Rvid rtekezs az rvacsorrl 21 - 40. pont.
21. Az nvizsglat mdja.
Itt nagyon vigyznunk kell magunkra. Mert, mg egyrszt nem lehe-tnk elg szorgalmasak az nvizsglatban, a szerint, amint az r rendeli, addig msrszt az lblcs tudsok a szegny lelkiismereteket igen veszedelmes zavarba, vagy inkbb borzaszt gyehennba dntttk, nem tudom min vizsglatot kvnva, amelynek nem volt lehetsges vgre jutni. Hogy mindezekbl a zavarokbl kibontakozzunk, az egsz vizsglatot, amint mr mondottam, az r rendelshez kell szabnunk, mint szablyhoz. Ez pedig, ha kvetjk, nem engedi, hogy tvedjnk. Ha ezt kvetjk, meg kell vizsglnunk, vajon van-e bennnk igaz bnbnat s igaz hit, a mi Urunk Jzus Krisztusban. Ez a kt dolog oly szoros sszekttetsben ll egymssal, hogy egyik a msik nlkl nem ltezhetik.
22. Hogy Krisztus ldsaiban rszt vehessnk, mindarrl le kell mondanunk, ami a mienk.
Mert ha azt gondoljuk, hogy letnk a Krisztusba van elhelyezve, el kell ismernnk, hogy magunkban halottak vagyunk. Ha ernket benne keressk, meg kell rtennk, hogy magunktl gyengk vagyunk. Ha azt vljk, hogy egsz boldogsgunk az kegyelmben van, t kell ltnunk, hogy nlkle mily nagy a mi nyomorsgunk. Ha nyugodalmunk benne van, kell, hogy magunkban csak lelkiismereti furdalst s nyugtalansgot rezznk. Mr pedig ily rzs nem ltezhetik anlkl, hogy ne hozna ltre egyrszt elgedetlensget egsz letnkkel szemben, msrszt aggodalmat s flelmet s vgl vgydst s szeretetet az igazsg irnt. Mert az, aki ismeri bnnek rtsgt, llapotnak nyomorsgt, mivel elidegenlt Istentl, gy megszgyenl, hogy nagy bnatban elgedetlenkedni, magt krhoztatni, nygni s shajtani knyszerl. St Isten tlete azonnal jelentkezik s a bns lelkiismeretet csodlatos aggllyal, gytri, mivel azt ltja, hogy nincs md a menekvsre, s nincs sz, amit vdelml felhozhatna. Mikor nyomorsgunk ily megismersvel megkstolhatjuk Isten jsgt, akkor menten vgydunk arra, hogy letnket akarata szerint igazgassuk s egsz elz letnket megtagadjuk, s gy benne j teremtmnyekk legynk.
23. A helyes rvacsorzs kellkei.
Ha teht helyesen akarunk rszeslni az rvacsorban, szksges, hogy szvnk ers bizalmban egyedli igazsgunknak, letnknek s dvssgnknek az r Jzust tartsuk, elfogadvn s elvvn azokat az greteket, melyeket bizonyos s szilrd gretek gyannt ad, ellentmondva msrszrl minden ellenkez bizakodsnak, avgbl, hogy bizalmunkat gy magunkban, mint minden teremtmnyben elvesztve, teljesen benne nyugodjunk meg, s egyedl az kegyelmvel elgedjnk meg. Mivel pedig ez mindaddig meg nem trtnhetik, mg meg nem ismerjk, mily szksges, hogy segtsgnkre jjjn, fontos dolog, hogy szvnknek belsejt egszen thassa nyomorsgunk fj tudata, mely aztn hezkk s szomjhozkk tesz minket utna. Ahhoz pedig, hogy j tvgyunk legyen, nemcsak az szksges, hogy gyomrunk res legyen, hanem hogy j llapotban legyen s arra is kpes legyen, hogy tpllkt befogadja. Ebbl az kvetkezik, hogy lelknket az hsgnek kell gytrnie s heves vgynak kell elfognia a megelgttets utn, ha azt akarjuk, hogy jl megtallja a tpllkot az r vacsorjban.
24. Az nmegtagads szksges.
St meg kell jegyeznnk, hogy Jzus Krisztus utn nem vgydhatunk gy, hogy egyttal Isten igazsgt is ne hajtsuk, ami nmagunk megtagadsban s az akaratval szemben val engedelmessgben ll. Mert az nincsen rendjn, ha arra tartunk ignyt, hogy Krisztus tagjai legynk, de emellett minden szabadossgot megengednk magunknak s feslett letet lnk. Mivel Krisztusban nincs ms, mint tisztasg, jsg, mrsklet, igazsg, alzatossg, s ms ilyen ernyek. Ha tagjai akarunk lenni, tvol kell tlnk lennie a tiszttalansgnak, nagyraltsnak, hazugsgnak s minden hasonl bnnek. Mert e dolgokat vele ssze nem vegythetjk anlkl, hogy nagy igaztalansgot s gyalzatot ne kvetnnk el ellene. Mindig esznkbe kell jutnia, hogy kzte s a bn kztt ppoly kevs a megegyezs, mint a vilgossg s a sttsg kztt. Igaz bnbnatra teht akkor jutunk el, ha arra treksznk, hogy letnk Krisztus pldjval egyez legyen.
25. A szeretet kivltkppen szksges.
Mindamellett, br ennek ltalnosnak kell lennie letnk minden rszben, klnsen helye van a szeretetben, mivel minden egyb erny felett ez van ajnlva ebben a skramentumban, amely ok k-vetkeztben az rvacsora a szeretet ktelknek neveztetik. Mert amint a kenyr, mely ott a kzs hasznlatra van megszentelve, tbb magbl akknt van sszevegytve, hogy egyiket a msiktl tbb el nem lehet vlasztani, gy neknk is magunk kztt a feloldhatatlan bartsg rzetvel kell egyeslve lennnk. Mi tbb, mi ott Krisztus ugyanazon testt vesszk, hogy annak tagjaiv legynk. Ha magunk kztt ellensges rzletet s egyenetlensget tpllunk, nem vagyunk azon, hogy Krisztus darabokra ne szakttassk, s ebben a szentsgtrsben ppen gy vtkesek vagyunk, mintha mi cselekedtk volna azt. Egyltaln nem szabad ht ahhoz merszen kzelednnk, ha gyllsggel, vagy ellensges indulattal viseltetnk valaki, fleg keresztyn ember irnt, ki az egyhz ktelkbe tartozik. Ha teljesteni akarjuk az r rendelett, egszen ms rzlettel kell viseltetnnk, azaz szjunkkal meg kell vallanunk s tantanunk, hogy szabadtnknak mennyire adsai vagyunk, neki hlt kell adnunk, nemcsak abbl a clbl, hogy neve dicsrtessk bennnk, hanem hogy msokat is ptsnk s pldnk ltal tantsunk arra, amit tenni tartoznak.
26. Minden ember tkletlen s feddst rdeml.
Mivel azonban a fldn nem lehetne oly embert tallni, ki a hitben s szent letben annyira elrehaladt volna, hogy egyben, vagy msban mg mindig ne volna benne elg gyengesg, mg utoljra az a veszly tmadhatna, hogy tbb j lelkiismeret megzavarodnk, ha meg nem elznk azt, s nem mrskelnk azokat a parancsokat, melyeket gy a hit, mint a bnbnat tekintetben adtunk. Veszlyes tantsi md teht, amelyhez nmelyek ragaszkodnak, mikor a szv tkletes bizalmt s tkletes bnvallst kvetelnek, s kizrjk mindazokat, kikben ezek meg nem tallhatk. Mert mikor ezt teszik, kivtel nlkl mindenkit kizrnak. Hol, az az ember, aki azzal bszklkedhetnk, hogy semmi bizalmatlansg nem mocskolja, be s egyltaln nincs alvetve valami bnnek, vagy ertlensgnek? Isten gyermekeinek hite bizonyra olyan, hogy mindig alkalmunk van imdkozni, hogy az r jjjn segtsgre hitetlensgnknek. Mert betegsgnk olyan, mely mlyen termszetnkbe gykerezett, s amelybl mindaddig nem gygyulunk meg teljesen, mg a test brtnbl meg nem szabadulunk. St a tiszta let is, amelyben jrnak, olyan, hogy minden nappal inkbb van alkalmuk knyrgsre, azrt, hogy bneik megbocsttassanak, mint azrt, hogy a tovbb haladsra kegyelmet krjenek. Jllehet egyik tbb, a msik kevsb tkletlen, mindamellett nincs egy sem, aki sok tekintetben hibs ne volna. Ekknt az rvacsora nemcsak hogy haszontalan volna mindenkire nzve, hanem veszlyes is, ha oly tiszta lettel s teljes hittel kellene ahhoz jrulni, amely kvnni valt nem hagyna fnn. Ellenkezik ez Urunk szndkval is, mivel nincs dvsebb dolog, amit egyhznak adott volna.
27. A tkletlensgnek nem szabad a szabadulsba vetett remnySgnket megingatnia.
Ennlfogva, ha tkletlen hitet rznk is magunkban s ha lelkiismeretnk nem oly tiszta is, hogy bennnket sok bnnel ne vdolhatna, ennek nem kell minket akadlyoznia abban, hogy az r szent asztalnl meg ne jelenjnk, csak az ertlensg kzepette rezzk szvnk belsejben, kpmutats s titkolzs nlkl, hogy a Jzus Krisztus dvssgben remnykednk s az evanglium szablya szerint kvnunk lni. Vilgosan mondom, hogy kpmutats nlkl, mivel sokan vannak, kik haszontalan tetszelgssel csaljk meg magukat, s elhitetik magukkal, hogy elg ha k eltlik bneiket, br mindig megmaradnak azokban, s legfeljebb csak azrt hagyjk el azokat egy idre, hogy aztn menten visszatrjenek hozzjuk. Az igazi bnbnat ers s kitart, s arra ksztet, hogy a rosszal, amely bennnk van, ne csak egy napig, vagy egy htig, hanem szntelenl s vg nlkl harcoljunk.
28. A tkletlensgek a hvt inkbb arra hajtjk, hogy az rvacsorval ljen.
Mikor nagy elgedetlensget s gyllsget reznk magunkban minden bn irnt Isten flelmbl kifolylag, s vgyat a helyes let utn, hogy Urunknak tesznk, kpesek lesznk az rvacsorban val rszvtelre mindazon gyengesgek dacra is, melyeket testnkben viselnk. St, ha nem lennnk gyengk, s nem volnnk alvetve a hitetlensgnek s a tkletlen letnek, a skramentum nem is vlna hasznunkra, s oly dolog volna, amelynek rendelse teljesen felesle-ges. Mivel pedig Isten oly orvossgul adta azt, melynek ertlensgnket segtenie, hitnket erstenie, szeretetnket nvelnie kell, s vgl minket a szent letben elbbre kell vinnie, hasznlata annl szksgesebb lesz rnk nzve, minl jobban rezzk, hogy betegsg gytr bennnket. S a tkletlensgnek ppen nem szabad attl visz-szatartania minket. Mert ha az rvacsortl val tartzkods mentegetsre azt hozzuk fel, hogy a hitben s a szent letben mg gyen-gk vagyunk, gy tesznk mint az, az ember, aki azrt vonakodik az orvossg bevteltl, mivel beteg. me, a hit gyengesgnek, melyet szvnkben reznk s a tkletlensgeknek, melyek letnkben vannak, minket arra kell figyelmeztetnik, hogy az r vacsorjhoz gy jruljunk, mint ami azok gygytsra kivl eszkz. Csak ne jjjnk oly szvvel, mely a hittl s a bnbnattl teljesen res. Ezek kzl az els a szv belsejbe van rejtve, s ezrt arrl lelkiismeretnk tesz tansgot Isten eltt; a msodik cselekedetekben nyilvnul, s ezrt kell, hogy valami mdon letnkben mutatkozzk.
29. Az rvacsorval val ls ideje. A gyakori rvacsorzs illend volta.
Ami az rvacsorval val ls idejt illeti, nem lehet mindenkire nzve rvnyes szablyt fellltani. Mert vannak nha klns krlmnyek, melyek mentik az embert, ha tartzkodik attl. St nincs vilgos parancs, amely minden keresztynt ktelezne arra, hogy azzal minden napon, valamikor csak kiosztatik, ljen. Mindamellett, ha jobban megvizsgljuk a clt, mely fel az r minket vezet, be fogjuk ltni, hogy mindenesetre tbbszr kell azzal lnnk, mint nmelyek; mivel mennl jobban szorongat ertlensgnk, annl inkbb szksges ahhoz gyakorta meneklni, amely kpes minket ersteni a hitben s tartozik elsegteni a szent letben. Ennlfogva minden j rendben lev egyhzban annak a szoksnak kell lennie, hogy az rvacsora annyiszor osztassk ki, ahnyszor a np kpessge megengedi. S minden egyes hvnek ktelessge a maga idejn elkszlnie az rvacsora elvtelre, valahnyszor azt a gylekezetben kiosztjk. Ha nincs valami nagy akadly, mely arra knyszerten, hogy attl tvol maradjon; jllehet nincs vilgos parancsunk, amely az idt s a napot meghatrozn szmunkra, mgis elgnek kell lennie rnk nzve, ha tudjuk, hogy Urunk haja az volt, hogy vacsorjval gyakorta ljnk, klnben nem ismerjk jl a hasznot, mely abbl rnk szrmazik.
30. Mily helytelenl jrunk el, ha az rvacsortl knnyelmsgbl maradunk tvol! Tartzkods sajt mltatlansgunk miatt.
A mentsgek, melyeket nmelyek felhoznak, felettbb haszontalanok. Az egyik azt hozza fel, hogy nem tartja magt mltnak, s ez rgy alatt egsz vben tvol marad, mg msok nem elgedve meg sajt mltatlansguk szemlletvel, azt emlegetik, hogy nem tudnak rvacsorzni oly egynekkel, akiket kell elkszlet hjn ltnak a szent asztalhoz jrulni. Megint msok azt gondoljk, hogy az rvacsorval val gyakori ls felesleges, mivel ha egyszer elvevk a Jzus Krisztust, nincs ok, amirt az elvtel utn oly hamarosan visszaforduljunk. Azt krdezem elssorban azoktl, kik mltatlansgukkal leplezik magukat, hogy lelkiismeretk, mint kpes megmaradni tbb mint egy ven t oly nyomorult llapotban, hogy egyenesen Istenhez imdkozni sem merszelnek. Mert ezek meg fogjk vallani, hogy vakmersg Istenhez atynk gyannt knyrgni, ha nem vagyunk Jzus Krisztus tagjai. Pedig ezek nem lehetnk, ha az rvacsora llaga s valsga el nem vgeztetik bennnk. Ha az igazsg birtokunkban van, ersebb ok ltal vagyunk kpesek elvenni a jegyet. Lthatjuk, hogy aki az rvacsora vtele all kivonja magt, mint mltatlan; szmzi magt Isten imdsbl is. Nem gondolom, hogy azokat a lelkiismereteket erltetni kellene, ha valamely aggly gytri ket, mely agglyt, azt sem tudva hogyan, maguk tmasztottak magukban, st inkbb azt tancslom, hogy vrakozzanak addig, mg az r meg nem menti ket. Hasonlkppen, ha elfogadhat, trvnyes, gtl ok forog fenn, nem tagadom, hogy a halaszts nem gncsolhat. Csupn arra akarok rmutatni, hogy senkinek sem szabad hossz idn t megelgedni azzal, hogy az rvacsortl mltatlansga alapjn tartja magt tvol. Mert aki gy cselekszik, megfosztja magt az egyhzzal val kzssgtl, melyben minden jlltnk rejlik. St inkbb kzdelembe kell bocstkoznia mindazokkal az akadlyokkal, melyeket az rdg taszt tjba, hogy ki ne legyen zrva ily nagy jbl s kvetkezskppen mindazokbl a kegyelmi ajndkokbl, melyeknek elvesztse amannak elvesztsbl kvetkezik.
31. Tartzkods msok lltlagos mltatlansga miatt.
A msodik csoport nmileg kedvezbb sznben tnik fel. Mert ezek-nek rve az, hogyha nem szabad kzsen kenyeret ennnk azokkal, kik magukat testvreknek nevezik, de feslett s gonosz letet folytat-nak, sokkal nyomsabb ok van arra, hogy az rnak ama kenyerben vakodjunk kzssgre lpni velk, amely azrt szenteltetett meg, hogy jelkpezze s osztogassa neknk a Krisztus testt. A felelet azonban nem nagyon nehz. Mert nem minden egyes hvnek feladata, hogy tljen s dntsn, hogy azt bocsssa az r asztalhoz, azt zze el, akit jnak lt, mivel ez az eljog ltalban az egyhzat illeti meg, vagy inkbb a lelkipsztort az ltesebbekkel egyetemben, kiknek az egyhz kormnyzatban oldala mellett kell llniuk. Szent Pl ugyanis nem parancsolja, hogy ki-ki mst vizsgljon meg, hanem, hogy mindenki magamagt vizsglja meg. Igaz ugyan, hogy ktelessgnk figyelmeztetni mindazokat, akik rendetlenl lnek s ha rnk nem hallgatnak, rtesteni kell a lelkipsztort is, hogy az illetvel szemben az egyhz tekintlyvel jrjon el, de arra, hogy az ember a gonoszok trsasgtl visszavonuljon, nem megfelel eszkz, ha az egyhzzal val kzssget tpjk szjjel. St igen gyakran megtrtnhetik, hogy a bnk nem annyira cgresek, hogy az ember egsz a kikzstsig mehetne. Mert br a lelkipsztor nmely embert szvben mltatlannak tl, mindamellett nincs hatalma ezt kimondani s az illett az rvacsortl eltiltani, ha egyhzi tlet ltal meg nem gyzheti t. Az ily esetben nincs ms orvossgunk, mint az, hogy Is-tenhez imdkozzunk s krjk t, hogy egyhzt mind jobban s job-ban szabadtsa meg a botrnkozsoktl s az, hogy vrakozzunk az utols napra, mikor a polyva egszen ki lesz vlasztva a tiszta bzbl.
32. Arrl a vdekezsrl, hogy, ha egyszer vettk Krisztust, nem szksges gyakran visszatrni, hogy t vegyk.
A harmadik csoportnl az igazsgnak ltszata sincs meg. Mivel ez a lelki kenyr nem azrt adatott neknk, hogy azzal egyszerre jllakjunk, hanem inkbb azrt, hogy mikor valamennyire megzleltk dessgt, tbbet is kvnjunk belle, s valahnyszor csak knljk, mindig ljnk vele. Azt mr fentebb megmagyarztuk, hogy mindaddig, mg e fldi letben bolyongunk, Krisztus velnk soha akknt nem kzltetik, hogy lelkeink vele teljesen megelgedjenek, hanem rnk nzve lland tpllk akar lenni.
33. Negyedik ffeloszts. Tvedsek [tvelyek] az rvacsora krl.
Hogy a negyedik fpontra trjnk: az rdg, tudva, hogy Urunk semmi hasznosabb dolgot nem hagyott egyhzra, mint ezt a skramentumot, szokshoz kpest kezdettl fogva azon volt, hogy tvedsekkel (tvelyekkel) s babonkkal szennyezze be, hatst megrontsa s tnkretegye, s ezt a vllalkozst nem sznt meg zni egsz addig, mg az r rendelst teljesen fl nem forgat, s hazug hibavalsgg nem vltoztat. Nem szndkom megrni, hogy minden egyes visszals mely korban keletkezett s mely idben nvekedett; rm nzve elg lesz, ha f pontonknt feljegyzem a tvedseket, (tvelyeket), melyeket az rdg hozott be, s amelyektl
vakodnunk kell, ha az r vacsorjt psgben akarjuk megrizni.
34. Els tveds. (tvely).
Az els tveds ez. Mivel az r az vacsorjt abbl a clbl adta neknk, hogy sztosztatvn kzttnk tansgot tegyen elttnk arrl, hogy rszt vve testbl, rszt nyernk abbl az ldozatbl is, melyet a kereszten hozott Atyjnak, Istennek, hogy bneinkrt megengesztelje s eleget tegyen, az emberek sajt fejkbl ppen ellenkezleg azt talltk ki, hogy az rvacsora ldozat, amely ltal Istentl bneink bocsnatt nyerhetjk. Ez oly szentsgtrs, amelyet sehogyan sem lehet trni. Mert ha mi az r Jzus hallt nem tekintjk egyetlen ldozatnak, amely ltal kiengesztelt bennnket az Atyval, eltrlve minden bnt, amelyrt majdan tlete al estnk volna, ez ldozatnak erejt elvesszk. Ha nem valljuk, hogy Jzus Krisztus egyedli ldoz, vagy mint kznsgesen nevezzk pap, akinek kzbenjrsa ltal jutottunk az Atya kegyelmbe, megfosztjuk tisztelettl s nagy igazsgtalansgot kvetnk el vele szemben.
35. A skramentum nem ldozat.
Az a vlemny, hogy az rvacsora ldozat, Krisztus ldozatnak rtkbl von le, s ezrt krhoztatand s rdgi. Az pedig, hogy valban levon annak rtkbl, ltalnosan ismert dolog. Mert, hogyan egyeztethetnk ssze azt a kt lltst, hogy Jzus Krisztus a hallval ldozatot mutatott be Atyjnak, amely ltal egyszerre mindannyiunk szmra megszerz a bocsnatot s kegyelmet bneinkrt, s hogy naponknt fl kell t ldozni avgbl, hogy elnyerhessk, amit egyedl a hallban kell keresnnk? E tveds kezdetben nem volt ily tlsgos, lassan-lassan nvekedett, s vgl jelen llapotba jutott. Elszr abban mutatkozott, hogy a rgi atyk az rvacsort ldozatnak mondottk. De k okul azt adjk, hogy a Jzus Krisztus halla van abban jelkpezve. Ezrt kifejezsk arra mutat, hogy ez az elnevezs csupn azrt adatott az rvacsornak, mivel amaz egyetlen ldozatnak emlke, amelynl teljesen meg kell llapodnunk. Mindemellett a rgi egyhz szokst nem tudom vdelmezni. Testmozgssal s cselekvsi formval valami ldozatot brzoltak ki, mintegy ugyanazt a szertartst, mely mr az testamentumban meg volt, azzal a klnbsggel, hogy a barom helyett kenyeret alkalmaztak ldozati trgyul. Mivel ez az eljrs nagyon kzelt a zsidsghoz s az r intzkedsnek, nem felel meg, nem helyeslem. Mert az szvetsgben, az alakzatok idejben az r ily szertartsokat rendelt, mg az ldozat egyszltt Finak testben meg nem trtndett, mely ldozat azoknak teljesedse volt. Amita ez elvgeztetett, nincs ms htra, mint hogy annak kzltetst vegyk s gy flsleges tovbb is brzolni azt.
36. Az rvacsorban a kenyr arra van rendelve, hogy magunkhoz vegyk s nem arra, hogy flldozzuk. A mise tvelygsei.
Ilyen jelentse van annak a rendeletnek, amelyet Jzus Krisztus hagyott neknk, hogy ti. ne ldozzunk, hanem vegyk s egyk azt, ami mr flldoztatott. Mgis, br bizonyos ertlensg nyilatkozott az ily megtartsban, arrl az istentelensgrl mgsem volt sz, amely azta jrult a dologhoz. Mert mindazt, ami Krisztus hallnak volt sajtja, hogy ti. Istennek eleget tett bneinkrt s gy kiengesztelt vele, tvittk a misre. St Jzus Krisztus tisztt is, hogy ti. Istennek ldoz s ldozatot mutatva be, kzbenjr, hogy kegyelmet s bocsnatot szerezzen bneinkre, azokra ruhztk, akiket a np papoknak nevezett.
37. A mise-ldozat vdelmnek megksrlse.
Nem akarom elhallgatni azokat a magyarzatokat, melyeket e tekintetben hoznak fl az igazsg ellensgei. Azt mondjk, hogy a mise nem j ldozat, hanem csupn alkalmazsa amaz egyetlen ldozatnak, amelyrl beszltnk. Jllehet nmi helyes ltszatot adnak a dolognak, mikor gy beszlnek, vdekezsk mgis tisztra fecsegs. Mert nem csupn az van mondva, hogy Krisztus ldozata egy, hanem az is, hogy azt ismtelni nem szabad, mivel hatsa rkk tart. Nem mondatott, hogy Krisztus egyszer avgbl ldoztatott fl az Atynak, hogy kzbenjrsnak erejt renk alkalmazzk. Hanem az mondatott, hogy belpett a mennyei szentek-szentbe, s hogy ott megjelensvel s kzbenjrsval Istent kiengesztelte. Ami halla rdemnek rnk val alkalmazst illeti, hogy annak gymlcst elvegyk, ez nem oly mdon trtnik, mint a pps egyhzban gondoltk, hanem midn az evanglium zenett gy vesszk, amint azoknak a szolgknak igehirdetse ltal van bizonytva, kiket az r rendelt mintegy kveteil s pecstelt meg a skramentumok ltal.
38. A mise utlatossgval egybekttt tvelyek.
Az egsz np felfogsa, melyet az sszes tudsok s preltusok helyeselnek, az, hogy ha valaki mist hallgat, vagy mondat, oly szolglatot teljest, amely Istennl kegyelmet s igazsgot rdemel. Mi azt mondjuk, hogy ha az rvacsornak valami hasznt akarjuk lvezni, nem kell semmit oda vinnnk a magunkbl, hogy megrdemeljk, amit keresnk, hanem egyedl el kell fogadnunk hittel azt a kegyelmet, amely ott szmunkra megjelenik, s amely nem a skramentumban szkel, hanem Jzus Krisztus keresztjhez utast minket, mivel onnt szrmazik. me, lthatjuk, hogy az rvacsora igaz megrtsvel nincs ellenttesebb dolog, mint ha belle ldozatot csinlunk, amely minket elfordt attl, hogy Krisztus hallt egyedli ldozatl elismerjk, amelynek ereje rkk tart. Ha ezt jl megrtettk, ki fog tnni, hogy minden oly mise, amelyben nincs oly kzssg, amint az r rendelt, csak istenkromls. Mert az r nem rendelte, hogy egyetlen pap, miutn ldozatt meghozta, kln vonuljon, hanem azt akarta, hogy a szentsg kiosztassk a gylekezetben, amaz els vacsornak pldjra, amelyet hajtott vgre tantvnyaival. Miutn azonban ezt az tkozott vlekedst kovcsoltk, ebbl mintegy rvny, az a szerencstlen szoks jtt ltre, hogy a np megelgszik azzal, ha jelen van a misnl, hogy annak rdemben rszesljn, ami trtnik, s tartzkodik az rvacsortl, spedig azrt, mivel a pap azzal dicsekszik, hogy ldozatt mindenkirt, de legfkppen a jelenlevkrt mutatja be. Nem szlok azokrl a visszalsekrl, melyek oly kptelenek, hogy emltst sem rdemelnek, amink pldul, hogy minden szentnek mist osztanak, s ami az r vacsorjrl van mondva, tviszik szent Vilmosra, Valterra, hogy a miskkel rendszeres ads-vevsi vsrt znek, s ms egyb krhozatos dolgokrl, melyeket az ldozat sz okozott.
39. Transsubstantiatio. (tlnyegls.)
A msodik tvelygs, melyet a stn hintett, hogy megrontsa ezt a szent titokzatot, annak koholsban s feltallsban llott, hogy a megszentels szndkval elmondott szavak utn a kenyr Krisztus testv s a bor a vrv lnyegl t. Ez a hazugsg els sorban semmi alapra nem tmaszkodhatik az rsban s semmi mellette tansgot nem tesz a rgi egyhzbl s – ami mg tbb – semmikppen meg nem egyeztethet s fenn nem tarthat az r Igjvel. Mikor Krisztus a kenyrre mutatva testnek nevezi azt, nem nagyon erltetett megjegyzs-e azt mondani, hogy a kenyr megsemmislt, s helybe Krisztus teste lpett? Itt azonban nincs ok gy vitzni a dologrl, mint valami bizonytalan trgyrl, mivel az igazsg elg vilgos, hogy ezt a kptelensget megcfolja. Figyelmen kvl hagyom a szmtalan bizonytkot, amely gy a Szentrsban, mint a rgi atyknl lelhet, ahol a skramentum kenyrnek neveztetik. n csupn azt mondom, hogy a skramentum kvnja, hogy a kenyr anyaga a test lthat jegyl megmaradjon.
40. A szentsg termszetnl fogva a lthat jegy llagnak meg kell maradnia.
Mert ltalnos szably minden skramentumra nzve, hogy a jegyeknek, amelyeket ltunk, bizonyos megegyezst kell mutatniuk azzal a lelki dologgal, amely bennk ki van brzolva. gy, miknt a keresztsgben bizonyosokk lesznk lelknk megmosattatsrl, mivel mintegy tansgul van adva a vz, mely testnknek szennyt megtiszttja, gy szksges, hogy az rvacsorban meglegyen a kenyr anyaga annak bizonytsra, hogy Krisztus teste a mi eledelnk. Mert egybknt pusztn a fehr szn hogyan jelkpezhetn elttnk ezt? Vilgosan ltjuk teht, hogy az egsz jelkpezs, amelyet az r akart adni neknk, hogy gyengesgnkhz leereszkedjk, elveszne, ha a kenyr, kenyr nem maradna. A szavak, melyeket Urunk hasznl, azt jelentik, mintha ezt mondan: ppen gy, mint az emberi testet az tartja fenn s tpllja, ha kenyeret eszik, az n testem lelki tpllk, amely a lelkeket lteti. St mi lenne azzal a msik hasonlattal, amelyet Szent Pl hasznl? Amint tbb bzaszem vegyl ssze, hogy egy kenyeret alkosson, gy szksges, hogy mi is egyesljnk, mivel egy kenyrben rszeslnk. Ha pusztn fehrsg volna llag nlkl, nem volna-e gnyolds gy beszlni? Ennl fogva, ktsg nlkl azt a kvetkeztetst vonjuk le, hogy ez az tlnyegls az rdg tallmnya az rvacsora igazsgnak megrontsra.
|