//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. RVSZ IMRE: A mai (1922) magyar klvi-
nizmus.
- Dr. RVSZ IMRE: A mai (1922) magyar klvi-
nizmus.
: Rvsz Imre: 1. A mai magyar klvinizmus 1922.

Rvsz Imre: 1. A mai magyar klvinizmus 1922.


A MAI MAGYAR KLVINIZMUS

RTA

DR. RVSZ IMRE
DEBRECZENI REFORMTUS LELKIPSZTOR

BUDAPEST, 1923.

BETHLEN GBOR IRODALMI S NYOMDAI RSZV.-TRS.

HOLLANDSCH-HONGAARSCHE GEREFORMEERDE

BIBLIOTHEEK

Onder Redactie van Prof. Dr. J. SEBESTYN.

Dr. I. RVSZ:
HET
HEDENDAAGSCHE HONGAARSCHE
CALVINISME

Dit boek is uitgegeven van de opbrengst der collecte, gehouden bij gelegenheid van de lezing van Prof. Dr. J. SEBESTYN in de Gereformeerde Kerk van SNEEK.

Ez a knyv kiadatott abbl a pnzbl, amelyet Dr. Sebestyn Jen budapesti reformtus teol. tanr 1921. janur s februr hnapjaiban tartott hollandiai krtja alkalmbl SNEEK vros szigorbb reformtus gylekezetnek templomban, az elads alkalmval a hvek adakozsbl sszegylt.

ELSZ

Ez a kis tanulmny elszr a Hit s let c. hetilap hasbjain ltott napvilgot, azt megelzleg pedig, egszen vzlatos s tmrtett els kidolgozsban, nmagam s egy magn barti kr lelki vvdsai kztt kvnt szolglni kivezet fonalul. Itt teht – tekintve, hogy a Hit s let-beli szveg is keresztlment az nll kiadvny sajt al rendezsekor nmi vltozsokon – mr a harmadik kidolgozsban veszi az olvas. Ezt nem azrt jegyzem meg, hogy ezltal a tkletessg nagyobb jogcmvel lptessem fl ezt a mg gy is nagyon sok gyarlsggal terhelt dolgozatot; hanem csak azrt, hogy nyomatkot adjak abbeli kijelentsemnek, hogy az itt kvetkez minden sor egszen szemlyes lelki tlseknek ismtelt lelkiismeretes revzi al vevsbl szletett.

Szerettem volna, hogyha akkor, amikor e sorok – Sebestyn Jen tisztelt bartom nemes jindulatbl – nllan is napvilgot ltnak, mr reflektlni is tudtam volna, akr a szvegbe sztten, akr fggelkl, azokra a kritikai megjegyzsekre, amelyeket e fejtegetseimnek a Hit s let-beli els nyilvnos megjelense tmaszt vala. Sajnos, ilyen rdembevg kritikai megjegyzsekkel e fzet sajt al rendezsig sem direkt, sem indirekt formban nem tallkoztam, holott azoknak elssorban n magam reztem legnagyobb szksgt, nem szlva arrl, hogy maga a szent gy is, melyet e szerny sorok szolglni akarnak, a legklnbzbb felfogsoknak higgadt s szeretetteljes szembestst kvnn meg mai sztzillt lelki llapotaink kztt. Egyetlenegy, nagyon rtkes cikksorozattal tallkoztam egyik egyhzi lapunk hasbjain, amely szemmellthatlag, br nem kimondottan, ki akart terjeszkedni az albbiakban megnyilvnul flfogs trgyilagos kritikjra is – azonban ez a cikksorozat mindjrt a legelejn megakadt, s e sorok rsakor mg bizonytalan elttem, hogy mikor folytatdik, s mik lesznek a vgs megllaptsai.

gy teht a tovbbi trgyilagos kritikk mr csak az nllan megjelen dolgozathoz fzdhetnek – aminek minl tbboldal s minl intenzvebb mrtkben val flidzsvel ez a fzet elrendette egyedli cljt.

Soli Deo Gloria!

Debrecen, 1922. karcsony havban.

Dr. Rvsz Imre

I.

Mirt kell magyar klvinizmus?

(1. nvdelem a vlsgok kzt. – 2. Keresztynsg s egyhzak. – 3. "Regnum Marianum" vagy "klvinista Magyarorszg?" – 4. Alapelvnk.)

1.

"Oh mert tovbb e ktsg trhetetlen,
A kockarzs knjt rzennk;
De nyjtank a percet, mg vetetlen
A szrny csont, ha rajta mindennk."

Ezek a mlysges magyar fjdalombl flszakadt szavak – az Arany Jnosi – ma taln mg sokkal idszerbbek, mint voltak ratsuk idejn, ezeltt 61 vvel. Ma minden gyel s rz magyar llek szzszor inkbb tli s szzszor trhetetlenebbnek tallja a kockarzs knjt – s viszont szzszor jobban remeg a dntstl, holott msfell pattansig feszl idegekkel vrja azt: mert most mg sokkal igazabb, hogy mindennk rajta van a sors titokzatos kockjn; s mi lesz, ha az a kocka vakot vet?

Nemzeti ltnk majdnem nap nap utn jabb vlsgokon zkken t. s ezeknek a vlsgoknak a slyt nem cskkenti, legfljebb gyaraptja az a krlmny, hogy a legnagyobb rszk el van leplezve legtbbnknek a szeme ell. gy teht a megoldsukba vagy a megelzskbe mg akkor sem folyhatnnk be, hogyha egybknt akarnnk s tudnnk is. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a kzleti tevkenysgre nem kpes vagy nem alkalmas magyar embernek kzmbsen s tehetetlenl zsibbadoz szvvel s aggyal kell nznie az egyms sarkba lp vlsgok lass, flelmes kibontakozst. Ha semmi egyebet nem is: annyit minden gondolkozni szeret, minden tiszta s ers nemzeti rzs magyar ember megtehet a Haza e klnsen nehz riban, hogy lelkben vvdik s tpreng a kivezet t fltt. Nem idtltsl s unalomzsl, hanem lelki nvdelemkppen ajnljuk ezt. A llekben addig van let-akars, amg tevkeny. Ha sok-sok magyar llek egyforma becsletessggel s elszntsggal kszkdik ltnk krdseivel, akkor az egsz nemzet lelke is elbb-utbb kpes lesz magrl lefejteni az t most fojtogat "nagyszer Hall" tapad polipkarjait. Mert egy nemzet addig l, ameddig lelke, ntudata, s nrzete l. Nem akkor hal meg, ha orszga terlett fldaraboljk, hanem akkor, hogyha a lelke dermed meg s hanyatlik al lte krdsei eltt – gy, mint ahogy megdermed s fldre hull a baziliszkusz-kgy szemnek bvlettl az elbb mg vidman nekelget madr.

Minket – s bizonyosan olvasink legtbbjt is – ezek a tprengsek mr eddig is sokat foglalkoztattak s sokszor megvigasztaltak. Megvigasztaltak pedig klnsen azrt, mert valami egszen ellenllhatatlan, szinte az sztn erejhez hasonlatos knyszersggel tereltek bennnket jra meg jra ugyanazon egy pont fel. Ez a pont: a valls, a keresztynsg. Akrmely irnybl indultunk is el menteszkzket, friss erforrsokat keresglni: utunk legvgn megint csak ide, ehhez a kzponthoz jutottunk. s a mi szmunkra, akik ezt az ismtelt felfedezst a sajt keserves lelki vvdsaink rn tettk meg, nem jelsz, nem politikai cgr csupn, hanem tlt valsg, lmny, tapasztalat az, hogy a keresztynsg kiprblt s fellmlhatatlan nemzetfenntart s nemzetnevel er.

Mineknk ez a nemzeti hitvallsunk, amellyel llunk vagy bukunk. s semmit sem szeretnnk jobban, mint azt, hogy ez a hitvalls valban azz legyen minden olvasnk, minden gondolkoz s hazaszeret magyar ember szmra is. Teht ne legyen csak az idk sodrban most emelked, majd szll – kurzus-rtk.

2. Csakhogy "keresztynsg" nagyon sokfle van. Nemcsak akkor ltjuk magunk eltt nagyon sokfle alakbn – a klnfle felekezetekben, tanokban, szertartsokban, templomokban – a keresztynsget, hogyha a vilgban szjjel tekintnk, hanem akkor is nagyon sztgaznak a gondolataink, amikor magunk akarjuk megmondani, msoknak megmagyarzni vagy nmagunk eltt tisztzni, hogy micsoda a keresztynsg. Az egyiknk a keresztynsget a hitben – taln pp vakhitben – ltja, a msikunk a szeretetben, taln ppen az "ltalnos emberszeretet"-ben; az egyiknek a keresztynsg erklcs, a msiknak felvilgosods, a harmadiknak szabadsg, a negyediknek egysg – s gy tovbb, mg nagyon sok vltozatban. Ha teht mr a vilgban is nagyon nehz megtallni a keresztynsg igazi mivoltt, a sajt gondolkozsunk bels fruma szmra megllaptani mg nehezebb.

Megknnyti azonban a dolgunkat az, hogy itt a keresztynsgrl, mint nemzeti errl beszltnk az elbb. Ha teht a keresztynsget mint ilyen ert akarjuk rvnyesteni, nyilvnvalan meg kell keresni, mily mdon kapcsolhat a keresztynsg legknnyebben nemzetnk lelkvel. A felelet csaknem magtl rtetd: oly mdon, ahogyan 900 v ta kapcsoldik – egyhzak tjn, a magyar np kisebb-nagyobb egyttrz tmegeit egybefoglal nagy trtnelmi vallskzssgek tjn. A keresztynsg jjteremt erejhez a magyar np lelkt ma is csak ezek a nagy trtnelmi egyhzak tudjk hozzvezetni, mert csak ezekkel van a magyar lleknek ers s szerves kapcsolata. Ne gy vegyk teht a keresztynsget nemzetpt munknk alapjul, amint mi azt magunknak kigondoljuk, – amilyennek szeretnk s lmodjuk, hogy legyen‚ hanem vegyk gy, amint van: a maga trtnelmi alakjaiban, amelyek magyar fldben gykereznek s nemzetnk letvel, npnk jellemvel szttphetetlenl sszeforrtak.

3. Sok nagy trtnelmi formja van a keresztynsgnek, mde ezek kzl klnsen kett az, amelyekbe a magyar llek belentt, s amelyekben otthonoss lett. Ez a kett a rmai katolikus s az evanglium szerint reformlt (reformtus) egyhz.

Ennek a kettnek h s ntudatos munkjn fordul meg dnten a magyar nemzettrzs lelki letnek megplse, erklcsi flfogsnak megtisztulsa., cselekvkpessgnek megizmosodsa. Ennek a kettnek nemes versenye van elssorban hivatva belthatatlan idkig a magyar nemzetllek nevelsre. A trtnelmnk s vgzetnk kijellte slyos lelki fladatok megoldsnak oroszlnrsze erre a kettre vr. Magban egyik sem tudna e fladatok teljessgvel megbirkzni. s hogyha mgis akarna, nmaga s a nemzet ellen egyformn bnt kvetne el. Egy katolikus "Mria orszgt" vagy egy "klvinista Magyarorszgot" az lmok vilgban elkpzelni taln megengedhet s mindenesetre elg rtatlan szrakozs. De akr amazrt, akr emezrt titkon vagy nyltan dolgozni, propagandt zni, egyhzpolitikt csinlni a nemzet letrdekeivel merben ellenkez, elvakult kizrlagossg.

Mi nem akarunk "klvinista Magyarorszgot." Mi csak azt akarjuk, amit – a trtnelmnkben megnyilvnult isteni akaratnak engedelmeskedve – egyedl akarhatunk komolyan s engedelmesen. Az Isten vezrelte trtnelem s annak jelennkre val kihatsa pedig mit mutat? Azt, hogy kzel hrommilli magyar vrnk s azoknak 10–11 megelz nemzedke mind e mai napig csak gy tudott keresztyn lenni, hogy reformtus keresztyn volt. Kzel hrommilli magyar ember lelkt – az seikvel egytt – egyedl csak azok a csatornk tudtk s tudjk sszektni a Krisztus lelkvel, amelyeket reformtus hittannak, reformtus istentiszteletnek, klvinista let- s vilgflfogsnak, klvinista erklcsnek, szoksnak s hagyomnynak neveznk.

Mi teht nem akarunk egyebet, mint azt, hogy ezek a csatornk, ezeknek a mi vreinknek szmra pp e vlsgterhes napokban ne duguljanak el s ne szradjanak ki. St: mi e csatornkat rendbe akarjuk hozni, meg akarjuk ersteni s aggodalmasan rkdni akarunk tisztntartsuk fltt. Akarjuk ezt pedig azrt, mert a magunk s ezer meg ezer ms magyar ember lelkiletnek gondos megfigyelsbl azt a szilrd meggyzdst mertettk, hogy olyan magyar emberhez, aki reformtusnak szletett s neveltetett, egszsges s termszetes mdon ma is csak reformtus felfogssal, a reformtus hit- s letigazsgok tkrben lelket kzelvinni Jzus Krisztusnak szabadt, megtisztt s letalakt evangliumt.

Katolikus magyar testvreink lelki lehetsgeirl ugyanezt valljuk. k is csak a sajt lelki csatornikon keresztl kzlekedhetnek mg mai napsg is a rjuk nzve egyedl egszsges s termszetes mdon a Jzus Krisztus lelkvel. Keresztyn liberalizmusunk s a val let megfigyelse egyformn erre tant. Emberi s keresztyni szempontbl egyformn elvitzhatatlan joguknak tartjuk a sajt hitnzetkhz s vallsi szertartsaikhoz val trhetetlen ragaszkodsukat. s nem kvetelnk tlk egyebet, mint csak azt, hogy ugyanezt ismerjk el – hajszlig azonosan – a mi jogunknak is.

4. Ezt a viszonos elismerst annl inkbb tartjuk klcsns ktelessgnknek, mert ebben a krdsben egy olyan alapfelfogst vallunk, amely, ha a katolikus dogmval nem egyezik is, de a Jzus Krisztus valdi szellemvel, az evangliumi protestantizmus elveivel, a trtnelem bizonysgaival s a tudomny igazsgaival annl inkbb sszhangban van.

Ez az alapfelfogsunk az, hogy a keresztyn kijelentsnek s a keresztyn letnek a teljessgt egyetlen egyhz, egyetlen felekezet, egyetlen tan s egyetlen szertarts sem kpes maradk nlkl kimerteni. Katolicizmus s protestantizmus, keleti keresztynsg s nyugati szektskods magukban kln-kln mind csak rsz szerint val jelensgek. Katolikusok, protestnsok, grgkeletiek, szektsok stb. egytt alkotjk – amennyiben egyen-egyen igazn a Krisztusi – a Krisztus testt, a lthatatlan "egy kznsges keresztyn anyaszentegyhzat." Ebbe a mennyei testbe azonban ki-ki a sajt fldi egyhznak dajkl, nevel segtsgvel n bele – normlis s szerves mdon csak gy nhet bele.i Teht a Krisztus testnek elszegnytst s darabokra tpst jelenten az, hogyha akrmelyik tnyleg meglv keresztyn felekezetnek is ktsgbe vonnk azt a jogt s azt a kpessgt, hogy emberi lelkeket nevelhet s tud nevelni a Krisztusban val teljessgre. Az letnkkel, a szvnkkel, az egsz lelkivilgunkkal sszentt meggyzdsnk az, hogy ez a joga s kpessge megvan – mgpedig a magyar llekkel szemben, a magyar trtnelemben s a magyar jelenben kivllag megvan – a mi reformtus egyhzunknak is. Egyhzunk tanainak igazsgai s az azokon felpl vilg- s letfelfogs millik szmra nyjtanak egyedl hozzfrhet lehetsget nyomorult haznk fldjn a nemes emberi s igaz keresztyni let tjnak megtallsra. Ezt a lehetsget, ha mi magunk reformtusok elejtjk: az ruls s a htlensg gerincrl bnbe esnk – ha msok nem veszik szmba s nem tisztelik, st elrekeszteni prbljk: nemzetgyilkossg szrad a lelkkn.

II.

Hnyfle magyar klvinizmus van?

(1. Egy test, hrom arc. – 2. Antikatolikus klvinizmus. – 3. Ez a vons nem mindentt egyformn les. – 4. A magyarnl a leglesebb. – 5. Debrecen jelentsge e tekintetben. – 6. Antiliberlis klvinizmus. – 7. Antiliberalizmus s "keresztyn nemzeti egysg". – 8. Pietista klvinizmus. – 9. Ennek kritikja.)

1; Reformtus keresztynsgnk szunnyad erit fl kell teht rznunk nemzetnk javra s dvre: ebben, azt hiszem, nemcsak mi, magyar klvinistk egyeznk meg magunk kztt, hanem igazat adnak neknk a hazjukat s fajtjukat hven szeret msvalls keresztyn honfitrsaink is.

Ennek a flrz, breszt hadjratnak azonban megvannak – a szmos kls akadlyain kvl, amelyekre ez alkalommal bvebben nem terjeszkedem ki – a maga klnleges s sajtsgos bels nehzsgei is.

Magyar reformtus egyhzunk s trsadalmunk letben, hazai "klvinista" gondolkozsunk forrongsaiban egsz sereg egymst keresztez elvvel, irnnyal, hajlandsggal tallkozunk. s ezek kztt rendkvl nehz magunkat kiismernnk. Mert a kp, amelyet mutatnak, annl zrzavarosabbnak tetszik, minl kzelebbrl vesszk szemgyre. gyhogy amikor a mi szomjhoz s aggodalmas, keres magyar klvinista lelknk azt krdi: "hogyan lehetnk jra igaz, j reformtusok?" – akkor tulajdonkppen mindjrt azzal a krdssel is foglalkoznia kell:

"Mifle rtelemben legynk ht reformtusok?" Mert reformtusnak lenni ma Magyarorszgon legalbbis hromfle rtelemben lehetsges. Ez pedig onnan van, hogy a magyar klvinizmusnak az idk folyamn – de klnsen a legutbbi szz v alatt – hrom, egymstl lesen megklnbztethet arculata, jellemtpusa alakult ki. Ezek a jellemtpusok sokszor ugyan sszefolynak, keveredses alakulatokat is ltrehoznak – de sohasem a felismerhetetlensgig. Annak, aki ma szemlt akar tartani a maga klvinizmusa felett, legelssorban ezzel a hrom tpussal kell azt szembestenie.

Mi ebben a szembestsben akarunk a mi gondolkod magyar reformtus testvreinknek segtsgkre lenni akkor, amikor a kvetkezkben megprbljuk a mai magyar klvinizmus hromfle arct elvonultatni elttk.

2. Legelssorban annak a magyar reformtussgnak szeretnk a szeme el tartani a magunk szerny s trgyilagossgra trekv vizsgldsainak tkrt, amelyik Debrecen kzponttal a Tiszntl klnbz vidkein mg manapsg is meglehetsen tmr npessgben lve, orszg-vilg eltt mintegy kpviseli az egsz "magyar klvinizmust" s annak gy ernyeit, mint hibit kivl mrtkben mutatja fl.

Ennek a reformtussgnak az lethez az a magyar klvinista gondolkozsi s jellembeli tpus ll a hrom kzl a legkzelebb, amelyet a legkiemelkedbb jellemvonsrl antikatolikus klvinizmusnak szeretnk nevezni.

A klvinizmus a szellem, a llek vallsa. Tisztn, kvetkezetesen, radiklisan az. A Jzus Krisztus tantotta s kvetelte "llekben s igazsgban" azaz szellemben s valsgban val istenimdst (Jnos ev. 4,24) az eddigi sszes keresztyn felekezetek kzt a legszebben s leghvebben valstotta meg. Innen van az, hogy az evangliumi protestns vallsi tanrendszerek s felekezetek kztt egyiknek a jellembl sem emelkedik ki oly hatrozott ervel s tisztasggal a katolicizmussal szemben val elvi s lnyegbeli ellentt, ahogyan a klvinizmusbl. A katolicizmusnak rzki formkhoz tapad jelkpes istentisztelete ktsgtelenl mg mindig lehet ugyan nagyszer keresztyni rzsek s vgyak, gondolatok s indulatok bresztje s hordozja – mde Istennek ppen mint szellemi, lelki valsgnak a megtapasztalshoz egyltalban nem a legakadlytalanabb t.

Ezrt, amikor klvinizmust mondunk, azon bizonyos fokig s bizonyos rtelemben mindig "katolikus-ellenessget" – azaz antikatolicizmust – is kell rtennk. A klvinizmus a kivllag (par excellence) antikatolikus protestantizmus, mgpedig nem a mltjnl vagy a jelennl, nem az emlkeinl vagy a remnyeinl fogva, hanem egszen egyszeren a bels szerkezetnl, evangliumi tartalmnl, gondolati alkatnl fogva, teht a lnyegnl fogva. Ezt legjobb becsletesen bevallani s nem elleplezgetni nagyhang szlamokkal; mert a keresztyn egysg gynek miszerintnk nem az elvi ellentt nylt bevallsa, trtse s fenntartsa, hanem ellenkezleg, annak tagadsa vagy takargatsa rt.

Msfell termszetesen alig kell kln hangslyozni, hogy ha (ismtlem, bizonyos fokig s bizonyos rtelemben) a klvinizmus antikatolicizmus, de ezt a ttelt mr nem szabad gy megfordtani, hogy "az antikatolicizmus klvinizmus." Nem lenni katolikusnak, tagadni, brlni, elvetni a katolicizmust, mg nem jelenti azt, hogy j klvinistk vagyunk. A klvinizmusnak nem az antikatolicizmusa d tartalmat s rtket, hanem megfordtva: a tartalmi rtkei teszik szksgkppen antikatolikuss. Ahol a klvinizmus tartalom., bels rtk, let: ott az emberek sohasem a katolikus-ellenessgben lttk s ltjk a klvinizmus uralkod jellemvonst, vagy ppen lnyegt. Ott ezt a katolikusellenessget, igen helyesen, csak egy szksgszer s elkerlhetetlen kvetkezmnynek tekintettk s tekintik, s csak akkor s ott hangslyozzk s helyezik az eltrbe, amikor s ahol a trtnelmi helyzet gy kvnja.

3. Ezt igazoljk a trtnelmi pldk, gyszintn a jelen letbl merthet megfigyelsek is.

Ezek szerint ez az antikatolikus vons a klvinizmusbl nem mindentt emelkedett ki, s klnsen ma nem mindentt emelkedik ki egyforma lessggel. Vannak ugyanis orszgok, ahol a klvinizmusnak sohasem volt a katolicizmussal szmbavehet kzdelme, vagy ha volt is, e kzdelemben arnylag rvid id alatt olyan dnt gyzelmet aratott a klvinizmus, amely a flnyt az illet orszgban mind e mai napig biztostotta. A dolog termszetbl kvetkezik, hogy ezekben az orszgokban a klvinizmus lnyegvel nem ntt ssze, st idk jrtval egyre jobban a httrbe hzdott benne e harcias antikatolikus vons. Ez a helyzet elssorban szak-Amerikban, azutn valamivel kisebb mrtkben az angol s skt reformtussg terletein. s az angolszsz s skt klvinizmus hatalmas bens leterejnek ktsgtelenl az egyik f oka az, hogy bennk a katolikusellenes vons korn httrbe szorult. k nem voltak knytelenek az erejket sznni nem akar, emszt nvdelmi harcokban tkozolni. Szellemi energiik legnagyobb rszt a bels ptsre, az idrl-idre megismtldtt nagy lelki bredseikre, megjhodsaikra, vagy olyan idkben, amikor tbb nem telt tlk, legalbbis a meglvknek egszsges megtartsra, rzsre fordthattk.

Ms orszgok klvinizmusnak azonban nem jutott ilyen – hogy gy mondjuk – vilgtrtnelmi szerencse.

A nmetalfldi, a francia, a svjci s a magyar reformtussg – ha nem is valamennyi egyenl arnyban s egyforma hevessggel – kezdettl fogva mig knytelen a katolicizmussal szemben nvdelmet folytatni. s a defenzva rdekei sokszor kikerlhetetlenl kvetelik az offenzvt is. Ebbl pedig az kvetkezik, hogy az antikatolikus vons ezeknek az orszgoknak reformtus ntudatban mr sokkal lesebb s sokkal inkbb eltrben ll. Fokozati klnbsgek termszetesen e tekintetben is vannak kzttnk – s az rzkenysgi skla legtetejn a magyar klvinizmus ll. 4. Manapsg a magyar reformtus llek kpviseli a lejelevenebben a klvinizmus antikatolikus vonst, amely vons ebben a llekben egy sajtsgosan rzkeny, a vdekezsre is, de a tmadsra is mindig ksz magatartst teremt. F, ha nem is egyetlen oka ennek a jelensgnek a krlmnyek egy olyan rdekes sszetallkozsban keresend, amelyet egyedl csak a magyar klvinizmus trtnetben lehet megtallni.

Egyfell kzismert tny az, hogy a magyar reformtus egyhz a katolicizmus rszrl sokkal hosszabb, ersebb s szvsabb elnyomatsnak volt kitve, mint – a francit kivve – brmelyik msik az imnt emltett egyhzak kzl. m ezzel szemben ott ll egy msik, eddigel taln kevesebb figyelemben rszeslt, pedig pp olyan ktsgtelen tny: az ti., hogy a magyar reformtus egyhz egynmely pontokon mg a legktsgbeesettebb napokban is sikerrel tudta ellenslyozni a re nehezed nyomst. A tiszntli s az erdlyi reformtussg szilrd tmegeinek lelki energija s trsadalmi flnye a legelszntabb ldz, elnyom s visszatrt szndkoknak is meglljt tudott kiltani – akkor, amikor e szndkok a dunntli s a felvidki reformtussg romjain minden kzjogi biztostk ellenre is szabadon tombolhattak. Ez a rszleges, de mgis nagyszer s klsleg is sikert aratott ellenll-kpessg klnbzteti meg a magyar reformtus egyhz lethallharcait a francitl, amely utbbi – a trtnelmi krlmnyeknek egszen msnem s sokkal kedveztlenebb alakulsa miatt – dics emlkeken kvl csak roncsokat brt kimenteni a Napkirly dragonyosainak csizmasarka all.

Egy vilghatalom minden politikai, hadi s gazdasgi erejre tmaszkod, kt szzadra terjed szvs rekatolizl akarat s munka – vele szemben egy ppoly szvs, szilrd s tmren egysges meglls a legvlsgosabb napokban is, amikor krs-krl minden gett, s a Duna s a fels Tisza tjn mg rozzant fatemplomokban is alig lehetett meghzdnia az ldztt hitnek: e kt tnyez sszetallkozsa az egsz eurpai s amerikai klvinizmus trtnetben egyedl ll. Mshol mindentt vagy a nyoms volt sokkal rvidebb ideig tart, vagy a hsies ellenlls morzsoldott lassan fl. Nincs mg egy reformtus egyhz a vilgon, amelyiket oly ervel s olyan kvetkezetessggel akartak volna kt szzadon keresztl megfojtani, mint ahogy a magyart akartk – s amelyik ennek ellenre olyan tmrsgben meg tudott volna maradni tekintlyes szm igazi np-, st tmegegyhznak (kztudoms, hogy mig az eurpai kontinens legnpesebb ref. egyhza vagyunk)!

Nincs olyan reformtussg a vilgon, melynek tbb, nemcsak vallsi s dogmatikai, hanem trtnelmi oka is volna idegesen rzkenynek lennie a katolicizmus mindennem hatalmi trekvseivel s ezek legklnflbb megnyilvnulsaival szemben, – msfell viszont olyan reformtussg sincsen a vilgon, amely tbb joggal hivatkozhatnk arra, hogy a katolicizmussal szemben gy a tmads, mint a vdekezs tern nem csak bels, de jelentkeny kls sikereket is aratott az idk folyamn.

Ennek a fnynek rszben ntudatos elgondolsa, rszben s fkpp, ntudatlan trzse nevelte meg a reformtus llekben a szzadok sorn t lassan azt az ideges rzkenysggel rdekesen prosult dacos ertudatot s errzetet (a kznsgesen gynevezett "vastagnyaksgot"), amelyeknek formjban antikatolicizmusa jelentkezik. Ez az antikatolicizmus minlunk ppen azrt oly klnsen nagy, mert klnsen nagy volt az a visszahat er, amely szlte s tpllta. Minthogy pedig a katolicizmus nyomsa s ez a re visszahat klvinista er, ez az energikus nvdelem, nem tisztn csak vallsi s erklcsi jelleg volt, hanem trsadalmi, gazdasgi, st nagy rszben politikai is: innen van, hogy a "magyar klvinista" ember antikatolicizmusa mg akkor is teljes hevessgben fennll s mkdik, amikor a lelkbl mr rg kivesztek a klvinizmus tnyleges vallserklcsi eri s rtkei. Vagyis antikatolicizmusa egy pusztn vallsi jellemvonsbl, hitbeli magatartsbl valsgos npllektani s trsadalmi tnett lett.

Ezrt is olyan szembetn, hogy prjt kell keresni.

Szlssges volta ennek az antikatolicizmusnak taln legjobban kivilglik egy apr, de rendkvl jellemz, kzismert jelensgbl. Ez az, hogy a katolicizmus szertartsi s egyb klssgeivel szemben egyetlenegy reformtus npkzssg sem tanst olyan rideg s a kicsinyessgig kvetkezetes elutast magatartst, mint a magyar. Mi nem elgedtnk s ma sem elgsznk meg a kpek, szobrok, fnyes szertartsok egyebtt is megtrtnt radiklis mellzsvel, hanem mg az olyan rtatlan s msfell olyan mlyen vallsos s kzsen keresztyni jelkpekre s jelkpes cselekmnyekre is kiterjesztjk szinte szenvedlyes idegenkedsnket, amink a kereszt s a trdepls. Kakast, csillagot, gmbt, kalszt, szlfrtt, kelyhet, knyvet, peliknt, brnyt – mindent vllal a magyar klvinista ember a keresztynsg jelkpkincsbl, csak ppen a legsibbet, a legszentebbet, a legegyetemesebbet nem vllalja – azt, amelyik tulajdonkppen egyedl specilisan keresztyn – a keresztet. Azt a keresztet, amelyet klfldi hittestvrei szerl-szerte aggodalom s botrnkozs nlkl helyeznek el templomaik s szobik faln. mde neki az a kereszt tbb, vagy ha gy tetszik, kevesebb, mint amazoknak: neki a kereszt inkvizcis emlk s egyhzpolitikai mumus. Bszke r, hogy annak idejn sikeresen kivdte azt az egyhzpolitikt, amely vele a keresztet ernek erejvel cskoltatni akarta – s nem kell neki a kereszt, mert gy hiszi, oka van tartani tle, hogy vele egytt visszajn az a bizonyos egyhzpolitika is. Ugyanez az eset, taln mg szembeszkbben, a trdeplssel. A rgi magyar klvinistk gy magn-, mint nyilvnos istentiszteleteiken gyakoroltk, mgpedig papok s nem papok egykppen, a trdepelve val imdkozst (aminthogy a klfldi testvreink mg ma is szltre gyakoroljk). Hogy csak egyetlen pldt emltsek: az 1638-as nagyenyedi kz-zsinat a hatalmas Geleji Katona Istvn pspksge alatt mg azt rendeli, hegy "a psztorok a katedrn kvl minden knyrgsmondskor letrdepeljenek. gy a dekok is, mind regek, mind aprk." De minden ilyen rendelett megfosztott hatstl s az egsz szp s mlyrtelm szoksnak kegyeletes erejt ellenslyozta az a musktaagy, amely ers s ntudatos egyni hit magyar reformtusok tzezreit knyszerteni akarta a trdeplsre.

Mr a XVIII. szzad vgn a kegyes s sznreformtus Szikszai Gyrgy debreceni prdiktor hiba tette oda hres htatossgi knyv, a Keresztyni Tantsok elejre dszruhs magyar frfiak s nk kpt, amint trdepelve imdkoznak a keresztet kezben tart Jzushoz: knyvt a magyar klvinista np pratlanul megkedvelte ugyan, de a kereszt s a trdepls nem kellett neki tbb.

Ez volt az az id, amikortjt a magyar klvinizmus szp lassan antikatolikus rzkenysgg s dacc, ideges s nyakas "csak-azrt-se" vallss kezdett elfejldni – nem a javra nmagnak, de, amint lttuk, nem is csak a maga hibjbl. *)

Ez az a szempont, amelybl pl. a budapesti egyetemi kereszt-gyet s a hasonlkat nzni kellene. A krds nem az, hogy elvontan mi tekinthet kzsen keresztyni birtoknak s rtknek, s mi nem; hanem arrl van sz, hogy egy trtnelmileg s llektanilag slyosan indokolhat tnyleges rzkenysget s ma is lekzdhetetlen idegenkedst helyes, ildomos, tapintatos, hazafias eljrs-e, klnsen nemzetnk mai helyzetben, megsrteni s ezltal mg inkbb nvelni s provoklni. 5. Ennek a magyar klvinizmusnak pedig, amelynek legjellegzetesebb megnyilatkozsi formja az antikatolikus rzkenysg s dac, mr a XVIII. szzad ta mind e mai napig Debrecen a ffszke.

Az, aki megelz fejtegetseinket gondolkozva olvasta el s msfell valamennyire ismeri Debrecen vrosnak trtnett a legutbbi kt szzadban: egszen termszetesnek fogja tallni ezt.

Debrecenben a reformtus vallsi s egyhzi let httrbe szortsra irnyult nkny egy szzadon keresztl makacs s lelemnyes trsadalmi s gazdasgi nyomssal jrt egytt. Megvolt ez termszetesen tbb-kevsb ms, hasonl helyzet s sszettel protestns vrosainkban is – a XVII. s XVIII. szzadbeli ellenreformci egsz trtnete emellett tansg –, de klns sllyal s flreismerhetetlen tervszersggel nehezedett r a sznmagyar klvini protestantizmusnak mr Mliusz ta kzponti tekintly s azta tisztessgben s erben egyre csak nvekedett fellegvrra, Debrecenre.

Debrecen ellenreformcijt erszakos ton, szerzett jogoknak a "fldesri jogra" hivatkoz nknyes elkobzsval, mrl-holnapra nem lehetett megcsinlni. Itt lass s kvetkezetes trhdtsra volt szksg. Ennek az tja pedig az si debreceni polgrjogok felforgatsa, a kiprblt patriarklis gazdasgi rendszer megbontsa, a vrosi nkormnyzat lass elkobzsa volt. Hol tszrsok, hol kalapcstsek. Mindez pedig annl fjdalmasabban esett, minl jobban ltszott a tervszersge s minden akcinak egy clra – Debrecen rekatolizlsra – irnyulsa. Az elzmnyeket is ismerve, alig lehet sok rzkeny tlzst ltni borbly Csokonai Jzsef uramnak – a nagy klt desapjnak – abban a fljegyzsben, mellyel az 1778-as tisztjtsrl szl megemlkezst ksri, amikor is az egsz megvlasztott vrosi elljrsgnak a piarista atyk templomban kellett letennie a hivatali eskt: "Ln is ez a dolog a kls s bels elljrsgnak s az egsz npnek kicsinytl fogva nagyig, nagy s hallatos keserves zokogsval s sr knnyhullatsval, ltva Debrecennek rsznkrl val rgi szp szabadsgnak s eklzsinknak utols romlst s vgs pusztulsra jutst." Aligha jrunk messze az igazsgtl, ha az ilyen s hasonl behatsok szzaibl magyarzzuk azt a pusztn ltalnos orszgos okokbl elgg meg nem magyarzhat idegessget, amely a debreceni reformtus slakossg lelkben mai napig ott l – legtbbszr s legnagyobbrszben a tudat alatt, de olykor elemi ervel kitrve – a katolicizmussal, gy is, mint politikai, trsadalmi s gazdasgi hatalmi tnyezvel szemben.

Ezt a kt elemet – a bens, lelki, vallsi s a kls, szocilis, hatalmi mozzanatot ltalban nehz a katolicizmusban egymstl elklnteni. A debreceni reformtus ember szmra meg ppensggel lehetetlen.

A trelmi rendelettel s mg inkbb az 1790–91. orszggyls XXVI. trvnycikkvel a III. Kroly- s Mria Terzia- fle egyhzpolitika mdszere egszben vve Debrecennel szemben is lehetetlenn ln. De az llamhatalom s a kat. klrus hatalmi trekvsei kztti – tudjuk – azutn is nagyon ers s a magyar protestnsokra nzve nagyon sok komoly htrnnyal vagy legalbbis lealz kellemetlensggel jrt rdekszvetsg nagyon is indokoltt tette azt, hogy a magyar nemzeti breds s ellenlls politikja – a nyugati eszmktl is egyre thatottabban – mint egybknt, gy vallsi s egyhzi krdsekben is egyre liberlisabb sznt ltsn. Ez az egyhzpolitikai liberalizmus lt diadalt az 1848-as idk gondolatvilgban s alkotsaiban – egyedl lehetsges feleletl a harmincas vek ta mint egsz Eurpa-szerte, gy nlunk is egyre fokozd erllyel s vakmersggel fllp ultramontn szellem tlkapsaira.

A negyvennyolcas eszmk s rzelmek pedig – rthet s kzismert okoknl fogva – megint kevs magyar vrost s npkzssget teltettek annyira, mint Debrecent. Hogyne tallt volna teht az a klasszikus magyar egyhzpolitikai liberalizmus is, amelyet Kossuth ihletett, leghvebb s legllandbb tmogatra a 48-as hagyomnyok Debrecenben; ppen abban a Debrecenben, amelyet egy, ezzel a liberalizmussal sarki ellenttben ll s csakis ezzel a liberalizmussal ellenslyozhat egyhzpolitika alig nhny emberltvel azeltt nemcsak lelkiismeretben gzolt meg, de "rgi szp" polgri szabadsgbl is kiforgatni igyekezett?

A debreceni klvinizmusnak sajtsgosan antikatolikus lt ez a liberalizmus segtett kiemelni s a szlssgig kicsiszolni. Hogy az orszgos prtpolitikai llsfoglalsa a debreceni polgrsg zmnek s vele egytt a prtpolitikai kzdelmekbe szertelenl belekevert debreceni egyhznak nem a (prtpolitikai rtelemben vett) "liberlis" keretek kzt trtnt meg: az az emltett tnyen nem vltoztatott semmit. Egyhzpolitikai liberalizmus tekintetben ugyanis a 48 s a 67 kztt, mint tudjuk, sohasem volt lnyeges klnbsg, s ami f, elvi alapon nem is lehetett, legfljebb taktikailag.

Ez a maradand antikatolikus vons aztn – elbb ortodox, egyhzi s hitvallsi, ksbb liberlis politikai s eurpai-magyar sznezssel, elbb inkbb, mint helyirdek tnet, utbb mint egy nemzeti, st vilgramlatnak a lecsapdsa – rnyomta a maga blyegt Debrecen egsz klvinizmusra. Debrecen kzponti helyzete s slya, iskoli, klnsen a kollgiuma, igehirdetse, egyhzi s egyhzpolitikai akcii tjn pedig uralkodan s termszetszerleg befolysolta az egsz tiszntli reformtus egyhzi letet s kzszellemet. Szksgszer volt ez a folyamat, de egyszersmind vgzetess is vlt. Mikor a magyar protestns vallsos let ltalnos XIX. szzadbeli hanyatlsval kapcsolatban Debrecenben is kezdtek kiszradni a reformtus keresztynsg igazi tartalmi rtkei, tulajdonkppeni vallsos eri: a helykre betdult az antikatolikum. A gyngykagylbl kezdett kipusztulni az let, de a kagyl nagyon sokig nem vette szre a sajt fajulva-tengst, hanem llandan nagyon bszke volt r, hogy neki milyen szp – hja van. Egszen feledni ltszott, hogy neki nem a hj a lnyege s az letrtelme: a hj csak arra val, hogy vdje finom, gyngd bens lett s lehetv tegye szmra a zavartalan gyngytermelst.

Nyltan ki kell mondani, hogy az tlagos debreceni klvinista s vele egytt a magyar klvinistasg zme ma elssorban azrt tartja magt j klvinistnak, mert rzi s tudja, hogy katolikus a vilg minden kincsrt sem tudna lenni. Klvinizmusa dob, mely csak akkor szl, hogyha tik *) – nem pedig aeolhrfa (a Kuyper flsges hasonlatval lve), mely tisztn s felajzott hrokkal ll Isten szent Sionnak ablakban, vrva a magassgos Szlvszt, mely hogyha belekap hrjaiba, azok erszakos emberi behatsok nlkl is erteljes, tiszta s bvs hangot adnak.

*) Tbbektl hallottam mr, hogy ezt a tall mondst: "A magyar klvinista ember olyan, mint a dob: csak akkor szl, ha tik." – Rvsz Imre nagyemlk debreceni prdiktornak (1826–1881) tulajdontjk; a tny az, hogy maga is mr (Magy. Prot. Egyh. s Isk. Figyelmez 1878. vf. 6. lap) "kzmondsknt" idzi, "sok igazsgot" tallvn benne.

6. Azon a magyar klvinizmuson kvl, amelynek f jellemvonsa az antikatolikus rzkenysg s dac, mg kt ms magyar klvinista tpust lehet a jelen letben megfigyelni. Ezeknek azonban mr nem olyan mly a trtnelmi gykerk, Debrecennel s a Tiszntllal pedig, el egszen a legjabb idkig, alig volt tbb kzk a semminl. Ezrt mi is valamivel rvidebbre foghatjuk az ezekkel val foglalkozsunkat.

Egyikk az antiliberlis klvinizmus.

Ha a klvini keresztynsg veleszletett katolikus-ellenessgt abbl magyarztuk meg, hogy Istennek llekben s igazsgban, azaz szellemben s valsgban val imdshoz szigor kvetkezetessggel akar ragaszkodni: ugyanily rtelemben egy bizonyos veleszletett liberlis-ellenessget, antiliberalizmust is meg kell a klvinizmus lnyegben llaptanunk. Mert a klvinizmus szletett s eskdt ellensge minden olyan szabadsgnak, teht minden olyan szabadelvsgnek (liberalizmusnak) is, amelyik ellene mond vagy pp ellene dolgozik a Lleknek s az Igazsgnak, a Szellemnek s a Valsgnak – vagyis Istennek s az imdsnak. A klvinizmus csak az olyan szabadsgot keresi, kvnja, kveteli a maga s mindenki szmra nlklzhetetlen letelem, leveg gyannt, amelyben a llek szabadon imdhatja Istent s hdolhat meg neki. Mindenfle szabadsgot – akr egyni, polgri vagy nemzeti, akr gazdasgi vagy tudomnyos s mvszeti szabadsgot – csak annyiban hajland a klvinizmus elismerni, elmozdtani, szvetsgesv fogadni, amennyiben ezt a szabadsgot: az Istenvel, mint Valsggal szembenll Szellem imdsi szabadsgt, kifejleszteni segti, polja s vdelmezi. Ellenben botor s bns hazugsgnak, rombol szabadonckodsnak tekint a klvinizmus minden olyan – akr egyni, polgri vagy nemzeti, akr gazdasgi, tudomnyos vagy mvszeti – "szabadsgot", amelyik a szellemben s valsgban val istenimdsnak, akr akarva, akr akaratlanul, akr eredeti tervszersggel, akr csak vgs kvetkezmnyeiben, rtalmra van.

Ms szval: a klvinizmus bartja minden olyan szabadsgnak s szabadelvsgnek, amelyik az emberi lleknek Istennel val szemlyes, azaz szellemi s valsgos letviszonyt, kapcsoldst, bibliai igvel szlva, az ember megigazulst lehetv teszi, ersti, mlyti, biztostja. Ezt jelenti Klvinnak az a mly blcsessg megjegyzse, hogy a keresztyn szabadsg "fggelke a megigazulsnak s a megigazuls erejnek a megrtsre nzve nem kicsiny jelentsggel br." (Institutio III. knyv. 19. fejezet., 1. )

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!