//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Hargita Pl Nzz Jzusra! PRTA. 2001. Prdikcik
- Hargita Pl Nzz Jzusra! PRTA. 2001. Prdikcik : 2./b A LLEK GYMLCSE. Pl apostl Galata levl 5.22 - 23. II. rsz

2./b A LLEK GYMLCSE. Pl apostl Galata levl 5.22 - 23. II. rsz


6. SZVESSG - khrsztotsz

A Llek gymlcsnek “nagyhorderej” fogalmai utn mintha egy kevsb jelenets fogalom a szvessg kvetkezne. Biblia-fordtk tudjk, hogy ez is tbb jelentsg sz, nem is egyfle mdon fordtjk. Kroli szvessget mond Czegldy nyltszvsggel fordtja, Bks Dallos kedvessggel, mg Luther bartsggal. Magyar rtelmez Kzisztrunk szerint a szvessg, jelent bartsgost, jindulatot, udvariassgot, elzkeny szolglatra s segtsgre, vagy msknt segts szolglatra kszsget is.
E fogalom  jobb megrtsnl fogadjuk el az Ignek azt az zenett, mely a tkr ltal homlyosan ltsrl s a tredkes ismeretrl szl, /I. Korinthus 13, 12/s amely rvnyes lehet a bibliafordts mindenkori munkjra is, s tekintsk vgig az emltett ngyfle fordtst.

Szvessg. Rendszerint hozztesszk a “kis” jelzt s gy szoktuk krdezni: Nem krhetek e tled egy kis szvessget? S ezek a “kis szvessgek” valban nem “nagy dolgok” ltalban. Pl. Csak ennyi: Lgy szves kicsit halktsd le a rdit vagy televzit; ne dohnyozz itt a szobban, vagy legyen szves kicsit beljebb lpni /zsfolt villamosban, vagy autbuszban/, vagy legyen szves leengedni, gy nem tudok leszllni. Htkznapjaink apr kis dolgairl van sz, amelyek hinya azonban olyan elviselhetetlenn tudja tenni krnyezetnket. Nos valban, a Krisztusi emberek olyanok e, akiktl lehet, egy kis szvessget krni, st akiktl, nem is kell azt krni, mert mindenkor kszek arra: szvesek, udvariasak, elzkenyek.

Nyltszvsg. ldott emlk Czegldy Sndor gy adta vissza az eredeti sz rtelmt: nyltszvsg. Ahogyan beszlnk, nylt-tekintet emberrl, gy van nylt szv is. Ez krl nem zrhat, szintesgre vallt, egyenessget jelent. Olyan magatartst, amilyenrl Pl apostol gy r a II. Korinthus 6, 11-13ban: “ A mi sznk megnylt ti nktek, Korinthusiak, a mi szvnk kitrult. Nem mi bennnk vagytok szorossgban, hanem szorossgban vagytok a ti szvetekben. Viszonzsul, … trjtok ki, ti is szveteket.”

Bartsgossg. Luther gy adja vissza e fogalmat: Freundlichkeit. J tudnunk, hogy a amikor az jszvetsg isten jsgrl beszl neknk, akkor Istennek ezt a bartsgossgt, hasznlja az eredeti szvegben. / V. . Rma 2, 4; 11, 22; Efzus 2,7; Titus 3, 4 s I. Pter 2, 3/
Amikor - Isten jsga s ember-szeretete Jzus Krisztusban megjelent, bartaiv fogadott bennnket: “ Ti bartaim vagytok, ha azt teszitek, amit n parancsoltam nektek.” /Jnos 15, 14/ pedig Lelke ltal bennnk is ezt a bartsgot akarja teremni, bartsgos, kitrt szv emberekk formlja az vit. Olyanokk, akik nyitottak a msik fel. Ugye a Krisztusi emberek nem lehetnek bartsgtalan emberek?

Kedvessg. A Bks Dallos rmai katolikus fordts e fogalmat a “kedvessg”gel adja vissza magyar nyelven. gy tudom, hogy a katolikus papanevelsnek egyik alapelve ez volt:” Inkbb lgy kedves, mint unalmas.” Nem is megvetend nevelsi szempont! Sok hivatalba s elad terembe el kellene egy - egy ilyen figyelmeztet tbla.

De mlyebbre kell hatolnunk, az Ige zenetnek megrtsben. - Pl apostol htszer hasznlja leveleiben ezt a fogalmat. /Rma 2, 4; 3,2; 11,22; II. 6, 6; Efzus 2, 7; Koloss 3, 12 s Titus 3, 4 hasznlja Isten jsgnak jelzsre s a Krisztusi emberek jellemzsre, magukra jsgot s ajnljk magukat szvessgben. De vajon honnan vette Pl apostol ezt a fogalmat? Lehet, hogy Lukcstl, a szeretett orvosmunkatrstl tanulta. ugyanis hasznlja ezt a fogalmat mellknv formjban. Lukcs 5, 39: “s senki, a ki bort iszik, mindjrt jat nem kvn, mert azt mondja: Jobb az .”

Milyen az bor? Khrsztosz- zes, zamatos, tiszta sepr nlkli, megllapodott... Amg ilyenn lett tbbszr “tfejtettk”, ednybl, ednybe ntttk. Mert ha ezt nem tettk meg vele, akkor az bor nem,  nem j! letemnek egy, egy olyan idszakban, amikor elbizonytalanodtam, hogy mit is kell tennem, merre is kell mennem, Jeremis zenete adott vilgossgot s bkessget.” Gondtalanul lt Mb ifjsga ta, s pihent, mint seprn a bor. Nem ntttk t egyik ednybl a msikba, nem kellett fogsgba mennie. Ezrt maradt meg zamata, illata sem vltozott meg. n akkor mg Kroli fordtst olvastam, s abban gy ll a zrmondat:” Azrt maradt meg az ze rajta, s nem vltozott el az szaga.”Aztn feladva “ellenllsomat” engedtem, hogy “egyik ednybl a msikba” ntsenek, hogy ne legyen “ seprz” a keresztynsgem. A Llek gymlcse olyann tesz, mint az zes lefejtett bor ...

Mt evanglista is hasznlja egyszer ezt a fogalmat: Mt 11, 30:
„ Mert, az n igm kedves, s az n terhem knny! ”.

Teht Jzus Krisztus igja kedves. A Llek ltal a Krisztusi ember olyann lesz, mint a Jzus Krisztus igja, kedves. Van egy rgi skeresztyn legenda. Nem szentrs, de megrendten szp s mlyen igaz. Ez a legenda gy szl, hogy Jzsef az csmester hza eltt volt egy cgrfle s azon egy iga lgott. s Jzus voltak a krnyk legjobb igakszti. Messze fldrl zarndokoltak abba az csmhelybe, mert volt ott egy fiatal segd, gy hvtk, hogy Jesouah, mi gy ismerjk, hogy: Jzus, aki nem elgedett meg azzal, hogy igt rul, hanem megkrte a vevt, hozza el igavon barmt, s nem nyugodott, mg addig nem csiszolgatta, farigcslta, blelgette azt az igt, amg az iga az llatra r nem illet; amiben az llat hzni, emelni tudott gy, hogy nem vrezte fel a nyakt. /Gykssy utn/

Ugye rtjk? A Llek megtermi bennem azt a gymlcst, hogy olyan leszek, mint Jzus igja  kedves. gy tudok iga lenni ms nyakban, ne szptsk, valljuk be, iga vagyunk egyms szmra , hogy nem vrzem fel a msik szvt!
Ajnljuk magunkat azrt, mint krisztusi emberek, mint Isten gyermekei s Isten szolgi: szvessgben!

“Tgy, Uram, engem ldss!
Lelkedet gy vrom.
Tedd te a szvem hlss,
hogy neked szolgljon!
Brhova kldesz, ajkamrl
zengjen az j nek!
Tgy, Uram, engem ldss!
Oly sok a bs let. /Evangliumi nek az breds idejbl/

7. JSG agathoszn

E fogalom rtelmezsnl emlkeztetnnk kell magunkat arra, hogy a Llek gymlcsrl van sz. Knyszer s mvszet nlkl, st erlkds nlkl - csak gy egyszeren - terem ez a gymlcs a krisztusi emberek letben. Hangslyozni kell azt is, hogy teljes bels egysgrl, egysges organizmusrl van sz: a Llek gymlcsrl, amely klnfle fajtban jelentkezik, de az ze, zamat, tpll ereje mindig ugyanaz.
Itt van ez a kt fogalom, az elbbi khrsztosz s e mostani, agathszn (a szvessg s a jsg), szorosan egymsba kapcsold fogalmak. Mint lttuk is a, khrsztoszt is nem egyszer fordtjk jsggal, ahogyan az agathsznt kizrlag s egyrtelmen jsggal fordtjk. Ez utbbi kimondottan bibliai fogalom. Pl apostol hasznlja ngyszer./ V. : Rma, 15, 14; Efzus 5, 9; s II. Thesszalnika 1, 11/ Profn nyelvben nem fordul el.
De akkor mi a klnbsg, van-e egyltaln klnbsg a kt fogalom kztt? Egy angol teolgus szrevtelre rdemes oda figyelnnk. Szerinte Jzus a templom megtiszttsa alkalmval az agathsznt juttatta rvnyre; mg akkor, amikor a bns n megmosta a lbt hajval trlte meg, a khrsztoszt rszestette elnyben. Ne vegyk ezt az elgondolst mesterkltnek. Arra tant ez bennnket, hogy mint keresztyneknek szksgnk van arra a jsgra, amely egyszerre tud bartsgos s szigor lenni. A jsgban a nmet teolgusok benne ltjk a vlemny becsletessgt /”Bravheit der Gesinnung”/
Ez a jsg nem az ember egynisgnek, jellemnek, neveltetsnek az eredmnye. Egy hiten vagyunk Pl apostollal: ” Mert tudom, hogy nbennem, vagyis a testemben nem lakik j, minthogy arra, hogy akarjam a jt, van lehetsgem, de arra, hogy megtegyem, nincs. Hiszen nem azt teszem, amit akarok: a jt, hanem azt cselekszem, amit nem akarok: a rosszat. Ha pedig azt teszem, amit nem akarok, akkor mr nem n teszem, hanem a bennem lak bn. Azt a trvnyt tallom teht magamban, hogy - mikzben a jt akarom tenni - csak a rosszat tudom cselekedni.... n nyomorult ember! Ki szabadt meg ebbl a hallra tlt testbl?” /Rma 7, 18-24/
Aki az nismeretben nem jut el eddig. Aki magban bzik s a sajt jsgra, pt. Aki nem tud felsiktani az apostollal egytt ”n nyomorult ember...”. Aki a Biblia kt alapvet zenett nem tudja elfogadni - a.)”Senki sem j, egyedl csak az Isten!” b.) Senki sem tesz jt, egyetlen ember sem.”/ Lukcs 18, 19; Zsoltrok 14,3/, az megmarad az emberi jsg, a / humnum/ vonaln.
De aki el tudja mondani: Hla az Istennek, a mi Urunk, Jzus Krisztus ltal ...”./Rma7, 25/Az, boldogan tapasztalja, hogy Krisztus Jzusban “ az let Lelknek trvnye megszabadtott a bn s a hall trvnybl”. S most mr nem n cselekszem a jt, hanem a bennem lakoz Jzus, az Lelke ltal, s a hitben val kzssg eljuttat mindannak a jnak a megismersre, ami Krisztusrt van bennnk./ Filemon 6. Vers/
Megrtjk az is, hogy a jsg nem az emberi kategria keretei, kz tartozik. Az emberi kategriban a jsg relatv fogalom. Ami j az egyiknek, a msiknak rossz ... Isten akarata az egyetlen mrtk arra nzve, hogy mi a j s mi a jsg. Teht nem filozfia s nem spekulci trgya a jsg, hanem a kijelents Isten akarata az egyetlen mrtk arra nzve, hogy mi a j. Mr a prftknl megtalljuk az erre vonatkoz kijelentst: ” Ember, megmondta neked, hogy mi a j, s hogy mit kvn tled az R! Csak azt, hogy lj trvny szerint, trekedj szeretetre, s lgy alzatos Isteneddel szemben.” /Mikes 6, 8/ S ha ehhez az Ighez hozz olvassuk az zsais 1, 10 17:” Halljtok az R Igjt, Sodoma vezeti! Figyeljetek Istennk tantsra, Gomora npe! Mit kezdjek a sok vresldozattal? mondja az R. Elegem van az gldozati kosokbl, a hzott marhk kvrjbl! A bikk, brnyok s bakok vrben nem telik kedvem. Ki kvnja tletek, hogy eljjjetek, hogy megjelenjetek elttem, s taposstok udvaromat? Ne hozzatok tbb hazug ldozatot, mg a fstjt is utlom! jhold, szombat, nnepi sszejvetel? Nem trm egytt a bnt s nneplst! jholdjaitokat s nnepeiteket gyllm n, terhemre vannak, fraszt elviselni. Ha felm nyjtjtok kezeteket, eltakarom szemem elletek; brmennyit is imdkoztok, n nem hallgatom meg: vr tapad a kezetekhez! Mosstok tisztra magatokat! Vigytek el szemem ell gonosz tetteiteket! Ne tegyetek tbb rosszat! Tanuljatok jt tenni, trekedjetek igazsgra, trtstek j tra az erszakoskodt! Vdjtek meg az rvk jogt s az zvegyek peres gyt!” s az V. Mzes 10, 12 v 22: “ Most pedig Izrel, mit kvn tled Istened, az R? Csak azt, hogy Istenedet, az URat fljed, jrj mindenben az tjain, szeresd t, s szolgld az URat, a te Istenedet teljes szvedbl s teljes lelkedbl. Tartsd meg az R parancsolatait s rendelkezseit, amelyeket ma parancsolok neked a te javadra! me, az R, Istened az g s az egeknek egei, a fld s minden rajta lev. Mgis csak a te atyidat kedvelte meg az R, ket szerette, s az utdaikat, titeket vlasztott ki valamennyi np kzl. gy van ez ma is. Metljtek azrt krl a szveteket, s ne legyetek tbb kemny nyakak! Mert Istenetek, az R, istenek Istene s uraknak Ura. a nagy, ers s flelmes Isten, aki nem szemlyvlogat, s akit nem lehet megvesztegetni. Igazsgot szolgltat az rvnak s az zvegynek, szereti a jvevnyt, kenyeret s ruht ad neki. Szeresstek a jvevnyt, mert ti is jvevnyek voltatok Egyiptom fldjn! Az URat, a te Istenedet fld, t szolgld, hozz ragaszkodj, s az nevre eskdj! t dicsrje neked, mert a te Istened, aki azokat a nagy s flelmes dolgokat tette veled, amelyeket sajt szemeddel lttl. Atyid hetvenen voltak, amikor Egyiptomba mentek, most pedig gy megszaportott tged Istened, az R, amennyi az gen a csillag. “megltjuk, hogy Isten nem vallsos ldozatokban leli kedvt, nem azt tartja jsgnak, hanem az embersget. Mily egyszer ez az isteni jsg-kijelents. Faj, kultra s valls fltt az embert, a rgi embert cselekedeteivel egytt levetkz s az j embert felltz, Teremtjnek kpmsra llandan megjul, Istent egyre jobban megismer embert /Koloss 3, 10/tartja a jsg kifejezjnek. Jzus kt kijelentsre gondoljunk csupn. Lukcs 10, 25-37-ben olvashatjuk az irgalmas samaritnus pldzatt. Megtudjuk belle, hogy melyik fajhoz, milyen kultrkrhz vagy melyik vallshoz tartozott az, aki kifosztva, megverve flholtra vrva segtsgre szorult? Nem, csak annyit tudunk rla, hogy “ egy ember ... “ A Jnos 5, 1-9-ben. A Bethesda tavnl meggygytott ember trtnete van megrva. Jzus krdsre mit mond ez a szerencstlen? Azt mondja, hogy Uram, nincs felesgem, nincs anym, nincs gyermekem, nincs testvrem, nincs bartom? Nem, csak annyit mond “ nincs emberem. ”

Meg kell rtennk, hogy a jsg Isteni ignye pp olyan egyetemes, mint a jsg Isteni adomnya. Az ember (vagy az emberisg) lethez nlklzhetetlen felttelek, a napfny, a leveg s a vz (az es) ajndkozsban, Isten egyetemes, mindenkire kiterjed szeretete, jsga nyilvnul meg, tantja Jzus. /Mt 5, 45/ Ugyanebben a versben Jzus az egyetemes jsgra, a mindenki irnti szeretetre hvja fel a kvetit, mert csak gy lesznek a mennyei Atya fiai.
A jsg azonban nem rzs, hanem cselekvs. A reformci szzadban hitvall eleink zszljukra az Efzus 2, 8 9. Verst rtk:” Hiszen kegyelembl van dvssgetek a hit ltal, s ez nem tletek van: Isten ajndka ez; nem cselekedetekrt, hogy senki se dicsekedjk.” S ez ma is gy igaz. Ez a mi boldog evangliumi hitnk. Csak itt nem szabad abba hagyni az idzetet. Folytatnunk kell a 10. verssel: “Mert az alkotsa vagyunk, akiket Krisztus Jzusban j cselekedetekre teremtett, amelyeket elre elksztett Isten, hogy azok szerint ljnk. “Biztosan nem tvednk, ha azt mondjuk: hangsly ttevdsre van szksg. Mert ppen neknk nem szabad felednnk, hogy ” a klvinizmus nem a jmbor rzs, a tiszta rzelem keresztynsge, hanem mindenek fltt az akarat keresztynsge, a jellem, az erklcsi rtk, a munka s a harc evangliuma.” /Ravasz/
Mivel azonban ez a j cselekedetekben megnyilatkoz jsg nem sajt teljestmnynk, elvlaszthatatlan attl is, hogy a krisztusi emberek jcselekedeteirt egyedl Isten legyen mindenben a dicssg: Soli Deo Gloria!
“Mindenkiben annyira l Jzus, annyira lt testet a mennyei let, amennyi letet tkozolt el, amennyi ldozatot hozott, amennyi hallt szenvedett Jzusrt.” /Ravasz Lszl/

8. HSG pisztisz

 Az a fogalom, amit az apostol a hsg jellsre hasznl, egy-ttal jelenti a hitet is. Teht a hit s hsg ugyanazon gykrbl szrmazik. Mg sok helytt hsggel vagy bizalommal fordtjk, itt hsget jelent. Nzznk egy-kt bibliai helye: Mt 23, 23: “elhagyjtok a hsget.”; Rma 3, 3: “Ha egyesek htlenn vltak ... Megsznteti-e az Isten hsgt?” A Titus 2, 10-ben a pisztisz pedig, igaz, teljes megbzhatsgot jelent. A pisztisz ismertet jele a megbzhat embereknek. Vilgi krkben egsz ltalnosan bizalomra mltsgot, megbzhatsgot jelent ez a fogalom. Teht a Llek gymlcseknt jelentkezik letnkben a megbzhatsg. Pl apostol az t szolglatra kivlaszt Isteni kegyelem munkjnl ezrt magasztalja az Urat: “Hlt adok a Krisztus Jzusnak, a mi Urunknak, aki megerstett engem, mert megbzhatnak tartott, amikor szolglatra rendelt.” /I. Timtheus 1, 12/ Amikor pedig a gylekezet tantsra, alkalmas emberek, kivlasztst bzza, kedves Fira, s Munkatrsra, Timtheusra, tle is ezt kri, erre gyeljen.: ” Te azrt, fiam, ersdjl meg a kegyelemben, amely a Krisztus Jzusban van. s amit tlem hallottl sok tan eltt, azokat add t megbzhat embereknek, akik msok tantsra is alkalmasak lesznek.” /II. Timtheus 2. 1; 2/ ezt a megbzhatsgot azonban nemcsak az igehirdet, tant szolglatban lvknek kell megbizonytani, hanem mindenkinek, aki Jzus Krisztus gyle-kezethez tartozik. ”A szolgkat intsd, hogy tanstsanak igazi, teljes megbzhatsgot, hogy a mi dvzt Istennk tantsnak dszre vljanak mindenben. /Titus 2, 9;10/
Eljrban teht megllapthatjuk, hogy a Llek gymlcseknt jelentkezik letnkben a megbzhatsg. Milyen nagy szksg van erre az emberi egyttlsben, s milyen magasra emeli az rfolyamt a keresztyn embernek ez a megbzhatsg. ldjuk Istent, hogy a Llek ezt termi letnkben. De hogyan?
Mindennek alapja, Isten szvetsgi hsge. Mikes 7, 20: “Hsgesen bnsz Jkbbal, kegyelmesen brahmmal, ahogyan megeskdtl seinknek a rgi idkben.” Szvnk erstsben, hatoljunk kiss mlyebbre Isten hsgnek hirdetsben. Tele van vele a Biblia. Idzznk nhny bibliai helye: Amikor az sszetrt ktblk helyett Mzesnek, az elbbiekhez hasonl kt ktblt kellett faragni, hogy azokra felrja az r azokat az igket, amelyek az elzkn voltak, amikor flment a Sinai hegyre, s leszllt felhben az r, gy kiltott: “Az R, az R irgalmas s kegyelmes Isten! Trelme hossz, szeretete s hsge nagy! “ /II. Mzes 34,6/ Amikor Mzes Knan elfoglalsra emlkeztet s biztat, ismt Isten hsgt emeli magasra a np eltt.:
“Tudd meg teht, hogy a te Istened, az R az Isten. llhatatos Isten , aki hsgesen megtartja szvetsgt ezer nemzedken t is .... /V. Mzes 7, 9/ Amikor stt felht bortott az r haragja Sion lnyra. Amikor haragja hevben sszetrte Izrel hatalmt. Amikor olyan volt az r mint az ellensg. Amikor az r akarta, hogy leromboljk Sion lnynak vrfalt, s amikor a npt szeret prfta; Jeremis szeme knnybe borult, bensje hborgott, amikor fldre roskadt npe lenynak romlsa miatt; amikor remnykedni kezd, ennek a remnysgnek az alapja, Isten hsge. Milyen diadalmas kilts a siralmak kztt.” Szeret az R, azrt nincs mg vgnk, mert nem fogyott el irgalma: minden reggel megjul. Nagy a te hsged! ” /Jeremis siralmai 3, 22v23/ A Zsoltrok sem fradnak el Isten hsgt magasztalni. Olvassunk csak el nhny Verset. Zsoltrok 31, 6; 40, 11; 12; 57, 4; 69,14; 138,2.

Isten hsge a maga tkletessgben: Jzus Krisztus hallig val hsgben tkrzdik elnk. Jzus Krisztus, a h Tan, a H s Igaz; a h Fpap, Aki h az megbzjhoz./ Jelensek 1, 5; 3, 14; 19, 11; Zsidk 2, 17; 3, 2/. Annyira csodlatos Jzus Krisztusnak ez, a hsge, hogy Pl apostol ki meri mondani a gynyrsgesen vigasztal szt is. /II. Timtheus 2, 13:

” Ha htlenek vagyunk, h marad, mert meg nem tagadhatja magt.” Csodlatos a Szenthromsg Istennek, s mindaz, amit ez a hsg az ember letben munkl. Ez a hsg elhv I. Korinthus 1, 9; I. Thesszalnika 5, 24. bnbocsnatot ad I. Jnos 1, 9; a kisrtsben megv:

I. Korinthus 10, 13, megriz a gonosztl: II. Thesszalnika 3, 3. s megtermi az vi letben a hsg gymlcst. A hsget, ezt a ritka, drga gymlcst. Mert bizony Shakespeare szava ma is igaz: “Rendes dolog: hogy mg h marad egy, Az eskbont millira megy.”

A keresztyn, a krisztusi ember nem lehet ms, csak megbzhat, hsges ember, akiben Isten Lelke termi a hsget. Ennek a hsgnek nhny vonst villantsuk fel. Ismertet jele, hogy hsges a kevsen: “ Jl van j s h szolgm, a kevsen h voltl...” /Mt 25, 21;23; Lukcs 19, 17/ Az r ezt a hsget vrja tlnk:” Mrpedig a sfroktl elssorban azt kvetelik, hogy mindegyikk hsgesnek bizonyuljon.” /I. Korinthus 4, 2/ Ezt a hsget jutalmazza az r, s boldog ember, akirl azt mondja az r, hogy szeretett s h gyermek, mint Timtheus, / I. Korinthus 4, 17/h diaknus, mint Tkhikosz, /Efzus 6, 21/ Krisztus h szolgja mint Epafrsz, / Koloss 1, 7; 4, 7/ h s szeretett testvr, mint Onzimus. /Kolos 4,9/ .

Ennek a hsgnek termszetes, hogy letnk minden megnyilvnulsban ott kell lenni. Azaz, mindenben hsgesnek kell lennnk. De nzzk csak nhny konkrt vonst: hsg a csaldban. Azt emberi trsadalom legkisebb sejtje a csald. A keresztynsg igazi misszionl ereje a keresztyn csald. Hsgesnek kell lennem a csaldban. Milyen meghat, amikor a haldokl Jkb maghoz hvatta Jzsef fit s ezt krte tle:” eskdj meg, hogy hsges szeretettel bnsz velem, s nem Egyiptomban temetsz el!” /I. Mz 47, 29/ Hsg a szlkhz, ez a gyermeki ktelessgnk. Testvr, van-e apd, anyd, lnek-e mg? Van-e idd szmukra? Egyszval, hsges vagy e hozzjuk? De a hzastrsak egymshoz val viszonyban is ennek a hsg - gymlcsnek kell megjelennie. S felesg jellsre a pisztiksz (hsges, valdi igaz/ fogalmat hasznlja az jszvetsg. Ez valszn, a pisztisz szbl szrmazik! Milyen szp is a mi hzassgi esk szvegnk! Mennyire kr lenne, a kor divatja miatt megvltoztatni:” hozz h leszek, vele megelgszem, vele szentl lek, vele trk, vele szenvedek, s t sem egszsgben, sem betegsgben, sem boldog, sem boldogtalan llapotban htlenl el nem hagyom.”

Az r ezt a hsget vrja s ldja meg: “Lgy h mindhallig, s neked adom az let koronjt.” /Jelensek 2, 10/

H psztorunk, vezesd a te rva nyjadat,
E fldi tvesztben te mutass j utat;
Szent nyomdokodba lpve, a menny fel megynk,
, halhatatlan Ige, vezrnk, Mesternk.
/Alexandriai Kelemen +220 neke utn/ 229. dicsret.

9. SZELDSG - pratsz

Filippi 4, 5 “ A ti szeldsgetek legyen ismert minden ember eltt. Az r kzel!

Prdiktor 10, 4 -20: “Ha az uralkod haragra lobban ellened, ne hagyd el helyedet, mert a higgadtsg nagy vtkeket akadlyoz meg! Lttam, hogy van olyan rossz dolog is a nap alatt, amely a hatalmasok tvedsbl kvetkezik: az ostobk nagy mltsgra kerlnek, az rdemesek, pedig alacsony sorsra jutnak. Lttam rabszolgkat lhton lni, s fejedelmeket gyalog jrni, mintha rabszolgk volnnak. Aki vermet s, beleesik abba, s aki lerontja a kkertst, azt megmarja a kgy. Aki kvet fejt, megsrtheti magt, s aki ft hasogat, veszedelemben forog. Ha kicsorbul a vas, s nem kszrlik ki, akkor tbb ert kell kifejteni. A helyesen alkalmazott blcsessg a hasznos! Az ostobt gy kifrasztja a munkja, hogy a vrosba sem tud bemenni. Jaj neked, orszg, ha kirlyod gyermek, s vezetid mr reggel lakomznak! Boldog vagy, orszg, ha kirlyod nemes ember, s vezetid a rendes idben tkeznek, nuralommal s nem rszegeskedve! Ha rest az ember, megroskad a gerenda, s ha lbe teszi a kezt, cspg a hztet. Ha megmar a kgy, mieltt megbvltk, semmit sem r aztn a kgybvl tudomnya. A blcs embert kedvess teszik sajt szavai, az ostobt, pedig sajt szja teszi tnkre. Beszdnek a kezdete butasg, s a vge szrny ostobasg. Az ostoba szaportja a szt, pedig nem tudja senki, hogy mi fog trtnni. Ki is tudn megmondani, hogy mit hoz a jv? Mulatsg kedvrt rendeznek lakomt, s vidmm teszi az letet a bor, de pnz kell mindehhez! Mg gondolatodban se tkozd a kirlyt, s hlszobdban se tkozd a gazdagot! Mert az gi madr is elviszi a szt, s a szrnyas llat is elrulja a beszdet! “

A szeldsg nem az ember szvnek, hanem a Lleknek a gymlcse. Vannak ugyan termszetknl fogva szeld emberek, de nem az szeldsgkrl van itt sz. Pl: Jkb szeld, storlak volt, de azt is tudjuk, csal volt. Az emberi szeldsg mgtt sokszor tehetetlensg, ktsznsg, szmts, vagy ppen brgysg hzdik meg. Nem ilyen szeldsgrl szl itt az Ige.
Jl tudjtok, hogy Jzus Krisztus szeldsgt kell neknk kvetnnk... maga mondja, hogy Tle kell megtanulnunk, hogy szeld s alzatos. gy tallunk nyugalmat lelknknek. A virgvasrnapi, jeruzslemi bevonuls azrt trtnt, gy, ahogyan trtnt, hogy beteljesedjk a prfta mondsa: “ Mondjtok meg Sion lenynak, me, Kirlyod jn hozzd szelden ... ” / Mt 21, 5/ De azt sem feledhetjk, hogy ugyanezen a napon ktlbl ostort fon, s nagy haraggal kergeti ki a templombl mindazokat, akik az imdsg hzt latrok barlangjv tettk. Hol itt a szeldsg? Milyen a Jzus szeldsge?
Kvessk ismt azt az utat, amit e sorozat elbbi igehirdetseiben is kvettnk: Kutassuk, mit is jelent a bibliai szeldsg, a /pratsz/ fogalma. Ezt a fogalmat sem knny visszaadni magyar nyelvnkben. A /pratsz /t fordtjk szeldsggel, ez a leggyakoribb, de fordtjk, szernysggel, jsggal, alzatossggal s higgadtsggal is. Nzzk elszr a szeld s szerny, jelentst. A Magyar rtelmez Kzisztrunk szerint szeld az, akiben nincs semmi erszakossg, durvasg, vadsg, aki vgletessgtl mentes, nyugodt. Szerny pedig az, aki minden dicsekvstl tartzkod, csendesen visszahzd, aki kevssel beri, nem kveteldz.
Arisztotelsz, aki Krisztus eltt a IV. Szzadban lt, s aki az kori grg filozfia legegyetemesebb gondolkodja volt, azt mondta e fogalomrl, a pratsz - rl, hogy ez a tlzott harag s a tlzott szeldsg kztt foglal helyet. Olyan emberek tulajdonsga, akik csak a megfelel pillanatban, s soha mskor nem kelnek haragra. Teht e fogalom jelent nuralmat, nfegyelmet is. Ilyen volt a Krisztus szeldsge.

Egy mai angol teolgus szerint az jszvetsgben hrom jelen-tsge van e sznak:

1./ Jelenti az Isten akaratba val beilleszkedst, az Isten akaratnak val ntadst. Ez vonatkozik Jzusra. Ebbl tpllkozik az szeldsge.

2./ Jelent olyan embereket, akik nem bszkk a tudsukra, st kszek a tanulsra. / Jakab 1, 21/

3. / Leggyakrabban megfontolt, krltekint embert jelent. Plda Pl apostol, amikor megkrdezi a Korinthusiaktl, hogy bottal vagy szeld llekkel menjek hozztok? /I. Korinthus 4, 21/

Szernyen hozz mondom sajt megfigyelsem eredmnyt. Az Az apostoli levelekben hrom irnyba nyernk tmutatst a szeldsgrl.

1./ A bizonysgttelt a szeldsg lelkvel vgezzk. El is mondom az I. Pter 3, 15- 16 verseit: “Ellenben az Urat, a Krisztust tartstok szentnek szvetekben, s legyetek kszen mindenkor szmot adni mindenkinek, aki szmon kri tletek a bennetek l remnysget. Ezt pedig szelden s tisztelettudan, j lelkiismerettel tegytek ... ” Teht, ahogyan az rmhrt nem szabad szomor llekkel hirdetni, gy nem szabad haragos llekkel sem. Bizony, ember haragja Isten igazsgt nem munklja. A bizonysgtevskor emlkezznk a Prdiktor szavra: A szeld sz megtri a csontokat...

2. / Lelkigondozst is a szeldsg lelkvel vgeznnk. Galata 6, 1: “Testvreim, ha valakit tetten is rnek valamilyen bnben, ti, akik lelki emberek vagytok, igaztstok helyre az ilyet szeld llekkel. De azrt vigyzz magadra, hogy ksrtsbe ne essl.” me! A lelkigondozsnl, a “ nevelsnl ” is milyen szksges a szeldsg! Higgytek el, tbbre megynk szeldsggel, higgadtsggal, mint kiablssal s haraggal.

3. / Szeldsgnknek minden ember eltt ismertnek kell lenni. Ahogyan Pl apostol tantja: “A ti szeldsgetek legyen ismert minden ember eltt. Az r kzel! “

Nem baj, ha tudjk rlunk, hogy mi magyar reformtus emberek vagyunk. Nem olyan a mltja ennek a trtnelmi egyhznak, hogy azt szgyellnnk kellene. A magyar klvinistk mindig ott voltak, ahol ennek a sok szenvedst ltott npnek a szabadsgn, jobb, emberibb letn fradoztak. Mondom nktek, bizony nem kell szgyellnnk, hogy magyar reformtusok vagyunk. / Mintha nmelyek ugyanis szgyellnk ezt. / De azt is tudnia kell rlunk mindenkinek, hogy mi a szeld s alzatos Jzusnak a tantvnyai vagyunk. Annak a Jzusnak, aki a brny szeldsgvel hordozta bnnket s hozta el szmunkra az j letet, a lelki szabadsgot, az dvssget.

Alapignk arra is emlkeztet bennnket, hogy a szeldlelksg abbl a boldog hitbl tpllkozik, hogy az R. Jrjunk az R kzelsgben, ne tvolodjunk el Tle, s teremni fogja bennnk a Llek a Jzusi szeldsget a pratszt.

10. NMEGTARTOZTATS - egkrateia

Az r jsgbl vgre rnk a Llek gymlcsrl szl Igehirdets sorozatnak. Hadd soroljam el azt a kilenc gymlcst, amely az apostoli felsorolsbl tmadt elnk:

szeretet - agap, rm - khara; bkessg - eirn; bketrs - makrothmia; szvessg - khrsztotsz; jsg - agathszn; hsg -pisztisz; szelidsg - pratsz, nmegtartoztats - egkrateia.

Ahol vallst ksztenek Jzus evangliumbl, ott a termszeti emberhez szabjk azt. Tlhangslyozzk a kultuszt s az ltalnos emberi ernyeket. Ahol Jzus Krisztus evangliumt hsgesen hirdetik s az Isten teljes akaratnak, az Llekben s igazsgban vetik al az embert, ott nyilvnvalv lesz, hogy pl. Jzus boldogsgai lenzett boldogsgok. Boldogok a szegnyek, boldogok, akik srnak, boldogok a tiszta szvek. A termszeti ember szmra ugyanolyan lenzettek

a Jzus ernyei. Itt van a Llek gymlcse. Az els hrmat mg csak elfogadja a vilg: szeretet, rm, bkessg, de a FOLYTATSSAL nem tud mit kezdeni: Bketrs, hsg, nmegtartztats. A termszeti ember szmra ezek birka ernyek. Valban azok, csak n szebben mondom: ezek brny ernyek, a Brny s a Brnyt kvetk ernyei. Amikor ugyanis az jjszlets ltal Isteni termszet rszesei lesznk, a Llek a Brny termszett oltja belnk. /Sajnos sokszor azrt olyan “izzadsg szag” a keresztynsgnk, mert a magunk erlkdsbl akarjuk teremni ezeket a gymlcsket./

Itt van ez a kilencedik gymlcs. Egyltaln nem elhanyagolhat. St, mintha ez lenne a koronja az eddigieknek. Ez magyarzza s rtelmezi a tbbit. egkrateia: jelent mrtkletessget, nuralmat, nmegtartztatst. Platn / Kr.e. 427-347/ az objektv idealizmus megteremtje, az els Athn-i filozfiai fiskola megalaptja, a nevelsben a legfbb idea j cselekvsnek hangslyozja, nuralomnak nevezi ezt a fogalmat. Ez az rtelme maradt meg az jszvetsgben is. Nem sokszor fordul el, de mindenkor nagyon hangslyos. Pl apostol hromszor emlti: I. Korinthus 7,9. ” De ha magukat meg nem tartztathatjk, hzassgban ljenek: mert jobb hzassgban lni, mint gni. “ / Teht nmegtartoztats rtelemben./ I. Korinthus 9, 25: “ Mindaz pedig, aki plyafutsban tusakodik, mindenben magatrtet; azok ugyan, hogy romland koszort nyerjenek, mi pedig romolhatatlant. / Milyen szp, lassan elfeledett magyar fogalom, “magatrtet”./ s a Galata 5, 22; ahol Kroli mrtkletessggel fordtja. Pter apostol egyszer hasznlja ezt a fogalmat: II. Pter 1, 6: “ A tudomny mell pedig mrtkletessget, a mrtkletessg mell pedig trst ... “
Van e fogalomnak mg egy elfordulsi helye, az Apostolok Cselekedetei 24, 25-ben: “Mikor pedig igazsgrl, nmegtartztatsrl s az eljvend tletrl szlt, megrmlve monda Flix: Mostan eredj el; de mikor alkalmatossgom lesz, magamhoz hvatlak tged.” Mirl szl ez az igeszakasz? Pl apostol vdbeszdet mond az llamhatalmat gyakorl tisztart eltt. S ebben a vdbeszdben hrom fogalmat tesz hangslyoss: az igazsgot, az nmegtartztatst, s az eljvend tletet. /dikaiosznsz kai egkrateias kai tou krimatos tou melontos /

me, a keresztyn zenet hrom f pillre: igazsg, nmegtartztats s az eljvend tlet. A megvltott np az Ura kegyelmbl rszeslt a megigazulsban, boldogan vrja az Urt onnnan a mennybl, s a kett kztt az lett az egkrateia az nmegtartztats szerint kell lnie. Ez a Jzus Krisztus kvetse. Ez bizony nem kedves s nem szimpatikus zenet a termszeti ember szmra. St Jzus Krisztus egy msik fogalmat hasznlt az kvetsre. Gondoljunk a Mt 16, 24re: “Ha valaki jnni akar n utnam, tagadja meg magt ...”

me, az egyszer magyarzata annak, mirt nem kell Jzus kvetse az embereknek. Mi a vilg filozfija: ld ki magad... szaktsd le minden rnak virgt... Jzus pedig azt mondja: Tagadd meg magadat... Ehhez kell az nuralom, az nmegtartztats.
Miben kell nmegtartztatnak lennnk? Egyetlen szval felelhetek az Apostollal: Mindenben. gy, ahogyan sportolk. Mi is futunk testvrek. Az let egyetlen nagy futs. Mi a romolhatatlan koszor, a mennyei dicssg utn futunk.
ppen ezrt knyrgjnk buzg llekkel, hogy a Szentllek teremje bennnk az nmegtartztats, az nuralom, a mrtkletessg gymlcst.

Bizony: Veni cretor Spiritus! Jvel teremt Szentllek!

men

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!