//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: 1541. Rvid rtekezs az rvacsorrl.
- KLVIN: 1541. Rvid rtekezs az rvacsorrl. : Rvid rtekezs az rvacsorrl 01 - 20. pont.

Rvid rtekezs az rvacsorrl 01 - 20. pont.


RVID RTEKEZS AZ RVACSORRL

FRANCIBL FORDTOTTA CZEGLDY SNDOR Ppa

NYOMTATOTT A FISKOLAIKNYV NYOMDBAN 1909.

RVID RTEKEZS A MI URUNK JZUS KRISZTUS SZENT VACSORJRL, MELYBEN FEL VAN MUTATVA A SZENT CSELEKMNY IGAZI ALAKJA, HASZNA, S EL VAN ADVA AZ IS, HOGY AZ JABB IDBEN MIRT RTAK TBBEN OLY ELTRLEG ARRL.

1. Mi az oka annak, hogy sok gyenge lelkiismeret zavarban van az rvacsora igazi tudomnya tekintetben?

Mivel a mi Urunk vacsorjnak szent skramentuma sokig tbb nagy tvelygs kdbe volt burkolva s a legkzelebbi vekben jbl eltr vlemnyek s tlsgosan heves vitk tznek volt kitve, nem csoda, hogy sok gyengbb llek jformn nem tud dnteni afell, hogy az rvacsorrl mit kelljen tartania, hanem ktsgben, zavarban van s azt vrja, hogy Isten szolgi minden vitt abban hagyva, nmi megegyezsre jussanak. Mivel azonban oly trgyra vonatkozlag, mely dvssgnkhz annyira szksges, a bizonyossgot teljesen nlklzni igen veszlyes, azt gondolom, igen hasznos dolgot mvelek, ha rviden, de azrt vilgosan eladom mindazt, amit efell tudni kell. Aztn tekintettel az e tren uralkod szksgre, nhny j emberem is krssel fordult hozzm. Ezeket pedig, ktelessgmulaszts nlkl nem utasthattam volna el. Minden nehzsg elkerlse vgett azonban clszer lesz, ha elmondom azt a sorrendet, melyet kvetni akarok.

2. Az rtekezsben tartand rend.

Elszr azt magyarzzuk meg, hogy mirt, mi clbl rendelte Urunk a szent vacsort. Msodszor azt vesszk vizsglat al, hogy mi haszna s gymlcse van rnk nzve e vacsornak s egyttal azt is megvilgtjuk, hogy Jzus Krisztus mint adja neknk benne testt. Harmadszor elmondjuk az rvacsora kiszolgltatsnak trvnyes alakjt. Negyedszer felsoroljuk, min tvelyek s babonk fertztettk meg azt. Itt mutatjuk meg azt is, hogy min klnbsgnek kell lennie Isten szolgi s a ppistk kztt. Vgl elmondjuk, hogy mi volt a forrsa annak a harcnak, melyet oly elkeseredetten harcoltak meg ppen azok, akik korunkban az evangliumra fnyt dertettek s erejket arra a clra fordtottk, hogy az egyhzat az igazi tudomnyban helyesen ptsk.

3. A keresztsgben Isten gy fogad bennnket, mint csaldja tagjait.

Az els pontra nzve a kvetkezket mondhatjuk. Mivel Istennek tetszett, hogy a keresztsg ltal minket egyhzba, azaz a hzba fogadjon, melyet fenn akar tartani s kormnyozni hajt, s mivel nemcsak azrt fogadott bennnket maghoz, hogy szolgi, hanem mintegy gyermekei legynk, kvetkezskppen a j atya tiszte szerint tpll s lt el mindennel, ami az lethez szksges. Mert ami a testi tpllkot illeti, mivel ez kzs mindenkivel s a rosszak ppen gy rszt vesznek abban, mint a jk, ez nem sajtossga az csaldjnak. Igaz ugyan, hogy mr abban is atyai jsgnak zlogt adja neknk, hogy test szerint tpll s mindazon jkban rszeslnk, melyeket ldsa ksretben ad neknk. Valamint azonban az let, amelyre jj szl, lelki, gy a tpllknak, mely ez letben fenntart s megerst, szintn lelkinek kell lennie. Mert azt kell tartanunk, hogy Isten nemcsak elhvott minket gi rklsnek birtoklsra, hanem a remnysg ltal mr valsggal birtokunkba is adta azt, nemcsak meggrte neknk az letet, hanem a hallbl megszabadtva mr be is vitt abba. Ez akkor trtnt, mikor gyermekeiv fogadva minket jjszlt a halhatatlansg magva ltal, azaz igjvel, melyet szentlelke szvnk mlybe vsett.

4. Isten igjnek ereje s tiszte lelknkkel szemben.

Hogy mi ebben az letben megmaradhassunk, nem arra van szksg, hogy hasunkat romland s testi tpllkkal megtltsk, hanem arra, hogy lelknket jobb s drgbb telekkel tplljuk. S az egsz szentrs azt mondja, hogy a lelki kenyr, mely lelknket fenntartja, az Ige, mely ltal az r jjszlt minket. De egyttal azt is kifejezsre juttatja a szentrs, hogy az ige azrt kenyernk, mivel benne Jzus Krisztust, egyetlen letnket, vesszk. Mert nem kell azt hinnnk, hogy Istenen kvl is van let. De valamint Isten a Jzusban az let teljessgt trta ki elttnk, hogy azt velnk a maga mdja szerint kzlje, gy a szent igt is eszkz gyannt rendelte, mely ltal Krisztusnak minden benne megnyilatkoz kegyelemmel egytt osztlyrsznkk kell lennie. Ennl fogva mindig igaz marad, hogy lelkeinknek nincs ms tpllka, mint a Jzus Krisztus. Mindamellett az gi Atya, midn tplltatsunkra van gondja, semmi mst nem ad neknk, st inkbb azt tancsolja, hogy e tpllkban nyerjnk teljes megelglst, mint valamely teljesen elgsges lskamrban, mely-bl soha ki nem fogyunk s amelyen kvl ms lskamra nem is tallhat.

5. Lelknk egyedli szellemi tpllja a Jzus Krisztus.

Lttuk immr, hogy Krisztus egyetlen tpllka lelknknek, de mivel t birtokunkba az r Igje juttatja, melyet e clra mintegy eszkzl maga az r rendelt, ezt az Igt is nevezik kenyrnek s vznek. Amit azonban az Igrl ekknt mondanak, ppen gy ll az rvacsora szentsgre nzve is, melynek seglyvel az r minket a Jzus Krisztussal val kzssgre vezet. Mivel ugyanis mi oly ertlenek vagyunk, hogy t a szv igazi bizalmban el nem nyerhetjk, midn t egyszer tants s igehirdets lltja elnk, az irgalom atyja nem restellvn e tekintetben leereszkedni ertlensgnkhz, igjhez oly lthat jegyet akart csatolni, amely ltal greteinek lnyegt jelent meg, hogy btortson s erstsen minket, kiragadvn minden ktely s bizonytalansg kzl. Aztn mivel oly magas s megfoghatatlan rejtly az az llts, hogy neknk kzssgnk van Jzus Krisztus testvel s vrvel, amellett, hogy tudatlansgunk s durva balgasgunk kvetkeztben Isten legcseklyebb mveit sem rthetjk meg, mindenesetre nagyon fontos volt, hogy Isten a Jzus Krisztussal val kzssgnket oly alakban hozza tudomsunkra, amint azt a mi kpessgnk elhordozhatja.

6. Mirt rendelte Urunk az rvacsort?

Ezen oknl fogva azrt rendelte az r szmunkra a szent vacsort, hogy azzal a Krisztus testben s vrben val rszeltetsnket illetleg jellje elttnk az evangliumban foglalt greteit, s arra nzve adjon szilrd bizalmat belnk, hogy e vacsorban lakozik a mi igazi lelki tpllkunk, s ilyen zlog birtokban szinte bizalom gerjedjen bennnk az dvssg irnt. Msodszor pedig azrt rendelte, hogy minl jobban gyakoroljon bennnket abban, hogy nagy jsgt magunkon tapasztalvn, mind jobban magasztaljuk s dicsrjk azt; harmadszor, hogy teljes szentsgre s rtatlansgra buzdtson minket, mivel a Jzus Krisztus tagjai vagyunk, kivltkppen pedig testvri egyessgre s szeretetre, amint, hogy e szeretet klnsen az rvacsorjban van ajnlva neknk. Ha jl megjegyezzk e hrom szempontot, melyekre az r tekintett, mikor az rvacsort rendelte, mr-mr jl rtjk egyrszt azt, hogy a szent vacsorbl mi haszon ramlik rnk, msrszt azt, hogy az rvacsora helyes hasznlata szempontjbl mi a ktelessgnk.

7. Hogyan tudjuk meg, mily nagy jttemny az rvacsora?

Ideje mr ttrni a msodik pontra, annak kimutatsra ti. hogy az rvacsora mennyiben hasznos rnk nzve, feltve, ha elnysen lnk vele. Hasznossgt pedig akkor fogjuk megismerni, ha meggondoljuk nyomorsgunkat, amelynek segtsgre j. Csodlatos zavarba s lelkiismereti knldsba kell jutnunk, midn azt vizsgljuk, kik vagyunk s azt kutatjuk, mi van bennnk. Mert nincs kzttnk senki, aki az igazsgnak egyetlen parnyt is tallhatn magban; st ellenkezleg, egszen telve vagyunk bnkkel s gonoszsggal, gy, hogy nincs szksg ellenflre, aki vdoljon, mert itt van lelkiismeretnk s nincs szksg ms brra, aki tljen. Ebbl az kvetkezik, hogy Istennek haragja fellngolt ellennk, s nincs senki, ki az rk hallt kikerlhetn. Hogyha nem aludtunk el s nem vagyunk balgk, szksges, hogy ez a borzaszt gondolat rnk nzve lland gytrelem s lelkiismereti mardoss gyehennja legyen. Mert Isten tlete nem juthat esznkbe anlkl, hogy egyttal krhoztatsunkat is ne lssuk abbl kvetkezni.

8. Az ember nyomorsga.

A hall rvnyben vagyunk teht mr, ha j Istennk abbl meg nem szabadt. St min remnysgnk lehet a feltmadsra nzve, ha testnkre tekintnk, amely rothads s romls? Ekknt gy lelknk, mint testnk tekintetben nyomorultabbak vagyunk a nyomorultnl, ha nmagunkban maradunk s ez a nyomorsg csupn nagy bnatot s lelki aggodalmat okozhat. S most a mennyei Atya, hogy ebben segtsgnkre jjjn, az rvacsort tkr gyannt adja, melyben a mi Urunk Jzust szemllhetjk, amint keresztre feszttetett, hogy bneinket s gonoszsgainkat eltrlje, s amint feltmadott, hogy minket a hallbl s romlsbl megszabadtson, visszahelyezve az gi halhatatlansgba.

9. Az rvacsora minket a megvlts greteihez hvogat.

lme, min kivl vigasztalst nyerhetnk az rvacsorbl! Hiszen minket odavezet Jzus Krisztus keresztjhez s feltmadshoz, s ekknt bizonyoss tesz, hogy brmennyi vtek van is bennnk, az r nem sznik meg igazakul ismerni s fogadni minket, hogy a hallnak brmin anyaga van is bennnk, nem sznik meg minket ltetni; s hogy brmin nyomorsgban szenvednk is, nem sznik meg eltlteni bennnket minden boldogsggal. Vagy hogy a dolgot vilgosabban megmagyarzzuk, mivel magunktl minden jtl meg vagyunk fosztva s nincs egyetlen parnya birtokunkban azoknak a dolgoknak, melyeknek az dvssgre kellene minket segtenik, az rvacsora bizonysgot tesz elttnk arrl, hogy ha a Jzus Krisztus hallnak s szenvedsnek rszesv ttettnk, birtokunkban van mindaz, ami rnk nzve hasznos s dvssges.

10. A lelki kegyelem minden kincse elttnk van az rvacsorban.

Azt mondhatjuk teht, hogy az r az vacsorjban lelki kegyelmnek minden kincst kitrja elttnk, amennyiben minket trsakk tesz a mi Urunk Jzus Krisztus minden javban s gazdagsgban. Emlkezznk teht vissza, hogy az rvacsora neknk tkr gyannt adatott, amelyben szemllhetjk Jzus Krisztust, aki keresztre fesztett, hogy a krhozattl minket megszabadtson, s aki feltmadott, hogy igazsgot s rk letet szerezzen szmunkra. Bizonyra igaz, hogy ugyanez a kegyelem van szmunkra az evangliumban felajnlva, mindamellett, mivel az rvacsorban arrl nagyobb bizonyossgot s teljesebb gynyrsget nyernk, helyesen jrunk el, mikor azt lltjuk, hogy ily gymlcs abbl szrmazik szmunkra.

11. A szentsg llaga a Jzus Krisztus.

Mivel azonban Jzus Krisztus javai egyltaln nem tartoznak rnk, ha megelzleg a mienk nem lesz, szksges, hogy els sorban adassk neknk az rvacsorban avgbl, hogy az emltett dolgok valban beteljesedjenek bennnk. Ez oknl fogva azt szoktam mondani, hogy a szentsg anyaga s llaga (substantia) az r Jzus, s hatsa a kegyelmi ajndkok s az ldsok, melyeket kzvettse ltal nyernk. Az rvacsora hatsa az, hogy szmunkra megersti a megbklst, amely Istennel szemben osztlyrsznk az halla s szenvedse ltal; a mi lelkeink megmosattatsa, melyet vre kihull-sban nyernk; az igazsg, mely az engedelmessgben a mienk; egyszval az dvssg remnysge, melyet mindama munkkban nyernk, amelyeket rettnk vgezett. Aztn az llagnak ezekkel sszekttetsben kell lennie, mert klnben semmi sem lesz szilrd s bizonyos. Ebbl azt kvetkeztetjk, hogy az rvacsorban kt dolog nyjtatik neknk, ti. Jzus Krisztus, mint forrsa s anyaga minden jnak, msodszor az hallnak s szenvedsnek hatsa. Ezt jelentik azok a szavak is, amelyek abban neknk mondattak. Mert miutn azt rendelte, hogy egyk a testt s igyuk a vrt, szavaihoz azt csatolja, hogy teste rettnk adatott s vre a mi bneink megbocstsrt ntetett ki. S ezzel elssorban azt jelzi, hogy nem szabad pusztn csak rszeslnnk testben s vrben ms megfontols nlkl, hanem avgbl, hogy elvegyk azt a gymlcst, amely renk hallbl s szenvedsbl szrmazik; msrszt, hogy mi ily gymlcs lvezetig msknt el nem juthatunk, hanem csak ha testben s vrben rszeslnk, melyekbl az szmunkra ltrejtt.

12. Hogyan neveztetik a kenyr Krisztus testnek s a bor Krisztus vrnek?

Most mr lassanknt behatolunk abba a nehz krdsbe, amely miatt gy a mltban, mint a jelenben annyi harcot vvtak, ti, hogy mint rtendk azok a szavak, melyekben a kenyr Jzus Krisztus testnek s a bor a vrnek van nevezve. E krds minden nagyobb nehzsg nlkl megoldhat, ha nem tvesztjk szem ell azt az elvet, melyet az imnt fektettem le alapul, hogy ti. mindaz, a haszon, mely az rvacsorbl rnk hramlik, megsemmisl, ha Jzus Krisztus nem adatik neknk abban, mint aki mindennek llaga s alapja. Ha ezt egyszer megllaptottuk, minden ktely nlkl fogjuk vallani, hogy aki tagadja, hogy az rvacsorban Jzus Krisztus valdi kzltetse van ajnlva neknk, az nem mvel egyebet, mint res haszontalansgg teszi a szent skramentumot, s oly krhozatos istenkromlss, amely mltatlan arra is, hogy meghallgassuk.

13. Mi kvntatik meg avgbl, hogy a Jzus Krisztusban ljnk?

St, ha a Jzus Krisztussal val kzssgre lps clja az, hogy rszt nyerjnk mindazon kegyelmi ajndkokbl, melyeket neknk a hallval szerzett, a megkvnt dolog nem csupn az, hogy lelknek legynk rszesei, hanem rszeslnnk kell ember voltban is, amelyben minden engedelmessget megadott Atyjnak hogy eleget tegyen bneinkrt. mbr, helyesen szlva, az egyik a msik nlkl nem lehet. Mert mikor magt neknk adja, ez azrt trtnik, hogy mi t teljesen birtokunkba vegyk. Ez oknl fogva, amint az van mondva, hogy az lelke a mi letnk, gy maga sajt szjval nyilatkoz-tatja ki, hogy a teste valban tel s a vre valban ital (Jn 6,55). Ha e szavak nem ok nlkl mondattak, ebbl az kvetkezik, hogy mikor azt akarjuk, hogy letnk Krisztusban legyen, lelknknek az testvel s vrvel kell tpllkoznia, mint sajtos tpllkkal. Ez vilgosan bizonyttatik az rvacsorban, mikor az mondatik a kenyrrl, hogy vegyk s egyk, s hogy ez az teste; a kehelyrl pedig, hogy igyunk abbl, mivel ez az vre. Ez kifejezetten a testrl s vrrl van mondva, hogy gy megtanuljuk, hogy a mi lelki letnk llagt ott kell keresnnk.

14. A kenyr s a bor hogyan teste s vre a Jzus Krisztusnak?

Most, ha valaki azt krdi tlnk, hogy a kenyr vajon teste-e s a bor vre- Krisztusnak, azt fogjuk felelni, hogy a kenyr s bor lthat jegyek, melyek a testet s a vrt jelkpezik, de a testnek s vrnek neve azrt van nekik adva, mivel mintegy eszkzk, amelyek ltal az r Jzus azokat neknk osztogatja. Ez a beszdmd s fajta nagyon megfelel. Mivel ugyanis az a kzssgre lps, melybe a Krisztus testvel jutunk, megfoghatatlan dolog, spedig nemcsak szemnk eltt, hanem termszetes rzsnk eltt is, itt lthatlag van az felmutatva elttnk. Erre nzve egy hasonl esetben igen alkalmas pldnk van. Urunk, mikor a keresztsgben lthat megjelenst akart adni a Szentlleknek, galamb alakjban tette azt lthatv. Keresztel Jnos, mikor ezt a trtnetet elbeszli, azt mondja, hogy ltta a Szentlelket leszllani. Ha a dolgot alaposabban szemgyre vesszk, azt talljuk, hogy csupn a galambot ltta, hiszen tudjuk, hogy a Szentllek lnyege szerint lthatatlan. Mindamellett tudvn, hogy ez az ltomsa nem valami res fantzia volt, hanem a Szentllek jelenltnek biztos jegye, nem ktkedik azt mondani, hogy ltta a Szentlelket, mivel az kpessgnek megfelel alakban jelent meg eltte.

15. A skramentum lthat jegyekkel van megjelentve.

ppen gy ll a dolog azzal a kzssggel is, melybe mi az r Jzus testvel s vrvel lpnk. Oly lelki titok ez, amelyet szem meg nem lthat, sem emberi rtelem meg nem foghat. Ezrt lthat jelekkel van kibrzolva, amint ertlensgnk kvnja, mindamellett azonban akkppen, hogy nem puszta alakzat, hanem ssze van ktve a dolog valsgval s llagval. Teljes joggal neveztetik ht a kenyr testnek, mivel nem csupn jelkpezi, hanem egyttal nyjtja is azt. Ezrt bizonyra meg fogjuk engedni, hogy a Jzus Krisztus testnek neve a kenyrre tvitetett, amennyiben az annak skramentuma s jegye. De, hasonllag hozz tesszk, hogy az r skramentumait nem szabad s nem lehet elvlasztani valsguktl s llaguktl. Klnbsget tenni kztk a clbl, hogy valaki ssze ne zavarja ket, nemcsak j s okos dolog, hanem minden tekintetben szksges is; de sztvlasztani ket azrt, hogy egyiket a msik nlkl rendeljk, kptelensg.

16. Jzus Krisztus valsgos teste s vre egyedl hit ltal vehet.

Ezrt, mikor a lthat jegyet ltjuk, meg kell fontolnunk, hogy ez mit jelkpez s ki adta neknk. A kenyr azrt adatott neknk, hogy elttnk a Jzus Krisztus testt jelkpezze, azzal a paranccsal, hogy egyk; adta pedig Isten, aki szilrd s vltozatlan igazsg. Ha Isten nem csalhat, s nem hazudhat, ebbl az kvetkezik, hogy mindazt, amit jelez, teljesti. Szksges teht, hogy az rvacsorban valban Krisztus testt s vrt vegyk, mivel az r ott mind a kettvel val kzssgnket jelkpezi. Mert ha msknt llna a dolog, mit jelentene az a kifejezs, mely szerint mi a kenyeret annak jell esszk s a bort annak jell, isszuk, hogy az testet telnk s a vre italunk, ha pusztn kenyeret s bort adna s a lelki vaksgot, meghagyn? Nem hamis ismertet jegyek alatt rendeltetett volna-e akkor ez a szent titok?

17. A bels llag ssze van ktve a lthat jegyekkel.

Meg kell vallanunk most mr, hogy ha a jelkpezs, melyet Isten neknk ad, valdi, a skramentum bels llaga ssze van ktve a kls jegyekkel, s amint a kenyeret kzzel osztogatjk neknk, gy Krisz-tus teste is avgbl kzltetik velnk, hogy rszesei legynk annak. Ha egyltaln nem volna is ms, volna okunk r, hogy elgedettek legynk, mikor azt halljuk, hogy a Jzus Krisztus az rvacsorban testnek s vrnek sajt llagt adja neknk avgbl, hogy azt teljesen birtokunkba vegyk s birtokunkba vve, rszesljnk minden javaiban. Mivel ugyanis a mienk, Isten mindazon kincsei, melyek benne vannak sszefoglalva, neknk nyjtatnak, hogy a mieink legyenek. gy ha rviden meg akarjuk hatrozni az rvacsora e hasznt, azt mondhatjuk, hogy abban Jzus Krisztus van neknk ajnlva avgbl, hogy t birtokunkba vegyk s benne elnyerjk mindazon jknak teljessgt, melyeket hajthatunk, s hogy benne j segtsgnk van, amely megersti lelkiismeretnket abban a hitnkben, melynek benne kell lennie.

18. Az rvacsora Isten irnt val ktelessgnkre emlkeztet.

Az rvacsora msodik gymlcse az, hogy minket arra figyelmeztet s gerjeszt, hogy azokat a javakat, melyeket vettnk s naponta vesznk az r Jzustl, jobban megismerjk, s gy neki megadjuk azt a dicsretet, amellyel neki tartozunk. Mert magunktl csodlatosan hanyagok vagyunk arra, hogy Istennk jsga felett elmlkedjnk, ha az r fel nem breszt restsgnkbl, s nem hajt ktelessgnk teljestsre. S nem lehet tvis, amely jobban szrhatna elevennkbe, mint mikor – hogy gy szljak – ltsra kszti szemnket s tapintsra keznket, s vilgosan reztet ily megbecslhetetlen kincset velnk, hogy ti. sajt llagval tpll. Ez az, amit jelezni akar, mikor azt parancsolja, hogy hirdessk hallt, mglen eljvend (1Kor 11, 26). Ha teht oly szksges dolog az dvssgre, hogy azon jttemnyek felett, melyeket Isten velnk tett, el ne tekintsnk, hanem szorgal-masan emlkezetnkbe idzzk ket, s msokkal szemben is magasztaljuk, s gy egymst klcsnsen ptsk. Abban, msik kivl hasznt ltjuk az rvacsornak, hogy megv bennnket a hltlansgtl, s nem engedi, hogy elfeledjk azt a jt, melyet velnk az r tett, mikor meghalt rettnk, hanem arra vezrel, hogy neki hlt adjunk, s mintegy nyilvnos hitvallssal tanstsuk, mennyire le vagyunk ktelezve vele szemben.

19. A skramentum hathats vezrl a szent letre s a testvri szeretetre.

A skramentum harmadik haszna abban ll, hogy benne hathats buzdtst nyernk a szent letre, s kivlt arra, hogy a szeretetet s a testvri jindulatot magunk kztt megrizzk. Mivel ugyanis akkor lesznk Jzus Krisztus tagjai, mikor bel kebeleztetnk s vele, mint fnkkel, egyeslnk, a legokosabb dolog, hogy elssorban az tisztasgra s rtatlansgra hasonuljunk, s kivltkppen oly szeretetet s egyetrtst mutassunk egyms irnt, aminvel egy s ugyanazon testnek tagjai egyms irnt tartoznak. De hogy ezt a hasznot helyesen megrtsk, nem kell azt gondolnunk, hogy Urunk a szvnket, egyedl kls jegyek ltal inti, gerjeszti s gyjtja. Mert a fdolog az, hogy bell mkdik bennnk a Szentllek ltal avgbl, hogy hatst szerezzen rendeletnek, melyet erre a clra sznt, mint eszkzt, mely ltal munkjt bennnk vgezni akarja. Ezrt, amennyiben a Szentllek ereje ssze van ktve a skramentumokkal, ha az ember illenden fogadja ket, van okunk a remnysgre, hogy azok j eszkznek s segtsgnek fognak bizonyulni arra, hogy a szent letben s kivlolag a szeretetben nvekedjnk, s elre haladjunk.

20. Mit jelent a skramentumot megfertztetni?

Trjnk t a harmadik fpontra, melyet az rtekezs kezdetn magunk el tztnk, ti. a trvnyes hasznlatra, mely abban ll, hogy az r rendelst tisztelettel megtartsuk. Mert mindaz, aki a szent skramentumhoz megvetssel, vagy nemtrdmsggel kzelt, egyltaln nem gondolva azzal, hogy az r hvsnak engedelmeskedjk, helytelenl hasznlja s visszalve vele megfertzteti azt. Mrpedig azt, amit az r annyira megszentelt, megfertztetni s beszennyezni trhetetlen szentsgtrs. Nem ok nlkl hirdet teht Szent Pl oly slyos krhoztatst mindazokra, kik azt mltatlanul veszik. Mert ha sem gen, sem fldn nincs nagyobb kincs s mltsg, mint az r teste s vre, akkor nem kis hiba, ha valaki hebehurgyn s kell elkszlet nlkl veszi azt. Ezrt buzdt minket, hogy jl megprbljuk magunkat, ha azt akarjuk, hogy illend mdon ljnk azzal. Mikor megrtjk, hogy e vizsglatnak minnek kell lennie, meg fogjuk tudni azt is, min az a hasznlat, amelyet keresnk.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros