1. KLVIN: Klcsns megegyezs a skramentumok gyben ...
KLCSNS MEGEGYEZS A SKRAMENTUMOK GYBEN A ZRICHI EGYHZ LELKSZEI S KLVIN JNOS, A GENFI EGYHZ LELKSZE KZTT
MOST MR MAGUKNAK A SZERZKNEK KIADSBAN ZRICHBEN, WISSENBACH RUDOLF NYOMDJBAN 1554
FORDTOTTA CZEGLDY SNDOR 1912
Klvin Jnos a legkivlbb frfiaknak s Krisztus hsges szolginak, a zrichi egyhz psztorainak s doktorainak, legkedvesebb szolgatrsainak s tisztelend testvreinek, dvssget kvn az rtl.
Jllehet gyakrabban trgyalok veletek ugyanarrl a dologrl, mgsem gondolom, hogy flnem kellene attl, hogy alkalmatlannak ltszom. Mivel mind a kt rszen ugyanaz a trekvsnk, lehetetlen, hogy ti ne helyeseljtek azt, amit n cselekszem. Hogy pedig n kiss hevesebben srgetem a dolgot, erre engem a j emberek folytonos krsei indtanak. Nhnyszor mr emltettem, hogy igen sokan jelentktelen ok folytn ugyan, de mgsem egszen alaptalanul megbotrnkoznak, mivel gy ltszik, mintha n a skramentumokra nzve nem tudom mifle, de a ti felfogstokkal ellenkez dolgot tantank. A ti egyhzatokat, amely annyi kivl adomnnyal keskedik, mltn tisztelik, de nmi tiszteletet a mienkkel szemben is, s a magn letben velem szemben is mutatnak. A kegyessg tudomnynak megtanulsban akknt kvnnak a mi irataink segtsgvel lni, hogy az eltrsnek semmi faja se ksleltesse haladsukat. Mivel azt gondoltam, hogy e botrnkozs megszntetsre az lesz a legalkalmasabb gygyszer, ha bizalmas megbeszlsben mdot tallunk arra, hogy megegyezsnket bebizonytsuk, ez oknl fogva – amint tudjtok – arra vllalkoztam, hogy hozztok elutazzam s tisztelend szolgatrsam, Farel Vilmos (mint Krisztusnak fradhatatlan katonja), aki egybknt vezrem s tancsadm volt, nem vonakodott hozzm trsul szegdni. Hogy kztnk megegyezs van, azt ugyan mind a kt oldalrl igazn s hsgesen bizonythatjuk, de mivel a dolog fell, gy amint van, nem mindenkit gyzhetek meg, a legnagyobb fjdalmat nekem az okozza, hogy azok, akiknek nyugalmrl jobban hajtank gondoskodni, ktked s vrakoz llapotban maradnak. Ez oknl fogva, amint kezdetben mondottam, vlemnyem szerint egyltaln nem cselekszem elhamarkodva, ha azt srgetem, hogy a kztnk fennll megegyezsnek valami nyilvnos bizonytka is legyen.
s valban fontos dolognak vltem, hogy azokat a fcikkeket, melyekrl magunk kztt trgyaltunk, rviden sszegyjtsem s rendbe is szedjem, hogy ha tancsom helyeslsekkel tallkozik, akrki mintegy tbln szemllhesse, hogy magunk kztt mit trgyaltunk s vgeztnk. Hogy mindazokat a dolgokat, amelyeket albb kzlk, hven terjesztem el beszdeinkbl, bzom, hogy erre ti tanim lesztek. Hogy pedig mi (magamrl s Farelrl szlok) veletek egyazon buzgalommal kerestk a tiszta s minden szemfnyvesztstl s ravaszsgtl mentes vilgossgot, a kegyes olvask, mint remlem, ezt szre fogjk venni. Mindemellett is figyelmeztetni akarom az olvast, hogy e megegyezsben semmi olyan nincsen, amit lelksztrsaink is, ahnyan csak a genèvei kztrsasg terletn, vagy a neufchateli kantonban Krisztusnak szolglnak, alrsukkal ne helyeseltek volna. Isten veletek, kivl frfiak s testvreim, akiket nekem valban szvembl kell szeretnem. Kormnyozzon titeket tovbbra is az
r az Lelkvel egyhza plsre s ldja meg munkitokat!
Genève, 1549 augusztus h 1-n.
A zrichiek vlasza Klvin r iratra
A genèvei egyhz hsges psztornak, Klvin Jnos rnak, szeretett testvrknek a zrichi egyhz psztorai, doktorai, szolgi dvssget krnek az rtl Klvin, tiszteletre mlt testvrnk az rban, a te roppant s serny munkd, amellyel a skramentumokrl szl tant naprl-napra vilgosabb akarod tenni s az egyhz kebelbl el akarod tvoltani a botrnkozsokat, melyek gy ltszik, a skramentumoknak valamely homlyosabb magyarzata folytn keletkeztek, annyira nem okoz neknk semmi kellemetlensget sem, hogy nemcsak dicsretre s magasztalsra tljk mltnak, hanem arra is, hogy legjobb ernkhz kpest tmogassuk s utnozzuk azt. Mert mg fejedelmnknek, a Jzus Krisztusnak, szentsges trvnyei minden cselekedetet a szeretet mvelsre irnytanak s arra, hogy trekedjnk egymst klcsnsen segteni, s viszont semmit sem tiltanak szigorbban, minthogy brki is akadlyt vessen felebartja el azon clzattal, hogy az vagy kevsb helyesen s igazn tljen azokrl a dolgokrl, amelyeknek ismerete szksges, vagy bizonyra hasznos s dvs az emberekre nzve, avagy kevsb teljestse ktelessgt, amelyel gy Istennek, mint felebartainak tartozik: ugyanazzal a komolysggal azt is parancsoljk, hogy amennyire lehetsges, el kell tvoltani azokat a botrnykveket, melyekben az emberek meg szoktak botolni.
Ez oknl fogva hozznk val eljvetelednek s Farel Vilmos, tisztelend testvrnk eljvetelnek gye, rnk nzve a legmegtisztelbbnek ltszott s els sorban mltnak egyhzi frfiakhoz, hogy elszr bizalmas megbeszlsben a lehet legegyszerbben klcsnsen eladjuk a skramentumokrl val vlekedsnket, klnsen azon fpontokra nzve, melyekben bizonyra volt valami ellentt ez ideig azok kztt, kik a tbbi fpontokban az evanglium tisztbb tudomnyt nagy megegyezssel tantottk; hogy aztn megegyezsnket nyilvnossg el bocstott irattal bizonytsuk. Mert hogy a vallsi ellenttek meg sznjenek, vagy hogy a haszontalan gyanskodsok ott, ahol semmi eltrs nem ltezik, elzessenek, vagy hogy vgl a botrnkozsok, amelyek Isten egyhzban gyakran a tantk ellenttes vlekedseibl szoktak szrmazni, megsemmisljenek, arra semmi ms knyelmesebb utat s mdot nem ltunk, mint azt, ha azok a prtok, melyek egymstl eltrni ltszanak, vagy valsggal el is trnek, klcsnsen a legvilgosabban megmagyarzzk felfogsukat, gy lszval, mint rsban. mde annak, hogy a kinyomozott s felfedezett igazsg nluk maradjon, nem sok eredmnye volna, ha azt ms emberek eltt is fel nem trjk, gy hogy teljesebben kifejtik azokat a dolgokat, amik csak rvidesen voltak felemltve s rthetbb szavakkal magyarzzk meg azt, ami kiss homlyosan volt elmondva s biztos, sajtos s jellegzetes szavakkal juttatjk kifejezsre azt, ami ktrtelmleg volt eladva. S ez a md mindig tetszett az egyhzi atyknak, s mind a vallsra vonatkoz ellenttek lecsillaptsra igen gyakran alkalmaztk, mind pedig az egyhzra nzve mindig csak dvs volt; s vgl a mi Urunk, a Krisztus s Istennk apostolainak legfbb pldjbl is kitnt a helyessge. Mert amint az apostolok cselekedeteirl rott knyv 15. rszben olvassuk, nem ms ton s mdon csendesedett le az az igen nagy nzeteltrs, amikor az apostolok s az apostoloknak valdi tantvnyai azt tantottk, hogy a szveket a Krisztus nevbe vetett hit tiszttja meg s az embereket egyedl az kegyelme tartja meg, mialatt msok azt lltottk, hogy krl kell metlkedni s meg kell tartani a mzesi trvnyt.
Ennlfogva, Kedves Testvrnk, Klvin, a legnagyobb mrtkben csak helyeselhetjk a te szent trekvseidet s minden kegyes llek igyekezett, kik azon vannak, hogy alkalmas mdokon megszntessk a botrnkozsokat, helyrelltsk az egyhznak megingott bkjt s nyugalmt, mikor a keresztyn tudomnyt egyszer s gondos magyarzattal jobban s jobban iparkodnak vilgoss s tisztv tenni s az egyenetlensg haszontalan vlekedseit a lelkekbl kiirtani, avagy azokat is, akik szavaikban s lltsaikban valamennyire eltrtek egymstl, igazi, valsgos s szent egyetrtsre visszavezrelni. Egybknt a mr megtett ksrlet minket is arra indt, hogy azon iratnak kzzttelbl, amellyel megegyezsnket a kegyesek s az igazsg ellensgei eltt egyarnt vilgosan be akartuk bizonytani, azt a hasznot remljk, melyet leveledben megjsolsz. Mert klcsns megegyezsnk formuljt elkldttk nmely atynkfihoz s itt is kezbe adtuk nhny frfinak, akik Krisztust s az igazsgot szeretik s a szent dolgokban sem jratlanok, s ezek nemcsak azt ismertk el, hogy mikztnk megegyezs azokra a f pontokra nzve is, amelyekben eleddig sok ember vlemnye szerint eltrtnk egymstl, hanem hlt is adtak Krisztusnak, megtartnknak, mivel lttk, hogy mi Istenben s az igazssgban megegyeznk, s nagy remnysget helyeztek kiltsba bsgesebb eredmnyre az egyhzban. Nmelyek azonban ennek a trgynak bvebb trgyalst hajtottk bizonyos vlekedsek miatt� akik, miutn hallottk tancsunkat, knnyen elfogadtk felvilgostsunkat. Mert mire lett volna j bvebben kifejteni, hogy a skramentumok szerzje Isten s azokat az egyhz trvnyes fiai szmra rendelte; hogy hny skramentumot adott Krisztus az egyhznak, vagy hogy mely skramentumokat hoztak be az emberek; hogy mi a skramentuniok rendeltetse, vagy hogy hol, mikor s milyen szent eszkzzel illik a skramentumokat vgrehajtani? Hogy ezekben s nhny ms enem fpontban nem volt kztnk mg ltszata s rnyka sem az eltrsnek, elgg bizonytjk kiadott knyveink, amelyeket vagy kegyes s szent emlkezet tantink, vagy mi magunk rtunk a skramentumokrl. mde Urunknak a Krisztusnak testi jelenltrl, a szertartsi szavak valdi jelentsrl, a Krisztus testnek vtelrl, a skramentumok cljrl, hasznrl s hatsrl (amely fpontokban eddig sokaknak vlekedse szerint a nzeteink, vagy legalbb is a szavaink egymssal szemben lltak,) oly bsgesen, oly tisztn s egyszeren beszltnk, hogy remljk, miszerint azok az emberek, akik gy a testvri egyetrtsre, mint a vilgos igazsgra hajtoznak, iratunkban nem fogjk hinyt rezni sem a bsges, sem a vilgos eladsnak. Nem ktelkednk abban sem, hogy Svjcban Krisztus egyb egyhzainak szolgi is knnyen el fogjk ismerni, hogy mi a skramentumokrl ppen azt a tant juttattuk kifejezsre, amely mr sok esztend ta el volt terjedve a keresztyn np kztt, s hogy k a vallott igazsgban a legkevsb sem klnbznek tlnk. Ugyanezzel biztatjuk magunkat, bizonyra nem fontos okok nlkl, minden kegyes llek rszrl egyb nemzetek egyhzaiban is.
Mindamellett, ha valaki a skramentumoknak vilgosabb magyarzatt hozza nyilvnossgra, inkbb akarjuk azt hasznlni minden kegyes llekkel egytt, mint egy embert is arra biztatni, hogy rja al megegyezsnket, amelyben a Szentrs szavait hasznltuk s vilgosan kifejeztk, mily rtelemben vettk azokat s teljesen vilgos dolognak tartjuk, hogy az egyetemes (katholikus) egyhzzal tartunk. Tovbb, ha ez az irat nem sznteti is meg mindenkinek megbotrnkozst, akiket a kztnk lev egyenetlensg ltszata akadlyozott meg az r utaiban, mindamellett gy vljk, hogy feladatt kivlkppen teljestette, mivel mindenki eltt vilgosan s leplezetlenl bebizonytottuk, hogy mi, akiknek Krisztus megadta, hogy a valls cikkelyeirl egyformn vlekedjnk s beszljnk, a skramentumok magyarzatban semmiben sem klnbznk egymstl. Isten veled! Szeretett testvrnk!
Zrich, 1549-ik vben, augusztus 30-n.
Krisztus hsges szolginak, a zrichi, berni, baseli, schaffhauseni, a coirlei, az egsz grisons -vidki, st.-galleni, biennei, milhauseni, neufchateli lelksztrsainknak, derk s nagyon tisztelend testvreinknek.
Tisztelend Testvreim!
Mr ngy v mult el azta, hogy megjelent a skramentumokra vonatkoz hitvallsunk sszefoglalsa, amelyrl azt gondoltuk, hogy vgre-valahra teljesen megsznteti azokat az ldstalan versengseket, amelyek felettbb hossz id ta gytrtk a kegyes s tuds frfiakat. S ebben rvidsge mellett is bizonyra felleltk mindazt, ami a j elmk lecsillaptsra elgsges volt s maga az eredmny megmutatta, hogy nemcsak tervnk tetszett a komoly s rtelmes embereknek, hanem magt a dolgot is helyeseltk. Hogyha nmelyekben nagyobb volt is a makacssg, vagy, amint zavaros viszonyok kztt lenni szokott, mlyebben beljk rgzdtt is a gyan, mint hogy velnk azonnal ugyanarra a megegyezsre lptek volna, hallgatsukkal mgis azt bizonytottk, hogy elttk sem ltszik semmi jobbnak, minthogy a bkt s nyugalmat munkljk. Ekzben nmely tudatlan s nyugtalankod ember, mg a tbbiek hallgattak, akkora szabadossgot vett magnak a kiablsra, hogy fl dolog, miknt azoknak fktelensge folytn, ha tjt nem lljuk, j tzvsz gyullad lngra. Mivel pedig egyrszt szmra kevesen vannak, msrszt nincs semmi olyan kivlsguk, amely nekik hitelt, vagy tekintlyt szerezhetne, st zavaros s zetlen fecsegsk ppen oly nevetsgess, mint gylltt teszi ket, mltn meg lehetett volna ket vetni, ha azon koholmnyukkal, hogy kzgyet vdelmeznek, br teljesen rtktelen egynek, mgis sok tudatlan s jratlan embert r nem szedtek volna e hamis rggyel. De mikor ltjuk, hogy igen sok krt tesznek s vakmersgk trelmnk folytn naprl-napra nvekszik – gy vlem – nagy s igazsgos szksg knyszert minket arra, hogy ellentmondjunk.
n ugyan, br kzrl-kzre jrnak az irataik, melyek gytrik a jkat, zavarjk az ertleneket, civakodsra fegyverzik az istenteleneket, mgis nehezen s fjdalmasan vehettem magamat arra, hogy tudatlansgukat nyilvnosan verjem vissza. mde mivel magam eltt olyan sznben tntem fel, hogy kegyetlen leszek, ha ezek rmnykodsainak eloszlatsval a j s egyszer embereket meg nem szabadtom a tvelygstl, nem haboztam az szemtelensgkkel btran szembeszllani. Azokat a tuds s komoly frfiakat is, akiknek nevt ama haszontalan emberek mltatlanul hozzk fel maguk mellett, figyelmeztetni akartam ktelessgkre, hogy ezt a fenhjzst ne engedjk tovbb uralkodni. Eltekintve ugyanis attl, hogy minden kegyes lleknek arra kell trekednie, hogy az a tzvsz, melyet a Stn ilyen fklykkal tmaszt, tovbb ne harapzzk, bizonyra azoknak, akikrl szlok, jobban rdekkben ll, mint neknk, hogy megfkezzk azt az oktalan gyllsget, amely sok egyhznak kzs gyalzatra radoz.
Tudatlan s mmoros emberek, mikor a skramentumi harcot megjtjk, knyvknek els lapjain vakmeren azt hnytorgatjk, hogy k egsz Szszorszgrt s a szomszdos vidkekrt harcolnak. Mivel ezt sokan elhiszik, nmelyeket kegyes tisztelet szll meg, amelyet a szszorszgi egyhzakkal szemben tanstanak, msok kinevetik ket, mivel oly kellemetlen s tudatlan vdket hasznlnak, msok az egszsgesebb rsz tlsgos trelmt csudljk, az istentelenek pedig s Krisztus nylt ellensgei klcsns mrkzsnkben, mint a vvmesterek a gladitori jtkban a legnagyobb gynyrsgket talljk. Mivel teht rt sznlels az, amely ennyi bajnak kbor s fktelen csatangolst enged, gondoljk meg a tuds s okos frfiak, hogy vajon nem az feladatuk- mrskelni azokat az elvakult tmadsokat, amelyekbl annyi krt ltnak hramlani az egyhzra. s mivel azt kvnom, hogy mindazok, akikkel mg lehet beszlni s mg nem fuvalkodtak fel md felett, szelden visszatrjenek a helyes tra, st hogy senki se panaszkodjk amiatt sem, hogy eltte a megbns ajtaja bezratott, csupn egy egynt rintek rviden, azt is gy, hogy a nevt elhallgatom. Ez teht, brki legyen is, miutn szjhs mdjra vallomst tett arrl, hogy tbb mint lelkeslt vdje az igazi hitnek, ama nagy s kivl frfiakat, akiket n szeretek s tisztelek, pedig tantmestereil elismer, felhvja, hogy legyenek munkjban segtsgre: me, az egyhz legkivlbb tudsait min clzattal kevern kzdelembe velnk; nevezetesen, hogy kvessk a rossz tantvny vakmersgt, mint oly katonk, kiket a csatasor mg segtsghozs vgett helyeztek. De mifle ellensget jell meg elttk, hogy megtmadjk azt? Nv szerint ugyan skramentriusoknak mondja ket, valsggal pedig gy hatrozza meg a dolgot, hogy azok ellen intz tmadst, akik az rvacsorai kenyrben s Krisztus vrben az res jegyeken kvl semmit sem hagynak meg. Ha gy ll a dolog, nyugodjon meg maga a zavarg frfi s maga-vlogatta harcfi, s a helyet inkbb engedje t az igazi s alkalmas vezreknek. A svjciaknl s grisonsiaknl kivl egyhzak vannak, amelyekhez a mienk is csatlakozik. Ezekbl legalbb nhny rtelmes vezr s elharcos fog eljnni, akik roppant tmegeket vezetnek maguk utn, hogy ennek a hbornak terht ill ervel nem kevsb vitzl, mint hsgesen hordozzk. Mert ki az kzlnk, aki a szent symbolumok [hitvallsok] szmra a valsgot ne vdelmezn?
mde mikor ilyen elbeszd utn nemcsak hogy elszmll egyeseket, kik ennek a bnnek gyanjtl a legtvolabb llanak, hanem megegyezsnk formuljt is elveszi, melyben oly vilgosan vissza van utastva ama tvelygs, lehet-e ennl az ellenmondsnl szemrmetlenebb, vagy fonkabb dolgot elkpzelni? Arra sincs szksgnk, hogy gynk vdelmt egyebnnen szerezzk, mivel kevssel ksbb maga idzi szavainkat, amelyekben nyilvn valljuk, hogy a szent vacsorban a hvekkel Krisztus teste valban kzltetik. Ht ahol a valdi kzltetst lltjk, ott a puszta s res jegyen kvl semmi sem marad? Nincs a szmra htra ms, mint a sovny szrszlhasogats nyomorult menedke: hogy ti. mi a lelki evsrl beszlnk. Vajon teht testit akarna? De nem gondolja, hogy mi a valsgos testre gondolunk. Mintha bizony mi is gy, mint s a hozz hasonlk, valami kpzelt dolgot gondolnnk a test helyett. Mi azonban tudvn, hogy Krisztus teste egyetlen, amely egyszer az Istennel val megengeszteldsnk ldozatul bemutattatott, azt lltjuk, hogy az rvacsorban maga ez a test ajnltatik fel neknk, mivel Krisztusnak, hogy a megszerzett dvssg kegyelmt velnk kzlje, elbb a mienkk kell lennie, s hogy Krisztus teste rnk nzve ltet, mivel a lelki letet belle mertjk. Mi ugyanis ezeket a szavakat vilgosan hasznltuk megegyezsnk sszefoglalsban s mikor ennek egyes rszeit idzi, ezt a fcikket gonoszul s lnokul elhallgatja. Ht mikor elre kijelentette, hogy szrl-szra idzi majd azt, amit mi kzrebocstottunk, micsoda jogon vett magnak szabadsgot arra, hogy az sszefgg tagokat sztszaktsa azrt, hogy a teljes s egsz szvegben alkalmas hitvalls az olvas szeme el ne kerljn? Mert ht nem szoksa-e a dhs kutynak, hogy minden tjba es kvet megmarjon? mde egyebtt s pedig kevssel ksbb a jegyek valsga fell, amelyrl azt hazudja, hogy mi tagadjuk, vilgos bizonysgokat idz tlnk. s itt ez a kdterjegetsre vetemedett ember azzal a ravaszsggal vdol meg bennnket, hogy mi, mikor a lelki evsrl terjedelmesen trgyalunk, az egyszer embereket flrevezetjk. Mintha bizony Krisztust valaki akknt ehetn, hogy a hit erejvel magba ne zrja t, aki ott marad, s hogy testvel ssze ne forrjon, s hogy benne ne ljen; ami ismt nem trtnhetik anlkl, hogy maga Krisztus, mivel egyszer ldozatul adta magt rettnk, ne nyjtsa nmagt neknk, hogy t lvezzk. S ebbl az kvetkezik, hogy teste is ltet. Miutn ily szp elbeszdet tartott annak a tvedsnek nemrl, amelyet tmad, a vlekedsek eltr voltbl iparkodik rnk gyllsget hrtani. Az eretnekek sajtsga az – gymond, – hogy egymstl klnbznek. Ha elismerem is, hogy gy van, azt krdezem, hogy mit tartozik ez rnk? Azt feleli, hogy mivel nmelyek szerint a kenyr a testet jelenti, msok szerint: jelkp, msok szerint: jegy, msok szerint: alakzat, msok szerint: emlkeztet, msok szerint: megjelents, msok szerint: a kzssg bizonysga, vagy megpecstelese; masok szerint: az rettnk adott testnek emlkezete, msok szerint: bizonytvny, amely a lelki kegyelmet brzolja; megint msok szerint: a testben val kzssg. Ki ne gondoln, hogy a sajt lltst tagadja? Hiszen a mi megegyezsnket nem is lehetett volna jobban dicsrni, mint ilyen valsggal egyrtelm szlsformkkal. s hogy a szavak egyszer lersa esetleg homlyosabb ne legyen, ez az tletes ember tblzatban tntette fel ezt az ellenmondst. Azutn mikor ltja, hogy a szavak tekintetben Mt jobban eltr Pltl s Mrk Lukcstl, akik kzl egyik fl a poharat a testmentum vrnek, a msik testmentumnak mondja a vr ltal, hogy ezt a csomt megoldja, azt hozza fel, hogy mi nem csupn a szavakban, hanem az rtelemben is eltrnk egymstl. Hogyan? Ht a jegy, jelzs, alakzat, jelkp, megjelents ellenttes rtelmet eredmnyeznek? Hiszen ezek oly szoros sszefggsben llanak, hogy akrmelyikbl a tbbi valamennyi ltre jn. me ezrt lvldz ez a zavarszeret ember bks s rnykos nyughelyrl tzes nyilakat, hogy azok lngba bortsk egsz Eurpt!
De mit felel vgtre magrl s elvtrsairl? Egyszer azt lltja, hogy Krisztusnak ama szavai, melyek szerint a kenyr az teste, maguktl vilgosak s nem szorulnak magyarzatra, kevssel ksbb pedig nem tagadja, hogy itt szkp (tropus) van alkalmazva. Nekem azonban nincs szksgem arra, hogy keressem, kikkel kerl ellenttbe ez a tbolyodott, aki maga-magt olyan szpen kiveti a nyeregbl. De legalbb azt a szkpet nevezze meg, amely, mint mondja, nem gtolja, hogy a kenyr tulajdonkppen test legyen. Bizonyra akrmin szkp lesz is, a bettl el fog az hajolni. s ezzel aztn meg is van fogva. Mert, mikor vlekedst eladva sok olyan embertl klnbzik, akiket eretnekeknek nevez, ebbl az kvetkezik, hogy is egy az eretnekek kzl, ha csak esetleg ki nem mutatja, hogy az tropust, mg pedig anonim tropust, kzmegegyezs szentelte meg, hogy egyedl legyen mentes a "kedveztlen" jelztl. Ezt azonban vatosan elhallgatta, hogy ismeretlen dologrl ne kelljen tletet mondania. Tegyk mg hozz, miszerint egyebtt azt vallja, hogy kzlnk nmelyek szval ugyanazt mondjk, amit az igaz hitben a becsletes emberek, de nem gondoljk ugyanazt. Hol tallhat teht most mr a szavaknak ama klnbzsge, amely egymaga eretnekekk teszi mg azokat is, kik a tbbiektl azrt trnek el, hogy tvelygseket ne helyeseljenek? Mindenesetre szgyenletes dolog, hogy az a hv, amely ifjban sem volna trhet, annyira nem enyhlt meg a kortl, hogy egy ltes frfi mg a gyermekek eltt is nevetsg trgyv teszi magt. Mindamellett nem tagadom, hogy tovbb klnbz olyan vlemnyeket gyjt ssze, amelyek br jl sszeegyeznek, mgis az ellenmondsnak ltszatt jobban magukon hordozzk. gyde elszr, ha brki is valamit felletesen mondott, azt rmnyosan megragadja, mintha teljes meghatrozs volna. Azutn mivel minden egyes embernek megvan a maga beszdmdja s kell is, hogy ebben szabadsga legyen, igaztalanul, hogy ne mondjam, zsarnoki mdon, rja mindenki el, hogy nem csak arra van szksg, hogy ugyanazt mondjuk, hanem arra is, hogy ugyanazon a mdon. Valaki azt mondotta, hogy itt a misztikus test jeleztetik. Nemde ugyanezt mondta Augustinus? St nem ugyanezt mondja- Pl, mikor azt tantja, hogy mi mindnyjan egy kenyr vagyunk? Egy msik azt mondotta, hogy az rvacsora vltsgunk megszerzsnek nneplyes emlke. Persze, ahogyan ugyancsak Pltl s minden hvek kzs tantjtl, az Isten Fitl halljuk, hogy az rvacsora clja az, hogy abban az hallnak nneplyes hirdetse legyen. Ezrt ugyan nem kellett volna tragdit csinlnia senkinek, ha csak valami tragikus Oresztsznek nem. ppensggel nem menthet az Isten s ember kztti szent megengesztelds szolgja, hrnke s tolmcsa, mikor a zavarcsinlshoz val okot ebbl merti. Tovbb, ha elismerjk is, hogy valamikor csakugyan voltak egyenetlensgek azrt, mert a dolog kezdettl fogva nem volt azonnal vilgosan megmagyarzhat, vajon kegyes, vagy emberies dolog volt- a sebet, amely mr behegedt, jra felszaktani?
Hogy a kegyes olvaskat valami klnbzsg meg ne zavarja, me felhozzuk a mi megegyezsnket. Ez a j rajong ltja, hogy mindazok, akiket skramentriusoknak nevez, ugyanazt gondoljk s mondjk. S ha mg letben volnnak Krisztusnak ama j s kivl szolgi: Zwingli s Oecolampadius, bizonyosan azok sem vltoztatnnak egy szt sem ebben a vlemnyben. Mert ama boldog emlkezet frfi, Bucer Mrton is, miutn elolvasta, hozzm rott levelben kegyessghez kpest az egsz egyhznak szerencst kvnt; akire ez a j br, vagy vizsgl rosszindulat kajnsghoz kpest, hogy mennyire irigykedik, csrlsa elgg bizonytja. n azonban, nem hogy az rgalmt hasonlval viszonozzam, hanem hogy az becsmrlst igazmondssal toroljam vissza, a kvetkez ellenvetseket teszem. Az rdgnek tulajdonsga a rgalmazs; innen vette a nevt is. Ugyancsak az tulajdonsaga a vilgossgot homlyba bontani. Vgtre ugyancsak az rdgnek a tulajdonsga, hogy, mivel az egyenetlensgeknek atyja, a bkt megzavarja s a hit egysgt megszaggassa. Mivel ama brlnkban mind e dolgok nyilvn lthatk, szksgtelen mondanom, mivel mindenki eltt vilgos, hogy minek kell t tartanunk. Egybknt mivel nem kisebb buzgalommal illik munkldnunk gy az igazsg gynek vdelmezsn, mint a bkessgnek polsn, amelyek kzl mind a kettt megdnteni trekszik a stn, azt tartottam, derk s tiszteletremlt atymfiai, hogy ebben a dologban valamit meg kell ksrelni; htha szeldlnnek azok, akik eddig durvbbak voltak, vagy legalbb, hogy az effle hborodott fk fkentartsra a kegyes, komoly s megfontolt tantk fel legyenek szerelve. s az ltszott elttem a legjobb eljrsnak, hogy mivel egyrszt nmelyek gncsainak van kitve elbbi iratunknak tlsgos rvidsge, msrszt azokat a ktelkedseket sem szaggathatja ki, amelyek sok ember lelkben mlyebben rgzdtek, nehogy valami aggly maradjon fenn, valamivel teljesebben kifejtsem nzetemet, hogy ugyanaz a hitvalls a terjedelmesebb elads folytn vilgosabb legyen.
Ez az ember, akit mr rdemn fell emlegetnk, azt hnyja szemnkre, hogy nlunk a vlekedseknek oly zavaros kosza van, hogy senki a msikat meg nem rti. mde n abban a meggyzdsben vagyok, hogy mindannyiotok felfogst gy ismerem, hogy vlemnyem szerint itt semmi mst nem lltottam, mint amit kzletek minden egyes megrt volna. Mert nem kvetelem magamnak azt a szerepet, hogy nektek trvnyt diktljak, vagy elttetek jrjak, hanem kszsgemet azzal a kiktssel bocstom rendelkezstekre, hogy a ti dntstekre legyen bzva annak megllaptsa, hogy vajon mi hasznos. S ebbe annl nagyobb bizalommal kezdtem, mivel egyfell magam tapasztaltam azeltt, msfell vilgos bizonytkkal ti tanstotttok, hogy a hasonl munkt, amelyet n szabadon, kegyes szorgalombl vllaltam magamra, ti helyeslitek. Isten veletek! J s mindig tisztelend Atyafiak! Az r segtsen meg titeket, kormnyozzon az Lelkvel s ldja meg munkitokat. Tisztelettel dvzlnek benneteket kartrsaim.
Genève, 1554 november h 28-n.
Kvetkeznek a "Megegyezs" cikkelyei:
I. Az egyhznak egsz lelki kormnyzata Krisztushoz vezet minket.
Mivel Krisztus a trvnynek vge s az megismerse az evangliumnak teljes egszt magban foglalja, ktsgtelen, hogy az egyhznak egsz lelki kormnyzata arra irnyul, hogy minket Krisztushoz vezreljen; aminthogy egyedl ltala lehet eljutni Istenhez, ki a boldog letnek vgs clja. Ennlfogva mindaz, aki ettl a legcseklyebb mrtkben is elhajol, sohasem fog Istennek semmifle rendelseirl sem helyesen s illenden beszlni.
II. A skramentumok igazi megismerse Krisztus megismersbl.
Mivel pedig a skramentumok az evangliumok fggelkei, azrt csupn az fog egyrszt illenden, msrszt hasznosan beszlni ezek termszetrl, erejrl, rendeltetsrl s hasznrl, aki Krisztusbl indul ki. spedig nemcsak gy, hogy Krisztus nevt futlag rintse, hanem hogy igazn tisztban legyen azzal, vajon mi clra adta t neknk az Atya s hogy micsoda javakat hozott szmunkra.
III. Milyen a Krisztus megismerse?
Azt kell teht tartanunk, hogy Krisztus, br az Istennek rkkval Fia s az Atyval ugyanazon lnyeg s dicssg, fellttte testnket, hogy a fivfogads joga alapjn kzlje velnk azt, ami termszettl fogva sajtja volt, nevezetesen, hogy Isten fiai legynk. S ez akkor trtnik, mikor a hit ltal beoltatvn Krisztus testbe – mgpedig a Szentllek erejvel – elszr igazaknak tltetnk az igazsg ingyen val tulajdontsa ltal, azutn jjszletnk j letre, hogy a mennyei Atya kpre formltatva megtagadjuk embernket.
IV. Krisztus pap. Krisztus kirly.
Ennlfogva Krisztus az testben rnk nzve papnak tekintend, aki hallnak egyetlen ldozatval bneinket kiengesztelte, aki engedelmessgvel minden vtknket eltrlte, aki szmunkra tkletes igazsgot szerzett, aki most kzbenjr rtnk, hogy elttnk az Istenhez vezet t nyitva legyen. gy kell t tekintennk, mint engesztel ldozatot, amelynek kvetkeztben Isten a vilg irnt megengeszteldtt. gy kell t tekintennk, mint testvrt, ki minket dm nyomorult fiaibl Istennek boldog gyermekeiv tett. gy kell t tekintennk, mint helyrelltt, aki az lelknek erejvel megjavtja bennnk mindazt, ami bns, hogy sznjnk meg lni a vilgnak s testnek s maga az Isten ljen bennnk. gy kell t tekintennk, mint kirlyt, aki mindenfle jval gazdagt minket, aki minket erejvel kormnyoz s vdelnez, aki minket lelki fegyverekkel szerel fel, hogy az rdggel s vilggal szemben gyzhetetlenl meglljunk, aki minket minden rtalomtl megszabadt, aki minket ajknak kormnyplcjval kormnyoz s igazgat. Tovbb gy kell t tekintennk, hogy maghoz, mint igaz Istenhez s az Atyhoz emeljen fel minket, mg be nem teljesedik az, ami vgtre eljvend, nevezetesen, hogy Isten legyen minden mindenekben.
V. Hogyan kzli Krisztus nmagt velnk.
Tovbb, hogy Krisztus ilyennek mutassa magt irntunk s hogy ilynem hatsokat hozzon ltre bennnk, szksges, hogy vele eggy legynk s az testbe egybeforrjunk. Mivel msknt nem rasztja lett belnk, csakis gy, ha a mi fejnk, amelybl az egsz test sszeillesztve s egybektve minden segt kapcsolat ltal, mkdshez kpest mindegyik tag arnyban mveli a test nvekedst.
VI. A lelki kzssgre lps. A skramentumok intzmnye.
A lelki kzssgre lps, amelyet mi az Isten Fival nyernk, akkor jn ltre, mikor lelkvel bennnk lakozva az sszes hveket rszeseiv teszi mindazoknak a javaknak, amelyek benne szkelnek. Ennek bizonytsra van rendelve az evanglium prdiklsa, amint a skramentumokkal, nevezetesen a szent keresztsggel s a szent vacsorval val ls is erre ajnltatott.
VII. A skramentumok clja.
A skramentumok clja az is, hogy jelei s jelvnyei legyenek a keresztyn hitvallsnak, trsasgnak, vagy testvrisgnek; hogy legyenek breszti a hlaadsnak, gyakorlatai a hitnek s
kegyes letnek; vgtre oly szerzdsek, amelyek minket erre kteleznek. De minden egyb cl kztt a f az az egy, hogy ltaluk Isten az kegyelmt tanstsa, elnkbe adja s megpecstelje. Mert ha br semmi mst nem jelentenek is, mint azt, ami magban az igben hirdettetik, mindamellett nagy dolog az, hogy szemnk el mintegy l kpekl adatnak, melyek rzkeinkre mlyebb hatst gyakorolnak, ezeket mintegy maghoz a valsghoz vezetvn, mikor Krisztus hallt s minden jttemnyeit emlkezetnkbe idzik, hogy a hit jobban gyakoroltassk; azutn hogy azt, amit Istennek szja eleve hirdetett, pecstekknt erstik s szentestik.
VIII. Amit a skramentumok igazn brzolnak, azt az r igazn nyjtja. Hlaads.
Mivel pedig azok a dolgok, melyeket az r az kegyelmnek bizonysgaiul s pecsteil adott neknk, igazak, ktsgtelenl igazn nyjtja maga bensleg lelke ltal azt, amit szemnk s egyb rzkeink eltt a skramentumok brzolnak, azaz, hogy mi birtokunkba vesszk Krisztust, mint minden javak forrst egyrszt avgbl, hogy az hallnak jttemnye ltal megengeszteltessnk Istennel s a Szentllek ltal jjszlessnk az letnek szentsgre, vgl, hogy elnyerjk az igazsgot s az dvssget, s egyttal avgbl is, hogy azokrt a jttemnyekrt, melyeket hajdan a kereszten szolgltatott s amelyeket mi hittel elfogadtunk s most is minden nap hittel elfogadunk, most mr hlt adjunk.
IX. A jegyeknek s a jelzett dolgoknak megklnbztetse.
Ez oknl fogva, br, amint ill is, klnbsget tesznk a jegyek s a jelzett dolgok kztt, mgsem klntjk el a jegyektl az igazsgot, st elismerjk, hogy mindazok, akik hittel lelik magukhoz az ott felajnlott greteket, Krisztust lelkileg, lelki ajndkaival egytt veszik s azonfell azok, akik rgtl fogva rszeseiv lettek Krisztusnak, eme kzssget folytatjk s megjtjk.
X. A skramentumokban leginkbb az gretekre kell nzni.
A skramentumokban nem is a puszta jegyekre, hanem inkbb a hozz kttt gretre kell tekinteni. Amennyire teht a benne felajnlott gretben hitnk haladst tesz, annyira nyilvnul meg az az er s hatlyossg, amelyrl szlunk. Teht a vz, a kenyr s a bor anyaga Krisztust egyltalban nem ajnlja neknk fel, sem az lelki ajndkainak rszeseiv nem tesz bennnket, hanem inkbb az gretre kell nzni, melynek az a feladata, hogy minket a hitnek egyenes tjn Krisztushoz vezreljen, amely hit minket Krisztus rszeseiv tesz.
XI. Az elemeken nem kell ellmlkodni.
Ennek folytn megdl azok tvedse, kik ellmlkodnak az elemeken s ezekhez csatoljk az dvssgkben val bizakodsukat, mivel a skramentumok Krisztustl elvlasztva csak haszontalan larcok, s mindegyikben az a hang csendl fel vilgosan, hogy nem kell mshoz ragaszkodni, csak Krisztushoz s az dvssg kegyelmt nem kell egyebtt keresni.
XII. A skramentumok maguktl mit sem tehetnek.
Tovbb, ha a skramentumok valami jt kzlnek velnk, nem az sajtos erejk ltal trtnik, mg akkor sem, ha az gretet is ide foglaljuk, amellyel meg vannak klnbztetve. Mert egyedl Isten az, aki a lelke ltal munklkodik s, hogy a skramentumok szolglatt hasznlja, ezzel sem az erejt nem nti bele ezekbe, sem lelke hathats munkjbl nem von el semmit, hanem tudatlansgunk gyenge felfogshoz kpest a skramentumokat, mintegy segdeszkzket gy alkalmazza, hogy a teljes cselekv kpessg egyedl nla marad meg.
XIII. Isten segdeszkzt hasznl, de gy, hagy minden er az v.
Ennlfogva amint Pl arra figyelmeztet, hogy sem az, aki plntl, sem az, aki ntz, semmi, hanem az egy Isten, aki nvekedst ad, gy a skramentumokrl is azt kell mondani, hogy azok semmik, mivel semmit sem hasznlnak, hacsak Isten mindenben hathatss nem teszi azokat. Bizonyra segdeszkzk ezek, melyekkel Isten, ha akarja, hathatsan munklkodik, mde akknt, hogy dvssgnknek egsz munkjt neki egymagnak kell tulajdontanunk.
XIV. [Mindent Krisztus visz vghez]
Megllaptjuk teht, hogy egyedl Krisztus az, aki minket belsleg igazn megkeresztel, aki minket az rvacsorban a maga rszeseiv tesz, rviden, aki beteljestette azt, amit a skramentumok brzolnak s hogy ezekkel a segdeszkzkkel akknt l, hogy az egsz hat er az lelkben szkel.
XV. Miknt erstenek meg minket a skramentumok?
Ekknt a skramentumokat nha pecsteknek nevezik s azt mondjk rluk, hogy a hitet tplljk, megerstik s elmozdtjk. Mindamellett tulajdonkppen egyedl a Llek a pecst s ugyancsak a hitnek kezdemnyezje s vghezvivje. Mert a skramentumoknak mind e tulajdonsgai alantasabb helyet foglalnak el, semhogy dvssgnknek a legcseklyebb rszecskje is tvitetnk az egyedli szerzrl a teremtmnyekre, vagy elemekre.
XVI. Mindenki, aki a skramentumban rszesl, nem rszesl egyuttal a valsgban is.
Ezeken kvl szorgalmasan tantjuk, hogy Isten az erejt nem nyilvntja egyformn mindazokban, kik a skramentumokat veszik, hanem csupn a vlasztottakban. Mert valamint csak azokat vilgostja meg a hitre, akiket elre elrendelt az letre, gy lelknek titkos ereje ltal azt mveli, hogy az elvlasztottak elvegyk azt, amit a skramentumok ajnlanak.
XVII. A skramentumok nem kzlik a kegyelmet.
E tants kvetkeztben megdl az lblcsek ama hazugsga, mely azt tantja, hogy az j trvny skramentumai mindazokkal kzlik a kegyelmet, kik hallos bnnel nem vonnak eljk gtat. (*) Azonkvl ugyanis, hogy a skramentumokban semmit sem lehet venni, ha csak a hit ltal nem, azt is meg kell jegyeznnk, hogy Isten kegyelme a legkevsb sincs gy hozzjuk csatolva, hogy mindaz, aki a jegynek birtokban van, egyttal a valsgot is magv tegye. Mert a jegyeket az istenteleneknek ppen gy kiszolgltatjk, mint a vlasztottaknak, a jegyeknek valsga azonban csupn az utbbiakhoz jut el.
XVIII. Isten ajndkai mindenkinek ajnltatnak, de csupn a hvek veszik azokat.
Bizonyra igaz, hogy Krisztus az ajndkaival egyetemben mindenkinek kzsen ajnltatik, s hogy az emberek hitetlensge nem ingatja meg Istennek igazsgt, st a skramentumok mindig megtartjk erejket, de nem mindenki kpes befogadni Krisztust s az ajndkait. Ennlfogva Isten rszrl semmi vltozs nem trtnik. Ami pedig az embereket illeti, mindegyik hite mrtkhez kpest rszesl.
XIX. A hvek a skramentumokkal val ls eltt s azon kvl is kzssgre lpnek Krisztussal.
Amint azonban a skramentumokkal val ls semmivel sem hasznl tbbet a hitetleneknek, mintha tartzkodnnk attl, st ez rjuk nzve csak hallos, gy az az igazsg, mely bennk ki van brzolva, a hasznlatukon kvl is bizonyos a hvekre nzve. Ekknt mosattak el a keresztsg ltal Pl apostolnak azon bnei, amelyek mr elbb elmosattak. gy ugyancsak a keresztsg Kornliuszra nzve az jjszlets frdje volt, aki azonban mr meg volt ajndkozva Szentllekkel. gy kzli magt velnk a szentvacsorban Krisztus, aki mgis egyrszt mr elbb kiosztotta magt kzttnk, msrszt llandan bennnk marad. Mivel ugyanis az rs az egyes embereknek azt parancsolja, hogy prbljk meg� ebbl az kvetkezik, hogy hit kvntatik tlk, mieltt a skramentumhoz jrulnnak. mde a hit nincsen Krisztus nlkl, hanem amennyiben a skramentumok ltal megersdik s nvekszik a hit, megersdnek bennnk Isten ajndkai s gy valami mdon Krisztus nvekszik mi bennnk s mi benne.
XX. A kegyelem annyira nincs hozzcsatolva a skramentumok cselekmnyhez, hogy ezeknek az ember nha a cselekmny utn veszi hasznt.
Tovbb azt a hasznot, amelyet a skramentumokbl vesznk, a legkevsb sem kell arra az idre korltozni, melyben azokat neknk kiszolgltatjk, mintha a lthat jegy, mikor elhozzk, ugyanabban a pillanatban magval is vonn az Isten kegyelmt. Mert azokat, akiket kora csecsemkorukban kereszteltek meg, gyermekkorukban, vagy ifjsguk kezdetn, nha meg ppen vnsgkben szli jj az r. gy a keresztsg hasznos volta nyitva ll az let egsz lefolysra, mivel az az gret, amely benne foglaltatik, llandan rvnyben van. s megtrtnhetik nha, hogy az rvacsora haszna, amely ppen a vele val lsnl meggondolatlansgunk, vagy lomhasgunk miatt keveset hasznl, gymlcst csak ksbb hozza meg.
XXI. Nem kell helyi jelenltet kpzelni.
De klnskppen meg kell szntetni minden olyan kpzeldst, mely a helyi jelenltre vonatkozik. Mert br a jegyek itt vannak a vilgon, szemmel lthatk s kzzel tapinthatk, azrt Krisztust, mint embert, nem szabad egyebtt keresni, mint a mennyben, s msknt sem szabad keresni, mint rtelemmel s a hitnek okossgval. S ez oknl fogva helytelen s istentelen babona az, ha valaki t e vilg elemeibe zrja be.
XXII. Az rvacsora emez iginek magyarzata: "Ez az n testem".
Ezrt azokat, kik az rvacsornak nneplyes szavaiban: "Ez az n testem, ez az n vrem", – mint mondjk – pontosan a bet szerinti rtelmet keresik, mint rossz magyarzkat visszautastjuk. Mert minden ellenmondson fell llnak tartjuk, hogy e szavakat kplegesen kell vennnk, hogy ti. a kenyr s a bor annak mondatik, amit jelez. S annak sem szabad j s szokatlan dolognak ltszania, hogy a jelzett dolog neve metonmia ltal t van vive a jegyre, mivel a Szentrsban ilyesfle kifejezsek gyakran elfordulnak, s mi, mikor gy beszlnk, semmi olyan dolgot nem hozunk fel, amely az egyhz legrgibb s legelfogadottabb rinl feltallhat ne volna.
XXIII. Krisztus testnek evsrl.
Hogy pedig Krisztus testnek telvel s vrnek italval, melyek itt brzoltatnak, lelknket a hit ltal lelknek erejvel tpllja, ezt nem oly mdon kell venni, mintha llagnak valamin vegylse, vagy trasztsa trtnnk, hanem, hogy az testbl, amely egyszer ldozatul bemutattatott, s vrbl, amely engesztelsl kiontatotl, letet mertnk.
XXIV. Az tlnyegls s egyb balgasgok ellen.
Ilyen mdon nemcsak a ppistknak az tlnyeglsre vonatkoz hazugsga cfoltatik meg, hanem mindazok a durva koholmnyok, silny elmnckedsek is, melyek vagy az mennyei dicssgbl vonnak le, vagy emberi termszetvel kevsb egyeztethetk ssze. Mert mi azt sem tartjuk kevsb kptelen dolognak, hogy Krisztust a kenyrbe helyezzk, vagy a kenyrrel sszekssk, minthogy a kenyr tlnyegls folytn az testv vltozik t.
XXV. Krisztus teste a mennyben van, mint trben.
s hogy semmi ktrtelmsg ne maradjon fenn, mikor azt mondjuk, hogy Krisztust a mennyben kell keresni, e beszdmd trbeli tvolsgot fejez ki elttnk. Mert br blcsszileg szlva az egeken fell nincs hely, mgis mivel Krisztus teste, amint az emberi test termszete s llapota magval hozza, hatrolt s az gben foglaltatik mint trben, szksges, hogy akkora trbeli tvolsgban legyen tlnk, mint amennyire az g van a fldtl.
XXVI. Krisztust nem kell imdni kenyrben, vagy a skramentumban.
Hogyha Krisztust kpzeletnk ltal nem szabad a kenyrhez s a borhoz hozzktni, akkor mg sokkal kevsb szabad t a kenyrben imdni. Mert mbr a kenyr annak a kzssgnek jelkpl s zlogul nyjtatik neknk, amelyben mi Krisztussal llunk, mgis mivel jel s nem maga a valsg, sem pedig a valsgot magba zrva, vagy hozzktve nem hordozza, blvnyt csinlnak belle azok, akik elmjket azzal a szndkkal fordtjk felje, hogy Krisztust imdjk.
|