//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Hargita Pl Nzz Jzusra! PRTA. 2001. Prdikcik
- Hargita Pl Nzz Jzusra! PRTA. 2001. Prdikcik : 3. EFFATA! Az igehirdet meggygyulsa.
Mrk evangliuma 7, 31 - 37

3. EFFATA! Az igehirdet meggygyulsa.
Mrk evangliuma 7, 31 - 37


EFFATA.

Az Igehirdet meggygyulsa. Mrk 7, 31 - 37.

Mrk. 7, 31
Aztn ismt kimenvn Trus s Sdon hatraibl, a galileai tengerhez mne, a Tzvros hatrain t.
Mrk. 7, 32
s hoznak nki egy nehezen szl siketet, s krik vala t, hogy vesse re kezt.
Mrk. 7, 33
pedig, mikor kivitte vala azt a sokasg kzl egy magt, az jjait annak flbe bocst, s kpvn illet annak [rsz 8, 23.] nyelvt,
Mrk. 7, 34
s [rsz 6, 41. Jn. 11, 41.] fltekintvn az gre, fohszkodk, s monda nki: Effata, azaz: nyilatkozzl meg.
Mrk. 7, 35
s azonnal megnyilatkoznak annak flei: s nyelvnek ktele megolddk, s helyesen beszl vala.
Mrk. 7, 36
s [rsz 1, 43 - 45.] megparancsol nkik, hogy senkinek se mondjk el; de mennl inkbb tiltja vala, annl inkbb hresztelk.
Mrk. 7, 37
s szerfelett lmlkodnak vala, ezt mondvn: Mindent jl cselekedett; a siketeket is hallkk teszi, a nmkat is beszlkk.
zsais 42, 18 - 20:
sa. 42, 18
Oh, ti sketek, halljatok, s ti vakok, lssatok!
szolgm? [Ezk. 12, 2. 5 Mz. 32, 28.] s olyan sket, mint az n kvetem, a kit elbocstok? Ki olyan vak, mint a bkessggel megajndkozott, s olyan vak, mint az r szolgja?
sa. 42, 20
Sokat lttl, [rsz 6, 9. 5 Mz. 4, 32 - 36. 29, 3. 4. Zsolt. 78, 1. Zsolt. 105, 1. Zsolt. 106, 1. Zsolt. 114, 1.] de nem vetted eszedbe; flei nyitvk, de nem hall.
Szeretettel ajnlom e bizonysgtteleket, mindazoknak, akik elvlasztattak Isten evangliumnak
zsais 42, 19 Kicsoda vak, ha nem az n hirdetsre.

A kvetkez lapokon Mrk 7, 31 v 37 verseiben tallhat trtnet magyarzatt talljuk. Ez az rsmagyarzat tele van szemlyes vonatkozssal. Helyes e, ez gy vagy nem, arrl senkivel nem kvnok vitatkozni. Nekem Isten Lelke gy mutatta meg, hogy ne prdikljak e trtnetrl, hanem lljak el sajt nyomorsgaim, sketsgem s nmasgom szinte megvalsulsval, de gy, mint aki tallkozott Azzal, aki “ a siketeket is hallkk teszi, a nmkat is beszlkk.”

A bizonysgttelekben tallhat szemlyes vonatkozsok el mg egy valloms ide kvnkozik. Az, hogy engem, mg, mint tdves teolgust 1947. December elsejvel a Csurgi gylekezetbe rendeltek segdlelkszi szolglatra. Ez volt els szolglati helyem, ahol htrl htre tusakodnom kellett az Igrt. Ott kaptam mr ezt a trtnetet, mint amelyben igehirdetsi szolglatom sok krdsre feleletet talltam. Azta ksr ez a trtnet. Sokszor visszatrek hozz. Legutbb most Hsvt nnepn kerlt kezembe e trtnetbl mr akkor rt vzlat. jra elevenen vgott szvembe: Uram Jzus, lss meg engem, nehezen szl sketet. - Hsvt eltt fejeztem be egy tzes sorozatbl ll igehirdetst. Tele volt a szvem rmmel s hlval. Jtt Hsvt s nem volt kijelents a szmomra, nem volt l Ige. Csak ezt rhattam egy testvremnek: Nem lehetek elbizakodott, mert ha Isten nem knyrl meg rajtam, gy ezen a Hsvton emberi blcsessg hiba val beszde hangzik csak a csurgi szszken. gy llottam jra az r el: Uram! Sket vagyok, nma vagyok, knyrlj rajtam s az r knyrlt.

Sokasgban, nmn Jzus eltt.

Mivel ebben a trtnetben egy nehezen szl siket meg-gygyulsrl van sz, mesterkltnek vagy mersznek tallhatod e cmet: Igehirdet meggygyulsa. Mi pedig mostani eladsunknak ppen azrt adtuk ezt a cmet rmmel, mert ebben a nehezen szl siketben magunkra ismertnk. Nem takargatjuk s nem kendzzk, megvallani sem szgyelljk, hogy bizony baj van a mi beszdnkkel, baj van a mi nyelvnkkel. Nem csak, hogy kesen szlk nem vagyunk, st sokszor ppen az a bajunk, olyanok vagyunk,” mint valamely szerelmesked nek, szp hang, s mint valamely j hegeds ” /Ezkiel 33, 32/ de nehezen is szlunk. Sokszor j lenne hallgatni, de nem lehet. Elhagytk mr a harmadik harangszt is a gylekezet vr renk. Hallgatni jtt, s neknk szlani kell, mert abbl botrny kerekednk, ha mg a vasrnapi igehirdetst is elhagynnk. Sokszor meg ppen az a baj, hogy knnyen szlunk. Rutin, tanuls, teolgia. Az megtrtnhetik, hogy beleslnk a Miatynkba, de hogy a prdikciba belesljnk. Az nem trtnhet meg.

Azt is meglttuk, hogy a mi nehezen szlsunk mellett msik nagy nyomorsgunk, hogy siketek vagyunk. Baj van a nyelvnk-kel, de baj van a flnkkel is. Hisszk, hogy Isten kijelenti magt, csak ppen szemlyesen nem halljuk meg, a hozznk szl, neknk parancsol, minket vezet Kijelentst.

Ezrt olvastuk nagy rmmel ezt a nehezen szl siket, meg-gygytsrl szl trtnetet, mert magunkra ismertnk ltala. Azrt, ha tged is szomort dadogsodnak s siketsgednek ez a felismerse, ha te is szeretnd, hogy nyelved ktele megolddjk, s helyesen beszlj, kvesd velnk egytt e pr oldalon t az Igt.
Hallgass figyelmesen s imdkozva az igre s bzd re magadat egszen. Higgy benne, hogy mg veled is megismtldhetik e csoda.

Ennek a nehezen szl siketnek a meggygyulsa a Galileai tenger mellett, a Tzvros hatrn trtnt; akkor, amikor Jzus ismt odament Tirus s Szidon hatrrl s gy a pogny terletrl visszatrt Palesztina hatrba.
Jzus jrklva vgezte a maga munkjt. Hiba is akartk helyben maradsra brni. Pter is hiba jsgolta az eredmnyekre sokat ad kezd tantvny nagy rmvel:” Mindenki tged keres.” Jzus nyugodtan vlaszolta: ”Menjnk a kzeli val vrosokba, hogy ott is prdikljak, mert azrt jttem.” /Mrk 1, 35-38/Jzus jrklva vgzi munkjt ma is. Nem mindig gygyt mindentt. Ez nem zrja ki azonban azt, hogy akkor jn hozznk, akkor szltson meg bennnket, amikor akar. Az alkalmak nem a mi keznkben vannak, hanem az vben. az r s nem mi. A pognyok hatrrl akkor lp t Palesztina fldjre, amikor Neki tetszik. De ha tlpett, ha jelei vannak, hogy itt jrt kzttnk, akkor el a betegekkel.

Hiba fjnak nekem, az n nehezen szlsom s az n siketsgem, hiba knyrgnk azrt, hogy gygytsa meg az n nyelvemet s flemet, ha nem jrna itt kzttnk, s nem akarn, hogy n is meggygyuljak. De bizonyosan te is szrevetted jelei vannak, hogy Jzus itt jr kzttnk. Jelei vannak, hogy itt Magyarorszgon is gygyt. Jelei vannak, hogy ez a mi idnk, az “alkalmas id”, melyrl a 32. zsoltrban gy tant Isten: ”Azrt hozzd fohszkodjk minden kegyes, alkalmas idben” jr a ht gyertyatart kztt. Nehezen szl vagy, siket vagy? Jjj, ne maradj veszteg, jjj velnk egytt hozz!

Azt is beismerjk, hogy bennnket mindig ppen az a veszedelem fenyeget, hogy mi magunk nem tudunk Hozz menni. Msoknak prdiklunk, magunk kzben kvlll szemllk lesznk. gy pedig nincs meggygyuls. Ezrt mond az Ige neknk egy jabb rmt: “s hoznak nki.” rted? Nem maga, a nehezen szl siket/sket/ ment oda Jzushoz. Pedig vak sem volt, az utat is ltta, meg azt is, hogy mennyien odamennek; snta sem volt, jrni is tudott. Az betegsge igazn olyan volt, hogy maga oda mehetett volna Jzushoz. De nem ment. Valami miatt tvol maradt volna, ha msok oda nem viszik t Jzushoz. rted? Msok, akik tbbet tudtak Rla s csodirl, mint . Msok, akiknek jobban fjt az siketsge s dadogsa, mint magnak. Msok, akik jobban tudtk, mint , hogy Jzustl ezt is szabad krni. k imdkoznak rte: s krik t, hogy vesse re kezt.

Nzd, a meggygyuls gy kezddik: Jzushoz viszik. A tied is gy kezddik. Ha meggygyultl, tudod, velnk egytt vallani, hogy gy trtnt: Hozz vittek, Eltte lltam, szlt s valami trtnt velem.

Msok viszik Jzushoz. A beteg ebben az egsz csodlatos meg-gygyulsban, passzv rsztvev. Csak akkor hallod, hogy beszlni kezd, amikor mr meggygyult. De addig olyan, mint egy bb, akivel az trtnik, amit msok akarnak. Testvrem lgy szinte nmagadhoz s gylekezetedhez. Ne szgyelljed megvallani msoknak is, hogy bizony nked mg sokszor terhes az rmzenet hirdetse. Ha tbbet nem is ennyit tgy meg a meg-gygyulsodrt. Htha ott tekrltted is lesznek msok, akik a te letedet is odaviszik el naponknti titkos knyrgskben s gy /mivel te mr knyrgni sem tudsz hittel, mert annyira ki-frasztott, rzketlenn tett a gylekezetben, fennllva, sznbl hosszan vgzett imdsg, hogy te mr nem tudod, mit jelent knyrgni/ a te leted is el kerl.

A te leted is. rted? A te leted is minden bajval - bnvel. gy, mint ennek a nehezen szl siketnek az lete, akinek baj volt a nyelvvek is, meg a flvel is. n nem tudom, hogy neked middel van baj. n azt tudom, hogy nekem legtbbszr a szvemmel. Ht neked? Nyelveddel, fleddel, vagy a szveddel? Nem tudom, hogy az e a legnagyobb baj, hogy nehezen szl siket gyermeke vagy az rnak, vagy az, hogy nem is vagy a gyermeke; mert mg nem tapasztaltad meg, nem hitted el, hogy tged olyan hihetetlenl bolond mdra szeret az Isten, mint ahogyan engem szeret, hogy nmagt adta retted. Persze, hogy az egsz vilgrt adta. Mindenkirt adta, de retted is. Te sem vagy mostoha gyermeke neki, akirl Pternek, annak a heves vr, kemny akarat, ma-kacs, fogadkoz, elbuk s megint engedelmesked szolgnak is meg kellett llaptania: ”Bizony ltom, hogy nem szemlyvlogat az Isten.” /Ap. Csel 10, 34/ Ezek a mr megtrtek, a tkozls tjt vgig jrt, abba belecsmrltt, arrl az atyai hajlkba visszakerlt gyermekek gyans szemmel nzhetnek tged, flnyeskedve s tged megbotrnkoztatan viselkedhetnek veled szemben, st le is tehetnek rlad, mint akivel ebben a megbredt egyhzban nem lehet mit kezdeni s te szint flsz az szemk el, kerlni; ne flj el kerlni. St azrt knyrgj, hogy El kerlhessen az leted, hogy te is ott lehess, amikor a zrt ajtk ellenre is megjelenik Jzus a tantvnyoknak, s te is mondhasd a tbbivel egytt: Lttuk az Urat./ Jnos 20, 19-29/

Eddig ezzel a mi betegnkkel is ennyi trtnt: odakerlt Jzus el. n nem tudom, hogy hogyan rezhette magt ott, jl-e vagy rosszul. rlt-e, hogy engedett msok akaratnak, vagy pedig szeretett volna visszaszaladni oda, ahonnan jtt, amikor szembe kellett, nki nzni Jzussal, s Jzus szemben meglthatta minden szennyt s vtkt.

Mert nem knyelmes dolog m szemkzt llni Jzussal. Eltte hiba akarja az ember lestni a szemt, elrejteni a bnt, belelt a szembe is, meg a szvbe is. Nem marad eltte titok semmi. , fl meggygyulst nem ismer. Ahol megjelenik, onnan a Stnnak tvoznia kell. Az operci s a gygyuls pedig mindig fjdalommal jr. Amikor sebet vgnak s felszaktjk a gennyes daganatokat, akkor ordt az eszmletnl lv beteg. Mert egyet jegyezznk meg: Orvosok, ma mr mg az u.n. „kis” opercinl is elaltathatjk a beteget, Jzus azonban nem altat el. Nem gy trtnik veled valami, hogy megjelent az Orvos, elaltatott s mire felbredtl, mr kszen volt a mtt, csak pr rt kell mg trelmesen vrnod, amg kikeveredhetsz a narkzis mmorbl. Nem, Jzus nem narkotizl. bren kell vgignzni, s vgig, szenvedni a betegeknek az opercit. Ezrt nem knyelmes Eltte megllni. Ezrt kiltott, az a tiszttalan ember ott a Gadarnusok tartomnyban, aki knjban mr kvekkel vagdosta magt, amikor Jzust megltta tvolrl: Mi kzm nekem teveled Jzus, a magassgos Istennek fia? Az Istenre knyszertelek, ne knozz engem. /Mrk 5, 1-13/

Errl a nehezen szl siketrl az van feljegyezve, hogy nmn llott, eltte. Knyrgni sem, meg tiltakozni sem tudott. Pedig egszen biztos, hogy tkzben megmondtk neki, hogy most Jzus el viszik. t ez sem rdekelte. nem tudta, hogy Jzus az Isten Fia. nem hitt benne. Nem borult oda el s nem kezdett el, dadogva kiltozni, hogy Uram bocsss meg, hogy n magamtl nem jttem ide Hozzd! Bocssd meg, hogy msoknak kellett az n nyomorult letemet idehozni Te eld, msoknak kellett krni, hogy gygyts meg engem! Ltod, n csak dadogni tudok s csak mutogatsbl rtek, nekem hiba beszlsz, de Te megtudod, tenni, hogy a Te szavadat meghallom! Nem. Nem kiltozott. Ott llott, kznys nyugalommal, hit nlkl.

Ltod, itt van ennek az Ignek jabb nagy rmzenete: Mg az nmasga sem akadlya a gygyulsnak Nem tudom, Jzus hogyan nzhetett, erre a szegny nyomorultra, aki csak llt eltte bambn, butn, nmn s siketen. Bizonyos, hogy ezrt mg jobban megsajnlta. Rla aztn azokra tekintett, akik Hozz vittk ezt a szegny szerencstlen nehezen szl siket embert s Jzus tett vele valamit.

Merj egyedl lenni! Jzussal.

Ngyszemkzt Jzussal. Eddig ennek a trtnetnek ez a beteg, meg az t Jzushoz vivk voltak a kzppontban. Ez a kt verse /33 -34 / rla beszl. Egyedl rla. Arrl, hogy mit tesz

Jzus azt tette, hogy intett ennek a siketnek, hogy kvesse t: s kivitte a sokasg kzl egymagt. Teht elszr is nem ott benn a sokasgban gygytotta meg. Az, az ember nem akart tallkozni Jzussal, s amikor tallkozott is Vele, nem volt Hozz egy szava sem. Jzus akar vele tallkozni s a sokasg kzl egy magt, akarja szembeltni magval.

Ht nz, gy van ez. Mi is bizonysgot tehetnk arrl, hogy ma is gy van. Lehet, hogy te nem akarsz tallkozni Vele, s neked nem hinyzik az letedbl, a mindennapodbl, a csendes-ra, amikor titkon, ajtdat bezrva ngyszemkzt vagy vele… lehet, hogy te nem is tudnl mit mondani neki. Neked ppen ezrt jobb, ha te is bent vagy a sokasgban, az nnepl sokasgban, ahol mgiscsak jobban el lehet tnni. Jzusnak hinyzik a csendesrd. Jzusnak hinyzik, hogy veled nem lehet ngyszemkzt. rted te ezt a kptelensget? Neki hinyzik. s azt mondja most itt az Igben, hogy a te gygyulsodnak is felttele, hogy kivihessen a gylekezetbl. Ott lehessen veled, ne csak a szszken, hanem a lelkszi hivatalban is, a kszls kzben is. Ez hinyzik a te gygyulsodhoz. Akarj azrt vele lenni! Nem tudsz mit mondani Neki? Azt azrt rzed, hogy az “nnepl gylekezetnek” lehet hazudni is, /a hamis prftasg, hazugsg. St az Ige tbbet mond: Errl ismerjtek meg az Isten Lelkt: valamely llek Jzust testben megjelent Krisztusnak vallja, az Istentl van; s valamely llek nem vallja Jzust testben megjelent Krisztusnak, nincsen az Istentl, s az Antikrisztus lelke, melyrl hallotttok, hogy elj; s most e vilgban van mr. I Jnos 4, 2-3/ de Neki nem.
A gylekezet eltt takargathatod sajt magadat, bneidet s engedetlensgedet, arra hivatkozva, hogy nem magadat prdiklod, hanem a Krisztust; de Eltte mire hivatkoznl, mikor magadat akarod takargatni? Nem tudsz neki mit mondani? Szlj csak ennyit: Szlj Uram, mert hallja a te szolgd! /I Smuel 3, 9/

Nem vonjuk ktsgbe, hogy trtnnek gygyulsok a tmegben is. St, tmegek is megtrhetnek. A pnksdi evanglizci minden tmeges megtrs irnti ktelkedsnket elvgja s megsemmisti. De gy a gyakoribb, ahogyan itt az Igben ltjuk: ngy-szemkzt Jzussal, kivve a tmegbl. Ott a te csendes-rdban, amikor egy Ige elevenedik meg eltted s ragad meg egsz valdban. Testvrem az igehirdetsben, a siketsgben, meg a dadogsban: Jjj te is Jzushoz! Engedd te is, hogy kivigyen tged a sokasg kzl egy magadat.
Engedd, hogy ujjait, fledbe dugja, s kpvn illesse a te nyelvedet, amint tette azzal a nehezen szl sikettel ott a Galileai tenger mellett.

Hadd jegyezzk meg itt most azt, hogy a Bibliban minden sznak meg van a maga rtelme s helye. Hisszk, hogy felesleges szavak nincsenek benne, de vletlenl se cserlnek sorrendet. Ezrt, hadd hvjuk fel, a te figyelmedet is arra, hogy ott kint a ngyszemkzti tallkozsban sorrendvltozs trtnt. Az elz versekben mg gy van: ”nehezen szl siket”, ahol is a nyelve van ell. Itt mg gy mondja az Ige a meggygyulst: “ujjait annak flbe bocsta s kpvn illeti annak nyelvt”. Itt meg mr a fle van ell, taln nem tvednk, ha azt is merjk lltani, hogy azrt van gy, mert Jzus mindig ott kezdi a gygytst, ahol a baj igazi forrsa van.

Az emberek s te magad is igehirdet szolglatod nagy bajnak s nyomorsgnak azt tartod, hogy nehezen szl vagy. Ezt teszed az els helyre. A siketsget, meg a msodik, vagy a szzadik helyre sorolod, vagy akr azt nem is rzed bajnak. Na ltod. Jzus megfordtja ezt a hamis elgondolsunkat s megmutatja, hogy a baj igazi oka a mi siketsgnk. Ezrt vagyunk dadog nyelvek, nehezen szlk, hamis prftk, csapnival katechtk s alkalmatlan evanglistk, mert siketek vagyunk.

Errl ne feledkezznk meg. Arrl ugyanis, hogy neknk nem a magunkbl kell adnunk. Aki a magbl ad, az a maga dicssgt keresi. Az Ige szolglja, azonban csak tan lehet, a Jzus feltmadsnak./ teht az l Jzusnak! / a tanja. Csak arrl tehet bizonysgot “aki fellrl jtt, aki mennybl jtt” /Jnos 3, 31/ Ha tank vagyunk, csak a Krisztus keresztjnek lehetnk tani. Nem vgezhetjk, hogy egybrl tudjunk / nemcsak evanglizls, hanem tants kzben is/ mint a Jzus Krisztusrl, mgpedig mint megfesztettrl./ 1. Korinthus 2, 2/

De van az ige szolgja szmra nagyobb megszorts is. Nem beszl a Krisztusrl, hanem Krisztus beszl ltala.” Mert nem ti vagytok, akik szltok, hanem a ti Atytoknak a lelke az, aki szl tibennetek.” /Mt 10, 20/ Vagyis arrl van sz, hogy az Igehirdetsben, a mi emberi nnket teljesen rabul kell adni az Ignek. Nem szabad engedni, hogy mi szljunk, a mi ltsunkat, meg-gyzdsnket, vlemnynket, vilgnzetnket, teolginkat, vagy haragunkat mondjuk el, hanem minden alkalommal meg kell trtnni a csodnak: Isten szl hozznk, s mi azt tovbb mondjuk. Ezrt minden Igehirdets csoda, a Kijelents jra megismtld csodja. Ahol ez nem trtnik meg, ahol nem hallottk mg a szl Istent s nem ezt a meghallott zentet, mondjk szolgamdjra tovbb, ott beszlhetnk minden egybrl, csak igehirdetsrl nem. Neknk el kell mondanunk: Mert mi nem olyanok vagyunk, mint sokan, akik meghamistjk az Isten Igjt; hanem tisztn, st szinte az Istenbl szlunk az Isten eltt a Krisztusban. / 2. Korinthus 2, 17/ Annyira szp ez a mondat, hadd ismtlem el: szinte Istenbl szlunk, az Isten eltt, a Krisztusban.

s most itt ll elttnk ez a siket ember. Itt llunk te meg n. Itt llunk mi siketek, akik nem halljuk az szavt. Pedig Jzus ezt mondja: ”Az n juhaim, halljk az n szmat.” /Jnos 10, 27/Ht ltod, a mi siketsgnk s igehirdeti tehetetlensgnk, nehz- beszdsgnk ezt teszi nyilvnvalv: nem vagyunk az juhai. De itt mondja meg az Ige neknk azt is, hogy a siketsg mindenestben gy gygyul meg, ha Jzus az ujjait a flnkbe dugja. Azt se feledjk el, hogy mi nem egyszer voltunk siketek s azutn az egyszeri gygyts minket vglegesen meggygytott, hanem mi mindig hajlandk vagyunk Isten nagysgos dolgai irnti siketsgre s vaksgra. Ennek a csodlatos meggygyulsnak teht, minden igehirdets eltt meg kell ismtldni velnk.
Minket ez az elbbi gondolatok egszen elcsggeszthetnek, s azt mondathatjk velnk: erre mi kptelenek s alkalmatlanok vagyunk. Igen, kell is, hogy ezt mondjk, ezt tudjuk, ezt beismerjk, mert akkor halljuk meg azt is, amit az Ige mond neknk: Nem mintha magunktl volnnk alkalmatosak valamit gondolni, gy, mint magunkbl; ellenkezleg a mi alkalmatos voltunk az Istentl van: “Aki alkalmatosakk tett minket arra, hogy jszvetsg szolgi legynk, nem bet, hanem llek.” /2 Korinthus 3, 5-6/

Ezek utn vissza kell neknk kanyarodnunk oda, ahonnan a vers magyarzatnl elindultunk: most nem az imdkozk s nmk, nem a hvk s hitetlenek llnak, a kzppontban, ebben a trtnetben Jzus van a kzppontban. Ez lehet a mi remnysgnk s vigasztalsunk. Ezrt lehet neknk meggygyulsunk. Azrt, mert mi minden bajunkkal s bnnkkel, tehetetlensgnkkel s siketsgnkkel, nmasgunkkal, meg imdsgunkkal is kikerltnk a kzppontbl s a kzppontba a gygyt, a szenved, a keresztre fesztett s feltmadott Isten Fia kerlt. , aki meg tud, s meg akar bennnket gygytani. , aki a siketeket is hallkk teszi, a nmkat is beszlkk. , aki imdkozva gygyt meg bennnket!

Az elz verseknl azt lttuk, hogy ennek a nehezen szl siketnek nagy nyomorsga volt az is /vajon nem az volt-e a legnagyobb nyomorsga!/, hogy nem tudott imdkozni. gy vittk Jzushoz. Msok vittk oda.
Hadd beszljen az Ige most neked a te imdsgodrl. Nem arrl a nehezen szlsrl, amellyel a gylekezet eltt llsz, hanem arrl a nmasgodrl, mellyel Isten eltt llsz. Hadd krdezze meg, hogy mirt llsz mg mindig nmn Isten eltt? Mirt nem tudsz szintn felkiltani velnk egytt, amikor ltod, Atyd lelsre, kitrt karjt: Atym vtkeztem az g ellen s te ellened, s nem vagyok immr mlt, hogy a te fiadnak hivattassam; tgy engemet olyann, mint breseid kzl egy! /Lukcs 15, 18 -19/ Nem tudsz? Csinlj gy, ahogy tudod. Ne arra figyelj, hogy msok mit mondanak Neki, amikor Eltte llnak, hanem mond azt, amit szvedbl mondani tudsz. Ne trdj azzal, ha ms mr hlt ad a szabadtsrt, te meg mg mindig csak ezt tudod mondani: Uram ltni akarjuk Jzust! /Jnos 12, 21/ Hidd el, nem azt vrja, amit imaknyvek, sokszor elmondott gylekezeti /sznbl, hosszanval/ imdsgaibl megtanultl. ppen azt vrja, amit nem tudsz.

De, ne llj gy Jzus eltt, mint ez a beteg, aki, amikor ott llt Eltte, akkor sem, szlt egy szt sem. Nem jtt ki az ajkn, a szvbl egy rva kr sz sem. gy kerl ki a sokasgbl is. gy, hogy nem tud imdkozni. s most, amikor Jzus ujjait a flbe bocstja, s kpvn illeti az nyelvt, most meg kell nki ltni, hogy Jzus imdkozik. Fltekint az gre s fohszkodik. nem rtette ezt az imdsgot. Hogyan rtette volna, hiszen testben-llekben siket volt! Csak annyit ltott, hogy Jzus flfel tekint s fohszkodik. Meggygyulsnak sok mozzanatt elfelejthette ksbb, de azt hiszem, hogy ezt a jelenetet, az gre tekint Jzus arct, nem feledhette el. n legalbbis ezt, soha nem tudnm elfelejteni. Az evangliumoknak is ez a nagy zenete szmunkra: megmutatjk neknk az imdkoz Jzus lett s alakjt.

Nzd, gy trtnik meg a csoda s a gygyuls: Jzus imdkozik: Ezt mondta Pternek is: Simon, me a Stn kikr titeket, hogy megrostljon, mint a bzt; de n imdkoztam rted, hogy el ne fogyatkozzk a te hited: te azrt idvel megtrvn a te atydfiait erstsed. /Lukcs 22, 31-32/

Ezt mondja Hitvallsunk is: Heidelbergi Kt 49. krds: Mit hasznl neknk Krisztus mennybemenetele? Felelet: Elszr, hogy a mennyben, Atyja szne eltt neknk kzbenjrnk. Msodszor, hogy a mi testnk benne, a mennyben van, hogy ez bizonyos zloga legyen annak, hogy , mint a mi Fejnk minket, tagjait szintn flvisz majd nmaghoz. Harmadszor, hogy viszont zlogul az Szentlelkt kldi al neknk, akinek ereje ltal nem a fldieket keressk, hanem az odafenn valkat, ahol van a Krisztus, lvn Istennek jobbjn. Te nem tudsz itt lenn a fldn imdkozni? odafent imdkozik retted is. Ezrt lehet meggygyulsunk.

Meggygyultan.

Elksrtk ezt a nehezen szl siketet egszen addig a helyig, ahol ngyszemkzt kerlt Jzussal s meghallotta az imdkoz Jzus ajkrl elhangz gygyt erej szt: Effata, azaz nyilatkozzl meg.

Ignk neknk itt most egszen klns s rthetetlen dolgot mond: s azonnal megnyilatkoznak annak flei s nyelvnek ktele megolddk s helyesen beszl. Azt mondjuk az elbb, hogy ez rthetetlen. Bizony ezt most is megismteljk, s tled is megkrdezzk: ht rted, te is azt, amit itt neknk az Ige errl az emberrl mond: azonnal? rted te azt, amit az evanglium nagyon sok meggygyuls utn ilyen titokzatosan, szmunkra nagyon is kznsgesen, egy hangslytalan s elkoptatott szval mond: azonnal!

Itt meg kell llnunk. Itt el kell nmulnunk s meg kell vallanunk, hogy ezt nem rtjk, ez rthetetlen. s amikor velnk egytt te is beismered ezt, akkor tged is figyelmeztetnk arra, amire olyan sokszor figyelmeztetett Isten minket: ezt nem rteni, ezt hinni kell. rthetetlen ez, bizony rthetetlen, de nem hihetetlen. Itt az rtelemnek flre kell llni az tbl, s el kell llni a hitnek, amellyel ezeket a trtneteket elfogadjuk s megltjuk: lehet azonnal meggygyulni.

Mr beszltnk arrl, hogy ebben a mi trtnetnkben az is rmzenet, hogy nem a beteg hitrt gygytotta meg t Jzus, hanem msok hitrt. Megmondtuk, hogy ez azrt rm, mert minket is sok esetben a msok hitrt, imdsgrt gygytott meg, amikor mi olyan mlyre kerltnk, hogy nem tudtuk t segtsgl hvni. s ez azrt rm, mert ebben te is hihetsz. Jv idben teheted azt, amit most mi mlt idben mondtunk: sokszor meggygytott mg minket ezutn is msok knyrgsrt. Sok titkos bnnkbl, gy gygyt meg.

De ugyanakkor azt is meg kell ltnunk, hogy ennek a betegsgnek a hitetlensg sem llt tjban, Jzus gygyt munkjnak. Msok vittk t Jzushoz, de nem tiltakozott, hanem engedted, hogy odavigyk. nem akart ngyszemkzt tallkozni Jzussal, de nem ellenkezett, amikor Jzus kivezette a sokasgbl, hanem kvette Jzust. Nem tudott knyrgni gygyulsrt,- de nem kiltozta azt sem, amit a Gadarnusok tartomnynak sokasg: Tvozz a hatrunkbl! /Mt 8, 34. azaz gy is mondhatnnk, tvozz az letnkbl! /vagyis nem volt hite ennek a nehezen szl siketnek, mert mg szemlyesen nem tallkozott Jzussal, de nem zrkzott el eleve, a Vele val tallkozstl sem/. Ezrt trtnhetett meg vele a csodlatos gygyuls: s azonnal megnyilatkoznak, annak flei s nyelvnek ktele megolddk s helyesen beszl.

Az evangliumok neknk megmutatjk azt is, hogy a hitetlensg tjban ll Jzus munkjnak. Mt evangliuma vgn olvashatjuk /53 v 58/versek, hogy Jzus hazjban is tantott, de hallgati elszr lmlkodtak az tantsn, vgl azonban megbotrnkoztak benne. s ez a trtnet gy fejezdik be: Nem tett ott sok csodt, az hitetlensgk miatt. Mg azt is had mondjam el, hogy Mrk evangliuma gy fejezi be: “Nem is tehet ott semmi csodt, csak nhny beteget gygyta meg, rjuk vetvn kezeit.”/ 6,5: kai ouk edunato ekei poiisai oudemian dunamim./

No, ltod szeretett testvrem, erre nagyon vigyznunk kell, amikor most ez a trtnet a vge fel kzeledik, s olyan dolgot mond neknk, amely egszen megszgyent, s lehetetlen helyzet-be hozza mi rtelmnket. Vigyznod kel, hogy most itt meg ne botrnkozz benne, mert akkor hiba volt minden. Hiba jttl, hiba lltl ngyszemkzt eltte, jaj mg hiba is knyrgtl, ha te ebben a titokzatos s rthetetlen zenetben nem tudsz hinni: s azonnal megnyilatkoz. Hangslyoznunk kell, hogy ez az ember csak msok beszdbl, hallott Jzusrl, aki a siketeket is hallkk teszi, a nmkat is beszlv; s msok szbeszde utn is engedte, hogy oda vigyk. Mi nem msok szbeszdbl hallunk Jzusrl, a Krisztusrl. Neknk maga Isten mondja el rla minden az rkkval Igjben, melyrl Jnos evangliuma vgn ezt rja: ezek azrt rattak meg, hogy higgytek, hogy Jzus a Krisztus, az Isten Fia s hogy ezt hvn, letetek legyen az nevben./20, 31/

Itt vannak az evangliumok, s bennk az ilyen trtnetek, mint a mienk is, melyek mind ezzel vgzdnek: s azonnal meggygyult. Mit gondolsz, mirt mondja neknk Isten mindezt? Mirt nem engedte, hogy a feleds eltakarja ezeket? Mirt ll itt elttnk, ennek a nehezen szl siketnek csodlatos meggygyulsa is? Nem azrt-e, hogy neknk is letnk legyen az nevben? Ht vajon mi msrt? Ha pedig ezrt rattak meg ezek, akkor neknk ezt hinnnk is kell. Akkor neknk nem szabad, semmikppen nem szabad megbotrnkoznunk ezekben. Hinnnk kell abban is, hogy Isten Lelke azrt adta elnk ezt a trtnetet is, hogy meggygytson bennnket

Most ehhez nem az r, hanem mi mondjunk valamit. Azt, hogy mi vagyunk a tani, hogy ez ma is gy van: azonnal megnyilatkoznak annak flei, s nyelvnek ktele megolddk. /Azt mondhatod erre, hogy ksznm az ilyen tankat, nekem ti semmit sem tudtok mondani. s ebben, neked igazad is, van. /Mi nem mondani akarjuk ezt neked, nem is azrt mondjuk, hogy ennek a hvst rd tukmljuk. Mi csak rmmel elmondjuk, mert jaj volna neknk, ha nem mondannk, minket /engem/ siketeket s dadogkat, gygytott meg. s amikor jra renk nehezedik a mi siketsgnk s dadogsunk, az jra meg jra renk vr igehirdetsi szolglatban, s mi, megrendlnk, s szintn Hozzd megynk, akkor meggygyt minket. Ilyen csodlatosan szeret minket, rongy igehirdetit, mert hallosan szeret minket, mint a tbbi embert. Ad neknk naponknti mannt, mert nmagt adja jra meg jra mindennap.

Mi ezt a cmet adtuk, mostani eladsunknak: igehirdet meg-gygyulsa. s azzal a cllal is rjuk, hogy igehirdetsnk vlsgba jutsbl mutasson kivezet utat s vlsgba jutott igehirdetket, vezesse ki az TRA. Kzben mr tettnk is szre-vtelt, a sorrendvltozsra nzve. Most az jra meg kell ismtelnnk, mg ha ltszlag ismtlsbe keverednk is. Ez vers ugyanis /35./ megint csak arrl beszl, hogy elszr a flei nyilatkoztak meg s azutn olddott meg nyelvnek ktele. Testvr, aki szintn rettegsz attl, hogy htha emberi blcsessggel tudod csak tpllni a gylekezetet. Amelyben a Szent Llek tged vigyzv tett. Htha emberi blcsessg mindaz, emberi dicssg rdekben, amit te bizonysgttelnek szeretnl elmondani. De jaj gyren futja belled a “fellrl val blcsessg”. /Jakab 3, 17/ Ne azrt knyrgj elszr, hogy nyelved gygyuljon meg, hanem hogy fleid nyilatkozzanak meg s te is lgy rszese Krisztusban a csodnak: szzat jtt azrt az gbl. /Jnos 12, 28 lten ou fn ek tou ouranou./

St neknk mr szabad azt is tudnunk s megvallanunk, hogy nem is a flnkkel van baj elssorban, hanem a szvnkkel. Neknk azrt kell knyrgnnk jra meg jra, hogy Jzus, Mester knyrlj rajtunk. /Lukcs 17, 13/ Mert ha a mi egsz letnk gonosz, az a mi hallsunk is, de ha a mi egsz letnk az uralma al kerl, megnyilatkoznak a mi fleink is az szava meghallsra s nyelvnk ktelei is megolddnak, hogy ne szgyelljk Krisztus evangliumt se alkalmas, se alkalmatlan idben s helyen.

Most, mind ebben, amit elmondottunk, valahogy jra csak a beteg, te meg n kerltnk a kzppontba. Beszltnk a Gygytrl is, de elkerlhetetlenl elbukkant a mi sokfle nyavalynk, s teljes kptelensgnk.

Befejezsl hadd valljuk meg azt is, hogy nem jl van ez gy. Ne hidd, hogy Isten Lelke ezt akarja. Nem tged akar a kzppontba lltani. Az Ige sem gy mondja. Hiszen e vers szerves folytatsa az elz kt versnek, amelyrl mg az elejn megllaptottuk, hogy ezekben, most lla a kzppontban. Csak . Lthatatlanul s megrhatatlanul is . Ha egy sz sincs is Rla, az szava s knyrlete az, hogy itt gygyuls lehet.

s ha ebben az eladsban neknk ezt sehogy sem sikerlt volna megvalstani, ha a sorok mgtt is nem ltod, nem rzed ott az valsgt, de ha mgis, mg e sorokat olvasta, a te szemeid s fleid is megnyilatkoztak valaminek a megltsra s meghallsra, hidd el, ll a kzppontba. Az Lelke tett itt valamit. v a hatalom s a dicssg!

Bizonysgtev a tbbivel egytt.

A gygyuls megtrtnt. A sket flei megnyilatkoztak s a dadog nyelvnek ktele megolddott. Jzus visszavezette a sokasg kz. Errl ugyan itt az Igben hatrozottan nincs sz, de erre enged kvetkeztetni a tbbes szm 3. Szemly: megparancsol nekik. Vagyis, az trtnt itt is, ami mindentt a gygyuls utn: a meggygytottnak vissza kellett menni a gylekezetbe, s el kellett neki mondani mindazt, ami vele trtnt.
J neknk ezt szrevennnk, annl inkbb, mert kzttnk is vannak j nhnyan, akik errl feledkeznek el. Arrl ugyanis, hogy a meggygytottnak s megszabadtottnak vissza kell menni a gylekezetbe.
Azrt, mert tged tetszett az Istennek megszabadtani, semmivel sem vagy fltte azoknak, akik mg bneikben jrnak. St szolglnod kell az dvssgket is. ppen azzal, hogy kzttk lsz s szemllvn a te flelemben val feddhetetlen letedet, magaviseleted ltal ige nlkl is megnyertnek. /1 Pter 3, 1 - 2/

Hrom trtnetre had hvjuk fel a te figyelmedet. Hsvtkor Mria ltja meg elszr az Urat. Az r ezt parancsolja nki: Hanem menj az n atymfiaihoz, s mond meg nekik: Felmegyek az n Atymhoz s a ti Atytokhoz, s az n Istenemhez s a ti Istenetekhez. s Mria nem marad ott kettesben Jzussal, amint szerette volna, hanem elment s hirdette a tantvnyoknak: Lttam az Urat!/ Jnos 20, 11v18/Pnksd utn az apostolokat a fpapok s a szadduceusok irigysgbl kznsges tmlcbe vetettk. Az r azonban elkldtte az angyalt, aki jszaka megnyitotta a tmlc ajtajt s kihozta ket. Ekkor, azonban nem azt mondta nekik, amit a mi emberi rtelmnk vrna. Azt ugyanis, hogy lm lm, a ti jeleitek s csoditok, melyeket a np kztt vgeztek, titeket brtnbe juttatott, a ti Mesteretek. Most megszabadtott benneteket, de most aztn hajr, menekljetek, fussatok, ki merre lt, hogy jra el ne fogjanak benneteket, s rosszabbul ne legyen dolgotok. Rejtzzetek el egyedl, imdkozzatok a ti kicsi kzssgetekben, s ne trdjetek a nppel! St inkbb ilyen nagyon is furcsa rthetetlen parancsot ad nekik: Menjetek el, s felllvn hirdesstek a templomban a npnek ez letnek minden beszdit! /Ap. Csel. 5, 17v20/ Vagyis visszakldi ket oda, ahonnan egszen bizonyosan jra elviszik ket a tmlcbe./26. v. / s az apostolok engedelmeskedtek. Nem mentettk nyomorult letket s nem bjtak el. Nem trdtek vele, hogy mi lesz, s mi kvetkezik. Az r szlt, s nekik csak ez az egy feladatuk, teendjk lehet: engedelmeskedni. Mert az r mindig szolglatra szabadt meg. gy rtsd ezt: Annyira megszabadt, hogy mg szolglatra is kpes leszel. Szolglni abban a kzssgben, gylekezetben, melynek eddig te is csak lskdje szerettl volna lenni, vagy voltl is. Herdes idejben, mikor Jakabot, Herdes meglette, Ptert pedig elfogadta s amikor Isten engedte Jakabot megletni s Ptert ugyanakkor mg, letben tartotta. Ez a megszabadtott Pter sem fut el egyedl, hanem elmegy “Mrinak, Jnos anyjnak hzhoz, ahol sokan valnak egybegylve s knyrgnek. ” /Ap. Csel 12. rsz./

Onnan tettnk egy kis taln, nem felesleges kitrt, hogy ezt a meggygytottat is visszavezette Jzus a sokasghoz. Veled is ezt akarja tenni. Vissza akar vezetni a sokasghoz. Oda akar vezetni a te gylekezetedhez.

A sokasghoz s a gylekezethez, melynek parancsot adhat. Ltod, ezt akarja most tlnk megkrdezni, hogy bent vagyunk-e abban az lthatatlan hadseregben, melyben az veznyszavra menetel s harcol ebben a vilgban? Oda llunk-e el / magnyos csendessgben is sok testvrrel, egytt llunk Eltte. Hiszen nem tudnl a napnak olyan rjban imdkozni, hogy ugyanakkor valahol gylekezeted, orszgod, vagy a vilg egy msik helyn, valakik ne imdkoznnak Veled egytt. / a sokasgban naponknt, hogy azon a napon is az veznyszavra meneteljnk. Kerljnk ki a frontra vagy kapjunk 24 rs szabadsgot, az jabb kzdelem eltt? gy veszed e, az szavt mint parancsot?

Nzd, itt a dnt klnbsg: akiket meggygytott, azok az szavt parancsnak veszik.

Mi, ezeken az oldalakon, minden ms nyomorsgunk szem eltt tartsval, elssorban igehirdet szolglatunkra voltunk tekintettel. Mint akikben “gyakran az a szrny rzs tmad, hogy a mi npnk mr egyltaln nem hallja az egyhz szavt. Mert a np ebben a szban mr nem kpes megltni Isten Igjt s gy fogja fel, mint bizonyos emberi vlemnyek vletlen terjesztjnek fecsegst”. s mint akik hisszk, s valljuk, hogy meg kell, hogy trjnk, gykeresen s habozs nlkl, vissza kell, hogy trjnk, ahhoz az eredeti feladathoz, amellyel Isten kldtte az egyhzt a mi npnkhz.” /Walter Lthi/

s itt mg csak annyit szeretnnk veled is meglttatni, hogy amint nem a magunkbl adunk, ppen gy nem tlnk fgg az sem, hogy mondjuk-e, vagy nem. Hallgatunk-e, vagy kiltozunk. Tle fgg. Az parancstl fgg. Minden msra is lnyeges figyelned az igehirdets kzben / akkor is, ha hivatalos szolga vagy, akkor is, de erre felttlenl figyelned kell: Isten azt akarja, hogy az szolgi hirdessk mindazt, amit az Szent Fia a Jzus Krisztus ltal kije-lentett.

De most akrki tehetnek, az elttnk lv Ige alapjn, kt nagyon egyszer szrevtelt. Elszr azt, hogy Jzus itt most olyan parancsot ad, amit ksbb maga is fordtva kvetel meg. Msodszor meg, ez a sokasg se tartotta meg az parancst, hiszen mennl inkbb tiltotta, annl jobban hreszteltk.
Nzznk szembe ennek a kt szrevtelnek. Az elsre azt kell felelnnk, s ezzel elnmul bennnk minden ellenvets: Jzus akkor azrt parancsolat ezt, hogy ne tegyk t nyilvnvalv, mert mg nem jtt el az rja. Msodszor pedig ennek a sokasgnak engedetlensge, ne legyen kibv a mi szmunkra. St szortsa belnk gy a szt, hogy szusszanni is alig tudjunk. Mert nzd csak: ezeknek azt parancsolta meg Jzus, hogy ne beszljenek Rla s ezek, mgis beszltek rla. Neknk meg azt parancsolta meg, hogy beszljnk Rla, s mg sem beszlnk Rla, hiszen ott van az igehirdets, meg a gyermekmunka, meg minden egyb! Ht meddig nem akarjuk szrevenni mi vakok, s meddig nem akarjuk meghallani mi szrs flek, hogy hol van mindez az els keresztynek szemlyes pasztorcijtl /lelkigondozstl/ Kapott parancsnak val engedelmessgtl? Attl, hogy gy hirdetnnk az Igt, s gy cselekednnk, hogy a kvetkezmnyekre nem gondolnnk? Hol vagyunk attl a magatartstl, amit Pter s Jnos gy vgnak oda tl bri szembe/ nem vilgi, hanem vallsos tl brk azok/Mert nem tehetjk, hogy amiket lttunk s hallottunk azokat, ne szljuk./ Ap. Csel 4, 20/. Ltod, ilyenekk akar formlni minket Jzus is. Ezrt llt elnk ebben az Igben is. Ezrt engedte magt megismerni, ezrt ismertette meg magt velnk.

Nem vagy mr sket? Hallod az szavt? Nyelved ktele megolddott mr? Lttad az Urat? Tgy te is gy, ahogyan az, az Andrs tett a Jzussal val els tallkozs utn. Amikor tallkozol a te testvreddel, /aki ksbb Pter lesz, te meg csak Andrs maradsz/ mond meg neki rmmel: Megtalltuk a Messist s vezessed t Jzushoz. /Jnos 1, 41-43/

Ne lgy te olyan nz, magadnak l szolgja az rnak, aki gynyrkd abban, hogy te ltsz, hanem mond is, el msoknak is.
s, hogy azok megmaradnak-e az lmlkodsnl, vagy pedig k is odaviszik rongy, res, elrontott letket Hozz, az mr nem a Te dolgod. A te dolgod annyi, hogy mond el: mindent jl cselekszik, a siketeket is hallkk teszi, a nmkat is beszlkk!

Tbbszr hangslyoztuk azt, amivel szeretnnk befejezni a versek magyarzatt. Azt, hogy itt van a kzppontban. Megint van. Ne mondd azt, hogy erre felesleges utalni. Lsd meg, hogy a Stn itt tudja legjobban megksrteni Isten gyermekeit. Nem Isten ll a kzppontban, hanem az Istentisztelnek ltsz vallsos ember, a mag imdsgval, adakozsval s bjtlsvel. Nem Jzus ll a kzppontban, hanem az, aki rla beszl.

Ne legyen ez gy! Szntelen knyrgj te is velnk egytt azrt, hogy letnkben lehessen a kzppontban, s Rla szljon minden bizonysgttel.

Fehrvrcsurg 1951.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!