//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- Dr. RAVASZ LÁSZLÓ: Magamról Bp. 1944.
Coetus
- Dr. RAVASZ LÁSZLÓ: Magamról Bp. 1944.
Coetus
:

4. THEOLOGIAI - TANÁRSÁGOM

4. THEOLOGIAI - TANÁRSÁGOM


T H E O L O G I A I T A N Á R S Á G O M

1907 szeptember 15-ére volt kitűzve a székfoglalóm és beiktatásom. A meglehetősen erőltetett tanulás, a vizsgákra való készülődés idején, a választási küzdelem izgalmai között még nem is tudtam átgondolni, mire vállalkozom. A theologiai tanárok iránt Erdély nagyobb igényeket táplál, mint más egyházkerület. A kolozsvári theologiai fakultás tanári kara volt az első és számfeletti egyházmegye; tekintélye és az egyházi életre való befolyása majdnem akkora, mint a többi egyházmegyéké együttvéve. Roppant súllyal nehezedett reám az állásommal járó felelősség; nagyon éreztem, hogy ígéret vagyok, de nem eredmény. Az ifjúság rokonszenvvel nézett reám, hisz a negyedévesek még diáktársaim voltak. S elkezdődött a kemény munka tanári feladatom elvégzésére. Mire a kurzusaimat megírtam, eltelt öt esztendő. A lelkipásztorkodás studiumát nem tudtam megírni, a katekhetikát háromszor fogalmaztam át, egyelőre inkább a történeti részt domborítva ki. A liturgikát elkészítettem s haladtam a homiletikával is. A Parochiális Könyvtár 1911-ben megbízott a homiletika tankönyvének megírásával, s én azon év őszén hozzákezdettem a munkához. A konvent liturgiaügyi bizottsága egy albizottságot alakított és a munka dandárját reám bízta. Közben tőlem várták az erdélyi egyháztársadalmi munkák irányítását s nekem magamnak megvolt a belső indításom arra, hogy az erdélyi intelligenciát fellelkesítsem az evangéliumi protestantizmus örök kérdései iránt. Családot alapítottam, gyermekeim születtek, gondok nehezedtek reám, kezembe kellett venni a theologiai internátus és konviktus veszendőbe ment ügyét, ki kellett húzni az egész vállalkozást a csúfos anyagi romlásból s közben a Református Szemle szerkesztésében részt véve folytatni az egyházi sajtómunkát. 1914 januárjában már én szerkesztettem a Protestáns Szemlét. 1914 szeptember végén befejeztem a homiletikámat. 1910 tavaszán megjelent Ez ama Jézus prédikációs könyvem s 1911-ben a Böhm Károly elköltözése alkalmából a Böhm-emlékköny számára megíiírtam: Böhm Károly értékelmélete, különös tekintettel esztétikai alapelveire című dolgozatomat. Ez alatt az idő alatt derült ki, hogy a filozófia és az esztétika szakszerű művelésével fel kell hagynom; szellemi bigámiában nem lehet élnem. Ha minden erőmet szaktárgyam művelésére fordítottam volna, akkor sem ütöm meg a mértéket, - intett a lelkiismeretem - hogyan fordíthatok időt és erőt másra?

Ezt a kereső, sokat meglátó, fiatalos korszakot eredményeivel és tévedéseivel együtt legvilágosabban „A gyülekezeti igehirdetés elmélete" c. könyvem mutatja. E könyv felfogása szerint a theologiai tudománynak az a feladata, hogy a vallást, mint az emberi szellem alkati tényezőjét tudományosan megismerje. Munkáját három nagy metszetben végzi. Először nézi a vallást, mint egy óriási történelmi tényszövedéket. Megvizsgálja a vallás egyetemes jelenségét az összehasonlító vallástörténet módszerével; ebből kiderül, hogy ami a vallástörténetben ígéret és lehetőség, az valóság és beteljesedés a keresztyénségben; foglalkozik a keresztyénség történetével, úgy, amint az az ótestamentomból kiindulva az újszövetség személyeiben, eseményeiben és tanításaiban megjelenik s a keresztyén anyaszentegyházban mindmáig élő folytonosságban felfejlődik. A theologia második feladata a vallás lélektani és dialektikai alkatának kritikai felfejtése és összefoglalása. Itt vizsgálja először a vallás lelki folyamatait az egyéni lélektanban ép úgy, mint a közösség lelkében. Megkeresi az emberi szellem alkatában a vallásos funkciót s megállapítja, hogy a szellemnek vallásos önállítása micsoda következményekkel jár az emberre és világára nézve. Ez a vallásbölcsészet feladata. Mikor ezzel készen van, már azt is megállapította, hogy a vallás metafizikai alkatának legtökéletesebb történeti kifejtése a keresztyénség s hozzálát ahhoz, hogy a keresztyén hittapasztalás logikai kifejezéseit rendszerbe foglalja s megmutassa, micsoda világkép és értékrendszer következik belőlük. Ez nem egyéb, mint a vallás eszményei szerinti lét-, érték- és sorshatározás. Mindez csak készület és előfeltétel a legnagyobb és legvakmerőbb vállalkozásra, arra, hogy a keresztyén vallás világképével és értékrendszerével, a belőle származó erők indító és pihentető erejével megragadja a halhatatlan lelket és a lelkeknek földi közösségét, az anyaszentegyházat, s ezzel az emberi művelődés nagy alkotmányába beleépítsen egy olyan országot, amely történelmi ugyan, de lényegében idegen, örökkévaló, önmagában igaz és a teremtés végső célja,. Ez az utóbbi feladat a gyakorlati theologiáé. A gyakorlati theologia az anyaszentegyház élettana s azt írja le és azt írja elő, hogy a keresztyén anyaszentegyház miképen építi magát a hitben, gyakorolja a szeretetben és reprodukálja a reménységben. Maga a homiletika is ez alapszemlélet szerint alakult. Beszámoltam benne az igehirdetés kétezeresztendős tevékenységéről s ennek korszakos alkotásairól és változásairól. Összeállítottam homiletikai értékrendszer cím alatt azokat a szabályozó gondolatokat, melyeket a Szentírás, az egyház élete és az igehirdető egyénisége szolgáltat s kerestem azokat a formaitényezőket, amelyek ebből az anyagból az igehirdetés hatékony erőtanát kifejlesztik. A formai homiletikában különösen a magyarázat, bizonyítás és rábírás menete foglalkoztatott, azonkívül a nyelv és stylus kérdése.

Ezt a theologiai felfogást lehet nevezni vallástörténetinek, lehet élménytheologiának, antropológiai theologiának, be lehet sorozni akár a Ritschlianusok, akár a Pfleiderer-féle irányzat keretei közé. Egy azonban bizonyos: synthesis volt az akkor dívó irányzatok és áramlatok között s alkalmas volt arra, hogy rajta egy tudományosan megalapozott programm felépüljön. Számolt az ismeretelmélettel, elfogadta a szellemtudományok módszerét, eredményei egybehangzottak az ethikai idealizmus tanításaival, szabad kezet nyújtott a keresztyénség történetének positiv feldolgozására. Erős nevelői hatások következtek belőle és aki követője lett, tanításából magasrendű küldetéstudatot meríthetett. Ma már a vak is látja, hogy ez a theologiai világkép inkább antropológiai, a humánumra épült és hiányolhatja benne az igazi theologiát. A vallásos emberről beszél és nem a teremtő Istenről. Középpontjában a Názáreti Jézus történeti személyisége áll, de nincs szó benne helyettes elégtételről, praeexistentiáról, a világ végéről, testi feltámadásról. Nagyon erősen hangsúlyozza a személyes keresztyénséget és élő hitet, de a megtérést nem állítja központi döntésül oda és az újjászületés csodáját nem emeli ki úgy, mint ahogy a pietizmus teszi. Az egyház életét nem a megtérésre való felhívásban látja s megnyugszik abban, hogy a látható egyház gyalomjában hívők és hitetlenek együvé gyüjtetnek s a különválasztás a dolgok végén, az ítéletben lesz. A kritérium kérdését magában az emberi szellemben találja meg s úgy képzeli el, hogy az öntudat a vallásos élményben saját lénye legbensőbb megrezdülését fedezi fel s ezt a subjectív meggyőződést nevezte a Szentlélek belső bizonyságtételének.

Háborús idők, nagy egyéni szenvedések, az ifjúkori világlátás derűjének elborulása, egyéni szomjúság a bizonyosság és a teljesség után meg-megmutatgatták ennek a theologiai felfogásnak a hibáit. Lelki alakulásom itt is inductive haladt. Először a Mott János egyénisége által ihletett diákszövetségben találkoztam a gyökeres keresztyén élmény megrendítő tényeivel. Megtérés, újjászületés, imaélet többé nem tudományos tárgy volt reám, tünemény, amelyet kedvtelve ismerhettem fel különböző századok és különböző történelmi bizonyságtételek életnyilatkozataiban, hanem saját hányatott és küzködő lelkemnek ingyen kapott és megrendítő tapasztalásai. Rájöttem, hogy csak a bizonyságtételben van missziói erő, de benne több van, mint a legragyogóbb apologiában. Kálvin János műveinek olvasása, Kuyper A kálvinizmus lényegének, a református hitvallási iratok tanulmányozása egyre inkább új utak felé terelt.

Még a háború alatt hozzáláttam, hogy a református lelkipásztor nemzedék ifjabb részét nagy leszámolásokra való felkészülésekre bírjam rá. Két tanítványommal, akkor már belső barátommal - Makkai Sándorral és Imre Lajossal - megalapítottuk Az Ut című gyakorlati theologiai folyóiratot; mire a háború vége felé járt, már észrevétlenül kész volt az új programm: az erdélyi egyházi élet átszervezése az élő hit, a missziói öntudat alapján, tudományosan kipróbált módszerekkel. Kezdtem járni a középiskolákat, foglalkoztam az ifjúsággal, át akartuk szervezni a lelkész- és tanítóképzést, egy diakonissza-intézet alapítására tervet és szabályzatot dolgoztam ki. Megindult az erdélyi egyházkerületben az egyházi ébredés. Ezzel párhuzamosan jeles fiatal munkatársaimmal a magyar intelligencia elé tártam a keresztyén világnézet igazságát, szépségét és hódító erejét; szembe állítottam ezt a világnézetet a századforduló rettenetes lelki romlásának minden kétségbeejtő tünetével. Így kerültem szembe mindazokkal, akiknek valaha táborához tartoztam Ady Endrétől kezdve Eötvös Károlyig. Az UT-ban kerestem egy új lelkipásztori eszményt és egy új pásztori prakszist; meg akartam írni a lelkipásztorkodás tankönyvét s papírra vetettem három első fejezetét egy olyan gyakorlati dogmatikának, amely a református keresztyénség tanításait a mai modern ember számára világosan és olvashatóan adja elé.

De reánk szakadt a román uralom. 1918 elején, mint egyházkerületi főjegyző, belekerültem az egyházigazgatás kellős közepébe és 1918 végén a magyar nemzeti ellenállás legbensőbb vezérkarába. Egyszerre az lett a feladat, hogy a passzív hősiesség erényeit hirdessük; amit Isten reánk mért, ezt elfogadjuk és ne lázadozzunk. Dobjuk lel magunktól az illuziókat s keressük meg, Isten mire akar nevelni a próbákban. De fel ne adjuk a hitet Isten mindenható erejében s úgy készüljünk, hogy bármikor elfogad hassuk a szabadítás csodáját. El kellett indulni a külföldi kapcsolatok megkeresésére s fel kellett venni a román kormánnyal a diplomáciai viszonyt, hogy, a legszükségesebb kérdéseket meg lehessen oldani. Az evangélium nemzetfenntartó erőnek mutatkozott. Észrevettük, hogy a hit megtart egy népet, ha a nép megtartja a hitet. Ténnyé vált a közösség és az összefüggés gondolata, az individualizmusnak végképen bealkonyodott s az igehirdetésből eltünt minden esztétikai elem vagy miszticizmus, a létért, a lélekért, a hitért küzdő nép az evangélium vigasztalása mellett az ótestamentom izmos próféciáját várta tőlünk. E szolgálat harmadik évében felkerültem Budapestre.

 

 

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?