Bza Tdor: Klvin lete III.rsz
Genf ebben a veszedelmes idben Istennek klns kegyelmbl szinte hihetetlenl vakmer lett, mintha a legsrbb sttsgbl tmasztan fel az r jra meg jra a legtisztbb vilgossgot. Amely vben, st taln amely pillanatban elvesztsre szvetkeztek azok a hatalmas fejedelmek, ppen akkor raktk le alapjt, Klvin buzdtsra, egy fiskolai pletnek, s majd fel is szenteltk azt nneplyes szertartsok kztt. Az iskolt a nagy Isten dicssgre ellttk 8 gimnziumi tanrral, azutn a hber s grg nyelv, a blcsszet s teolgia tanraival. A felszentels nagy sokasg jelenltben trtnt meg a ftemplomban, ott tartottk az els felolvassokat is arrl, hogy ezt a legszksgesebb s legszentebb intzmnyt miknt kell felhasznlni s hogyan kell rkre biztostani.
A kvetkez vben nmelyek puszta gyllsgbl azt fogtk Klvinra, hogy izgatta a francikat II. Ferenc ellen, mint trnrks ellen, s ezen izgats eredmnye volt ama nevezetes amboise-i sszeeskvs; pedig magnak Klvinnak mg tudomsa sem volt azokrl az esemnyekrl, amint n biztosan tudom, annyira elfoglalta t egyb szoksos munkakre, az lszval s barti levelekkel val buzdts. Ugyanezen vben a mantuai Stancarus azt a vlemnyt kezdte hirdetni, hogy Krisztus csak test szerint volt kzbenjr, s arianizmussal vdolta azokat, akik azt tantjk, hogy Krisztus istensgnl fogva is kzbenjr, mert ezek szerinte a Fit az Atynl kisebb tettk. Ezt a rgalmat az egsz okoskodssal egytt alaposan visszavertk ugyan nmelyek, mint Filep s Martyr Pter, de a lengyel kirly mgis felkrte Klvint nyilatkozatra, aki aztn rviden, de nagy ervel megcfolta Stancarust, s mintegy elre ltva, hogy nmelyek a Stancarus elleni nyilatkozataikban vigyzatlansgbl a tritheistk tvedsbe fognak esni, va intett mindenkit Blandratnak s kvetinek tvelygseitl, hogy Krisztusnak mindkt termszete szerint val kzbenjri tisztt hirdetve meg ne sokszorozzk az istensg szmt. A kvetkezmny igazolta aggodalmait, de hiba volt az ints, akik el akartak tvedni, eltvelyedtek. Az gynevezett cseh valdensek is kldtek kt atyafit Klvinhoz, hogy tle bizonyos vallsi krdsekben felvilgostst krjenek; a krst Klvint, amint mltnyos is volt, jsgosan teljestette, egyszersmind felhvta ket a tbbi egyhzakkal kzelebbi viszonyba lpsre. Ezen idben trtnt az is, hogy azok a francik, akik a vakbuzg Mria kirlyn ell Angliba menekltek, ennek halla utn a pldtlan kegyessg s embersges Erzsbet kirlynben bzva francia egyhzat akartak szervezni, s evgbl a londoni pspknek, Grindal dnnek beleegyezsvel kvetsget kldttek Klvinhoz, hogy tle lelkszt krjenek. Klvin a francia egyhz szervezse vgett Galasiust kldtte Angliba.
Ebben az 1560-ik vben mlt ki hirtelen halllal II. Ferenc kirly, ppen akkor, amikor nagyon vlsgos lett a helyzet, s csak Isten segthetett rajtunk. De alig vette kezbe a kormnyt utda, a mg gyermek IX. Kroly, mr hrnk jtt Genfbe az megbzsbl azon zenettel, hogy minl elbb hvassanak vissza Franciaorszgbl azok, akik innen oda az orszg kormnyzsnak megzavarsa vgett kldettek, klnben nem mulasztja el ennek a srelemnek mlt megtorlst. A tancs erre maga el idzte Klvint, aki tiszttrsainak nevben is azt vlaszolta, hogy azok a francia egyhzaknak, kiprblt hittel kesked s szepltelen let embereknek hajtsra kldettek tancsadk s igehirdetk gyannt, amely tisztre alkalmasaknak is ltszottak, cljuk az, hogy ne szenvedjen szksget a haza az oly szent gyben, amin a tiszta egyhz szervezse; azok teljestik is ezt a feladatot, teht nem a kormnyzst zavarjk, hanem a bkessg evangliumt tantjk; ha teht azzal a vddal illetik azokat, hogy ms dologba avatkoznak, vonjk krdre az illetket, s azok meg fognak felelni mg maga a kirly eltt is a vdakra. Nem is feszegettk tovbb aztn a dolgot.
Ebben az vben megfeleltnk Klvin s n Heshusius Tilemannak, ennek a tolakodnak a knyvre is, valamint megcfolta Klvin Gentilis Blintnak az Athanasius-fle hitvalls ellen Lyonban kzreadott kromlsait. Majd kiadta a Dnielrl tartott eladsait, a francia egyhzaknak ajnlva, a knyvben a prftt magyarzza, az ajnlsban pedig azt fejtegeti, hogy a prfta mintegy elre megjvendlte azokat a nagyon nehz idket, amikor Poissyban pspki gylst tartanak, s egy orszggylsen az ltala szerkesztett, a francia egyhzaktl elfogadott hitvalls folytn sokan azt jsolgattk a kirlynak, hogy kszbn ll a ppasg vgenyszete. Ekkor trtnt tbbek kztt az is, hogy Balduin Ferenc (akit vallsnak hromszor vagy ngyszer is cserlgetse miatt Eceboiusnak is csfoltak), felbreltetve a lotharingiai bboros ltal s gonosz fortlyokkal oda desgettetve a helyes trl lassanknt mr letrt navarrai kirly ltal, egy ltala vagy a magt kegyesnek s okosnak tart Cassander ltal rt knyvecskt terjesztgetett a kirly udvarban. Pedig e m albbval az V. Kroly csszr ltal kiadott Interimnl, mr csak azrt is, mert bizonyos mrskelt jts mellett a ppasgnak minden romlottsgt tovbb is fenntartandnak ajnlotta. Erre a mre n hvtam fel a Klvin figyelmt, akinek a knyvecskre kiadott cfolata, azutn msoknak is hasonl nyilatkozata, mindenki eltt leleplezte Balduin tudomnyt s cljt. m e szgyent nem brta megemszteni ama szjhs, s mg kevsb az n msik feleletemet, annyira, hogy ettl kezdve Klvint s engem folytonosan srtegetett holmi utcai lnyok fajtalan beszdmodorban, mg vgre meggylltette magt mind Istennel, mind mindkt valls hveivel, akiket annyiszor cserbenhagyott, s azutn egy elttem ismeretlen trgy civakods kzben, vagy taln amiatti irigysgben, hogy t elmellztk s mst vett fel ksretbe III. Henrik, amikor Lengyelorszgba utazott: kimlt a vilgbl, s ezzel vgett rt a rgalmazsa is.
Az 1562. vben egy nneplyes kirlyi parancs a francia egyhzaknak bizonyos felttelek mellett nemcsak bkt, hanem szabadsgot is biztostott ugyan, de a navarrai kirlyt a fpapok fondorkodssal megnyertk maguknak, s a kirlyi parancs ellenben Guise jelt adott az ldzsre a Vassyban rendezett szrny vrengzssel. Ezzel megkezddtt az a polgrhbor, amely a szerencstlen Franciaorszgot most mr 12 teljes esztendeje puszttja. Nem lehet elbeszlni, mennyi s mily roppant gondot okozott ez Klvinnak, pedig betegsge is annyira slyos lett, hogy vilgosan szlelhet volt ama boldogabb vilg fel val gyors kzeledse. Ennek dacra is megszns nlkl vigasztalt s btortott mindenkit, st a prdiklssal s a teolgiai eladsok megtartsval sem hagyott fel. Ezen fell mg ez vben egy igen szp hitvallst kldtt azokhoz a birodalmi rendekhez, akik Frankfurtban sszegyltek Cond hercegnek s mindazon kegyeseknek megbzsbl, akikrl a nmetek kzt az az alaptalan hr volt elterjedve (holott klnben is nagy megprbltatst szenvedtek az ellenk zdult igazsgtalan hbor miatt), hogy hamis tantteleket gyrtanak. Nem hagyhatok itt emlts nlkl egy figyelemre mlt esemnyt. Klvin kszvnye miatt gyban fekdt dec. 19-n, egy szombati napon. Mr kt napja ersen dhngtt az szaki szl. Klvin egyszer sok ember fle hallatra gy szlt: "Nem tudom, mi van a dologban, de gy rmlik elttem, hogy ez jjel igen ers katonai dobpergst hallottam, s nem akartam ezt valsgnak venni; imdkozzunk, krlek, mert bizony valami rendkvli esemny trtnik." s lm, ezen a napon folyt le Dreux mellett az a heves tkzet, amelynek hre nhny nappal utbb Genfbe is eljutott.
A kvetkez vben, azaz 1563-ban annyira ert vett rajta sokfle betegsge, hogy igazn azt hittk, hogy az a btor s nemes llek mr tovbb nem maradhat abban a gyenge, munka ltal elcsigzott s mr a halltl is megcsapdosott testben; de mg ekkor sem lehetett arra brni, hogy kmlje magt. St ha olykor, teljes lehetetlensg esetn, elmulasztotta hivatalos ktelessgt, azalatt is vagy a tancst krknek felelgetett otthon, vagy rnokait foglalkoztatta, s azok hamarabb kifradtak az rsban, mint beteg ltre a diktlsban. Ekkori munkssgnak bizonysga egyfell az a kt komoly intelem, amelyeket a lengyelekhez intzett a szenthromsg-tagadk ellenben, msfell az a vlasza, amelyet rszint lszban, rszint rsban felelt a lyoni zsinattl hozz kldtt atyafiaknak, azutn Mzes ngy knyvhez latin nyelven rott magyarzata, amelyet ksbb latinbl francira fordtott, st ekkor fogott utols munkjhoz, Jzsu knyvnek magyarzathoz, amelyet mr csak haldoklsa kzben fejezhetett be.
Az 1564-ik v Klvinra nzve ugyan az rk boldogsgnak, de renk nzve a legnagyobb s legmltbb fjdalomnak lett a kezdetv. Mr februr 6-n utols prdikcijt tartotta, khgstl tbbszr flbeszaktott hangon. Ettl fogva a nyilvnos tantstl tartzkodott, csupn a kongregci lseibe vitette el magt mg nha (utoljra mrcius vgn) s ott szlott nhny szt. Hihetetlen lelki s testi fjdalmakkal gytrte sokfajta betegsge, amint maga Montpellier felsorolja ezeket az orvosokhoz kiadott levelben. Amellett, hogy teste ertelen, sovny volt, s termszetes hajlammal brt a sorvadsra, az alvsra val idt csaknem folytonosan bren tlttte, az esztendnek nagy rszben mindig sznokolt, tantott vagy diktlt. Legalbb tz ven keresztl nem reggelizett, a rendes ebd idejn kvl semmi tpllkot nem vett maghoz, gyhogy csodlni lehet, hogy annyi ideig ki tudta kerlni a sorvadst. rklt fejfjsban is szenvedett, amelyet bjtlssel szokott gygytani, s olykor teljes 36 rn t semmit sem evett. Azutn rszint hangjnak megerltetse miatt, rszint – amit csak nagyon ksn vett szre – a mrtktelen lo-hasznlat folytn elbb feklyes aranyeret kapott, majd letnek utols 5 vben sokszor vrt hnyt. Mikor elhagyta a vltlz, kszvny tmadta meg jobb lbt, azutn meg-megjul blgrcse tmadt, vgre hgyhlyagk-bntalmai voltak halla eltt nhny hnapon t.
Az orvosok minden kigondolhat gygyszerrel prbt tettek, s gy betartotta az orvosi rendeletet, mint senki ms a vilgon, de amikor szellemi munkra kerlt a sor, akkor semmit se adott az egszsgre, s mg a leghevesebb fejgrcsei sem gtoltk a prdiklsban soha. Fjdalmai kzben soha senki sem hallott szjbl egyetlen olyan szcskt sem, ami mltatlan lett volna nemcsak keresztynhez, de akr csak frfihoz is. Csak szemeit emelte fel sokszor az gre, ezt mondogatva: "Meddig mg, Uram?" E szavakkal szokott felshajtani egszsges korban is, amikor regondolt az atyafiak szomor helyzetre, amikor intettk s krtk, hogy ha mskor nem, betegsgben hagyjon fel minden diktlssal, vagy legalbbis az rs munkjval, ezt szokta mondani: "Ht azt akarjtok, hogy heversben talljon az r?"
Mrcius 10-n, amikor szoksunk szerint egytt megltogattuk, felltzkdve talltuk kis asztala mellett lve, ahol rni s elmlkedni szokott. Amint megpillantott, egy ideig sztlanul maradt, homlokt egyik kezre hajtva, mint ahogy elmlkeds kzben szokta, majd meg-megszakad hangon, de nyjas s mosolyg arccal gy szlott: "Kedves testvreim, nagyon ksznm irntam val figyelmeteket; remnylem, hogy kt ht mlva" (ennyi id mlva volt szoks szerint a testvri censura) "mg egyszer s utoljra megjelenhetek krtkben, mert hiszem, hogy akkor megjelenti Isten, amit fellem hatrozott, s valsznleg maghoz vesz engemet." E hnap 24-ikn teht rendes szoksa szerint csakugyan megjelent a censurn, ott bartsgos beszlgets folyamn mondta, hogy gy rzi, hogy mr nem sok van htra, azutn kezbe vvn az jszvetsg francia szvegt, felolvasott nhny megjegyzst, amelyek a lap szln llottak, s krdezte vlemnynket az olvasottak fell, minthogy ezen jegyzetek kijavtst vette tervbe. Ekkori erfesztse miatt msnap rosszabbul rezte magt. 27-n a tancshzhoz vitette magt, kt ksrjre tmaszkodva sajt lbain felment a gylsterembe, ahol ppen ekkor tancsls volt; ott bemutatta az iskola j igazgatjt, azutn fvegt levvn, ksznetet mondott az ltala lvezett jttemnyekrt, s klnsen azrt, hogy ezen utols betegsgben a tancs oly nagy figyelemmel volt irnta. "Mert rzem, – gymond – hogy most utoljra jttem erre a helyre." Ezeket egyre gyengl hangon elmondva, bcst vett a bslakod s knnyez tancstagoktl.
prilis 2-n, mely ppen Hsvt napja volt, br letereje megfogyatkozott, mgis elvitette magt egy hordoz szken a templomba, vgighallgatta a prdikcit, felvette az rvacsort az n kezembl, s br reszket hangon, de mgis nekelt egytt a gylekezettel, mialatt hallra vlt arcrl a tlvilgi rmnek eltitkolhatatlan jelei sugrzottak.
prilis 25-n tette meg vgrendelett ezekkel a szavakkal:
"Klvin Jnos vgrendelete
Az rnak nevben. men. 1564 prilis 25-n. n Chenelat Pter, genfi polgr s jegyz ezennel bizonytom, hogy engem maghoz hvott Klvin Jnos, a kivl frfi, az Isten igjnek ebben a genfi egyhzban szolgja s ezen vrosnak bejegyzett polgra, aki beteg testtel br, de p llekkel kijelentette, hogy vgrendeletet szndkozik tenni, vgs akaratt nyilvntani, s krt engemet, hogy azt fogadjam el s rjam le gy, amin nyelven mondja s diktlja. Bizonytom, hogy ezt nyomban meg is cselekedtem, s vgrendelett szrl-szra gy rtam le, amint mondani s diktlni akarta; az szavaihoz semmit sem tettem, se semmit azokbl el nem vettem, hanem hsgesen megtartottam az ltala diktlt kvetkez alakot:
Az rnak nevben, men. n Klvin Jnos, az Isten igjnek szolgja a genfi egyhzban, klnfle nyavalyk ltal elnyomatva s leveretve lvn, eszembe vettem, hogy az r Isten az akarata szerint nemsokra kiszlt engem ebbl a vilgbl. Eltkltem azrt magamban, hogy megcsinlom vgrendeletemet, rsba foglaltatom utols akaratomat ebben az alakban, ahogy itt kvetkezik.
Elszr is hlt adok Istennek, hogy , aki teremtett s e vilgba helyezett engem, rajtam megknyrlvn, nemcsak a blvnyimds stt mlysgbl, amelyben el voltam merlve, kiragadott, hogy elvezreljen az evangliuma vilgossgra, azutn rszeltetett az dvssg tudomnyban, amire teljesen mltatlan valk, s kibeszlhetetlen irgalma s knyrletessge szerint nemcsak kegyelmesen trte az n sok hibimat s bneimet, amelyekrt pedig megrdemeltem volna, hogy orcja ell visszautastson s elzzn: hanem mindezek felett annyira rszestett nagy kegyelmben s jsgban, hogy az n munkmat is hasznlni mltztatott az evangliuma igazsgnak hirdetsben s terjesztsben. Lelkem teljessgbl vallom, hogy letemnek mg htralev rszt is abban a hitben s vallsos meggyzdsben akarom tlteni, amelyet az evangliuma ltal belm oltott s nincs is az n dvssgemnek semmi ms oltalma s menedke, mint az, hogy ingyen kegyelembl rksnek fogadott; ez az n dvssgemnek egyedli alapja s lelkem teljessgbl megragadom azon irgalmt, amelyben a Jzus Krisztusrt rszest, aki hallnak s szenvedsnek rdemvel kiptolta az n bneimet, hogy ekknt elg legyen tve az n sszes bneimrt s vtkeimrt s eltrltessk azoknak emlkezete. Azt is teljes szvembl vallom, hogy alzatosan krem t, hogy ama legfbb Megvltnak vrvel, amely az emberi nem bneirt kiomlott, akknt mosogasson s tiszttson meg engemet, hogy az tlszke eltt magnak a Megvltnak vdelme alatt jelenhessek meg.
Azt is nyilvntom, hogy n Istennek irntam mutatott kegyelme s jsga szerint szorgalmasan fradoztam azon, hogy az igjt gy egyhzi beszdeimben, mint irataimban eredeti tisztasgban s szepltlenl hirdessem, s az Szentrst hven magyarzzam. Lelkembl vallom azt is, hogy mindazon harcaimban s vitatkozsaimban, amelyeket folytatnom kellett az evanglium ellensgeivel, semmi szemfnyvesztst vagy gonosz mesterkedst nem alkalmaztam, s nem a szofistk mdjra jrtam el, hanem szinte nylt llekkel kzdttem az igazsg gyzelmrt. De fjdalom, az n j igyekezetem s buzgsgom, ha ugyan mlt erre a nvre, olyan lankadt s bgyadt volt, hogy be kell ismernem ktelessgem teljestsben esett szmtalan sok fogyatkozsomat, s minden j igyekezetem sikertelen s hibaval lett volna, ha Istennek vgtelen jsga segtsgemre nem jn. St azt is elismerem, hogy ha nem llt volna mellettem az jvolta, mg Istentl adott lelki erim is inkbb bntetsre mltv tettek volna eltte. Mindezeknl fogva ismt nneplyesen vallom, hogy nincs az n dvssgemnek semmi ms alapja, csak az az egyetlenegy, hogy Isten, az irgalom atyja, Atynak bizonytja magt velem szemben is, aki beismerem nyomorult bns voltomat.
Egyebekre nzve azt akarom, hogy ez letbl val elkltzsem utn ezen egyhzban s vrosban szoksos szertarts szerint adjk t testemet a fldnek, amg elrkezik majd a boldog feltmads napja. Ami pedig azon csekly fldi javakat illeti, amelyeket Isten nekem juttatott, elhatroztam azokrl ezen vgrendeletemben akknt intzkedni, hogy ltalnos rksm kedves testvrem, Klvin Antal hegyen, de csupn tisztessg okrt, s maga elgedjk meg azon ezst kehellyel, amelyet Varannes-tl kaptam ajndkba, vegye maghoz s tartsa meg azt. Minden egyb trgyakra nzve krem t, s lelkiismeretre ktm, hogy azok az halla utn gyermekeire szlljanak. Ugyanezen testvrem s rksm tjn hagyok a gimnziumnak tz tallrt, ugyanennyit a klfldrl meneklt szegnyek szmra, ugyanennyit Johannnak, Costans Jnos lnynak, aki rokonsg folytn az enym is.
Ugyanazon testvrem fiainak, Smuelnek s Jnosnak ltalnos rksm tjn rendelek 40–40 tallrt, lenyainak, Annnak, Zsuzsnnnak s Dorottynak 30–30 tallrt, testvremnek, Dvidnak ifj knnyelmsge s vsottsga miatt csak 25 tallrt. sszesen ennyire megy egsz fldi vagyonom, amit nekem Isten, adott, amennyire felbecslhettem knyveimnek, btoraimnak, sszes hzi eszkzeimnek s minden ms javaimnak rtkt. Hogy ha valamivel tbbre menne vagyonom rtke, azt egyenlen osszk ki testvrem sszes fiai s lenyai kztt, Dvidot sem vve ki, ha Isten kegyelmbl megjavulna. De nem hiszem, hogy valami nagy bajt okozna a fentebb lert sszegen fell es flsleg, hiszen elbb ki kell belle fizetni az adssgomat, aminek lelkiismeretes teljestst rbztam ugyanazon testvremre, akinek hsgrl s becsletes jellemrl meg vagyok gyzdve. Ezrt akarom s rendelem, hogy legyen ezen vgrendeletemnek vgrehajtja Normand Lrinccel, ezzel a megbzhat emberrel egytt. Megengedem nekik azt is, hogy minden trvnyes s jogi eljrsok mellzsvel lltsk ssze javaimnak leltrt, rjuk bzom, hogy adjk el ingsgomat, s a bejvend pnzbl teljestsk fntebb lert akaratomat, amint azt eladtam s lediktltam a mai napon, prilis 25-n 1564-ben. Klvin Jnos.
Miutn n, fentnevezett jegyz, lertam e vgrendeletet, ugyanaz a Klvin nyomban megerstette azt szoksos sajtkez alrsval. A kvetkez napon, azaz ugyanazon v prilis 26-n ugyanaz a becsletes Klvin maghoz hivatott engem, s velem egytt Bza Tdort, Calvet Raymundot, Cop Mihlyt, Enok Lajost, Colladon Miklst, Bordesius Jakabot, a genfi egyhz e lelkszeit s az r igjnek szolgit, tovbb a mvszetek tanrt, becsletes Scrimger Henriket, s azutn mindnyjunk eltt nneplyesen kinyilvntotta, hogy diktlta le nekem vgrendelett abban az alakban, amint fentebb le van rva, egyszersmind meghagyta annak elttk, mint evgbl odahvott tank eltt leend felolvasst, amit hogy n fennhangon s rthet mdon teljestettem, ezennel bizonytom. Majd annak felolvassa utn ismt kijelenti, hogy ez az vgs akarata, amelynek psgben tartst kvnja s ennek igazolsa s bizonytsa vgett felkri mindnyjukat, hogy ezen vgrendeletnek sajtkezleg rjanak al. Ezt azok nyomban meg is tettk a fentnevezett vben s hnapban Genfben a Rue des Chanoines-ben, magnak a vgrendeletet tevnek laksn. Ennek hitelre s bizonysgra rott fentnevezett vgrendeletet sajt kezem alrsval s a mi tancsunk szokott pecstjvel megerstettem.
Chenelat Pter."
Ezen vgrendelet ttele utn zent a ngy szindikusnak s a tancsnokoknak, hogy mieltt az lk kzl elkltznk, hajtana mg egyszer szlani hozzjuk a tancshzban, s remli, hogy evgett msnap oda elvitetheti magt. De a tancsnokok azt vlaszoltk, hogy inkbb k jnnek el hozz, s krtk, hogy kmlje az egszsgt. gy aztn a tancshzbl mindnyjan eljttek hozz. A klcsns dvzlsek utn bocsnatot krt tlk Klvin, hogy hozz elfradtak, holott neki kellett volna hozzjuk menni. Majd kijelentette, hogy rgta vgyik velk beszlni, de egszen idig halogatta szndkt, amikor mr szinte bizonyosan tudja, hogy kzelget halla. Ennek elre bocstsa utn gy folytatta:
"Tiszteletre mlt uraim! Nem tudom elgg megksznni nektek azt a kitntet bartsgot, amellyel irntam voltatok, jllehet erre n semmi rdemet nem szereztem; klnsen pedig ksznm azt a nagy trelmet, amelyet az n roppant nagy gyengesgeimmel szemben tanstottatok, ami az irntam val pratlan jindulatnak legfnyesebb bizonytka. Jl tudom s elismerem, hogy ti semmiben sem vagytok okai annak a sok harcnak s mltatlansgnak, amelyet hivatalos tisztem teljestse kzben ki kellett llanom, de gy kellett trtnnie, mert minden jraval embernek prbk al kell vettetnie. Nagyon krlek, hogy ha nem teljestettem mindazt, ami ktelessgem lett volna, ezt inkbb tehetsgem hinynak s ne szndkomnak tulajdontstok. Mert azt az egyet merem lltani, hogy n a ti kztrsasgotokat teljes lelkembl szerettem, s minden hibm s fogyatkozsom mellett is teljes tehetsgem szerint munklkodtam a kzj rdekben. De kpmutats bnbe esnm, ha eltitkolnm, hogy az Isten nha nha az n szolglatomat is hasznoss tette. Arra ismtelve krlek titeket, hogy bocssstok meg nekem, ha a nyilvnossg eltt, vagy magnletemben kevesebbet tettem, mint amennyit kellett volna. Elismerem, hogy nagy hlval tartozom nektek azrt a trelemrt is, amelyet az n sokszor bizony tlzsba men indulatossgom irnt tanstottatok; bzom Istenben, hogy is megbocstja nekem ezen bnmet.
Ami azon tudomnyt illeti, amelyet tlem hallottatok, me, ezennel bizonysgot teszek afell, hogy Istennek rm bzott igjt nemcsak gy tallomra, nem is bizonytalankodva, hanem tisztn s vilgosan hirdettem, klnben tudom, hogy Istennek haragja most ppoly bizonyosan szllna fejemre, mint amin bizonyos vagyok afell, hogy az ige hirdetsben fradozsomat kedvesen fogadta . s ezt annyival inkbb hirdetem Isten eltt s ti elttetek, mert jl tudom, hogy a Stn, szokshoz hven, fog tmasztani istentelen s knnyelm rajongkat az ltalam hirdetett tiszta tudomnynak megrontsra."
Innen kitrve azon vgtelen nagy jttemnyekre, amelyekkel az Isten megrvendeztette ket, gy folytatta: "n, n vagyok legnagyobb bizonysga annak, hogy milyen sok s nagy veszlyekbl ragadt ki benneteket a felsges Istennek jsgos keze. Jl figyeljtek meg a magatok helyzett. Akr szerencse, akr szerencstlensg ksznt be hozztok, az lebegjen, krlek, mindenkor szemeitek eltt, hogy egyedl Isten az, aki az orszgokat s a vrosokat megszilrdtja, s azt akarja, hogy ezen igazsg beismersvel tiszteljk t a halandk. Tekintsetek Dvidnak, ama nagy kirlynak pldjra, aki akkor bukott el, amikor a legnagyobb bkt lvezte, s bizony soha tbb nem llhatott volna lbra, ha a klns kegyelm Isten felje nem nyjtja ki a maga kezt. Mi vrhat retok, parnyi emberekre, ha az az ers s hatalmas ember is eleshetett! Bizony igazn nagy lelki alzatossgra van szksgetek, hogy aggodalmasan megrizztek Istennek flelmt s egyedl az oltalmban bzzatok, bizonyosak levn afell, hogy amint mr eddig is tapasztalttok, az hatalmnak segedelme mellett mg akkor is rendletlenl llotok, amikor mr csak egy vkony hajszlon fgg boldogsgotok s psgetek. Azrt ha szerencse ksznt be hozztok, valamikppen fel ne fuvalkodjatok, krlek, a hitetlenek szoksa szerint, hanem inkbb mly alzattal adjatok hlt az Istennek. Ha pedig csapsok slyosodnak retok s mindenfell hallos veszedelem fenyeget, abba vesstek remnyeteket, aki a halottakat is fel tudja tmasztani; st ekkor vegytek leginkbb eszetekbe azt, hogy Isten arra akar megtantani a prbltatsokkal, hogy egyedl nla keressetek oltalmat.
Ha ezt a kztrsasgot mostani virgzsban meg tartani hajtjtok, folyvst arra legyen gondotok, hogy mocsok ne rje azt a szent fldet, amelyre Isten helyezett titeket. Mert egyedl az a nagy Isten, a kirlyok kirlya s minden uraknak ura, aki tisztessget ad azoknak, akik tisztelik t, de elveti azokat maga ell, akik t megvetik. Teht az trvnye szerint tiszteljtek t, s e dolgot mind jobban-jobban forgasstok elmtekben. Mert attl mg mindannyian nagyon messze vagyunk, hogy cselekedeteink igazak volnnak. n jl ismerem mindenikteknek termszett s lelklett, tudom, hogy mindenki rszorul az intsre: kzletek mg a legkivlbbak sincsenek sok fogyatkozs hjval. Vizsglja meg teht jl magt mindenki, s krje Istent, hogy ismertesse meg a maga fogyatkozsaival. Ltjuk, mennyi bn uralkodik a fld igen sok tancsban. Nmelyek kznysek, s a kzjt elhanyagolva csak a sajt gyeikkel trdnek, msok tengedik magukat indulataiknak; nmelyek Isten kitn adomnyait nem hasznljk gy, miknt kellene, msok felfuvalkodnak s klns nhittsggel azt kvetelik, hogy mindenki az vlemnyket kvesse.
Az regeket krem, hogy ne irigykedjenek azon ifjakra, akiket tudomnyuk szerint klns adomnyokkal tntetett ki az Isten. Az ifjakat intem, hogy tvol minden kevlysgtl, szernyen viseljk magukat. Egyik se lljon tjba a msiknak. Kerljtek a versengseket s minden olyan bnt magaviseletet, amely mr soknak elvette kedvt az llam javra kezdett dvs munknak folytatstl. Ezeket pedig gy kerlitek el, ha mindenki a maga rangjn s hivatsi krn bell marad, s ha mindenki teljes odaadssal teljesti azt a munkt, amely a kzgyekbl re bzatott. A polgri gyek intzsben ne adjatok, krlek, semmi helyet a rokon- vagy ellenszenvnek, senki se jtssza ki kerl utakon az igazsgot, a trvnyek erejt meg ne gyengtstek, ne tvozzatok el az igazsg s becslet tjrl. Ha valakit valami gonosz indulat ksrtene, annak hatrozottan lljon ellene, s arra figyelmezzen, aki t hivatalba lltotta, s Tle krjen Szentlelket.
Vgl mg egyszer krlek benneteket, hogy bocssstok meg az n gyarlsgaimat, amelyeket Isten, az angyalok s tielttetek, tiszteletremlt uraim, me megvallok s elismerek."
Miutn ezeket mondotta, knyrgtt a mindenhat s jsgos Istenhez, hogy ket mind jobban-jobban halmozza el a maga ldsaival s vezrelje Szentlelke ltal az egsz kztrsasg javra. Vgl mindenkivel kezet fogott s elbocstotta ket, azok pedig oly szomoran s oly keserves srsok kzt bcsztak el tle, mintha mindenikknek des atyja volna.
prilis 28-n mi, a genfi kztrsasg terlethez tartoz lelkipsztorok mindnyjan megjelentnk nla, bcst venni tle, s gy szlott hozznk:
"Testvreim! Hallom utn llhatatosan maradjatok meg ezen munkakrben, s ne gyengljn meg lelketek, mert meg fogja menteni Isten ezt a kztrsasgot s egyhzat ellensgeinek tmadsai ellenben. Tartstok magatoktl tvol az egyenetlensgeket, szeresstek egymst klcsnsen. Gyakorta forgasstok elmtekben, hogy mivel tartoztok ennek az egyhznak, amelybe Isten helyezett, s amelytl semmi se idegentsen el benneteket. Akik taln kicsinyesnek tallnk azon munkakrket, hogy itt elrejtve, mint valami fldalatti rge, ismeretlenl dolgozzanak, azok tapasztalni fogjk, hogy felletes munkval nem lehet flrevezetni az Istent. Midn n elszr jttem ebbe a vrosba, itt prdikltk ugyan az evangliumot, de olyan fogalmi zavar uralkodott, mintha semmi ms nem volna a keresztynsg, mint mer kprombols; sokan voltak az elvetemlt gonoszok is, akiktl sok mltatlansgot szenvedtem. De az r, a mi j Istennk gy megerstett engem, aki pedig (bizony igazat mondok!) ppen nem voltam btor termszettel megldva, hogy azoknak semmifle tmadsa ell nem trtem ki gyvn. Majd visszatrtem ide Strassburgbl, nem a sajt akaratombl s jkedvembl, mert munkssgomtl itt semmi sikert nem remltem. Nem tudtam, hogy mit vgzett el az r, s plym temrdek nagy kzdelemmel volt teljes. De ezen munka tovbbi folyamban hovatovbb tapasztaltam, hogy az r vgre is igazn megldja az n fradozsomat. Tartsatok ht ki ti is mindvgig ebben a munkban, rizztek meg a megllaptott rendet, rajta legyetek, hogy a np is llandan engedelmeskedjk a tudomnynak. Mert mg most is van sok istentelen s konok. A helyzet, amint lthatjtok, most nem ppen vigasztalan, annl inkbb felelsk vagytok Isten eltt, hogy esetleges gyvasgotok miatt romls ne kvetkezzk be. Bizonysgot teszek arrl, testvreim, hogy n veletek igaz s szinte szeretetben ltem, s ilyen rzlettel tvozom el tletek. Ha mgis azt tapasztalttok volna, hogy ebben a betegsgben taln kiss indulatos voltam irntatok, bocsnatot krek tletek, s szvem mlybl ksznm nektek, hogy betegsgem alatt hordozttok az engem illet terhet."
Ezeket mondva, mindenkivel kezet fogott, s mi mlysges bnattal, knnyez szemekkel tvoztunk el tle.
Mjus 2-n Farelnek levelbl (minthogy Viret tvolabb volt) megtudta, hogy ez a mr akkor 80 ves s egszsgben is igen megronglt aggastyn szndkozik t megltogatni. Ekkor ezt a levelet diktlta hozz latinul: "Isten veled, legjobb s leghsgesebb bartom! S minthogy az Isten meghagy mg tged e vilgban, lj boldogul, emlkezzl meg a mi bens viszonyunkrl, amely miknt az Isten egyhznak javra volt, neknk is javunkra lesz a mennyben. Nem kvnom, hogy miattam fraszd magadat. Nehz a llegzetem, s szntelenl azt vrom, hogy megfulladok. Elg nekem, hogy a Krisztusban lek s halok meg, aki az hveinek nyeresge letben s hallban. Mg egyszer Isten veled a tbbi testvrekkel egytt! Genf, 1564 mjus 2.
A j reg mgis eljtt Genfbe, s miutn mg egyszer beszlgettek egymssal, msnap visszatrt Neufchatelbe.
A tbbi napokat csaknem egszen hallig csaknem folytonos imdkozsban tlttte. Hangja ugyan a khgs miatt alig hallhat shajts-szer volt, de szemei mindvgig tisztn ragyogtak, s gyakran az gre emelve, arcn nyilvn letkrzdtt, hogy most htatosan imdkozik. Fjdalmai kztt gyakran felshajtott Dvidnak eme szavaival: "Megnmulok, Uram, mert te cselekedted" (Zsolt. XXXIX. 10.) s nha zsaisnak ezen panaszval: "Nygk, mint a galamb" (zs. XXXVIII. 14.). Azt is hallottam, hogy ezt mondta: "sszetrtl engemet, h Uram! de bsgesen elg nekem az, hogy a te kezed cselekedte ezt."
Ajtajait jjel-nappal nyitva kellett volna tartani, ha mindazokat beeresztettk volna, akik ltogats vgett hozz jnni hajtottak. Midn beltta, hogy ltogatival elgyenglt hangja miatt nem beszlhet, krte, hogy inkbb knyrgjenek rette, s ne frasszk magukat az ltogatsval. Nekem is, akinek jelenlte klnben, amint bizonyosan tudom, mindenkor kedves volt eltte, nekem is gyakran jelezte, hogy bntan a lelkiismerete, ha csak egy kiss is elmulasztanm hivatalos tisztemet miatta. Drga volt eltte az id, amelyrl tudta, hogy az egyhz javra kell felhasznlni, s kelletnl lelkiismeretesebb volt abban is, hogy bartainak mg a legcseklyebb dologgal se legyen terhre.
Ekknt telt ideje, magt s bartait vigasztalva, mjus 19-ig, amely napon szoktunk mi lelkszek magunk megvizsglsa vgett sszejnni, s aztn bartsgunk kifejezsl egytt tkezni. Mert erre kt nappal a pnksd kvetkezett, amikor volt az rvacsoravtel. Klvin megengedte, hogy az laksn legyen a kzs tkezs, st minden erejt sszeszedve, gybl a szomszdos szobba vitette magt s gy szlt: "Testvreim! Most utoljra jvk kztek; nem lk n mr tbb asztalotokhoz." gy kezddtt ez a renk nzve igen szomor lakoma. Azutn imdkozott, egy keveset evett, tkezs kzben, amennyire lehetett, egsz a vidmsgig nyjas volt. A vacsornak mg vge sem lett, mr gyengesgtl knyszerttetve visszavitette magt a szomszd szobba, nyjasan mondva az egybegylteknek: "Ez a fal, mely elvlaszt bennnket, nem fog abban gtolni, hogy br testileg tvol, de llek szerint mgis kzttetek legyek." Amit elre mondott, bekvetkezett. Ezen naptl fogva mindig hanyatt fekdt, annyira le volt sovnyodva a teste, hogy arcn kvl, amely mindig egyforma maradt, csak a llegzse mutatta, hogy mg l.
Halla napjn, ti. mjus 27-ikn, gy ltszott, hogy erteljesebb a hangja, s kevesebb akadllyal kzd a beszdben. De ez mr a termszetnek utols erfesztse volt, mert este, krlbell 8 rakor, hirtelen feltntek a kzeli hallnak biztos jelei. Ezt hrl hozta hzi szolgja nekem, aki csak kevssel azeltt jttem el tle s egy msik testvrnek; n gyorsan odafutottam, s ppen akkor rtem oda, amikor csendesen, lbainak s kezeinek minden vonaglsa nlkl s nehezebb llegzetvtel nlkl kimlt, ntudatt s tlkpessgt mindvgig megtartva, st mg a hangja is megmaradt egszen utols lehelletig, s inkbb hasonltott alvhoz, mint halotthoz.
gy ragadtatott el tlnk ezen a napon a nyugvra szllott nappal egytt ez a fnyl vilgossg is. Ezen jjel s a kvetkez nap az egsz vros rendkvli gyszba s nagy siralomba volt borulva, mert nem lthatta tbb a kztrsasg az legblcsebb polgrt, az egyhz siratta benne a maga hsges psztort, az iskola a nagy tudomny tanrt, mindnyjan pedig gy reztk, hogy rvasgra jutottunk, s mindenki Isten szerint val des atyjt s vigasztaljt siratta benne. Sok polgr hajtotta ltni a holttestet, alig tudtak tle megvlni mg hallban is. Megnzte nhny idegen is, akik messze fldrl jttek, hogy t lssk s halljk, ezek kzt volt az angol kirlynnek franciaorszgi kvete, egy igen kivl frfi; egyetlen vgyuk volt most hacsak hallban is meglthatni t. Kezdetben oda is bocstottak mindenkit, de mikor a kvncsisg mr risi lett, hogy elejt vegyk az ellensg esetleges rgalmaz megjegyzseinek, elhatroztk tiszteli, hogy msnap reggel, amely ppen vasrnap volt, a testet szoks szerint gyolcsba gngylgetve fakoporsba zrjk; dlutn 2 rakor aztn kivittk, minden klnsebb pompa nlkl, a Plainpalais nev kztemetbe, ahova kiksrtk az sszes elkelsg, a lelkszek, az iskola sszes tanrai s csaknem az egsz vros npe, zporknt srn hullatva knnyeiket. Srjt az hatrozott rendelete szerint nem jelltk meg emlkjellel, m n nem mulaszthattam el, hogy legalbb ezt az egyszer kis srverset rjam rla: "Krdezed, hogy Klvin, a sllyed Rmnak ez a rmsges ostora, akit hallban siratnak a jk s rettegnek a gonoszok, akitl maga az erny tanulhatta az ernyt: miknt lehet eldugva ebbe az egyszer s ismeretlen srba? Az a szernysg, amely Klvint egsz letn t hven ksrte, az temette t ide e srhalomba a sajt kezeivel. , boldog srgdr, amely ilyen nagy vendgnek adsz szllst! Mltn irigyelhetnek minden mrvnyemlkek!"
lt 54 vet, 10 hnapot s 17 napot, s ennek az idnek felt az evanglium szent szolglatban tlttte el. Alakjra nzve kzptermet volt, arca kiss halovny s sttbarns, szemei egsz hallig that fnnyel ragyogtak s les rtelemre mutattak. ltzete se nem cicoms, se el nem hanyagolt, ahogyan illik ez a plds szernysghez. letmdjban igen egyszer, tvol maradt gy a fsvnysgtl, mint a fnyz pazarlstl, tkezsben nagyon mrtkletes, sok ven t naponta csak egyszer evett, mert gyomra nagyon gynge volt. Alvsa csaknem semmi. Emlkeztehetsge szinte hihetetlen, annyira, hogy akit egyszer ltott, azt sok vvel azutn is egyszerre felismerte, s mikor diktls kzben, nha rkra is, flbeszaktottk, azonnal tudta folytatni minden emlkeztets nlkl ott, ahol elhagyta, s br nagyon klnbz s temrdek dologgal volt elfoglalva, mgsem hanyagolt el semmi olyat, ami hivatalos tisztt hasznoss tehette. tlete, brmi gyben krtek tle tancsot, olyan vilgos s hatrozott, hogy gyakran csaknem gy ltszott, hogy meg tudja mondani a jvendt, s nem emlkszem, hogy csalatkozott volna, aki kvette tancst. Az kesszlst s cifra beszdet nem sokra becslte, kevs szav volt, de vlasztkos nyelven rt, gy, hogy – srts nlkl mondva – eddigel egy teolgus sem rt nagyobb vilgossggal, szabatosabban s meggyzbben, pedig annyit rt, amennyit a mi emlkezetnk, st az atyk emlkezete szerint is senki ms. Mert ifjkori folytonos munklkodsval elrte azt, amit azutn a diktls ltal folytonosan gyaraptgatott, hogy ti. tletnek hatrozottsga folytn mindig volt valami alkalmas s nyomatkos mondanivalja. rsa s beszde sem sokban trt el egymstl. Azon a tudomnyon, amelyet eleinte hirdetett, mindvgig soha semmit sem vltoztatott, amit tudomsunk szerint kevs teolgusrl lehet elmondani.
Jellemt illetleg, br termszete szerint tlkomoly, mgis a trsalkodsban senki sem volt nyjasabb nla. A gyngesgbl esett emberi hibkkal szemben csodlatosan trelmes s tapintatos, s sem durva szitkozdssal nem kesertette el vagy rettentette meg a gynge lelkeket, sem a bnknek nem kedvezett azok leplezgetsvel vagy hzelkedssel. A hzelgst s kpmutatst mint erklcstelen dolgokat, klnsen amikor a valls gyrl volt sz, olyan hatrozottan s mlyen gyllte, mint amennyire szerette az igazmondst, egyszersget s szintesget. Termszeti hajlamnl fogva indulatos vrmrsklettel brt, amit mg nveltek rendkvl sok munkval jr letkrlmnyei is, de az r Lelktl vezettetve mgis annyira tudta magt mrskelni, hogy egyetlen szt sem lehetett hallani tle, amely mltatlan lenne derk emberhez, nemhogy messzebb ragadtatta volna magt. Csak akkor indult fel, ha a valls gye forgott szban, vagy hajthatatlan makacsokkal volt dolga.
Hogy a magn- s kzletben ilyen jeles tulajdonsgokat feltntet embernek annyi ellensge tmadt, azon senki se csodlkozhatik, aki elolvassa azon ms nemzetbeli embereknek trtnett, akik valami ernyk ltal kitntek msok felett, valamint azt sem tarthatja senki klnsnek, hogy a tiszta tudomny ezen nagy btorsg s szepltelen let vdelmezjt a hazban s klfldn olyan hevesen tmadtk. De az mlt inkbb a csodlatra, hogy ez az egyetlen ember mint valami keresztyn Herkules egymagban elg volt annyi szrnyetegnek megfkezsre. De ht a leghatalmasabb fegyvert, az Isten igjt vlasztotta fegyverl. Teht ahny ellensget ingerelt fel ellene a Stn (mert sok ellensge kzl csak azt tartotta igazn annak, aki a kegyessg s erny ellen tmadt), annyi gyzelmi jelvnnyel kestette fel az r a maga szolgjt. Ezek eretneksget fognak Klvinra, mintha bizony nem ezzel a nvvel illettk volna ppen a fpapok magt a Krisztust is! Kiztk Genfbl, mde vissza is hvtk. Ht mi trtnt az apostolokkal, Athanasiusszal, Chrysostomusszal! Sok egyebet is hnynak szemre, de miket? Azt, hogy nagyravgy volt, st hogy j ppasgot akart fellltani a maga szmra, , aki mindennl tbbre becslte az egyszer letmdot, mindenek felett szerette ezt a hazt, ezt az egyhzat, amelyet teljes joggal nevezhetnnk a szegnysg tanyjnak. Azt fogjk r, hogy vagyongyjtsre trekedett, , akinek sszes vagyona – pedig knyvtrnak minden darabjt j drgn adtk el – alig tett ki 300 tallrt, gy hogy erre a vakmer rgalmakra finomul s igazn ezen szavakkal felelt (a Zsoltrok magyarzataihoz rt elszavban): "n nem vagyok gazdag; aki ezt nem hiszi el letemben, azt meggyzi majd a hallom." A tancs valban tansthatja, hogy min csekly volt a fizetse, mgis annyira megelgedett azzal, hogy a felajnlott nagyobb fizetst llhatatosan visszautastotta. Nmelyek azt is felhoztk ellene, hogy az testvre, Klvin Antal elzte magtl els felesgt, akire hzassgtrs bizonyult. De ht mit mondannak akkor, ha prtjt fogta volna a hzassgtrnek? Ht ha ennek az erklcstelen asszonynak gyalzata re is homlyt vet, mit kell akkor gondolnunk Jkbnak, Dvidnak, st magnak az Isten finak kzvetlen krnyezetrl, mikor maga az r nyltan rdgnek jelzett egyet az vi kzl! Hogy engedkeny lelt volna a kjelgs s fnyzs irnyban, ezt hatalmasan megcfolja egsz lete munkja. Ht arrl mit szljak, amit nem szgyellnek egyesek mondani s rni rla, hogy ti. uralkodott Genfben gy az egyhz, mint az llam felett, s hogy valsgos zsarnoka volt ezeknek! Msok megint azt meslik, hogy egyszer egy holttestet nem tudom melyik l emberrel cserlt fel, s ezt az egsz np szeme lttra feltmasztotta. Ez mr igazn olyan gyalzatos hazugsg, mintha azt mondank rla, hogy rmai ppa volt. Ilyeneket mert rni rla egy rgalmakkal tarktott knyvben Spensa Claudius, ez az elfogult sorbonne-i "tuds". Ugyan tudnak-e mg azok pirulni?
De ezeket nem szksges cfolgatni sem azok eltt, akik ismertk ezt a nagy embert, sem a ksbb l pesz emberek eltt, akik az ember jellemt nyilatkozataibl s mveibl szoktk megismerni. n, az letnek 15 ven t szemllje s hallnak is szemtanja, teljes hsggel rtam meg ezeket, s gy hiszem, hogy a legteljesebb joggal tehetek bizonysgot afell, hogy ez az ember gy letben, mint hallban a keresztyn lelkletnek legeslegszebb pldnykpe lehet mindenkinek, amely pldnykpet ppoly knny rgalmazni, mint amilyen nehz lesz utolrni.
Jegyzetek
(1) Psychopannychia. Fordtotta Rbold Gusztv. Kiadjk a magyar Klvin-fordtk. 1908. ra 1.40 kor.
(2) A keresztyn valls alapvonalai. Fordtotta Nagy Kroly. Kiadja a M. P. I. T. 1903. ra 6 kor. Az 1559-i nagy kiadst (A keresztyn valls rendszere) ford. Cegldi Sndor s Rbold Gusztv.
(3) A genfi egyhz ktja. Ford. Cegldi Sndor. Kiadjk a magyar Klvin-fordtk. 1908. ra 60 fill.
(4) Sadolet bboros levele Klvin vlaszval. Ford. Ladnyi Pl. Kiadjk a magyar Klvin-fordtk. 1908. ra 60 fill.
(5) Klvin Jnos rvid rtekezse az rvacsorjrl. Ford. Cegldi Sndor. Kiadjk a magyar Klvin-fordtk. 1908. ra 60 fillr.
(6) Ld. (3)
(7) A prizsi szent hittudomnyi kar hitcikkei Klvin cfolatval. Ford. Pongrcz Jzsef. Kiadjk a magyar Klvin-fordtk. 1908. ra 50 fill.
(8) Klvin vlasza a szabad akaratrl Pighius Albertnek. Ford. Cegldi Sndor. Kiadjk a magyar Klvin-fordtk. 1909. ra 3 kor.
(9) III. Pl ppa atyai intelme V. Kroly csszrhoz, Klvin megjegyzseivel. Ford. Cegldi Sndor. Kiadjk a magyar Klvin-fordtk. 1908. ra 50 fill.
(10) Az egyhz reformlsnak szksgessgrl. Fordtotta Cegldi Sndor. Kiadjk a magyar Klvin-fordtk. 1907. ra 80 fillr.
(11) A Servet-pr. Klvin J. kisebb rtekezseinek harmadik sorozata. Kiadjk a magyar Klvin-fordtk. 1909. ra ktve 8 kor. Tartalma:
1.Klvin s Servet. Egyhztrtneti tanulmny. rta dr. Kovcs J. Istvn.
2.A Szenthromsg igaz hitnek vdelme Servettel szemben. rta Klvin. Fordtotta dr. Pataki Imre.
3.Servet 30 levele Klvinhoz. Fordtotta Veress Jen.
4.A Servet-pr akti. Fordtotta dr. Kovcs J.
|