„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- BARTH Kroly: 1959. Klvin a teolgus Zrich Reformatio.
Klvin teolgijnak van vonalvezetse.
Ez a teolgia nem a vltakoz tletekbl s benyomsokbl l, hanem olyan ismeretbl, amely rszleteiben szertegaz s mozgalmas, de mgis a maga egszben nem vitathatan egysges egsz s amely ismeret e frfi szmra kezdettl fogva gy jelent meg lenygz ervel, mint egyedl lehetsges ismeret.
Ennek az a kvetkezmnye, hogy amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal! - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti. (Egszen ms ez az lmny, mint amit Luther olvassakor lnk t.)
Ebben a formlis tekintetben Klvin teolgija a kvetkezetes, nmaghozh s megbzhat gondolkods magasiskolja. Azt mindenesetre meg lehet tanulni tle, hogy hogyan kell rendszeresen s fegyelmezetten teolgizlni.
Ennek az elnynek az rnyoldala abban van, hogy Klvin teolgijt trgyszeren tbb-kevsb az egsz vonalon egy s ugyanaz a hiba fenyegeti mr elindulstl fogva. Klvin Jnosnak az Isten rejtelmes lnyrl alkotott arra a sajtos kpzetre gondolunk, amely szerint az Isten: abszolt szuvern rendelkez hatalom. Ezt a kpzetet Klvin nem a Szentrsban tallta, hanem valahonnan mshonnan vitte be oda. Ez a kpzet hatott az rk eleveelrendelsrl szl jlismert tantsban is, amely szerint ezt a nmelyeknek 'dvssgre, msoknak meg krhozatra vonatkoz eleveelrendelst egyszeren csak mint ksz tnyt szabad brzolni s elfogadni.
s ppen ez a tants - ha nem is a gykr, de legalbb is a stt httr minden felelet mgtt, amit Klvin Jnos valamennyi teolgiai krdsre adott. Amit mindebbl meg kell tanulnunk, az az a figyelmeztets, hogy az ember nem tbb s nem ms, hanem: ember. De az mr nem helyes, hogy egy eleve formlt tlet (s ltalban hasonl eltletek - ma pldul „az ember lnyegrl" eleve alkotott tlet!) a teolgiban akkora szerepet jtszn, mint amekkort Klvin istenfogalma az teolgijban jtszott.
De ha ezt tisztztuk, szabad s kell is abban a sok mindenben hlsan s boldogan gynyrkdni, ami Klvin teolgijban ez itt fentebb emltett zavar idegen-test ellenre is olyan felejthetetlen mdon jtt napvilgra gy, mint a bibliai igazsg tiszta reflexija. Amennyiben valban a, Szentrsra figyelmezett Klvin, a teolgia trtnetben csak keveseknek ajndkozott ervel rtett hozz, hogy a keresztyn ismeret alkot elemeit - anlkl, hogy sajtossgaikbl kivetkztette volna ket! - egybe lssa. Pldul: Isten Igjt s Szent Lelkt az irgalmas kijelentsnek gyzelmes egysgben. Nem vletlen az, hogy ppen Klvin volt az, akinek nemcsak a reformtus, de a lutheri s a rmai dogmatika is ksznheti Jzus Krisztus prftai tisztnek jrafelfedezst!
Vagy pldul az Isten beszdnek s cselekvsnek az - s jtestmentom „konomijban" val klnbzsgrl szl tantst is Klvin szlaltatta meg, de gy, hogy kzben hangoztatta: ez a klnbsg a kegyelmi szvetsg „szubsztancilis egysgn" bell jelentkezik. Vagy pldul a megigazuls s a megszentelds klnbzsgt, de szoros sszetartozst is hangslyozta, vagy a bnbocsnat bizonyossgnak s az jfajta engedelmessgre bredsnek szoros sszetartozst a keresztyn szabadsgon bell. Nem minden fontos ponton sikerlt egyformn jl Klvin analzise s szintzise. Pldul hatrozottan kevsb sikerlt neki jl megfogalmazni a skramentumokrl szl tant.
Ezen a terleten a 16. szzad exegetikai s trgyi elfelttelei kztt Klvin messzire segt szt mondott ki, de ezeknek az adott elfeltteleknek a kereteit sem tudta - mint ahogy Luther, vagy Zwingli s az ket kvetk nem tudtk - ttrni. s a fontos pontok egyikben sem alkotott Klvin tkleteset s fellmlhatatlant. De melyik teolgusnak adatott meg ez valaha is? Ez azonban nem vltoztat azon, hogy tle meg lehet tanulni, mint nagyon kevs ms teolgustl, azt, hogy a monisztikus s a dualisztikus gondolkods egyformn veszlyes szirtjei kztt hol lehet megtallni az utat ki a szabadba. Az a„szabad" pedig, ami fel analziseiben s szintziseiben kormnyozta a teolgia hajjt: Jzus Krisztus ismerete volt (amely irny fell maga is rkezett!).
Ez a Krisztus-ismeret nla oly mrtlcben lett lthatv, amily mrtkben tudta - a Szentrs ltal knyszertetten! - a maga istenfogalmt s a benne megalapozott eleveelrendels tant ha nem is egszen lthatatlann, de legalbb is kevsb lthatv tenni. Meg kell tanulnunk tle - mg szabadabban s mg kvetkezetesebben, mint ahogy maga tette - azt, hogy ettl a kezdettl efel a cl fel nzznk s meneteljnk!
Klvin nemcsak teolgus volt. Teolgus volt annak a hitnek szksgszer kifejtse kzben, amire t Isten szemlyesen bresztette. De teolgus volt mindenekeltt s dnt mdon az egyhzi szolglat irnti felelssgnek s az egyhznak adatott Polis (Genf vrosa!) irnti felelssgnek gyakorlsa kzben. Ez a szolglat az szmra teljes terjedelmben egy volt az Isten s az embertrs irnti szolglattal. teht mint keresztyn, mint egyhzi ember s mint politikus mindenestl teolgus is volt. Felesleges lenne ltnek e ngy alakzata kzl valamelyikre az elssget kimondani.
Annyi bizonyos, hogy az szemlyes keresztynsgt ppengy, mint egyhzi vagy politikai magatartst ugyanazok a fnyek, de ugyanazok az rnykok is jellemzik, s mindentt ugyanazok az emberi kivlsgok, de egyttal ugyanazok a korltok is jelentkeznek, amelyek az teolgijnak is sajtossgai.
(Reformatio, Zrich, 1959.)
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre