaptotta, hogy a valls metafizikai alkatnak legtkletesebb trtneti kifejtse a keresztynsg s hozzlt ahhoz, hogy a keresztyn hittapasztals logikai kifejezseit rendszerbe foglalja s megmutassa, micsoda vilgkp s rtkrendszer kvetkezik bellk. Ez nem egyb, mint a valls eszmnyei szerinti lt-, rtk- s sorshatrozs. Mindez csak kszlet s elfelttel a legnagyobb s legvakmerbb vllalkozsra, arra, hogy a keresztyn valls vilgkpvel s rtkrendszervel, a belle szrmaz erk indt s pihentet erejvel megragadja a halhatatlan lelket s a lelkeknek fldi kzssgt, az anyaszentegyhzat, s ezzel az emberi mvelds nagy alkotmnyba beleptsen egy olyan orszgot, amely trtnelmi ugyan, de lnyegben idegen, rkkval, nmagban igaz s a teremts vgs clja,. Ez az utbbi feladat a gyakorlati theologi. A gyakorlati theologia az anyaszentegyhz lettana s azt rja le s azt rja el, hogy a keresztyn anyaszentegyhz mikpen pti magt a hitben, gyakorolja a szeretetben s reproduklja a remnysgben. Maga a homiletika is ez alapszemllet szerint alakult. Beszmoltam benne az igehirdets ktezeresztends tevkenysgrl s ennek korszakos alkotsairl s vltozsairl. sszelltottam homiletikai rtkrendszer cm alatt azokat a szablyoz gondolatokat, melyeket a Szentrs, az egyhz lete s az igehirdet egynisge szolgltat s kerestem azokat a formaitnyezket, amelyek ebbl az anyagbl az igehirdets hatkony ertant kifejlesztik. A formai homiletikban klnsen a magyarzat, bizonyts s rbrs menete foglalkoztatott, azonkvl a nyelv s stylus krdse.
Ezt a theologiai felfogst lehet nevezni vallstrtnetinek, lehet lmnytheologinak, antropolgiai theologinak, be lehet sorozni akr a Ritschlianusok, akr a Pfleiderer-fle irnyzat keretei kz. Egy azonban bizonyos: synthesis volt az akkor dv irnyzatok s ramlatok kztt s alkalmas volt arra, hogy rajta egy tudomnyosan megalapozott programm felpljn. Szmolt az ismeretelmlettel, elfogadta a szellemtudomnyok mdszert, eredmnyei egybehangzottak az ethikai idealizmus tantsaival, szabad kezet nyjtott a keresztynsg trtnetnek positiv feldolgozsra. Ers neveli hatsok kvetkeztek belle s aki kvetje lett, tantsbl magasrend kldetstudatot merthetett. Ma mr a vak is ltja, hogy ez a theologiai vilgkp inkbb antropolgiai, a humnumra plt s hinyolhatja benne az igazi theologit. A vallsos emberrl beszl s nem a teremt Istenrl. Kzppontjban a Nzreti Jzus trtneti szemlyisge ll, de nincs sz benne helyettes elgttelrl, praeexistentirl, a vilg vgrl, testi feltmadsrl. Nagyon ersen hangslyozza a szemlyes keresztynsget s l hitet, de a megtrst nem lltja kzponti dntsl oda s az jjszlets csodjt nem emeli ki gy, mint ahogy a pietizmus teszi. Az egyhz lett nem a megtrsre val felhvsban ltja s megnyugszik abban, hogy a lthat egyhz gyalomjban hvk s hitetlenek egyv gyjtetnek s a klnvlaszts a dolgok vgn, az tletben lesz. A kritrium krdst magban az emberi szellemben tallja meg s gy kpzeli el, hogy az ntudat a vallsos lmnyben sajt lnye legbensbb megrezdlst fedezi fel s ezt a subjectv meggyzdst nevezte a Szentllek bels bizonysgttelnek.
Hbors idk, nagy egyni szenvedsek, az ifjkori vilglts derjnek elborulsa, egyni szomjsg a bizonyossg s a teljessg utn meg-megmutatgattk ennek a theologiai felfogsnak a hibit. Lelki alakulsom itt is inductive haladt. Elszr a Mott Jnos egynisge ltal ihletett dikszvetsgben tallkoztam a gykeres keresztyn lmny megrendt tnyeivel. Megtrs, jjszlets, imalet tbb nem tudomnyos trgy volt rem, tnemny, amelyet kedvtelve ismerhettem fel klnbz szzadok s klnbz trtnelmi bizonysgttelek letnyilatkozataiban, hanem sajt hnyatott s kzkd lelkemnek ingyen kapott s megrendt tapasztalsai. Rjttem, hogy csak a bizonysgttelben van misszii er, de benne tbb van, mint a legragyogbb apologiban. Klvin Jnos mveinek olvassa, Kuyper A klvinizmus lnyegnek, a reformtus hitvallsi iratok tanulmnyozsa egyre inkbb j utak fel terelt.
Mg a hbor alatt hozzlttam, hogy a reformtus lelkipsztor nemzedk ifjabb rszt nagy leszmolsokra val felkszlsekre brjam r. Kt tantvnyommal, akkor mr bels bartommal - Makkai Sndorral s Imre Lajossal - megalaptottuk Az Ut cm gyakorlati theologiai folyiratot; mire a hbor vge fel jrt, mr szrevtlenl ksz volt az j programm: az erdlyi egyhzi let tszervezse az l hit, a misszii ntudat alapjn, tudomnyosan kiprblt mdszerekkel. Kezdtem jrni a kzpiskolkat, foglalkoztam az ifjsggal, t akartuk szervezni a lelksz- s tantkpzst, egy diakonissza-intzet alaptsra tervet s szablyzatot dolgoztam ki. Megindult az erdlyi egyhzkerletben az egyhzi breds. Ezzel prhuzamosan jeles fiatal munkatrsaimmal a magyar intelligencia el trtam a keresztyn vilgnzet igazsgt, szpsgt s hdt erejt; szembe lltottam ezt a vilgnzetet a szzadfordul rettenetes lelki romlsnak minden ktsgbeejt tnetvel. gy kerltem szembe mindazokkal, akiknek valaha tborhoz tartoztam Ady Endrtl kezdve Etvs Krolyig. Az UT-ban kerestem egy j lelkipsztori eszmnyt s egy j psztori prakszist; meg akartam rni a lelkipsztorkods tanknyvt s paprra vetettem hrom els fejezett egy olyan gyakorlati dogmatiknak, amely a reformtus keresztynsg tantsait a mai modern ember szmra vilgosan s olvashatan adja el.
De renk szakadt a romn uralom. 1918 elejn, mint egyhzkerleti fjegyz, belekerltem az egyhzigazgats kells kzepbe s 1918 vgn a magyar nemzeti ellenlls legbensbb vezrkarba. Egyszerre az lett a feladat, hogy a passzv hsiessg ernyeit hirdessk; amit Isten renk mrt, ezt elfogadjuk s ne lzadozzunk. Dobjuk lel magunktl az illuzikat s keressk meg, Isten mire akar nevelni a prbkban. De fel ne adjuk a hitet Isten mindenhat erejben s gy kszljnk, hogy brmikor elfogad hassuk a szabadts csodjt. El kellett indulni a klfldi kapcsolatok megkeressre s fel kellett venni a romn kormnnyal a diplomciai viszonyt, hogy, a legszksgesebb krdseket meg lehessen oldani. Az evanglium nemzetfenntart ernek mutatkozott. szrevettk, hogy a hit megtart egy npet, ha a np megtartja a hitet. Tnny vlt a kzssg s az sszefggs gondolata, az individualizmusnak vgkpen bealkonyodott s az igehirdetsbl eltnt minden eszttikai elem vagy miszticizmus, a ltrt, a llekrt, a hitrt kzd np az evanglium vigasztalsa mellett az testamentom izmos prfcijt vrta tlnk. E szolglat harmadik vben felkerltem Budapestre.
|