//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Hargita Pl Nzz Jzusra! PRTA. 2001. Prdikcik
- Hargita Pl Nzz Jzusra! PRTA. 2001. Prdikcik : 1. ELVGEZTETETT. Krisztusnak a Keresztfn mondott szavai s imdsgai.

1. ELVGEZTETETT. Krisztusnak a Keresztfn mondott szavai s imdsgai.


1. ELVGEZTETETT

Krisztusnak a Keresztfn mondott szavai s imdsgai.

1."Atym, bocssd meg nekik, mert nem tudjk, mit cselekszenek." (Lukcs 23, 34)

Megjegyzsre mltk a haldoklk utols szavai. A Krisztusban hvk szmra, pedig dvs s fontos megjegyezni Megvltjuk utols szavait. Jzus Krisztus ht alkalommal szlott a kereszten. Ezeket az Anyaszentegyhz gy jelli rgtl fogva: "Ht sz a Kereszten." Amikor ezeknek a szavaknak az zenetre figyelnk, szksges meghallanunk a Mzesnek mondott Isteni figyelmeztetst:" Old le a te saruidat lbaidrl, mert a hely, amelyen llasz, szent fld." Bizony a golgota dombja lett a legszentebb fld, mert ott llt a Krisztus szent Keresztje, elmls s rom felett…
Az els sz a bizalom s a szeretet imdsga. Bizalom az Atya irnt s szeretet az emberek irnt. Atym, azt mutatja ez, hogy Megvltnknak a szenvedsben nem rendlt meg a hite. Legnagyobb tantsainak egyike ppen az volt, hogy az Isten a Jehova, az rkkval az Atya. Imdkozni gy tantott az vit: Mi Atynk. …

Csodlatos ez az imdsg azrt is, mert nem bosszrt s megfizetsrt esedezik, hanem megbocstsrt. A hit s a szeretet megdicslse ez s minden idk szmra pldul szolgl. Ebben az imdsgban a tants s az let teljes egysgt talljuk. az Isten bocsnatt hozta, ahogy a prftk mind bizonysgot tesznek rla, hogy bneink bocsnatt veszi az neve ltal mindenki, aki hisz benne. Krisztus maga is gy tekintett hallra. "Ez az n vrem az jszvetsg vre, mely sokakrt kiontatik bnk bocsnatra. " S mikzben vghez viszi a megbocsts mvt, ajka is bocsnatrt esedezik. Kikrt imdkozik? A csfolkrt, a hitetlenekrt, azokrt, akik nem tudjk, mit cselekszenek. Nyugodtan mondhatjuk, hogy minden emberrt, rtem s rted imdkozott, mert bizonyos mrtkben minden bnsre rvnyes, hogy nem tudja, mit cselekszik. Ahogyan Pl apostol is megvallja: "… tudatlanul cselekedtem, hitetlensgemben."
Jzus Krisztus azt tantotta, hogy imdkozzunk azokrt, akik ldznek bennnket. S most is ezt teszi. Jeruzslemben az volt a szoks, hogy a hallra tltet, a vrosnak httal fesztettk keresztre: ne hogy a szerencstlen ember utols pillanatban megtkozza a vrost. Jzus Krisztust is gy fesztettk meg: httal a vrosnak. Tekintett teht a Golgotrl nyugat fel fordtotta, t a tengereken… t vszzadokon, … tekintetvel tlelte minden egykor hozz tr npt, tlelt minket, Eurpaiakat, s magyarokat is: Atym bocsss meg nekik!
S, hogy ennek az imdsgnak mekkora hatsa volt, lljon elnk tanulsgul nhny plda. Istvn diaknus az els keresztyn vrtan is gy imdkozott: " Uram, ne tulajdontsd nekik e bnt."
S utna emberek sokasga kvetkezik, akik, Uruk imjt mondtk. Bizony ennek az imdsgnak az ereje cskkenti naprl-napra a bossz hatalmt s nveli a szeretet s a megbocsts mennyisgt.

2. "Bizony mondom neked: ma velem leszel a paradicsomban." /Lukcs 23, 43/

Jzus Krisztus gonosztevk kztt lett keresztre fesztve. gy akartk az emberek. gy akarta Isten. A bnsk bartja volt. Ez volt egyik legszebb neve: vmszedk s bnsk bartja. Velk eszik, s velk iszik s kzttk hal meg. Beteljesedik a prfcia: s a bnsk, kz szmlltatott; pedig sokak bnt hordozta s a bnskrt imdkozott.

s az, ahogyan akkor viselte magt a kt bns, aki kztt fggtt, tantja Stalker elkpe volt annak, ami az ta naprl-napra trtnik. Nmelyek szmra az evangliuma letnek illata letre, msok szmra hallnak illata hallra. s gy lesz ez mindvgig. Azon a nagy napon, az utols tletben, ismt kzpen lesz majd, s egyik oldaln llnak azok, akik megtrtek, a msikon azok, akik nem trtek meg.

A szinoptikus evangliumok rszletesen feljegyzik, hogy a kereszten fgg Megvltt csfolta a np, a katonk, a fpapok, s ezzel, mint Richter mondja, megnyitottk a zsilipet a cscselk eltt.

Rzdul a nevets s a kilts radata. Ezeket jegyeztk fel: Te, aki lerontod a templomot, s harmadnapra felpted, szabadtsd meg magadat. Ha Isten Fia vagy, szllj le a keresztrl! Msokat megmentett, magt nem tudja megmenteni. Ha Izrael Kirlya, szlljon le most a keresztrl, s majd hisznk benne. Bzott az Istenben, szabadtsa meg most, ha akarja. Hiszen azt mondta: Isten Fia vagyok.

Mindezek a csfoldsok, gnykacajok, azt jelentettk, hogy el van intzve ez bkezavar, knyelmetlen ember, aki a klrusnak s a kegyeseknek annyi gondot okozott. Nem szabadulhat tbb a keznkbl. Richter hvja fel a figyelmnket, hogy ezek az okos emberek nagyon jl tudtk, hogy egy ilyen prftt, nemcsak testileg kell meglni. Nevetsgess kell tenni a hallt! Nem szabad, hogy az halla, egy tragikus hs halla legyen. Itt egy szlhmosnak, sarlatnnak, nevetsgesen kell elpusztulnia, hogy tbb a fldkereksgen, egy ember se vehesse t komolyan. Bizony, borzalmas hall!

A keresztre fesztettek kzl az egyik bell ebbe a tborba: Nem te vagy a Krisztus? Szabadtsd meg ht magadat s minket is! A szenvedsben is kemny marad a szve. Csak egy dolog rdekli: leszllni a keresztrl, hogy tovbb lhessen itt, gy ahogyan eddig.

JZUS HALLGAT.
Ahogyan a tbbiek csfoldsra nincs szava, erre sem felel. Van ereje a hallgatsra. Mr a trgyalsok alakalmval meglepi tmadit a hallgatsval. Hallgat a Fpap eltt. Herdesnek sem, felel egy szt sem. Piltust is csodlkozsra kszteti hallgatsa. s ksbb is minden borzalmas szenvedst nmn hordozott. Nem kiltott a fjdalomtl, amikor az ostor hsdarabot tpett ki htbl, akkor sem, amikor kezt, lbt tszgeztk. A prfcia beteljesedett: Knoztatott, pedig alzatos volt s szjt nem nyitotta meg, mint brny, mely mszrszkre vitetik, s mint juh, mely megnmul az t nyrk eltt, s szjt nem nyitotta meg.

A kereszten fgg csfoldsra a msik gonosztev felel. gy szl hozz: " Nem fled az Istent? - Hiszen te ugyanazon az tlet alatt vagy. Mi ugyan mltn, mert cselekedetnk mlt bntetst vesszk. - Ez azonban semmi gonoszt nem cselekedett. Majd Jzushoz fordult s gy szlt: Uram, emlkezzl meg rlam, mikor eljssz a Te kirlysgodban.
Ebben a bnsben, Isten az igaz megtrs pldjt adja elnk. Hrom ismertet jele van ennek: Bnbnat s ebbl kvetkezen a szenveds megrdemelt. Klvin tantja neknk, hogy bnbnatnak els gymlcseknt azt mutatja fel, hogy szigoran megdorglta trsnak, Istentelen arctlansgt: azutn, egy msikat is tett hozz azzal, hogy nmagt megalzta a bneirl tett szinte vallomssal. Bizalom. Egsz, elrontott s engedetlen, csfos vget r letem ellenre, mgis: Uram!

Knyrgs. S, micsoda, knyrgs! Milyen vilgos ltsuk volt e szemnek, kilt fel Klvin, hogy meg tudtk ltni a hallban is az letet, a romlsban is a hatalmat, a gyalzatban is a dicssget, a veresgben is a gyzelmet, a rabsgban is a kirlysgot! Nem tudom mondja Klvin volt e, a hitnek ilyen ragyog pldja, amita ll a vilg.

Ez a megtr bns Krisztus keresztjnek els gymlcse. Elfogadhatjuk Stalker szp megllaptst, hogy ahogyan a tkozl fi pldzata elmondja Jzus egsz tantsnak lnyegt, gy a kereszten fgg lator megmentse, Jzus egsz lete munkjt sszefogja. Luther tallan mondja, hogy olyan enyhletet adhatott Krisztusnak, mint amilyent az angyal hozott neki a Gecsemn kertjben. Isten nem engedhette, hogy alattvalk nlkl maradjon az Fia. s most ez az egyetlen ember kpviselte az egyhzt. Ahol vget rt Pter hite, ott megkezddtt a megtr lator hite.

Nem szavval trtette t meg megvltnk. Inkbb hallgatsval, szeld, trelmes, csendes szenvedsvel, "magaviseletvel". A neki mondott sz mr nem a megtrsre hvja t, hanem megtrt lelkt biztatja s btortja. gretvel megnyitja eltte a menny kapujt: "Bizony mondom neked: ma velem leszel a paradicsomban."

MA.
A lator valami tvoli idpontra gondolt, amelyen majd megemlkezhetik rla Krisztus. ellenben gy felel: Ma. Ebben benne volt az, az gret is, hogy mg aznap meg fog halni s nem fog, napokig gytrdni a kereszten, amint nha megtrtnt a megfesztettekkel. Ma, azaz nhny ra mlva velem elszel a halottak birodalmban, s pedig azon az oldalon, ahol az igazak rmmel vrnak a feltmads napjra!

Nagyon megszvlelend Richter szrevtele, aki felhvja figyelmnket arra, hogy az a frfi, akinek ezt mondtk, nem volt tantvny, nem volt prfta s nem volt az igazhv egyhz tagja. Gonosztev volt, aki jogosan kerlt a keresztre. Hol van itt az rdem? Ezen a helyen kezddtt el minden rtknek a teljes trtkelse. E helyen a katolikus teolgus is csak gy kilthat fel:
Az ember nem akar hinni a flnek. Hogyan? Ht ennyire irgalmas az Isten? Elg Neki a megalzkod emberi szv egyetlen mondata? Elg az r Jzus nevnek fj emlegetse? Igen; el kell hinnnk, hogy elg: az Isten irgalma megbocstott.

VELEM LESZEL

De igazn mondja Stalker: az egsz mennyorszg benne van ebben az egy szban: Velem. Klvin meg arra tant, hogy jegyezzk meg azt a hihetetlen kszsget, amely ksedelem nlkl, oly nyugodtan leli maghoz a latort, s meggri neki, hogy rszese lesz a boldog letnek. Minden ktsgen kvl ll teht, - mondja -, hogy ksz kivtel nlkl mindenkit bebocstania maga orszgba, akik hozz meneklnek.

A PARADICSOMBAN.

Az bizonyos, hogy ez a sz szp kertet jelentett s az emberisg s szleinek lakhelyt jeleztk vele. Klvin v bennnket attl, hogy a paradicsom helyrl kvncsi s szrszlhasogat mdon vitatkozzunk. Legyen neknk elg annyi, hogy akiket a hit oltott be Krisztus testbe, azok rszesei az letnek, s halluk utn boldog s vidm nyugalmat lveznek, mg Krisztus visszajvetelvel teljesen meg nem nyilvnul a mennyei let tkletes dicssge. Az eddig elmondottakon tl, ilyen tantsai is vannak a msodik "sznak": Elfogadhatjuk, a rgieknek azt az szrevtelt, hogy a kt bns kzl, azrt trt meg az egyik, flttbb el ne csggedjnk.

Mert micsoda vigasztals az elcsggedt bns szvnek: a hallos gyon is meg lehet trni! s azrt trt meg csak az egyik, hogy flttbb el ne bizakodjunk; mert nem mindenki tr meg a hallos gyn van, akinek a szve csak jobban meg kemnyedik ott. Ne akarjunk igvel trteni ott, ahol Isten igenlkli, a munkjban becsletesen helytll, megbzhat, nzetlen, vagy a szenvedst az erejvel csendben hordoz magatartst vr tlnk. Nagyon sokszor szz szp sznl tbbet r egyetlen kicsi jcselekedet.

Az rban hordozott szenveds, soha nem lehet gymlcstelen. Nincs igazabb mrtk vallsi tantmesterek, s irnyzatok megtlsre, mondjuk Stalkerrel, mint az, hogy mit tudnak mondani egy haldokl embernek, aki mg nem nyerte el bneinek bocsnatt. Ha nem tudunk mg egy haldokl bnsnek is bizonyos, boldog, teljes dvssget felajnlani, evangliumunk nem azonos, Annak az evangliumval, Aki meg tudta vigasztalni a bnbn latort is.
s vgl: Bnbnatban s szenvedsekben megtisztult, az rhoz knyrg szvnk bizton rlhet, hogy ez az gret a mink is. Hallon t mi az letbe megynk: VELE LESZNK. Elment, hogy helyet ksztsen neknk, mert azt akarja, hogy ahol van mi is ott legynk. Nagyon szpen fogalmazta meg ezt az rmnket Dr. Victor Jnos: Akrmilyen gyszos volt a mlt, ez a jv bsges krptlst adhatott mindenrt! Boldog lehet az a hv ember, aki az rkkvalsg fel, ilyen gret fnynl indulhat el! Ne restelljek a nyomba szegdni.

Mint Kopernikusz a hres csillagsz srjn, a kvetkez, ltala szerkesztett srfelirat van:
" Nem akarok olyan kegyelmet, mint Pl,
sem Pter sorst nem kvnom.
Csak azrt knyrgk alzatosan,
hogy bocsss meg nekem is olyan kegyelmesen,
mint a latornak ott a Kereszten,
megbocstottl."

3. Asszony, mhol a te fiad! mhol a te anyd! / Jnos 19. 26, 27/

Hitnk szerint Jzus Krisztus valsgos Isten s valsgos ember volt. Errl tesznek bizonysgot utols szavai is. A msodik szban Isten, aki egy megtr bns eltt megnyitja a menny kapujt. A harmadik szban egy asszony fia, aki desanyja meglhetsrl gondoskodik.

Nem feledhetjk azt sem, hogy a Kereszten nagy knokat szenved. Az evangliumok szkszavak e tren, de amit lernak, az is sok. Gondoljunk csak a msodik sznl emltett, csfoldsok, okozta lelki knokra is.

Nagy knok kztt, nagy gyrt szenved. Itt valban tlzs nlkl el lehet mondani: vilgra szl nagy gyrt. Az rs is erre utal:" s engesztel ldozat a mi bneinkrt, de nemcsak a mieinkrt, hanem az egsz vilg bneirt is."
s me, knok kztt, nagy gyrt val szenveds kzben is van nyugalma, ereje, ideje, kicsiny csaldi gyekkel foglalkoznia. Klvin Jnos gy r errl: Krisztusnak, anyja irnt rzett szeretete mlt a megcsodlsra. Ebbl megtanulhatjuk, hogyan kell ktelessgnket teljestennk Isten irnt s emberek irnt. Tulajdonkppen Jzusnak lett volna szksge segtsgre s ad segtsget. Megszlal ismt s ez a sz: a lelkigondozs csendes szava:

ASSZONY

Mria szmra most teljesedik be Simeon prfcija: mg a te lelkedet is thatja az les kard. s most Jzus gy szl: Anym, desanym! Csak mlyebbre hatol az les kard az anyai szvben. De Jzus gy szltja meg: Asszony!
A knai menyegz is gy szltotta meg. Ez nemcsak azt jelenti, hogy Vele a fldi ktelket megszaktottnak tekinti, hanem arra is utal, hogy Mria is, az desanyja is, most az Isten Fit lssa benne. Asszony. Azt jelenti, hogy aki itt szenved, az nem csupn a te fiad, az, az Isten Fia. Az rzelem helyt brmily szent s igaz is legyen az anyai rzelem a hitnek, kell elfoglalnia Mria szvben is.

MHOL a TE FIAD!

Azt adja maga helyett, akivel a legbensbb kapcsolatban llott. Elhomlyosod tekintet most a szeretett tantvnyt keresi. Hozz is szeretne szlni:

IMHOL a TE ANYD.

Nem azt mondja Jnosnak, hogy mhol az n anym. Fogadd magadhoz, viseld gondjt, mintha a tied, lenne. Nem hatrozottan gy szl: mhol a te anyd. Azt is benne rezzk ebben a kijelentsben, hogy tudod Jnos, n gy tantottam. Ki az n anym s ki az n testvreim? …Aki cselekszi az n mennyei Atym akaratt, fitestvrem, ntestvrem s anym. A vrszerinti, rokoni kapcsolat kiszlesedett, kitgult, a Llek szerinti testvrisgben. Most ezt bzom red: mhol a te anyd! A keresztre fesztettnek jogban llott utols rendelkezseket adni. Jzus l ezzel a joggal.

A zsid csaldjog formanyelve szerint anyjt az apostol oltalma al helyezi. Szava vgrendelet a tantvnynak. Felteheten Jzsef, Mria frje mr rgebben meghalt. Az egyik hagyomny szerint Mria ids korban, Jnosnl, Efzusban halt meg. Ms hagyomny szerint 17 vig lt Jeruzslemben, Jnos hzban s soha sem hagyta el a vrost, mg az evanglium hirdetse vgett sem, amg Mria letben volt. Csak az halla utn indult el misszii utazsaira, hogy vgl Efzusban telepedjk meg, ahol letnek ksbbi trtnetei lejtszdtak.

ME!

Ilyen Megvltnk van. Ilyen Istennk van. Vilgmegvlts, vilgkormnyzs, nagy munkja kzben van ereje, hatalma szeretete a mi kicsiny letnk gondjt is elrendezni. Hagyd r magad bizalommal! Nki gondja van red. Ezt a harmadik "szt," gy is tekintjk, mint hatalmas, utnozhatatlan, nagy prdikcit, az Apostoli Hitvallsnak errl a ttelrl:

…MINDENHAT ATYBAN! …
Mindenhat s Atya. Mintha kibkthetetlen feszltsg lenne ez a kt fogalom, s me a keresztre kell nznnk, hogy meglssuk, a Mindenhat a Vilgmegvlt, az Uraknak Ura s a Kirlyoknak Kirlya, trdik a mi kicsiny porszem letnk gondjaival is, mert ATYA.

s az is igaz, hogy Jzus a Keresztnek szszkrl itt minden idk szmra, az tdik parancsolatrl tart prdikcit. Arrl, hogy neknk is gondoskodnunk kell szleinkrl:" Ha pedig valamelyik, zvegyasszonynak, gyermekei unoki vannak, tanuljk meg, hogy az elssorban csaldjuk irnt legyenek szeretettel, s szleiknek hldatossggal fizessenek, mert ez kedves Isten eltt. Ha pedig valaki az virl s fkppen az hza nprl gondot nem visel, a hitet megtagadta s rosszabb a hitetlennl."

4. li, li lama sabaktni?
Azaz: n Istenem, n Istenem, mirt hagytl el engem? /Mt 27, 46. Mrk 15, 34. /

A kereszten elhangzott ht sz kt nagy csoportra oszthat. Az els hromban msok szksgeivel foglalkozik Megvltnk. A kvetkez ngy szban sajt (gondjaival) szksgeivel foglalkozik Urunk.
A kt csoport kztt hrom ra id telt el. A mi idszmtsunk szerint dli 12 rtl dlutn 3 rig. Sttsg tmadt az egsz fldn. A termszet is Isten akaratnak engedelmeskedik s eltakarja naparct. Mint Klvin mondja: mintha az g s a fld kteles tiszteletet adn meg teremtjnek s alkotjnak.

Hogy Jzus lelkben mi mehetett vgbe e hrom ra alatt, arra a negyedik szbl kvetkeztethetnk. Ez volt a szenveds mlypontja.
Rettenetesebb s flelmetesebb kilts soha nem hastott t a leveg! Megrendt az is, amikor az szvetsg kegyesei kiltanak gy. Megrendt, amikor kzlnk brki emberfia veszi ajkra ezt a mondatot. De itt most a Szerelmes, az Egyetlen, a Mindhallig engedelmes Fi kilt gy. s, hogy ez a monds klnsen rdemes a megjegyzsre, az abbl is ltszik, mondja Klvin, hogy a Szentllek szriai nyelven akarta, hogy elmondjk, hogy gy mentl jobban bevsse az emberek emlkezetbe.

Bizony igaz, hogy nincs a Bibliban mg egy mondat, amelyet olyan nehz megrteni, mint ezt.

MIRT?
Mindig gytrelem s flelmetes, amikor a teremtmny azt krdezi Teremtjtl: Mirt? Az egsz Jb knyve egyetlen ilyen kilts. Ezt krdezi Dvid is s Jeremis is. Azt hinnnk, hogy Isten kromlk szlnak itt, pedig a legkomolyabb s a legnemesebb lelkek azok, akiket legknnyebben utolr az ilyen ktsgbeess. A felletesek, a nyeglk, a vilgiasak, mondja Stalker mentesek tle. A kznapi llek knnyen belenyugszik a vilgba, s nem kr magyarzatot. Mr most, ami rtelmetlen ellenmonds s zrzavar csak van a vilgon, az mind sszetorldott a Golgotn. s a „Mirt? " ek millii most mind sszpontosultak Krisztus Mirtjben.

HAGYTL EL ENGEM?

Azt fejezi ki vele Megvltnk, hogy az emberektl, bartoktl, tantvnyaitl val elhagyatottsg utn a legslyosabb lelki szenvedst, az Istentl val elhagyatottsg rzst is tlte a Kereszten.
Jnos 16, 32 szerint tudta, hogy egyedl marad az Atyval: "me eljn az ra s mr eljtt, hogy eloszoljatok, kiki az vihez s engem egyedl hagyjatok, de nem vagyok egyedl, mert az Atya velem van."

De most az Atya is elhagyta. Most a Kereszten szorong a lelke: Mirt hagytl el engemet? Teolgusok tprengenek rajta, vajon csakugyan gy volt-e, elhagyatott volt e Jzus? Erre azt feleljk: Igen. Ott, akkor abban a nhny rban tlte Jzus a legrettenetesebbet, az Istentl val elhagyatottsgot.
Azrt lett Jzus Krisztus elhagyatott, hogy mi soha ne lehessnk azok. Mert nem mondhatja senki, hogy akik az r Jzusi, azokat az ilyen lelki llapot nem rheti utol. Amikor a Megvltnk azt mondta, hogy a tantvny nem lehet nagyobb a Mesternl, bizonyosan erre is rtette. Meg kell jrniuk a lelki elhagyatottsgnak az tjt is.

De ha mg nem tudna is mst kiltani a lelknk, mint a Zsoltros fjdalmas panaszt, akkor sem vagyunk egyedl. Elttnk jrt a mi Megvltnk Ezt az utat jrta rettnk s az grete, hogy me n tiveletek vagyok minden napon, mg erre is vonatkozik s erre is rvnyes.

Van egy el kpe annak, ami itt a Golgotn trtnt. 3 Mzes 16ban van lerva az venknti engesztelsi nnep. Kt hibtlan bakot kellett a fpaphoz vinni. Az egyiket megltk s vre engesztelsl lett. Az l bak fejre pedig rtette ron, mindkt kezt s a megvallotta felette Izrel fiainak minden hamissgt s minden vtkt s mindenfle bneit. gy rakta azokat a baknak a fejre s elkldtte a pusztba, a kietlen helyre s az ott, a kietlen puszta helyen nyomorultan elpusztult. Az a hitnk, hogy Isten gy tette Jzusra a vilg bnt s akkor eltasztotta t, mert az szentsge kzelben nem tri el a bnt. A borzalmas hall knjt Jzus nmn szenvedte. Az Istentl val elhagyatottsg szmra elhordozhatatlan terht kiltja most a nagyvilgba. Bizony az volt a szenveds mlypontja, semmi sem tudta t e vilgon mlyebbre tasztani. Bengel pedig azt tantja, hogy ebben a negyedik szban, Urunk azt mondja, hogy nem csak az emberek kezbe adatott t, hanem Isten keztl is kibeszlhetetlent szenvedett.

N ISTENEM, N ISTENEM

Aki gy tud imdkozni lelke legnagyobb szorongsai kzepette is, az nem elhagyatott. Ez a diadal, mert csak egy rvid szem-pillantsig hagyatott el a mi Urunk. Nem vglegesen. is tudta ezt. Azrt is imdkozta csak eddig a zsoltrt. A kvetkez mondatot mr nem vette ajkra. A 22. Zsoltr 2. Verse, ugyanis gy van megrva: n Istenem, n Istenem, mirt hagytl el engem? Tvol van megtartsomtl jajgatsomnak szava.
De meghallgattatott: fldi lete napjaiban ers kilts s knnyhullats kzben knyrgsekkel s esedezsekkel jrult ahhoz, akinek hatalma van arra, hogy megszabadtsa t a hallbl s meghallgattatott istenflelmrt, tantja Zsidkhoz rt levl.

S, hogy ez valban gy volt, arra bizonysg, hogy nem ez volt utols szava. St, ami ezutn kvetkezik, az mr jra a bkessg s bizalom szava.

s gy is igaz, ahogyan az els pnksdi prdikciban hangzott el: Nem hagyatott a srban, sem teste rothadst nem ltott. gy ht a legnagyobb elhagyatottsgban is bizalommal mehetek Hozz s krhetem Tle, Gerhardt Pl szp nekvel:
Melllem el ne tvozz, Ha majd n tvozom;
A knban, mit hall hoz, llj mellm Jzusom.
Ha lelkem flve reszket s rettent a meghals,
Nagy knod s kereszted legyen vigasztals.

5. SZOMJHOZOM. Jnos. 19, 28.

A Kereszten elhangzott negyedik sz, Megvltnk lelki szenvedst summzza. Az tdik sz a testi szenveds, jaj, szava. Mint Richter mondja: Egszen emberi sz ebben az embertelen tragdiban.
jra gondoljuk csak vgig, mily nagy, s mrhetetlen sok szenvedsben van rsze, s nem beszl rla sokat. Egyetlen jajszba srti minden testi knjt. Tanuljuk meg Tle ezt is: Ne beszljnk olyan sokat, olyan knnyen s szvesen, olyan vgre nem ren a szenvedseinkrl. Csak keveset. Knnyebb lesz a krlttnk lknek is.

SZOMJHOZOM

Azt jelenti, hogy testben szenved. Mr tbb rn t, fgg a tz napon, a Kereszten. A szomjsg gytr rzse knozza, ami az hsgnl is sokkal rosszabb. A keresztre fesztettek borzalmas szenvedse srsdik ebben az egyetlen szba, tz napon, g s fld kztt kifesztve: szomjhozom.

Az apostolok arra tantanak minket, hogy Krisztus testi szenvedse fegyver a mi keznkben: Mivel teht Krisztus szenvedett testben, ti is ugyanezzel a gondolattal fegyverkezzetek fel, mert aki testben szenved, elszakad a bntl. A testi szenvedsek kztt nzznk azrt a hit fejedelmre s elvgzjre, Jzusra, aki keresztet szenvedett.
Az egyhzatyk szimbolikus jelentsget adtak Jzus Krisztus szomjhozsnak. Azt tantottk, hogy Jzus Krisztus szomjhozta:

a, az Atyhoz val visszarkezst, a dicssgbe;
b, a vltsghall gymlcse kpen, neki jut boldog lelkek szent szrete utn szomjhozik.
Nem kell mindenron elvetni ezt a gondolatot. Inkbb gondoljunk arra, hogy szomjhozik a lelkek utn. Megvltnk szomjhozik utnam. Ahogyan Stalker mondja olyan szpen: A szeretettnkre szomjhozik. Az imdsgunkra szomjhozik. A szolglatainkra szomjhozik. A szentsgnkre szomjhozik.
Az evanglista ezt a megjegyzst fzi e szhoz: hogy beteljesedjk az rs gy szlt. Kt zsoltrversnek kell beteljesednie: Erm kiszradt, mint cserp, nyelvem nyemhez tapadt s a hall porba fektetsz engem. s: St telembe mrget adnak, s szomjsgomban ecettel itatnak engem.

me, a legnagyobb szenvedsben is az rs beteljesedsre gondol. Ezt tedd te is. Gondolj az rsra! Gondolj azokra az Igkre, amelyeket Isten Lelke szved hstbljra rt fel! Nem tudom, milyen szenvedseket enged meg Isten letedben, mondja Szikszai Bni, de nem lehetnek olyanok, hogy kzttk elsikkadna a prfcia. Isten Igje, Ige marad, Isten kijelentse felette van minden emberi dolognak, felette a szenvedseknek, felette van az emberi indulatoknak s gondolatok szvevnynek, felette van az aljas sztnknek s szndkoknak. Isten Igje mindenek felett beteljesedik, mindenek felett igaz.

Ehhez a szhoz az evanglista a szemtan hitelessgvel mg egy megjegyzst fz: Volt, pedig ott egy ecettel teli edny. Azok azrt ecettel telt szivacsot tztek izspszrra s odatartottk a szjhoz. Azok, minden bizonnyal a katonk. Az ecet pedig, vagy a katonk poscaja, savany bora volt, amelyet a hossz rsg tartalmra kaptak, vagy valami folyadk, amelyet a szenvedknek ksztettek. Az izspszr nem olyan, hogy bot gyannt lehessen hasznlni Mt s Mrk e helyen ndat, emlt.

Lthi mondja ezzel kapcsolatosan, hogy feltn, hogy milyen figyelemre mlt krlmnyessggel tartja megemltsre mltnak, elssorban a negyedik evanglista, azokat a ltszlag, legjelentktelenebb rszeket is, amelyek az eljrs s a kivgzs alkalmval eladdtak. gy gondolom mondja Lthi , hogy egy olyan nemzedk, amelyik tapasztalja, mit jelent a kivgzs, a nyilvnossg kizrsval, tudja rtkelni ezeket a fontos tnybeli bizonytkokat, amelyeket Jnos ad t az utkornak.

s mindez a rszletezs mirt fontos mg? Hogy elgondolkodjunk a trtnteken. Azok a katonk, akik a keresztre feszts elejn, kockajtkot ztek, s ruhjn osztoztak, teht teljesen rzketlenl viselkedtek, most a vgn sznakozk, irgalmasak lesznek, rszvtre indulnak. Mert nincs olyan megkemnyedett szv, amelyik meg ne indulna Jzus Krisztus keresztfn val szenvedsnek lttn!

Vajon nem kemny-e az n szvem? Mert a Megvlt most is gy kilt: Szomjhozom! Hogyan? Hol? – krdezi Stalker, majd gy folytatja: Szomjhoztam s innom adtatok. Uram mikor lttuk volna, hogy szomjazol, s innod adtunk volna? Amennyiben megcselekedttek, egyel az n legkisebb atymfiai kzl, nvelem cselekedttek meg. Valahol csak szenvednek Jzus testvrei, szenvedsk magnyossgba zrva s vgyakoznak arra, hogy valaki megltogassa ket vagy beteggyukhoz ktzve s vrva, hogy valaki megigaztsa a fejk prnjt, s hst italt tartson kiszradt ajkukhoz, ott mindentt Krisztus kilt: Szomjhozom!

6. Elvgeztetett! Jnos 19, 30

A grg kifejezs azt is jelenti, hogy minden a cljhoz rt. Jzus Krisztusnak eledele volt, hogy az Atya akaratt cselekedje s az dolgt, elvgezze. Amint maga mondotta, a nzreti zsinaggban, elszr az evanglium hirdetst kell elvgeznie. s volt egy szakasza az letnek, amelyet az evanglistk ezzel a mondattal zrnak le: Jzus mindezeket a beszdeket elvgezte.

S amikor elvgezte a beszdeket, tudta, hogy eljtt az rja. Ez azt jelentette, hogy mg eltte van a keresztsg, amellyel meg kell keresztelkednie, s nagyon gytrdik, amg az elvgeztetik. Ez a tusakods trtnik a Gecsemn kertjben. Utna fpapi imdsgban megnyugodva mondja: n dicstettelek tged a fldn, elvgeztem a munkt, amelyet rm bztl, hogy vgezzem azt.”

Ez a bizonyossg szlal meg jra a Kereszten. Az a tudat szlal meg itt, hogy a nehz munka elvgeztetett, az Atya akarata beteljesedett, a szenveds vghez, cljhoz rt.
S mindazt, amit a nzreti zsinaggban s a fpapi imdsgban mg mondatokban mond el, most egyetlen szba srti:

ELVGEZTETETT.

Kstolgassuk e sznak az dessgt! Mr sokszor mondottk, mondja Stalker, hogy ez a legfelsgesebb sz, amelyet valaha is kiejtetek a fld sznn.
Mily des tantsa az is, hogy szemlytelenl hangzik. Mr nem gy mondja: elvgeztem a munkt. Csak gy: Elvgeztetett! Oh utnozhatatlan, utolrhetetlen Krisztusi alzat! Benne van teht e szban a mennyei seregek neke is. Dicssg a magassgban Istennek! S mg ezt karcsonykor a mennyei seregek sokasga hozta zenetknt a mennybl; most a Kereszten a Szerelmes Fi jszvetsgi dalaknt szll a fldrl az gbe: Elvgeztetett!

Benne az elre megjvendlt gyzelmi kilts hangzik fel. A legnagyobb gyzelmi kilts ez, amely valamikor is elhangzott a vilgban. Lehallatszott a halottak birodalmba, felhangzik az gbe, vszzadokon, vezredeken t, hangzik, s mint hlazsoltr hangzani fog az rkkvalsgban. Ebben az egy szban, mint Stalker mondja, benne volt az egsz emberisg szmra ez az zenet: me adtam eldbe nyitott ajtt, amit senki be nem zrhat.

A pognyok elmondjk hseikrl, hogy csak egy helyen sebezhetk meg. Siegfried a vllai kztt, levlnyi helyen. Achilles a sarkn. Mint ha a npeknek sejtelmk lett volna arrl, hogy Istenen kvl senki nincs, aki ne volna sebezhet. me, van gynge, hallosan sebezhet helye a hallnak s az rdgnek is, s az a hely az, ahol Krisztus elkiltotta:

E l v g e z t e t e t t !

S, hogy mi minden vgeztetett el a kereszten s az meddig rvnyes, arra lljon itt Klvin tantsa: Krisztus haldokolva bizonysgot tesz a fell, hogy az egyetlen ldozatval el-vgeztetett s betltetett mindaz, ami dvssgnkre csak szksges volt. A Krisztus ltal hozott egyedli ldozatnak hatsa s ereje rkkval, amint azt , maga a sajt szavval tanstotta, amikor ezt mondta, hogy minden elvgeztetett s betltetett, azaz, ami csak az Atya kegyelmnek megszerzsre, a bnbocsnat megnyersre, a megigazulsra s az dvssgre szksges volt, mindazt az egyszeri ldozatval nyjtotta s elvgezte, s pedig oly tkletesen, hogy az ta semmi, jabb ldozatra nincs szksg.

Mg e sz hrom nagy tantsra figyeljnk:
1. Elvgezte megvltsunkat.
2. Elvgzi megtartatsunkat.
3. Befejezi a vltsg mvt.

1. Elvgezte a megvltsunkat.

Soha olyan ertelennek nem ltszott Krisztus, mint a Kereszten, knok kztt s soha nem ltszott mg tndklbben, mint ott, hogy milyen ers a mi Istennk. Bizony az ereje, ertlensg ltal jut el cljhoz.
Nzz a Kereszten mindent elvgzett Jzus Krisztusra! Ahogyan az apostoli levl tantja: Nzznk a hit fejedelmre s elvgzjre, Jzus Krisztusra! Csggedsedben, ertlensged kzepette teljk meg a szved a drga evangliummal: Elg neked az n kegyelmem! S mondjad a hatodik szzad latin himnusz szavaival:

Kirlyi zszlk lobognak,
Fnylik titka keresztfnak;
Az let ottan halni trt,
Holtval nyervn drga brt.

Lgy ldott, oltr s ldozat,
Mellyel Krisztusunk ldozott:
Holton az let elesett,
S holtval adott letet.

l ktf, Szenthromsg!
Tged ldunk, legfbb Jsg!
Krnk: a kereszt gyzelmt,
Kzljed vlnk rdemt!

2. Elvgzi megtartatsunkat.

Ez a bizonyossg l Pl apostol szvben is. Nemcsak nmagra nzve, de a gylekezet tagjaira nzve is: meg vagyok gyzdve arrl, hogy aki a j dolgot elkezdte bennetek, elvgzi a Krisztus Jzus napjig. ppen a mindhallig engedelmes, a Kereszten mindent elvgzett Jzus Krisztus hsg tegyen bennnket is olyan meggyzds emberekk, akik minden emberi htlensg s llhatatlansg ellenre, az hsgben bzva bizonyosak vagyunk abban, hogy mi is gy szlhatunk letnk vgn: futsomat elvgeztem, a hitet megtartottam.

a Kezdet s a Vg!

3.Befejezi, a vltsg mvt.

A Kereszten ez hangzott el: Elvgeztetett, s nem ez: Befejeztetett: Mert mg nem fejezdtt be, a vltsg mve. Anlkl, hogy a Kereszt ldozatbl brmit is elvennnk, az egyszeri s tkletes ldozat volt, utalnunk kell, a feltmads, a mennybemenetel s a paruzia, a visszajvetel megvlti munkjra. Aki a Kereszten gy szl: Elvgeztetett, egyszer ezt is el fogja mondani: Befejeztetett!
De addig mg be kell teljesednie, cljhoz kell rnie a Jelensek knyve prfciinak. A Jelensek knyvben ez a „hatodik sz” jra kivirgzik. Nyolcszor ismtldik klnbz formkban.
Bellk tudjuk meg, hogy Isten titka, Isten haragja, s az ezer esztend mg ezutn jut teljessgre, ezutn vgeztetik el. Akkor hallatszik ez a szzat az gben: Most valsult meg az dvssg s hatalom s a mi Istennk orszga s az Krisztusnak hatalma, mert levettetett a mi atynkfiainak vdolja, aki vdolta ket jjel-nappal a mi Istennk eltt.

7. Atym, a te kezedbe teszem le az n lelkemet. Lk. 23, 46.

Amilyen nyugtalann teheti az ember lelkt, amikor arra kell gondolnia utols rjban, hogy mg mennyi mindent el kellett volna vgeznem, meg kellett volna tennem; olyan nagy nyugalmat adhat az ember lelknek az a tudat, hogy mindent elvgeztem. Ami tlem tellett, megtettem, amit rem bztak, teljestettem. Megvltnk lelkt, ez a nyugalom tlttte el. Elvgeztetett. Ami R volt bzva, a megvlts nagy mve, az engesztels nagy ldozata elvgeztetett.
Most mr nyugodtan, hajtja le fejt a Kereszten. Csak mg az esti imdsgot kell elmondania. Mert dlutn 3 ra van.

A templomhegyrl a vroson t idehozza a szl a hatalmas templomkrtk hangjt. Az estli imdsg ideje van. Egsz Izrel imdkozik ebben az rban: „Kezedre bzom, lelkemet, te vltasz meg engemet, oh Uram, hsges Isten.” Jzus hallotta a krtk szavt s is, imdkozik.
is esti imdsgt mondja. Azt, amit Izrel imdkozik. Ennek a zsoltrversnek els felt imdkozza, csak ms magasabb rtelemben. Atym, a te kezedbe teszem le az n lelkemet.
Szp gondolat, hogy Jzus halla eltt, esti imjt mondja. Hogy a hall az szemben csak alvs, ezt tudjuk” Ne srjatok, nem halt meg, csak alszik”!

ATYM

Ez volt els bizonysgttele 12 ves korban. Ez volt az els szava a Kereszten is. S utoljra ismt a nagy szt mondja ki: Atym! Mert ebben a szban a Fisg lelke szlal meg. Mintha utols imdsgval is, arra emlkeztetne minket is, hogy ltala, az Lelke ltal mi is gy kiltsunk: Abba, Atynk!

A TE KEZEDBE

A Te mindeneket teremt kezedbe. Abba a hatalmas, ers kzbe, amely kivezette, megvltotta npt a szolglat hzbl. Ez a kz most sem rvidlt meg. Ebben a hatalmas kzben most is van megszabadtsra val er. A Te kezedbe, abba az irgalmas, hsges kzbe, amelybl senki ki nem ragadhatja a Te juhaidat.

S, a mi Megvltnknak ppen az, az imdsga, tszegezett kzzel mondott fohsza, legyen nagy vigasztals s btorts a szmunkra, hogy minket sem ragadhat ki senki az kezbl. Arra a megvltsra, amelyet lete s halla rn szerzett, most mr rbzhatjuk magunkat. Az tszegezett kezeibe btran letehetjk lelknket.

TESZEM LE,
Az a bizonyossg szlal meg benne, amirl Jnos evangliuma feljegyzse szerint gy tantott:” Azrt szeret engem az atya, mert n leteszem az n letemet, hogy jra felvegyem azt. Senki sem veszi azt el ntlem, hanem n teszem le magamtl. Van hatalmam, hogy letegyem s van hatalmam, hogy ismt felvegyem. Ezt a parancsolatot vettem az n Atymtl.”

me gy lesz ez az esti ima Jzus ajkn gyzelmi kilts: Nem ti vetttek el az n letemet, n tettem le azt! Nem a szegek tartanak fogva a Kereszten, hanem az engedelmessg s a szeretet!
Krisztus ugyanis, semmivel sem arathatott volna fnyesebb dia-dalt, mondja Klvin mint azzal a rettenhetetlen dicsekedsvel, hogy az lelknek / melyet mindannyian elveszettnek gondoltak /Isten az rizje.

LELKEMET.

A Megvlt utols imdsgban lelknek sorsval volt elfoglalva, hvja fel a figyelmnket Stalker. Sokan vannak, akik haldoklsukban is testkkel, vagyonukkal, hozztartozikkal foglalkoznak s nem a lelkk dolgaival. s amg a kznapi kifejezs szerint az ember testbl s llekbl ll, addig a Szentrs mg a llekben is megklnbzteti az ember legfelsgesebb, legrtkesebb alkotrszt s ezt emlti Jzus is, amikor a maga lelkrl beszl. Imdsgban.

Ebben az imdsgban megszlal a feltmads remnysge is. Az evangliumok szmos helyen feljegyzik szmunkra: Jzus elre megmondta tantvnyainak, hogy neki Jeruzslembe kell mennie, s sokat kell szenvednie a vnektl s a papi fejedelmektl s az rstudktl s megletnie s harmadnapon feltmadnia. Ezt a bizonysgot nem vesztette el a Kereszten sem. Ez a remnysg szlal meg ebben a csendes esti imdsgban.
Ahogyan a feltmads remnysge szlal meg ennek az imdsgnak minden drga szavbl, gy teljk meg a mi lelknk is letnkben s hallunk rjban is l remnysggel, amelyre nagy irgalmassga szerint jonnan szlt minket Isten, a mi Atynk Jzus Krisztus lelke ltal.
Ez a remnysg s bizonyossg szlal meg Klvin Jnos, 1564. prilis 25 n kelt vgrendeletben is, melynek derekas rszben ez ll: Kijelentem, hogy ebben a hitben akarok lni s meghalni s nincs ms remnyem s bizakodsom, mint az, hogy engem kegyelmbe fogadott, ami dvssgem egyetlen alapja. Elfogadom azt a kegyelmet, melyet nekem a mi Urunk, Jzus Krisztusban megmutatott s az szenvedsnek s hallnak rdemre tmaszkodom, hogy az ltal minden bneim eltemettessenek. Knyrgk is hozz, hogy mosson s tiszttson meg a mi nagy Megvltnk vre ltal, mely minden szegny bnsrt kiontatott, hogy megjelenhessek orcja eltt, az kpt viselve.

Ennek az imdsgnak nagy hatsa volt az els keresztynekre. Istvn diaknus, megkvezse alkalmval gy imdkozott: Uram Jzus vedd magadhoz az n lelkemet! Pter apostol pedig azt tancsolja, hogy akik Isten akaratbl szenvednek is, ajnljk lelkket a h Teremtnek.

Neknk is drga tantst ad megvltnk utols imdsga. Azt j megltnunk, hogy megkesereds nlkl hal meg, de ennl tbbet is szabad ltnunk: Jzus imdkozva s ajkn Igvel hal meg. me, utols mondatval is, a keresztyn let kt legfontosabb let szksgletre utal: Ige s imdsg. Nlklk csak ertlen, elesett, beteges keresztyn let lehetsges. Ige s imdsg Ezekben kell megfrdetnnk lelknket minden napon, hogy hallunk rjn is ezek-hez meneklhessnk.
Klvin Jnos utols napjait is sok szenveds s imdsg szentelte meg. Krnyezete tbbszr hallotta szavait: Megnmultam, nem nyitom fel szjamat, mert Te cselekedted. Gememba, sicut columba, nygtem, mint a galamb.

Azt is szabad szrevennnk, s nem flsleges hangslyozni, hogy Megvltnk zsoltrverssel az ajkn hal meg. Legyen napon-knti imdsgunk egyegy zsoltr. Minden nap legalbb egy zsoltr!

Szeretnnk J. Stalker szavaival befejezni tanulmnyunkat: Sokan haltak meg mr ezzel a szval ajkukon. Amikor Husz Jnost mglyra vittk, a fejre magas paprsveget nyomtak, mely tele volt rajzolva rdgkkel, akiknek martalkul odaszntk a lelkt az bri s hhrai; de csak ezt a kiltst ismtelgette: Atym, a te kezedbe teszem le az n lelkemet. Ez volt az utols shaja Polykarpusznak, a prgai Jeromosnak, Luthernek, Melanchtonnak s mg sok ms nagy lleknek is. Ki, kvnhatn felsgesebb szrnyakra bzni lelkt Istenhez val rptben? De akr ez lesz csakugyan utols imdsgunk a hallban, akr nem: legyen ez egsz letnk buzg knyrgse: Ne tedd le kezedbl ezt a knyvet se gy, hogy elbb ne fohszkodnl e szavakkal: Atym a te kezedbe teszem le az n lelkemet.

Utsz helyett.

Haldokl imdsga.

Ne hagyj el, des Atym!

Kvnt akkor, midn a halllal egytt minden nyomorsg rem tdul s midn mr a hallnak kapujn leendek is, polgass a Te atyai szent kezeddel s adj ert arra, hogy egyb fohszkodsaim kzt tkletesen meghdolt szvvel s igaz hittel szlthassalak meg Atymnak azon imdsggal, amelyre a Te rktl fogva szerelmes Szent Fiad, az r Jzus tantott:

Mi Atynk, aki a mennyekben vagy, Szenteltessk meg a te neved, jjjn el a Te orszgod, legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, gy a fldn is. Mindennapi kenyernket add meg nknk ma, s bocssd meg vtkeinket, mikppen mi is megbocstunk az ellennk vtkezknek, s ne vgy minket a ksrtsbe, de szabadts meg a gonosztl, mert Tied az orszg, a hatalom s a dicssg mindrkk. men

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!