//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN Szerk: 1559. Franciaorszg Reformtus Egyhzinak Hitvallsa.
- KLVIN Szerk: 1559. Franciaorszg Reformtus Egyhzinak Hitvallsa. : 12 - 22. SSZELLTOTTA: KLVIN

12 - 22. SSZELLTOTTA: KLVIN


12. A jcselekedetekrl

De amennyiben bneink nem azrt bocsttattak meg neknk, hogy szabadsgot adjanak a rossz cselekedetre, hanem inkbb amint a zsoltrban van mondva. (Zsoltr 130, 4) Isten kegyelmes hozznk, hogy mi arra vezreltessnk, hogy t fljk s tiszteljk; mi azt is tartjuk, hogy annak a kegyelemnek, mely neknk a Jzus Krisztusban megjelent, azzal a cllal is meg kell egyeznie, amelyrl szent Pl szlt, hogy ti. megtagadvn a hitetlensget, s e vilgi kvnsgokat, mrtkletesen, igazn s szentl ljnk e jelenval vilgban, vrvn a mennyek orszgnak ama boldog remnysgt (Titusz 2, 12). Ennlfogva a Jzus Krisztus vre nem arra frdnk neknk, hogy minket tovbb is ott fetrengtessen undoksgainkban, hanem inkbb, hogy minket az igazi tisztasgra vonjon. Egyszval, Isten gyermekei lvn, szksg, hogy jjszlessnk az Lelke ltal. S me, ezrt mondatik, hogy Urunk Jzus azrt jtt, hogy az rdg orszgt lerontsa (1Jnos levele 3, 8), ami a bnnek orszga, mivel nem csupn azrt adatott kzbenjrnkul, hogy megszerezze bneink bocsnatt, hanem azrt is, hogy megszenteljen minket, ami annyit jelent, mintha azt mondank, hogy minket Isten szolglatba lltott, kivonva e vilgnak undoksgai kzl. Ekknt csak gy lehetnk keresztynek, ha j teremtmnyek is vagyunk, azokra a jcselekedetekre formltatva, melyeket, Isten ksztett el, hogy mi azokban jrjunk, mivel mi magunktl nem volnnk kpesek azokra. Az akaratot azonban s a vgrehajtst Isten adja neknk, s minden mi elgsges voltunk tle szrmazik (Filippi 2, 13, 2 Korintus 3, 5) s ez oknl fogva Urunk Jzus a kegyelmi ajndkok egsz teljessgt vette, hogy mi merthessnk belle (Koloss 1, 19, Jnos 1,16). Ekknt mi nem becsljk tl szabad akaratunkat, sem ernket s tehetsgnket, hanem inkbb megvalljuk, hogy jcselekedeteink nem egyebek, mint tisztra Isten ajndkai.

13. Hogyan rszeslnk Jzus Krisztusban s az jttemnyeiben?

A hit. rtjk immr, hogy minden jttemnynek a hit ltal lesznk rszesei, mert ez az, ami kzssget teremt kztnk s a Jzus kztt, hogy bennnk lakozzk, hogy mi belje oltassunk, mint gykernkbe, hogy mi testnek tagjai legynk, hogy mi benne ljnk, s mibennnk, s hogy minden javaival egytt, a mienk legyen. s, hogy klnsnek ne lssk, hogy mi a hitnek ilyen ert tulajdontunk, mi a hitet nem valami cslcsap vlekedsnek vesszk, hanem bizonyossgnak, melyet Isten greteibl nyertnk. S amelyekben minden javai foglaltatnak, hogy a mi Urunkat a Jzus Krisztust akknt leljk magunkhoz, mint egsz dvssgnk zlogt s fordtsuk hasznunkra azt, amit Atyjtl az Istentl vett, hogy neknk sztossza. s mi magunk megtudjuk, hogy hitnk nem lehet, ha nem adatott a magassgbl s amint a Szentrs kijelenti, amikor megvilgosttatunk a Szentllek ltal, hogy megfoghassuk azt, ami felette ll minden emberi rtelemnek, s hogy megpecstelje szvnkben azt, amit hinnnk kell.

14. A hv tkletlen s tkletes voltrl

mbr a jcselekedetekre elhvatva, mi hivatsunk gymlcseit teremjk, amint meg van mondva, hogy mi arra vsroltattunk meg, hogy Istennek szentsgben s igazsgban szolgljunk (Lukcs 1,75), mgis mindig sok gyengesg vesz krl bennnket, mg ebben a vilgban lnk. Mi tbb, minden gondolatunk s rzsnk gy meg van fertztetve bnnel, hogy semmi oly cselekedet nem szrmazhatik tlnk, ami mlt volna arra, hogy Isten elfogadja. Ekknt annyira tvol llunk attl, hogy a jcselekedetre igyekezve is, valamit megrdemelhetnnk, hogy mindig adsok maradunk, mert Isten teljes joggal fog gncsolnivalt tallni mindenben, amit mvelnk, s nem gr jutalmat, csak azoknak, akik trvnyt teljestettk (5 Mzes 18,5; Ezkiel 20,11; Galalata 3,12; Rmai 10,5). S ettl mi nagyon tvol vagyunk. Ekkppen ismerjk teht el, hogy minden rdem meg van semmistve. Nemcsak arrl van sz, hogy a trvny tkletes teljestsben bukunk el, hanem arrl is, hogy minden cselekedetnk-ben van valami rossz s bns szennyfolt. Jl tudjuk, hogy egyetemesen azt tantottk, hogy az ember a hibkat elgttelekkel is helyrehozhatja, mde mivel a Szentrs arra tant minket, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus eleget tett rettnk. (Galata 3,13; 4,5; Titusz 2,14; 1Pter 1,18 sk.) Nem nyugodhatunk meg mi msban, mint az hallnak ldozatban, melynek kvetkeztben lecsendeslt az Istennek haragja, az a harag, melyet egy teremtmny sem tudott volna elszenvedni. s ez az, amirt mi azt tartjuk, hogy egyedl a hit ltal igazulunk meg, amennyiben egyebnnen, ti. a mi Urunk Jzus Krisztustl kell klcsnvennnk azt az igazsgot, amely bellnk hinyzik, spedig nem csak rszben, hanem teljesen (Rma 3,27).

15. Az imdsgrl

Ez az, ami neknk btorsgot ad arra, hogy Istent segtsgl hvjuk, mert e nlkl, nem jrulhatnnk hozz aszerint, amint a Szentrs tant, hogy ti. mi soha meghallgattatst nem tallunk nyugtalansgban, vagy zavarban (Zsidkhoz 11,6; Jak 1,6.7). S ezrt mi azt tartjuk, hogy f javunk s nyugodalmunk az, ha bizonyosakk ttetnk bneinknek bocsnatrl azon hit ltal, melyet a Jzus Krisztusba vetnk (Rm 4,6.7), mivel ez az a kulcs, mely kinyitja elttnk a kaput, hogy Istenhez mehessnk. Meg van mondva, hogy mindaz, aki segtsgl hvja az Istennek nevt, megmentetik (Joel 2,32). Ezrt a Szentrs tantsa szerint knyrgseinket Istenhez intzzk a mi Urunk Jzus Krisztus nevben, aki a mi vdnkk lett, mivel nlkle nem lesznk mltk arra, hogy legyen Isten el val jrulsunk (Ef 3,12; Zsid 4,16; Jn 16,24). Hogy mi nem knyrgnk a szentek ltal, vagy a szentekhez, amint ltalnosan szoks, azt neknk nem szabad bnl felrni. Mivel ugyanis neknk minden cselekedetnkben az van parancsolva, hogy lelkiismeretnk hatrozott legyen, mi nem tudnnk imdsgunkban kell mrtket tartani. Mi kvetjk azt a szablyt is, mely neknk adatott, hogy ti. ha t nem ismerjk s Igje neknk nem prdikltatott, hogy akaratnak bizonysga legyen elttnk, mi nem tudjuk t segtsgl hvni. m az egsz Szentrs egyedl hozz utast, hogy t imdjuk. Mi tbb, imdsgainkat a f s legkivlbb ldozatknt becsli, amely ltal mi hdolatunkat fejezzk ki az fensge eltt aszerint, amint az 50. zsoltrban tanstja, s gy knyrgseinket teremtmnyekhez intzni s ide s tova, kborolni, oly dolog, amely meg van tiltva, ha nem akarunk szentsgtrs bnbe esni. Ms patrnusokat vagy vdket keresni, mint a mi Urunkat, a Jzus Krisztust, errl mi gy vlekednk, hogy nincs vlasztsunkra vagy szabadsgunkba adva. Igaz, hogy egymsrt imdkozni tartozunk, amg ide lent lnk, mde hogy a holtakhoz menekljnk, mivel a Szentrs ezt neknk nem mutatja, ezt a mernyletet nem akarjuk elkvetni, hogy az nhittsg hibjba ne essnk. St azok a rendkvli visszalsek is, amelyek szerte - szjjel fel voltak kapva s vannak mg most is, arra figyelmeztetnek, hogy maradjunk meg ez egyszersgnkben, mint oly korltok kztt, melyeket Isten lltott fel, hogy visszaszortson minden kvncsiskodst s vakmersget. Mert sok oly knyrgst koholtak, amelyek telve vannak borzaszt istenkromlssal, mint amin az, hogy szz Mritl azt krik, hogy parancsoljon finak s gyakorolja felette uralmt, s hogy t mindazok dvssge, lete s remnysge kapujnak nevezik, akik benne bznak.

16. A halottakrt val knyrgsekrl

Az a krlmny, hogy a halottakrt nem knyrgnk, nem csupn ettl az oktl fgg, hanem azrt is trtnik, mivel ennek tbb szrmazka is van, amin pldul az, hogy az emberek felfedeztk a tisztttz ltezst, hol a lelkek azokrt a bnkrt bntettetnek, melyeket elkvettek. E mdon az a megvlts, melyet a Jzus Krisztus hajtott vgre, nem lenne teljes, s annyiban rtktelenebb lenne a hall, amelyet szenvedett, mintha minket csak flig szabadtott volna meg. Mrpedig ezt istenkromls nlkl nem lehet mondani. Ekkppen mikor azt hisszk, hogy a szegny vilgot e tekintetben flrevezettk, semmi dolgot nem akarunk kigondolni keresztyn hitnk elvei ellen. Elgnek vljk, ha magunkat a Szentrs tiszta tantshoz tartjuk, amely sohasem tesz emltst errl. Brmint legyen is a dolog, mi azt tartjuk, hogy ez oly babona, mely az emberek kpzeletbl vette eredett. S azonkvl, hogy neknk nincs megengedve Istentl knyre - kedvre brmit krni, mi nem akarunk oly fennhjzk lenni, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus tisztt bitoroljuk, aki minket teljesen megvltott minden bneinktl.

17.Isten szolglata

A msodik fpont, amelyben eltrnk a vilg ltal elfogadott szokstl s vlekedstl, az a md, amint az Istent szolglni kell. Mr most rsznkrl kvetve azt, amit kijelent, hogy ti. az engedelmessg tbbet r, mint minden ldozat, s hogy mindentt azt kveteli, hogy hallgatni kell arra, amit parancsol, ha az emberek neki szablyszer s olyan szolglatot akarnak adni, amelyet helyesel: azt tartjuk, hogy nem a mi dolgunk kitallni azt, ami neknk jnak ltszik, vagy kvetni azt, ami az emberek agyban fogamzott, hanem ktelessgnk magunkat egyszeren a Szentrs tisztasghoz tartani. Ennlfogva azt hisszk, hogy mindazt, ami nem a Szentrsbl van vve, hanem az emberek tekintlye ltal parancsoltatott, nem szabad Isten szolglatnak tartani. s ebben neknk kt cikkelynk, mondhatnk: maximnk van. Az egyik az, hogy az emberek nem ktelezhetik a lelkiismeretet hallos bn terhe alatt, mivel nem hiba akarja Isten, hogy t tartsuk egyedli trvnyhoznknak (Jak 4,12), azt mondvn, hogy az dolga krhoztatni s feloldozni, valamint azt sem hiba ismtli annyiszor, hogy semmit az rendelseihez ne csatoljunk (5Mz 4,12; 12,32). Ez valban nem trtnhetik anlkl, hogy az ember fl ne ttelezni rla, hogy nem ismert mindent, ami hasznos volt, hanem ezt, vagy azt a dolgot vigyzatlansgbl elfelejtette. A msodik alapelv az, hogy mikor mi arra vetemednk, hogy Istent sajt jtetszsnkhz kpest szolgljuk, mindezt akknt helytelenti, mint a romlsnak egy vegylkt, s me, ezrt kiltja prftja zsais (19,23) ltal, hogy minden igaz vallst felforgattak akkor, mikor az emberek parancsolatait riztk meg. s Urunk Jzus szintn megersti ugyanazt, hogy hibaval, ha az emberek Istent emberi hagyomnyok ltal akarjk tisztelni (Mt 15,9). Mindenesetre megvan teht az oka, hogy a mi lelkeink fltt val lelki fensbbsg srthetetlenl fennmarad szmra, s ez legalbb arra szolgl, hogy akarata mintegy fk legyen, s ekknt uralkodjk minden htatunk fltt.

18.Az emberi hagyomnyokrl

E tekintetben a kztapasztalat ltal annyira ismeretes figyelmeztetsek vannak elttnk, hogy mi annyival is inkbb megersdnk abban a szndkunkban, hogy a Szentrs hatrait t ne lpjk. Mert amita elkezdtek trvnyeket csinlni avgbl, hogy Isten szolglatt szablyozzk s a lelkiismereteket alrendeltk, nem volt sem mrtk, sem hatr, s ms rszrl Isten, az ily vakmersget azzal bntette meg, hogy az embereket borzaszt lmodozsokkal vaktotta el. Ha kzelebbrl nzzk, hogy mink az emberi hagyomnyok, azokban rvnyt tallunk, mivel szmuk vghetetlen. Emellett oly durva s rendkvli visszalsek vannak, hogy valban csoda, hogy az emberek oly butk voltak, ha csak azrt nem, mivel Isten azt a bosszllst gyakorolta, amelyet zsais (29,14) ltal hirdet npe ellen, hogy ti. megvaktja s oktalann teszi a blcseket, kik t gy akarjk tisztelni, hogy az emberi rendelseket tartjk meg.

19.A blvnyozsi szndkokrl

Mita az emberek elfordultak az Isten irnt val tiszta s szent engedelmessgtl, flfedeztk, hogy a j szndk elgsges mindennek a helyrehozsra. S ez annyit jelentett, mint kitrni a kaput minden babona eltt. Ez volt az eredete annak, hogy az emberek imdtk a kpeket, vsroltk a misket, megtltttk a templomokat mindennem pompval s dsszel, kezdtek jrni bcskra s fogadalmat tettek, ki-ki a maga szakllra. mde ez oly mly rvny, hogy neknk nagyon elg lesz, ha csak nhny pldt rintnk is meg. Annyira nincs megengedve Istent emberi tallmnyok ltal tisztelni, hogy gy nem is volna sem erssg, sem biztonsg, sem alap, sem rv a vallsban, hanem minden ssze - vissza menne, s a keresztynsg semmiben sem klnbznk a pognyok blvnyimdstl.

20.A ppa zsarnoki rendeleteirl

Van itt egy msik baj is, amelyre hivatkoztunk, ti. az a zsarnoksg, mely a szegny lelkekre nehezedik. Ilyen volt azon parancs, hogy az emberek bneiket vente egyszer meggynjk a papnak, s ezt azrt rendeltk el, hogy az egsz vilg ktsgbeessk. Mert ha az ember esttl reggelig elkvetett bneit sem tudja elszmllni, vajon ki volna kpes azokat sszegyjteni az v vgre? Mindamellett a rendelet azt mondja, hogy mskppen nem lehet bocsnatot nyerni. S ez annyit jelent, hogy a paradicsom kapujt az egsz vilg eltt bezrjk. mde mg ha az emberi trvnyek megtartsa nem volna is lehetetlen, mindig szentsgtrs, ha az Isten igazsgszolgltatsba beavatkoznak; ilyen beavatkozs pedig azon llts, hogy a bnk csakis akkor bocsttatnak meg, ha az ember azokat meggynja a pap flbe. S ez annyi, mint Isten grethez olyan felttelt csatolni, mely azt mintegy hamiss s haszontalann teszi. Ugyanezt lehet mondani arrl a tilalomrl, hogy bizonyos napokon hallos bntets terhe alatt tilos hst enni. Mi mindenesetre azt valljuk, hogy a bjtls s nmegtartztats dicsretremlt erny. mde az ily tilalom ppen annyi, mint ha az Isten tekintlybl bizonyos rszt elszaktunk. Az a tilalom, melynek rtelmben a papok, a bartok s apck nem hzasodhatnak, kt hibt foglal magban. Egyfell ugyanis haland teremtmnyeknek nincs jogukban megakadlyozni azt, amit Isten grt. Mert ha visszatartjk azokat, akikben nincs meg az nmegtartztats ajndka arra, hogy magukat a gygyszertl megtartztassk, ez annyi, mint rvnybe [szakadkba] dnteni ket. S valban ltjuk is azokat a gymlcsket, amelyek ebbl szrmaztak, s mondanom sem kell, hogy szgyen fog el, ha erre gondolunk.

21.Az egyhz tekintlyrl s kormnyzsrl

Mindamellett mi nem akarjuk az egyhznak, vagy a preltusoknak s psztoroknak tekintlyt megsemmisteni, mert nekik a felgyelet azrt adatott, hogy az egyhzat kormnyozzk. Mi azt valljuk, hogy a pspkket s psztorokat tisztelettel meg kell hallgatni, amennyiben azt a hivatsukat teljestik, hogy Isten igjt hirdetik. S azonkvl valljuk, hogy minden egyhznak, spedig mindegyiknek magra nzve hatalma van a kzrend vgett trvnyeket s rendeleteket hozni, miutn szksges, hogy minden j renddel s tisztessggel menjen vgbe (1Kor 14,40). s ezeknek a rendeleteknek engedelmeskedni is tartozunk, feltve, hogy nem knyszertik a lelkiismereteket, nem hoznak be babonkat. s rjngknek, dacosoknak tartjuk azokat, kik e rendeletekhez nem akarnak alkalmazkodni. mde kijelentjk, hogy klnbsget kell tenni az igazi, trvnyes psztorok s azok kztt, kik pusztn az res cmet viselik. Mert valban, felettbb hrhedt visszals az, hogy azok, akik magukat preltusoknak nevezik, s azt kvnjk, hogy ilyenekl ismerjk el ket, semmi olyast nem cselekesznek, ami ktelessgk teljestsnek mg csak a sznt is magn hordozn. De a legrosszabb az, hogy llsuk s mltsguk rgye alatt a szegny lelkeket a vgveszedelembe sodorjk, elfordtvn ket Isten igazsgtl a sajt hazugsgaikra. s ha egyb tekintetben trnnk kellene is ket, mgis mikor hamis tanaikkal s tvedseikkel akarnak minket elrasztani, szent Pter vlaszt kell hasznlnunk, hogy ti. inkbb Istennek kell engedelmeskedni, mint az embereknek (Csel 5,29).

22.A ppa elssge

Ezen fell valljuk, hogy az az elssg, melyet a ppa magnak tulajdont, hallatlan bitorls. Mert mg ha megengednk is, hogy hasznos dolog, ha az egyhzban van nhny fember (ami azonban teljessggel ellentmond Isten igjnek Ef 1,22; 4,15; Kol 1,18), mg akkor is nagyon durva kptelensg, hogy akinek a pspkk felett f gyannt kell llania, maga nem pspk. s ha gondosan megvizsgljuk mindazt, amit hierarchijukrl mondanak, gy talljuk, hogy mit sem hasonlt ez ahhoz, amit a mi Urunk Jzus Krisztus s az apostolai hagytak renk. St megromls ez, melynek clja az egyhz jogos uralmnak felforgatsa. Nem szlunk mi azokrl a zlltt s botrnyos llapotokrl, valamennyirl, melyek gyis nagyon ismeretesek, hanem azt mondjuk, hogy minden keresztynnek, ha nem akar lzad lenni az Isten ellen, vissza kell vetnie mindazt, amirl megismerte, hogy Isten szolglatnak tisztasgval ellenkezik. Mikor ugyanis arrl a lelki igazsgszolgltatsrl van sz, melyet Isten magnak tart fenn, akkor nincs emberi felsbbsg, amelynek meg nem kellene dlnie. A fldi fejedelmek trvnyei brmily slyosak s durvk is, st ha egyenesen igaztalanoknak rzik is ket az emberek, mgis rvnyben vannak, gyhogy ket megvetni nem szabad, mert e vilg javai s trgyai nem oly becsesek, hogy azt a tekintlyt, melyet Isten az sszes kirlyoknak, fejedelmeknek s felsbbsgeknek adott, elibk ne kellene helyezni. mde teljesen eltr eset az, hogy lelknket alvessk mindazon zsarnoki, vagy idegen s korcs trvnyeknek, melyek csak arra valk, hogy eltrtsenek minket attl, hogy Istennek rendeljk al magunkat. Mindamellett megvalljuk, hogy az ily visszalsek megjavtsa s teljes kikszblse nem magnszemlyek dolga, hanem elgsges, ha minden keresztyn kivonja magt alluk azrt, hogy tisztn s teljesen Isten szolglatra rizze meg magt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!