A T H E O L O G I N
Az egyhz rmnzve magtl rtetd adottsg volt. Jl esett, hogy reformtus vagyok, mert az n vilgomban minden jra val ember reformtus. A reformtus egyhz tantsait nem igen ismertem. Tudtam a trtnetrl s lelkesedtem Bocskairt, Bethlen Gborrt. Tanultam hit- s erklcstant, de azt soha senki sem mondta meg, hogy mi a keresztynsg magva s mi a mi hitnknek sajtsgos reformtus vonsa. A Heidelbergi Kt s a II. Helvt Hitvalls csak theologiai professzor koromban kerlt a kezembe. Hetedik osztlyos koromban dolgozatot rtam a szabad akaratrl s a predestincirl s ad terrorem populi a determinizmus s az eleveelrendels mellett foglaltam llst, br szintn megvallhatom, sejtelmem sem volt egyikrl sem. Jrtam legciba, szolgltam a kollgiumi prceseken, minden trvny, szoks s illendsg ellenre magam fabrikltam beszdeimet s azok olyan szpek voltak, hogy sokszor magam sem rtettem s olyan melancholikusak, hogy szipeg-krus felelt re az regasszonyok padjaibl, de az egsz nem volt egyb, mint potai vllalkozs s rdekes szerep.
Kolozsvrt inkbb az egyetem fel fordtottam a tekintetemet. Jrtam az eladsokra, szorgalmasan jegyeztem, benfentes voltam a knyvtrban, gyors s hatrozott vlemnyeket alkottam olyan dolgokrl, amelyeket mg nem sikerlt megrtenem sem, nem hogy megtanulnom. Boldogan reztem a szabadsg kivltsgt, csak pen nem tudtam mit csinlni vele. sztnszerleg megreztem, hogy sszes tanraim kztt legslyosabb egynisg Bhm Kroly, a filozfia professzora. Flelmes tekintlye rnehezedett az egsz blcsszeti fakultsra. Jrta rla az a legenda, hogy ezeltt nhny vvel volt itt egy theologus: Tank Blnak hvtk, aki minden plyadjat megnyert a filozfibl. Szeminriumi dolgozatt a professzor megdcsrte s gy beszltek egymssal; mint akik rtik egymst. Bhm Kroly pen a filozfiai erklcstan trtnett adta el egyetemi dikplym els flvben s klns rszletessggel trt ki a grg erklcsi eszmnek az jkori blcselet erklcsi gondolkozsban jelentkez hatsaira. A theologin nem volt blcsszettanr; mi az egyetemen hallgattuk ezt a trgyat s a pedaggit s az egyetemen kollokvltunk. Igy mentem n is negyed magammal egy korn stted decemberi dlutn Bhm Krolyhoz kollokvlni. A kollokvium lassanknt csakugyan kettnk beszlgetsv vlt; bartaim elmaradtak s csendesen hallgattak; vgre Bhm Kroly elkrte az indexemet s berta: kitnen kollokvlt. Amg nzegette az indexben a szemlyi adatokat, azt krdezte: pap akarok-e lenni, azt mondtam: igen. El ne gyepesedjk, mondta Bhm Kroly s mikor kiadta az indexemet, kezet is fogott velem. Az volt az els rzsem, hogy a Tank-legenda alighanem valsg, mert lehetsges a lehetetlen: egy dik megrtheti Bhmt s Bhm szrevehet egy dikot.
Kzben kezdett rdekelni Nagy Kroly eladsa a theologia enciklopdijrl. Merben j vilg trult fel elttem. Egyszerre megtudtam, hogy a valls a lelki letnek egyik alkati tnyezje; megtudtam, hogy a valls az emberi mveldsnek legnagyobb, egysgesen sszefgg s sztgaz kpzdmnye; megtudtam, hogy a hit s a ktely, a bizonyossg s kritika roppant prviadala feszti szt s tartja ssze a valls kls s bels vilgt; megtudtam, hogy a dogma a vallsos rzs szbeli kifejezse; az egyhz az elhvottak trsasga; megtudtam, hogy mi az evanglium s mi a trvny. Lttam, hogy a Jzus vallsa hogyan intzmnyiesl a katholicizmusban s ebbl az intzmnyrendszerbl hogy szabadtja fel a reformci a lelket. Megttt az ilyen ttel: a katholicizmusban az egyhzhoz val viszony szabja meg a Krisztushoz val viszonyunkat, a protestan tizmusban a Krisztushoz val viszony szabja meg az, egyhzhoz val viszonyunkat. Ezt Schleiermacher mondotta, akinek n addig soha hrt sem hallottam, de most nagyon kezdett rdekelni. Egyszerre azt a megllaptst tettem: szabad, kritikai, tudomnyos szellem lehet hiv keresztyn, lehet reformtus, lehet pap. Nem sok kellett mr ahhoz, hogy ezt a meggyzdsemet gy fogalmazzam meg: csak a szabad, kritikai szellem lehet hv keresztyn, lehet igazi reformtus, lehet igazi pap. Mire az els vet elvgeztem, Kenessey Bla dnts el lltott: mondjam meg, mi akarok lenni, pap vagy tanr? Ha tanr, menjek t a blcsszeti karra, megadja nekem a theologia az gynevezett tanrkpezdei stipendiumot, pen gy ingyenes leszek, mint eddig, s tisztn egy dologgal foglalkozhatom, de ne vegyem el a theologusok stipendiumt, ha nem akarok lelksz lenni. Erre a krdsre hatrozottan s rmmel feleltem: igen, n pap akarok lenni, bels meggyzdsbl s hivatsrzetbl. Olyan pap, amilyenn valaki egyltaln lehet a szubjektv idealizmus bhmi filozfija alapjn, az gynevezett modern theizmus tantsa mellett. Nem reztem semmi ellenttet filozfia s theologia kztt. Ugy jrtam a klnbz eladsokra, mintha egyetlenegy fakultson, egyetlenegy tudomnyos vilgnzet alapjn, egy letplyra kszlnk.
Nem ment ilyen knnyen tovbb. A kvetkez vben fellkerekedett bennem a trsalg s a kzleti ember. Kialakult egy barti kr, amely nha okos dolgokrl is prblt beszlni, de legtbb idt a trfacsinlsra fordtotta. Ez a barti kr belellott az ifjsgi mozgalmakba s ott is tnyezv vlt. Vlasztsok, prtkzdelmek, fkp pedig az Egyetemi Lapok-ban az akkori divatos jsgrs manrjainak lelkes utnzsa foglalta le minden idnket. Az egsz vben igazi szellemi rmet csak a vallstrtnet s vallsblcsszet tanulmnyozsa adott s Bhm kt eladsaga logika s a grg filozfia trtnete. Elmaradtam a zsid nyelvbl, runtam az jszvetsgi exegesisre, nem rdekelt az egyhztrtnet. Nha Bartk Gyrggyel, vfolyamtrsammal s bartommal komoly beszlgetsbe merltem s sokat tanultam abbl, amit olvasott s tudott. n keveset olvastam, inkbb Ady Lajossal egytt lelkesen utnoztuk, amennyire tlnk telhetett, az Bandi btyjt, aki akkor kezdte Nagyvradon szrnyt bontogatni. A nyri vakci mg segtett rajtam, elolvastam a Protestns Egylet kiadvnyait: Lang: Dogmatikjt, Baur: Dogmatikatrtnett. Kezem gyben volt Luther f mveinek fordtsa is, de nem annyira az foglalkoztatott, amit mond, hanem, hogyan mondja. Ettl az idtl kezdve tanuli plymon tulajdonkpen a nyri vakcikat hasznltam fel nkpzsre, a szorgalmi szak eltelt ifjsgi, kzleti s lapszerkeszti idlopssal. A harmadik v els felt egszen az Egyetemi Lapoknak szenteltem, mint felels szerkeszt. Tbb mint negyven v mulya szomorks hangulattal nzegetem ezeket az jsgokat. Szerkeszti s jrszt rja egy fiatal ember, aki gy rzi, mindent meg tudna tanulni s mindent el tudna rni, amire eddig magyar jsgr vitte, de egyetlen cikkn, sorn nem ltszik meg, hogy theologus. Nem kpvisel egy vilgnzetet, egy j meggyzdst, nincs ms mrtkegysge, mint Tth Blnak, Kbor Tamsnak, vagy Ignotusnak; st szre lehet rajta venni, hogy eszmnykpeit A Ht ri grdjbl vlasztja s nhol Heltai, nhol Tth Bla, nhol Ignotus-utnzatokra ismernk cikkeiben.
A harmadik v msodik felt otthon tltttem el a szli hzban. Az ifjsgi let, az jsgrs, egy slyos novemberi influenzval kapcsolatban megviselt s elvnnyasztott. Odahaza egy ht alatt rendbejttem s tretlen ervel lttam hozz, hogy megrjam a blcsszeti kar eszttikai plyattelre Vajda Jnos kltszete cm dolgozatomat. Ugy kszltem vele, hogy doktori disszertcinak is elkeljen s nagy rmem volt, mikor Szchy Kroly kijelentette: ha egy kicsit megsimtja s „az idegen szavak hnytorgatsban val magatetszelgsvel" felhagy, igen j szigorlati dolgozat lesz belle.
A harmadv azonban megismertetett a Schweizer Sndor dogmatikjval. Az eladsokat nem hallgattam betegsgem s otthonltem miatt. Mikor bementem kollokvlni belle, egy darabig Nagy Kroly krdezett, azutn n hozakodtam el szgyenkezve s mgis makacsul a magam krdseivel. Ebbl kvetkezett, hogy a 9 rakor megkezdett kollokvium egy rakor mg tartott, akkor a professzorom elvitt maghoz ebdre s rettent szivarfstben, alvinci szrke bart mellett, ks dlutnig folyt a beszlgets. Az egsz anyagot keresztl-kasul trgyaltuk s tbbet tanultam ezen a napon, mint mskor hetekig tart olvasmnyokbl. A negyedik ven elhatroztam, hogy a systematikra vetem magam s;elksztem a doktori rtekezsemet a filozfibl. Bhm Kroly felvett a szeminriumba s n Spinoza ethikjt vlasztottam. Most mr reztem a tma nehzsgt. Amg n latin sztrral a kezemben prbltam vgigmenni az Ethica more geometrico halad fejtegetsein, sokszor fogott el kisebbsgi rzs s reztem, hogy az erfesztsben a csontjaim is ropognak. Ameddig a filozfia szp lelkeknek val elmefuttats, avagy kltszet: mg nem igazi filozfia. A filozofls nagyon kemny munka, csak az viszi valamire benne, aki kemnyen; megkzd rette. Azta is vallom, nem lesz j theologus az, aki ifj korban egy-kt filozfiai rendszeren t nem kzktte magt. J az embernek, ha igt visel ifjsgban, mondja az Irs.
Az asztalomra tettem Schweizert, Biedermannt, Lipsiust, Pfleiderert. Vgig megyek Spinozn - terveztem - Spinoza utn jn majd Kant, Kant utn Hegel S majd amikor a Schleiermacherbl kiindul dogmatika szlai ezekkel a szlakkal sszernek, akkor leszek n theologus.
De a pspknek, Bartk Gyrgynek titkr s szemlyi kpln kellett. A fia rvn hallott rlam s rm esett a vlasztsa. 1903. november 15-n megkezdettem a(segdlelkszi s pspki titkri szolglatot. Minden msodik vasrnap dlutn kezddtt az n sorom s tartott a kvetkez vasrnap dlig. Mikor n voltam a soros, ugyanazt a munkt kellett elvgeznem a pspk helyett, amit a farkasutcai templom msik lelksze: Herepei Gergely vgzett. Kzben reggeltl estig szolglatban kellett llanom egy olyan frfi mellett, aki pratlan munkabrssal s szenvedlyes munkasztnnel sszes kortrsai kzl messzire kimagaslott. Soha letemben nem lttam adminisztrcit, nem tudtam, mi az iktatknyv, mi az index, mi az iratjegyzk. Mindezt meg kellett tanulni nagyon gyorsan, mert a gazdmnak nem sok trelme volt veszdni az embereivel. Kzben mg azt is kijelentette, hogy a rossz kzrs jellemhiba s tisztessges ember szpen r, teht rvid id alatt meg kellett tanulnom a kalligrfit is.
„Isten veled jobb rszem aranylma
H Toldi, Csaba, Isten veletek",
shajtottam n is egy kis tmstssal s bcst vettem Spinoztl, Schleiermachertl s Kanttl. Mennyire ismerem ezt a shajtst s hnyszor szakadt ki bellem azta is! Nha rtam egy-egy cikket az egyhzi lapokba, nha egy-egy trfs verset lenyismerseim mulattatsra. De ettl kezdve minden idmet lefoglalta az irodai munka s az igehirdets. Bizony megesett, hogy este 11 rakor kerltem haza az irodbl s vettem kezembe azt a kurzust, amelybl msnap kilenc rakor kellett kollokvlnom. A mosdtlat megtltttem hval, lefekdtem az gyba, llandan borogattam a fejemet, hogy el ne aludjam s reggel nyolc rra megtanultam gy, ahogy lehetett, egy-egy flvi anyagot. Elgondolhat, mennyit rt az ilyen tanuls!
Annl tbb rmet okozott az igehirdets. Elsves voltam, amikor elszr prdikltam. Molnr Albert, a gyakorlati theologia csodlatos professzora gyngden s hatrozottan megmondotta, hogy bellem sohasem lesz sznok, de azrt ne csggedjek el, mert rtelmes s rni tud emberre az anyaszentegyhznak mindig szksge lesz. n ezt megnyugvssal tudomsul vettem. S mikor a Farkas-utcban megkezdtem az igehirdetst, elhatroztam, hogy semmifle sznoki sikerre nem plyzom, megprblom egyszeren s vilgosan elmondani azt, amirl nagyon ersen meg vagyok gyzdve. szre sem vettem, msok figyelmeztettek re, hogy egy fl v mulva a farkasutcai templom vasrnap dlelttnknt tele volt.
Az akkori vilgban mg senkinek sem jutott volna eszbe, hogy maga csinlja beszdeit. A mveltsg s a tanultsg arra val volt, hogy az ember keressen s talljon egy j klfldi prediktort s annak beszdeit gondosan dolgozza t. Az akkori prdiktori trakban mg egy-egy kisebb imdsg utn is oda volt rva: Lang utn szabadon tdolgozva. Nekem is voltak ilyen prdiktoraim. Nagyon nehe zen jutottam hozzjuk, egyiket sem talltam testhezllnak. Vgre Kirmss-ben, Schwarz-ban, Rittelmeyerben megnyugodva, elkezdtem tdolgozni a mveiket. De idkmlsbl, vagy mondjuk szintbben, lustasgbl, nha magam is rtam egy-egy beszdet. Nem rtettem, hogy sokkal szvesebben hallgattk az n beszdeimet, mint a fordtsaimat. Csak ksre vettem szre, hogy tudok prdiklni magamtl is.
Ez alatt az id alatt kibontakozott elttem az erdlyi anyaszentegyhz lete. Kt-hrom nagy dologrl volt akkor sz. A Szsz Domokos levegbe ptett alkotsait utlagosan szolid anyagi fundamentummal kellett alpteni, a politizlsba belekeveredett egyhzi letet meg kellett fegyelmezni, a msodik budapesti zsinat nevezetes trvnyalkotst, amely Erdlyt az anyaorszggal szorosabban sszekapcsolta, lett kellett vltoztatni. Kzben folyt a harc a Budapestrl behozott gynevezett belmisszis irnyzat s az Enyedrl eredt, Kovcs dn ltal tantott s tantvnyaitl mlytett modern theologia kztt. Erdlynek meg kellett rznie a maga trtnelmi jellegt, de le kellett hnynia magrl a vidkiessg s szkkeblsg krgt. A theologinak meg kellett szereznie a tekintlyt a tbbi tudomnyok respublikjban s az egyhztl jeszten tvolod rtelmisget vissza kellett vezetni az si tzhelyhez. Minden emberre szksg volt ebben a nagy harcban. Nem lehetett tovbb azt sem ttlenl nzni, hogy a kolozsvri theologiai fakultson a gyakorlati theologiai tanszk mr t esztendeje res. Az n vfolyamom volt az utols, amelyik mg hallgatta Molnr Albertet egy flvig; azta mr olyan vjratok is vgigmentek a theologin, akik szakembertl gyakorlati theologit nem hallgattak. ltalban vve a gyakorlati theologinak a kzgondolkozsban s a dikok kztt is kevs becslete volt. Mindenki gy hitte, ez az a theologiai tudomny, amelyet mindenki tud. A magtl rtetd dolgok elmletnek tartottk. Nagy Kroly flnfogott s felhvott arra, hogy szerezzem meg a formlis kpestst erre a tanszkre, mert rvid idn bell be fogjk tlteni. pen klfldre voltam indulban, mikor ez a felhvs rt. Elszr az volt az rzsem, hogy a systematika theologit felcserlni a gyakorlati theologival hatrozottan szellemi visszaess. Azutn felvillant elttem a Schleiermacher ismers gondolata: a gyakorlati theologia a theologiai tudomnyok koronja, gymlcse. Csak j theologus lehet a gyakorlat igazi embere. Azt mr lttam, hogy nem fogok sohasem elefntcsont toronyban elhzdni s letemet brmilyen elmleti hajlamok mellett is, nem fogom egy knyvtrszobban lelni. Valami felvilgost kldetst is kezdtem rezni s az volt a benyomsom, hogy ha a modern theologia nagyszer tantsait vilgosan megmagyarzom ennek a nemzedknek, a modern emberek, legalbb az rtelmesebbje, hivbb vlik.
Elhatroztam, hogy kszlk a gyakorlati theologira. Berlinben nem volt gyakorlati theologus; az reg Kleinert inkbb szvetsgi exegta volt; Simons mg nem volt rendes tanr s azzal foglalkozott, hogy milyen volt a rajnamenti vrosok egyhzainak lete a XVII. szzadban. Mg volt egy fiatal magntanrunk: Freiherr von der Goltz, aki a belmisszi elmletvel foglalkozott s hordozott minket a nmet misszii intzmnyek megltogatsra. Ha mr Berlinben voltam, nem tehettem, hogy ne hallgassam Pfleiderert, Harnackot, Kaftant. De az egsz theologiai hallgatst httrbe szortotta a filozfiai s eszttikai rdeklds, Riehl, Simmel, Dessoir, az eszttikus, Wlfflin a mvszettrtnsz ktttk le minden figyelmemet. ltalban a nmet ethikai idealizmus csodlatos vizein szott duzzad vitorlj fiatal hajm. Bhm Krolytl segdlelkszsgem alatt tvol kerltem. Meglazult kztnk a szemlyes sszekttets, doktori rtekezsem tmjt a vele val beszlgets nlkl vlasztottam ki s akkor ltta elszr, amikor nyomtatsban a kteles pldnyokat benyjtottam. Schopenhauer eszttikja volt a tmm. Elhatroztam, hogy magyar nyelven lehetleg b s teljes sszelltst adom a Schopenhauer eszttikai vilgkpnek s azutn rok rla kritikai mltatst. Nem mondom, hogy minden percet jl felhasznltam, de berlini ltem msodik felben kemnyen dolgoztam s mire hazajttem, ksz volt Schopenhauer eszttikai vilgkpnek az sszelltsa. Krtem, hogy ne kelljen segdlelkszsget vllalnom. Hazamentem Bnffyhunyadra, a szli hzba s egy v alatt befejeztem a doktori rtekezsemet, elkszltem a szbeli szigorlatra, az aesthetikbl, filozfibl s mvszettrtnetbl, s megrtam a magntanri dolgozatomat: Bevezets a gyakorlati theologiba cmmel, megszereztem a habilitcit gyakorlati theologibl s filozfibl Srospatakon s mr 1907 mjus vgn megtrtnt az a klns eset, hogy az erdlyi egyhzkerlet Molnr Albert rkbe a gyakorlati theologia tanszkre egy rendelkezs alatti segdlelkszt vlasztott meg, aki mg nem tlttte be a huszontdik letvt.
Hogyan kpzeltem el akkor a theologit? Meg voltam gyzdve, hogy a bhmi filozfira kell a theologia alaptteleit felpteni. A valls mint tny az ismeretelmlet, a dialektika, az rtkelmlet vizsglata al tartozik. Benne felfedezzk sajt szellemnk minstett llapott s ez llapotbl, mint srtkbl fakad szablyozst. Mindezt megtestesti s szemllteti elttnk a nzreti Jzus alakja, akit bzvst tekinthetnk a vallsos rtkeszme trtneti megvalstsnak s trvnyad megvalsulsnak. Bhm rtelmben vett idel voltbl kvetkezik a llekre gyakorolt ihlet s ktelez hatsa, amit a megrintett llek megragad s dnt tapasztalsokban l t. A valls idelalakts avgbl, hogy az idel alaktson. Dnt igm ez volt: „Mi pedig az Urnak dicssgt mindnyjan fedetlen arccal szemllvn, ugyanazon brzatra elvltozunk, dicssgrl dicssgre, gymint az Urnak Lelktl" (II.Kor. 3. 18.).
|