4. UNUS ES DEUS.I. Confessi: Zsoltr 90, 1-11.
UNUS ES DEUS
Kt igehirdets a 90. zsoltr alapjn
I. Confessi, II. Knyrgs
I. CONFESSI. Zsoltr 90, 1 - 11
Amikor Mricz Zsigmond, a XX. Szzadi realista przairodalom legkiemelkedbb alakja arrl vall, hogy mit ksznhet klvinistasgnak, a zsoltroktl indul el:" Emlkszem az elemi iskolai tantmra, aki naponta nekelte velnk a zsoltrokat. Ma is szvemnek nagy gynyrsge, ha jl kinekelhetem magamat idehaza vagy a Templomban."
Igen, a klvinista kegyessgtl elvlaszthatatlanok a zsoltrok. Valban "a zsoltrok az rzelem legvltozatosabb mdjait trjk elnk. A gyermeknek ppen gy, mint az aggastynnak. Tanccsal ltnak el az let kszbn, s vigaszt nyjtanak a hall kapujban. Zsoltrral az ajkunkon kilphetnk az letbe, flrevonulhatunk az nnep csendjbe, odallhatunk a szenved beteggyhoz, beksznhetnk a vendglt hzba, belphetnk a templomba, az ima bens kamrjba, st mg a mennyorszgba is." (Spurgeon)
Neknk magyar reformtusoknak a zsoltrok kztt is van egy klnsen kiemelked: a 90. zsoltr. Nyugodtan mondhatjuk, hogy egyhzunk himnusza. Nagyobb nnep vagy nagyobb temets nem kpzelhet el a 90. zsoltr nlkl. Mita Szenczi Molnr Albert oly szp, ma is de, eleven magyarsggal lefordtotta, szzados kincsnk lett:
„Tebenned bztunk eleitl fogva, Uram, Tged tartottunk hajlkunknak.”
Most kt egymst kvet? Igehirdetsben figyeljnk alzatos szvvel az zenetre. A zsoltr els 11 verse confessi, hitvalls s valloms, a msodik rsze gynyr hangvtel knyrgs. Ma a zsoltrban megszlal confessira figyeljnk.
Minden ember valakinek az embere.
A zsoltr felirata ez: "Mzesnek, az Isten embernek az imdsga". Teht ez nem Dvid zsoltra, hanem Mzes, s mint ilyen a zsoltrok knyve legrgebbi darabja. Amikor elmondja, hogy Mzes imdsga, nem azt teszi hozz Mzes nevhez, hogy trvnyad, vagy prfta, vagy honalapt, vagy nemzetforml, aki egy npp formlta Izrel 12 trzst, mint a ht magyar trzset egy npp formlta Szent Istvn -, hanem azt mondja: "Isten embere", mert ez a legnagyobb, amit mondhat rla. Ennl nagyobbat nem lehet mondani senkirl: Isten embere.
Minden ember valakinek az embere, azaz minden ember tartozik valakihez. S ha brki azt mondan, hogy nem tartozik senkihez, az a legrosszabb eset; mert a mi okos, rtelmes magyar npnk egy flmondattal semmiv teszi az ilyet: "magnak val ". Jaj, ha valakirl egyszer a falu, vagy a vros, vagy a munkahely megllaptja: ez olyan " magnak val".
Nzznk szembe a krdssel: kinek az embere vagyok? Tudom, az is meghatrozs, amikor valakire azt mondjk: az egyhz embere, a "pap embere"- Ksznm, hogy vannak, akik vllaljk ezt a meg-llaptst. De neknk egytt el kell jutnunk addig, hogy valban az "Isten embere" legynk. Hogyan lehetnk az Isten embere? Ha az akaratt cselekszk! Mi a szeret? Isten akarata? Egyetlen apostoli szt engedjetek meg: "Abbl ismerjk a szeretetet, hogy az lett adta rtnk; ezrt mi is tartozunk azzal, hogy letnket adjuk testvreinkrt. Aki pedig vilgi javakkal rendelkezik, de elnzi, hogy a testvre szksget szenved, s bezrja eltte a szvt, abban hogyan elehet az Isten szeretete?" (1. Jnos 3, 16-17)
Egyetlen szval hadd mondjam gy: Isten akaratt cselekedni annyi, mint ldozatos, nyitott szvvel lni. Aki gy l, az bizony, az ,"Isten embere".
A vltozsban egy vltozatlan van: Isten.
E zsoltr els rsze bizony confessi: valloms s hitvalls, mely-be mvszi sszhangban lktet a vltoz ember s a vltozatlan Isten, az dvtrtnet s az emberi let "trtnelme". Olyan az ember, mint reggelre az lom, mint a nvekv f: reggel virgzik, estre elszrad. gy elmlnak esztendeink, mint egy shajts. Olyan gyorsan eltnik, mintha replnnk, ezzel szemben Isten vltozhatatlan: Uram te voltl hajlkunk nemzedkrl, nemzedkre. rktl fogva, mindrkk vagy te, Isten.
Alig vallottak errl szebben magyar irodalmunkban, mint Mra Ferenc, sajt nehz gyermeksorst idzve "Szeptemberi emlk" cm elbeszlsben. Szlei nem tudtk beratni a gimnzium harmadik osztlyba. (A mai ltalnos iskola 7. Osztlynak felel meg.) De a kisdik nem brta ki, hogy el lett zrva a tudomnytl. Iskolakezdskor a negyedik nap mr bell volt a kertsen. Ngy-kzlb mszott el a becsengets utn az igazgati szoba eltt, mg elrt a harmadik osztly nyitott ajtajig. Ott aztn hallott mindent.
Azt is, amit magyarztak, azt is, amit feleltek. Amikor az reg pedellus odacsoszogott a csenghz, akkor pedig, ahogy mondja: " usgye, szaladtam vissza az utcra, mr amennyire ngy-kzlb szaladni lehet."
Szeptember kzepn azonban nagy baj trtnt, azaz valami nagyon j. Bent a tanr a latin nyelv szpsgeit magyarzta. Hogy milyen ervel teli tmr nyelv. A latin azt mondja: Unus es Deus. Ki tudja, hogy, hogy lehetne ezt magyarul mondani? Amikor senki sem jelentkezett, s amikor a jeles dik is gy fordtgatta: egy vagy Isten. Vagyis egy Isten vagy; s amikor tanr azt magyarzta, hogy a latinban ennl tbb van, a kis Mra Ferenc nem brt magval s az ajtn kvl bekiablta:
" Egyedl, Te vagy az Isten".
Ht gy szeretnm Testvrek szvetekbe, elmtekbe kiltani: Egyedl te vagy az Isten! Ahogyan atyink nekeltk: Te voltl s Te vagy ers Isten, s Te megmaradsz minden idben!
Az a nagy rmhr is benne van ebben a confessioban, hogy ez az Isten hajlk. Hajlk, ahov diderg letnket "menekthetjk" vszben, viharban, veszedelemben s sttben.
Hajlk az rkkval, valahogyan gy, ahogyan vall rla a mi prilynk:
"S amikor vlgynkre trt az radat
s mr hegy se volt, mely ment csccsal intsen,
egyetlen kszl megmaradt,
egyetlen tornyos sziklaszl: az Isten."
Ha gy trt volna rd az let, a sors, a betegsg, a hall, mint az radat, s ha legkedvesebbet ragadta volna el tled, ha nem ltsz magad krl ment cscsot, halljad az rk evangliumot: Hajlk az Isten. Uram te voltl hajlkunk nemzedkrl nemzedkre.
Nem tudom, kikutatta e valaki, hogy mirt lett a mi magyar npnknek olyan szvbl fakad neke ez a 90. zsoltr. n meg vagyok gyzdve, hogy ennek okt nem csupn a zsoltrban, nem is kizrlag a magyar npllekbe kell keresnnk, hanem magyar nemzetnk trtnelmbe is.
Gondoljunk csak nemzeti himnuszunkra. Annak egyik verse gy hangzik:
"Bjt az ldztt, s fel Kard nylt barlangjban,
Szertenzett s nem lel, Honjt a hazban
Brcre hg, s vlgyre szll, B s ktsg mellette,
Vrzn lbainl, S lngtenger fltte."
Nos, amikor ez a np nem lelte "honjt a hazban" tallt egy msik hont, egy msik hazt, egy rkkval oltalmat s rkkval hajlkot: az Istent!
Igen, a mi magyar nemzetnk letben az evangliumit hit nemzet-megtart er lett, s mi hisznk abban, hogy az is marad. Ebben vezrcsillagunk lett a 90. zsoltr, mely a magyar reformtus kegyessg confessija. Legyen is az!
men
|