Rvid rtekezs az rvacsorrl 41 - 60. pont.
41. Az a vlekeds, hogy Krisztus az rvacsorban testileg jelen van, tves.
Ebbl a kpzeldsbl, tbb egyb balgasg is eredt. Adn Isten, hogy ezek csupn balgasgok s ne durva istenkromlsok volnnak! Mert nem tudom n, min testi jelenltet kpzeltek el, s azt gondoltk, hogy a Jzus Krisztus Isten - s ember - voltban hozz van csatolva ehhez a fehrsghez, nem is vve figyelembe azokat a kptelensgeket, amelyek ebbl kvetkeznek. Jllehet a Sorbonne rgi tudsai sokkal finomabban vitztak arrl, hogy a test s vr, mint van sszektve e jegyekkel, mgsem lehet tagadni, hogy ezt a vlemnyt a pps egyhzban kicsinyek s nagyok egyarnt elfogadtk, s hogy mg ma is kegyetlenl fenntartjk tzzel-vassal: hogy Jzus Krisztust a jegyek tartalmazzk, s t azokban kell keresni. S hogy ez lltst fenntarthassuk, el kell ismernnk, hogy Krisztus teste vagy vgtelen, vagy klnbz helyeken lehet. S ha az ember ezt mondja, vgl eljut addig a pontig, hogy az egyltaln nem klnbzik valami fantomtl. Ha az ember oly jelenltet akar fellltani, mely ltal Krisztus teste a jegy belsejbe zratik, ez nem csupn brnd, hanem krhozatos tvelygs is, amely Krisztus dicssgvel ellenttben ll s lednti azt, amit az emberi termszetrl kell tartanunk. Mert a Szentrs minket mindig arra tant, hogy amint az r Jzus a fldn magra vev embervoltunkat, gy az gbe is emel azt, kivve a haland llapot all, de termszetben meg nem vltoztatva.
42. Megvltnk teste az gben ugyanaz, mint ami a fldn volt.
Ha az r ember-voltrl beszlnk, kt dolgot kell figyelembe vennnk, hogy ti. a termszet valsgt se vegyk el, de amellett dicssges llapott se kisebbtsk. Hogy ezt tehessk, mindig a magassgba kell felemelnnk gondolatainkat, s Megvltnkat odafenn keresni. Mert ha t e vilg romland dolgai kz helyezzk, eltekintve attl, hogy azt, amit a Szentrs az emberi termszetrl mond, lerontjuk, megsemmistjk felmenetele dicssgt is. Mivel azonban ezt a trgyat msok bvebben kifejtettk, ismt tovbb megyek. Csupn azt akarom futlag megjegyezni, hogy Krisztust kpzelds tjn a kenyrbe s borba bezrni, vagy azokkal oly mdon sszekapcsolni, hogy rtelmnk anlkl, hogy az gre tekintene, csupn a kenyrben s borban gynyrkdjk, rdgi brndozs. Errl a trgyrl mg egyebtt is fogunk szlni.
43. Egyb tvelyek, melyek a kpzelt testi jelenltbl szrmaznak.
Ez a fonk vlemny, mikor egyszer elfogadtk, sok ms babont is ltrehozott. Mindenek kztt elssorban a testi imdst, ami tisztra blvnyimds. Mert mikor az rvacsora kenyere eltt leborulnak s Krisztust gy imdjk, mintha abban volna, blvnyt lltanak a skramentum helyre. Nincs rendeletnk, hogy imdjuk, hanem hogy vegyk s egyk a kenyeret. Nem kellett volna oly vakmeren megksreln azt. St a rgi egyhzban lland gyakorlat volt, hogy mieltt az rvacsort kiosztottk, nneplyesen buzdtottk a hvket, hogy szveiket a magassgba emeljk, azt akarvn ezzel jelezni, hogy ha Jzus Krisztust helyesen akarjk imdni, nem szabad megllapodniuk a lthat jegynl. Nincs azonban hosszas vitra szksg, ha jl megrtettk a valsg jelenltt s sszekttetst a jeggyel (amelyrl beszltnk s ezutn is fogunk beszlni). Ugyanebbl a forrsbl ms fajtj babonk is szrmaztak, ilyenek pl., hogy a skramentumot vente egyszer dszes menetben viszik az utckon, hogy mskor strat lltanak neki, hogy egsz ven t szekrnyben rzik, hogy gy mulattassk azzal a npet, mintha Isten volna. Mivel mindezt nemcsak Isten Igje nlkl talltk ki, hanem egyenesen az rvacsora intzmnynek ellenre, szksges, hogy minden keresztyn elvesse az effle haszontalansgokat.
44. Mirt veszik a ppistk az rvacsort csupn egyszer vente?
Rmutattunk, hogy a pps egyhzban honnt szrmazott az a szerencstlensg, hogy a np egsz ven t tartzkodik az rvacsortl. Mivel azt tartja, hogy az rvacsora ldozat, melyet egy ember mutat be mindenekrt. St mg, mikor arrl van is sz, hogy a hv egyszer egy vben ljen vacsorval, nyomorultul szt van az tpve, s mintegy darabokra van szaggatva. Mert ahelyett, hogy a npnek a bor skramentumt is kiosztank, elhitetik vele, hogy a vacsornak az egyik felvel is meg kell elgedni. Ekknt a szegny hvk gonoszul ki vannak jtszva a kegyelembl, melyet az r szmukra ksztett. Mert ha nem kis jttemny az, hogy tplltatsunkra az r vrben rszeslnk, igen nagy kegyetlensg azt elragadni azoktl, akiket megillet. Ebbl lthatjuk, hogy a ppa min vakmer btorsggal hajtotta zsarnoksga al az egyhzat, amint egyszer az uralmat elfoglalta.
45. A ppa azok all az ltalnos szablyok all, melyeket Urunk adott, kivteleket tett.
Urunk, miutn azt parancsol tantvnyainak, hogy egyenek a kenyrbl, amely testben megszenteltetett, mikor a kehelyhez r, nem mondja egyszeren: "igytok", hanem vilgosan azt csatolja szavaihoz, hogy mindenki igyk, abbl. Kvnhatunk-e ennl vilgosabb dolgot? Azt mondja, hogy egyk a kenyeret anlkl, hogy ltalnos kifejezst hasznlna. Azt mondja, hogy a kehelybl mindnyjan igyunk! Honnt szrmazik ez a klnbsg, ha nem onnt, hogy az rdg eme gonoszsgt meg akarta elzni? S a ppa kevlysge mgis akkora, hogy azt meri mondani: "Ne igyatok mindnyjan!" s annak bebizonytsra, hogy az Istennl is blcsebb, azt hozza fel, hogy a papnak valamin eljoggal kell brnia a np felett, hogy gy az ldozri mltsg tisztessgben rszesljn. Mintha bizony a mi Urunk nem elgg figyelt volna arra, hogy egyiknek mint kell klnbznie a msiktl! St, felhozza azokat a veszlyeket is, melyek abbl szrmazhatnnak, ha a kehely mindenkinek kiosztatnk. Megtrtnhetik, hogy nha egy pr csepp elhull. Mintha bizony a mi Urunk ezt elre nem ltta volna! Nem egszen nylt vdolsa-e ez Istennek, hogy azt a rendet, amelyet tartania kellett volna, sszezavarta s npt minden ok nlkl veszedelembe dnttte?
46. A kehely visszatartsnak helytelen okai.
Annak kimutatsra, hogy ebben a vltoztatsban nincs nagy illetlensg, arra figyelmeztet, hogy egy szn alatt az egsz ssze van foglalva, amennyiben a test nem vlaszthat el a vrtl. Mintha bizony Urunk ok nlkl vlasztotta volna el a kettt egymstl. Mert ha a rszek kzl akrmelyiket, mint feleslegest, mellzhetjk, balgasg volt azokat kln-kln ajnlani. Ezek kzl a cimbork kzl nmelyek ltva, hogy ezt az istenkromlst fenntartani szemrmetlensg, msknt akartk leplezni a dolgot. Azt mondjk, hogy Jzus Krisztus, mikor a skramentumot rendelte, csupn apostolaihoz beszlt, kiket a papi rendbe lltott. Mit vlaszolnak azonban ezek arra, amit Szent Pl mondott, hogy ti. az egsz keresztyn npnek adta azt, amit az rtl vett, azaz, hogy mindenki egyk a kenyrbl s igyk a pohrbl. Azonkvl, kijelentette meg nekik, hogy Urunk az apostolainak az rvacsort, mint papoknak adta? Mert a szavak ppen ellenkezt mondanak, mikor azt parancsolja nekik, hogy az pldja szerint cselekedjenek (Luk 22, 19). Ezrt szablyt ad nekik, amelyet llandan meg akar tartatni egyhzban. Aminthogy hajdanban meg is tartottk azt egszen az Antikrisztusig, ki a zsarnoksgot elnyervn, nyltan Isten s az igazsga ellen szegezte szarvait, hogy azt egszen megsemmistse. Ltjuk teht, hogy trhetetlen gonoszsg, ha valaki ekknt sztvlasztja s elszaggatja a skramentumot, elklntve azokat a rszeket, melyeket Isten kapcsolt egybe.
47. A ppa mkzsa az rvacsora tekintetben.
Hogy vgre jussunk a dolognak, egy fejezetbe foglaljuk ssze mindazt, amit egybknt kln kellene vizsglat al venni. A fhiba abban rejlik, hogy az rdg azt a gyakorlatot hozta be, az rvacsora minden tants nlkl szolgltassk ki s a tants rszben gyermekes s haszontalan, rszben egyttal veszedelmes szertartsokkal helyettestette, amibl aztn sok baj szrmazott. gy trtnik, hogy a mise, melyet a pps egyhzban az rvacsora gyannt tartanak, ha jl meg akarjuk hatrozni, nem ms, mint majmols s bohckods. Majmolsnak nevezem, mivel az r vacsorjt ott minden sz nlkl utnozzk, ppen mint a majom‚ amely hebehurgyn s tlkpessg nlkl kveti, amit lt.
48. Az ignek mindig egytt kell jrnia a skramentummal.
A legfbb dolog, amit az r parancsolt, az, hogy az rvacsort igaz megrtssel osszuk ki. Ebbl az kvetkezik, hogy a tantsnak lnyeges szerepe van. Ha ezt elvetjk, nem marad ms, mint a hideg s hatstalan szertarts. S ezt nemcsak a szentrs mutatja, hanem tanstjk a ppa knonai is egy oly helyen, amelyet Szent goston idz (Tract. 80. in Joan.), ahol azt krdezi: "Mi a keresztsg vize Ige nlkl, ha nem romland elem?" "Az Ign pedig" – mint menten hozzteszi – "nem a hirdetett, hanem a megrtett Igt rtem." Mindezzel arra mutat, hogy a skramentumok erejket az Igtl nyerik, amidn az rtheten hirdettetik. Enlkl, nem mltk a skramentum nvre. A misben pedig nemcsak hogy semmi rthet tudomny nincs, hanem inkbb azt gondoljk, hogy az egsz szent titok el van rontva, ha nem suttogva tesznek s mondanak mindent avgbl, hogy a hallgatk mit se rtsenek. Ezrt megszentelsk nem egyb, mint szemfnyveszts, mivel azt gondoljk, hogy ha szemfnyvesztk mdjra mormognak s mindenfle hkuszpkuszt csinlnak, ezzel Krisztust a kezeik kz val leszllsra knyszertik. Ltjuk teht, hogy a mise, mely gy van rendelve, a Krisztus vacsorjnak inkbb vilgos megfertztetse, mint megtartsa, mivel az rvacsornak sajtos s legfbb zloga belle hinyzik, ti., hogy a szent titok a np eltt jl megmagyarztassk s az gretek vilgosan elmondassanak, midn e helyett csupn egy pap mormogja halkan, flrellva s rtelem nlkl azokat. Bohckodsnak nevezem ezt, mivel a mozdulatok s arckifejezsek jobban illenek valami boh-zathoz, mint oly szent titokhoz, min az r szent vacsorja.
49. A rgi trvny szertartsai mire szolgltak? A ppistki megrovandk.
Mindenesetre igaz, hogy az testamentumi ldozatok nagyobb dsszel s tbb szertartssal mentek vgbe. Mivel azonban azoknak az ldozatoknak j jelentsk volt, s minden arra szolglt, hogy a npet oktassa s bressze a kegyessgre, azt kell mondanunk, hogy nagyon tvol lltak a mai ldozatoktl, melyeknek nincs egyb cljuk, minthogy a npet minden haszon nlkl gynyrkdtessk. Mivel a missek az szvetsgnek eme pldjt hozzk fel szertartsaik vdelmre, meg kell figyelnnk, min klnbsg van akzt, amit ezek mvelnek, s amit Isten Izrel npnek parancsolt. Ha csupn arrl volna is sz, hogy az, amit akkor tartottak, az r parancsn alapult, s megfordtva, hogy minden mostani knnyelm ldozatuk csupn emberi alapokra van helyezve, mg mindig elg nagy klnbsg volna. Neknk azonban sokkal tbb okunk van, hogy gncsoljuk azokat.
50. A zsid ceremnik bizonyos cl szolglatban llottak s utnzsuk kptelensg.
Urunk, ugyanis nem ok nlkl rendelte egy korszakra nzve a zsid alakot, tudva, hogy elj a nap, mely annak vget vet s erejt veszi. Mivel ugyanis mg nem adta meg a tudomny ilyen vilgossgt, azt akarta, hogy a np inkbb az alakzatokban gyakorolja magt, s azokban nyerjen krptlst azrt, aminek egyebtt hinyt rezte. Amita azonban Jzus Krisztus testben megjelent, mivel a tudomny fnye kigylt, az alakzatok erejkbl vesztettek. Ha egyszer birtokunkban van a test, el kell hagynunk az rnykokat. Mert ha vissza akarunk menni azokhoz a szertartsokhoz, amelyek megszntek, mintegy helyre lltjuk a templom fggnyt, melyet Jzus Krisztus halla kettszaktott, s ennyiben az evanglium vilgossgt elhomlyostjuk.
Ebbl ltjuk, hogy a misben szerepl tmrdek szertarts a zsidskods oly formja, mely a keresztynsggel teljesen ellenttben ll. Nem tartom eltlendknek az oly szertartsokat, melyek a kztisztessg s rend szolglatban llanak s a skramentum irnt val tiszteletet gyaraptjk, feltve, ha jzan s illend alakban jelentkeznek. Ily vgtelen s hatrtalan rvnyt azonban, amely hozz ezernyi babont hozott ltre s a npet mintegy butasgba dnttte anlkl, hogy valami plst is hozott volna, nem lehet trni.
51. A mi Urunk halla s szenvedse tkletes s egyetlen ldozat.
Ebbl lthat az a klnbsg is, melynek a ppistk, s azok kzt kell lennie, kiknek Isten az igazsga megrtst ajndkozta. Mert az utbbiak nem ktelkedhetnek abban, hogy krhozatos szentsgtrs, ha valaki azt gondolja, hogy a mise oly ldozat, mely bnbocsnatot szerez neknk, vagy inkbb, hogy a pap mintegy kzbenjr, hogy Krisztus hallnak s szenvedsnek rdemt mindazokra alkalmazza, akik misjt megveszik, vagy annl jelen vannak, vagy htatot reznek irnta. Ellenkezleg, arra a kvetkeztetsre jutnak, hogy az r halla s szenvedse az egyetlen ldozat, amellyel Isten haragjnak eleget tett s szmunkra rkk tart igazsgot szerzett; aztn, hogy az r Jzus a mennyei szentlybe azrt lpett be, hogy helyettnk megjelenvn, ldozatnak erejvel kzbenjrjon. St ksz rmmel meg fogjk engedni, hogy az hallnak jttemnye az rvacsorban velnk kzltetik, spedig nem a cselekmny rdemrt, hanem az gretekrt, amelyek szmunkra adatnak, ha hittel fogadjuk azokat. Msodszor semmikppen el nem fogadhatjk, hogy a kenyr Krisztus testv, a bor vrv lnyeglt t, hanem llandan meg kell maradniuk amellett, hogy a lthat jegyek valdi llagukat megtartjk, hogy azt a lelki igazsgot jelkpezzk elttnk, amelyrl szlottunk. Harmadszor bizonyosnak kell tartaniuk, hogy az r valban megadja az rvacsorban mindazt, amit brzol, s kvetkezskppen valban vesszk a Jzus Krisztus testt s vrt. Mindamellett nem fogjk keresni t, mintha a kenyrbe volna zrva, vagy helyileg volna csatolva a lthat jegyhez. Nemcsak hogy nem imdjk a skramentumot, hanem inkbb flemelik a magassgba rtelmket s szvket, s az r Jzust ilyen mdon akarjk gy magukhoz venni, mint imdni is.
52. A megvilgosodott keresztyn felfogsa az rvacsorrl.
Ebbl kvetkezik, hogy blvnyimds gyannt megvetik s krhoztatjk az sszes babons cselekmnyeket, amin az, hogy a szentsget dszes krmenetben hordozzk, s hogy stort ptenek, mely-ben azt imdat trgyv teszik. Mert Urunk gretei azon a haszn-laton tl nem terjednek, amelyet engedett neknk. Aztn azt tartjk, hogy ha valaki a npet a skramentum egyik rsztl, ti. a kehelytl megfosztja, az r rendelett tri s rontja meg, s hogy a helyes kiszolgltats vgett teljes egszben szksges azt kiosztani. Vgl megfontoljk, hogy nemcsak haszontalan, hanem egyenesen vesze-delmes felesleg s a keresztynsghez egyltaln nem ill dolog, ha annak az egyszersgnek ellenre, amelyet renk az apostolok hagytak, oly tmntelen zsid eredet szertartst hasznlnak. Meg-fontoljk azt is, hogy mg helytelenebb dolog az, ha az rvacsort arcjtk s nem tudom min bohckods ksretben vgezik, anl-kl, hogy a tudomnyt eladnk, st inkbb minden tudomny el van temetve, mintha az rvacsora a bvszmestersg egy fajtja volna.
53. Az utols pont. j vitk az rvacsorrl.
Vgl az utols fpontra kell trnnk, arra a vitra ti., melyet e trgy-rl korunkban harcoltak meg. Mivel e vita szerencstlen volt – mert ktsgtelenl az rdg tmasztotta, hogy megakadlyozza, st teljesen megszaktsa az evanglium plyafutst, – inkbb azt hajtanm, hogy az emlkezetbl egszen kitrltessk, semhogy annak hosszadalmas emlegetsben lelnm gynyrsgemet. Mindamellett, mivel ltom, hogy sok j lelkiismeret zavarban van, mert nem tudja, mely irnyba forduljon, csupn annyit fogok mondani, amennyi annak megmutatsra, hogy mint kell dntenik, szksgesnek fog ltszani.
54. Isten nha sajt npt is tvelygsbe engedi esni.
Elssorban minden hvt az Isten nevben krek, ne botrnkozzanak meg azon, hogy azok kztt, kiknek az igazsg napfnyre hozsban mintegy vezreknek kellett lennik, oly nagy eltrs tmadt. Mert nem j dolog, hogy az r az szolgit valamennyire tudatlansgban hagyja, s eltri, hogy egyik a msik ellen harcra szlljon. Nem azrt, hogy rkre elhagyja, hanem csak egy idre, hogy megalzza t. s bizonyra, ha eddig minden a kvnsgunk szerint s zavar nlkl ment volna vgbe, az emberek taln meg is feledkeztek volna magukrl s az r kegyelme is kevsb lett volna ismeretes, mint illett volna. gy az r, a dicssg minden anyagt el akarta venni az emberektl, hogy egyedl rszesjn dicssgben. St, ha figyelembe vesszk, hogy a vilg mily stt rvnyben volt akkor, mikor azok, kik az ellenttet tmasztottk, az igazsgra kezdtek minket visszavezetni, egyltaln nem fogunk csodlkozni, ha kezdetben nem tudtak minden dolgot. A csoda inkbb az, hogy Urunk oly rvid id alatt gy megvilgost ket, hogy kpesek lettek magukat is kivonni, s msokat is kimenteni a tvelygsek ama fertjbl, melybe oly rgta el voltak sllyedve. Nincs azonban jobb, mint, ha elbeszljk, hogy s mint ment a dolog, mivel ebbl kitnik, hogy a npnek e tekintetben egyltaln nincs oly nagy oka a megbotrnkozsra, mint ltalban gondoljk.
55. A reformtorok nzeteltrseinek trtnete az rvacsora trgyban. – Luther.
Mikor Luther elkezdett tantani, az rvacsort oly mdon trgyalta, hogy Krisztus testi jelenlte tekintetben lthatlag rintetlenl akarta hagyni az ltalnosan elfogadott nzetet. Mert mikor az tlnyeglst ajnlotta, azt mondotta, hogy a kenyr Krisztus teste, amennyiben a test azzal egyeslt. Azonkvl szavaihoz oly hasonlatokat csatolt, melyek egy kiss kemnyek s durvk. azonban ezeket mintegy vgs knyszerbl alkotta, mivel vlemnyt msknt ki nem fejthette. Mert ily magas dolgot nehz megrtetni anlkl, hogy az ember valami oda nem ill kifejezst ne hasznljon.
56. Zwingli s Oecolampadius nzetei.
Msrszt flkelt Zwingli s Oecolampadius, kik midn lttk a visszalst s a csalst, melyet az rdg kvetett el, mikor Krisztusnak oly testi jelenltt llt, amint tbb mint 600 v ta tantottak s tar-tottak, azt gondoltk, hogy vlemnyket elhallgatniuk nem szabad, mivel nzetk szerint abban, hogy az emberek Jzus Krisztust mintegy a kenyrbe zrva imdtk, krhozatos blvnyimds nyilvnul. Minthogy igen nehz volt megszntetni azt a vlemnyt, - mely oly hossz id ta gykerezett az emberek szvben, - minden tehetsgket arra fordtottk, hogy e nzetet rossz hrbe hozzk. Kimutatvn, hogy mily vaskos tveds volt az, hogy az emberek nem ismertk meg, ami a Szentrsban Jzus Krisztus menybemenetele tekintetben oly vilgosan meg van magyarzva s, hogy ember voltban fogadtatott be az gbe, ahol mindaddig lakozni fog, mg el nem j megtlni a vilgot. Mg azonban rdekldsket csak e pontra fordtottk, elfelejtettk kimutatni, hogy az rvacsorban Jzus Krisztus min jelenltt kell hinni s testnek, vrnek min kzltetst nyerhetjk abban.
57. Luther megtmadja nzetket.
Luther azt gondolta, hogy k csupn a puszta jegyeket akarjk meghagyni, lelki llaguk nlkl. Ezrt csakhamar szembeszllt velk, s utoljra eretnekeknek nevez ket. Mikor aztn a kzdelem egyszer megkezddtt, idvel mindig hevesebben lngolt s krlbell 15 vig folyt elkeseredetten anlkl, hogy valaha az egyik fl bks szvvel hajland lett volna meghallgatni a msikat. Mert noha egy alkalommal gylsre is sszejttek, az elidegenls akkora volt, hogy utoljra is eredmny nlkl vonultak vissza. St ahelyett, hogy valami j megegyezshez kzeledtek volna, egymstl mindjobban eltvolodtak, s mssal nem gondoltak, csak hogy nzetket megvdelmezzk s az ellenkezt megcfoljk.
58. A bkltets megksrlse. – A balsiker oka.
Ltjuk most mr, miben tvedett Luther a maga rszrl s miben tvedt ms oldalrl Zwingli s Oecolampadius. Luther ktelessge lett volna elssorban a figyelmet flhvni arra, hogy neki nem szndka oly helyi jelenltet lltani, aminrl a ppistk lmodnak. Msodszor tiltakoznia kellett volna az ellen, hogy a skramentumot Isten helyett akarta volna tiszteltetni. Harmadszor tartzkodnia kellett volna a durva s nehezen rthet hasonlatoktl, vagy mrskelten s oly magyarzattal kellett volna hasznlnia azokat, hogy semmi botrnkozst ne tmaszthassanak. Amita a harc megindult, a mrtken tl ment gy vlemnynek magyarzsban, mint abban, hogy a msik flt zordon beszd kesersgvel feddte. Mert ahelyett, hogy elfogadhatan kifejtette volna nzeteit, szoksos hevessghez kpest olyan tlz beszdformkat hasznlt az ellenmondk megtmadsra, hogy ezek nagyon nehezen voltak elviselhetk azokra nzve, kik egybknt nem voltak nagyon hajlandk szavnak hinni. A msik fl is hibt kvetett el abban, mikor annyira elkeseredetten kelt ki a ppistk ama babons s fantasztikus vlekedse ellen, hogy a Jzus Krisztus teste helyileg jelen van a skramentum belsejben s az ebbl kvetkez istentelen imds ellen, hogy tbb fradsgot fordtottak a rossz lerombolsra, mint a j felptsre. Mert br az igazsgot nem tagadtk, mindamellett nem tantottak oly vilgosan, mint ktelessgk lett volna. n azt gondolom, hogy mikor igen nagy fradsgot fordtottak annak fenntartsra, hogy a kenyr s bor azrt neveztetnek a Krisztus testnek s vrnek, mivel azoknak jegyei, nem gondoltak annak hozzadsra, hogy a kenyr s bor olyatnkppen jegyek, hogy a valsg is ssze van velk ktve. Tiltakozniuk kellett volna ekknt azellen, hogy nekik szndkuk lett volna valami mdon elhomlyostani azt a kzssget, melyet az r az testben s vrben ad neknk e szentsg ltal
59. Isten szolginak ktelessge az igazsg gyarapodsa rdekben.
gy az egyik, mint a msik fl hibt kvetett el, hogy nem volt trelmk egyms meghallgatsra avgbl, hogy az igazsgot indulat nlkl kvessk, ha egyszer megtalljk. Mindamellett nem szabad elfelednnk azokat a kegyelmi ajndkokat, melyeket az r nkik adott, s a javakat, melyeket kezk s kzvettsk ltal neknk osztogatott. Mert ha nem vagyunk hltlanok s nem feledjk el, mivel tartozunk nekik, nagyon jl meg tudjuk ezt s mg tbbet is bocstani nekik anlkl, hogy gncsolnk, vagy rgalmaznk ket. Egyszval, mivel lttuk, hogy szent letet ltek s lnek is mg rszben, hogy tudsuk kivl, hogy lngol hv hatotta, illetve hatja t ket az egyhz ptsre, mindig mrsklettel s tisztelettel tartozunk beszlni rluk. Kivlt amita vgl tetszett Istennek, hogy miutn gy megalzta ket, hatrt szabjon ennek a szerencstlen kzdelemnek, vagy legalbb lecsillaptsa azt, mg a vgs dnts bekvetkezhetik. Azrt mondom ezt, mivel mg nem hozatott nyilvnossgra oly minta, melyben az egyetrts meg volna ktve, amint leghasznosabb volna. Ez azonban meglesz, ha Istennek tetszeni fog egy helyre gyjteni mindazokat, akiknek azt ott meg kell alkotniuk.
60. Testvri egyetrts az egyhzak kztt.
Ekzben meg kell elgednnk azzal, hogy az egyhzak kztt testvri kzssg van, s hogy mindnyjan megegyeznek abban, hogy amennyiben szksges, sszegylekeznek Isten parancsa szerint. Egy szvvel-llekkel valljuk ht, hogy ha a skramentumot hittel vesszk el az r parancsa szerint, valban rszeseiv lesznk a Jzus Krisztus teste s vre igazi llagnak. Hogy ez mint trtnik, azt egyik ember jobban levezetheti s vilgosabban megmagyarzhatja, mint a msik. Hogy a testi kpzeldseket kizrhassuk, arra van szksgnk egy rszrl, hogy szvnket a magassgba emeljk, nem gondolvn, hogy Urunk Jzus egszen addig lebocstkozott volna, hogy romland elemekbe zrjk t. Msrszt, hogy a szent titok hatst meg ne szntessk, azt kell gondolnunk, hogy annak hatsa Isten titkos s csods erejbl szrmazik, s hogy ennek a rszeslsnek ktelke Isten lelke, ez lvn az ok, amirt az lelki rszesedsnek neveztetik.
A fordt utszava.
Klvin jelen mvrl Bza Klvin-letrajzban ezt olvassuk:
„Ebben az idben (Strassburgi tartzkodsa ideje alatt, 1541-ben) adta ki Klvin az ltala alaptott francia gylekezet hasznlatra az rvacsorrl szl aranyos knyvecskt. Amelyet ksbb latinra fordtott Gallasius s amelyben az rvacsort oly rtheten, vilgosan s tudomnyos kszltsggel magyarzza, hogy az annyi boldogtalan vitt felidz krdseket a tudsoknak s komolyan vallsos embereknek megnyugvsra vgleg eldnttte, mintha maga Isten sugalmazta volna irst"1.
A kivl letr e szavaihoz pusztn azt kell fznnk, hogy Klvin a rmai katholikusok, luthernusok s zwinglinusok ldatlan kzdelmben akarta a megbkls tjt megmutatni kis knyvvel s illetve azoknak az egyszer embereknek akarta szelden s vilgosan megmagyarzni az rvacsort, akik a hrom egymssal. Szemben ll nzet kztt mr-mr elvesztettk fejket. Termszetes, hogy a jelen m, s az Institutio megfelel fejezete kztt sok egybehangzs tallhat, mindamellett igaztalanul jrnnk el, ha e munka eredetisgt s nllsgt ktsgbevonnnk.
Ford.
1 Lsd. Klvin Jnos mvei. VII. Klvin Jnos lete. Irta Bza Tdor. Ford. Lic. Rc Klmn. 1908. s 1998.
|