23 - 32. SSZELLTOTTA: KLVIN
23. A psztorok s a nyj ktelessge az egyhzban
Ami mr most a hivatsuknak hven megfelel psztorokat illeti, azt tartjuk, hogy ket gy kell fogadni, mint akik annak szemlyt kpviselik, ki ket rendelte, s hogy minden keresztynnek al kell magt rendelnie a hvk kzrendjnek, hogy hallgassa az dvssg tudomnyt, vallst tegyen hitrl, megtartsa magt az egyhz egysgben, bksen fogadja a vizsglatokat s feddseket, s seglyt nyjtson annak megakadlyozsra hogy valami szekta vagy zavargs sse fel a fejt. Ezrt szakadroknak tartjuk mindazokat, kik zavart s hborgst tmasztanak, arra trekedvn, hogy sztbomlasszk az egyhzat, mely j llapotban csakis gy maradhat meg, ha psztorai kormnyozzk, mivel Istennek gy tetszett, s mivel a legnagyobbtl a legkisebbig mindenkinek azt parancsolta, hogy az ily alzatossghoz alkalmazkodjanak (Mt 18,18; Jn 20,23), gyhogy mindazok, kik sajt jtetszskbl elklnlnek s elszakadnak a hvek trsasgtl, egyttal a mennyek orszgbl is szmzik magukat, mde viszont azoknak, kik a Jzus Krisztus nevben akarnak meghallgattatsra tallni, figyelemmel kell lennik arra, hogy azt a tudomnyt szolgltassk, amely rejuk bzatott.
24. A skramentumokrl
Mg azt kell megmagyarznunk, hogy min a mi hitnk a skramentumokat illetleg. Mi ezeket egyfell Isten kegyelme tanbizonysgainak tartjuk, melyek e kegyelmet bennnk megerstik, msfell kls jeleknek, melyekkel az emberek eltt bizonysgot tesznk keresztynsgnkrl. Igaz, hogy Isten igjnek elgnek kellene lenni szmunkra, hogy minket dvssgnkrl bizonyoss tegyen, mde mivel Isten tudatlansgunk s gyngesgnk miatt ilyen tmaszokat akart csatolni az ighez, mindenesetre helyes dolog, ha elfogadjuk s hasznunkra fordtjuk ket. A skramentumok teht, mintegy pecstek arra, hogy Isten kegyelmt szvnkben megpecsteljk s azt hitelesebb tegyk, s ez oknl fogva lthat tantsnak lehet ket nevezni. Most mr mi azt hisszk, hogy mindaz, amit brzolnak s mutatnak, megtrtnik bennnk. Mert a skramentumok nem res, vagy csalka alakzatok, mivel Isten, aki csalhatatlan igazsg, adja ket hitnk megerstsre. St azt hisszk, hogy a lelkszben brmin mltatlansg van is, azrt a skramentum nem sznik meg j s hathats lenni, mert az Isten igazsga nem vltozik meg az emberek gonoszsga folytn, mivel nem rajtuk ll, hogy az Isten rendelsnek k adjanak ert, vagy hathatssgot.
Ekknt hisszk, hogy a skramentumok, jllehet gonosz s mltatlan emberek szolgltatjk is ki ket, termszetket mindig megtartjk, gyhogy azt, ami bennk jelezve van, valsggal nyjtjk s kzlik azokkal, kik azokat veszik. Mindamellett azt mondjuk, hogy a skramentumok csak akkor hasznosak, ha az Isten teszi ket hatsosakk s fejti ki bennk, mintegy segdeszkzeiben Lelknek erejt. Ekknt kell, hogy bennk Isten lelke munkljon, hogy reztesse velnk hathats voltukat az dvssgnkre. Hisszk s valljuk azt is, hogy a velk val ls szksges s hogy mindazok, kik azokra nem tartanak szmot, azt jelentik ki magukrl, hogy Isten kegyelmt megvetik s rdgi ggtl vannak elvakulva, mivel nem ismerik el gyengesgket, melyet Isten ilyen eszkz s gygyszer ltal akart megsegteni. St mivel Isten a skramentumokat, mintegy szent lettet helyezte el egyhzban, hisszk, hogy senkinek sem szabad azokkal magnosan lni, hanem hogy az azokkal val lsnek kzsnek kell lennie a hvek gylekezetben s hogy azokat a lelkszeknek. kell kiszolgltatniuk, kikre azok szolglata s osztogatsa bzva van.
25. Kire tartozik a skramentumok rendelst. A skramentumok szma.
Ebbl mi azt kvetkeztetjk, hogy a skramentumok rendelse egyedl csak Istenre tartozik, mivel akaratnak csak maga lehet a tanja, pecstelheti meg az greteket, jelentheti meg lelki ajndkait, mvelheti, hogy a fldi elemek elttnk mintegy dvssgnknek zlogai legyenek. s gy azokat a szertartsokat, melyeket az emberek vezettek be, nem lehet s nem is szabad skramentumoknak tartani, s ha nekik ezt a cmet s minsget tulajdontjuk, az csak megtveszts lehet. Ennlfogva kijelentjk, hogy a skramentumok hetes szmt, melyet kznsgesen helyeselnek, mi nem fogadjuk el, mivel ennek az Isten igjbl semmi bizonytka nincsen. Emellett, mbr mi a hzassgot nem ismerjk is el skramentumnak, ez nem jelenti, hogy azt megvetnk, valamint arra sem treksznk, hogy kisebbtsk az ideiglenes skramentumok mltsgt, melyeket a csudk korban hasznltak, mint pl. a betegek megkense, jllehet azt mondjuk, hogy ezek hasznlata tbb nem szoksos. Brmint legyen is, mindenesetre igen helyes dolog, hogy ha azokat a skramentumokat, amelyek Istentl szrmaztak, megklnbztetjk azoktl, melyeket az emberek vezettek be.
26. A keresztsgrl
Mivel az egsz egyhz kzs hasznlatra kt rendes skramentum van, ti. a keresztsg s az rvacsora, el fogjuk adni gy az egyikre, mint a msikra vonatkoz rvid hitvallsunkat. Mi azt tartjuk, hogy a keresztsg, miutn szmunkra lelki frd s jjszletsnknek jegye, bizonysgot szolgltat neknk arra nzve, hogy Isten minket bevezet az egyhzba, hogy minket gy tartson, mint gyermekeit s rkseit; s ennlfogva neknk azt egsz letnk ideje alatt alkalmaznunk kell, hogy megerstsk magunkat azokban az gretekben, amelyek neknk gy bneink megbocstsra, mint a Szentllek vezetsre s tmogatsra nzve adattak. s mivel ez a kt kegyelem, amely elttnk ott jelezve van, neknk a Jzus Krisztusban adatott s egyebtt fel nem tallhat, azt hisszk, hogy ha keresztsgnk gymlcsnek rlni akarunk, szksg azt a sajt cljra irnytani, azaz azt kell tartanunk, hogy meg vagyunk mosva a Jzus Krisztus vrnek kintse ltal s az hallnak s feltmadsnak ereje ltal mi meghalunk magunkban s feltmadunk az letnek jsgban, s mivel a keresztsgnek lnyege a Jzus Krisztus, a Szentrs azt mondja, hogy mi tulajdonkppen az nevben vagyunk megkeresztelve (Csel 2,38 s 10,48; 19,5).
St azt hisszk, hogy mivel a keresztsg mintegy kincstr, amelyet Isten helyezett el egyhzba, azrt abban minden tagnak rszeslnie kell. Nem ktkednk abban sem, hogy azok a kis gyermekek, kik keresztynektl szlettek, ebbl a szmbl valk, mivel Isten azokat magiv fogadta, mgpedig, amint mondja, gy, hogy ha kizrnk ket abbl a jegybl, mely csupn arra val, hogy az gret tartalmt szilrdtsa meg, ez annyit jelentene, mintha jogaiktl fosztank meg ket. Hozztesszk mg azt is, hogy a kis gyermekeket ma ppen gy nem szabad megfosztani dvssgknek skramentumtl, mint a zsidknak gyermekei nem voltak hajdanban, mivel szksges, hogy annak kinyilatkoztatsa bsgesebb s vilgosabb legyen, mint a trvny alatt. Ennek kvetkeztben krhoztatjuk mindazokat a kpzelgket, akik nem akarjk trni, hogy a kis gyermekek megkereszteltessenek.
27. Az rvacsorrl s a misrl
Hogy vilgosan megmagyarzhassuk, mit hisznk az rvacsorrl, knytelenek vagyunk felmutatni, hogy mi klnbsg van kzte s a mise kztt. Mert nem leplezhetjk, hogy a kett kztt nincs semmi kzs, vagy hasonl vons, st olyan sem, ami csak kzeltene is a hasonlsghoz. Jl tudjuk, hogy ez a valloms sok ember eltt gylletes, tekintve, hogy a mise nagy tiszteletben s becslsben ll, s valban mi sem mutattunk azzal szemben kisebb buzgsgot, mint msok, mindaddig, mg a vele val visszalseket elttnk ki nem mutattk. De remljk, hogy ha az emberek minket trelmesen meghallgatnak s megrtenek, nem tallnak semmi klnset a mi felfogsunkban. Igaz ugyan, hogy az rvacsorra mr rgen radtk az ldozat nevet, de a rgi tudsok ezt ppen nem abban az rtelemben vettk, mint ahogyan azta teszik, hogy ti. az rvacsora rdemszerz ldozat, melynek clja a bocsnat s kegyelemszerzs gy az lknek, mint a halottaknak. Mr most mbr manapsg vannak oly kzvett egynek, kik hogy az ltalnos tvedst, amely vilgszerte uralomra jutott, leplezzk, gy tesznek, mintha elfogadnk a rgi tudsok tantst, mindamellett a szoks s a gyakorlat azt mutatja, hogy ezek teljesen ellenttes dolgok, vagy legalbb is oly messze vannak egymstl, mint az g a fldtl. Elgg ismeretes dolog, hogy a rgi egyhzban nem voltak magnmisk, sem alaptvnyok, hanem a skramentumot arra hasznltk, hogy abban rszesljenek. Ma meg, gy vsroljk a misket mint elgtteleket, hogy Istennel szemben eleget tegyenek, s mindenkinek akarathoz kpest, kln rendelkezsre llanak. Ez a kereskeds nem leplezhet a rgi egyhz gyakorlatval. Van mg egy msik meggyalzs is, hogy mg az rvacsora egyedl a Jzus Krisztus nevt tartozik hordozni, az emberek knyk-kedvkre gyrtjk a misket szent Kristfrl, szent Borblrl s mint mondjk, a kalendrium akrmelyik szentjrl, s ez a divat ppoly kevss egyezik meg a skramentum termszetvel, mint a tz a vzzel.
28. Az rvacsora szerzje
Tovbb, mbr tiszteljk a rgi kort, s nem vetjk vissza nknyesen, amit a szent atyk helyeseltek, mindamellett helyes dolognak tartjuk, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus rendelse elbe legyen helyezve mindannak, mit az emberek gondoltak ki. s valban minden emberi tekintlynek meg kell sznnie akkor, mikor arrl van sz, hogy engedelmeskedni kell annak, akinek magnak adatott minden hatalom. A mi Urunk Jzus Krisztus az rvacsora szerzje s nem ms. Ezrt amit rendelt, azt srthetetlen szablynak kell tartani, s ezt ellenmonds nlkl kell megrizni. Mrpedig a kenyeret s a bort sztosztotta, ezt mondvn: "Vegytek, egytek, igytok, ez az n testem s az n vrem" (Mt 26,26; Mrk 14,22; 1Kor 11,24): ekkppen, ha az ember ldozza azt, amit elfogadnia kellene, ez nem ms, mint az Isten Fia rendelsnek val ellenszegls. Brmin mentsget hoznak is fel az emberek, mikor az ldozatnak egy fajtjt vezetik be, talaktottk a skramentumot s egszen eltr formra vltoztattk t. me, ezrt nem fogadhatjuk el, hogy az ldozsnak brmin fajtjt hasznljk az rvacsora helyett. Mert neknk nem szabad elfordulnunk az r Jzus Krisztus rendelstl, mivel a mennyei Atya kinyilvntotta akaratt: t hallgasstok (Mt 17,5). s valban: szent Pl, helyre akarvn hozni nmely visszalst, mely mr a korinthusi egyhzban felmerlt, arra vezrli vissza a hveket, hogy tartsk meg, amit a mi Urunk Jzus Krisztustl vettek (1Kor 11,23). Ebbl lthatjuk, hogy sehol egyebtt nincsen semmi erssg.
29. A mise-ldozatrl
Mi teht azt tartjuk, hogy mivel a Szentrs tantsa szerint a mi Urunk Jzus egyszer val ldozatval rkk val vltsgot szerzett neknk (Zsid 10,14) s hogy csupn egyszer trtnt, hogy testt bneink vltsgul s elgttell felldozta, azrt ezt az ldozatot nem szabad megismtelni, s mivel az Atya, mikor t rendelte egyedli s rkkval papul a Melkhisdek rendje szerint, akkor ezt nneplyes eskvel erstette meg. Azt is tartjuk, hogy mltsgt megkisebbt istenkromls az, ha msok elgg nhittek arra, hogy t megldozzk. St azt hisszk, hogy visszals s trhetetlen megromls az, hogy vannak olyan misk, melyeknl az emberek semmiben sem rszeslnek, mivel a mise nem ms, mint oly skramentum, mely ltal minden keresztyn egyttesen rszesl a Jzus Krisztus testben s vrben.
30. Ms megromlsok a misben
Helytelentjk azt a msik, az egsz vilgon elterjedt visszalst is, hogy a np csak egyik felben rszesl az rvacsornak, s csupn maga a pap az, aki a skramentumot egszen veszi. Krisztus ugyanis vilgosan mondja: "Igyatok mindnyjan e pohrbl" (Mt 26,27). s amit az Isten egybekttt, azt az embernek nem szabad sztvlasztania. St a rgi egyhz szoksa hasonl volt a mi Urunk Jzus Krisztus rendelshez, s ezt az elklntst, hogy ti. a poharat a nptl elvontk, jabban talltk ki.
Nem tudunk egyetrteni azzal a msik visszalssel sem, hogy a skramentumot ismeretlen nyelven viszik vgbe, mert a mi Urunk Jzus azt akarta, hogy tantvnyai megrtsk, mikor ezt mondotta: "Vegytek, egytek, ez az n testem" stb., s szavai a gylekezethez vannak intzve. Ennlfogva a skramentum kignyolsa, mikor a pap a kenyr s a bor felett mormog, s senki sem rti, hogy mi trtnik ottan.
31.Mely clra rendeltetett az rvacsora?
Ami Urunk vacsorjt illeti, elssorban azt kell megmondanunk, hogy mely clra rendeltetett az szmunkra. Mert ez ltal vilgoss lesz, hogy min a hasznlata, s hogy min gymlcs szrmazik abbl. A cl, amelyre irnyulnia kell, az, hogy folytatdjk bennnk az a kegyelem, melyet mi a keresztsg ltal vettnk. Mert valamint Isten a keresztsg ltal minket jj szl, hogy gyermekeiv legynk, s az ily lelki szlets ltal bevezet minket egyhzba, hogy gy tartson minket, mint szolgit, gy az rvacsorban is kijelenti, hogy nem akarja engedni, hogy szksget lssunk, st inkbb meg akar minket tartani a mennyei letben mindaddig, mg annak tkletessgre el nem jutunk. Most mr mivel lelknknek nincs ms tpllka, mint a Jzus Krisztus, azrt neknk az letet egyedl benne kell keresnnk. Gyengesgnk s tudatlansgunk miatt azonban az rvacsora szmunkra lthat s kls jegy, melynek clja elttnk azt tanstani, hogy mikor a Jzus Krisztus testben s vrben rszeslnk, lelkileg benne lnk. Mert amint nem ajnlja resen magt neknk, gy mi is minden jttemnyeivel s ajndkaival fogadjuk t, gy hogy mikor t birtokunkba vesszk, benne mindaz a mienk, ami dvssgnkre tartozik.
Mikor azt mondjuk, hogy az rvacsora szmunkra jegy, ezt mi nem gy rtjk, mintha az egyszer brzols, vagy megemlkezs volna, hanem megvalljuk, hogy az a dolog, mely abban elttnk jelezve van, valsggal s tnyleg megtrtnik bennnk. Mivel ugyanis az Isten csalhatatlan igazsg, bizonyos, hogy nem akar minket valami haszontalan ltszattal mulattatni, hanem annak, amit a skramentumok jeleznek, a valsga van velk sszektve.
32.Az r testnek s vrnek valsgos vtelrl.
Ennlfogva azt tartjuk, hogy a mi Urunk Jzus Krisztusnak ez a tantsa, hogy ti. teste valsggal tel s vre ital (Jn 6,55), nemcsak ki van jelentve s meg van erstve az rvacsorban, hanem valsggal vgbe is megy. Mert az rvacsorban a kenyr s bor jegyei ltal a mi Urunk Jzus neknk ajnlja testt s vrt, s mi ezek ltal lelkileg tplltatunk, feltve, hogy nem zrjuk el kegyelme eltt az utat hitetlensgnk ltal. Mert amint az edny nem fogadhat magba semmi folyadkot, mg be van zrva, vagy be van dugva, gy a hitnek kell a bejratot kpeznie, s minket kpess tennie ama jk elfogadsra, melyeket neknk az Isten ajnl, amint a zsoltr is mondja (81,11): "Nyisd meg szdat s n megtltm azt". Nem mintha a mi hitetlensgnk megszntetn az Isten igazsgt, vagy a mi rosszakaratunk megakadlyozn, hogy a skramentumok megtartsk erejket, mert mi brmink vagyunk is, Isten mindig hasonl marad nmaghoz, s a skramentumok ereje nem fgg a mi bitnktl, gy hogy hltlansgunk ltal mit sem vonhatunk le azok termszetbl, vagy minsgbl.
|