12 - 22. SSZELLTOTTA: KLVIN
12. A jcselekedetekrl
De amennyiben bneink nem azrt bocsttattak meg neknk, hogy szabadsgot adjanak a rossz cselekedetre, hanem inkbb amint a zsoltrban van mondva. (Zsoltr 130, 4) Isten kegyelmes hozznk, hogy mi arra vezreltessnk, hogy t fljk s tiszteljk; mi azt is tartjuk, hogy annak a kegyelemnek, mely neknk a Jzus Krisztusban megjelent, azzal a cllal is meg kell egyeznie, amelyrl szent Pl szlt, hogy ti. megtagadvn a hitetlensget, s e vilgi kvnsgokat, mrtkletesen, igazn s szentl ljnk e jelenval vilgban, vrvn a mennyek orszgnak ama boldog remnysgt (Titusz 2, 12). Ennlfogva a Jzus Krisztus vre nem arra frdnk neknk, hogy minket tovbb is ott fetrengtessen undoksgainkban, hanem inkbb, hogy minket az igazi tisztasgra vonjon. Egyszval, Isten gyermekei lvn, szksg, hogy jjszlessnk az Lelke ltal. S me, ezrt mondatik, hogy Urunk Jzus azrt jtt, hogy az rdg orszgt lerontsa (1Jnos levele 3, 8), ami a bnnek orszga, mivel nem csupn azrt adatott kzbenjrnkul, hogy megszerezze bneink bocsnatt, hanem azrt is, hogy megszenteljen minket, ami annyit jelent, mintha azt mondank, hogy minket Isten szolglatba lltott, kivonva e vilgnak undoksgai kzl. Ekknt csak gy lehetnk keresztynek, ha j teremtmnyek is vagyunk, azokra a jcselekedetekre formltatva, melyeket, Isten ksztett el, hogy mi azokban jrjunk, mivel mi magunktl nem volnnk kpesek azokra. Az akaratot azonban s a vgrehajtst Isten adja neknk, s minden mi elgsges voltunk tle szrmazik (Filippi 2, 13, 2 Korintus 3, 5) s ez oknl fogva Urunk Jzus a kegyelmi ajndkok egsz teljessgt vette, hogy mi merthessnk belle (Koloss 1, 19, Jnos 1,16). Ekknt mi nem becsljk tl szabad akaratunkat, sem ernket s tehetsgnket, hanem inkbb megvalljuk, hogy jcselekedeteink nem egyebek, mint tisztra Isten ajndkai.
13. Hogyan rszeslnk Jzus Krisztusban s az jttemnyeiben?
A hit. rtjk immr, hogy minden jttemnynek a hit ltal lesznk rszesei, mert ez az, ami kzssget teremt kztnk s a Jzus kztt, hogy bennnk lakozzk, hogy mi belje oltassunk, mint gykernkbe, hogy mi testnek tagjai legynk, hogy mi benne ljnk, s mibennnk, s hogy minden javaival egytt, a mienk legyen. s, hogy klnsnek ne lssk, hogy mi a hitnek ilyen ert tulajdontunk, mi a hitet nem valami cslcsap vlekedsnek vesszk, hanem bizonyossgnak, melyet Isten greteibl nyertnk. S amelyekben minden javai foglaltatnak, hogy a mi Urunkat a Jzus Krisztust akknt leljk magunkhoz, mint egsz dvssgnk zlogt s fordtsuk hasznunkra azt, amit Atyjtl az Istentl vett, hogy neknk sztossza. s mi magunk megtudjuk, hogy hitnk nem lehet, ha nem adatott a magassgbl s amint a Szentrs kijelenti, amikor megvilgosttatunk a Szentllek ltal, hogy megfoghassuk azt, ami felette ll minden emberi rtelemnek, s hogy megpecstelje szvnkben azt, amit hinnnk kell.
14. A hv tkletlen s tkletes voltrl
mbr a jcselekedetekre elhvatva, mi hivatsunk gymlcseit teremjk, amint meg van mondva, hogy mi arra vsroltattunk meg, hogy Istennek szentsgben s igazsgban szolgljunk (Lukcs 1,75), mgis mindig sok gyengesg vesz krl bennnket, mg ebben a vilgban lnk. Mi tbb, minden gondolatunk s rzsnk gy meg van fertztetve bnnel, hogy semmi oly cselekedet nem szrmazhatik tlnk, ami mlt volna arra, hogy Isten elfogadja. Ekknt annyira tvol llunk attl, hogy a jcselekedetre igyekezve is, valamit megrdemelhetnnk, hogy mindig adsok maradunk, mert Isten teljes joggal fog gncsolnivalt tallni mindenben, amit mvelnk, s nem gr jutalmat, csak azoknak, akik trvnyt teljestettk (5 Mzes 18,5; Ezkiel 20,11; Galalata 3,12; Rmai 10,5). S ettl mi nagyon tvol vagyunk. Ekkppen ismerjk teht el, hogy minden rdem meg van semmistve. Nemcsak arrl van sz, hogy a trvny tkletes teljestsben bukunk el, hanem arrl is, hogy minden cselekedetnk-ben van valami rossz s bns szennyfolt. Jl tudjuk, hogy egyetemesen azt tantottk, hogy az ember a hibkat elgttelekkel is helyrehozhatja, mde mivel a Szentrs arra tant minket, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus eleget tett rettnk. (Galata 3,13; 4,5; Titusz 2,14; 1Pter 1,18 sk.) Nem nyugodhatunk meg mi msban, mint az hallnak ldozatban, melynek kvetkeztben lecsendeslt az Istennek haragja, az a harag, melyet egy teremtmny sem tudott volna elszenvedni. s ez az, amirt mi azt tartjuk, hogy egyedl a hit ltal igazulunk meg, amennyiben egyebnnen, ti. a mi Urunk Jzus Krisztustl kell klcsnvennnk azt az igazsgot, amely bellnk hinyzik, spedig nem csak rszben, hanem teljesen (Rma 3,27).
15. Az imdsgrl
Ez az, ami neknk btorsgot ad arra, hogy Istent segtsgl hvjuk, mert e nlkl, nem jrulhatnnk hozz aszerint, amint a Szentrs tant, hogy ti. mi soha meghallgattatst nem tallunk nyugtalansgban, vagy zavarban (Zsidkhoz 11,6; Jak 1,6.7). S ezrt mi azt tartjuk, hogy f javunk s nyugodalmunk az, ha bizonyosakk ttetnk bneinknek bocsnatrl azon hit ltal, melyet a Jzus Krisztusba vetnk (Rm 4,6.7), mivel ez az a kulcs, mely kinyitja elttnk a kaput, hogy Istenhez mehessnk. Meg van mondva, hogy mindaz, aki segtsgl hvja az Istennek nevt, megmentetik (Joel 2,32). Ezrt a Szentrs tantsa szerint knyrgseinket Istenhez intzzk a mi Urunk Jzus Krisztus nevben, aki a mi vdnkk lett, mivel nlkle nem lesznk mltk arra, hogy legyen Isten el val jrulsunk (Ef 3,12; Zsid 4,16; Jn 16,24). Hogy mi nem knyrgnk a szentek ltal, vagy a szentekhez, amint ltalnosan szoks, azt neknk nem szabad bnl felrni. Mivel ugyanis neknk minden cselekedetnkben az van parancsolva, hogy lelkiismeretnk hatrozott legyen, mi nem tudnnk imdsgunkban kell mrtket tartani. Mi kvetjk azt a szablyt is, mely neknk adatott, hogy ti. ha t nem ismerjk s Igje neknk nem prdikltatott, hogy akaratnak bizonysga legyen elttnk, mi nem tudjuk t segtsgl hvni. m az egsz Szentrs egyedl hozz utast, hogy t imdjuk. Mi tbb, imdsgainkat a f s legkivlbb ldozatknt becsli, amely ltal mi hdolatunkat fejezzk ki az fensge eltt aszerint, amint az 50. zsoltrban tanstja, s gy knyrgseinket teremtmnyekhez intzni s ide s tova, kborolni, oly dolog, amely meg van tiltva, ha nem akarunk szentsgtrs bnbe esni. Ms patrnusokat vagy vdket keresni, mint a mi Urunkat, a Jzus Krisztust, errl mi gy vlekednk, hogy nincs vlasztsunkra vagy szabadsgunkba adva. Igaz, hogy egymsrt imdkozni tartozunk, amg ide lent lnk, mde hogy a holtakhoz menekljnk, mivel a Szentrs ezt neknk nem mutatja, ezt a mernyletet nem akarjuk elkvetni, hogy az nhittsg hibjba ne essnk. St azok a rendkvli visszalsek is, amelyek szerte - szjjel fel voltak kapva s vannak mg most is, arra figyelmeztetnek, hogy maradjunk meg ez egyszersgnkben, mint oly korltok kztt, melyeket Isten lltott fel, hogy visszaszortson minden kvncsiskodst s vakmersget. Mert sok oly knyrgst koholtak, amelyek telve vannak borzaszt istenkromlssal, mint amin az, hogy szz Mritl azt krik, hogy parancsoljon finak s gyakorolja felette uralmt, s hogy t mindazok dvssge, lete s remnysge kapujnak nevezik, akik benne bznak.
16. A halottakrt val knyrgsekrl
Az a krlmny, hogy a halottakrt nem knyrgnk, nem csupn ettl az oktl fgg, hanem azrt is trtnik, mivel ennek tbb szrmazka is van, amin pldul az, hogy az emberek felfedeztk a tisztttz ltezst, hol a lelkek azokrt a bnkrt bntettetnek, melyeket elkvettek. E mdon az a megvlts, melyet a Jzus Krisztus hajtott vgre, nem lenne teljes, s annyiban rtktelenebb lenne a hall, amelyet szenvedett, mintha minket csak flig szabadtott volna meg. Mrpedig ezt istenkromls nlkl nem lehet mondani. Ekkppen mikor azt hisszk, hogy a szegny vilgot e tekintetben flrevezettk, semmi dolgot nem akarunk kigondolni keresztyn hitnk elvei ellen. Elgnek vljk, ha magunkat a Szentrs tiszta tantshoz tartjuk, amely sohasem tesz emltst errl. Brmint legyen is a dolog, mi azt tartjuk, hogy ez oly babona, mely az emberek kpzeletbl vette eredett. S azonkvl, hogy neknk nincs megengedve Istentl knyre - kedvre brmit krni, mi nem akarunk oly fennhjzk lenni, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus tisztt bitoroljuk, aki minket teljesen megvltott minden bneinktl.
17.Isten szolglata
A msodik fpont, amelyben eltrnk a vilg ltal elfogadott szokstl s vlekedstl, az a md, amint az Istent szolglni kell. Mr most rsznkrl kvetve azt, amit kijelent, hogy ti. az engedelmessg tbbet r, mint minden ldozat, s hogy mindentt azt kveteli, hogy hallgatni kell arra, amit parancsol, ha az emberek neki szablyszer s olyan szolglatot akarnak adni, amelyet helyesel: azt tartjuk, hogy nem a mi dolgunk kitallni azt, ami neknk jnak ltszik, vagy kvetni azt, ami az emberek agyban fogamzott, hanem ktelessgnk magunkat egyszeren a Szentrs tisztasghoz tartani. Ennlfogva azt hisszk, hogy mindazt, ami nem a Szentrsbl van vve, hanem az emberek tekintlye ltal parancsoltatott, nem szabad Isten szolglatnak tartani. s ebben neknk kt cikkelynk, mondhatnk: maximnk van. Az egyik az, hogy az emberek nem ktelezhetik a lelkiismeretet hallos bn terhe alatt, mivel nem hiba akarja Isten, hogy t tartsuk egyedli trvnyhoznknak (Jak 4,12), azt mondvn, hogy az dolga krhoztatni s feloldozni, valamint azt sem hiba ismtli annyiszor, hogy semmit az rendelseihez ne csatoljunk (5Mz 4,12; 12,32). Ez valban nem trtnhetik anlkl, hogy az ember fl ne ttelezni rla, hogy nem ismert mindent, ami hasznos volt, hanem ezt, vagy azt a dolgot vigyzatlansgbl elfelejtette. A msodik alapelv az, hogy mikor mi arra vetemednk, hogy Istent sajt jtetszsnkhz kpest szolgljuk, mindezt akknt helytelenti, mint a romlsnak egy vegylkt, s me, ezrt kiltja prftja zsais (19,23) ltal, hogy minden igaz vallst felforgattak akkor, mikor az emberek parancsolatait riztk meg. s Urunk Jzus szintn megersti ugyanazt, hogy hibaval, ha az emberek Istent emberi hagyomnyok ltal akarjk tisztelni (Mt 15,9). Mindenesetre megvan teht az oka, hogy a mi lelkeink fltt val lelki fensbbsg srthetetlenl fennmarad szmra, s ez legalbb arra szolgl, hogy akarata mintegy fk legyen, s ekknt uralkodjk minden htatunk fltt.
18.Az emberi hagyomnyokrl
E tekintetben a kztapasztalat ltal annyira ismeretes figyelmeztetsek vannak elttnk, hogy mi annyival is inkbb megersdnk abban a szndkunkban, hogy a Szentrs hatrait t ne lpjk. Mert amita elkezdtek trvnyeket csinlni avgbl, hogy Isten szolglatt szablyozzk s a lelkiismereteket alrendeltk, nem volt sem mrtk, sem hatr, s ms rszrl Isten, az ily vakmersget azzal bntette meg, hogy az embereket borzaszt lmodozsokkal vaktotta el. Ha kzelebbrl nzzk, hogy mink az emberi hagyomnyok, azokban rvnyt tallunk, mivel szmuk vghetetlen. Emellett oly durva s rendkvli visszalsek vannak, hogy valban csoda, hogy az emberek oly butk voltak, ha csak azrt nem, mivel Isten azt a bosszllst gyakorolta, amelyet zsais (29,14) ltal hirdet npe ellen, hogy ti. megvaktja s oktalann teszi a blcseket, kik t gy akarjk tisztelni, hogy az emberi rendelseket tartjk meg.
19.A blvnyozsi szndkokrl
Mita az emberek elfordultak az Isten irnt val tiszta s szent engedelmessgtl, flfedeztk, hogy a j szndk elgsges mindennek a helyrehozsra. S ez annyit jelentett, mint kitrni a kaput minden babona eltt. Ez volt az eredete annak, hogy az emberek imdtk a kpeket, vsroltk a misket, megtltttk a templomokat mindennem pompval s dsszel, kezdtek jrni bcskra s fogadalmat tettek, ki-ki a maga szakllra. mde ez oly mly rvny, hogy neknk nagyon elg lesz, ha csak nhny pldt rintnk is meg. Annyira nincs megengedve Istent emberi tallmnyok ltal tisztelni, hogy gy nem is volna sem erssg, sem biztonsg, sem alap, sem rv a vallsban, hanem minden ssze - vissza menne, s a keresztynsg semmiben sem klnbznk a pognyok blvnyimdstl.
20.A ppa zsarnoki rendeleteirl
Van itt egy msik baj is, amelyre hivatkoztunk, ti. az a zsarnoksg, mely a szegny lelkekre nehezedik. Ilyen volt azon parancs, hogy az emberek bneiket vente egyszer meggynjk a papnak, s ezt azrt rendeltk el, hogy az egsz vilg ktsgbeessk. Mert ha az ember esttl reggelig elkvetett bneit sem tudja elszmllni, vajon ki volna kpes azokat sszegyjteni az v vgre? Mindamellett a rendelet azt mondja, hogy mskppen nem lehet bocsnatot nyerni. S ez annyit jelent, hogy a paradicsom kapujt az egsz vilg eltt bezrjk. mde mg ha az emberi trvnyek megtartsa nem volna is lehetetlen, mindig szentsgtrs, ha az Isten igazsgszolgltatsba beavatkoznak; ilyen beavatkozs pedig azon llts, hogy a bnk csakis akkor bocsttatnak meg, ha az ember azokat meggynja a pap flbe. S ez annyi, mint Isten grethez olyan felttelt csatolni, mely azt mintegy hamiss s haszontalann teszi. Ugyanezt lehet mondani arrl a tilalomrl, hogy bizonyos napokon hallos bntets terhe alatt tilos hst enni. Mi mindenesetre azt valljuk, hogy a bjtls s nmegtartztats dicsretremlt erny. mde az ily tilalom ppen annyi, mint ha az Isten tekintlybl bizonyos rszt elszaktunk. Az a tilalom, melynek rtelmben a papok, a bartok s apck nem hzasodhatnak, kt hibt foglal magban. Egyfell ugyanis haland teremtmnyeknek nincs jogukban megakadlyozni azt, amit Isten grt. Mert ha visszatartjk azokat, akikben nincs meg az nmegtartztats ajndka arra, hogy magukat a gygyszertl megtartztassk, ez annyi, mint rvnybe [szakadkba] dnteni ket. S valban ltjuk is azokat a gymlcsket, amelyek ebbl szrmaztak, s mondanom sem kell, hogy szgyen fog el, ha erre gondolunk.
21.Az egyhz tekintlyrl s kormnyzsrl
Mindamellett mi nem akarjuk az egyhznak, vagy a preltusoknak s psztoroknak tekintlyt megsemmisteni, mert nekik a felgyelet azrt adatott, hogy az egyhzat kormnyozzk. Mi azt valljuk, hogy a pspkket s psztorokat tisztelettel meg kell hallgatni, amennyiben azt a hivatsukat teljestik, hogy Isten igjt hirdetik. S azonkvl valljuk, hogy minden egyhznak, spedig mindegyiknek magra nzve hatalma van a kzrend vgett trvnyeket s rendeleteket hozni, miutn szksges, hogy minden j renddel s tisztessggel menjen vgbe (1Kor 14,40). s ezeknek a rendeleteknek engedelmeskedni is tartozunk, feltve, hogy nem knyszertik a lelkiismereteket, nem hoznak be babonkat. s rjngknek, dacosoknak tartjuk azokat, kik e rendeletekhez nem akarnak alkalmazkodni. mde kijelentjk, hogy klnbsget kell tenni az igazi, trvnyes psztorok s azok kztt, kik pusztn az res cmet viselik. Mert valban, felettbb hrhedt visszals az, hogy azok, akik magukat preltusoknak nevezik, s azt kvnjk, hogy ilyenekl ismerjk el ket, semmi olyast nem cselekesznek, ami ktelessgk teljestsnek mg csak a sznt is magn hordozn. De a legrosszabb az, hogy llsuk s mltsguk rgye alatt a szegny lelkeket a vgveszedelembe sodorjk, elfordtvn ket Isten igazsgtl a sajt hazugsgaikra. s ha egyb tekintetben trnnk kellene is ket, mgis mikor hamis tanaikkal s tvedseikkel akarnak minket elrasztani, szent Pter vlaszt kell hasznlnunk, hogy ti. inkbb Istennek kell engedelmeskedni, mint az embereknek (Csel 5,29).
22.A ppa elssge
Ezen fell valljuk, hogy az az elssg, melyet a ppa magnak tulajdont, hallatlan bitorls. Mert mg ha megengednk is, hogy hasznos dolog, ha az egyhzban van nhny fember (ami azonban teljessggel ellentmond Isten igjnek Ef 1,22; 4,15; Kol 1,18), mg akkor is nagyon durva kptelensg, hogy akinek a pspkk felett f gyannt kell llania, maga nem pspk. s ha gondosan megvizsgljuk mindazt, amit hierarchijukrl mondanak, gy talljuk, hogy mit sem hasonlt ez ahhoz, amit a mi Urunk Jzus Krisztus s az apostolai hagytak renk. St megromls ez, melynek clja az egyhz jogos uralmnak felforgatsa. Nem szlunk mi azokrl a zlltt s botrnyos llapotokrl, valamennyirl, melyek gyis nagyon ismeretesek, hanem azt mondjuk, hogy minden keresztynnek, ha nem akar lzad lenni az Isten ellen, vissza kell vetnie mindazt, amirl megismerte, hogy Isten szolglatnak tisztasgval ellenkezik. Mikor ugyanis arrl a lelki igazsgszolgltatsrl van sz, melyet Isten magnak tart fenn, akkor nincs emberi felsbbsg, amelynek meg nem kellene dlnie. A fldi fejedelmek trvnyei brmily slyosak s durvk is, st ha egyenesen igaztalanoknak rzik is ket az emberek, mgis rvnyben vannak, gyhogy ket megvetni nem szabad, mert e vilg javai s trgyai nem oly becsesek, hogy azt a tekintlyt, melyet Isten az sszes kirlyoknak, fejedelmeknek s felsbbsgeknek adott, elibk ne kellene helyezni. mde teljesen eltr eset az, hogy lelknket alvessk mindazon zsarnoki, vagy idegen s korcs trvnyeknek, melyek csak arra valk, hogy eltrtsenek minket attl, hogy Istennek rendeljk al magunkat. Mindamellett megvalljuk, hogy az ily visszalsek megjavtsa s teljes kikszblse nem magnszemlyek dolga, hanem elgsges, ha minden keresztyn kivonja magt alluk azrt, hogy tisztn s teljesen Isten szolglatra rizze meg magt.
|