A predesztinci s problmi 1.
A PREDESZTINCI S PROB-LMI
Irta:
DR. SEBESTYN JEN
budapesti ref. teol. tanr
BUDAPEST, 1922
Kiadja a Magyar Vallsos Trakttus Trsasg
KAPOSVR, 1922
Nyomatott Szab Lipt knyvnyomdjban
A predesztinci s problmi.
I. Bevezets.
A Klvin Szvetsg ltal rendezett konferencik rsztvevinek mr rgebben az volt a kvnsga, hogy egy alkalommal a predesztinci trgyalsra is szaktsunk idt magunknak. s br a predesztincirl trgyalni npszeren tudomnyos modorban nagyon nehz, mgis meg kellett tennnk, mert egyfell a klvinizmusnak e nagy kzponti tantsa a mi egyhzi letnkben nagyon is el van temetve, (annyira, hogy br reformtus dogmatikusok szerint ez a tan az egyhz szve, a cor ecclesiae, nlunk mr nem igen alkot rsze a vallsos letnek), msfell azonban, amennyiben beszlnek is rla az emberek, ez a gondolkods annyira teltve van hibkkal, egyoldalsgokkal s flrertsekkel, hogy mr csak ezrt is szksg van a predesztinci lnyegnek s problminak rvid kifejtsre; br azt hiszem, hagy ezeknek trgyalsnl kt rvid elads csak azok szmra lehet elg, akik e krdsekkel gy tanulmnyaikban, mint klnsen hitletkben mr mlyebben is s tbbszr is foglalkoztak.
Ha a teolgit a szellemi let klnll birodalmnak vesszk, amint hogy annak is kell tekintennk, gy megllapthatjuk azt is, hogy ez az orszg nem a knnyen treplhet s betekinthet sksgok, hanem az gbenyl hatalmas hegyrisok s hegyrendszerek hazja, amelyekbl szakadatlanul szivrognak, csrgedeznek s mledeznek a metafizika letet ad vizei, hogy az emberisg szomjsgt oltogassk s a szellemi let egyb birodalmainak kiszradsra egybknt annyira hajland mezsgt folytonosan ntzgessk, tplljk s gazdagtsk.
Ezek kztt a hatalmas hegyrendszerek kztt a legflelmetesebb, legszd-tbb, legveszedelmesebbnek ltsz a predesztinci gbenyl cscsokkal megrakott vidke. E cscsok kzl nem egy szakadatlanul az rkkvalsg kdbe burkolva rejtzik s meredezik elttnk nmn s sztlanul. Irtzatos mlysgek szdt magassgokkal vltakoznak; az rk, megfejthetetlen ellenttek, az antinmik vidke ez a terlet. "Egytt mlysg s magassg", ahogy a zsoltros knyv mondja... Csoda-e ht, ha az egyszer hv olyan knnyen visszaretten e zordon vidkek veszedelmes szirtjeitl? Hiszen mg a teolgusok j rsze is jobban szeret lenn a meleg, csendesebb vlgyekben lni s dolgozni, s ha megy is feljebb s feljebb, megelgszik az evangliumoknak napsugaras sksgaivai vagy legfeljebb azok szeld hajls halmain pihen meg a lelke; de igen gyakran nem rzi jl magt Pllal, aki ppen a predesztinci sziklarisainak legbiztosabb kalauza. Mg a reformtorok is, akik pedig mind nekivgtak e csods vidknek, s eleinte mindannyian vallottk a predesztincit, az els cscsok megmszsa utn lassanknt visszahzdtak. Luther nem akart vagy nem mert a predesztincival ksbb alaposan foglalkozni, s e krdsek trgyalst elkerlte. Zwingli mr a leghatrozottabban, teolgiai alapon, Isten lnyegrl alkotott felfogsbl kifolylag vallotta ugyan azt, de nem tisztn, mert mr inkbb determinizmuss tette a predesztinci tant. Klvin volt leginkbb az, akinek merszrpt s az rs szvtnekvel az rkkvalsgot is kutat-ni akar lelke nem nyugodhatott bele abba, hogy e cscsok lbainl meg-lljon s visszaforduljon. Neki elre kellett menni! S ebben a szdt mlysgek felett jr, cscsrl cscsra ksz tjban ott tallta maga eltt Augustinust, akit meg Pl vezetett. gy jutott a predesztinci vizsglatban oly mlysgek s magassgok fl, ahov addig teolgus nemigen rt. Krltte ott ttongtak az autinmik rettent hasadkai.
Feje felett az rkkvalsg megfejthetetlen rejtelmes felhi; de rezte, hogy mindezek felett tartja t az Isten keze, s neki fel kell jutnia e cscsokon addig, ameddig hv eljuthat. rezte, hogy csak ez az t vezet az Isten igazi megrtshez, s ezer krdsre csak ott fenn a szdt magassgban tallhat feleletet. Azonban teljes komolysggal figyelmeztet bennnket arra is, hogy a predesztinci trgyalsnl a lehet legnagyobb vatossggal jrjunk el, mert az eleveelrendelsrl val vitatkozst, noha az magban vve is nehzkes dolog egy kiss, nagyon is zavaross, st egszen veszedelmess teszi az emberek kandisga. Msfell azonban krhoztatja azok llspontjt is, akik ppen ezrt azt akarnk, hogy "egy sz emlts se trtnjk az eleveelrendelsrl", mert az "veszedelmes szirt", amelyet messzire el kell kerlni. Mert "br ezeknek tartzkodsa – mondja Klvin – mltn dicsretet rdemel azrt, hogy felfogsuk szerint oly nagy jzansggal kell rinteni a szent titkokat, mgis, mivel a kell mrtknl jval albb szllnak, keveset rnek el az emberi sznl, amely vakmersgben nem engedi magt korltok kz szortani. "vakodnunk kell teht, – folytatja – hogy attl, amit a Szentrs az eleveelrendelsre vonatkozlag elad, a hvket el ne zrjuk, nehogy olyan sznben tnjnk fel, mint akik rosszakaratlag megfosztjuk ket Isten jltemnytl, vagy a Szentlelket vdoljuk s gnyoljuk azzal, mintha olyant is tantott volna, amiket dvs dolog volna valamikppen eltitkolni. Engedjk meg – mondom – a keresztyn embernek azt, hogy Istennek sszes re clz beszdei eltt megnyithassa lelkt s fleit, de azzal a kiktssel, hogy amint az r becsukta az szent szjt, is zrja be maga eltt a tovbbi kutats tjt".
Klvin volt teht az, aki a predesztinci leghatalmasabb problmit elssorban gazdagon tlte, azutn elttnk feltrta s szmunkra az egyetlen elfogadhat feleletet megadta. Teht feltrta s nem kispekullta, mint valami filozfiai rendszert, ahogy ellensgei hirdetik. Ahogy a Gaurizankar vidkt s a Mont-Blanc vidkt is feltrtk, miutn vszzadokon keresztl hozzfogni nem mertek, gy trta fel Klvin is a predesztinci kezdettl fogva meglep problmit. Mindig kzdennk kell teht az ellen a felfogs ellen, mintha a predesztinci csak Klvin dogmja s az tallmnya lenne. Mert a predesztinci gondolata minden vallsban adva van, st azt mondhatnk, hogy a teremt, Fenntart s gondvisel, abszolut, ntudatos s mindenhat szellemi valsgban val hit egyenesen kveteli, teht posztullja azt. Ez a tan teht lnyegben az egsz keresztynsg, st minden magasabbrend s fleg egy Istenben hv valls. Klvin rdeme teht csak az, hogy Pl s Augustinus nyomn is szembe mert nzni e problmknak s vgig mert gondolni minden krdst, brhova vezetett is az.
teht nem ll meg a problmk kezdetnl. Mert hiszen elvgre ott is meg lehet llni s lehet dicsretremlt vallsos letet lni a predesztincival val foglalkozs nlkl is, aminthogy a Mont-Blanc tvben is elldeglt a svjci paraszt, vszzadokon t, anlkl, hogy szksgt rezte volna annak, hogy azt megmssza. De aki sub specie aeternitatis, teht az rkkvalsg tkrben s tvlatbl, szent tisztelettel, szinte azt mernm mondani, hogy az Isten ltszgbl akarja nzni a mindensg s a sajt lett, annak meg kell mszni azokat a cscsokat, amelyekrl egyedl lehet a mindensget betekinteni s az let rtelmt valamennyire megrteni. s Klvin rezte, hogy az emberi let cljt, rendeltetst, az rkkval Isten vilgtervt s magt a mindensg lett is csak gy rti meg igazn, ha egyfell keresi az Isten akaratt, msfell pedig teljesen alrendeli magt az kijelentett akaratnak.
Azonban ne gondoljuk azrt azt, hogy Klvin csak valami skolasztikus okoskods tjn jutott el a predesztincihoz. Nem gy, hanem hit s tapasztalat ltal, mert olyan magassgokban, amilyenekben Klvin jrt, mr nem is lehet msknt gondolkozni. Bizonysga ennek az, hogy mennl ersebb, mlyebb s szlesebb ltkr a hit, annl knnyebben, biztosabban rti meg a predesztincit. s, mindazokban a korokban, mondja Nitzsch, a nmet dogmatikus, amelyekben a keresztynsg felsgessge s jszersge j fnyben ragyog fel az emberisg eltt, a teremtmny Istentl val abszolt fggsnek klnsen hangslyozott voltt figyelhetjk meg. Ezrt van, hogy minden elsrang reformtor legnagyobb ellensgnek az ember fggetlensgt hangoztat pelagianizmust tekintette. Helyesen rtelmezve – folytatja Nitzsch – mindenesetre ez, ti. az Istentl val abszolt fggs s minden sajt rtk megtagadsa, teht az alzat az alapja minden l vallsos rzsnek. s figyeljk meg azt a tnyt, hogy minden ellentt, vita s harc mellett is vgeredmnyben egy vallomsban minden keresztyn felekezet tallkozik a vilgon, s ez az, hogy akrhogyan magyarzzk is, mgis minden gy trtnik a vilgon, ahogy az rkkval Isten, a menny s fld teremtje akarja. Ez pedig tgabb rtelemben mr maga a predesztinci.
Az emberek azonban nem ez ellen a tants ellen lzadoznak, haem a szkebb rtelemben vett predesztinci ellen, amely az dvssgre s krhozatra vonatkozik. Pedig ha valljuk azt, hogy az Isten abszolt mindenhat s szuvern teremtje, fenntartja s gondviselje a vilgnak, aki a mindensget s benne az embert a sajt dicssge ragyogtatsra teremtette, akkor vallanunk kell az rk vgzsek alkalmazst s rvnyessgt a mindensgben l rtelmes lnyekre, az angyalokra s emberekre nzve is. Klvin teht gy hatrozza meg a predesztincit: "Eleveelrendelsnek pedig az Isten azon rk elhatrozst nevezzk, amellyel nmagban elvgezte azt, hogy akarata szerint mi trtnjk minden egyes emberrel. Isten ugyanis nem egyforma llapotra teremt mindenkit, hanem nmelyeket az rk letre, msokat pedig az rk krhozatra rendelt mr kezdettl fogva".
A predesztinci teht Isten dntse az egsz emberi nemzetsgre nzve, spedig nemcsak egy tvollev, hall utni llapotra, hanem az egsz letre vonatkozlag is. A predesztinci mindennapi felfogsa csak azt ltja, hogy Isten nmelyeket rk dvssgre, msokat meg rk krhozatra rendelt. De neknk ezt nagyobb tvolbl kell nznnk, s szre kell vennnk a predesztinci-gondolat egsz szellemi httert, amely Isten rk vgzsben, st vgs fokon magban az Istenben s az lnyegben gykerezik. Azonban az embereket ppen erre lehet a legnehezebben
knyszerteni. Mert a predesztinci nem csupn azt jelenti, hogy adva van a cl: a hall utni llapot, dvssg vagy krhoztats, s minket Isten a cl fel, akaratunk ellenre, fatalista alapon lkds, vonszol s knyszert, hanem letnket rajtunk, nnkn, akaratunkon keresztl gy irnytja, hogy mialatt egyfell mi is akarjuk azt, amit akar: addig a sajt letnk munkja is az egsz let, s a sajt rtknk gymlcse annak minden mozzanata. A predesztinci teht nem egyb, mint Isten rk vgzseinek rvnyeslse letnk minden mozzanatra; gy itt a fldn, mint a msvilgon.
Mr most a predesztinci egsz fkrdse azon fordul meg, hogy elfogadjuk-e Isten korltlan s abszolt szuvernitsnak rvnyeslst a mindensg lete minden mozzanatban vagy nem?
Klvin elfogadta, teht vallania kellett a predesztincit is. A teolgusok egy rsze azonban nem fogadja el, s azt mondja: csak a termszetre nzve fogadjuk el, az emberre nzve nem. Az ember teht kivtel.
Isten abszolt mindenhat. Ez az Augustinus s Klvin llspontja.
Isten s az ember kzs megegyezssel dolgoznak. Ez a kzvett llspont. Alkalmazzuk ezeket a hitre, megtrsre s az dvssg dolgaira ltalban; ekkor azt ltjuk, hogy 1. Klvin szerint: Isten munklja bennnk mind a hitet, mind a megtrst, jjszletst s az dvssget, st mg az akarst is. (Filippi 2,13.) 2. Pelagius szerint Isten trelmesen vr, mg az ember megtr. Teht csak akkor dvztheti az embert, ha az ember is akarja azt. 3. Az dvzls csak gy lesz meg, ha Isten is akarja s az ember is. Ha egyik nem akarja, mr nem lehet, teht mind a kettnek kell akarnia. Ez a kzvett llspont.
s figyeljk meg az dvssg elnyersrl szl tan trtnett. Az sszes teolgusokat e hrom csoport valamelyikbe lehet sorozni. Az egsz predesztinci-vita lnyegben e hrom pontra zsugorodik ssze, mert minden problma ebbl a krdsbl fakad, ti. abbl, hogy milyen az Isten s ember kztt lev helyes viszony ltalban s az dv elnyerst illetleg klnsen. Msflezer v ta (illetve az els 3 szzadot Augustinusig nem szmtva, mert akkor mg szenderegtek e problmk) ekrl forog a krds, de ltalnosan megnyugtat megoldst mg nem talltak, mert nem elg tiszta boncolssal nztk a krdst, s ami a legfurcsbb, mind a hrom csoport a Szentrsra tmaszkodik. s mint ma is minden szekta, gy ez a hrom tbor is megtallni vli a maga textusait a bibliban.
lljunk meg egy percre e jelensgnl, mert a predesztinci es a Szentrs szellemnek megrtshez ez a tny rendkvl fontos. Az rs ugyanis az dvssg megszerzsre, de ltalban az Isten s ember minden kapcsolatra vonatkoz krdsben ktflekppen tant. Megvannak benne a slyos, abszolt s rk predesztincit hirdet versek, mint locus classicusok: de megvannak azok is, amelyekre Pelagiusk tmaszkodnak s amelyekbl az ltszik, mintha minden az embertl fggne s rajta fordulna meg. Ha pldul egyik helyen azt olvassuk, hagy Isten a maga abszolt gondviselsben nemcsak mindenekrl gondoskodik, hanem breszti fel a hitet, adja az jjszlets lelkt, s a pognyok kzl is csak azok hittek Pl beszdnek, akik rk letre vlasztattak vala (Csel 13,45), akkor a msik helyen meg azt talljuk, hogy az ember az oka a maga hitetlensgnek. Trjetek meg, teremjetek megtrshez val gymlcsket stb. St mg ersebb lesz a rejtly, amikor az egyik helyen minden, mg a gonosz is Istenre van vissza vezetve, addig ms helyen meg ott ll az ember, mint cselekvseinek egyedli oka s szerzje, teljes felelssggel. Azt hiszem, hogy a Szentrs tantsainak e kettssge s ellenttessge sok fejtrst s bizonytalansgot okozott nem egy teolgusnak s bibliaolvasnak. s ez mindaddig tart, amg meg nem tanuljuk azt, hogy a Szentrst csak organikusan lehet s szabad olvasni, s a Szentrsnak megvan a maga titkos bels szerkezete, amellyel ezek az egymsnak ellentmondani ltsz textusok kiegyenltdnek, s amelynek szem eltt tartsval olyan vilgossg dereng elttnk a predesztinci homlyos vilgban, amely ppen elg arra, hogy biztosabban jrjunk s tisztbban lssunk, mint addig, mg az rsnak ezen termszett nem ismertk.
Miben ll teht az rs e bels szerkezeti sajtossga? Abban, hogy – s ezt figyeljk meg alaposan – az egsz Szentrs, teht gy az -, mint az j-testamentum az ember cselekedeteinek s ltalban az emberisg trtnelmnek elbeszlst s megtlst ktflekppen trgyalja. Nevezetesen vagy gy, hogy mindennek a vgs, metafizikai okt mutatja fel s gy Istenig megy el, teht az Isten ltszgbl nzi az esemnyeket; vagy gy, hogy megll a causa secund-nl, a msodik oknl, vagyis az embernl, s az ember szempontjbl tli meg a dolgokat. Az els a metafizikai vagy teocentrikus, teht szigoran vallsi vonal, a msodik az emberi vagy antropocentrikus, teht szigoran etikai vonal. Kt olyan prhuzamos ez, amely a mi szemnk szmra sohasem tallkozik, de a vgtelenben s az rkkval Istenben igen. Figyeljk meg teht a bibliai trtnetek s esemnyek elbeszlst. Az egsz biblia e ktfle nzpontbl, azaz vagy teocentrikus, vagy antropocentrikus nzpontbl van megrva; teht vagy a metafizikai azaz vallsi vonalon vezeti ket az r, vagy az etikain; st vannak olyan rszek is, amelyekben a kett a legcsodlatosabb mdon van egybekapcsolva.
Lssunk csak nhny pldt. A Csel. 2,23-ban Pter nagy prdikcijhan ezt mondja Jzusrl: "Azt, aki Istennek elvgzett tancsbl s rendelsbl adatott hallra, megragadvn, gonosz kezeitekkel keresztfra fesztve megltek". A mondat els fele metafizikai vonalon van vezetve, a msodik etikain. Jellemz erre a Csel 4,27.28, ahol a hvk imja ezt mondja: "Mert bizony egybegyltek a te Szent Fiad, a Jzus ellen, akit felkentl, Herdes s Pontius Piltus a pognyokkal s Izrael npvel, hogy vghezvigyk, amikrl a Te kezed s a Te tancsod eleve elvgezte volt, hogy megtrtnjenek." Maga az Efezusi levl is klasszikus pldja ennek. A levl els rsze tisztn metafizikai vonalon van vezetve, a msodik pedig etikain.
s brhol tjk is fel a biblit, ezt a ktfle vonalat nha egymsba fondva, de mindentt megtalljuk. Es az az rdekes, hogy az rk soha sehol sem haboznak a kettt tetszs szerint felcserlni, mg akkor sem, ha a bn s rossznak Istenre val vgs visszavezetsrl van is sz. Jellemz plda erre a Fra megkemnytsnek trtnete. Amikor azt olvassuk, hogy Isten a Frahoz kldi Mzest, ez az etikai vonalra tartozik; amikor pedig ezt olvassuk: "n pedig megkemnytem a Fra szvt s nem bocstja el a npet", itt mr a metafizikai vonalon Isten szempontjbl adja az r a tnyek magyarzatt. Ennek a mintjra termszetesen tendencizusan feldolgozhatnk a bibliban lev sszes esemnyeket ktfle mdon. gy pl.: Jzus lete tisztn metafizikai vonalon tartva is feldolgozhat. Aminthogy a Szentrsban is lpten-nyomon lthatjuk a hv evanglistk lelknek ezt az ntudatlan munkjt. Tipikus pldja ennek Jzus bcsbeszdben (Luk 22,22): "s az embernek Fia jllehet elmegy, mint elvgeztetett, de jaj annak az embernek, aki ltal elrultatik!".
Termszetes, hogy a sajt letnket s akr a vilghbor esemnyeit is feldolgozhatjuk ilyen mdon. A rgi s a keleti nyelv klnben is nagyon szeret metafizikai vonalon beszlni. ltalban pedig a hiv emberi, a mindennapi keresztynlet is telve van az ilyenekkel. Pl. "J termsnk lesz, ha az Isten valami csapst nem kld." "Megverte az Isten ezekkel a bnkkel, s mg nem is szgyenli." Mit ltunk ebbl? Azt, hogy a Szentrs vltozatlan hatrozottsggal tartja fenn egyfell az Isten abszolt szuvernitst, mindenhatsgt, msfell pedig az ember erklcsi szemlyisgt s felelssgt is minden helyzetben, mg a bnnel szemben is. Teht egyfell Isten minden mindenekben, msfell azonban az ember is kln szfrval rendelkez tnyezje a szellemerklcsi letnek. Lssuk most mr a fbb textusokat.
Kivlaszts: Mrk 13,20, Csel 9,15, 13,17, 15,7, Rm 9,11, 11,5.28, 1Kor 1,27.28, Ef 1,4, 1Thess 1,4, 2Pt 1,10, Jak 2,5, Rm. 8,29, 1Kor 2.7, Ef 1.5.11, Csel 13,48, Ef 2,10.
Elhivats: 2Tessz 1,11, Rm 8,28, 9,11, Ef 1,11, 3,11, 2Tim 1,9, Rm. 8,29, 11,2, 1Pt 1,2,
Mt 11,25, Luk 12,32, Ef 1,5.9.11, 2Tim 1,9.10, s 10,15, Jer 18, Mt 20,15.
Mt 24,31, Luk 18,7, Csel 13,48, Rm 8,33, Ef 1,4, Tit 1,1, 2Tim 2,10, 1Pt 1,1, 2,9, Luk 10,20, Zsid 12,23, Filippi 4,3, Jel 3,5, 13,8, 20,12, 21,27, 22,19.
Ef 1,4.5.6.12, 2Thess 2,13, Csel 13,48, Rm 8,29, Jn 17,24, Dn 12,1, Mt 24,24. 25,34, Rm 8,29.30, 1Pt 1,2–4.
A fbb "pelaginus" textusok: s 5,3, Jer 51,9, Ezk 18,23.32, 33,11, Mt 23,37, Jn 3,16, Rm 11,32 s fleg 1Tim 2,4 s 2Pt 3,9, Mt 3,45, Csel 14,17, 17,27, Rm 1,19, Jak 1,17, Mt 23,27, Luk 19,41.42, 24,47, Jn 3,16, Csel 17,30, 1Thess 5,9, 1Tim 2, 4.
Isten abszolt, szuvern s mindenhat: Zsolt 115,3, Pld 16,4, s 10,15, 45,9, Jer 18,6, Mt 20,15, Rm 9,17, 19–21.
Isten elvet: 1Mz 4,5, 9,25, 21,12, Rm 9,7, Gal 4,30, 1Pt 2,8, Rm 9,13, Zsid 12,17, Csel 14,16, 5Mz 29,28, 1Sm 15,23.26, 16,1, 2Kir 17,20, 23,27, Zsolt 53,6, 78,67, 89,39, Rm 11,32, Mt 13,24–28, s 6,12.13, Zsolt 139,16.17, Zsolt 33,11, Ef 1, 11b, Csel 15,18, Mt 11,26.
Rm 11,33, s 46,10. Rm 11,35, Filippi 2,13, Rm 8,29.30, 1Tim 5,21, Rm 9,4–33, 2Tim 1,9, Ef 1,4 Ef 2,10, 1Thess 1,3.4, 5Mz 7,6.8, Ef 1,4–12, 1Pt 1,20, Ef 1,5, s 42,1, Csel 2,23, Zsolt 73,24.
Jer 6,30, 14,19, 31,37, Hs 4,6, 9,17, Mal 1,2.3, Rm 9,13. 1Mz 9,25, 2Mz 7,3, 4,21, 9,12, 20,25.27, 11,10, 14,4, 5Mz 2,30, Jzs 11,20, Zsolt 105,23, 1Sm 2,25, Jn 12,40, Rm 9,18, 1Kir 12,15, 2Sm 17,14, Zsolt 107,40, Jb 12,24, zs 44,25, 1Kor 1,19, zs 8,9, Mt 13,13, Mrk 4,12, Luk 8,10, Jn 12,40, Csel 28,26, Rm 11,8.
Isten mg a bnt, a rosszat is irnytja. 1Kir 22,23, 2Krn 18,22, 2Sm 24,1, 1Krn 21,1, 2Krn 36,22,
Esdrs 1,1, zs 45,1, Jer 27,6, 28,14, Csel 2,23, 4,28, Luk 2,34, Jn 3,19–21, 9,39, 2Kor 2,16, 1Pt 2,7–8, Zsolt 39,10. Az embereket tadja bneiknek. Rm 1,24, 2Thes 2,11, 2Sm 16,10, Rm 9,17.
Azonban Isten megkemnytsben az ember kemnyti meg magt (a metafizikai s etikai vonal keresztezi egymst). 2Mz 7,13.22, 8,15, 9,35, 13,15, Zsid 3,8, 4,7.
De Isten szahados mindennel, teremti a jt s rosszat a vilgossgot s sttsget. zs 45,7, mos 3,6, Pld 16,4.9, 21,1, Zsolt 115,3, Dn 4,35, Jer 18-ik fejezet, Rm 9,20, Rm 9,18, 1Pt 2,8, Jds 4-ik vers, Jel 13,8, 17,8.
Zsolt 33,6, 104,24, Jb 38, Pld 8, s 41,22.23, 42,9, 43,9–12, 44,7, 46,10, 48,3, mos 3,7, 1Mz 3,14, 6,13, 9,25, 12,2, 15,13, 25,23, 49,8, Zsolt 139,16, 31,16, 39,6, Jb 14,5, 2Mz 32,32, Zsolt 87,6, Ezk 13,9, Jer 17,13, Zsolt 69,29, s 4,3, Dn 12,1, Jb 12,13, Pld 8,14, s 9,5, 11,2, 28,29, Jer 32,19, s 40,13, Jer 23,18.22, Zsolt 89,8, s 14,24–27, Dn 4,24, s 24,24–27, 16,10, Zsolt 33,11, Pld 19,21, Ef 1,11, Csel 2,23, 4,28, Luk 22,22, Csel 17,26, Jn 17,12, Rm 1,24, Rm 9,13, 9,17.18.22, Luk 2,34, Jn 3,19–21, 1Pt 2,7.8, 1Thess 5,9, Jds 4-ik vers, Luk 7,30, Csel 13,38,
20,27, Zsid 6,17, Mt 11,26, Luk 2,14, 10,21, Ef 1,5.9, Filippi 2,13, stb. stb.
Mr most a Szentrsban vilgosan megklnbztethet e kt vonal alapjn osztlyozhatjuk a dogmkat is. Vannak dogmk, amelyek tisztn a metafizikai vonalra tartoznak s csak onnan rthetk meg, s vannak olyanok, melyek csak az etikai vonalra, gy fleg az emberre vonatkoznak, s vannak vgl olyanok, amelyek mind a kettre. Nagyon fontos azrt megfontolnunk azt, hogy a predesztinci Isten titkos vgzseire vonatkozik, teht ez is a metafizikai vonalra tartozik elssorban. Mikor teht kell vatossggal s kizrlag a Szentrs szvtnekvel keznkben boncolgatjuk a predesztinci krdseit, oly vilgban jrunk, ahol lpten-nyomon az Isten mlysgei trulnak fel szemeink eltt. Nagyon vigyzzunk teht arra, hogy letnk szmra a szablyokat ne ebben a vilgban keressk. Mert ms dolog a predesztincirl, mg ha hv alapon s az rs segtsgvel is, spekulatve gondolkodni, s ms dolog a keresztyn let szmra a normkat s trvnyeket fellltani. Az rs ugyanis vilgosan megtant bennnket arra, hogy Isten akarala ktfle formban jelentkezik szmunkra az ember s a mindensg letben. Egy titkos s egy kinyilatkoztatott formban.* A kinyilatkoztatott a trvny s az evanglium. Ez a keresztyn let zsinrmrtke. A titkos pedig az Isten vilgtervnek metafizikai irnytja. A kinyilatkoztatott akaratot tisztn ltjuk magunk eltt, mert Isten annak alapjn rendezte be az letnket. A titkos rkre rejtly marad elttk, s abbl csak annyit ltunk, amennyit az Isten idnknt megmutatni jnak vl szmunkra.
* Ez termszetesen nem jelenti azt, hogy Isten akarata lnyegben is ktfle, mert hiszen az egy, abszolt s harmonikus. Csak a mi vges s ttekinteni nem tud s az sszefggseket nem rt rtelmnk szmra jelentkezik ez az akarat ktflekppen s sokszor egymsnak ellentmondan. A rgi teolgusoknak ezt a finom megklnbztetst (voluntas arcana et revelata) teht mi is nyugodtan tvehetjk, mert nagyon jl hasznlhat.
Gynyren s mly igazsggal fejezi ezt ki az 5Mz 29,29: "A titkok az ri, a mi Istennki; a kinyilatkoztatott dolgok pedig a mieink s a mi fiaink mindrkk, hogy a trvnynek minden igjt beteljestsk".
A titkok vonala a metafizikai, teocentrikus vagy isteni vonalra, a kinyilatkoztatott dolgok vonala pedig az antropocentrikus vagy etikai vonalra tartozik. Vigyzzunk, hogy a kettt szem ell ne tvesszk soha, mert amikor a predesztinci mlysgt vizsgljuk, tulajdonkpen a titkokat is keressk. S a predesztincival kapcsolatban minden flrerts s termketlen vitatkozs ppen abbl ll el, hogy a nem iskolzott teolgus ezt a kt hatalmas s srthetetlen vonalat folytonosan sszezavarja. Teht pl. vitatkozs kzben, amikor metafizikai vonalon mozog s n metafizikai rvet hozok fel neki vdelml, tugrik az etikaira, s amikor meg n etikai rvvel felelek, visszaugrik a metafizikaira, s gy tovbb... Ezrt van az, hogy mindaddig, mg ezt a kt vonalat kln nem tudjuk tartani, Klvin rvelseit s klns antinmiit sem rtjk meg az Institutiban, s mg kevsb azt a megdbbent mondst, amely lnyegben nem egyb, mint a kt vonalnak legmerszebb s paradox egyms mell lltsa, amikor ti. ezt tantja: "Cadit homo, Dei providentia sic ordinante, sed suo vitio cadit... Elesik az ember, Isten gondviselse ltal gy rendelve, de a sajt vtke folytn esik el."
A predesztinci problmi.
Ezek elrebocstsval nzzk meg most mr magukat a problmkat is, mert ha egyltalban tallunk valami magasabb egysget sejtet megvilgtst, az csak az elmondottak alapjn lehetsges. Klvin e kt vonal szigor klnvlasztst mg taln nem elg tisztn ismerte fel, de munkibl az ltszik, hogy br flig ntudatlanul is, de rezte azokat. s be kell vallanunk, hogy ez a klnvlaszts tnyleg mestersges is, amennyiben az let ezt az elklntst nem ismeri, vagy csak ntudatlanul hasznlja. Pl.: "Az Isten elvette az eszemet, nagy bnt kvettem el." Az letben a cselekedeteket csak emberi, etikai nzpontbl szoktuk megtlni. A metafizikai vonalra val visszavezets, amely aztn az illet llspontja szerint predesztinciban, fatalizmusban, determinizmusban vagy indeterminizmusban vgzdik, mr rendesen csak spekulci trgya. Metafizikai vonalon, a mi vilgunkban, ntudatosan csak az igazn hv lelkek szoktak beszlni, ntudatlanul pedig igen sokszor a np.
A predesztinci problmi teht, mint fentebb is emltettem, abbl a krdsbl szrmaznak, hogy a mindeneket teremt, fenntart s gondvisel, teht predesztinl Isten milyen viszonyban llhat az emberrel s annak cselekedeteivel, teht sorsval s egsz letvel szemben. Az els krds teht az, hogy abszolt szabad-e az ember Istennel szemben vagy nem? van-e szabadsga s milyen? me, a predesztinci s szabadakarat problmja. Ha erre gy felelnnk, hogy az ember Istennel szemben abszolt szabad, akkor a predesztinci nem problma tbb, mert nincs. Maradjunk meg teht Klvinnl, aki azt mondja, hogy az ember lnyvel, letvel, hallval s dvzlsvel az Isten szuverenitsa al van mindenestl rendelve. s mi lesz akkor? Rabja lesz az ember Istennek s zsarnoka Isten az embernek, fatalista mdon? Megsemmisl az ember emberi mivolta teljesen s gpalkatrsz lesz Isten kezben? me, a predesztinci s fatalizmus problmi. De trjnk vissza jra az emberhez. Ha az ember predesztinlva van – halljuk az rvet – mi lesz a bnnel? Mert mint a fatalizmusnak, ennek a krdsnek is kt oldala van, spedig: a) milyen viszonyban van Isten a bnnel, b) milyen viszonyban van az ember a bnnel? Felels-e rte vagy nem? me, a predesztinci s bn problmja. S vgl az Isten s ember kztt val bens kapcsolatot illetleg mi lesz az imdsggal? Trdik-e Isten az imdsggal s rdemes-e az embernek imdkozni, ha van predesztinci? me, a predesztinci s imdsg problmja.
me, ez az a ngy nagy problma, amelyekkel, a predesztincirl beszlgetvn, a mindennapi letben tallkozunk. * Minden, a predesztinci ellen felhozott kzkelet rv e ngy kzl valamelyikhez tartozik, s a teolgia trtnetnek risi rszt e ngy problmra vonatkoz megoldsok keresse alkotja.
* Termszetes, hogy van mg egy sereg ms problma is, de mivel azok elvontabb termszetek s gy a mindennapi letben nemigen vetdnek fel, e rvid trgyals keretbe nem voltak beleilleszthetk. E dolgozat f clja a predesztinci ellen legsrbben felhozott rvek vizsglata.
Nzzk meg teht, hogy mit felel a klvinizmus ezekre. Azonban ne feledjk el, hogy br a keresztynsg legnagyobb hvit hvjuk is segtsgl, vgs s mindenkit megnyugtat megoldsokat nem tallhatunk. A teolgiban matematikailag knyszert bizonytsok nincsenek. A predesztinci sszes cscsait pedig sohasem mszhatjuk meg, mert kzlk a leghatalmasabbak rk kdbe vannak burkolva, de az az egy bizonyos elttnk, hogy mindannyian az Istenhez vezetnek.
A predesztinci s az emberi szabadsg.
A predesztinci minden problmja az Isten s ember kztt val helyes viszony megllaptstl fggvn, tisztn kell ltnunk ezt a kapcsolatot s azt, hogy min az a szabadsg, mely Istennel szemben az ember szmra mg megmarad? A szabadakarat krdsnl ugyanis az a legfbb ellenvets, hogy a predesztinci kizrja a szabadakaratot, kvetkezleg fatalizmusra s determinizmusra vezet, ami megszntet minden felelssget s gy az erklcsi, teht emberi letet is.
Mrmost anlkl, hogy a szabadakarat kln problminak szvevnyes vilgba belpnnk, tntessk fel inkbb rgtn a klvinizmus llspontjt erre a krdsre vonatkozlag. Fontos dolog ill jra, hogy a metafizikai s etikai vonalakra szintn figyelemmel legynk. Mert mg egyfell tny az, hogy metafizikai, teht vallsi, mondjuk teocentrikus nzpontbl a klvinizmus szerint az ember mindenestl, teht egsz letvel s annak megnyilvnulsval az Isten szuverenitsa al van rendelve, teht egyltalban nincs szabadsga, addig msfell etikai, teht antropocentrikus nzpontbl tekintve, az embernek megvan az erklcsi szabadsga, azaz az a kpessge, hogy a rehat es cselekedeteit befolysol motvumok alapjn sajt beltsa szerint, knyszer nlkl, nknt cselekedjk. Hiszen enlkl nem lenne ember, hanem gp, s a klvinizmus minden predesztinci mellett sem tantott soha olyat, hogy az ember valami mechanikusan determinlt, teht minden erklcsi jelleget s gy felelssget is megszntet letet l. Klvin teht azt vallja az emberrl, hogy az nem gy van Isten mindenhatsga al rendelve, mint az svny, nvny vagy llat, hanem a maga teljes erklcsi szfrjval van az isteni mindenhatsgba bekapcsolva, de gy, hogy az emberi let erklcsi s akarati jellege azrt megmarad, mg akkor is, ha az az akarat szzszor rabja is a bnnek, s romlottsgnl fogva nem is szabad tbb.
Mert olyan szabadakaratot, amelyet Pelagius kpzelt magnak, olyanrl, amely a teljes kznyssg llapotban van esetrl-esetre, a klvinizmusban, de a val letben sem lehet sz soha.
Vannak ugyanis – br mind kevesebben, s inkbb csak a vulgris gondolkozs terletn – olyanok, akik azt hiszik, hogy az akarat valami nll nagyhatalom az ember letben, amely nknyesen korltlanul szeszlyesen akarhat gy, ahogy kedve tartja. Ma teht pl. bns tehet, holnap szent, majd jra gonosztev, s ismt a legtisztbb let ember. Ma hv, holnap hitetlen, s mindez azrt, mert egyszeren akar, gy akarja; teht a megtrst s jjszletst is tetszsszerinti idben s alkalommal hajtja vgre.
Az ilyen szabadakarat termszetesen rkre kizrja a predesztincit, de a predesztinci is az ilyen szabadakarat lehetsgt. Ezzel szemben a klvinista teolgusok nagyon finoman elemeztk a szabadakarat lnyegt, s megllaptottk, hogy az tulajdonkppen nem egyb, mint lubentia rationalis, azaz rtelmes megfontolson alapul szszer szabadsg. Mert hiszen nem az akarat akar, hanem az rtelem, mely azt irnytja.
Az akarat, mondhatnk, csak vak mszer, amely aszerint lp akciba, amint azt az n rtelmes beltsom szablyozza. Ha teht nagy, nemes s felemel a gondolkodsmdom, egszen bizonyos, hogy ilyenek lesznek akaratnyilvnulsaim is; ha pedig meg nem trt bns vagyok, ugyanilyenek lesznek a parancsok is, amelyek akaratomat irnytjk; teht maga az akaratom is. Nincs teht korltlan, megfontols nlkl val, nknyked, be- s kiszmthatatlan szabadsgunk. Az ember szabadsga, mint Poulsen mondja, a szellem uralma, szolgasga pedig az sztnk uralma.
Mrmost, a Szentrs alapjn llva, a klvinizmus hirdeti a legerteljesebben azt, hogy ez az emberi akarat beteg, mert kptelen az igazi jra! Mert az ember egsz bels vilga elesett s ppen a legmagasabbrend, teht a hitre s az dvssgre tartoz dolgok azok, amelyekben az ember a sajt maga erejbl sem hitre, sem jjszletsre, sem megtrsre nem juthat el. Az akarat teht szolga, mert csak a rosszat kpes igazn s teljes ervel akarni, de azrt akarat marad tovbbra is az. Az ember erklcsi szabadsga beteg, de azrt csak erklcsi szabadsg az, s az ember a legnagyobb bnben is ember marad, teht erklcsi szabadsggal cselekv lny s gy felels. De ppen azrt, mert ilyen llapotban van, semmi magasabbrend vallsi letre sem kpes, hacsak az Isten nem vonja, hvja s segti. Az egsz Szentrs szelleme ezt bizonytja. s ez a tants annyira hatrozott, hagy ha a filozfia szzszor bebizonytan is az akarat szabadsgnak realitst, az dvssgnek az Isten kegyelmtl val fggst mg akkor is reznnk kellene. Teljesen utpia teht s pelaginus jelleg teht az a gondolkods, amely azt kpzeli, hogy a valls, teht az Isten megkzeltse, a hit, megtrs s jjszlets terletn az ember a sajt akaratbl is tehet valamit az Isten nlkl. "Senki sem jhet ntmozzm, hanem ha az Atya vonja azt." Jn. 6. 44.
Hogyan trtnik teht minden?
gy, ahogy az Isten akarja. me, a predesztinci gondolata.
Mert lltsuk csak fel a ktfle gondolatot. A predesztinci-hv azt mondja: Minden Istentl j, teht azok hisznek, azok trnek meg, azok dvzlnek, akiket Isten erre indt, akiknek Isten az jjszlets lelkt megadja (mert az jjszlets egyfell nem egyb, mint kivlasztottsgunknak tudatunkra jutsa). Teht csakis azok dvzlnek, akiket Isten kivlaszt.
Pelagius s kveti pedig ezt mondjk: Nem gy van. Isten nem vlaszt ki senkit, Isten mindenkit elhvott. s akikrl elre ltja, hogy jk lesznek, azokat dvzti, akiket elre gonoszoknak ltott, azokat elkrhoztatja. Isten kegyelmt teht az fogadja el, aki akarja s az veti el, aki akarja. Klvin tantsa, azt mondjk, rideg. Mert nem kegyetlensg-e Istentl, hogy letre hv embereket s megengeni; hogy azok krhozatra jussanak? Ez nem igazsgos. Teht minden az ember akaratn fordul meg.
Ez az okoskods azonban csak ltszlag ilyen termszetes s logikus, mivel megll s megmarad a msodlagos okoknl. Mert tegyk fel, hogy minden az embertl s az akarattl fgg; mi lesz akkor az Istennel? Isten teht a legjobb akarat mellett sem tehet semmit az emberisgrt. Nincs ms feladata, csak az, hogy vrjon. Vr, hogy az emberisg megtrjen s szavra hallgasson. Ha teht vletlenl senki sem hallgat r, tehetetlenl trdeli a kezeit, de nem segthet.
Vilgos dolog, hogy ezen az llsponton Isten mindenhatsaga s szuvernitsa semmiv vlik. Mert hiba hvott el Isten mindenkit, vltsgterve meghisul, s az dvssg csak rszleges marad. Azutn meg, felmentjk-e Istent a vd all, hmm a predesztinci ridegsgt ugyan tmadjuk, de azt meg nem gondoljuk meg, hogy Isten olyanokat is teremtett, akikrl rktl fogva elre ltta, hogy a felajnlott kegyelmet sohasem fogjk elfogadni? Mirt teremtette ht ket? Ugyebr ltjuk, hogy a predesztinci tagadsval legfeljebb csak msutt bukkannak fel – ugyanazok a problmk! Klvin teht megfordtotta a dolgot, s azt mondja, hogy az isteni vilgkormnyzs e titokzatos tnyeit egyedl a predesztinci alapjn lehet megfejteni. "Mert minden pelagianizniusnak az a clja, hogy az erklcsi vilgot rszben vagy egszben nllv tegye Istennel szemben. Ez a trekvs azonban teljes ellenttben van a Szentrssal. Mert br az rs vdi is az ember erklcsi termszett minden idre, annyira, "amennyire csak lehet, de sohasem igyekszik ezt azltal tenni, hogy dualisztikus klnbsget tesz a termszeti s erklcsi vilg kzt,t s ez utbbit Isten hatalma all kivonja. Isten tancsvgzse minden dologra rvnyes, teht az erklcsire is, a rosszra ppen gy, mint a jra. Ilyen klnvlaszts teht lehetetlen. A vilg eszmje organikus egsz, s nem lehet a teremtsben egy pontot sem felmutatni, ahol Isten vgzse s kormnyzsa megsznik s a teremtmny fggetlen akarata s cselekvse megkezddik." (Bavinck.)
"Egybknt korunkban ppen a dolgoknak trtnelmi s organikus szemllete az, amely ezt a pelagianus klnvlasztst minden pontjn tagadja s eltli. Tovbbmenve azonban, ez a dualizmus a vilg legnagyobb s legfontosabb rszt kivonn Isten gondviselse all, s a vletlen, az esly s nkny kezeibe jtszan t. St nemcsak Isten hatalma, tancsa s akarata szenvedne rvidsget, hanem a vilg j rszre nzve mindentudsa is megsznnk. Mert ha Istent s teremtmnyeit nem tudjuk mskpp elkpzelni, csak gy, mint konkurrenseket, s szabadsgt s fggetlensgt az egyik csak a msik rovsra tudja megtartani, akkor Istennek folyton jobban s jobban korltozva kell lenni tudsban s akaratban. A pelagianizmus valsggal kildzi Istent a vilgbl; deizmushoz s ateizmushoz vezet... Ezrt a problma megoldst ms irnyban kell keresni, ti. gy, hogy Isten azltal, hagy Isten, a vilg pedig teremtmnye, Isten az vgtelen tudsa s akarata ltal a teremtmny nllsgt s szabadsgt nemcsak hogy nem semmisti meg, hanem ellenkezleg: ppen megteremti s megrzi..." (Bavinck.) De trjnk vissza a predesztinci s akaratszabadsg teolgiai szempontbl most legfbb problmjra, ti. arra, hogy vezethet-e a predesztinci determinizmusra, s nem sznteti-e meg ezltal az ember szabadsgt, erklcsi lett s felelssgt is alapjban vve? Ez a krds nagyon fontos, mr csak azrt is, mert az egsz modern tudomny s fleg a termszettudomnyok, ma jrszben igazoltk a klvinizmus ama tantst, amely mr a XVI. szzadban hirdette az ember teljes megktttsgt s az Isten ltal teremtett termszeti s erklcsi vilgrend trvnyei al val odatartozst. A modern tudomnyok persze determinizmust hirdetnek Isten nlkl, s a predesztinci ellensgei a klvinizmust is determinizmussal vdoljk, mert a predesztincit is annak tekintik.
Lssuk teht, igaz-e ez; azonos-e a predesztinci a determinizmussal, vagy pedig van-e kzttk lnyeges s dnt klnbseg? A lnyegbe vg sszehasonlts azt mutatja, hogy van s ezrt a klvinimus llandan tiltakozik is azellen, hogy a predesztincit a modern tudomnyos gondolkods determinizmusval egynek vegyk. Mert a determinizmusnak fbb ismertet jelei ezek: A mindensg letben a legszigorbb trvnyszersg, teht determinltsg uralkodik, s a termszeti s szellemerklcsi vilg kztt lnyeges klnbsg nincs. Mindkett ugyanazon mechanikus ok s okozati trvnyszersgnek van alvetve. Isten s a vilg kztt semmi klnbsg. Isten vagy nincs, vagy ha van is, csak panteista rtelemben van, gy, hogy a mindensg rk trvnye, a lex aeterna, mg t is megkti, mg felette is ott van; vagy pedig Isten rk vgzsei s a termszeti trvnyek tulajdonkppen azonosak. Ennek megfelel teht az ember helyzete is. A determinizmus ugyanis gy tekinti az embert, mint aki egsz pszichikai s fizikai letvel kizrlag a termszet vak trvnyeinek van alrendelve. Teht kln erklcsi szfrja nincs, mert minden mechanikusan trtnik az letben. Ebbl pedig az kvetkezik, hogy miutn kln erklcsi szfrja nincs, nem is felels semmirt. s az let ilyen mechanikus felfogsa mellett nem is lehet. Az ember lete lnyegben semmiben sem klnbzik a nvnyek s llatok lettl. Ezt tantjk a modern termszettudomnyi deterministk, Haeckel s trsai; a szocildemokratk, a darwinistk s a kriminolgusok egy rsze is.
Mrmost a klvinizmus ilyent soha nem tantott, de nem is tanthat. Mert br is vallja azt, hogy az ember egsz lete, fldi s tlvilgi sorsa predesztinlva van, de ez a predesztinltsg, vagy ha gy tetszik, isteni determinltsg, nem trtnik az emberen kvl s az ember egynisgnek megsemmislsvel.
Az ember nem gpalkatrsz vagy jtkszer Isten kezben, akit Isten oda dob, ahova akar, mg csak nem is olyan teremtmnye, mint az svnyok, nvnyek s llatok, hanem Isten munkatrsa, akit Isten a maga teljes s klnll erklcsi szfrjval foglal bele a maga mnindenhatsgba, s amit Isten az ember ltal tesz, az az emberen keresztl az lelke s erklcsi lete felhasznlsval trtnik. "Isten teht a klvinizmus szerint nem mechanikusan s fatalista mdon determinlja az embert, hanem a tudatt is felhasznlja" (Schenkel).
Az ember teht mindent szksgszersgbl tesz, de nem knyszersgbl. Szksgszersgbl, teht metafizikai szempontbl nem szabadon; de viszont nknt, s gy emberi szempontbl szabadon. Szval gy l, mitha letnek s sorsnak maga lenne a kizrlagos ura. gy l, mint a nagy tengeri haj utasai, akik lik a maguk kicsi lett, mozognak a maguk kis szfrjban, de voltakpen oda jutnak, ahova a kormnyos akarja. Isten teht nemhogy megbntan a mi szabadsgunkat, st biztostja azt. – Isten olyanformn hordozza a mi letnket a maga kicsi vilgval, mint ahogy hordozza a szl a maga kicsi gyermeke lett. Az a gyermek a sz igazi rtelmben vve nem szabad, mert teljesen a szl hatalmban van, de a maga kicsi letkrt tekintve szabad, mert nknt, kedvvel vgezheti s lheti azt az letet, amit a szl az szmra predesztinl. A determinlt let teht rabsg, a predesztinlt let pedig szabadsg. Mert a determinltsg a vak, holt, rideg termszeti trvnyek vasszigorsg uralmt jelenti; a predesztinltsg pedig az l, gondvisel Istent, aki neknk szeret atynk.
A determinizmusban rtkes gondolat a trvnyszersgek elismerse. De mit r ez, ha nincs benne cl? rk vgzsek itt nem intzik az ember sorst, hanem a termszet vak mechanizmusa rvnyesl csupn. Mg a predesztinciban minden trvnyszersg, kivlaszts Isten rk vgzsnek eredmnye. Teht clja van, rendeltetse van, mert a vilg fltt l s uralkod rk ntudatos "kozmikus intelligencia", az l Isten determint mindent a maga tervei s cljai szerint. Egybknt azonban a keresztyn rtelemben vett determinizmnsnak megvan a maga nagy jelentsge a keresztyn letre. Mert az egsz keresztyn letnek, nevelsnek, jellemkpzsnek tulajdonkpen mi a clja? Az, hogy az ember minl inkbb determinltassk a jra, predesztinlva legyen az Isten szolglatra, s vele annyira kzssgbe jusson, hogy a sz szoros rtelmben vve rabja legyen az Istennek. Ez az gynevezett teolgiai szabadsg, amelynek ppen a legnagyobb fggs, az Isten trvnyei ltal val legnagyobb megktttsg a fclja. Ez a tny pedig azt bizonytja, hogy predesztinci nlkl is oda lyukadunk ki, hogy a keresztyn lete akkor tkletes let, ha az mindenestl s a legszigorbban az Isten al van rendelve. Nem az teht a clunk, hogy minl fggetlenebhek legynk Istentl, hanem az, hogy minl nagyobb fggsben. Hogy akaratunk azt akarja, amit az Isten akar; szval, hogy annyira determinlva legyen, hogy ne is tudjon mst akarni tbb, csak egyflt, ti. a jt. Itt teht nem fltjk az emberi akarat fggetlensgt, csak a predesztinciban? Ne fltsk ez utbbiban sem. Mert a predesztinci nemhogy nem semmisti meg ezt az emberi erklcsi szabadsgot, st az elkpzelhet legmagasabb s legersebb formban ki is fejleszti.
Ezenfell pedig azrt sem rthat neki, mert ms vonalra tartozik, mint a szabadakarat krdse. A predesztinci ugyanis lnyegben a metafizikai vonalra tartoz gondolat, mert Istenre vonatkozik s az titkos vgzseit jelenti; a szabadakarat pedig az etikai vonalra tartozik, mert az emberre vonatkozik s megvan s megmarad mindenkppen, akt predesztinlva van az ember, akr nem. Kptelensg teht azt mondani, hogy tagadnunk kell a predesztincit, hogy megmenthessk az ember erklcsi szabadsgt. Mert mit szlunk akkor a modern determinizmushoz? Ez ugyanis tagadja a predesztincit, de tagad mindenfle szabadsgot is az embernl.
A lnyeg teht az, hogy metafizikailag vve a dolgot, akr hisznk a predesztinciban, akr nem, teljesen s tkletesen az Isten kezben vagyunk. Ugyanez az llapotunk etikai szempontbl is, de azzal a klnbsggel, hogy itt mr megvan az az erklcsi szfrnk, amely erklcsi letnket teljes psgben tartja, s minden predesztinci mellett is erklcsi tartalmat ad az letnknek. Isten gy teremtett bennnket, hogy minden megktttsgnk mellett is, ha metafizikailag nem is, de erklcsileg nllaknak s szabadoknak rezzk magunkat. Erre az ntudatra van felptve egsz erklcsi letnk. S ezt nem trheti ssze semmifle tants s tudomnyos elmlet, mert vgeredmnyben, mint az let mutatja, mg a legelszntabb determinista is felelsnek rzi magt minden cselekedetrt, a predesztinci tisztn tantott hite pedig (s ez a legnagyobb, de lnyegben olyan termszetes csoda), a legfinomabb, legrzkenyebb lelkiismereteket nevelte eddig a vilgon; s trtnelmi tny, hogy egy tan sem volt a keresztyn morlra nzve felemelbb, mint ppen a predesztinci. Honnan, hogyan trtnik ez? Sokak szmra rejtly marad, amg a predesztinci igazi rtkt meg nem rtik, s be nem ltjk, hogy a llek erklcsi ntudatnak ereje, mlysge, gazdagsga egyenesen sszekttetsben van kivlasztottsga tudatnak, hitnek, jjszletsnek erejvel, mlysgvel s gazdagsgval. S valban gazdag anyag lenne egy szakszer, de ref. keresztyn alapon felplt pszichoanalzis szmra ennek a lelki lmnynek a megrajzolsa, amely kimutatn azokat a motvumokat, amelyek minden igaz predesztincihithen szksgszersggel posztulljk az erklcsi ntudat minl tkletesebb kiptst is. s ez azrt is termszetes a klvinizmusban is, mert Klvin a Szentrs alapjn llva,Plt s Augustinust kvetve, egyforma szigorsggal tartja fenn a kt vonalat, ti. a metafizikait s etikait az emberi let szmra. A determinizmus csak az elst vallja: innen van minden hibja s baja, amellyel az erklcsi szfrt tnkreteszi, az ember erklcsi lett megsznteti s a felelssget megsznteti. Klvin, ha paradox formban is, de intuitv s ntudatos mnakacssggal rzi mind a kettt. Mindennek Isten a vgs oka: me a metafizikai vonal, a predesztinci vgs gykere. De az ember felels a maga cselekedetrt; me az etikai vonal, az erklcsi let szfrja a maga srthetetlensghen. Nagyon idevg teht Choisy megjegyzse, amikor gy szl: "Valban, a klvinistk gy dogmatizlnak, mintha a szabadsg tnyleg lteznk. Intellektulitsan tagadjk azt, de morlisan s vallsi rtelemben vve hisznek benne". Choisy megjegyzshez pedig hozztehetnk mg azt, hogy a klvinizmus e kt vonal egyforma, szigor fenntartsval elrte azt, hogy a Szentrs mninden textust meghagyhatja a maga eredeti sznessgben, s nem kell gy tenni, mint a keresztynsg els szzadaiban, amikor a predesztincit mg nem rtvn, az sszes predesztincis textusok rtelmt elcsavartk s flremagyarztk, csak azrt, hogy az ember szabadsgt megmentsk. gy azonban egszen nyugodtan hihetnk a predesztinciban, s az abszolt rtket azrt minden etikai vonalra tartoz textusnl meghagyhatjuk. Mert azoknak a predesztincihoz semmi kzk, s qy a predesztinci elleni rvelseknl fel sem hasznlhatk.
Mint ltjuk teht, ez a problma lnyegben a klvinizmusban is antinmiban vgzdik. A predesztincinak ezt a cscst az rtelem mg nem mszta meg, de a hit mr igen. S a hvnek ennyi is elg. Hitemnek az a felttlen parancsa, kategorikus imperatvusza, hogy minden paradox ellentt mellett is mind a kt vonalat szigoran s minden egyeztetsi ksrlet nlkl fenn kell tartani. Ennek az igazsgt bizonytja a Szentrs s a hv keresztyn lete is.
|