5. UNUS ES DEUS.II. Knyrgs: Zsoltr 90, 12-17.
II. Knyrgs: Zsoltr 90, 12-17.
Az elz igehirdetsbl hallottuk, hogy a mi szp s szzados egyhzi himnuszunknak az els fele valloms s hitvalls, melyrl bizony csak megilletdve s nagy alzattal szlhatunk, mert hiszen mint az egsz Szentrs szve, gy lktet benne, az rkkval hatalmas zenete az „ers harag”, „flelmetes felhborods” s „bsges szeretet” egysgrl.
Amikor vge szakad a confessinak, elkezddik a knyrgs. S micsodaknyrgs: gynyr hangvtel, alzatos imdsg! Bsges zenetbl hrom dolgot emeljnk ki. Azt, hogy Mzes az Isten embere, blcs szvet, elgsges kegyelmet s keznk munkjra ldst kr.
J dolog trtnik velnk, ha az rnak 1978. esztendejben alzatos szvvel mi is ezt krjk a mi Istennktl.
Blcs szvet adj Urunk!
Ezt gy kri Mzes: ”Tants minket gy szmllni napjainkat, hogy blcs szvhez jussunk”. Ennek a knyrgsnek els zenete az, hogy a blcs szv komolyan veszi az idt. A napokat szmllja. Milyen klns is az, hogy mi emberek az esztendket szmoljuk. Isten eltt a blcs szv ember a napokat szmllja. Lehet, hogy ez az utols esztendnk, tbbet nem szmllunk, de napunk mg van. Isten ad mg idt. Ahogy a jelensek knyvben szl az nprl: „Adtam neki idt. ” Minden j reggel – j kegyelem. Minden j nap j lehetsg az odasznsra, megtrsre, megszenteldsre, szeretetre, s szolglatra, ldozatvllalsra. Igen, a blcs szv, komolyan veszi az rkat is, s a perceket is.
Ennek a zsoltrversnek van ilyen fordtsi varinsa is: „Tants megismernnk, hogy meg kell halnunk”. Ez pedig azt jelenti, hogy a blcs szv komolyan veszi a hallt. Hadd, emlkeztessek Jzus Krisztusnak egy pldzatra. Egyszer odament hozz valaki e krssel: „Mester, mond meg a testvremnek, hogy ossza meg velem az rksget”. Jzus elutastotta a krst: ”Ember ki tett engem brv, vagy osztv kzttetek?”
Majd hozzfzte: „Vigyzzatok s rizkedjetek minden kapzsisgtl, mert ha bsgben l is valaki, lett akkor sem a vagyon tartja meg”. Majd „pldlzni” kezdett. Beszlt egy gazdag emberrl, aki gazdlkodott: korszeren, a technolgiai fegyelmet is megtartva az idjrs is kedvezett neki , egyszval bsgesen termett a fldje, de ez jabb problmt jelentett: az rtkestsben s trolsban. Ezrt j nagyobb gabonatrolkat ptett. Mikzben gy boldogan szemllete gyarapodst, valami flelmetes megelgeds lett rr rajta: „n lelkem, sok javad van sok vre eltve, pihenj, egyl, igyl, vigadozzl!” Azaz tadta magt az lvezeteknek, a medd, nz letnek. Egyszer Isten gy szlt hozz: „Bolond, az jjel elkrik tled a lelkedet.”(Lk. 12, 20)
Ebben a pldzatban n rgtl fogva azt rzem a leg-flelmetesebbnek, hogy egy okos, blcs, msok ltal irigyelt, jl gazdlkod, takarkos emberre Istennek egy szava van: Bolond! Nem j az sem, amikor a kzvlemny mondja valakire, hogy bolond. Mg rosszabb, amikor a szakorvos llaptja meg valakirl, hogy bolond. De igazn flelmetes az, amikor Isten mondja ki a megfellebbezhetetlen tletet: Bolond! – Testvrek, nem kell e srgsen s alzatosan knyrgnnk: Tants minket, gy szmllni napjainkat, hogy blcs szvhez jussunk!
Elgsges kegyelmet adj Urunk!
Mzes sokszor megtapasztalta, hogy milyen nagy bnk oka az engedetlensg. Npe egyszer elgedetlen volt a vzzel, majd a kenyrrel, majd a pusztai lettel.
Ezrt, amikor knyrg, npe szmra is elgsges kegyelmet kr: „J reggel elgts meg minket kegyelmeddel. “(Kroli) Egytt van ebben az imdsgban a kegyelem s a megelgeds.
Mert az egyv tartozik. Az apostol gy szl: „Nagy nyeresg az istenflelem, megelgedssel.” (1. Timtheus 6, 10) Ezt n nem tudom msknt rteni, mint, hogy ennek a visszja is igaz. Az istenflelem (j fordts: a kegyessg) sem nyeresg, ha nincs megelgeds.
S nem kell-e knyrgnnk neknk is, mint Mzesnek npnk szmra is? Nem ltjuk-e, hogy a legjabb npbetegsg kzttnk az elgedetlensg! Tudom, van egy egszsges elgedetlensg is, s ez a szl-anyja a haladsnak, fejldsnek, elrejutsnak. De van egy beteges elgedetlensg. S n ebbl egyre tbbet ltok magam krl. Ez az, amikor a lehetsgek, soha nem rik utol a vgyakat, mert sok embernek valban a Drius kincse sem elg: kzben sajnlatra mltan nem tudnak rlni annak, ami van. Bizony, aki szereti npt, az egytt imdkozik Mzessel (esztend kezdetn s minden napjn): J reggel elgts meg minket a te kegyelmeddel, hogy rvendezznk s vigadjunk minden mi idnkben!
Keznk munkjra ldst adj Urunk!
Hitnk szerint a munka Istentisztelet. A becslettel vgzett, hsges, megbzhat munka nek s ima s hitvalls arrl, hogy mi Annak az rnak kveti vagyunk, aki gy szlt: „Az n Atym mind ez ideig munklkodik, n is munklkodom!” Nem vletlen, hogy egyik nagy nev dunntli pspknek kedves mondsa volt: Senkinek nincs joga gy itt hagyni e fldet, ahogyan tallta!
A mi magyar npnk kzismert szorgalmas np. Csakhogy ppen az ilyen szorgalmas, s nerejbl mr sokszor talpra llt npet fogja el az n-hitsg. Atyink nemzedke mg ismerte a szzados npi blcsessget: Ember a munka, Isten az lds. De vajon ismeri-e, a fiak s unokk nemzedke? Tantjtok-e ket, az si kzmondsokra? Mert jaj, ha egy np tudatbl kiesnek az vszzados blcsessgek!
Hadd, erstse meg Mzes knyrgst a blcs Salamon szava, a 127. zsoltrbl:
Istentl van minden fldi javunk.
Zsolt. 127, 1 Grdicsok neke Salamontl. Ha az r nem pti a hzat, hiba dolgoznak azon annak pti. Ha az r nem rzi a vrost, hiba vigyz az riz. Zsolt. 127, 2 Hiba nktek korn felkelnetek, ksn fekdntk, fradsggal szerzett kenyeret [Ez. 12, 19.] ennetek! Szerelmesnek [Mt 6, 31 - 33.] lmban d eleget.
Zsolt. 127, 3 m, az rnak rksge, a fiak; az anyamh [Zsolt. 128, 3v 6. 1 Mz. 35, 5.] gymlcse: jutalom. Zsolt. 127, 4 Mint a nyilak a hsnek kezben, olyanok a serdl fiak. Zsolt. 127, 5 Boldog ember, a ki ilyenekkel tlti meg [vers 4.] tegzt; nem szgyenlnek meg, ha ellensggel szlnak a kapuban.
Ha az r nem, akkor minden hiba! Ez nem papi beszd. Nem templomi ijesztgets. Ez olyan valsg ma is, aminek pldit bven megtallni. Nem ismersz embereket, csaldokat, akiknek letk nagy vallomsa az, ami zsais volt? „Hiba s haszontalanra kltttem ermet.” Ht, hogy ne hiba legyen, ne haszontalanba menjen kt keznk munkja, azrt knyrgnk Mzessel: „Legyen velnk Istennknek, az rnak jindulata! Kezeink munkjt tedd maradandv.”
men
|