2. KLVIN: Klcsns megegyezs a skramentumok gyben ...
Kvetkezik a fpontok magyarzata
Mivel minden kegyes s helyes, jzan tlettel megldott ember eltt mr rgta oly gylletes s terhes volt a skramentumokrl val ama versengs, amely ebben a mi korunkban indult meg, mint amennyire lttk, hogy e versengs az evanglium kedvez elmenetelt kslelteti: ezrt nem Csupn azt hajtottk mindig, hogy ez a civds valami megfelel mdon eltemettessk, vagy megsznjk, hanem nmelyek nem csekly munkt is fordtottak arra, hogy lecsendestsk. Hogy az eredmny nem volt azonnal az, amit hajtottak, e krlmny szomor bizonysga annak, hogy mily nehz kioltani azt a tzet, melyet a Stn mesterkedse egyszer lngra lobbantott. A dolog ugyanis oda fejldtt, hogy a hevessg nmikp lecsillapulvn, mind a kt fl inkbb a tantsra, mint a harcra fordtotta figyelmt. mde, mivel a kialudt sznbl mg lpten-nyomon elcsillantak a parazsak, amelyekbl fl volt, hogy ismt j tzveszedelem tmad, mi, a zrichi s genfi egyhz lelkipsztorai magunkhoz vvn derk atynkfit, Farelt is, megksreltk alkalmazni azt, amit legjobb gygyszernek gondoltunk, hogy a kvetkez idre nzve semmi anyag ne maradjon az egyenetlensgre. Rvid sszefoglalst adtunk ki, mely a skramentumokra vonatkoz tantsunkat akknt tanstja, hogy magba foglalja a tbbi lelkipsztorok kzs megegyezst, kik a tiszta evangliumot a helvteknl s rhaeteknl prdikljk. E bizonysg nyilvnossgra hozatala ltal meg voltunk arrl gyzdve, hogy a tuds s mrskelt frfiaknak teljesen eleget tettnk s bizonyosra vettk, hogy nincs egy oly akaratos ember sem, aki megszeldlve meg ne nyugodnk. Mert amint ksbb ltjuk majd, ebben a megegyezsben el van adva mindazon dolgoknak, amelyekrl azeltt versengtek, a vilgos meghatrozsa, mely semmi helyet nem hagy a ferde gyanra. s Isten klns jttemnye folytn trtnt, hogy nagyrszben remnynk s hajtsunk szerint sikerlt a dolog.
me azonban, miutn a viszonyok mr teljesen lecsendesltek, felkelnek bizonyos durva emberek s mintha az egyenetlensgbl nyernk tplltatsukat, jbl fegyverre hvjk az embereket. Pedig a szent buzgsg rgyvel sem menthetik fktelensgket. Mi elgg megegyeznk abban, hogy a bkt a legkevsb sem kell az igazsg felldozsval megvsrolni. S ezrt elismerem, hogy megfelelbb dolog volna, hogy g s fld sszeszakadjon, mint a helyes tan vdelmt cserbenhagyni. Ha valaki btran s kemnyen szegl ellenk azoknak az lblcs mendemondknak, melyek az ellenkez tanokat szp sznbe ltztetve elfogadhatkk akarjk tenni, ez ellen nem szlok. St inkbb joggal kvetelem magamnak azt a dicssget, hogy alig van valaki ms, akinek jobban tetszenk az igazsg szinte megvallsa. Hagyjanak fel teht azzal a haszontalan kifogssal, hogy gyakorta kell zavarokat tmasztani, hogy a helyes tan vdelme el ne posvnyosodjk.
Elssorban ugyanis ki fogom mutatni, hogy mi ez gyben semmit sem mondtunk homlyosan, vagy bonyolultan, hogy semmit ravaszul el nem lepleztnk s vgtre, hogy a dolog teljes egszbl semmit el nem mellztnk; azutn, hogy semmi nem volt kevsb szndkunkban, mint az, hogy az igazsg szabad folyst megakasszuk. St inkbb a legnagyobb gondunk arra irnyult, hogy amit e dologban megismerni hasznos, mikppen lehetne nyugodtan s botrnkozs nlkl tantani s olvasni. De hogy ne folytassunk bizonytalan s ktes szharcot, csak azt kvnom olvasimtl, hogy amit szilrd s vilgos okokkal bebizonytva lltok szemk el, azt fogadjk el.
Elssorban, mikor a skramentumokrl van sz, tagadhatatlan, hogy fkppen Isten rendelst s a cljt kell vizsglni. Ebbl a skramentumoknak gy az ereje, mint a haszna igen jl megismerhet; annyira, hogy nem is tvedhet az, aki elmjt oda irnyozza, hov maga az r hv minket. S mg a leggonoszabb emberek is knytelenek lesznek elismerni, hogy mi helyesen tantottuk, hogy a skramentumok mire rendeltettek, arra ti., hogy minket a Krisztussal val kzssgre elvezreljenek. Mg bizakodbban is szlok, s azt mondom, hogy azok kzl, akik minket gncsoltak, soha senki semmi olyant nem hozott fel, ami ezt a trgyat vilgosabban fejezte volna ki. Ha ezek szvkn viselik a skramentumok mltsgt, akkor – krlek – e mltsg felkestsre mi lehet oly nagyszer, mint az, ha tmaszoknak s eszkzknek nevezzk ket, melyek ltal a Krisztus testbe oltatunk, vagy ha mr bel vagyunk oltva, mind jobban s jobban sszeforrjunk vele, mg vgtre a mennyei letben teljesen nem egyest minket magval? Ha azt akarjk, hogy a skramentumok dvssgnket tmogassk, akkor micsoda alkalmasabb dolgot lehet gondolni, mint azt, hogy maghoz az let forrshoz vezreltetvn, letet mertsnk az Isten fibl?
Ennlfogva, akr a magunk hasznt vesszk figyelembe, akr azt a mltsgot s tiszteletet, melyet a skramentumokkal szemben tanstani mltnyos dolog, mi vilgosan megmagyarztuk a clt s az okot, amirt rendeltettek. Ktsgtelen dolog, hogy az, amit Pl apostol szemkre lobbantott a pffeszked tudsoknak, kik a lelkeket gymlcstelen okoskodsokkal tltik el s nem ptenek, hogy ti. "nem ragasztatnak a Fhz" (Kol 2,19), ez mitlnk nagyon is tvol ll, mert mi Krisztusra visznk vissza mindent, benne gyjtnk ssze, s alatta rendelnk el mindent, s azt lltjuk, hogy a skramentumok egsz ereje tle szrmazik. Mr most ezek az nfej brlk rjanak el jobb tantsi szablyt annl, mint amelyet Pl adott, ha nem tetszik nekik az, hogy a skramentumokat ahhoz az egyhz feje s tagjai kztt lev rszarnyossghoz alkalmazzk, amelyet maga Pl annyira dicsr, s amely szerint a tudomny teljes tkletessgt rtkeli.
Helyes dolog teht, hogy a skramentumokrl akarvn beszlni, a legjobb s a legnagyobb mrtkben alkalmas kiindulst hasznltuk, s a skramentumok cljt rtuk le, melyet minden mltnyos s mrskelt olvas ellenmonds nlkl fog helyeselni. Mrmost a trvnyes hasznlatban kt hibtl kell vakodni. Ha ugyanis a skramentumok mltsgt a kelletnl jobban magasztaljuk, knnyen babonba esnk; ha pedig erejkrl s gymlcskrl kznapi mdon, vagy kevsb emelkedett szavakban szlunk, menten eltr a szentsgtr megvets. Ha mi a kzpton maradunk, akkor ki nem nevezi az igazsg megtalkodott ellensgeinek azokat, kik a szent megegyezst inkbb akarjk gonosz indulattal sztszaggatni, mint bartsgosan felkarolni, vagy legalbbis hallgatagon helyeselrii? Mi ugyanis nem kveteljk, hogy szavainkra eskdjenek, csak legyenek nyugton s ne zgjanak azok ellen, akik helyesen beszlnek. Azt hozzk ugyan fel, hogy velnk azrt szllanak harcba, mivel a skramentumoknak nem adjuk meg a maguk jelentsgt. Mikor azonban dologra kerl a sor, egyesek semmit nem hoznak el szidalmakon s vaklrmn kivl, msok pedig fennhjzlag rviden krhoztatjk azt, amit sohasem olvastak. De hogy k megfontolatlanul viszlykodnak, az magbl a dologbl vilgos. Hogy ezt az gyet mily nagy hvvel vdelmezte Luther, akinek utnziul szeretnnek feltnni, azt nagyon jl tudja mindenki.
Tudom, hogy a mrkzsben sok tlzott lltst kockztatott meg, de valahnyszor kegyes s feddhetetlen brk eltt tetszetss akarta tenni gyt, min vallomst tett, hogy milyen dolog miatt szllott kzdelemre? Azrt ti., mert nem trheti, hogy a skramentumokat csupn a bnvalls kls jegyeinek tartsk s ne az irntunk val isteni kegyelem jeleinek s szimblumainak is; azutn mert mltatlan dolognak tartotta, hogy res s haszontalan alakzatokhoz hasonltsk ket, mivel Isten bennk valsggal tanstja azt, amit brzol, egyttal titkos erejvel nyjtja s betlti azt, amit tanst. Hogy joggal, vagy jogtalanul hevlt-e fel annyira, azt most nem vitatom. Nekem elg, hogy br ennek az gynek vdelmben a legkevsb sem volt engedkeny, mikor komolyan kell rla trgyalni, nem tall ms helyet, ahol lbt megvesse, mint csak azt, amit okul felhoz, hogy ti. az egsz vitatkozsa ezen alapszik. s csakugyan, hogy errl az emberrl, kinek, amint emlkezett tiszteletben tartom, gy becsltetsrl is gondoskodni kvnok, nem szlvn magrl a dologrl, tegyek egyszeren kijelentst: hogyha ez az ok megsemmisl, senki azok kzl, akik velnk szemben civdst szndkoznak tmasztani, el nem kerlheti, hogy akaratossga minden becsletes s jzan ember eltt gylletes ne legyen. Ennlfogva folytonosan ugyanaz a nta hallatszik ajkukrl. Hogy ha e dolgokat nem azrt bizonytjk, hogy az egygyek flt elbjoljk, hanem szintn mondjk, akkor, mikor msrszrl azt halljk, hogy mi azt valljuk, hogy a skramentumok nem haszontalan alakzatok s nem csupn a kegyessgnek kls jelvnyei, hanem Isten greteinek pecstei, a lelki kegyelem tanbizonysgai a hit polsra s megerstsre, hogy tovbb eszkzk, amelyekkel Isten hathatsan munklkodik viben s hogy ezrt, br a jelzett dolgoktl elklntett jegyek, mindamellett ezektl sem elvlasztani, sem elklnteni nem lehet ket, s azrt adattak, hogy azt, amit Isten az igjben grt, szentestsk s megerstsk, s fkppen, hogy azt a titkos lelki kzssget pecsteljk meg, amely kztnk s a Krisztus kztt van, bizonyra semmi okuk nem marad arra, hogy minket ellensgeik kz sorozzanak. Mert hogyan is ll a dolog?
Mivel – mint fentebb mondottam – mindentt azt hangoztatjk, hogy nincs ms szndkuk, mint csak az, hogy rvnyesljn a kvetkez tan: Isten a skramentumokkal, mintegy segdeszkzkkel l a hit polsra s nvelsre, ezekbe beljk vannak vsve az rk dvssg gretei, s rendeltetsk az, hogy ez greteket lelkiismeretnknek felajnljk, s hogy nem oly jegyek, amelyek resek volnnak a valsgoktl, mivel Isten hozzjuk csatolja Lelknek hathats voltt: ha mindezeket mi is elfogadjuk – krlek – mi akadlyozza ket abban, hogy nknt nyjtsk kezket. s hogy ne kelljen az irataikat egyenknt eladni s cfolni, Megegyezsnkben megtalljk az olvask mindazt, amit a Regensburgban kiadott hitvalls, melyet gostai Hitvallsnak neveznek, magban foglal, csak a kereszttl val flelmk miatt ne fordtsk a ppistk kegynek megszerzsre. A szavak ezek: "A szentvacsorban a kenyrrel s borral valsggal adatik Krisztus teste s vre". Tvol legyen pedig tlnk az, hogy mi akr az rvacsora szimblumtl raboljuk el a maga valsgt, akr a kegyes lelkeket fosszuk meg ekkora jttemnytl. Mi teht a kvetkezket mondjuk: hogy rzkeinket a kenyr s a bor flre ne vezessk, ezek kls alakjval ssze van ktve a valsgos hats, hogy bennk a hvek Krisztus testt s vrt vegyk. St mivel szndkunk az volt, hogy a kegyes olvaskban minden ktkedst megszntessnk, azrt azokat a dolgokat, amelyek ott csak rviden voltak rintve, megksreltk bvebben s vilgosabban kifejteni.
Az a krds, hogy mi a skramentumok hatsa, mi a haszna, mi a tiszte. A mi iratunk erre gy vlaszol: mivel a hvknek egsz dvssge attl a lelki kzssgtl fgg, amelyben Isten fival llanak, ennek a kzssgnek a tanstsra rendeltetett gy az evangliumnak, mint a skramentumoknak hasznlata. Figyeljk meg az olvask, hogy a skramentumok az evangliummal vannak sszekapcsolva azrt, hogy dvssgnk f pontjban ugyanazt a hasznossgot kzljk velnk. Ebbl az kvetkezik, hogy amit Pl az evangliumrl llt, azt szabad neknk ezekre tvinnnk (Rm 1,16, 2Kor 5,19). Ennlfogva nem tagadjuk, hogy a skramentumok egy rsze annak az ernek, amelyet Isten dvssgnkre kifejt, s a mi Istennel val megbkltetsnknek szolglata is bele van azokba foglalva. Mert mikor azt vallottuk, hogy mi mindnyjan mindig szvesen tesszk magunkv Augustinusnak ama mondst, hogy ti. a skramentum mintegy lthat ige, ellenmonds nlkl elismerjk, hogy mind a kt segdeszkz egyformn mozdtja el dvssgnket. Mrmost, ha azt krdezik, hogy milyen az a kzssgrelps, ezt mi kevssel elbb akknt rtuk le, hogy koholtnak, vagy rnyszernek semmikppen sem mondhat: nevezetesen – s ez a hitnek is sajtos s lland tiszte, – neknk ssze kell forranunk Krisztus testvel, hogy kegyelmnek hatst bennnk betltse, mivel az lett csakis akkor rasztja belnk, ha a mi fejnk, melybl az egsz test sszeillesztve s egybektve minden segt kapcsolat ltal mkdshez kpest mindegyik tag arnyban mveli a test nvekedst (Ef 4,16).
Azutn kvetkezik az a vilgosabb magyarzat, amelyet fentebb emltettem, hogy ti. br a skramentumok a keresztyn hitvallsnak, vagy trsasgnak ismertet jegyei, tovbb buzdt eszkzk a hlaadsra, s vgtre a kegyessg gyakorlatai s olyan szerzdsek, amelyek Isten tiszteletre kteleznek minket, mgis minden egyb kztt a f cljuk az, hogy ltaluk Isten elttnk kegyelmt tanstsa, megjelentse s megpecstelje: msodszor nem mer ltvnyossgok, amelyeknek csak szemnkre kell hatniok, hanem bennk vannak megjelentve ama lelki kegyelmek, melyeknek hatst a hv lelkek veszik. A szveg ugyanis ez: "Mivel azok a dolgok, melyeket az r kegyelmnek bizonysgaiul s pecsteil adott neknk, igazak, ktsgtelenl igazn nyjtja (*) maga bensleg lelke ltal azt, amit a skramentumok csak brzolnak, azaz, hogy mi birtokunkba vesszk Krisztust, mint minden javak forrst egyrszt avgbl, hogy az hallnak jttemnye ltal megengeszteltessnk az Istennel s a Szentllek ltal jjszlessnk az letnek szentsgre, vgl pedig elnyerjk az igazsgot s az dvssget." S ezekhez folytatlag azt csatoljuk, hogy mi, amikor klnbsget tesznk a jegyek s a jelzett dolgok kztt, a valsgot mgsem klntjk el a jegyektl, st elismerjk, hogy mindazok, akik hittel lelik magukhoz a felajnlott greteket, Krisztust lelkileg minden javaival egytt veszik.
Ha nekem a ppistkkal volna dolgom, a Szentrsnak s a rgieknek bizonysgait sszegyjtvn, alaposabban kimutatnm, hogy egyfell Isten soha semmit nem jelentett ki, msfell az egyhz soha semmi olyat nem hitt a skramentumokrl, amit mi rviden fel ne leltnk volna. Csodlatos azonban, hogy azok az emberek, kiknek mr szoksuk llhatatosan ezt kiablni: "Az r igje, az r igje!", nem szgyellik, hogy errl a dologrl tovbbra is civdst tmasztanak. Mert amg nincs kptelenebb dolog, mintha valaki a skramentumokat az ige fl emeli, amelynek azok fggelkei s pecstei, addig semmi az igvel megegyez dolgot nem tallnak, amit a skramentumoknak is meg ne adnnk. Egyszval, ha elismerik, hogy dvssgk egyedli szerzje Isten, akkor mit kvetelnek mst a skramentumoktl, mint hogy ama titkos kegyelemnek a mi gyenge tehetsgnkhz kpest segdeszkozei legyenek? A megvettetstl a kelletnl is jobban megvdelmezi ket az az egy dolog, hogy nem csupn a jeleik mindazon jknak, melyeket Isten neknk egyszer a Krisztusban szolgltatott s amelyeket mi mindennap vesznk, hanem ezek kls megjelentshez hozz van ktve a Llek hathats volta, hogy haszontalan brzolatok ne legyenek.
Mr pedig, hogy msrszrl mily aggodalmasan kell vakodni a babontl, azt nemcsak minden idk tapasztalata tantja, hanem errl mindegyiknket meggyzi a sajt tanulatlansgunk. Mivel ugyanis szellemnk a fldhz tapad, a kls elemek nknt a kelletnl jobban magukhoz ragadnak minket, mbr nincsenek is tlsgosan felkestve. Ha pedig ehhez mg hozzjrul a mrtktelen ajanls, akkor a tiszteletnek helytelen s bns tlzstl alig minden szzadik ember tudja magt megtartztatni. gy egyrszt helytelenl kapcsoljk hozzjuk az dvssgben val bizakodst, msrszt azt, ami egyedl Istennek volt a sajtja, mltatlanul viszik t rejuk. S ebben a dologban azok nyakassga, kik minket gncsolnak, tbb, mint vak. Mert mikor knytelenek szt ejteni a ppistk ellen, hogy valaki azt ne gondolja, hogy velnk egy nzeten vannak, magt a dolgot vilgosan megmagyarzni nem merik, st, hogy a helyes mrskletre al ne szlljanak, szntszndkkal akadlyt lltanak maguk el s az olvaskat bizonytalansgban hagyjk. S hogy az n panaszom alaptalannak ne tnjk fel, rvid magyarzatban feltrom, hogy mennyire nincs a mi rsunkban semmi olyan, ami gncsra volna mlt. Hogy a babonnak tjt lljuk, els helyen azt mondottuk, hogy balgn jrnak el azok, kik csupn a puszta jegyekre s nem inkbb a hozzjuk csatolt gretekre nznek. S ezekkel a szavakkal nem akartunk mst, mint amit mindenkinek kzmegegyezsre igazn s tuds mdon tant Augustinus, hogy ti. az elemekbl akkor llnak el a skramentumok, mikor hozzjuk jrul az ige, nem mivel eladjk azt, hanem mivel hiszik. s ez az oka annak, hogy mirt nyilvntja Krisztus az apostolokat tisztknak az igrt, amelyet tle hallottak s nem a keresztsgrt, amellyel megmosattak. Mert ha a lthat alakzatok, melyek ige nlkl val skramentumok gyannt hatolnak lelknkbe, nem csupn hitvny s holt elemek, hanem rtalmas bbjolsok, mi ms ott a skramentum szemllete, ahol az gretre nem figyelmeznek, mint puszta kpzelgs? Valban, ha valaki csak a szemt irnytja rjuk, a flt pedig bezrja, akkor a skramentumok semmiben sem klnbznek a pogny npek misztriumaitl. Mert mbr megvalljuk, hogy a pognyok rgi istentiszteleti cselekmnyei kzl igen sok a szent atyktl vette eredett, mgis mivel a tudomny hjn semmi tiszta hitet nem tartottak meg magukban, mltn mondjuk, hogy elfajultak s megromlottak voltak. S a dolog mindenkppen gy ll: ha a jegy az grettel nem fszereztetik, akkor mint magban zetlen dolog, mit sem fog hasznlni. Mert mit fog cselekedni a haland s fldi ember, mikor vizet nt a fejre azoknak, akiket megkeresztel, ha a magassgbl Krisztus nem hirdeti, hogy a lelkeket vrvel megmossa s lelkvel megjtja? Mit fog cselekedni a kegyeseknek egsz gylekezete, mikor egy pr csepp bort s egy kis darab kenyeret zlel, ha az gbl nem zeng ama hang, hogy a Krisztus teste lelki tel, a vre pedig ital. Helyesen kvetkeztetjk teht, hogy a vz, a kenyr s bor anyaga ltal mi a Krisztusnak s az lelki ajndkainak semmikppen nem lesznk rszeseiv, hanem az gret vezrel el hozz, hogy magt a mienkk tegye s hit ltal bennnk lakvn, betltse mindazt, amit a jegyek ltal gr s ajnl. Nem ltom, hogy ebben a dologban brki mit helytelenthetne, ha csak esetleg azt nem gondolja, hogy a jegyekre nzve megtisztel, ha hit nlkli trfs cselekmnyeknek tartjuk ket.
Ez alkalommal mltn vezetjk vissza ismt a kegyes elmket Krisztushoz, hogy egyebnnen ne kvnjanak, vagy keressenek valamit azon jk kzl, amelyeknek jele s zloga a jegyekben eljk van adva. s ekkppen kvetjk azt a szablyt, amelyet Isten Mzes el rt, hogy mindent arra a pldakpre csinljon s alaktson, amelyet neki a hegyen mutatott (2Mz 25,40). Ezt a helyet ugyanis nem ok nlkl jegyzi meg Istvn a Cselekedetekrl rott knyvben (Csel 7,44), sem pedig az apostol a zsidkhoz rott levlben (Zsid 8,5). mde, amint hajdan a zsidk kzt elterjedt durva tvelygs megjavtsra az volt a legjobb md, miszerint – hogy ti. a lthat stornl s a baromldozatoknl meg ne llapodjanak – Krisztus llttassk szemk el, hogy r nzzenek, akknt ma illend, hogy arra a lelki skpre legynk figyelmesek, hogy haszontalan ltvnyossgok hiba meg ne tvesszenek bennnket. s bizonyra Isten, mikor a skramentumokat rendelte, a legkevsb sem vett krl minket akadlyokkal, hogy ezek bennnket a vilgban megktve tartsanak, hanem inkbb ltrkat emelt, hogy ltaluk magasra, az gbe lehessen emelkednunk, mivel sem Krisztust nem kell egyebtt keresni, sem msban nem kell megnyugodni, mint egyedl benne. Mert, krlek, hogyan is ll a dolog? Vajon azrt halt meg s tmadt fel retfnk a Krisztus, hogy minket a holt elemekhez utastva megsznjk az dvssg oka s anyaga lenni rnk nzve? St inkbb tmaszokat nyjtott arra, hogy t keressk, mialatt a maga helyn marad.
Kvetkezik az elgg elkoptatott s mgis nem kevss rtalmas babonnak msik helyreigaztsa: melyben felhvjuk a figyelmet arra, hogy ha valami a skramentumok ltal kzltetik velnk, az nem trtnik ezeknek sajt ereje ltal, hanem amennyiben az rnak gy tetszik, hogy lelknek erejt bennk kifejtse. Mert az emberi szellem nem tudja magt megtartztatni, hogy vagy Isten erejt be ne zrja a jegyekbe, vagy magukat a jegyeket ne helyezze az Isten helybe. gy trtnik az, hogy az emberek magt Istent fosztjk meg az erejnek dicsrettl, mikor azt lltjk, hogy holt teremtmnyektl veszik azt, ami magnak Istennek a sajtja. A mi tanunk sszfoglalata – amelyet vilgos s a legkevsb sem ktsges szavakkal bizonytunk – az, hogy egyedl Isten hajtja vgre mindazt, amit a skramentumokbl nyernk, spedig az titkos s – amint mondjk – belsleges ereje ltal. Egybknt, hogy valaki azt az ellenvetst ne tegye, miszerint a jegyeknek is, hogy hiba ne adattak legyen, megvan a maguk rendeltetse, idejekorn szembeszllunk e nzettel, s azt mondjuk, hogy Isten e jegyek szolglatval akkppen l, hogy sem az erejt nem nti beljk, sem az lelke hathats voltbl el nem von semmit sem. Mit keresnek ugyanis e helyen a j emberek? Azt akarjk, hogy Isten a skramentumok ltal cselekedjk? Ezt tantjuk mi. Azt akarjk mondani, hogy Isten a skramentumokban a mi hitnket gyakorolja [edzi], polja, segti, ersti? Ugyanezt lltjuk mi is. Azt akarjk mondani, hogy a skramentumokban a Szentllek ereje mkdik, hogy Isten vlasztottainak dvssgre szolgljanak? Ugyanezt mi is megengedjk. A krds lnyege azon fordul meg, hogy vajon illend- dvssgnknek minden rszt teljessggel Istennek tulajdontani, vagy, hogy az dicsretnek egy rszt maga a skramentumokra szrmaztatja t, mikor azokkal l. Errl a fpontrl vajon ki merne versengeni, hacsak hjval nincs minden tisztessgrzetnek? Mi a mi tantsunk tanujul Plt idztk, aki azt mondja, hogy a szolgk semmik, s kijelenti, hogy mikor plntlnak s ntznek, mit sem rnek el (1Kor 3,7), ha valaki elvlasztja ket Istentl, aki egyedl ad nvekedst. Ebbl akrki knnyen belthatja, hogy mi a skratnentumokat semmivel sem kisebbtjk meg, csak Isten szmra maradjon meg az, ami az v. Bizonyra elgg ismeretes dolog, hogy mily nagyszeren magasztalja Pl egyebtt az ige prdiklst. Mi lehet teht az oka, hogy most majdnem semmiv teszi azt, hacsak az nem, hogy mikor az Istennel val sszehasonltsra kerl a sor, mlt dolog minden j egyedli szerzjl t ismerni meg, aki az teremtmnyeit olyan szabadon hasznlja fel, hogy jtetszshez kpest, amennyiben jnak ltja, azok ltal cselekszik? A fldi elemekkel szemben pedig nem trtnik igaztalansg, ha nem kestik fel ket az Istentl rablott dolgokkal.
Amit pedig Augustinusbl hozzteszrik, hogy ti. egyedl Krisztus az, aki belsleg keresztel, s ugyancsak egyedl az, aki minket az r vacsorjban a maga rszeseiv tesz, az a legnagyobb mrtkben ajnlja mind a kt skramentum kivlsgt. Ebbl ugyanis azt kvetkeztetjk, hogy nem emberi cselekmnyek azok, amiknek szerzje az Isten fia, amiknek ll az ln, s amikben megmutatja erejt, mintegy az gbl nyjtvn ki kezt. Azutn nincs semmi hasznosabb dolog, mintha a haland ember s a fldi elem szemllettl rzkeinket elvonjuk azrt, hogy hitnk a Krisztust, mintegy jelenlvt szemllje. mbr ez is ismt arra irnyul, hogy Krisztus szmra az joga megoltalmaztassk, hogy azt ne gondoljuk, miszerint a kls szolglatot akknt bzta az emberekre, hogy a lelki eredmny dicssgrl ezek javra lemond. S Augustinus (1) e nzet rdekben hosszasan fejtegeti, hogy a keresztsg hatsos volta s hatalma egyedl Krisztust illeti meg. s mi szksg van emberi bizonysgra, mikor a Szentllek azon szavnak, mely Keresztel Jnos szjban vilgosan hangzott, llandan a flnkben kell csengenie (Jn 1,33): "Ez az, aki keresztel Llek ltal", mivelhogy bizonyos, hogy ez a magasztals t minden szolgtl megklnbzteti, hogy tudjuk, miszerint egyedl nyjtja belsleg azt, amit az emberek lthat jeggyel tanstanak. S ezt egyebtt helyesen magyarzza meg Augustinus
(1) Homil. 5. et 6. in Joann. e szavakkal: Mikppen szentel teht meg mind Mzes, mind az r? Mert nem Mzes szentel meg az r helyett, hanem Mzes a a lthat skramentumokkal a szolglata ltal, az r pedig lthatatlan kegyelmvel a Szentllek ltal s itt van a lthat skramentumoknak egsz gymlcse is. Mert a lthatatlan kegyelemnek eme megszentelse nlkl a lthat skramentumok mit hasznlnak? S a Szentrs ama helyeit, amelyek ltszlag eltrnek egymstl, sem lehet msknt sszeegyeztetni. Ilyen helyek azok, amelyeket emltettnk, hogy a Szentllek pecst, mellyel szmunkra megersttetik a jvend rksgnkben val hit, s a skramentumok is pecstek. Mert semmivel sem megfelelbb eljrs, ha ugyanarra a fokra helyezzk, mintha a jegyekre visszk t azt, ami csupn a Szentlelket illeti meg. Egyedli megolds teht abban a npszer mondsban (*) van, hogy a fentebbval s az alrendelt kzt nincs semmi ellentt. Mert ha valaki azt lltja, hogy a mi dvssgnk a holt jegyekkel nem pecsteltetik meg, mivel ez a Szentlleknek sajtos tiszte, akkor – krlek – azok a brlk, kiknek nincsen valami nagyon nykre a mi megegyezsnk, mit vlaszolnak majd, ha nem ugyanazt, amit mi lltunk, hogy ti. ha Isten alantasabb eszkzkkel l, ez a legkevsb sem akadlyozza t abban, hogy Lelknek erejvel egyedl kezdemnyezze s juttassa tkletessgre hitnket.
Azon mondsunk, hogy a jegyek nem hasznlnak mindenkinek klnbsg nlkl, hanem csupn az Isten vlasztottainak, akikhez eljut a Szentllek bels s hathats mkdse, vilgosabb, semhogy hosszadalmas cfolatra volna szksg. Mert ha valaki a hatst mindenkivel kzss akarja tenni, az ilyen hazugsg azon kvl, hogy a Szentrs bizonysga ltal megcfoltatik, a tapasztalssal is ellenttben ll. Teht amint az embernek hangja, mely magban klsleges, a szvekbe a legkevsb sem hatol be, hanem a sok hallgat kzl egyedl az jn Krisztushoz, akit az Atya bellrl von (Jn 6,44), zsaisnak ama nyilatkozata szerint, hogy prdiklsnak nem hisz ms, csak akinek az Isten ereje kijelentetett (53,1): akknt az Isten szabad s ingyen val dntsn ll azoknak adni a jegyeknek hasznlata ltal val elrehaladst, akiknek akarja. S mikor mi gy beszlnk, ezt nem gy rtjk, hogy brmi is megvltozik a skramentumok termszetben gy, hogy psgk tbb meg nem marad. Mert Augustinus (1) is, mikor (1) Tract. in Joann. 26.
a szentvacsora hatst az egyhz testre korltozza, mely az eleve elrendeltekbl ll, akik rszben mr megigazultak, s mg megigazulnak, s egy napon magasztalandk lesznek, a szent vacsora erejt, ha az nmagban becsltetik, nem resti meg, vagy kisebbti az istentelenekre nzve, hanem csupn azt tagadja, hogy a gymlcse mindenkivel egyformn kzs volna. Minthogy pedig az istentelenekre nzve csupn a sajt hitetlensgk szolgl akadlyul, hogy Krisztust birtokukba vehessk, azrt az egsz vtek bennk szkel. Vgl senkit nem csal meg a jegynek elhozsa, ha csak valaki maga nknt s rosszindulatlag meg nem fosztja magt tle. Mert a legteljesebb mrtkben igaz az, hogy a jegyekbl ki-ki annyi hasznot vesz, amennyit hitnek ednyvel elfogad. s mltn utastjuk vissza azt a sorbonne-i koholmnyt, hogy az j trvny skramentumai mindenkinek hasznra vannak, csupn azoknak nem, kik a hallos bn akadlyt vetik elje. Mert olyan ert tulajdontani nekik, melyet pusztn a kls hasznlat csatorna mdjra raszt a lelkekbe, felettbb zetlen babona. Hogyha hitnek kell kzrejrulnia, egy jzan esz ember sem fogja tagadni, hogy ugyanaz az Isten, ki e tmaszokkal ertlensgnkn knnyt, adja a hitet is, melynek rendeltetse az, hogy alkalmas tmaszokra tmaszkodva, Krisztushoz emelkedjk s az kegyelmi ajndkait birtokba vegye. s bizonyra minden vitn fell kell annak llnia, hogy amint nem volna elgsges az, hogy a nap fnylik s sugarait az gbl kirasztja, ha mr elbb nem nyertnk volna szemeket, amelyek annak vilgossgt lvezhetik, gy az r is hiba mutatna ragyogst elttnk a kls jegyekben, ha elbb ltkpessget nem adna neknk. St amint a nap melegsge, mely az l s lelkes testet leszti, a holttestben rothadst tmaszt, gy bizonyos, hogy a skramentumok ott, ahol a hit lelke nincs jelen, inkbb hallt hoz, mint ltet illatot lehelnek.
Egybknt, hogy ezrt valaki azt ne gondolja, hogy a skramentumok erejbl akrmi is elesik, vagy, hogy az emberek hitetlensge s rosszakarata Isten igazsgt meggyengti, mi – gy vlem – elg szorgalmasan vakodtunk, mikor azt mondottuk, hogy a jegyek mindamellett is srtetlenek maradnak, s hogy az Istennek kegyelme a mltatlanoknak is flajnltatik, s hogy az gretek ereje meg nem rendl, jllehet a hitetlenek nem fogadjk el azt, ami ajnltatik. Nincs itt sz a lelkszekrl, akikrl hajdanban elg balgn amiatt aggsgoskodtak, hogy vajon htlensgk, vagy brmin nagy mltatlansguk nem rontja-e meg a skramentumokat. Mielttnk
azonban szentebb az Isten rendelse, semhogy annak erejt az emberektl tennk fggv. Legyen teht akr Jds, akr valami epikureus s minden szent dolog megvetje az, aki a keresztsget, vagy a szentvacsort kiszolgltatja, azt lltjuk, hogy mind az jjszlets frdjt, mind a Krisztus testnek s vrnek lelki tpllkt ppen gy nyjtja keze ltal az r a hveknek, mintha angyal szllana le az gbl.
Nem mintha ill dolog volna, hogy az egyhz kzs gondatlansga, vagy nemtrdmsge melengette a bns szolgkat s azokat, kik a szent helyet tiszttalan lettel fertztetik meg, st inkbb gy a nyilvnossg eltt, mint magnton rajta kell lenni, hogy az ilyen szenyfoltoktl, ha lehetsges, megtisztttassk az Isten szent helye. mde ha megtrtnik, hogy egyes teljessggel istentelen emberek jutnak be valami tisztessgre, vagy nmelyeknek cssz-msz kegyeltetse akadlyozza, hogy a laza erklcsek rendre knyszerttessenek, vagy amint kvnatos volna, azonnal lemondjanak, brmily krhozatos is a mltatlansguk, ez a skramentumokbl mit sem von le, mivel Krisztus csupn magbl veszi azt, amit neknk ajndkoz, a szolgkbl pedig semmit sem mert, vagy szrmaztat. Ennlfogva nincs ktsgnk afell, hogy mikor a ppistk szksgkppen keresik a megszentel szndkt, (*) ez az eljrs gonosz s veszedelmes koholmny. Mivel azonban az r mindig ksz arra, hogy azt, amit brzol, gy istentelen, mint hv szolgk ltal nyjtsa, azt valljuk, hogy ami felajnltatott, csupn hit ltal lehet venni, a hitetlenek pedig szerintnk haszontalanul s resen tvoznak el. Mindamellett azoknak bne ltal a skramentum erejbl semmi sem vsz el. A hitetlen bezrja s elreteszeli az ajtt, hogy lelkbe be ne hatoljon az Isten kegyelme. Tagadjuk azrt, hogy az r visszavonja kezt, st inkbb azt lltjuk, miszerint, hogy maghoz llandan h maradjon s vgtelen jsgval harcoljon az ember rosszindulata ellen, valsggal felajnlja azt, amit visszavetnek.
mde az a kt dolog: hogy az r hsgesnek mutatja magt annak megadsban, mit a jeggyel feltntet, s hogy az ember a felajnlott kegyelmet lvezhesse, helyet ad az gretnek, egymstl nagyon is klnbzik; mert hogy valaki elfogadhassa azt, amit neki adnak, arra mr elbb kpestettnek kell lennie, mint az rs mondja: nyisd meg a te szdat s n betltm azt (Zsolt 80,1.11). Ez oknl fogva nmelyek tudatlanul hangoztatjk azt, hogy a szentvacsora alakzata haszontalann s ress lesz, ha abban ugyanannyit nem vesznek az istentelenek, mint a hvek. (*) Ha azt mondank, hogy ugyanaz adatik egyformn mind a kettnek, ezt knnyen alrnm. De hogy valaki Krisztust hit nlkl vegye, ez pp oly szrnyllts, mint az, hogy a mag tzben is kicsrzik. Mert mi jogon merszelik k Krisztust a lelktl elvlasztani? Mi ezt borzaszt szentsgtrsnek tartjuk! Azt akarjk, hogy Krisztust az istentelenek is vegyk, akiknek pedig egy cseppet sem engednek k a Krisztus lelkbl. Mi ms ez, mint Krisztust halott gyannt srba zrni? De – mondhatn valaki – Pl nem tenn az r teste s vre ellen val bnskk azokat, kik azt mltatlanul eszik, ha nem lennnek k is a Krisztus rszeseiv. St ha fel volna elttk trva a Krisztushoz val menetel, minden bnssg all felmenten ket. Mivel azonban a szent kzssgnek zlogt, melyet tisztelettel illett volna venni, rtul lbbal tapodjk, nem csoda, ha a test s vr ellen bnsknek tltetnek. A tudatlan emberek pedig felettbb kptelen mdon azt gondoljk, hogy csak azokat ri a vd, kik kezkkel tapintjk, fogaikkal sztrgjk s le is nyelik a Krisztus testt. Mrpedig szerintk milyen lesz ez az elfogads? Mert arrl a mdrl, amely szerint Krisztus bennnk lakik, Pl apostol kijelenti, hogy az a hit. Ennlfogva, ha a hit megsemmisl, akkor csak egy pillanatra lesz szksges azt venni, hogy egyttal semmibe menjen. Mennyivel helyesebben tantja Augustinus (1) – mr mint a Szentrsban helyes jrtassgot szerzett emberhez illik, – hogy az rnak kenyere Jdsnak, hogy t az rdg a szolgjv tegye, ppgy adatott, mint ahogyan adatott Plnak a Stn angyala, hogy ezltal tkletess legyen a Krisztusban. Elbb pedig azt mondotta, (2) hogy a tbbi tantvnyok az Urat ettk kenyr gyannt, Jds pedig az r kenyert az r ellen. Egy msik helyen (3) Krisztusnak ama hres mondst is helyesen mrlegeli, hogy akik a Krisztus testbl esznek, sohasem fognak meghalni. Nevezetesen azt mondja, hogy a skramentum ereje nem csupn a lthat skramentum, s pedig bell, nem kvl azokban, akik szvvel eszik s nemcsak foggal rgjk. Ebbl vgtre azt kvetkezteti, hogy ennek a dolognak skramentuma az r asztaln nyjtatik, s azt veszik nmelyek vesztkre, msok - (1) Homil. in Joann. 62. (2) Homil. 59. (3) Homil. 26. - az letre, de maga a valsg, melynek az rvacsora a jegye, mindenkinek letre szolgl, s senkinek sem vesztre, aki annak csak rszese volt.
s hogy ennek az rnak felfogsban senki ne ktelkedjk, nem restellnk kiss mlyebbre is hatolni e nzetekbe. Miutn azt mondotta, hogy ez a kenyr a bels embernek hsgt keresi, szavaihoz ezt csatolja: Mzes s ron s Fines s sokan msok, kik tetszettek az rnak, mannt ettek s nem haltak meg. Mirt? Mivel a lthat telt lelkileg rtettk, lelkileg heztek, lelkileg zleltk, hogy lelkileg lakjanak jl. Mert mi is vesszk manapsg a lthat telt, de ms a skramentum s a skramentum ereje. s kevssel ksbb ezt mondja: s ezltal aki nem marad Krisztusban, s akiben nem marad a Krisztus, ktsgtelenl sem testt nem eszi, sem vrt nem issza lelkileg, mbr testileg s lthatlag fogai kz szortja a testnek s vrnek jegyt, hanem e nagyfontossg skramentumot inkbb tletre eszi s issza, mivel tiszttalanul merszelt kzeledni Krisztus skramentumaihoz. Lthatjuk ebbl, hogy a gonoszoknak s tiszttalanoknak a jegy lthat vteln kvl semmit sem enged meg Augustinus. Egy msik helyen mondja: (1) megvallom, hogy Krisztus teste az rvacsora kenyere volt azokra nzve, kiknek Pl azt mondotta (1Kor 11,29): "aki mltatlanul eszi, krhozatot eszik s iszik magnak, mivel nem klnbzteti meg az r testt", s nem azrt nem vettek semmit, mivel rosszul vettk. De hogy mily rtelemben akarta hasznlni e szavakat, azt ugyancsak maga megmagyarzza egy ms helyen. (2) Mert kifejezetten arra vllalkozvn, hogy meghatrozza, mikppen eszik Krisztus testt az istentelen s gonosz emberek, kik a katolikus hitet szjjal valljk, s pedig nmelyeknek vlekedse ellenre, akik azt koholtk, hogy nem csupn a skramentumbl, hanem a valsgbl esznek, gy szl: "mde ezekrl sem szabad azt mondani, hogy Krisztus testt eszik, mivel nem is szabad ket a Krisztus tagjai kz szmtani. Mert, hogy egyebekrl hallgassak, nem lehetnek egyszerre Krisztusnak tagjai s a parznnak tagjai (1Kor 6,18). Vgre maga Krisztus, mikor gy szl: (Jn 6,54) "aki eszi az n testemet s issza az n vremet, bennem marad s n benne", ezzel mutatja, hogy mit jelent nem a skramentum szerint, hanem valsggal Krisztus
(1) Lib. 5. de Baptismo contra Donatistas. (2) Lib. de Civit. Dei 21. Cap. 25. testt enni. Mert Krisztusban maradni annyi, mint az, hogy benne maradjon a Krisztus is. Ezt ugyanis akknt mondotta, mintha ezt mondan: "aki nem marad nbennem s akiben n nem maradok, az ne mondja, vagy ne gondolja, hogy az n testemet eszi, vagy az n vremet issza". Sznjenek meg teht a tudatlan emberek Jdsrt civakodni, hogy gy ne tnjenek fel, mint akik Krisztust Krisztus nlkl kvnjk.
Amit azutn lltunk, hogy ti. "azon lelki javak hatsa, melyeket a skramentumok brzolnak, ezek hasznlatn kvl is bizonyos a hvekre", mivel egyrszt ezt mindennap igaznak tapasztaljuk s a Szentrs tanbizonysgai is bizonytjk, csodlatos, ha ez valakinek nincsen nyre. Mert, ha a mrtrok brtnbe zrva nem vehetik szabadon a kls jegyet, ezrt mg nem mondhat rluk az, hogy hjval vannak Krisztusnak, aki bennk nagyszeren diadalmaskodik. Aki Krisztusnak teljessggel hjval van, az nem is jrul helyesen a szent vacsorhoz s Kornliusznl sem hinyzott a keresztsg valsga, aki a vzzel val megmoss eltt mr el volt rasztva Szentllekkel; valamint Mzes sem volt megfosztva az isteni felkenstl, amelynek jegyt msokkal kzlte, jllehet maga sohasem vette azt. Ez a tan azonban a legkevsb sem irnyul arra, hogy a jegyek hasznlatnak bcst mondva a titkos ihletsekkel megelgedjnk. Mert ha az r nha, hogy bebizonytsa, mikppen ereje semmi tmaszokhoz nincs ktve, a jegy mellzsvel ugyanazt hajtja is vgre, amit a jegy ltal megjelent, azrt mg nem mondhatjuk, hogy azt, amit dvssgnkre rendelt, mint flsleges dolgot el kell vetni. S ez mg kevsb szabad mineknk, akiknek hite az igjre s pecsteire tartozik figyelemmel lenni. Helyesen rta ugyanis Augustinus (1) ezt: "mbr Isten lthat jegy nlkl is megszenteli azokat, akiket megszentelni jnak lt, mindazonltal, aki megveti a jegyet, mltn fosztatik meg a lthatatlan megszenteltetstl." Ehhez a f ponthoz kzel ll az, amit mi a legutbb mondtunk, hogy ti. azt a hasznot, melyet a skramentumokbl vesznk, nem kell a kls vtel idejre korltozni, mintha Istennek kegyelmt ugyanabban a pillanatban hoznk magukkal. Ha valaki e dologban nincs velnk egy nzeten, annak egyrszt az jjszlets kegyelmt kell sokakban meggyorstani, msrszt az let htralev lefolysra szmtalan keresztsget kell gyrtania. A keresztsg hatst, amely egy ideig semmi
(*) Azrt tudniillik, hogy az utols vacsorn szerintk Jds is maghoz vette az r testt s vrt.
(1) Lib. quaestionum vet. test. 3. volt, vgtre is ltjuk felmerlni. Sok olyan embert ntenek le vzzel anyjnak mhtl fogva, aki letkora haladsval ppen nem mutatja azt, hogy belsleg megkereszteltetett, hanem inkbb amennyire tle telik, Isten lelkt kioltvn, a sajt keresztsgt haszontalann teszi. Ezek rszt az Isten hvja vissza maghoz. Aki teht az let megjhodst a jegybe mintegy szekrnykbe zrja be, nem annyira magt a jegyet kesti fel, hanem inkbb az Istennel szemben lesz igazsgtalan. Mrmost, mivel a bnbnat felett val elmlkedsnek egsz a hallig llandnak kell lennie, hogy abban az Isten fiai elmenetelt tegyenek, ki nem ltja, hogy a keresztsg istentelenl megcsonkttatik, ha a kls kiszolgltatson tl nem terjed ki annak ereje s haszna, ami az let egsz lefolysra nyitva ll? St a szent jegyekkel szemben semmi gyalzatosabb dolgot nem lehet koholni, mint azt, hogy azoknak valsga csupn az ppen vgbemen cselekmny alkalmval hatlyos. Az n vlemnyem az, hogy mbr a lthat alakzat azonnal eltnik is, mindamellett a kegyelem, amelyet tanst, megmarad s nem semmisl meg egy pillanat alatt a szem eltt feltrul ltvnnyal. Nem szndkom kedvezni azok babonjnak sem, kik a kenyrnek s bornak elemeit, mintha a vgbemen hasznlat utn arra nzve, amire sznva voltak, megmaradna bennk a felszenteltets, fonkul ott rzik a templomokban. (**) s ezt szksg volt vilgosan kijelenteni, hogy valaki az rk dvssg remnysgt, mely az idk semminem vltozsainak nincs alvetve, az ideiglenes jegyekhez hozz ne csatolja, mintha a hit nem fogna fel tbbet, mint amennyit a szem szemllettel lt.
Most arra a krdsre trek, amelybl oly erszakos s durva sszetkzsek keletkeztek, hogy ti. a szentvacsorban min az r testnek s vrnek kzltetse. Azutn ennek meghatrozst nem adtuk elbb, mg meg nem cfoltuk a helyi jelenlt koholmnyt s meg nem magyarztuk Krisztus szavainak rtelmt, amelyekrl azeltt felettbb nagy harci kedvvel civdtak. De mivel most az a szndkom, hogy zordon s tanulatlan emberekkel szlljak szembe, akik hanyatt-homlok vak rgalmazsi rohamra ragadtatnak, vagy hogy azokat a becsletes s egyszer embereket, kik balgatag beszdeiktl t vannak hatva, megszeldtsem, most ama harmadik fpontra trek t.
Elssorban azt valljuk, hogy Krisztus valban nyjtja azt, amit a kenyrnek s a bornak jelkpeivel brzol, hogy lelkeinketnek telvel s vrnek ivsval tpllja. Sznjn meg teht az a rothadt rgalom, hogy az rvacsora sznhzi pompa lesz, ha az r valsggal nem nyjtja azt, amit a jeggyel mutat. Mert mi azt sem mondjuk, hogy valami olyan dolog mutattatnk, ami nem adatik igazn. Az r neknk azt parancsolja, hogy a kenyeret s bort vegyk, s ekzben kijelenti, hogy testnek s vrnek lelki tpllkt adja. Mi azt mondjuk, hogy ennek a dolognak nem valami megtveszt alakzata van adva szemnk el, hanem a zlog nyjtatik neknk, melyhez maga a dolog s a valsg van hozzcsatolva, hogy ti. lelkeink Krisztus testvel s vrvel tplltassanak. A "hit" sz sem jell valami kpzeleti dolgot, mintha a hvek csupn gondolatban vagy emlkezetben vennk azt, ami grtetik, de senki ne gondolja azt, hogy Krisztus annyira kzprdra van odalkve, hogy a hitetlenek is lvezik t. Mikor ugyanis Pl azt tantja, hogy Krisztus szvnkben a hit ltal lakik (Ef 3,17), az igazi lakozs helybe sem teszi a kpzeldst, hanem arra tant bennnket, hogy ekkora j birtoklst miknt tekintsk. Minden ktrtelmsg nlkl valljuk teht, hogy Krisztus teste megelevent, nemcsak mivel egyszer abban szereztetett szmunkra az dvssg, hanem mivel most, amikor szent egyesls ltal sszeforrunk Krisztussal, ugyancsak ez a test lehel belnk letet, vagy hogy rvidebben beszljek, mivel a Szentllek titkos ereje ltal Krisztus testbe beoltatva, vele egytt kzs letnk van. Mert az istensg elrejtett forrsbl Krisztus testbe csudsan rasztatott az let, hogy onnt belnk mljn.
De mivel az emberi elmk Isten mennyei misztriumairl mindig valami durva felfogsra jutnak, ezen a helyen ismt szksg volt szembe szllni az ilyen rltsgekkel. Erre vonatkozik az a meghatrozs, amelyet adtunk: amit a Krisztus testben val rszesedsrl mondunk, azt nem kell ppen gy rteni, mintha llagnak valami vegylse, vagy tradsa forogna fenn, hanem hogy az egyszer ldozatul felajnlott testbl mertjk letnket. Ha valakinek ez a felfogs nem tetszik, annak elszr azt mondom, hogy valami a sajt agyban termett hazugsgot klttt, melyet egyfell a Szentrs sohasem tantott, msfell a hitnek hasonlatossgval a legkevsb sem egyezik meg. Azutn azt mondom, hogy felettbb ggs ember az, aki vaktban tmadt nzetbl msok el trvnyt r. Ha Krisztus testnek llagt az ember lelkvel akarjk vegyteni, hny kptelensgbe bonyoldtak? Tagadjk, hogy szabad volna ily fensges titkot a vilg gondolkodsa al rendelni, vagy annak vgtelen nagysgt a mi szellemnknek kisded mrtkvel mrni. E tekintetben egszen azonos nzeten vagyok velk. De vajon a hit szernysgnek egszen addig kell terjednie, hogy az egsz vallst borzaszt szrnysgekkel ktelentse el? mde ezen a mdon minl kptelenebb volna valamely dolog, annl jobban megegyeznk Krisztussal s az tantsval. (*) Azt valljuk, hogy az a szent egyessg, amelyben mi Krisztussal llunk, a testi rtelemre nzve felfoghatatlan. Hogy minket magval egyestvn, nemcsak az lett csepegteti belnk, hanem velnk eggy is vlik gy, amint egy az Atyval, megengedjk, hogy ez a mi felfogsunkat fellhalad titokzat, kivvn, amennyiben az igje ltal felfedeztetett. De vajon ezrt menten azt kell- lmodnunk, hogy az llaga belnk rasztatik t, hogy t a mi undoksgaink megfertztessk? Azon mondsuk, miszerint k bezrjk a szemket, hogy kvncsibb mdon ne keressk azt, amit Isten elrejt, hogy a leghaszontalanabb dolog, abbl bizonyul be, hogy nem trik, miknt Isten igjbl tanttassanak. A hitnek jzansga nemcsak abban ll, hogy az ember megnyugodjk Isten intsben s tbbet ne ragadjon maghoz, mint amennyit az szent szja feltrt, hanem abban is, hogy az ember a prfcia lelkre szorgalmasan figyeljen, s a helyes magyarzatot szeld tanulkonysggal tegye a magv. Ez oknl fogva gy az egyik, mint a msik tekintetben rszeg nyakassg, ha valaki vagy nem tartztatja meg magt a trvnyes hatrok kztt, vagy a helyes rtelem vilgossgt fenhjzlag visszautastja.
Egyiknk sem tagadja, hogy a Krisztus teste s vre kzltetik velnk. De az a krds, hogy min az r testnek s vrnek kzltetse. Csodlkozom, hogy k mikppen merszelik nyltan s egyszeren testinek lltani. Mikor mi lelkinek mondjuk, zgoldnak, mintha e szval megszntetnk azt, hogy – amint kznsgesen mondjk – valsgos legyen. Mi azonban, ha a valsgos-t "igaz" gyannt veszik s a megtvesztvel, vagy kpzelttel lltjk szembe, inkbb akarunk idegenszerleg beszlni, semhogy okot nyjtsunk a kzdelmekre. Mi ugyanis tudjuk, hogy a szharcok milyen kevss illenek Krisztus szolgihoz, de mivel, ha ebbe belemegynk, mg mit sem rnk el azoknl, akik mindenkppen engesztelhetetlenek, a szeld s mrskelt emberek eltt azt akarom kijelenteni, hogy szerintnk a kzltets mdja akkppen lelki, hogy Krisztust valsggal lvezzk. Csak legynk megelgedve azzal a felfogssal, amelyen tl csakis a civd termszet ember megy hogy ti. rnk nzve Krisztus teste megelevent, mivel belle Krisztus a mi lelkeinkbe lelki letet csepegtet: s hogy mi ezt esszk, mikor Krsztussal egy testbe forrunk ssze a hit ltal azrt, hogy a mienkk ttetvn, velnk mindazt kzlje, ami az v.
Hogy a helyi jelenltrl a mi brlink nem szgyenlenek harcot indtani, azon csudlkozom. De mivel tagadjk, hogy Krisztus testt trbeli tvolsgok krlhatrolhatnk, azt lltjk, hogy vgtelen. S mi a mi felfogsunk? Az, hogy t az gben kell keresni, mely a Szentrs tansga szerint mindaddig magba fogadja t, amg az tletre meg nem jelenik (Csel 3,21). Mindamellett nincsen semmi ok arra, hogy minket emiatt akrki is gyllsggel sjtson, mintha mi azt kltenk, hogy tvol van tlnk s a tagokat elvlasztannk a ftl. Bizonyra, ha Plnak szabad volt azt mondania, hogy mi az rtl tvol bolyongunk, amig a vilgban vagyunk (2Kor 5,6), ugyanezen alapon mi is mondhatjuk azt, hogy a tvolltnek bizonyos ltszata vlaszt el minket Krisztustl, amennyiben ti. az mennyei lakhelytl tvol vagyunk. Krisztus teht tvol van tlnk test szerint, lelkvel azonban bennnk lakvn, akkppen emel minket maghoz az gbe, hogy az testnek megelevent erejt belnk trasztja, nemklnben, mint mikor a nap sugarai eleventenek minket ltet ad melegsgkkel. Az a szoksos mondsuk, hogy lthatatlanul velnk van, ppen annyit jelent, mintha azt mondank, hogy br az alakja az gben van elhelyezve, testnek llaga a fldn szkel. mde a kegyessg rzlete vilgosan azt diktlja, hogy az testbl az letet nem msknt csepegteti belnk, mint hogy test szerint teljesen az gben maradva erejvel szll le mi hozznk.
Ugyanerre kell vonatkoztatni azt is, amit kevssel ksbb csatoltunk szavainkhoz, hogy ti. azzal a kivtellel nemcsak az az tlnyegls cfoltatik meg, melyet a ppistk koholtak, hanem minden durva koholmnyok s a haszontalan szrszlhasogatsok is, amelyek vagy Krisztus mennyei dicssgt kisebbtik, vagy emberi termszetnek igazsgval ssze nem igen egyeztethetk. Hogy ez a kivtel is milyen fontos okbl volt felhozva, azt nem szksges hosszasabban fejtegetni.
Egyesek, hogy Krisztus testt vgtelenn tegyk, elragadjk tle a testi termszetet. Msok a holt elembe zrjk az istensgt. De ha az egyik tudatlansgbl tvedett, ha a msik a harc hevtl elragadtatva ejtett ki valami kptelensget, maradjon az eltemetve. Az embereket magukat nem tmadom s nem ldzm. Aminthogy iratunkban sem tmadtunk senkit, hanem elgnek tartottuk, hogy a tvelygsek eltt zrjuk el az utat. Ki haragudhatik rnk, ha azt kvnjuk, hogy Krisztus szmra maradjon meg pen s srtetlenl az, ami mind a kt termszetnek sajtja s az a kzbenjr, aki minket Istennel sszekt, ne szakttassk darabokra? Az a vgtelensg, amelyet Krisztus testben kpzelnek, szrny ltvnyossg, amely a feltmads remnyt megsznteti. Mert mikor minden kptelensget kibeszltek a mennyei let minsge fell, mindig Pl ama mondst vetem ellenkbe: mi a Krisztust a mennybl vrjuk, aki elvltoztatja a mi alzatos testnket, hogy hasonlatoss legyen az dicssges testhez (Fil 3,21). Most mr mire val volna azt mondanunk, hogy mily kptelen az az llts, hogy az egyes hvknek teste az egsz vilgot betlti?
Engedjk teht azok az emberek, hogy mi szernyen megvalljuk azt, ami jzan s helyes, nehogy az fktelensgktl knyszertve, felfedezzk rtsgaikat, amelyeknek jobb rejtve maradniuk. S ne dhngjenek azrt mg szilajabbul, mivel – mint mondottam – a neveket kmlvn megelgedtnk azzal, hogy pusztn a tvelygseket cfoljam meg. De ht k trhetetlennek tartjk, hogy mi azt mondjuk, hogy nem kell Krisztust a kenyr al helyezni, vagy a kenyrrel sszekapcsolni. Mit tesznek teht? Vajon trnjrl le fogjk- hzni t, hogy egy kis darab kenyrbe bezrva heverjen? Mindamellett, ha valaki azt mondja, hogy neknk a kenyr alatt mintegy zlog alatt Krisztus ajnltatik, errl a dologrl nem tmasztunk civdst pp oly kevss, mint ahogy azt sem ksreltk meg, hogy a testi, vagy helyi sszekttetst feloldva elvlasszuk a jegyet annak a valsgtl. Vegyk teht a hvek a kenyr jelkpe alatt a Krisztus testt, mert igazn szl az, aki azt mondja, hogy a legkevsb sem illenk hozz, hogy minket, haszontalan jelet nyjtva, megtvesszen. Csak ne kltsenek az emberek valami helyi bezrst, vagy ide ne keverjenek valami testi trasztst.
Htra van az r szavainak megmagyarzsa. Ha ebben valami botrnkozs van, a maguk nyakassgnak tulajdontsk, mivel feltett szndkuk az volt, hogy azt a dolgot, amely magban vilgos, lrmjukkal s zavargsukkal homlyba bortsk. Mivel Krisztus a maga testt kenyrnek nevezte, k pontosan ezt a szt zik-hajtjk, s semmin szkpet nem engednek meg. mde, ha tulajdonkppen kenyr a Krisztus teste, ebbl az kvetkezik, hogy Krisztus nem kevsb kenyr, mint ember. Tegyk hozz mg, hogy, ha ez a beszd nem kpletes, akkor k maguk helytelenl mondjk, hogy ugyanaz a test a kenyr alatt, a kenyrrel s a kenyrben van. (*) Ha ekkora durvasgot engednek meg maguknak a magyarzsban, akkor neknk mirt nem szabad mg a sznkat sem kinyitni? Mikor a szavak rtelmnek keresse kzben megvitatjuk, hogy a Szentrs mint szokott beszlni a skramentumokrl, azt k meghallgatni nem kpesek, mivel egyszer az mondatott: "Ez az n testem." Ht vajon nem mondatott- az is, hogy "kszikla volt Krisztus?" (1 Kor 10,4) s milyen rtelemben, ha nem abban, hogy vele ugyanaz a lelki ital volt, melyet manapsg a pohrban zlelnk? Hogy a nylt rtelemnek helyet adni ne legyenek knytelenek, azokat a dolgokat, melyek szent ktelkkel vannak sszekapcsolva, szentsgtr eszelssggel szaggatjk szjjel.
De hogy mindezekrl a dolgokrl hallgassak s ne vegyem ket tekintetbe, vgtre is min joggal engedik meg maguknak, hogy "van"-jukat, amelyhez olyan nagyon ragaszkodnak, klnbz szlsformkra oldjk fel? Mikor azt akarjk mondani, hogy az a kenyr a Krisztus, mirt ugornak t aztn a maguk hazugsgaira, hogy Krisztus a kenyrrel, a kenyr alatt s a kenyrben van? Honnan vettk a tanti tekintlyt ahhoz, hogy hazugsgaikat, melyek a szokstl ppoly tvol vannak, mint amennyire ellent mondanak egymsnak, haszontalanul rasztva magukbl, msokat tvol tartsanak a helyes rtelemtl? Ha a kenyeret testnek kell tartani, mivel gy neveztetik, akkor Pl tansga szerint, nem kevsb lesz a kenyr a test kzltetse. St ha azt mondom, hogy Pl ezen a helyen vilgosabban megmagyarzza azt, amit Krisztus igen homlyosan mondott, vajon melyik jzan ember fog nekem ellentmondani? Az r kijelenti, hogy a kenyr az teste. Jn a tantvny, akinek bizonyra nem az a szndka, hogy a vilgossgot kdbe bortsa, s azt tantja, hogy a kenyr jobban megmagyarzva a testnek kzssge. Ha ebben velnk egy nzeten volnnak, a civdsnak menten vge szakadna, mivel mi is azt tantjuk, hogy a kenyr megtrsben a hvekkel Krisztus teste kzltetik.
Nekik gy tetszik, hogy a szt megtartsk. Rajta, de mivel Lukcsnl s Plnl Krisztus a poharat testmentumnak mondja - (1) Hoc est corpus meum. - az vrben, valahnyszor azt fogjk kiltani, hogy a kenyr "test" s a bor "vr," n teljes joggal azt lltom viszont velk szemben, hogy azok "testmentumok a testben s vrben." Hagyjanak fel teht a tanulatlan emberek nyakassgukkal, amelyben, hogy valami kemnyebb szt ne hasznljak, llandan zavaros s fonak helyzetben kell maradniuk. Mivel a jogos vitatkozsra vllalkoznom most nem rdemes, csak ezt az egyet hozom fel, mikor azt mondottk, hogy a kenyr test, mgis egyttal knytelenek megvallani, hogy a testnek jegye. Mit fognak mondani, honnt vettk ezt az lltsukat, ha nem Krisztus szavaibl?
Ennlfogva a "jegy" szt, amelynek hasznlata miatt oly gyllettel civdnak ellennk, kilopjk abbl a helybl, amelyet nem akarnak msknt rteni, mint sz szerint. Mi pedig – mr amint ezt gy a kznsges felfogs, mint a kegyes rtelem megkveteli – mikor szintn megengedjk, hogy a beszdmd szkpes, nem meneklnk sem az allegrikhoz, sem a parabolkhoz, hanem sarkigazsgnak vesszk azt, ami minden kegyes llek kztt ellenmonds nlkl el van fogadva, hogy valahnyszor skramentumokrl van sz, a jelzett dolognak neve metonimikusan t szokott vitetni a jegyre. Plda erre sokkal tbb fordul el a Szentrsban, semhogy mg legfbb ellenfeleink is tagadni merszelnk, hogy ezt a gyakorlatot ltalnos szably gyannt kell tartani. Ennlfogva, amint a manna hajdan lelki tel volt, amint a vz Krisztus volt, amint a Szentllek galamb volt, amint a keresztsg az jjszlets frdje volt, gy a kenyr is Krisztus testnek s bor is Krisztus vrnek neveztetik. Ha inkbb akarnak szinekdocht, mint metonmit, (*) s ekknt ha csupn egy szcska miatt harcolnak, akkor ezt a kzdelmet a grammatikusokra kellett volna bzni. De mit rnek el egyebet, ha csak azt nem, hogy tudatlansguk, mg ha gyermekek brskodnnak is, gny trgyul szolglna. Egybknt, hogy ezt mellzzem, mindaz, aki a szharctl nem iszonyodik, elrulja, hogy semmikppen sem szolgja a Krisztusnak.
Lehet- ugyanis fonkabb dolog, mint az, hogy mikor a lnyegre nzve teljes a megegyezs, akkor az egyhzakat sztszaggassak s kegyetlen zavargsokat tmasszanak azrt, mert az egyik flen gy magyarzzk, hogy a kenyr testnek neveztetik, mivel alatta s vele testet szolgltatnak ki, a msik flen pedig azt mondjk, hogy a kenyr nem megtveszt s nem haszontalan jelkp, hanem olyan, melyhez hozz van csatolva a maga valsga, gy, hogy akik egyfell szjukkal veszik a jegyet, msfell hittel az gretet, azok valsggal rszeseiv lesznek a Krisztusnak? Hogyha nekik feltett szndkuk, hogy gyalzkodsuknak soha vget nem vetnek, n bzom, hogy senki, aki nem keveredett bele a versengsbe, nem lesz oly igazsgtalan, hogy el ne ismerje, mikppen mi helyes dolgokat tantunk, s az szintesget gyakoroljuk s a bkessgre is treksznk. Azt gondolom azonban, hogy a legkevsb sem kell flni attl, hogy valaki, hacsak t magt is ugyanaz az rjng dh nem indtotta fel, alrn erszakos handabandjukat.
|