M A G A M R L
Nem szeretem az nletrst, mert sok ksrtssel jr. Az ember csak akkor tud egy tmrl rni, ha fontosnak, jelentsnek tartja a krdst s meg van gyzdve rla, hogy megoldsa rdekli az olvast. Hogyan lltsa mr most magrl valaki, hogy az szemlye, lettrtnete fontos s jelents, amikor annyi ezer fontosabb s jelentsebb szemly s dolog van nla. S ha egyszer valaki jelentsget tulajdont magnak, egy pillanat alatt tl megy a hatron; s van-e sznalmasabb ember, amint fosabbnak tartja nmagt a valsgnl?
Azrt mgis beszlek szellemi fejldsem tjrl. Beszlek azrt, mert tansgos ez a plya: lehet rajta szemlltetni nagy szellemi talakulsokat. A ksrleti nyl sem maga fontos, hanem az az lettani trvny, amely rajta s benne megfigyelhet. Rajtam is meg lehet figyelni a XX. szzad els harmadnak nagy sznelvltozst.
A G I M N Z I U M B A N
Legjobban mindg a dolgozatrst szerettem. A tmtl fggtt a siker. Nmelykor olyan bsggel bugyogott bellem a mondanival, hogy nem gyztem tollal, mskor meg a legszrnybb sajtolsra sem csppent semmi, nemhogy csurrant volna. Visszagondolva gy tallom, hogy mr gyermekkoromban ers volt bennem az elmlkedsi hajlam; pldul ha gondolatokat kellett rni, nem gyztem betelni a tmval. Volt bennem egy bizonyos rzelmessg; szerettem arra fele jrni, ahol meghatdik, fellelkesedik, mlzik az ember s az mr a serdl korral jrt, hogy ez az rzelmessg inkbb borongsra hajlott. Roppant szerettem az tleteket, a talpraesett visszavgst, az epigrammaszer szentencit, egy-egy aforizmrt elmentem volna a hetedik hatrba s egszen kezdetleges elmssgek gy belm tapadtak, mint a bojtorjn. Ilyeneket tudtam legkevsbb termelni, pedig ilyenekre vgytam leginkbb. Azutn nagyon szerettem a sznes, tarka stilust. VI. gimnazista koromban, mikor elszr mentem ki Ketesdre prdiklni, magam rtam egy beszdet. Gyngyssy Smuelnek egyik beszdt dolgoztam t, cifrztam ki mg jobban, mert eredetiben kiss szrknek talltam. A beszd cme: Uj paradicsom s Psa bcsi ismeretes versnek egy-egy strfjval vgzdtt az els s msodik rsz is: a „Mennyben lak n Istenem"-nek ksbb dicsrett ellptetett kt szakaszval. Mindg nagyon fogkony voltam j benyomsok irnt s trsaimhoz kpest elg gyorsan tanultam. Ezenkvl mg csak annyit mondhatok el, hogy mrhetetlenl szerettem trsalogni s brndozni. Pedig ez meglehets ellenttes foglalkozs; az egyikhez trs kell, a msikhoz egyedllt. Kpessgeim kzl - ha voltak s amicsodsak voltak - azt hiszem, legfejlettebb volt a kpzelet. Sok hasznt s sok krt lttam a tlsgosan fejlett kpzeletnek letem egsz sorn t.
Egszen kis dikkoromtl kezdve ntudatosan tanrnak kszltem, mg pedig irodalomtanrnak. V. gimnazista korom ta rendszeresen kivonatoltam olvasmnyaimat s elg botor fvel mindg korbban kaptam bele a nagy olvasmnyokba, mint ahogy megrtem volna re. Hatodik gimnazista koromban olvastam el a Faustot, az Elveszett paradicsomot, a Szzadok legendjt, Dantt, Kemny regnyeit. A hetedik gimnzium elvgzse utn lttam hozz, hogy vgig trjem magam Lewes Gyrgy filozfiatrtnetn.
Azt hiszem, akkor az irodalomtanuls mgis csak rgy volt. Alighanem r, vagy klt akartam lenni csak resteltem bevallani. Prbltam verseket rni, arnylag keveset; lapot szerkesztettem, azt elkoboztk s kettes magaviselet lett az eredmnye; de msfle kifejezsi mdot nem prblgattam soha. Sznsz nem akartam lenni s nem szvesen szavaltam, pedig akkor minden jeles diknak ez szinte kteles kedvtelse volt. A Tanulk Lapja plyzatot hirdetett klnfle irodalmi mfajokra; n egy rtekezst rtam Vergiliusrl s az Aeneisbl nhny szz sort lefordtottam Baksaytl ihletett alexandrinusokban. Ugy emlkszem, a plyadjat Olh Gbor, Fldes Imre s Farkas Imre vittk el, n dcsretet nyertem. Mikor az rettsgire kszltem, akkor kszlt tanri szakvizsgjra a lenytestvrem vlegnye. Trsalkod ember volt, aki nem szeretett egyedl tanulni. Egytt vettk t az irodalomtrtnetet, a tanri szakvizsgra, n az rettsgire. Itletei termszetesen rettebbek s megllapodottabbak lehettek, mint az enymek, br n akkor krmszakadtig vitattam a magamt, azonban a magyar irodalom anyagbl, fkpen a rgi magyar irodalom termkeibl, n tbbet olvastam, mint .
Alig vrtam mr, hogy flvegyenek az Etvs - kollgiumba. Egy-kt bartomtl hallottam az ottani letrl s mrhetetlenl vgyakoztam utna. Be is adtam a folyamodvnyomat sszes mellkleteivel egytt s mint aki biztos a dolgban, vrtam a j vlaszt. Augusztus elejn kaptam a hrt, hogy nem vettek fel. Mit csinljak most?
Az erdlyi reformtus magyar ember lete szorosan ssze van forrva az egyhz letvel. Az n rokonsgomban, ha fel tudtam szmtani tven tanult embert, ebbl negyvent bizonyra pap volt, kett tant s hrom tanr. Az egsz lthatron nem lehetett volna a csaldunkban tallni egyetlenegy jogszt, mrnkt, vagy orvost. Arrl, hogy jogsznak menjek, sz sem lehetett; szleim a zlls els jelnek tekintettk volna. Orvosnak szvesen mentem volna, de nem brtam a vr ltst, egszsgtanrn is rosszul lettem, amikor a vrkeringst magyarztk. Csak a kztt vlaszthattam, hogy pap legyek, vagy tanr s elhatroztam, hogy mind a kett leszek.
Megyek papnak, mert ez illik a csald tisztes hagyomnyaihoz; megszerzem, a tanri oklevelet, mert erre klns kedvem van. A kettt egytt elvgezhetem hat v alatt. Ha a theologit vgzem, nem kell katonnak mennem, ez egy esztendei megtakarts; tulajdonkppen egy esztendei radssal kt oklevelem van s a theologia elvgzsvel alighanem klfldi stipendiumhoz is hozzjutok. Br a hatrid eltelt, desapm bevitte a folyamodvnyomat Kolozsvrra, bemutatta Kenessey Bla igazgatnak s azzal jtt vissza, hogy felvettek a theologira ingyenes helyre. Igy lettem theologus.
|