7. „Szkesfehrvr 1978. Szeptember 10.” zsais 55, 6-9
11. „Szkesfehrvr 1978. Szeptember 10.”
L: zsais 55, 6-9
T: zsais 55, 8-9
“Mert nem az n gondolataim a ti gondolataitok, s nem a ti utaitok, az n taim, gy szl az r! Mert amint magasabbak az egek a fldnl, akkppen magasabbak az n taim taitoknl, s gondolataim gondolataitoknl! ”
Keresztyn Gylekezet! Kedves testvreim a Jzus Krisztusban, Aki, mindnyjunkat szeretett mind a keresztfnak knos hallig!
Szeretettel kszntelek Benneteket, mind a Ppai Gylekezet, mind a magam nevben. Kszntm az ismers s az ismeretlen Testvreket.
Nagy rm szemlyesen az n szmomra is, hogy szolglhatok abban a gylekezetben, melynek lelkipsztoraitl, gondnoktl s gylekezet tagjaitl annyi, meg nem rdemelt szeretetet, testvri eligaztst kaptam. Legutbb csaknem 20 esztendeje szolgltam e templomban. Emlkezetem szerint arrl a Jzusi Igrl, hogy egy szksges dolog! Sok botladozsaim, bukdcsols s engedetlensg kztt az n letemben is egyre igazabb s kedvesebb a Jzusi sz: Egy a szksges dolog!
Gondolhatjtok testvrek, hogy az alapige kivlasztst, tusakods s csendessg elzte meg a szvemben: Vgl nagy bkessgben elfogadtam ezt az zsaisi szt, melyet azzal az alzattal s szeretettel hoztam szmotokra, hogy ebben benne van az n rvid letrajzom, keresztyn hitben s letben val fejldsem is: Mert nem az n gondolataim a ti gondolataitok, s nem a ti taitok az n taim, gy szl az r! Mert amint magasabbak az egek a fldnl, akkppen magasabbak az n taim taitoknl, s gondolataim gondolataitoknl! Hallgasd testvrem azzal az engedelmessggel a hirdetett Igt, hogy benne megtalld Te is az l Jzust, az Anyaszentegyhz l Urt, Aki tged is tovbb akar vezetni a keskeny ton.
A Bibliai tudsok szerint zsais prfta knyve hrom szerz munkja, hrom korszakbl val. A derekas rsze a Biblinkban a 40 55. fejezetek alatt, mint a msodik zsais zenete olvashat. Az els zsais utn mintegy 150 esztendvel ksbb a babilniai fogsg vge fel egy zsaisi lelklet prfta zenete ez. Hirdette a fogoly npnek az r vigasztalst. Knyvt nevezik Vigasztals Knyvnek is, mert ezzel a hatalmas zenettel kezddik: “Vigasztaljtok, vigasztaljtok npemet, gy szl Istenetek!
“Nos, ez a Vigasztals Knyve fejezdik be ezzel a hatalmas Nemmel: “Nem az n gondolataim a ti gondolatok, s nem a ti taitok az n taim, gy szl az r! ”
Az els hallsra ez bizony nem vigasztal sz, hanem kemny beszd. S ha elfelejtjk, hogy ezt Isten npnek mondja a vigasztals prftja, akkor mg kemnyebbnek tnik. Nem lennnk engedelmesek sem az igehirdet, sem az igehallgatk, ha ennek az Ignek kemny, les, rdes, leit letomptannk. Mert ppen ez az els nagy zenete ennek az Ignek: A termszeti ember szmra, az ember szmra, Isten legkegyelmesebb szava is kemny beszd. Gondoljunk csak annak a csodlatos Jnos evangliumnak arra a hatodik fejezetre, melyben Jzus kijelenti, hogy a mennybl leszllott, l kenyr, s aki e kenyrbl eszik, az rkk l. Az a kenyr pedig, amelyet ad, az teste, amelyet odaad a vilgrt! Nos ugye tudjtok testvrek, hogy e fejezet azzal zrdik, hogy sokan azt mondtk: ”Kemny beszd ez, ki hallgat-hatja t? ” s ettl kezdve sokan visszavonultak az tantvnyai kzl s nem jrtak tbb vele! Igen, mert Isten npt kezdettl fogva, jra s jra megksrti, az nelgltsg, az rtetlensg, a kemnyszvsg. Az elmlt napokban, amikor a kapualjunkbl s a memlkudvarbl elkltztek a fecskk, ahogyan gylekeztek, eszembe jutott Jeremis prfta hatalmas feljajdulsa: “Mg az eszterg is tudja, a maga rendelt idejt az gben, s a gerlice, a fecske s daru megtartjk, hogy mikor kell elmennik, de az n npem nem tudja az r tlett! ” /8, 7; Luther szerint a zr mondat gy hangzik: De az n npem semmit nem akar tudni az r rendelseirl./ j fordtsunk szerint: Csak az n npem nem ismeri az r trvnyt./
S ez nincs msknt az jszvetsgi eklzsiban sem. Gondoljunk csak az “idk teljessgre”, amikor Jzus Krisztusban testet lttt az rk Ige, a teremt (logos). Jzusnak legkemnyebb harcait nem a bnskkel, vmszedkkel s parznankkel kellett folytatnia, hanem kornak kegyeseivel. A szeld szav Jzus legkemnyebb beszdeit is kora kegyeseirl, azoknak vezetirl mondja el. Vagy gondoljunk csak a Mt 16-ra, mely szerint Jzus elszr jelenti ki tantvnyainak, hogy neki Jeruzslembe kell mennie, s ott sokat szenvedni a vnektl s a fpapoktl s az rstudktl, s megletni, s harmadnapon feltmadni. Miknt fogja el Pter s feddi t: ”Ments Isten, Uram, nem eshetik ez meg teveled! “ Ismerjk ugye Jzus felelett: “Tvozz tlem Stn; bntsomra vagy nkem; mert nem gondolsz az Isten dolgaira! “ / S ezt annak a Pternek mondja, akihez nhny nappal azeltt Czrea Filippinl gy szlt: Te Pter vagy, s ezen a kszikln ptem fel az n anyaszentegyhzamat, s a pokol kapui sem vesznek rajta diadal./
gy lesz szmunkra testvrek ez az zsaisi Ige nvizsglatra, megalzkodsra, bnbnatra indt ige. Neknk minden napon meg kell vizsglni szvnket, az r eltti csendessgben meg kell bizonyosodnunk, a fell, hogy valban az r gondolataiban s az r tjaiban jrunk e? Nem maradtunk-e meg sajt, alacsony emberi gondolataiban, s nem akarunk-e feltntetni az r tjainak sajt, alacsony, emberi, opportunista, vagy akr karrierista tjait! “ Nem az n gondolataim, a ti gondolataitok, s nem a ti taitok, az n taim, gy szl az r! ” Ez az Ige szvet szaggat, lmokat szttp, kijzant s fjdalmas Ige. Megrteti velnk, hogy letnk legnagyobb terhe, leggytrbb slya, hogy Isten mst akar, s mst gondol fellnk, mint mi. “Fldi, vges, korltolt elmnk fnye gy viszonylik az ltshoz, mint a szentjnosbogr fnye, a naphoz. De nemcsak mennyisgi klnbsg van kztnk; mg nagyobb a minsgi klnbsg. Termszetnk megromlott, letnkhz hozz van ktve a gyarlsg. Mi mindenek felett nmagunkat ltjuk, magunk rdekeit hajszoljuk, egyedl sajt vgyainknak engedelmeskednk, egyszval a mi tjaink nem az Istennek tjai.” /Ravasz Lszl/ Ha ezzel az alzattal s tredelemmel llunk meg az r eltt, akkor evangliumm lesz az zsaisi Ige: “Amint magasabbak az egek a fldnl, akkppen magasabbak az n taim, taitoknl s gondolataim gondolataitoknl! ” Az, az evanglium Testvr, hogy Isten kijelentette az gondolatt s megismertette az emberekkel az tjt. Hitnk szerint a Szentrsban adta Isten az gondolatait. Ott kell t keresnnk, amg megtallhat, s ott kell t segtsgl hvnunk, amg kzel van.
Ha egyetlen zr bekezdsben akarom elmondani, hogy mi az Isten magas gondolata s tja, akkor azt mondom, hogy isten gondolata s tja JZUS KRISZTUS! benne jelentette ki a Szeretet Istene, az egeknl magasabb gondolatt s tjt az emberisg szmra. benne lett nyilvnvalv, hogy Isten gondolata, az nfelldoz, a szenvedni ksz, nmagt ldozatul ad szeretet. Akik ismeritek az evanglium Jzust, azoknak nem kell magyarznom, hogy az Anyaszentegyhz Urnak tantsa, cselekedete, lete, szenvedse halla s feltmadsa, st mennybemenetele s dicssges visszajvetele is az nmagt ldozatul ad szeretetrl beszl neknk. Ahogyan maga hirdette: “Az embernek Fia nem azrt jtt, hogy neki szolgljanak, hanem hogy szolgljon s adja az lett vltsgul sokakrt. /Mt 20, 28/
gy lesz vigasztalss ez a beszd.“ Mert ”hozza azt a drga evangliumot, hogy mi igenis lehetnk gondolat- s akaratkzssgben azzal a gondolattal s akarattal, aki mindenhat teremt, s igaz s j s mindenekfelett val szeretet!” /Ravasz Lszl/ Jjj Jzushoz testvr! Valld meg eltte, hogy bizony sokszor nem gondoltl az Isten dolgaira, megmaradtl a magad alacsony emberi gondolatainl s tjainl: Jjj, halld meg szjbl a hvst: “Ha valaki n utnam, akar jnni, tagadja meg magt, vegye fel keresztjt s kvessen engem. Mert aki meg akarja menteni lett, az elveszti, aki pedig elveszti lett nrettem, az megtallja.”/ Mt 16, 24v25/. Lpj r testvr, btran az nmegtagads, a kereszthordozs, az nmagad elvesztsnek tjra! Ez az t, bizony bolondsg s botrnkozs a termszeti embernek, de mi tudjuk, s boldogan vallst tesznk rla: Ez az t a Szeretet Istennek az tja! Segtsen bennnket Isten Szent lelke, hogy ezen az ton jrjunk!
men
Zr ima:
Magasztalunk tged Mindenhat Atynk, hogy Jzus Krisztusban hozznk val szeretetedet kijelentetted s megbizonytottad. Urunk, bocssd meg nknk, hogy rtetlen s kemnyszv np vagyunk, akik makacsul megmaradnak, sajt alacsony emberi gondolatinl s tjainl! Magasztalunk urunk, hogy jjszl s megszentel lelked ltal megszabadtottl s megszabadtasz minket, nmagunktl, nzseinktl, ama legnagyobb Istentelensgtl s sajt vgyainktl! Lgy ldott, hogy megismertetted velnk az nmegtagads, a kereszthordozs, a szenveds, a szolglat tjt, a bvlkd let tjt! Knyrlj rajtunk Atynk, hogy hittel s engedelmessggel jrjunk a Te utadon, most s minden idben!
men
|